PMI: ”Bottenkänning för industrin – mer positiv syn på tillväxtutsikterna”

Inköpschefsindexet PMI-total (Purchasing Managers Index) var oförändrat i februari på 47,0, vilket är den sjunde månaden i rad som indexet ligger utanför tillväxtzonen. Enligt Swedbanks Jörgen Kennemar som är ansvarig för analysen av inköpschefsindex är slutsatsen att industrikonjunkturen nått botten.

– Fler tecken tyder på att industrikonjunkturen håller på att bottna samtidigt som produktionsplanerna är på väg upp, säger han i en kommentar.

Analysen av februari månads index visar att delindex för orderingång, produktion och lager bidrog positivt till PMI-total men drogs ned av delindex för leveranstider som nådde den lägsta nivån sedan 2009. Samtidigt backade sysselsättningen under 50-strecket för första gången på två år. Index för produktionsplaner fortsätter att stiga och nådde i februari 61,2, den högsta nivån på nio månader. Det är tredje månaden i rad som indexet stiger, vilket tyder på en mer positiv syn om tillväxtutsikterna för det närmaste halvåret trots en fortsatt osäker omvärld. Index för rå- och insatsvarupriser föll i februari till 52,7, den lägsta nivån på över två år. Lägre globala råvarupriser och bättre fungerande leveranskedjor har sannolikt bidragit till det dämpade pristrycket från leverantörsledet, vilket på sikt skapar förhoppningar om en lägre inflation under 2023.

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30. Undersökningen gjordes mellan 7–23 februari.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »