PMI–tjänster steg i april till 50,5

Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) har sedan februari ökat med 4,1 indexenheter och noterades till 50,5 i april från uppreviderade 49,9 i mars. En uppgång noteras även i USA och i Europa men Swedbank uppger att riskerna för svensk tjänstesektor är fortsatt betydande i och med hushållens krympande köpkraft och det minskade bostadsbyggandet.

Delindex för orderingång svarade för det största positiva bidraget till ökningen i PMI-tjänster följt av affärsvolym som sammantaget bidrog med 2,3 indexenheter till ökningen i PMI-tjänster. Leveranstiderna fortsatte att falla och noterade den lägsta indexnivån sedan 2009 och drog ned totalindexet med 1,6 indexenheter. Index för leverantörernas insatsvarupriser föll till 57,5 från 69,1 i mars. Det är första gången sedan 2020 som indexet är under det historiska genomsnittet (58,1) och visar på ett lägre prisökningstryck i tjänstesektorn vilket borde vara positiva nyheter för Riksbanken, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen på Swedbank.

 Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »