STORSATSNING PÅ ROBOTAR HOS WALMART

Efter omfattande pilottester under 2018 investerar nu Walmart i 4 000 butiksrobotar av olika slag. En robot (Auto-S/bilden) är utformad för att scanna hyllor för att säkra tillgänglighet, rätt placering och prismärkning. En annan robot scannar och sorterar varor från lastbilar. En robot städar butiksgolven och ytterligare en robot hanterar automatisk utlämning av de varor som kunden köpt på nätet och hämtar i butik. Den utökade flottan av robotar är ett sätt för dagligvarujätten att frigöra butikspersonalen från logistikarbete så att de i stället kan ägna sin tid åt att ta hand om kunderna, ge service och sälja. I en kommentar säger Walmart att man ”med framtidsteknik vill ge företagets medarbetare en ökad arbetstillfredsställelse” i en föränderlig bransch. Satsningen på robotar sker samtidigt som debatten om robotiseringens effekter på sysselsättning är intensiv i USA. Nyligen pubilcerades en studie från Brooking Institute som förutsåg att en fjärdedel av de amerikanska jobben är i farozonen. Samtidigt finns det en press på ökade löner i hela detaljhandelssektorn, där bland annat konkurrenterna Target, Costco och Amazon har förbundit sig att betala minst 15 USD/per timme i minimilön. 

KÄLLA: Walmart

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »