Robert Zander tar över ansvaret som DHL Freights vd i Norden och Baltikum.

Robert Zander blir ny vd för DHL Freight i Norden och Baltikum

Robert Zander tar över ansvaret som DHL Freights vd i Norden och Baltikum från och med den 1 november 2022, och kvarstår i sin nuvarande roll som vd för DHL Freight Sverige. Han ersätter Pekka Stenqvist som går i pension vid årsskiftet.

Robert Zander började sin på DHL Freight 2016 i rollen som CFO för Norden och Baltikum. Dessförinnan arbetade han inom transport och logistik, bland annat på seniora chefspositioner och posteringar internationellt i Europa, Mellanöstern och Afrika. Robert blir i och med sin nya roll medlem i DHL Freights globala ledning och kommer att rapportera till Uwe Brinks, CEO DHL Freight.

– Det är med stolthet och stor respekt som jag accepterat förtroendet att leda DHL Freight i Norden och Baltikum mot nya mål. Med kunden i fokus är det mitt uppdrag att skapa medarbetarengagemang för att vi ska kunna leverera högsta kvalitet. Jag är ödmjuk inför uppgiften samtidigt som jag med glädje ser fram emot det utökade ansvaret, säger Robert Zander. 

Under sin tid som vd för DHL Freight i Sverige har Robert lett organisationen genom en turbulent tid med Covid, hög inflationsnivå, krig i Ukraina och andra utmaningar i vår omvärld. Stort fokus har lagts på organisation, strategi och lönsamhet. Samtidigt har företaget utvecklats på flera plan där bland annat stora utbyggnader av terminaler har implementerats och viktiga steg tagits inom hållbarhet. DHL:s miljöarbete är ett högt prioriterat område där arbetet för minskade utsläpp varit mycket lyckosamt de senaste åren. 

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »