Logistikia kraftsamlar för regional logistikutveckling

Logistikia – som tidigare var Logistikkluster Östergötland – är en gemensam arena för logistikfrågor i regionen. Logistikia ökar nu sina insatser för att ytterligare stärka regionens position som en nod för hållbar tillväxt med logistik som en viktig resurs. I tre intressanta samtal diskuteras:

  1. Varför och hur regionens aktörer arbetar intensivt med att göra godstransporterna fossilfria. Deltagare i samtalet är Maria Huge Brodin, professor i miljölogistik vid Linköpings universitet, Charlotte Elander, vd och ägare av Energifabriken, Magnus Grimhed, försäljningschef Norrköpings Hamn och Erik Alfredsson, vd Alfredsson Transport. https://youtu.be/ojo__pBBE3c
  2. Betydelsen av regional samverkan för logistikutveckling, och vad Logistika gör och kan göra för att driva innovation och utveckling i regionen. Deltagare i samtalet är Mattias Flodström, Strateg Näringsliv på Region Östergötland, Pontus Lindblom, Näringslivsdirektör på Norrköpings Kommun och Mats Abrahamsson, professor i logistik på Linköpings universitet. https://youtu.be/eaNTK0pJqqQ
  3. Betydelsen av breda nätverk för en kraftfull regional utveckling. Här samtalar Johan Rydberg, vd Cleantech Östergötland, Mats Abrahamsson, professor Linköpings universitet och Per Lindahl, Verksamhetsledare Logistikia om betydelsen av breda nätverk för att skapa regional utveckling. https://youtu.be/HiEnnPDsf8Q

Samtalen är ett samarbete mellan Logistikia och Supply Chain Effect och leds av Stefan Karlöf, chefredaktör för Supply Chain Effect.

Fler nyheter

GXO Logistics satsar på humanoida lagerrobotar

Det amerikanska globalt verksamma 3PL-företaget GXO Logistics har ingått ett avtal med robotutvecklaren Reflex Robotics om pilottestning av deras humanoida robot, Reflex Bot. En humanoid robot, även kallad maskinmänniska, är utvecklad för att efterlikna hur människokroppen ser ut och utför arbetsuppgifter.

Läs mer »

Paketindex: Ökad e-handel med Kina som största land för utrikes köp

Av Paketindex kvartal 2 2024 (Transportföretagen) framgår att antalet skickade paket från e-handel till konsument ökade med 9,6 % jämfört med samma period förra året, och ökningen hittills i år uppgår till 9,7 %. Utlandspaketen växte även kraftigt som en följd av fler köp från kinesiska lågprissajter. Enligt PostNords rapport E-barometern har Kina nu sprungit förbi Tyskland och blivit svenskarnas förstahandsval när de e-handlar från utlandet.

Läs mer »