Order Nordic fördubblar sin AutoStore

Order Nordic, en av Nordens ledande distributörer av hemelektronik, bygger ut sitt befintliga AutoStore-anläggning med hjälp av Element Logic och fördubblar kapaciteten till 40 000 lagerplatser. 

Redan 2018 när Order Nordic installerade sitt befintliga AutoStore var planen att snabbt och enkelt kunna skala upp kapaciteten i linje med bolagets tillväxtstrategi. För att möta den tillväxt som bolaget haft under 2019 och framförallt 2020 har plockkapaciteten sedan tidigare utökats med nio nya robotar och tre nya plockstationer för att bibehålla snabba och säkra leveranser till kunderna. 

20 000 nya lagerplatser i AutoStore
Under hösten 2020 kommer Order Nordic utöka sitt lager med 1 900 m2 samt installera 20 000 nya lagerplatser i AutoStore för att tillgodose kundernas leveranskrav både inom retail- och e-handel på den nordiska marknaden.

– Vår tillväxt har under 2020 varit över förväntan samt att vi under våren inlett ett 3PL-sammarbete med e-handelsbolaget MinFot. Detta gör att vi nu, helt enligt vår tillväxtstrategi, behöver öka vår lagerkapacitet ytterligare. Då Element Logic vid tidigare installeringar visat på stort kunnande och leveranssäkerhet föll valet även denna gång på dem som leverantör säger Magnus Jönsson, Logistikchef på Order Nordic.

Även vid denna utbyggnad är det viktigt för Order Nordic att kunna skala upp kapaciteten ytterligare. Därför kommer det t.ex. förberedas för ytterligare åtta plockstationer som kan sättas i bruk på kort tid. Installationen av de nya lagerplatserna i AutoStore sattes igång i slutet av augusti och planeras vara klart i mitten av oktober. 

Order Nordic är en av de ledande distributörerna inom hemelektronik i Norden och erbjuder sina kunder ett brett sortiment som levereras till hela Norden från deras högautomatiserade lager i Helsingborg.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »