World Robotics Report: All time high för robotar för tillverkning och logistik

International Federation of Robotics (IFR) har under veckan publicerat rapporten World Robotics. Av rapporten framgår att 2021 blev ett rekordår för robotinstallationer med totalt 517 385 nyinstallerade robotar, vilket motsvarar en årlig tillväxttakt på 31 procent. 

I segmentet tjänsterobotar, där olika robotar inom transport och logistik ingår så ökade antalet robotar med över 121 000, till vilket motsvarar en årstillväxt på 37 procent. Tjänsterobotar för användning inom transport och logistik ökade med 45 procent, och uppgick till 45 500 stycken, under året och utgör därmed närmare 38 procent av alla försålda tjänsterobotar under 2021. Merparten av dessa robotar köps på traditionellt sätt, men andelen som tillhandahålls som Robot as a Service (RaaS) ökade med 86 procent under 2021 och landade på totalt 5 200 enheter.

87 procent väl etablerade 

IFR räknar antalet tillverkare av servicerobotar till fler än 1 000, och konstaterar att trots att branschen fortfarande är ung och växande så bedöms 87 procent av tillverkarna vara etablerade eller mogna. Av rapporten framgår exempelvis att AMRs (Autonomous Mobile Robots) för användning i lager har vuxit under många år och att flera av tillverkarna därför har vuxit kraftigt och etablerats. 

Flest tillverkare i Europa

828 företag (82%) klassificeras som tillverkare av professionella tjänsterobotar. De flesta av dessa företag, 400 (48%), finns i Europa, följt av Nordamerika (211) och Asien (204).

Många systemintegratörer

Övriga leverantörer av tjänsterobotar betraktas som systemintegratörer, eftersom de baserar sina produkter på kollaborativa industrirobotar som köpts från andra tillverkare och kombineras med andra hårdvaru- och mjukvarukomponenter. 

 

Fler nyheter

ODA erbjuder sin logistiklösning till andra dagligvaruaktörer – ”Logistigs as a Service”

Norska Oda Group, som förvärvade Mathem 2024 och fusionerade verksamheten med Oda Norge, etablerar ett eget affärsområde för att sälja sin logistiklösning som ”Logistics-as-a-Service” (LaaS). Logistiklösningen kommer att erbjudas andra europeiska dagligvaruaktörer som bedriver e-handel. Enligt Oda har branschen svårt att få sin e-handel lönsam på grund av att logistiken är för komplex, leveransfönstren för smala och marginalerna för låga.

Läs mer »

Nordens största AutoStore i butik – från Element Logic

I sin nya butik i Sofiemyr utanför Oslo installerar norska biltillbehörsföretaget Thansen i samarbete med Element Logic Nordens största AutoStore-lösning i butik. Syftet är att öka Thansens lagerkapacitet, bygga en smidigare logistikhantering och skapa en bättre kundupplevelse.

Läs mer »