Mikael Holmqvist, vd för Knapp i Norden.

”Vi ska växa med 100% här i Norden”

Automationsbolaget Knapp är en stor, global spelare med huvudkontor i Graz, Österrike. Företaget grundades redan 1952 av ingenjören Günter Knapp och ägs fortfarande av Knapp-familjen. Under senare år har koncernen vuxit snabbt och sysselsätter i dag 6 300 anställda och har 53 kontor världen över. Nu ska Knapp växa snabbt och bli mer välkänt även i Norden.

Än idag präglas Knapp av grundarens motto: Kan vi bygga det? Såklart vi kan! Inställningen att inget är omöjligt avspeglas bland annat i utvecklingen av innovativa mjölkpumpar och påfyllningsmaskiner för tillverkning av munkar. Numera är Knapp kanske mest känt för det automatiska skyttelsystemet OSR Shuttle EVO och för sin tidiga utveckling av plocklösningen A-Frame, även om det finns ett stort utbud av andra lösningar i produktportföljen.

”Tvätta bort associationen till transportbanor”
I Sverige har Knapp varit verksamt i femtio år. Bolaget förknippas här ofta med mekaniska lättgodsbanor och pallbanor, vilket är en följd av att det österrikiska automationsbolaget 2008 förvärvade svenska Moving AB – en lokalt välkänd tillverkare av transportbanor med ett starkt varumärke.

– Nu avvecklas vår tillverkning av palltransportörer i Åstorp och vi etablerar ett nytt nordiskt huvudkontor i Malmö. Ambitionen är att med tiden tvätta bort kopplingen till bansystem. Den associationen är olycklig eftersom vi är ett högteknologiskt automationsbolag som erbjuder hyperautomatiserade lösningar till lager, hubbar och butiker, säger Mikael Holmqvist som är vd för Knapp AB sedan ett drygt år, men anställdes som produktionschef i bolaget 2017.

Mikael har en gedigen erfarenhet från både logistikbranschen, som managementkonsult och som vd i den kontraktstillverkande industrin. Bland annat har han arbetat som affärsområdesansvarig och senare som sälj- och marknadschef i WMS-bolaget Consafe Logistics under närmare sex år. Med andra ord kan han branschen och har en solid erfarenhet av sälj och marknad.

– Tyvärr har Knapp hamnat lite i skuggan här i Norden. Med över 3 000 installationer globalt och flera ledande teknologier tycker jag definitivt att det behövs lite upplysning om vilka vi är, säger Mikael med ett skratt.

Mer synliga och välkända

Knapp satsar därför ambitiöst på att bli mer synliga och välkända i Norden. Ett led i utvecklingen är etableringen av ett nytt nordiskt huvudkontor och kompetenscentra i Hyllie i Malmö, i omedelbar närhet till både Kastrup, Öresundsbron och tågförbindelser. Även den mediala synligheten, marknadsföringen och säljinsatserna har skruvats upp betydligt under den senaste tiden.

– Vi har inte det footprint som vi vill ha i Norden och vi upplever inte att varumärket är tillräckligt välkänt här. I de riktigt stora upphandlingarna brukar vi få vara med eftersom det är konsulter inblandade som känner till oss, men den bredare massan av företag vet inte vilka vi är, säger Mikael.

Efter avvecklingen av produktionen i Åstorp och ett antal nyrekryteringar kommer den nordiska verksamheten, Knapp AB, bestå av cirka 60 personer, varav 35 ska finnas på det nya Malmökontoret och övriga ute hos ett antal kunder. De nordiska medarbetarna stöttas även av olika specialister från Knapps huvudkontor och övriga verksamheter. Dessutom pågår i skrivande stund ett intensivt arbete med att rekrytera fler medarbetare.

– Ett viktigt led i vår nordiska satsning är att rekrytera fler medarbetare, bland annat lösningsdesigners, som är en roll som är en hybrid av managementkonsult och applikationskonsult, som hjälper kunder att identifiera de mest effektiva och värdeskapande lösningarna. Vi rekryterar även medarbetare inom ett antal andra kundnära roller där vi behöver stärka upp oss, berättar Mikael.

Fördubblad omsättning

Knapp AB står nu inför en nordisk storsatsning som ska resultera i ett mer välkänt varumärke och framför allt en kraftfull expansion i huvudsegmenten; hälso- och sjukvård, detaljhandel/e-handel, livsmedel, mode, industri och handel.

– Vi ser att det finns stora möjligheter att fördubbla vår verksamhet i Norden under de kommande fem till åtta åren. Vi har en bred produktportfölj som passar väldigt bra för många företag inom e-handel, detaljhandel, handel och industri, berättar Mikael.

Flera nya kunder

Inom e-handeln och detaljhandeln har Knapp nyligen fått ett flertal nya kunder i Sverige, vilket ger verksamheten vind i seglen. Bland annat offentliggjordes i våras att kosmetikkedjan Kicks investerar 200 miljoner kronor i ett nytt nordiskt omnikanal- lager i Rosersberg, strax norr om Stockholm. Det nya lagret kommer att utrustas med den automatiska skytteln OSR Shuttle EVO. Ett annat exempel är Apoteket AB som för ett år sedan valde Knapp som automationspartner för sitt nya, hypermoderna e-handelslager i Eskilstuna.

– Knappkoncernen går som tåget. Sedan 2015 har företaget fördubblats, till största delen genom organisk tillväxt. Det går med andra ord mycket bra för koncernen, samtidigt som tillväxten i Norden har varit svagare, säger Mikael Holmqvist och betonar att det egentligen är självklart att samma ambition ska gälla även här i Norden.

Glödhet marknad

Marknaden för logistik i vid mening är het just nu och för logistikautomation är den glödhet. Detta faktum gör att de flesta automationsbolag just nu växer så det knakar. När efterfrågan på automation går så pass snabbt så har det inte varit svårt för Mikael att övertyga sina uppdragsgivare i Graz om möjligheterna med en rejäl nordisk satsning.

– Automationsmarknaden som helhet växer i genomsnitt kring 10 procent per år och Knapp-koncernen växer ännu snabbare. Det är flera trender som driver efterfrågan. Tillväxten i e-handeln med ökade krav på både kvalitet, snabbhet och effektivitet i varuförsörjningen är en uppenbar trend, konstaterar Mikael och fortsätter:

– En annan viktig trend är den dynamik som skapas kring hur konsumenter, butiker, kundföretag och filialer ska betjänas av ett helt ekosystem av lager, hubbar och last-mile-aktörer. Ska man ha ett centrallager i Stockholm eller en kombination med micro-fulfilment centers av olika typ, och hur ska de i så fall bestyckas med automation? Här ser jag en spännande trend där man kommer välja olika lösningar i hela värdekedjan på ett mer sömlöst sätt, säger Mikael.

Unika förmågor

Vad är det då som ger Knapp framgång på den globala automationsmarknaden, vilka är företagets unika förmågor? Mikael Holmqvist betonar särskilt ägarfamiljen Knapps långsiktighet och den avancerade egenutvecklade tekniken.

– Knapp har sin historia, kultur och stolthet i de tekniska innovationerna. Det avspeglas bland annat i att vi har 2 000 utvecklingsingenjörer av totalt 6 300 anställda och att vi investerar 800 miljoner per år i produktutveckling. Knapp var bland annat först med A-Frame, OSR-skytteln och vi var tidigt ute med att använda både AI och visuella tekniker
i våra lösningar.

Nyss nämnda skyttelsystemet OSR Shuttle som lanserades strax efter millennieskiftet är en viktig milstolpe i koncernens utveckling och är numera hjärtat i företagets lösningar. Men Mikael avslöjar att marknaden snart kan vänta sig alternativ till OSR-skytteln.

– OSR är inte den billigaste lösningen på marknaden, men den har en mycket hög kapacitet och alla artiklar ligger tillgängliga, sekvenseras och hanteras snabbt. Inom något år kommer vi presentera alternativ som vänder sig till de företag som inte kan motivera en investering i OSR shuttle, säger Mikael utan att han närmare vill avslöja vad som väntar.

Ökad efterfrågan på mobila robotar

Ett annat växande område för Knapp och många kollegor i branschen är mobila robotar, det vill säga AGVer (Automated Guided Vehicles) och AMRs (Automated Mobile Robots), för både lättgods och pallar. Här gör Knapp stora satsningar för att möta en ökad efterfrågan.

– Här kommer det både nya produkter, mjukvaror och set-ups som kommer att vara lämpliga, flexibla lösningar för alla de lager som inte har superhöga krav på snabbhet och där befintliga byggnationer begränsar vilken automation som kan göras. Här har vi avsatt dedikerade resurser som ska sälja de mobila robotarna här i Norden.

Ökad grad av produktintegration?

De största aktörerna inom lagerautomation i Norden är SSI Schäfer, Element Logic, Swisslog och Dematic. Därefter kommer bolag som Knapp och TGW, som nosar de största i bakhasorna. Samtidigt sker det en marknadsutveckling där allt fler aktörer med vassa tekniker etableras. Tekniker som i ökad utsträckning hamnar i de stora aktörernas produktportföljer. Ett typexempel är Autostore som erbjuds av bland annat Swisslog, Dematic och Kardex, liksom av Element Logic som i princip enbart säljer Autostore. Är en ökad grad av integration av konkurrenternas produkter tänkbar även hos Knapp?

– Knapp har valt en annan strategi, där vi varje år investerar 800 miljoner kronor i egen produktutveckling och löpande utvecklar vår portfölj av lösningar och system. Detta gör vi eftersom vi är övertygade om att egen innovation och helhetstänk skapar ett högre kundvärde i slutändan.

Om Mikael Holmqvist

Utbildning: Magisterexamen från Lunds universitet samt en MBA.

Karriär: En bakgrund som chef och ledare i olika internationella bolag med roller som VD, Divisionschef och CMO inom branscher såsom IT, kontraktstillverkning och 3PL. Mikael har även arbetat som managementkonsult med fokus på strategi- och verksamhetsutveckling.

Familj: Två tonårsdöttrar. 

Intressen: Motorcykelresor.

Främsta levnadsregel: Fundera inte på vad du inte kan göra, fokusera på det du kan göra.

Bästa ledarskapsråd: Det finns inte ett sätt som funkar på allt. Du behöver en omfattande verktygslåda som du behärskar, men du behöver framför allt lära dig att använda olika angreppssätt och olika verktyg för olika situationer.

Om Knapp

Knapp är en världsledande teknologipartner för intralogistiska automationslösningar. Med över 50 års erfarenhet av automations- och transportlösningar har bolaget hjälpt över 200 kunder i Norden med intralogistik. Knapp AB är en del av Knapp-koncernen med huvudkontor i Hart Bei Graz, Österrike. Koncernen består av drygt 6 300 anställda i över 50 länder och servar mer än 3 000 kunder globalt inom industry, food retail, healthcare, retail och wholesale.

Fler nyheter

Stadigt växande marknad för fjärdepartslogistik

Uttrycken fjärdepartslogistik (4PL) och Lead Logistics Provider (LLP) lär ha myntats 1996 av Bob Evans, som då var konsult på Arthur Andersen (numera Accenture). Han definierade dessa båda uttryck som benämningar på en integratör som med resurser, kapacitet och sin egen och andra organisationers teknik designar, bygger och opererar omfattande lösningar i försörjningskedjan.

Läs mer »

Jula investerar i en AutoStore-lösning

Butikskedjan Jula växer snabbt både med fler fysiska butiker och en snabbt ökande e-handel. Med målet att både komprimera sin lagerhållning och samtidigt öka effektiviteten i plocket i centrallagret i Skara har Jula fattat beslut om att investera i en Autostore-lösning från Element Logic.

Läs mer »

Trafikanalys: Elektrifierade lastbilar ökar kraftigt kommande år

Statistikmyndigheten Trafikanalys uppger i en ny rapport att antalet nyregistrerade fordon kommer fortsatt att ligga på låga nivåer under 2024, men öka igen under 2025-2027 i takt med ett förbättrat konjunkturläge. En annan slutsats är att elektrifieringen av lastbilar fortsätter i snabb takt där även tunga eldrivna lastbilar köps i allt högre grad.

Läs mer »