Lars Persson: ”Ökning av utlandspaket kräver ett agilt förhållningssätt till lagerhållning och en robust transportkedja”

Branschorganisationen Transportföretagen har lanserat ett nytt index som presenterar statistik om e-handelsleveranser i Sverige. I den första upplagan av Paketindex ökar volymen e-handelspaket som levereras från andra länder. Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar resultaten och pekar på flera spännande trender.

– Vi ser att siffrorna för importen av utlandspaket går upp och ner under året, men det är intressant att notera att första kvartalet 2023 är andelen utlandspaket 18,8 procent högre än första kvartalet 2022. Återstår att se om detta är en fingervisning om hur resten av året kommer gå. Klart står att volymförändringen som sker mellan respektive kvartal är en utmaning för e-handelsföretagen som behöver ha ett agilt förhållningssätt till lagerhållning och en robust transportkedja för att hela tiden kunna möta kundens behov, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.

Paketindex är framtaget av Transportföretagen i samarbete med HUI Research. Första upplagan innefattar första kvartalet 2023 samt helåret 2023. Indexet baseras på data från DHL, UPS, Postnord, DB Schenker, Best, Airmee, Bring, Early Bird samt uppskattningar om Instabox och Budbees volymer.

– Vi ser även en tydlig trend av att leveranssätten förändras kontinuerligt, där fler går från uthämtningsställe till paketskåp och hemleveranser. Antalet returer ökar också, här är det viktigt att företagen som är verksamma inom e-handeln är vaksamma på vad denna förändring betyder för hela deras leveranskedja, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.

Av närmare 200 miljoner paket som årligen skickas från e-handlare till konsumenter i Sverige är omkring 15 procent av paketen så kallade utlandspaket. Definitionen av utlandspaket är e-handelspaket där e-handlaren befinner sig utanför Sverige och transportresan påbörjas utanför Sveriges gränser.

Descartes hjälper kunder över hela världen genom lösningar som ger dem tillgång till de beslutsstöd – inom strategisk ruttoptimering, transportoptimering och tullhantering – som krävs för full visibilitet och automatisering genom leveranskedjan. 

Fler nyheter

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »

IMI Supply Chain Solutions och Shibuya i strategiskt partnerskap

IMI Supply Chain Solutions, som är specialiserade på mjukvarulösningar inom supply chain och logistik, har tillsammans med Shibuya ingått ett strategiskt samarbete kring driften av IMI Supply Chain Solutions svit av mjukvarulösningar. Se en intervju om samarbetet med Sandra Lundegaard, COO och vVD på  IMI Supply Chain Solutions och Martin Rydén, Head of Hybrid Cloud & Partners.

Läs mer »