Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI.

”Transportsektorns teknikstrul beror på bristande teknikintegration”

Transport- och logistikbranschen blir allt mer digitaliserad, men en undersökning gjord av mobilitetsföretaget SOTI visar att branschen har en bra bit kvar i implementeringen av de digitala verktygen. SOTIs undersökning visar att teknik och system inte hänger med i utvecklingen i branschen och att den största orsaken till det är bristen på integrerad teknik.

– Det senaste året har satt fokus på behovet av korrekt integration av teknik. Transport- och logistikföretag investerar mycket i ny teknik just nu, men vi ser inte någon sammanhängande strategi för hur den nya tekniken ska implementeras. Beslutsfattare inom transport- och logistikbranschen måste förstå att deras organisationer slösar bort tid, pengar och produktivitet genom att inte ta hänsyn till implementeringen och integrationen, säger Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef, SOTI.

Tre av tio, 31 procent, uppger att äldre teknik inte är helt integrerad med nya system och nästan hälften av respondenterna uppger att personalen uppdaterar flera system manuellt. Detta leder till ineffektivitet och flaskhalsar som hade kunnat förhindras om systemen hade implementerats bättre. Nästan en tredjedel, 32 procent, anger att huvudorsaken till driftstopp och försenade leveranser är oförmågan att komma åt IT-hjälp eller applikationer för att felsöka och avhjälpa enheter på distans.

29 procent av transport- och logistikbranschen säger också att information inte delas mellan alla system som används, vilket kan leda både till dubbeljobb och till sämre kvalitet genom bristen på visibilitet. Dessutom är problemen inte slut även om alla system är optimalt implementerade, eftersom man har problem även i utbildandet av användarna. 26 procent anger bristande eller obefintlig personalutbildning om användandet av tekniken som orsak till driftstopp och försenade leveranser. 70 procent av de tillfrågade cheferna inom transport- och logistik svarar att minskning av driftstopp för mobila enheter är en viktig affärsfråga för deras organisation.

  • Personalen uppdaterar flera system manuellt 45%
  • Äldre teknik är inte helt integrerad med nya system 31%
  • Uppdaterad information delas inte mellan alla system som används 29%
  • Det saknas personalutbildning om användningen av teknik 26%
  • System uppgraderas inte tillräckligt ofta 24%

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »