Weber väljer Unifaun TMS

Franska företaget Weber, som ingår i Saint Gobain koncernen, är en marknadsledande tillverkare av murbruk och cement med 200 tillverkningsenheter i 64 länder. Weber har fattat beslut om att implementera Unifaun TMS, vilket är ett led i bolagets strävan att digitalisera och standardisera sina logistikprocesser. Sedan tidigare har systerföretaget Gyproc – som även ingår i Saint Cobain koncernen – implementerat Unifauns TMS.

Vi implementerar Unifaun TMS för att effektivisera och standardisera våra operativa processer. Dessutom kommer vi få en spårbarhet och tillgång till data om alla våra sändningar i ett enda system, vilket är viktigt eftersom det ger oss en grund för ständiga förbättringar, säger Mathias Hansson, Supply Chain Manager på Weber.

Webers produkter är voluminösa och tunga vilket gör det nödvändigt med många specialtransporter. Med stöd av Unifaun TMS kommer alla sändningar från bolagets 10 egna produktionssiter i Sverige plus från ett tiotal underleverantörer att hanteras. I implementationen ingår även att göra nödvändiga integrationer med SAP.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »