Lars Persson: ”Vi behöver en e-handel som gör skillnad – genom hela leveranskedjan”

Postnords E-barometer för andra kvartalet 2021, som släpptes i september, visar bland annat att trots den historiskt höga tillväxten vi såg inom e-handeln under 2020 växte branschen med 16 procent jämfört med samma period i fjol. Samtidigt uppger 72 procent av e-handlarna att de haft problem med att få fram varor till sina kunder. Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar siffrorna utifrån ett transport- och logistikperspektiv.

När Postnord presenterade siffrorna för andra kvartalet 2020, för ett år sedan, så var det ett historiskt ögonblick för svensk e-handel. Aldrig tidigare hade e-handeln växt så kraftigt under ett enskilt kvartal. Detta gjorde att många trodde att e-handeln skulle minska under 2021 till följd av coronapandemins avveckling. Det kan därför anses häpnadsväckande när Postnord nu, ett år senare, rapporterar en tillväxt för svensk e-handel på 16 procent jämfört med samma period 2020. Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes kommenterar siffrorna. 

– Vi ser idag ett ökat tryck på att säkerställa hållbara hem- och butiksleveranser, på en nivå som vi inte hade kunnat förutse för bara ett och ett halvt år sedan. Även om Sverige är en mogen e-handelsmarknad finns det därför fortsatt mycket att göra. Leverantörerna måste se över sina logistiklösningar, vad de har för ruttplaneringslösning och anpassa dem efter kundernas nya beteendemönster, säger Lars Persson.  

Ökat intresse för e-handel men bristande leveransupplevelser

Samtidigt som e-handeln växer uppger 72 procent av e-handlarna att de har haft problem med att få fram varor till sina kunder. Liknande siffror går att hitta i undersökningen Consumer Online Delivery Experiences, som har genomförts av SAPIO under juli 2021 på uppdrag av Descartes. Undersökningen visar bland annat att trots det stora intresset för e-handel är det sällan kunderna är helt nöjda med leveranserna. Endast 10 procent av de nordiska konsumenterna angav att de alltid är nöjda med leveransservicen vid onlinebeställningar. En slutsats som kan dras från undersökningen är att återförsäljare måste ta kontroll över hela köpupplevelsen för att kunna möta konsumenternas förväntningar på hållbara och smarta transporter. 

– Att lägga beställningar online har blivit en ny vana och kommer fortsätta dominera. Vår undersökning, liksom Postnords senaste E-barometer, visar att leveransupplevelsen har en avgörande roll för beställningsprocessen. Återförsäljare som tar äganderätt över hela processen och optimerar leveransen har möjlighet att förändra kunduppfattningen, driva merförsäljning och i slutändan locka kunder från konkurrenter med sämre valmöjligheter. Vi behöver skapa en e-handel som gör skillnad, genom hela leveranskedjan, säger Lars Persson. 

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »