PMI Inköpschefsindex ökade till 55,2 i maj

PMI-total steg något i maj efter att ha sjunkit tre månader i rad och noterades till 55,2 jämfört med 54,9 i april. Indexet visar att svensk industri fortsätter att växa om än i en lägre takt. Enligt Swedbanks ansvarige analytiker, nationalekonomen Jörgen Kennemar, är det för tidigt att blåsa faran över för en fortsatt nedgång på grund av den osäkra omvärldskonjunkturen samtidigt som penningpolitiken stramas åt.

Delindex för produktion svarade för det största positiva bidraget till ökningen i PMI-total följt av sysselsättning och orderingång medan leveranstiderna sjönk till den lägsta nivån på arton månader. Index för inköpslager steg till en ny rekordnivå i maj och antyder att det sker en utbredd lageruppbyggnad. Index för produktionsplanerna återhämtade en del av tidigare fall och steg till 65,9 i maj.

– Det är en överraskande stark siffra med tanke på det osäkra konjunkturläget och visar att en övervikt av företag planerar att öka produktionen de närmaste sex månaderna, säger Jörgen Kennemar. Pristrycket från leverantörsledet har dämpats något om än från en hög nivå. I maj sjönk index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser till 83,2 från 89,3 i april, vilket är fortsatt högt och visar att stigande insatsvarupriser är utbrett i industrin.

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30. Undersökningen gjordes mellan 11–29 maj.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »