Smart butikslogistik med mobiler och appar

Hos trädgårdskedjan Plantagen märks inte lågkonjunkturen som hos många andra detaljhandlare. Under årets andra kvartal uppgick bolagets nettoomsättning till 2 132 miljoner kronor och vinsten till 543 miljoner, vilket gör kvartalet till det starkaste i företagets historia. För när tiderna blir sämre ökar intresset för trädgård, växter och annat som rör det egna hemmet.

– Historiskt gör vi bättre resultat i sämre tider. Så har det varit ända sedan finanskrisen 2008. Samtidigt konkurrerar vi med mängder av andra hobby- och fritidsaktiviteter om konsumenternas tid och pengar, så det gäller att vi levererar värde och skapar en glädje kring att plantera och hålla på med blommor och växter, säger Olav Fyldeng, som är CIO på Plantagen.

Plantagens första butik etablerades i Norge för mer än 35 år sedan och har nu fått sällskap av ytterligare 122 butiker i Norge, Sverige och Finland. Självklart finns det även en nätbutik som står för en allt större andel av företagets försäljning. Sedan 2016 ägs Plantagen av det svenska investmentbolaget Ratos, en erkänt långsiktig aktör med en 150-årig historia av framgångsrikt företagande.

CIO med logistikfokus

Olav Fyldeng är en starkt supply chain-orienterad CIO med en lång erfarenhet från bland annat 3PL-branschen, retail och IT-konsulting med fokus på affärsystem. Erfarenheter av stort värde i en verksamhet vars kärna är inköp, logistik, distrubution och försäljning.

– Det gäller att vi som arbetar med IT hjälper verksamheten att leverera värde, och att vi gör det under kundens hela resa, före, under och efter köpet. Risken är annars att kunden börjar med fågelskådning, cykling eller något annat, säger han med ett leende.

Ut med datorer, in med mobiler

Under senare år har en framgångsrik satsning varit att utrusta personalen i hela organisationen med smartphones och ta bort de traditionella datorerna. Av Plantagens cirka 2 400 medarbetare är det nämligen bara 400 som har ett skrivbord och därför har nytta av en konventionell dator. De övriga är ute i verksamheten och saknar fasta arbetsplatser.

– Nu är allt mobilt ute i våra butiker. Syftet är att ge personalen de verktyg som behövs för att kunna göra sitt jobb så bra som möjligt och leverera en kundservice av högsta klass. Mobilerna är kraftfulla hjälpmedel som ger tillgång till vital affärsinformation, säger Olav och menar att dagens smartphones är betydligt bättre än de handdatorer som hittills använts av så kallad frontpersonal.

”Kodak moment”

– Eftersom vi kom i gång lite sent hoppade vi över fasen då många skapar egna nätverk och köper in handdatorer. I stället har vi gått rakt på sak och kör med vanliga smartphones på vårt vanliga nätverk, förklarar Olav och fortsätter:

– Mobilerna har blivit bättre och mer ”rugged”, och de har dessutom bättre kameror, bildhantering och hanterar appar bättre. Jag tycker att det är lite av ett ”Kodak-moment” för många av de etablerade aktörerna som verkar ha somnat in både vad gäller hård- och mjukvaror.

Molnbaserad, användarvänlig lösning

De cirka femtonhundra mobiltelefonerna som hittills har skickats ut till Plantagens anställda är bestyckade med mjukvaran Agrippa Retail, en molnbaserad lösning som hanterar och underlättar mängder av aktiviteter i butik, och som har utvecklats i samarbete med Plantagen. Olav och mjukvaruleverantören IMI Agrippa Solutions lärde känna varandra redan kring 2016 när han arbetade med att bygga upp ett automatiserat centrallager i modebranschen.

– Vi introducerade då ett app-baserat och användarvänligt system för att rapportera in avvikelser och fel på lagret, både i text och bild. Genom att utrusta lagerpersonalen med mobiler som använder Agrippas mjukvara kunde fel och avvikelser rapporteras in direkt där de uppstod. Exempelvis genom att streckkoden för en viss lagerplats skannades, vilket reducerade stopptiderna rejält, berättar Olav. Det samarbetet blev en stor framgång för båda parter och är grunden till den lösning som under ett antal år har utvecklats för Plantagen.

Förstår logistik och affärssystem

Tillsammans med Agrippa har Olav och hans team tagit fram lösningen Agrippa Retail, vilken har gjort det möjligt för butikspersonalen att hantera varumottagning, inventera, lokalisera produkter, se kampanjer, få produktinformation, färdigställa order, hantera incidenter och mycket annat. Dessutom kan mobilerna användas för att informera personalen, skanna streckkoder, göra utskrifter och skicka bilder eller filmer.

– Det finns många företag som utvecklar appar. Det som skiljer Agrippa från andra är att de har en unik förståelse för processer, logistik och affärssystem. De som kommer från app-sidan förstår inte tillräckligt de bakomliggande processerna, utan fokuserar mer på ett snyggt interface, konstaterar Olav.

25 procentig effektivisering

Plantagens olika IT-system har hittills haft sina egna användargränssnitt och dessutom överlappande funktionalitet. Därför har även en konsolidering av systemen påbörjats, med stor positiv effekt på IT-kostnaderna.

– De innovativa och duktiga människorna på Agrippa har i samarbete med oss utvecklat en lösning där vi har tagit bort fyra av sex interface och samlat detta på en plattform, och så småningom ska vi även konsolidera de två sista systemen. Många system kan slås ihop för de har en liknande funktionalitet. Jag ser här effektiviseringsvinster på över 25 procent för en normal IT-avdelning, säger Olav och deklarerar stolt att han reducerat den egna budgeten från 84 till 59 miljoner på två år genom att konsolidera och ta bort system som inte skapar reellt värde. Han framhåller att den numera hårt konkurrensutsatta retailbranschen har tagit lång tid på sig att förändras på grund av en tidigare lång period av ständigt tillväxt och ökande lönsamhet.

– Hela branschen har levt kvar i det gamla och har agerat alldeles för sent på de förändrade marknadsförhållandena. Det finns stora möjligheter till ytterligare effektiviseringsvinster, inte bara inom IT, utan i hela supply chain!

—-

Om Olav Fyldeng

Utbildning: Civilekonom, Norwegian School of Economics (NHH).

Karriär: 25 års erfarenhet från IT-branschen, bland annat som ERP-konsult hos Accenture under tio år och de senaste tio åren i ledande roller i detaljhandeln.

Bästa ledarskapsråd: Anställ medarbetare som är smartare än du.

Familj: Fru och tre barn.

Intressen: Gör-det-själv-projekt, bland annat i trädgården och på landet och all möjlig teknik.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »