Juryn för PostNords logistikpris. Fr v Pär Svärdson, vd Apotek, Peter Hesslin, chef eCom & Logistics PostNord, Lotta Lyrå, vd och koncernchef Clas Ohlson, Annemarie Gardshol, vd och koncernchef PostNord, Stefan Karlöf, chefred. Supply Chain Effect, Mats Abrahamsson, professor Linköpings universitet. Mats Rignell saknas på bilden.

Priset som belönar Sveriges främsta logistik

PostNord Logistics Award instiftades år 2002 för att uppmärksamma och premiera god logistik. Ända sedan starten har logistikprofessorn Mats Abrahamsson varit ordförande i prisjuryn. I mars nästa år delas priset ut för sjuttonde gången i följd.

– Under åren har vi belönat ett stort antal väldigt olika lösningar och företag. Det är en del av tävlingens charm att alla kan vara med och det som bäst möter våra kriterier i slutänden tar hem priset. Just nu är det mycket spännande som händer inom supply chain och logistik, inte minst inom hållbarhet och digitalisering. Inom de områdena hoppas jag att vi kommer att få se intressanta bidrag i årets tävling, säger Mats Abrahamsson och uppmanar våra läsare att nominera på PostNords hemsida på adressen postnord.se/logistikpriset senast den 15 januari.

Nominera företag/logistiklösningar senast den 15 januari

I mars nästa år är det sjuttonde året i följd som det prestigefyllda priset delas ut, men juryn vill ha tävlingsbidragen senaste den 15 januari. Tävlingen är öppen för alla företag och organisationer, oavsett storlek, som bedriver verksamhet i Sverige.

Tre bedömningskriterier

När juryn för PostNord Logistics Award fattar sitt beslut är det tre grundläggande kriterier som är utgångspunkten:

1. Logistiklösningens grad av kundnytta, innovationskraft, kreativitet och nytänkande,

2. Logistiklösningens effektivitet och påverkan på verksamhetens konkurrenskraft samt effektivitet och lönsamhet i verksamheten totalt sett.

3. Logistiklösningens bidrag till företagets samhällsansvar (CSR) i form av mindre klimatpåverkan och bättre arbetsförhållanden i supply chain.

Mer information finns på postnord.se/logistikpriset

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »