PwC: ”Ökat fokus på automation och supply chain kompetens till följd av pandemin”

Konsultföretaget PwC har nyligen genomfört en enkätundersökning bland 288 amerikanska finanschefer som visar på ett ökat intresset för att automatisera olika supply chain funktioner för att hantera effekterna av coronaviruset. 37 % av de tillfrågade uppger att de avser att accelerera sin automation i supply chain som en följd av pandemin. PwC menar att många företag nu upplever att de snabbare behöver få tillgång till relevanta data för att fatta informerade beslut om bland annat inköp, prisjusteringar, lagernivåer och erbjudanden i samband med disruptiva händelser. Av studien framgår att 72 % av de tillfrågade vill automatisera fler aktiviteter i supply chain för att bli mer snabbfotade (agila). Mot den här bakgrunden förutser PwC en ökad automation av datainsamling och analys samt en allmänt ökad efterfrågan på supply chain kompetens. Dessutom skriver PwC att förmågan att hantera och stå emot disruptioner – resilience – värderas högre än tidigare liksom värdet av att investera i supply chain kompetens.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »