PostNord kör fossilfritt på Södermalm

Med målet att bli fossilfria 2030 tar nu PostNord Sverige ett första steg och ställer om till fossilfria leveranser på Södermalm i Stockholm.

Under de senaste tio åren har bolaget arbetat för att minska klimatavtrycket inom den svenska verksamheten. Logistiken effektiviseras, fordonsflottan uppdateras löpande, det sker en övergång till förnybara drivmedel och elfordon används i allt större utsträckning.  

– Vi har haft höga målsättningar och lyckats sänka vår totala klimatpåverkan med 35 procent sedan 2009, trots ökade paketvolymer. Men vi behöver ha större ambitioner än så. Med vår storlek och tack vare vår närvaro i hela Sverige har vi en unik möjlighet att leda hela vår bransch i en mer hållbar riktning. Ett tydligt steg i vår fortsatta klimatomställning tas nu på Södermalm i Stockholm, säger Sofia Leffler Moberg, hållbarhetschef på PostNord. 

Södermalm i Stockholm är hårt drabbat av utsläpp från fordonstrafik. Det är delvis på grund av den dåliga luftkvaliteten som stadsdelen är utvald att bli fossilfri men även eftersom infrastrukturen för el och andra förnybara drivmedel redan finns i området. Eldrivna fordon och cyklar kommer att användas i stadsdelen och andra fordon som levererar i området kommer fortsättningsvis att tankas enbart med förnybara drivmedel. Enligt beräkningar kan effekten av den fossilfria omställningen ge 360 000 kilo mindre utsläpp av klimatpåverkande gaser, räknat som koldioxidekvivalenter, uppger PostNord.

Fler nyheter

Hatstore investerar i robotlager

Snabbväxande Hatstore – en butik för kepsar och mössor på nätet – investerar i en AutoStore som levereras av Element Logic. Lagerlösningen ger Hatstore en mycket mer yteffektiv lagerlösning jämfört med ett manuellt lager. Investeringen ger även bolaget möjlighet att fortsätta växa utan att behöva flytta till nya lokaler.

Läs mer »

Click&Collect med aktivt bemötande ökar kundnöjdhet och försäljning

Click & Collect – dvs. att beställa på nätet och hämta varan i butik – har blivit en vanligare leveransmetod inom e-handeln. En ny studie av företaget CX First på uppdrag av PostNord visar att de konsumenter som hämtar sitt paket i butik blir mer nöjda och ofta köper något mer, om de får ett proaktivt bemötande av butikspersonalen. Att vänta länge på sin vara sänker däremot konsumentens upplevelse.

Läs mer »

The Future of Warehousing

Supply Chain Effects Stefan Karlöf intervjuar tre erfarna experter från Zebra Technologies på temat Framtidens lager- och materialhantering (The Future of Warehousing).

Läs mer »