Ökande andel kvinnor i supply chain ledande roller

För femte året i rad har Gartner och AWESOME genomfört studien Women in Supply Chain Survey i 223 större företags supply chain organisationer. Syftet med studien är att följa hur kvinnors representation i supply chain ledande roller utvecklas över tid. 

Av årets studie kan konstateras att den kvinnliga representationen generellt sett har ökat från 39 % till 41 %, vilket är en toppnotering. Därmed har andelen kvinnor i supply chain ledande roller ökat från 35 % till 41 % sedan undersökningen genomfördes första gången 2016. 

Minst andel på de högsta positionerna

Flest kvinnor återfinns i de roller som ingår i kategorin ”First-Line Managers and Supervisors”, 33 %. Minst andel kvinnor, 15 %, återfinns på de allra högsta supply chain positionerna; ”Chief Supply Chain Officers/Senior Vice Presidents, Executive Vice Presidents och Chief Purchasing Officers. Trots detta så har representationen ökat på de högsta nivåerna, liksom i stort sett i alla andra beslutsfattande roller i supply chain (se figur). 

Källa: Gartner/AWESOME

Mångfaldsarbetet stärks

Av studien framgår även att allt fler organisationer sätter tydliga mål för mångfald inklusive en balanserad könsfördelning. Sedan studien lanserades 2016 har det skett en påtaglig utveckling vad gäller mångfald. I årets studie uppger 68% att de har målinriktade initiativ för att lyfta upp kvinnor i supply chain ledande roller, att jämföra med 46% 2016. 23 % uppger att de har generella program för DEI (Diversity, Equity and Inclusion). 

Många lämnar – karriärmöjligheter saknas

54% av respondenterna uppger att det blir svårare att behålla kvinnor som är mitt i karriären. Orsaken är att de saknas ytterligare karriärmöjligheter för dessa nyckelpersoner, vilket gör att många kvinnor väljer att hoppa av supply chain karriären och i stället övergå i någon annan typ av roll. 

Hela rapporten kan laddas ner här.

https://www.gartner.com/en/supply-chain/trends/2021-women-in-supply-chain-survey-highlights

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »