Hösten 2024 startar Linköpings universitet en ny civilingenjörsutbildning i Norrköping. Målet är att utbilda framtidens ingenjörer som kan använda AI och storskalig data för att driva ekonomisk, miljömässig eller social omställning inom företag och offentlig sektor.
– En ingenjör är ju en problemlösare och här utbildar vi problemlösare med fokus mot hållbarhetsrelaterade problem. Det unika är hur man kan använda storskaliga data för att lösa de problemen med hjälp av AI och maskininlärning. Det är vi först med i Sverige, säger Anna Fredriksson, professor i bygglogistik vid Linköpings universitet och medlem i programgruppen som utvecklat den nya utbildningen.
Civilingenjörsprogrammet i datadriven utveckling är det första och hittills enda i sitt slag och ges första gången höstterminen 2024. Det är utvecklat i dialog med näringslivet och industrin som ser en stor kompetensbrist när det gäller att omvandla företagens data till ett verktyg för omställning. Ericsson, Siemens, H2 Green Steel och Sweco är några av företagen som har varit delaktiga i diskussionerna.
Under programmet kommer studenterna att jobba med databehandling och analys samt hantera komplexa frågor med hjälp av maskininlärning, AI och matematiska beräkningar. Resultaten används sedan som utgångspunkt för att utveckla strategier och förändringsarbete inom företag och organisationer. Kärnan i programmet är att varje termin genomföra en utmaningsdriven projektkurs där studenterna tar sig an verkliga, komplexa problem som saknar förutbestämda svar. Problemen kommer ofta från olika företag som vill ha hjälp. Det är första gången sedan Linköpings universitet utökade verksamheten till Norrköping 1997 som ett nytt civilingenjörsprogram startar i staden. Martin Rantzer, prefekt och campusråd, menar att det är viktigt för regionen att Norrköping kan erbjuda den typen av nyskapande och tvärvetenskapliga program som blivit något av ett signum för LiU.
– Det intressanta finns i gränslandet mellan nya områden. Att vara tidig med att gifta ihop olika områden är ofta en nyckel till de verkligt stora framstegen. Att dessutom kunna ge företagen i vårt närområde en efterfrågad spetskompetens visar på universitetets tydliga samhällsnytta, säger Rantzer.
De tre första åren ges programmet enbart i Norrköping, därefter kommer studenterna att beroende på masterinriktning kunna utnyttja kunskapen både i Norrköping och Linköping. Detta är ett av de första programmen som kombinerar båda orternas spetsforskning som del i utbildningen. Efter examen kan studenterna arbeta som chief data officer, produktägare, dataanalytiker, hållbarhetsstrateg, entreprenör eller i ledningsgruppen för en startup, bland mycket annat.
De senaste 20 åren har det periodvis pratats ganska mycket om radio-frequency identification, RFID – en teknik för att identifiera, spåra och skapa visibilitet över produktflöden. RFID har funnits i decennier, utan att tekniken fått det riktigt stora genombrottet, tills nu. Under de senaste åren har det pratats allt mindre, men gjorts desto mer. Nu pågår en RFID-revolution i det tysta.
RFID kan spåras ända tillbaka till andra världskri- gets utveckling av radarn. Den mer kommersiella användningen av tekniken påbörjades så smått under 1970-talet när så kallade RFID-taggar (mikrochips) och transpondrar (dvs. sändare/ mottagare) utgjorde grunden till ett amerikanskt system för att spåra transporter av radioaktivt material. Det systemet utvecklades av forskare vid Los Alamos Laboratory. Ett tiotal år senare lanserade samma forskargrupp ett företag som utvecklade automatiserade vägtullar baserade på RFID, vilket blev en stor framgång. Under nittiotalet utvecklades allt fler kommersiella lösningar för spårning av olika vitala tillgångar och för system för passerkontroll, betalning, stöldskydd med mera. Men tekniken var fortfarande för dyr för att få en större utbredning och det saknades ännu öppna, internationella standarder.
Genombrott 1999
Ett genombrott för RFID-tekniken kom 1999 när Uniform Code Council, EAN International, Procter & Gamble och Gillette etablerade organisationen Auto-ID Center på legendariska Massachusetts Institute of Technology, MIT. Där påbörjades ett arbete med att utveckla billiga RFID-taggar – det vill säga enkla mikrochip – som kunde appliceras på produkter i samband med tillverkning och därefter spåras i försörjningskedjan. Nu började RFID användas som en teknik för att tagga objekt och länka dessa över internet, vilket i praktiken var en tidig version av IoT, Internet of Things.
RFID i logistik och supply chain
I början av 2000-talet blev RFID en av de hetaste teknikerna i försörjningskedjan – i alla fall på konferenser och i branschpress. Men det saknades fortfarande allmänt accepterade standarder för taggarna och chippen plågades av tekniska problem och var fortfarande alldeles för dyra för att användas brett, i stora volymer. Ett ikoniskt exempel från den här tiden är när Walmarts CIO 2003 bad bolagets 100 största leverantörer att RFID-tagga alla sina pallar och lådor. Det skulle dessutom göras på mycket kort tid, senast inom arton månader. Alla övriga leverantörer till Walmart skulle göra detsamma senast före utgången av 2006. Men alltsammans havererade. Tekniska problem och en oförmåga att använda informationen tillräckligt aktivt i försörjningskedjan gjorde att projektet lades ner 2009.
Detaljhandeln i täten
Trots misslyckandet hos Walmart fortsatte många företag med sina RFID-satsningar lite i det tysta. Kända exempel är Marks & Spencer, Macy ́s, Inditex och H&M, som alla numera använder tekniken för att få koll på sina lagersaldon och säkerställa en hög produkttillgänglighet till nytta för en snabb och korrekt varupåfyllning och ökad försäljning. Generellt har RFID kommit att användas särskilt i detaljhandeln.
– RFID är en mogen teknik som numera funkar väldigt bra och därför efterfrågas alltmer, särskilt inom retail, säger Mattias Lindström, som är Nordenchef på teknikbolaget Zebra Technologies – ett företag som har en bred portfölj av olika lösningar för visibilitet och spårbarhet och där RFID är en av flera tekniker som erbjuds.
Driver försäljning
Mattias konstaterar att hela detaljhandeln kämpar med att ha korrekta lagersaldon, för att säkerställa att varorna verkligen finns på hyllan när kunden beställer eller kommer till butiken.
– Med RFID kan en detaljist få en i princip hundraprocentig koll på vilka produkter som finns och var de finns, och även spåra produkter och förebygga stölder. Följden av att implementera RFID är dessutom att försäljningen drivs på när hyllorna inte gapar tomma, vilket är grunden för en riktigt bra ROI-kalkyl.
Ofta föds ett intresse av RFID när någon av Zebras kunder ska uppdatera sin teknik, exempelvis handdatorer eller scanners.
– Då kan en tanke väckas hos kunderna att de kanske borde investera i teknik som har stöd för RFID, sen får vi även förfrågningar via alla våra partners som vi samarbetar med. Efterfrågan kan även komma som en följd av att vår kunds kund, exempelvis ett stort dagligvaruföretag, ställer krav på att få leverans med RFID för att de i sin tur ska ha koll på inkommande flöden, berättar Mattias.
Spårbarhet end-to-end
I tillverkningsindustrin har RFID använts längre, i synnerhet för högvärdiga produkter och flöden som är omgärdade av höga säkerhets- och spår- barhetskrav, inte sällan under en produkts hela livscykel. Tekniken används även för att spåra produkter i och kring produktionsanläggningen och för att möjliggöra samarbete med leverantörer, partners och kunder i hela försörjningskedjan. Allt oftare använder även detaljhandeln RFID i hela flödet från tillverkning till försäljning.
– Många av våra större kunder i detaljhandeln taggar sina produkter redan vid källan, vid tillverkningen, när det är möjligt. På det sättet får man koll hela vägen, vilket naturligtvis är det absolut bästa, säger Mattias.
Generellt är RFID en teknik som kan användas för att ge aktörer i försörjningskedjan en full spårbarhet, från tillverkning till försäljning. Det skapar i sin tur förutsättningar för att optimera hela flödet med positiva effekter på ledtider, kostnader, tillgänglighet och hållbarhet.
Systemutveckling och integration
Utbredningen av RFID under senare år är en följd av allt bättre hård- och mjukvaror och en lägre kostnad för både taggar, antenner, skannrar, RFID-bågar och andra hårdvaror.
– Ett allt lägre pris på taggarna och e-handelns tillväxt med omnikanal och plock i butik har drivit på utvecklingen, konstaterar Mats Forsell, som är affärsutvecklingsansvarig på Zebra och har lång erfarenhet av RFID och andra AutoID-tekniker. Han framhåller att priset på taggarna ofta får oproportionerligt stort utrymme när RFID diskuteras och debatteras.
– Nu är det inte längre taggarna, chippen, det handlar om. Det är till stor del systemutvecklingen och applikationsgränssnitten gentemot ERP-systemen som driver kostnader. Det är här det blir svårt ibland att räkna hem affärerna, eftersom kostnaderna för mjukvaruutvecklingen och integrationerna riskerar att dra i väg, säger Mats och fortsätter:
– Det är också viktigt att välja rätt hårdvara, såsom handenheter, antenner, läsare, bågar och skrivare. Hårdvarorna behöver vara harmoniserade för att kunna hanteras effektivt och ge högsta möjliga visibilitet. Samtidigt får de varken under- eller överdimensioneras för då kan kostnaderna dra iväg och önskade resultat utebli, säger Mats och beskriver Zebra som den globalt ledande aktören för integration av hårdvaror för RFID-system. Exempelvis taggar, läsare, handdatorer, antenner, skrivare och olika förbrukningsvaror, exempelvis etiketter.
Streckkoder eller RFID?
Zebra har sina rötter i streckkodsteknik och både Mattias och Mats betonar att RFID och streckkoder är två kompletterande tekniker som inte konkurrerar, utan snarare är komplement. Det gäller därför att använda respektive teknik i rätt situation och i smarta kombinationer.
– Ofta tror en potentiell kund att RFID ska ersätta streckkoden, men båda teknikerna har sina användningsområden, precis som sensorer har sina. RFID har mer förfinade egenskaper än streckkoder och ska användas i flöden där man behöver ha koll på både var, när och i vilket skick en produkt är, och när data behöver kunna samlas in automatiskt och åtgärder vidtas per automatik om något blir fel, förklarar Mats och understryker att även ett streckkodsbaserat flöde kan automatiseras med hjälp av tekniker som Machine Vision och Fixed Industry Scanners.
”Se över arbetssätt och processer”
Mats menar att det krävs ett brett perspektiv och en bred kartläggning och förändring av de processer som kan effektiviseras med RFID för att få full utväxling på en investering.
– Med RFID går du från traditionella transaktionsdrivna processer och bekräftelse av varje utförd åtgärd till sensorstyrda, automatiserade processer av flödena med avvikelserapportering. För att beräkna ROI på en investering så måste du bredda perspektivet på vilka processer som faktiskt påverkas positivt. Att gå från ett streckkodsbaserat flöde till RFID ger inte full effekt om du inte samtidigt utmanar och ser över arbetssätt och processer, säger han.
För att etablera rätt processer och arbetssätt och få en hög effektivitet i flödet rekommenderar Zebra sina kunder att börja med sin RFID-implementering i en mindre, avgränsad del av verksamheten. På så vis kan teknik och processer testas och justeras innan en bredare utrullning görs.
– Men innan man kommer så långt gäller det att klargöra vad man vill vi uppnå och fastställa KPIer som vi ska leverera mot. Dessutom bör man överväga om det går att nyttja redan standardiserade tillämpningar och fråga sig om vi har egen full kontroll över hela RFID-loopen eller om vi är en del av en större försörjningskedja där det är andra aktörer som sätter förutsättningarna, säger Mats.
RFID-lösningar kan vara passiva eller aktiva. Med passiv RFID används taggar utan en intern strömkälla, och används typiskt i applikationer för logistik och supply chain. Det lägre priset per tagg gör passiva RFID-system mer efterfrågade i vissa sammanhang och branscher. Passiva RFID-etiketter kan skrivas ut snabbt och effektivt med en RFID- skrivare och placeras direkt på en vara eller lastbärare. Aktiva RFID-system använder batteridrivna RFID-taggar som sänder ut en signal. Aktiva RFID- taggar används ofta för att exakt spåra tillgångarnas placering i realtid, exempelvis utrustning på ett sjukhus eller i en tillverkningsmiljö. Eftersom aktiva RFID-taggar är beroende av ett batteri har de en begränsad livslängd och måste bytas ut med viss frekvens. De aktiva taggarna är betydligt dyrare än passiva taggar, men de förstnämnda har ett avsevärt längre läsavstånd och kan därför användas över mycket större ytor, både inne och utomhus.
Efter många år av förutsägelser att supply chain visibility kommer att innebära det stora genombrottet för responsiva och resilienta supply chains, möter jag fler och fler som precis som jag ifrågasätter detta. Varför? Den viktigaste orsaken är att ”ingen har tid för visibility”.
Vi måste därför definiera om supply chain visibility. Det handlar inte om att synliggöra data för människan, utan om att via hög grad av digitalisering göra stora mängder data tillgängliga (”visible”) för AI/ML, händelsestyrd maskinell monitorering, klassisk dataanalys, etc. som sköter huvuddelen av besluten. Jag pratar om det som kallas för Hyperautomation. Ingen har tid att ”visuellt” konstatera hur läget ser ut och utifrån detta dra slutsatser och besluta om åtgärder. I detta avseende anser jag att vi har tänkt helt fel när vi pratat om supply chain visibility genom åren. Många mjukvarulösningar med grafiska gränssnitt för visibility har lanserats utifrån idén att människan ska kunna få varningar och visuell guidning samt agera utifrån visualiseringen. Detsamma gäller vissa delsegment av supply chain-flöden. Exempelvis track & trace för transporter, som inom konsumentvaruindustrin är väl utvecklad, men som bygger på att du antingen aktivt kan söka efter var dina varor är eller via push-notiser få klart för dig var de är, om de är sena eller har kommit fram.
Vänd på frågan
Denna typ av visibilitet är inte intressant när vi pratar om stora, intensiva supply chain-flöden business-to-business. Flöden som är sammankopplade via alla inblandade aktörers system för prognostisering, produktionsplanering, materialplanering, inköp, lageroptimering, med flera. Vi behöver vända på hela frågan och prata om graden av digitalisering och bredden i datainsamlingen från digitaliserade flöden, som utgör grunden för AI/ ML-baserad analys och relaterade automatiserade slutsatser samt automatiska beslut. AI/ML stöttar även i verifieringen av sina egna automatiserade beslut i en löpande kvalitetssäkring och revidering.
Visibilitet via grafiska gränssnitt?
Att skapa visibilitet via grafiska gränssnitt behövs även fortsättningsvis. Både i förstadiet – för vilka flöden och utifrån vilka kriterier vi bör använda AI/ ML för automatiserade beslut – och i den löpande utvärderingen av de AI/ML-baserade besluten. Exempelvis för att se om vissa data börjar avvika signifikant från det mönster som initialt gjorde att flödet kvalificerade sig för AI/ML-stödda beslut. I både förstadier och löpande utvärdering är därmed ett avvikelse-baserat visuellt stöd för mänskligt beslutsfattande kritiskt. Människan är fortfarande bäst på att fatta beslut vid oförutsedda händelser. Det gäller inte bara dramatiska oförutsedda händelser, så kallade ”svarta svanar” som krig, naturkatastrofer, olyckor, pandemier, etc., utan även oförutsedda händelser av lägre dignitet.
