”Så skapar du framtidssäkra och hållbara hemleveranser i en skakig omvärld”

AV ANDREW TAVENER

Med anledning av rådande förarbrist, höga kostnader och en skakig omvärld är det idag många e-handlare som kämpar med att uppfylla konsumenternas krav på snabba och smidiga hemleveranser. Som tillägg står även miljöansvar högt på agendan när konsumenterna ska välja hemleveranser, men frågan är huruvida snabba och smidiga hemleveranser verkligen är hållbara?

Enligt Postnords senaste E-barometer blev 2021 ett relativt starkt år för e-handeln och tillväxten uppgick till 20 procent. Vidare har konsumentbeteenden succesivt förändrats och höga krav på snabba och hållbara leveranser har utvecklats. Men hur ska e-handlare gå till väga för att uppfylla konsumenternas krav och framtidssäkra hållbara hemleveranser?

Nya tekniker och innovationer 

Den ökade e-handeln har skapat utmaningar inom logistik, ekonomi och miljö. För att minska utsläpp och öka effektiviteten bör företag testa nya fordonsalternativ, däribland elfordon, drönare och automatiska leveransrobotar. Dessa innovationer kommer med flera möjligheter men också utmaningar som stigande elpriser. Det gäller för e-handeln att våga testa nya tekniker och innovationer samt säkerställa effektiv schemaläggning och ruttplanering anpassat efter konsumenternas efterfrågan. 

Vidta omedelbara åtgärder

Företag har inte råd att vänta på att framtiden ska definieras, utan behöver vidta omedelbara åtgärder. De behöver hitta lösningar för att maximera användningen av den befintliga fordonsflottan, som att tillexempel automatiskt använda elbilar till ”Clean Air Zones” eller inkludera cyklar i ruttplaneringen för kortare leveranser. Vidare kan data ge goda insikter för framtidens leveranser. Genom artificiell intelligens och maskininlärning får e-handlarna dessutom en mer träffsäker ruttplanering, mer precis ankomsttid och möjlighet till automatiserade förbättringsförslag. 

Ge konsumenterna fördelen att välja 

Enligt Postnords E-barometer för helåret 2021 är det viktigaste för konsumenten att kunna välja hur varan ska levereras. Tätt därefter kommer valet av datum. Genom att möta konsumenternas förväntningar på hemleveranserna kan antal onödiga returer minimeras. Ökad kundnöjdhet och lyckade leveranser kan uppnås genom att erbjuda konsumenterna ett urval av datum och tider och onödiga resor kan elimineras genom att erbjuda en optimerad leveranstid samt möjlighet till ombokning. 

Hur framtidens leveranser kommer att se ut är svårt att förutspå. Men sannolikt är att konsumenternas efterfrågan kommer att öka och för att kunna tillmötesgå kraven krävs en framtidsäker lösning. Detta kräver att e-handlare inte låter ovissheten inför framtiden hindra dem från att göra relevanta åtgärder redan idag. 

Andrew Tavener är Head of Marketing, Descartes Fleet Solutions EMEA på Descartes Systems Group.

Fler nyheter

Logistikbranschens automationspionjär 

Den svenska logistikavdelningen på en av världens största leverantörer av frukt och grönt bolagiserades 2008 och tog namnet Nowaste Logistics. Mer än 15 år senare är företaget en av Sveriges ledande tredjepartslogistiker, välkänt för sin avancerade lagerteknik, högautomatiserade hantering och sitt starka fokus på personalen.

Läs mer »

DHL Trade Atlas 2025: ”Den globala handeln växer, men i långsammare takt”

DHL och New York University Stern School of Business årliga studie DHL Trade Atlas förutspår en ökning av den globala handeln trots Trump-tullar, ökade geopolitiska risker och en omstrukturering av de globala handelsmönstren. Även om man konstaterar att tillväxten kan bromsa in något så prognosticerar man att den globala handeln under kommande fem år kommer att växa något mer än under de senaste tio åren. En betydande del av tillväxten under kommande år väntas ske i Indien, Vietnam, Indonesien och Filippinerna. 

Läs mer »