Nike storsatsar på AI för prediktiv analys

Nike förvärvade 2019 Bostonbaserade AI- och dataanalysbolaget Celect för en hemlig summa pengar. Förvärvet var ett led i Nikes ambition att sälja allt mer via digitala kanaler, direkt till konsument. Genom att integrera Celects teknik i Nikes mobilappar och webbshop är avsikten att bättre förutse vilka skomodeller och sportkläder som konsumenterna vill ha, när de vill ha dom och var de vill köpa produkterna.

– Vi måste vara drivna av kundinsikt, optimerade data och hyperfokuserade på konsumenternas beteende, konstaterade Eric Sprunk, Nikes COO i samband med förvärvet och han konstaterade att förvärvet skulle snabba upp Nikes förmåga till produktiv analys med två-tre år, jämfört med att driva en egen intern utveckling.

Ett år senare inför nu Nike Celects AI-plattform i sina lager, för att därigenom fatta bättre beslut om vilka varor som ska finnas i vilket lager, för att optimera leveranstider, hanteringskostnader och samtidigt hålla lagernivåerna så låga som möjligt. Än så länge säljs över 80 % av bolagets produkter via återförsäljare. Men under tredje kvartalet i år ökade Nikes digitala försäljning med 82 % och ambitionen är att fortsätta att bygga upp en allt större försäljning direkt till konsument eftersom den kanalen ger sportskotillverkaren betydligt högre marginaler. Stora investeringar görs nu för att bygga upp försörjningskapaciteten för den digitala försäljningen samtidigt som den operativa effektiviteten ska ökas med hjälp av prediktiv analys, modellering och datadriven lagerläggning. I samband med Nikes senaste kvartalsrapport framkom även att 100 % av alla skor och 75 % av alla sportkläder nu kan spåras med RFID, vilket uppges maximera visibiliteten och effektiviteten i bolagets lager.

Fler nyheter

Stadigt växande marknad för fjärdepartslogistik

Uttrycken fjärdepartslogistik (4PL) och Lead Logistics Provider (LLP) lär ha myntats 1996 av Bob Evans, som då var konsult på Arthur Andersen (numera Accenture). Han definierade dessa båda uttryck som benämningar på en integratör som med resurser, kapacitet och sin egen och andra organisationers teknik designar, bygger och opererar omfattande lösningar i försörjningskedjan.

Läs mer »

Jula investerar i en AutoStore-lösning

Butikskedjan Jula växer snabbt både med fler fysiska butiker och en snabbt ökande e-handel. Med målet att både komprimera sin lagerhållning och samtidigt öka effektiviteten i plocket i centrallagret i Skara har Jula fattat beslut om att investera i en Autostore-lösning från Element Logic.

Läs mer »

Trafikanalys: Elektrifierade lastbilar ökar kraftigt kommande år

Statistikmyndigheten Trafikanalys uppger i en ny rapport att antalet nyregistrerade fordon kommer fortsatt att ligga på låga nivåer under 2024, men öka igen under 2025-2027 i takt med ett förbättrat konjunkturläge. En annan slutsats är att elektrifieringen av lastbilar fortsätter i snabb takt där även tunga eldrivna lastbilar köps i allt högre grad.

Läs mer »