AI/ML för vassare prognoser
I vår företagsgrupp experimenterar vi intensivt inom det här området och har precis lanserat AI/ ML-stöd för att hjälpa våra kunder att bättre förstå prognoserna från fordonsindustrins huvudmän (lastbils- och personbilstillverkare). Vi har även gjort det möjligt för våra kunder att kunna välja att AI/ML-tjänsten ska justera prognoserna (filtrera dem) för vissa flöden som kvalificerat sig för detta. AI/ML-tjänsten utvärderar sig själv, lär sig och förbättrar sig kontinuerligt. Tjänsten visualiserar successivt ytterligare flöden som kvalificerar sig för att inkluderas i de AI/ML-justerade prognoserna, liksom flöden som redan inkluderats men bör ifrågasättas om de faktiskt bör tas bort från AI/ ML-justeringen av olika skäl. Hela konceptet kan efter en tid utökas till att inte bara täcka in den standardiserade fordonsindustrins prognosflöden, utan också helt andra industriers prognosflöden så länge omfattning och masterdata är tillräcklig i både mängd och kvalitet.
Fler tjänster och processer
Spolar vi fram filmen ett par år, är det min bedömning att vi kommer att kunna applicera den här metoden på fler av våra tjänster som täcker in andra typer av processer än prognoser. Likaså är jag övertygad om att vi kommer att kunna applicera motsvarande resonemang och lösningar på våra interna processer där vi jobbar med stora datamängder, beteendemönster, trender och anomalier.
Jag delar gärna med mig av våra erfarenheter och tar gärna del av andras. Om du tycker att innehållet i den här artikeln är intressant så ta gärna kontakt för att gemensamt utforska de vidare möjligheterna inom det spännande området hyperautomation!
Adlibris bygger ut i Morgongåva och investerar i den senaste tekniken för logistikautomation. Avtal har nu tecknats med Element Logic, SGA och Nöjd AB för att möjliggöra ökad leveransprecision och ännu mer effektiv logistik.
Efter att ha tecknat ett 10-årigt avtal med Företagsparken i Morgongåva för nya lokaler pågår byggnationen och anläggningen beräknas vara i drift under 2025. Initiativet är en strategisk satsning för att bygga en logistiklösning i framkant och därmed befästa Adlibris position som en av de ledande e-handlarna i Norden. För detta har Adlibris valt att teckna avtal med Element Logic för en Autostore-lösning för plockautomation, med SGA för moderna bansystem samt med Nöjd AB för bästa möjliga packautomation.
– Vårt långvariga och framgångsrika samarbete med SGA och Nöjd AB har varit en förutsättning för en effektiv och hållbar e-handelsverksamhet, och vi är glada över att fortsätta utvecklas tillsammans. I och med valet av Element Logic får vi en beprövad, erfaren och flexibel automationsleverantör som gör oss ännu bättre på att erbjuda våra kunder en leveransupplevelse i toppklass. Investeringen stärker vår position som en av de ledande e-handlarna i Norden och den största bokhandeln, säger Jonas Karlén, vd för Adlibris.
Den nybyggda anläggningen kommer att utrustas med högautomatiserade och moderna logistiklösningar som skapar förutsättningar för optimerade logistikflöden.
– Adlibris är en imponerande aktör inom bokhandelsbranschen och vi ser med stor entusiasm fram emot att bistå dem i deras fortsatta resa och utveckling. Genom lagerautomation med AutoStore kommer man att kunna öka sin effektivitet och säkra kundnöjdheten, säger Benny Thögersen, Managing Director på Element Logic Sweden.
Sedan 2017 har SGA levererat bansystem till Adlibris.
– Detta kommer bli en av våra större anläggningar, där vi bidrar med effektiv hantering av paket och bra ergonomi för Adlibris medarbetare, konstaterar Emanuel Mäkinen, vd på SGA.
Även förpackningsspecialisten Nöjd är glada och stolta över det utvidgade samarbetet med Adlibris.
– Vi är mycket stolta över att samarbetet med Adlibris fördjupas och förlängs i och med de nya packautomaterna. Adlibris höga krav på en modern och effektiv logistik är precis det vi vill leverera, Thomas Nöjd, vd på Nöjd AB.
Svenska Hatstore, som säljer kepsar, mössor och hattar i fler 50 länder, bygger ett nytt modernt lager och kontor på 11 000 kvm och ger Element Logic förnyat förtroende att leverera automationslösningen.
Med över 20 000 olika modeller av kepsar, mössor och hattar i sortimentet har Hatstore vuxit ur sitt gamla lager och bygger nu ett helt nytt lager och kontor i Kalmar. Det nuvarande lagret togs i bruk 2020 och utrustades med robotsystemet AutoStore från Element Logic, som får förnyat förtroende när automationslösningen ska flyttas och skalas upp. Automationslösningen blir en viktig del i den nya hypermoderna fastighetslösningen. Utöver AutoStore-anläggningen kommer fastigheten utrustas med solceller samt en 2 000 kvm lounge och aktivitetsyta med bland annat inomhuspool, padel, gym och en löparbana på taket som formar Hatstores logotyp.
– Tillsammans med personal och samarbetspartners bygger vi nu en inspirerande lokal där alla ska kunna trivas, utvecklas och ha kul tillsammans. För att lyckas med detta behöver vi också ligga i framkant inom effektivisering och automation. Därför är vi extra glada över att ha fördjupat vårt samarbete med Element Logic, säger Niklas Nordheim, CFO/COO på Hatstore Scandinavia AB.
1 500 orderrader per timme Element Logic kommer att bygga en ny AutoStore-grid, återanvända robotar, portar och lådor från den gamla installationen men också lägga till ytterligare robotar, portar, lådor, transportbandsystem och maskiner för hantering av kartonger. Den beräknade prestandan för Hatstores nya AutoStore-lösning kommer att ligga på 1 500 orderrader/h. Element Logics installation hos Hatstore startar efter sommaren 2024 och inflyttning planeras ske den 1 januari 2025.
– Det är oerhört inspirerande att bistå innovativa Hatstore i deras fortsatta automationsresa, som går i linje med deras målsättning att kombinera effektivitet, hållbarhet och kreativ framtidsanda, säger Anders Bohlin, Sales Director på Element Logic Sweden.
2023 har varit ett övergångsår för logistik- och transportnäringen. Under 2024 kommer en avtagande ekonomisk tillväxt i kombination med ökade kostnader öka trycket på branschen att bli mycket mer produktiv och förnya sina arbetssätt. Det menar Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes som lyfter fyra trender som kommer att forma logistik- och transportbranschen under 2024 och vad beslutsfattare behöver göra för att dra nytta av dem.
Fortsatt brist på arbetskraft Transportföretagens prognos som släpptes förra året pekar på att den svenska transportsektorn behöver 150 000 medarbetare fram till 2035. Det är tydligt att bristen på arbetskraft inte är en fråga som kommer att avta under det kommande året.
– Att hitta kvalificerad personal kommer att vara en utmaning även under 2024. Det finns en allmän brist på tillgänglig personal inom alla branscher och arbetstagare kommer att fortsätta att flytta mellan branscher för att hitta de högsta lönerna eller de mest gynnsamma arbetsvillkoren. Logistik- och transportbranschen kommer att behöva fokusera på strategier för att behålla sin personal och införa mer automation så att arbetsplatsen upplevs mer modern, säger Lars Persson.
Ökade kostnader en utmaning för branschen Precis som samhället i övrigt ser transportnäringen stigande kostnader för arbetskraft-, bränsle- och andra investeringar. Det kommer att hålla logistik- och transportföretagen fokuserade på att minska kostnaderna.
– Traditionella sätt att driva verksamhet kommer att utmanas när företagsledningen kämpar för att upprätthålla vinstmarginalerna. Logistik- och transportverksamheter måste bli mycket kreativa 2024 och arbeta strategiskt för att identifiera förändringar i försörjningskedjans nätverk, inköpsstrategier, transportsätt och service som kan minska kostnaderna.
Hård konkurrens för att kundupplevelsen blir allt viktigare Definitionen av en framgångsrik kund har gått från kundservice till kundupplevelse. Flera studier visar att kunderna kommer att förvänta sig större leveransprecision, tillförlitlighet och åtkomst till leveransstatus i realtid i syfte att förbättra leveransen eller för att hantera avvikelser.
– Logistik- och transportföretag måste se till att deras leveransprocesser och system på ett korrekt och kostnadseffektivt sätt kan boka snävare tidsfönster, hjälpa till att uppfylla sina leveranslöften och elektroniskt engagera kunden under hela leveransen. De som använder sig av en tredjepartsleverantör bör förvänta sig samma förmåga att integrera boknings- och spårningsdata som hos kunden.
Nya affärsmodeller ser dagens ljus Som ett resultat av trycket att minska kostnaderna och möta kundernas ökade förväntningar kommer fokus att ligga på att utnyttja nya logistikbaserade affärsmodeller och elektronisk kundkontakt.
– Transport- och logistikbranschen går från fasta leveranscykler för B- och C-kunder till hybridrutter som kombinerar fasta leveranser för sina A-kunder med dynamiska leveranser för B- och C-kunder. Miljövänliga leveransalternativ kommer också att påverka logistik- och transportverksamheter, säger Lars och tillägger:
– Kombinationen av nya leveransmodeller, t.ex. att gruppera beställningar för en enda veckoleverans eller att använda teknik för att identifiera de mest hållbara leveransalternativen i köpprocessen, kommer inte bara att ge kunderna de miljövänliga leveransalternativ som de i allt högre grad kommer att vilja ha under 2024, utan också minska leveranskostnaderna.
Oavsett om vi är på jobbet eller beställer som privatpersoner så vill vi att varorna finns på hyllan och levereras dit vi vill, när vi vill, i oskadat skick och på ett hållbart sätt. Detta är lite förenklat vad företagen Oracle och Accelalpha kommer att fokusera på vid seminariet ”From order to fulfilment – Achieving Perfect Delivery” den 13 februari i Stockholm. Med på scenen finns även kunden SSAB och SCE medverkar som mediapartner.
– Många företag sitter med en fragmenterad uppsättning IT-system i olika delar av sin organisation. Det här skapar ofta svårigheter i order-till-leveransprocessen, vilket vi menar att vi har en lösning på, säger Emir Musabasic, som är Supply Chain & Logistics Management Account Director på Oracle.
Överbryggar fragmenterade IT-strukturer
För att undvika silos och få en smidigare och mer väl fungerande order-till-leveransprocess förordar Emir en lösning som läggs ovanpå befintliga IT-system och integrerar de typiska momenten i en beställningsprocess; order, lagerhantering, flexibel transport och leverans – inklusive en effektiv hantering av internationella handelsprocesser, regelverk och tull.
– I grunden är det vår integrerade supply chain-svit Oracle Logistics Cloud som vi vill att fler supply chain- och logistikansvariga ska känna till. De olika lösningarna som vi erbjuder kan integreras med befintliga IT-lösningar och knyta samman order-till-leveransprocessen, och därmed överbrygga en fragmenterad IT-struktur oavsett vilket ERP-system som används, förklarar Emir.
Prioriterad ledningsfråga
Sedan pandemin har efterfrågan ökat kraftigt på mjukvaror som ger ökad visibilitet och kontroll över logistik- och transportflöden. Samtidigt har frågan fått stor prioritet på företagsledningsnivå, eftersom störningar i leveranskedjorna utsätter företag för potentiellt mycket allvarliga konsekvenser för både kundrelationer, varumärke och lönsamhet.
– Frågan om tillgänglighet och leveransförmåga har blivit högprioriterad och hamnat på företagsledningens bord, vilket är väldigt positivt. Vi ser även att de medelstora företagen har börjat efterfråga lösningar som tidigare främst har köpts av de riktigt stora bolagen, säger Martin Carlsen, som själv har jobbat på Oracle i nästan sex år, och sedan tre år är Director Consulting Services på Accelalpha, ett konsultföretag specialiserat på att implementera och integrera Oracles mjukvaror.
Partners för implementering
Oracle har en egen konsultverksamhet och arbetar även med partners som Accelalpha för implementering och integration av sina mjukvaror.
– Inom logistik och supply chain är Accelalpha en av våra absolut främsta partners med lång och bred erfarenhet av området. Att vi arbetar med erfarna partners beror på att vi har konstaterat att implementeringarna av våra mjukvaror blir mycket mer framgångsrika då, säger Emir.
Accelalpha är ett globalt verksamt konsultföretag som enbart arbetar med Oracles mjukvaror, främst inom supply chain och nästan enbart med molnlösningar.
– Vi tror på cloud eftersom den modellen ger en snabb implementering där det går att komma igång snabbt och därefter förbättra och finjustera. Allt behöver inte fungera 100 procent perfekt dag ett, utan det räcker ofta bra med 80 procent, säger Martin och betonar att cloud-lösningar har medfört att de långa ofta komplicerade implementeringarna numera är historia, vilket gör mjukvarorna till en överkomlig investering för de flesta företag.
Hållbarhet och supply chain
En annan stark trend är att företag ser hållbarhet och ESG som högprioriterade frågor. Mot den bakgrunden är supply-chain mjukvaror redskap för att agera mer hållbart och för att samla in och rapportera data.
– Vi ser att många företag använder de data som supply chain-mjukvarorna fångar som grund för prisförhandlingar med transportörer, val av mer hållbara transporter och inte minst för mätning och rapportering av sitt hållbarhetsarbete. En perfekt leverans handlar alltså inte bara om att leverera snabbt och korrekt, utan också hållbart, säger Martin.
Det kostnadsfria seminariet “From order to fulfilment – Achieving Perfect Delivery” genomförs den 13 februari på Grand Hotel i Stockholm, kl 8.30-13.00 inklusive lunch. Mer information och anmälan!
Finska Relex, som erbjuder integrerade lösningar för varuförsörjning och detaljhandelsplanering, förvärvar svensk-australiska Optimity, enligt ett pressmeddelande. Förvärvet uppges stärka Relex detaljhandels- och varuförsörjningsplattform med funktioner för daglig produktionsplanering, optimering och schemaläggning av produktion.
– Konsumentvarubranschen är otroligt dynamisk och komplex. Genom förvärvet av Optimity kommer vi att kunna länka nedströms efterfrågan med uppströms planering, så att konsumentvaruföretagen kan förutse konsumentefterfrågan mer precist, optimera produktionsplaner, justera lagernivåer, och agera snabbt på marknadsändringar eller oväntade störningar, säger Mikko Kärkkäinen, medgrundare och vd på Relex.
Med huvudkontor i Sverige och kontor runt om i världen, erbjuder Optimity en bred lösning för supply chain-planering och optimering, specifikt för tillverkandeföretag och distributörer. Lösningen gör det möjligt för kunder att fatta optimala beslut i leveranskedjan från strategiska nivåer till detaljerad produktionsplanering, och inkluderar; efterfrågeplanering, produktionsplanering och schemaläggning, varuförsörjningsplanering, distributionsplanering, lageroptimering, och S&OP. Med fler än 80 kunder inom livsmedel och drycker samt komplex tillverkning, adderar Optimity expertis inom detaljhandels- och konsumentvarumarknaderna till Relex.
– Vårt djup inom några av de mest komplexa konsumentvarubranscherna som bageri, färdigmat, proteinproduktion och industriell tillverkning kompletterar den enorma kunskap om konsumenternas efterfrågan som Relex har, baserat på deras imponerande expertis från att hantera efterfrågan på mer än 700 miljarder dollar inom enbart dagligvarusektorn, säger Christer Liden, vd på Optimity.
2023 års sista nummer av SCE är producerat. Läs vår personliga intervju med GANT:s Sophie Öhrström (som också pryder omslaget). Dessutom flera texter om den ständiga utmaningen att skapa synlighet, samarbete och datadelning i supply chain. Läs, ladda ner och prenumerera.