Nike storsatsar på AI för prediktiv analys

Nike förvärvade 2019 Bostonbaserade AI- och dataanalysbolaget Celect för en hemlig summa pengar. Förvärvet var ett led i Nikes ambition att sälja allt mer via digitala kanaler, direkt till konsument. Genom att integrera Celects teknik i Nikes mobilappar och webbshop är avsikten att bättre förutse vilka skomodeller och sportkläder som konsumenterna vill ha, när de vill ha dom och var de vill köpa produkterna.

– Vi måste vara drivna av kundinsikt, optimerade data och hyperfokuserade på konsumenternas beteende, konstaterade Eric Sprunk, Nikes COO i samband med förvärvet och han konstaterade att förvärvet skulle snabba upp Nikes förmåga till produktiv analys med två-tre år, jämfört med att driva en egen intern utveckling.

Ett år senare inför nu Nike Celects AI-plattform i sina lager, för att därigenom fatta bättre beslut om vilka varor som ska finnas i vilket lager, för att optimera leveranstider, hanteringskostnader och samtidigt hålla lagernivåerna så låga som möjligt. Än så länge säljs över 80 % av bolagets produkter via återförsäljare. Men under tredje kvartalet i år ökade Nikes digitala försäljning med 82 % och ambitionen är att fortsätta att bygga upp en allt större försäljning direkt till konsument eftersom den kanalen ger sportskotillverkaren betydligt högre marginaler. Stora investeringar görs nu för att bygga upp försörjningskapaciteten för den digitala försäljningen samtidigt som den operativa effektiviteten ska ökas med hjälp av prediktiv analys, modellering och datadriven lagerläggning. I samband med Nikes senaste kvartalsrapport framkom även att 100 % av alla skor och 75 % av alla sportkläder nu kan spåras med RFID, vilket uppges maximera visibiliteten och effektiviteten i bolagets lager.

Fler nyheter

PostNord TPL utvidgar samarbetet med Consafe Logistics

Nordens största 3PL-aktör, PostNord TPL, har utökat sin verksamhet med ett nytt automatiserat lager i Stigamo, Jönköping. Det nya lagret opereras med lagerhanteringssystemet Astro WMS från Consafe Logistics, vilket innebär att de båda företagens partnerskap utvidgas ytterligare.

Läs mer »

PMI visar på tydlig vändning i konjunkturen – åter i tillväxtzonen

Den väl etablerade konjunkturindikatorn PMI-total (Purchasing Managers Index) noterades i mars till 50,0 från 49,2 i februari, vilket är den högsta nivån sedan juli 2022 och innebär att indikatorn åter är i tillväxtzonen. Glädjande är att orderingången fortsätter att förbättras samtidigt som produktionsplanerna blivit mer expansiva, konstaterar Swedbank i sin analys.

Läs mer »