Världens främsta supply chains 2023 – se hela listan

De främsta globala försörjningskedjorna presenteras årligen i rankingen Gartner Supply Chain Top 25. Årets lista består till stor del av välkända storheter som Amazon, Apple, P&G och Unilever. Intressant är dock att franska Schneider Electric – som producerar teknik och lösningar för distribution av elektricitet – för första gången kniper förstaplatsen. Gartner berömmer särskilt Schneider Electric för bolagets gränsöverskridande förbättringsarbete som bedrivs under akronymen STRIVE (Sustainable, Trusted, Resilient, Intelligent, Velocity & Efficiency). Under det programmet har bland annat projektet ”The Zero Carbon Project” genomförts. I projektet har Schneider hjälpt sina leverantörer att minska sina CO2-utsläpp genom att stötta dem med bland annat utbildning, implementeringsstöd och andra resurser, vilket resulterat i en tioprocentig utsläppsminskning. Varken IKEA eller H&M finns längre med på listan. Det gör däremot svensk-brittiska AstraZeneca, som återfinns på 18e plats.

RankFöretag
1.Schneider Electric
2.Cisco Systems
3.Colgate-Palmolive
4.Johnson & Johnson
5.PepsiCo
6.Pfizer
7.Microsoft
8.Lenovo
9.Walmart
10.L’Oréal
11.The Coca-Cola Company
12.Diageo
13.Inditex
14.Tesla
15.Siemens
16.Intel
17.Nestlé
18.AstraZeneca
19.Dell Technologies
20.McDonald’s
21.HP Inc.
22.AB InBev
23.Alibaba
24.GlaxoSmithKline
25.Dow

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »