Mark Parker, CEO NIKE

NIKE + RFID = BÄTTRE tillväxt och lönsamhet

I en kvartalspresentation förra veckan meddelade NIKEs toppledning att bolaget ser påtagliga resultat av sina investeringar i digitalisering av försörjningskedjan. Såväl försäljning som resultat fortsätter att utvecklas positivt samtidigt som ärkerivalen Adidas har halkat efter. Särskilt framhölls företagets satsningar på RFID/connected inventory för ökad visibilitet och sårbarhet. Med bland annat RFID skapas möjligheter att integrera olika aktörer i NIKEs logistiksystem; distributionscenter, underleverantörer och egna och andras produktionsenheter, och så vidare. Sammantaget har satsningarna ökat NIKEs möjligheter att korrekta matcha utbud mot efterfrågan, vilket i sin tur positivt påverkar både tillväxt och lönsamhet i bolaget.

“Today, the consumer rewards agility. The companies who adapt and scale first are the companies who grow fastest. To do that, Nike is looking across the spectrum of the value chain from our factory partners to key cities, so we can take advantage of our most important opportunities.” konstaterade NIKEs koncernchef Mark Parker.

Källa: SeekingAlpha






Fler nyheter

STORSATSNING PÅ ROBOTAR HOS WALMART

Efter omfattande pilottester under 2018 investerar nu Walmart i 4 000 butiksrobotar av olika slag. En robot (Auto-S/bilden) är utformad för att scanna hyllor för att säkra tillgänglighet, rätt placering och prismärkning. En annan robot scannar och sorterar varor från lastbilar.

Läs mer »

Amazon förvärvar Canvas Technology

Med förvärvet av robotbolaget Canvas Technology fortsätter Amazon att investera i avancerad logistikteknik som i allt större utsträckning används i e-handelsjättens lager och distributionscenters.

Läs mer »

SCE #2 2019

TEMA: Automation och digitalisering i supply chain Intervju Henric Hasth: “Dagens styrelser behöver mer supply chain-kompetens” Mycket att vinna med Inbound Control “Framtidens logistiklösning” hos Sportamore Många krav på e-handelsdistribution

Läs mer »