Allan Dow, president i Logility

Logility förvärvar AI-bolaget Garvis

Logility – ett mjukvaruföretag för supply chain planning – förvärvar det belgiska logistik-start-upbolaget Garvis, som kombinerar stora språkmodeller (som ChatGPT) med AI-prognoser för efterfrågan i sin AI-lösning för prognoser ” DemandAI+”. I lösningen kombineras generativ AI med algoritmer från maskininlärning, vilket uppges ge möjlighet till en mer modern och intuitiv planering och digitaliserar samarbetet i leveranskedjan och tillgängliggör data för involverade aktörer.

DemandAI+, som är en molntjänst, kommer att integreras i Logility Digital Supply Chain Platform under det kommande året. Enligt ett pressmeddelande kommer detta innebära att Logility erbjuder den enda plattformen för planering av försörjningskedjor som använder sig av generativ AI, avancerade AI-drivna algoritmer och maskininlärning. 

– Planering av supply chains kommer att utvecklas oerhört mycket framöver. Tekniska framsteg, generationsskiften bland dem som planerar samt den höga hastighet som marknaden utvecklas i kommer att få stor betydelse. Med en AI-driven strategi i botten har Garvis revolutionerat hur företag gör efterfrågansprognoser på en alltmer dynamisk marknad. Genom att Garvis blir en del av vår portfölj påskyndar bi arbetet med att nå vår gemensamma vision om att utmana de traditionella gränserna för planering av leveranskedjor, säger Allan Dow, vd/president på Logility.

Med över 70 implementationer har kunder kunnat omvandla köpbeteenden, marknadsdynamik och andra händelser till prognoser för olika produkter, platser och konsumenter. DemandAI+ gör det möjligt för företag att förstå hur de ska reagera på förändringar när de inträffar – vilket i slutändan förbättrar precisionen i prognoserna och servicenivåerna, även för produkter som marknadsförs hårt, är starkt säsongsbetonade eller tillfälliga.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »