Lars Persson: ”Ökning av utlandspaket kräver ett agilt förhållningssätt till lagerhållning och en robust transportkedja”

Branschorganisationen Transportföretagen har lanserat ett nytt index som presenterar statistik om e-handelsleveranser i Sverige. I den första upplagan av Paketindex ökar volymen e-handelspaket som levereras från andra länder. Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar resultaten och pekar på flera spännande trender.

– Vi ser att siffrorna för importen av utlandspaket går upp och ner under året, men det är intressant att notera att första kvartalet 2023 är andelen utlandspaket 18,8 procent högre än första kvartalet 2022. Återstår att se om detta är en fingervisning om hur resten av året kommer gå. Klart står att volymförändringen som sker mellan respektive kvartal är en utmaning för e-handelsföretagen som behöver ha ett agilt förhållningssätt till lagerhållning och en robust transportkedja för att hela tiden kunna möta kundens behov, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.

Paketindex är framtaget av Transportföretagen i samarbete med HUI Research. Första upplagan innefattar första kvartalet 2023 samt helåret 2023. Indexet baseras på data från DHL, UPS, Postnord, DB Schenker, Best, Airmee, Bring, Early Bird samt uppskattningar om Instabox och Budbees volymer.

– Vi ser även en tydlig trend av att leveranssätten förändras kontinuerligt, där fler går från uthämtningsställe till paketskåp och hemleveranser. Antalet returer ökar också, här är det viktigt att företagen som är verksamma inom e-handeln är vaksamma på vad denna förändring betyder för hela deras leveranskedja, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.

Av närmare 200 miljoner paket som årligen skickas från e-handlare till konsumenter i Sverige är omkring 15 procent av paketen så kallade utlandspaket. Definitionen av utlandspaket är e-handelspaket där e-handlaren befinner sig utanför Sverige och transportresan påbörjas utanför Sveriges gränser.

Descartes hjälper kunder över hela världen genom lösningar som ger dem tillgång till de beslutsstöd – inom strategisk ruttoptimering, transportoptimering och tullhantering – som krävs för full visibilitet och automatisering genom leveranskedjan. 

Fler nyheter

Stadigt växande marknad för fjärdepartslogistik

Uttrycken fjärdepartslogistik (4PL) och Lead Logistics Provider (LLP) lär ha myntats 1996 av Bob Evans, som då var konsult på Arthur Andersen (numera Accenture). Han definierade dessa båda uttryck som benämningar på en integratör som med resurser, kapacitet och sin egen och andra organisationers teknik designar, bygger och opererar omfattande lösningar i försörjningskedjan.

Läs mer »

Jula investerar i en AutoStore-lösning

Butikskedjan Jula växer snabbt både med fler fysiska butiker och en snabbt ökande e-handel. Med målet att både komprimera sin lagerhållning och samtidigt öka effektiviteten i plocket i centrallagret i Skara har Jula fattat beslut om att investera i en Autostore-lösning från Element Logic.

Läs mer »

Trafikanalys: Elektrifierade lastbilar ökar kraftigt kommande år

Statistikmyndigheten Trafikanalys uppger i en ny rapport att antalet nyregistrerade fordon kommer fortsatt att ligga på låga nivåer under 2024, men öka igen under 2025-2027 i takt med ett förbättrat konjunkturläge. En annan slutsats är att elektrifieringen av lastbilar fortsätter i snabb takt där även tunga eldrivna lastbilar köps i allt högre grad.

Läs mer »