Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.

Två av tre konsumenter intresserade av koldioxidfri hemleverans

Descartes Systems Group släppte nyligen sin globala konsumentrapport ”2023 Home Delivery Sustainability Report: Consumers Expect More”. Bland de svenska respondenterna är 2 av 3 (65 procent) kunder intresserade av koldioxidneutrala hemleveranser samtidigt som bara 3 av 10 tycker att det är viktigt att leveranserna sker med elfordon. 

Studien visar att 37 procent av svenska konsumenter regelbundet baserar sina köp utifrån vilken miljöpåverkan den enskilda produkten, eller tillverkaren som helhet, har. På nordisk nivå är den siffran 29 procent. Faktorer som kan spela in när kunderna bedömer miljöpåverkan kan enligt rapporten exempelvis vara mängden återvunnet eller biologiskt nedbrytbart material, typ av förpackning eller företagets hållbarhetskommunikation. Recensioner samt nyheter i media kan också påverka.

– Produkters påverkan på miljön och klimatet är något som under en längre tid har varit i konsumenternas medvetande. Den här rapporten bekräftar att det är faktorer som allt mer påverkar valen vid köp av varor och inte minst ser vi att konsumenterna värdesätter gröna leveranssätt. Här behöver företagen fortsätta att arbeta med hela sin produktionskedja och då även sätta fokus på hur varan ska levereras till kund. Val av transportmedel och optimerade rutter är två viktiga pusselbitar för att nå ut i den konkurrensen, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.

Den globala konsumentrapporten ”2023 Home Delivery Sustainability Report: Consumers Expect More” som Descartes Systems Group har tagit fram i samarbete med SAPIO Research har tillfrågat 8 000 konsumenter från nio länder i Europa och två länder i Nordamerika. I Sverige ingick 250 konsumenter i studien. Som helhet visar studien att 6 av 10 är intresserade av att använda miljövänliga transportmedel vid leveranser och 27 procent har slutat att handla produkter från en tillverkare som använder sig av leveransmetoder som kan påverka miljön negativt.

– Bland studiens svenska respondenter ser vi att det kommer bli allt viktigare för den enskilda konsumenten att kunna ta del av en enskild leverans koldioxidavtryck. I dagsläget tycker 32 procent att det är viktigt men om fem år är den siffran dubblerad till 64 procent. Här gäller det för företagen som arbetar med leveranser av varor och gods att vara på tårna och tillgodose kundernas behov genom att implementera en tydlig redovisning av transporternas avtryck, säger Lars Persson.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »