SPORTAMORE VÄXER VIDARE MED UTBYGGT AUTOMATLAGER

Sportamore, Nordens största och snabbaste växande sportbutik på nätet har byggt ut sitt automatiserade centrallager i Eskilstuna i samarbete med Swisslog. Utbyggnaden påbörjades i februari 2018 och avslutades planenligt i februari 2019. 

– Tillsammans med Swisslog har vi lyckats genomföra utbyggnaden utan att det har stört vår ordinarie produktion, vilket vi är enormt tacksamma för, säger Sema Söderhäll, Chief Logistics Officer på Sportamore. 

Utbyggnaden var planerad sedan lång tid och bestod av ytterligare AutoStore®-robotar, bansystem och arbetsstationer för plock och pack. I och med utbyggnaden består Sportamores automationslösning av totalt 88 robotar, 165.000 lådor, 6 plockstationer och 18 packningsstationer. Installationerna av den nya utrustningen skedde i fyra faser och projektet testades och avslutades formellt i slutet av februari 2019. 

– Nu har vi kapacitet att hantera en fördubblad försäljningsvolym jämfört med dagens nivå. Men eftersom vi växer snabbt har vi redan påbörjat planeringen för vad som ska hända i nästa fas, säger Sema Söderhäll. Sportamores automatiserade lager inrymmer en AutoStore® – det vill säga en automatisk robotlösning för lådor – automatisk banteknologi(QuickMove conveyor system), arbetsstationer för plock och pack, internleverans och returhantering. Hela processen är datadriven och opereras av Swisslogs WMS SynQ – ”Synchronized Intelligence” i kombination med Sportamores eget WMS.

Om SportamoreSportamore AB (publ) är Nordens största och snabbast växande sportbutik på nätet. Bolaget grundades under 2009 och hade sin första handelsdag på nätet 1 maj 2010. Sportamore säljer ca 20.000 produkter från cirka 300 olika varumärken representerande mer än 30 olika sporter. Bolaget har sedan starten fokuserat på att ha ett mycket attraktivt kunderbjudande genom fri frakt, fria returer, 30 dagars öppet köp samt prisgaranti.

Fler nyheter

Ikea förvärvar logistikteknikbolaget Locus – för bättre och effektivare sistamilen-leveranser

Ingka Group, som svarar för 90 procent av Ikeas detaljhandelsförsäljning, har via sitt investeringsbolag förvärvat Locus, ett ledande logistikteknikföretag som erbjuder en AI-driven logistikplattform med inriktning på kapacitetsplanering, ruttplanering, realtidsspårning och optimering av sistamilen-leveranser. Förvärvet beskrivs som en strategisk investering som stärker Ikeas digitala kapacitet och ger en större kontroll över ett kritiskt ögonblick i kundresan.

Läs mer »

Ny vd till DHL Freight Sverige

För någon vecka sedan meddelade Mathias Krümmel att han lämnar rollen som vd för DHL Freight Sverige efter knappt ett år, med hänvisning till organisationsförändringar. Nu står det klart att det blir Robert Zander som tar över den rollen från och med den 1 oktober 2025 och samtidigt kvarstår som CEO Nordics för DHL Freight.

Läs mer »