PMI stiger – nedgången bromsar in

Senaste upplagan av konjunkturbarometern PMI steg till 46,8 i januari, vilket indikerar att nedgången i industrin bromsar in. PMI-total (dvs. tillverkningsindustrin och tjänstesektorn) ökade till 46,8 i januari från 45,9 i december, vilket innebär att indexet ökade första gången på elva månader, även om det fortfarande ligger utanför tillväxtzonen. Nedgången har dock långsamt bromsat in under de senaste månaderna vilket kan vara ett tecken på att vi närmar oss botten i industrikonjunkturen samtidigt som produktionsplanerna är på väg upp, enligt Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Fyra av fem delindex bidrog till uppgången i PMI-total. Största bidraget kom från stigande leveranstider följt av lager och produktion medan delindex för sysselsättning backade till nivåer som inte har noterats sedan i somras och under pandemiåret 2020. Index för produktionsplaner steg i januari till 59,6 och är den högsta nivån sedan augusti 2022.  Det är andra månaden i rad som indexet stiger och planerna får betraktas som överraskande expansiva trots en svag orderingång och osäker omvärldskonjunktur. 

– Index för rå- och insatsvarupriser sjönk i januari till 53,6, den lägsta nivån på över två år. Det stärker bilden av ett lägre pristryck från leverantörsledet samtidigt som leveranstiderna sjunker för fjärde månaden i rad, vilket sammantaget skapar förhoppningar om en lägre inflation under 2023, säger Jörgen Kennemar. 

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. 

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »