Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Nu lanseras ”Paketindex”

I veckan lanserade branschorganisationen Transportföretagen rapporten Paketindex som visar att andelen e-handelspaket ökade med 3,1 procent under årets första tre månader i jämförelse med samma period 2022. Totalt skickades 47,9 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner.

– Vi ser en samhällsutveckling där allt fler konsumenter väljer att e-handla i stället för att besöka butik. Det här kommer leda till att transporterna kommer spela en än viktigare för att möta konsumenternas behov, samtidigt som det kommer intensifiera branschens gröna omställning, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Fler väljer hemleverans

När det kommer till leveranssätt fortsätter hemleverans att öka, medan allt färre väljer utlämningsställe. Hemleveranserna ökade med 12,1 procent under det första kvartalet, medan utlämningsställe har minskat med 6,3 procent. Det betyder att utvecklingen från 2022 fortsätter. Samtidigt ökade antalet e-handelspaket från utlandet till 15,7 procent under årets första tre månader i jämförelse med föregående år. Det är en ökning med 18,8 procent jämfört med första kvartalet under 2022.

– Hemleveranser och paketskåpsleveranser blir allt vanligare i takt med att transportörernas erbjudande utvecklas och nätverket av paketskåp byggs ut. I framtiden kommer vi behöva fler transporter för att möta den ökade efterfrågan av leveranser. I den gröna omställningen behövs en utbyggnad och mer robust satsning på laddinfrastrukturen. Annars kommer vi inte klara av att minska transporternas klimatpåverkan, säger Tina Thorsell.

E-handeln har vuxit i snabb takt, vilket har lett till kraftigt ökade paketvolymer. Varje år skickas runt 200 miljoner paket från e-handlare till konsumenter i Sverige och paketens innehåll förändras. När konsumenterna ställer högre krav på snabba, bekväma och flexibla leveranser utifrån nya beteenden svarar branschen upp med nya leveranssätt.

– Rapporten visar på att vi befinner oss i en samhällsförändring med ökade paketvolymer som ökar kraven på en välfungerande infrastruktur och planering för transporterna. Utifrån marknadens tillväxt och konsumenternas nya beteenden blir relevant statistik ett allt viktigare underlag att dra insikter och fatta välgrundade beslut utifrån. Vi behöver det också som underlag i vårt hållbarhetsarbete och den stora gröna omställningen som sker inom transportbranschen, säger Tina Thorsell om varför man nu lanserar Paketindexet.

Transportföretagens Paketindex kommer publiceras fyra gånger per år och tas fram i samarbete med HUI Research. Årets första rapport innehåller utöver statistisk för det första kvartalet samt statistik för åren 2022 och 2021.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »