Carol Tomé, CEO UPS. Foto: UPS

UPS reducerar kostnader för last-mile uppströms i flödet

I samband med UPS kvartalsrapportering den 26 juli berättade företagets CEO Carol Tomé att bolaget nu genomför piloter med syftet att förbättra kostnadseffektiviteten på förarrutter genom att leverera fler paket per stopp. Detta ska åstadkommas genom att en teknikpartner håller en order på en skalbar digital plattform till dess en annan order kan matchas på samma adress.

För UPS lönar det sig att leverera fler paket på färre stopp, eftersom en sistamilenleverans av ett paket uppges kosta i genomsnitt $5,50, med enbart 60 cent i ytterligare marginalkostnad per paket som kan levereras samtidigt.

– Föreställ er vilket värde som kan frigöras om vi förbättrar densiteten, och vi kommer att ge tillbaka en del av det värdet till våra kunder, sa Tomé och konstaterade att tidigare ansträngningar att hantera ökande leveranskostnader nedströms inte har fungerat.

Carol Tomé förklarade att bolaget nu i stället attackerar leveranstätheten uppströms.

– Vi har nyligen genomfört två pilotprojekt och vi är verkligen glada över resultaten. Vi bygger en ny digital plattform som kan skalas, och vi ser fram emot att dela mer detaljer under kommande kvartal.

Tilläggas kan att UPS redan i dagsläget är mycket lönsamt. Den senaste kvartalsrapporten berättar att bolagets intäkter ökat med 5,7 procent och vinsten med 9,3 procent jämfört med samma period 2021. Samtliga affärsområden i koncernen ökade sin lönsamhet under kvartalet.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »