Mölnlycke Health Care Oy väljer Swisslog för automatiserad materialhantering

Medicinteknikföretaget Mölnlycke Health Care Oy har valt Swisslog som partner för utveckling av automatiserad materialhantering för sterilisering i sin produktionsanläggning i Mikkeli, Finland.

Tack vare denna lösning kan Mölnlycke Health Care Oy öka automationen i sin produktionsprocess, minska behovet av manuell materialhantering i farliga miljöer och förbättra steriliseringskapaciteten avsevärt. 

– Andra viktiga fördelar med automationen är ökad kostnads- och tidseffektivitet, förbättrad kvalitet samt möjligheter till fortsatt utveckling, säger Mikko Leppähaara, Sales Manager, Swisslog, Finland.

Den valda lösningen består av ett Swisslog Power Store-system med tre pallskyttlar som driver 250 pallplatser, ProMove bansystem samt en lösning för pallbyte. 

– Detta är första gången som vi levererar PowerStore-tekniken i Norden. Det är en teknologi som normalt används i väldigt stora anläggningar, men i det här fallet blir det en lösning som gör det möjligt att hantera stora mängder pallar på mycket kort tid, förklarar Mikko och fortsätter:

– Vi är väldigt glada över att Mölnlycke Health Care Oy har valt oss för detta viktiga projekt baserat på vår förmåga att erbjuda en helhetslösning som även inkluderar vårt WMS SynQ, service och support samt en bred portfölj av lösningar som gör det möjligt att vidareutveckla vårt samarbete i framtiden. 

Planen är att börja implementera automationen under första kvartalet 2025. 

Mölnlycke Health Care är ett världsledande medicintekniskt företag med syfte att revolutionera vården för människor och planet.

Aditro Logistics blir Posti

I mars nästa år ska det finska varumärket Posti bli känt även i Sverige. Den finska statligt ägda logistikjätten bedriver i dag verksamhet i Sverige under varumärket Aditro Logistics, som därmed namnändrar till Posti i början av bästa år.

– Vi vill växa i Sverige och förbättra upplevelsen för våra kunder genom att skapa ett enat Posti som sträcker sig över landsgränserna, så att kunderna kan samarbeta med en enda partner för samtliga logistikbehov. Det kan handla om lagerhållning, plock och pack, transporter, förtullning eller kompletta driftlösningar, säger Antti Jääskeläinen, vd för Posti Group.

Finska Posti är en av de ledande logistikleverantörerna i Norden och Baltikum. I dag drivs verksamheten utanför Finland under andra varumärken, men nu ska Posti gradvis introduceras som det gemensamma varumärket i samtliga länder. 

Ny vd i oktober och namnbyte i mars 
I Sverige sker bytet av varumärke i mars 2025, från Aditro Logistics till Posti. I slutet av oktober i år tillträder också Peter Ervasalo som chef för företaget. Under hans ledning kommer företaget att fokusera på tillväxt inom lager- och logistiktjänster, med ambitionen att göra Posti till en välkänd aktör på den svenska marknaden. 

– Posti är en institution i Finland med nästan 400 års historia och ett starkt syfte – att alltid och ansvarsfullt leverera viktiga och betydelsefulla saker till människor. Jag ser fram emot att bidra till utvecklingsresan mot att växa i Sverige och bli den ledande logistikoperatören i hela Östersjöregionen, säger Peter Ervasalo, tillträdande SVP för Aditro Logistics/Posti i Sverige. 

I Finland driver Posti verksamhet även under varumärket Transval, som byter varumärke till Posti redan nu i september. I Baltikum kommer dagens SmartPost förändras till SmartPosti våren 2025.

Peter Landenberg ny partner på Langebæk

Logistikkonsulten Langebæk har utsett Peter Landenberg till ny partner. Peter är för närvarande vd för den svenska verksamheten Langebæk Consulting AB.

– Peters ledarskap och engagemang har varit, och kommer att fortsätta att vara, avgörande för vår framgång i och utanför Sverige. Med Peter i partnergruppen ser jag fram emot ett stärkt Langebæk, säger Peter Gyldendal, vd för Langebæk A/S.

Peter Landenberg började på Langebæk Consulting AB 2018 som den första svenska medarbetaren, och spelade en avgörande roll för att etablera företagets närvaro i Sverige. Han har även varit en avgörande kraft för att bygga upp och driva den svenska verksamheten
och har lett stora projekt för kunder som Coop, Ahlsell, PostNord och Oriola. Hans omfattande erfarenhet från olika branscher har varit av stort värde för Langebæks tillväxt och framgång på den svenska marknaden. Sedan 2021 leder Peter den svenska verksamheten, som under hans ledning har utvecklats framgångsrikt där ett andra Sverige-kontor öppnades i Stockholm under 2024. Det svenska teamet består nu av 12 anställda, och en ytterligare tillväxt planeras. I Langebæks partnergrupp ingår nu Peter Gyldendal, Lars Bek Jensen, Anders Bartholin, Christoph Ohly och Peter Landenberg.

Människor och automationsteknik i utvecklande samspel

Lyko Group är inte bara en snabbväxande återförsäljare av hår- och skönhetsprodukter, utan även ett skolboksexempel på ett en verksamhet där ett starkt fokus på medarbetarnas utveckling och arbetsmiljö kombineras med en mycket intensiv och omfattande lagerautomation.

– För ungefär ett år sedan tecknade vi ett avtal med Vanderlande om en utbyggd automationslösning i vårt centrallager i Vansbro. När anläggningen är fullt installerad i slutet av nästa år kommer vi ha ökat vår orderkapacitet från 40 000 till 100 000 order per dygn, säger Peter Gunnarsson som sedan 2016 har jobbat som Chief Technology Officer på Lyko, en roll som sedan några månader tillbaka även omfattar ansvaret för den strategiskt viktiga logistiken.

Grunden till dagens Lyko är den herrfrisering Frans Lyko startade i Vansbro 1952. Frans kom till Sverige som polsk flykting 1945 efter att ha tillbringat sex år i koncentrationsläger. 1971 öppnade hans son, Stefan Lyko, salongen Hår & Skägg i grannorten Dala-Järna, vilket senare ledde fram till att e-handeln lyko.se startades 2003 som ett komplement till frisörsalongen. E-handeln växte dock mycket snabbt och sedan 2008 är det Frans Lykos barnbarn Rickard Lyko som leder den expansiva koncernen.

– Detta är en viktig pusselbit för att klara vår långsiktiga tillväxtplan och för att vi ska kunna ligga i framkant när det gäller både leverans– och kundupplevelse. Vi måste vara framsynta och fatta beslut proaktivt eftersom infrastrukturprojekt av det här slaget har långa ledtider, säger Rickard i en kommentar till det senaste lagerprojektet – en investering som uppgår till närmare en halv miljard kronor.

Teknik som förbättrar kundupplevelsen

Att investera tungt i teknik är en avgörande komponent i Lykos strategi och något som drivits på starkt av Rickard Lyko. Redan 2012 investerades exempelvis i en packmaskin, robot och rullband för att optimera paketeringen och därmed kunna hantera ökade volymer med en god kundservice. Och sedan dess har modiga teknikinvesteringar varit ett signum för verksamheten.

– Med kunden i centrum så vill vi effektivisera våra processer och plocka bort friktion i kundupplevelsen. Det gör vi genom att kontinuerligt förbättra både vår teknik och vår logistikapparat. Den här strategin har vi alltid haft, men det är först när vi fått de ekonomiska möjligheterna som vi har kunnat satsa stort, förklarar Peter.

”Nytt lager var för litet dag ett”

I december 2017 noterades Lykos aktie på Nasdaq First North Premier, vilket gav förutsättningar för att fortsätta investera i en snabb tillväxt. Följande år fattas beslut om att investera i ett helt nytt, automatiserat lager i Vansbro med syftet att effektivisera lagerhanteringen och möjliggöra fortsatt tillväxt.

– Det var stort när vi flyttade in i det nya lagret i februari 2020. Men ett par veckor senare slog pandemin till och efterfrågan ökade enormt. Trots att vi hade tagit höjd för fortsatt tillväxt kunde ingen förutse pandemin och dess effekter på e-handeln, säger Peter.

Den skenande efterfrågan fick Lykos ledning att tidigarelägga en inplanerad etapp två av det nya lagret. Det innebar att den nyinvigda skyttellösningen fördubblades och att en anläggning med 700 000 lagringspositioner och 300 robotar kunde tas i bruk redan i november 2021.

– Den utbyggnaden gav oss kapacitet att hantera 40 000 order per dygn, trots att vi aldrig hade fått mer är 28 000 order på en dag. Vi trodde därför att den kapaciteten skulle räcka ett tag, även om vi planerade för en ytterligare utbyggnad av vårt lager och för ännu mer automation.

100 000 order per dygn

2019 passerade Lykos intäkter en miljard kronor. Och det visade sig ganska snart att 40 000 order per dygn inte räckte så långt som planerat. Redan 2021 omsatte bolaget över två miljarder, för att 2023 passera tre miljarder kronor i omsättning. Behovet

av ännu mer lagerkapacitet blev uppenbart, vilket ledde fram till beslutet att öka orderkapaciteten i Vansbro med 250 procent.

– För ungefär ett år sedan tecknade vi avtal med automationsbolaget Vanderlande om en automationslösning som ger oss kapacitet att hantera 100 000 order per dygn och med mycket bättre effektivitet och bibehållen flexibilitet, berättar Peter tydligt stolt och nöjd med beslutet.

Efter en noggrann upphandlingsprocess föll valet slutligen på Vanderlande, ett anrikt företag som grundades i holländska Veghel 1949 och som sedan 2017 är ett dotterbolag i Toyota Industries Corporation (TICO).

– Vanderlande kunde svara upp mot vår RFQ på bästa sätt där dom även erbjöd en mjukvarulösning som motsvarade det vi förväntade, vilket var viktigt. Sammantaget fick vi en lösning som ger oss bäst effektivitet och kapacitet för pengarna, och dessutom har vi en bra kulturell match som gör det lätt att kommunicera och lösa problem tillsammans.

”Kompetent logistikpartner”

Ända sedan det första automationsbeslutet fattades 2018 har den nordiska logistikkonsulten Langebæk agerat som rådgivare och upphandlingsstöd åt Lyko.

– Vår tidigare logistikchef Anna Persson tog kontakt med Langebæk eftersom vi i princip inte visste någonting om logistikautomation. Under åren har vi haft ett bra samarbete där Langebæk har varit en kompetent logistikpartner som har stöttat oss på olika sätt, säger Peter och nämner särskilt konsultbolagets kompetens och erfarenhet av att leda komplexa lagerprojekt och hantera de viktiga upphandlings– och avtalsprocesser som blir följden av automationssatsningar. Peter förklarar att samarbetet har utvecklats i takt med att Lykos egen personal har fått mer kunskap och förmåga att hantera olika logistikfrågor på egen hand.

– I de senaste faserna av våra automationsprojekt har vi gjort alltmer själva och Langebæks roll har blivit mer övergripande. De hjälper oss på ett mycket bra sätt med övergripande projektledning och att hantera kommersiella frågor gentemot automationsleverantörerna.

Satellitlager för europeisk expansion

Med en ökande europeisk efterfrågan har Lyko även börjat bygga upp sin logistikförmåga utanför Vansbro. För att underlätta en fortsatt expansion på företagets växande marknader i Tyskland, Nederländerna, Polen och Österrike etablerades nyligen en egen semi-manuell logistikhub i Berlin. Det nya sattelitlagret invigdes i maj 2023, och det driftsattes redan sex månader efter beslutet om etableringen var fattat.

– För oss är tillgången till lager– och logistikkapacitet en strategisk fråga eftersom det är en förutsättning för vår fortsatta tillväxt, både här i Norden och på våra växande marknader i övriga Europa, förklarar Peter och betonar att logistiken aldrig får bli en begränsning för utveckling och tillväxt.

Ökad kundupplevelse till lägre kostnad

Den nyöppnade hubben är anpassad för de delar av Lykos sortiment som säljer mest i Europa. Övriga artiklar kommer att distribueras från centrallagret i Vansbro, som därmed supportar med det som inte finns i Berlin.

– Med satellitlagret kan vi erbjuda en bättre kundupplevelse samtidigt som vi sänker våra logistikkostnader och reducerar vår miljöpåverkan, säger Peter och förklarar att Lykos egenutvecklade mjukvarulösning ger en överblick över alla artiklar oavsett i vilket lager de befinner sig.

– Vi vet vi i princip i realtid vilka produkter som finns var och i vilken mängd i Vansbro respektive i Berlin. Det i sin tur styr hur vi väljer att hantera en enskild order så effektivt som möjligt. Och framöver kommer vi kunna utnyttja vår systemplattform för att etablera ytterligare satellitlager som fungerar som delar av en integrerad helhet.

”A beauty eco-system”

Nyligen gick Lyko ut och meddelade att man avser att öppna upp sitt logistikmaskineri även för varumärkesägarna. Det betyder att man i praktiken axlar rollen som ett 3PL-företag, där lager och distribution hanteras för varumärkesägarnas egna flöden till distributörer och konsumenter.

– Vi sitter ju mellan varumärkesägare i vår bransch och deras kunder. Som mellanhand vill vi erbjuda varumärkesägarna att nå ut med sina varumärken och ta bort friktion. Här har vi sedan tidigare börjat producera på uppdrag av leverantörer och nu tar vi nästa steg och erbjuder vår fantastiska logistikapparat som är superautomatiserad och har en hög effektivitet.

För Lyko ger upplägget en säkrare tillgång till leverantörernas produkter, vilka köps först när Lyko själva säljer en produkt online. Den här modellen ger varumärkesägarna en effektiv logistik samtidigt som Lyko får en bättre varutillgänglighet och en minskad kapitalbindning.

– Här ser vi oss som ett nav i vårt ”beauty eco-system”, där vi har skapat en modell som är ett verkligt win-win för alla parter, konstaterar Peter med ett leende.

Starkt medarbetarfokus

Med rötterna i ett litet familjeföretag på en mindre ort har medarbetarna och företagskulturen blivit

en annan central komponent i Lykos utveckling. Lyko är Vansbros största privata arbetsgivare och det är omtalat att personalen är väldigt lojal med företaget.

– Det finns en väldigt stark företagskultur i botten, som präglas av en vi-anda, fokus på tillväxt, snabbhet och flexibilitet. Det ger oss en väldigt lojal personal som känner att det här är något som vi gör tillsammans och där man både kan och förväntas komma med förslag och påverka, berättar Peter, som själv är född och uppvuxen i dalaorten Malung som ligger några mil bort.

– Företagskulturen är ett sätt för oss att bygga ett starkt företag där medarbetarna trivs och vill jobba länge. Det är dels bra rent ekonomiskt med en ganska låg personalomsättning, men framför allt skapar kulturen en mer motiverad och delaktig personal.

Kompetensväxling

Satsningarna på lagerautomation och digitalisering gör det viktigt att Peter och övrig företagsledning hela tiden arbetar mycket aktivt för att motverka eventuellt negativa effekter av tekniken och inte minst fånga upp medarbetarnas vilja att utvecklas

och gå in i de nya roller som blir nödvändiga att bemanna i kölvattnet av all automatisering.

– Med automation förändras arbetsuppgifterna i lagret, vilket kan leda till mer monotoni. Det försöker vi undvika genom att rotera personalen på ett bra sätt. Men med automation uppstår även ett stort behov av att skifta kompetens, vilket innebär att vi kompetensutvecklar vår personal för nya roller, exempelvis teamledare, planerare, tekniker eller super user.

Peter framhåller att bolagets tillväxt hela tiden skapar nya behov och utvecklingsmöjligheter för medarbetarna och att ingen anställd hittills har sagts upp som en följd av lagerautomation och annan effektivisering. Grundinställningen är att alla medarbetare ska ges möjlighet att fortsätta att arbeta och skapa kundnytta.

– För även om det är häftigt med all automationsteknik och digitalisering så är det företagskulturen och medarbetarna som med fokus på slutkunden till syvende och sist driver och utvecklar logistiken i samspel med tekniken.

OM LYKO

Lyko är en marknadsledande hår– och skönhetsspecialist som strävar efter att ha den bästa kundupplevelsen och det bredaste produktsortimentet. Sedan 2017 är Lyko noterat på Nasdaq Stockholm First North Premier Growth Market. Koncernen sysselsätter ca 1 000 heltidsanställda medarbetare, varav 300 arbetar med lager och logistik. Totalt erbjuder Lyko över 75 000 produkter från fler än 1 000 varumärken – en mix av kända och nya spännande som kompletteras av Lykos egna sortiment. 2023 hade Lyko fler än 79 miljoner besökare på sina siter och skickade över 6,2 miljoner ordrar. Idag har företaget försäljning online i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Polen och Österrike. Dessutom driver Lyko 31 fysiska butiker i Sverige, Norge och Finland.

Tillverkande företag drar nytta av Loadhogs hanteringslösningar 

Inom tillverkningsindustrin används allt oftare returnerbara transportförpackningar (RTPs) för att förbättra hållbarheten och sänka logistikkostnaderna. Förpackningsbolaget Loadhog har utvecklat en lösning som möter industrins krav på mångsidighet, hållbarhet och effektivitet. 

I takt med att kostnader för löner, bränsle och engångsförpackningar ökar, söker tillverkare idag lösningar som kan erbjuda lägre transport- och hanteringskostnader. Som svar på detta har Loadhog utvecklat nästa generations rullande ladtbärarsystem, Dolly Max – en modulär lösning med oöverträffad mångsidighet som kan anpassas till fluktuerande behov i sin supply chain.

Kompatibel med många lastbärare

Systemets transportvagn är kompatibel med en mängd olika lastbärare, för såväl enstaka artiklar som för bulkgods, samt för papperslådor. Därmed kan den ersätta oplastade såväl som inplastade palleveranser och rullburar – alla med olika avigsidor. Palleveranser kräver separat hanteringsutrustning och när de är inplastade försämras hållbarheten. Rullburar är ofta tunga, har vassa detaljer och dåliga bromsar. Dolly Max däremot är lättmanövrerad och har en innovativ och enkelt åtkomlig bromsmekanism. 

Optimal lösning

Genom att kombinera Dolly Max med Loadhogs plastlådor – oavsett om det är lock med fästen, handtag eller hopfällbara – och med Loadhogs prisbelönta Pallet Lid, får tillverkande företag ett säkert hanteringssystem som är kan konfigureras på alla tänkbara vis. Pallet Lid (se bild) är ett miljövänligt alternativ till sträckfilm, med utdragbara remmar och en integrerad mekanism som säkrar lasten. På det här viset blir Dolly Max-systemet en optimal lösning för returnerbara transportförpackningar som eliminerar behovet av engångsförpackningar. Systemet har även en behållare för bulkgods som är idealisk vid transport av skrymmande varor. Behållaren finns i ett flertal olika storlekar och den kan förses med en staplingsbricka som gör det möjligt att stapla fler lådor ovanpå. 

Stora besparingar

Systemet kan lätt manövreras runt i produktionsanläggningar och kopplas samman i en kedja, vilket stödjer ett lean manufacturing-tänkande, eftersom behovet av truckar och personal för manuell hantering minskar. Ett exempel här är Bizerba, en ledande leverantör av precisionsvägnings-, märknings- och förpackningsprodukter, som använder Loadhogs Pally 86-vagn för att minska onödig hantering, inklusive en 30 km lång promenad om året. Ett annat exempel är företaget Böllhoff, som tillverkar fästelement för en rad industrier, som har sparat 125 000 Euro per år genom att ersätta träpallar med Loadhogs Pally 86 och Half Euro Pallet Lid. 

Returnerbara pallock ersätter sträckfilm

Ytterligare ett exempel är hur förlaget Penguin Random House har ersatt sträckfilm med Loadhogs Pallet Lid. Förlaget skickar pallocken till tryckeriet, som använder dem för att säkra palleveranserna till Penguins distributionscenter. Efter leverans returneras locken i ett cirkulärt system. Användningen av Pallet Lid har minskat tiden som krävs för att säkra en last från 3 minuter till 20 sekunder och avsevärt minskat Penguins användning av sträckfilm. Dessutom gör Pallet Lid det möjligt för tryckeriet att dubbelt stapla pallarna dubbelt i lastbilar, vilket förbättrar fyllnadsgraden och minskar CO2-utsläppen. Dolly Max-systemet uppfyller alla kriterier när det gäller hållbarhet och hjälper företag att förbättra sin transporteffektivitet och sitt koldioxidavtryck. Lösningen använder återvunnet material och kan tillverkas till 100 procent i återvunnet material. I slutet av förpackningens livslängd kan den malas ner och användas för nytillverkning av en återvinningsbar lösning. 

GXO Logistics satsar på humanoida lagerrobotar

Det amerikanska globalt verksamma 3PL-företaget GXO Logistics har ingått ett avtal med robotutvecklaren Reflex Robotics om pilottestning av deras humanoida robot, Reflex Bot. En humanoid robot, även kallad maskinmänniska, är utvecklad för att efterlikna hur människokroppen ser ut och utför arbetsuppgifter.

Avtalet innebär att GXO Logistics, som redan har en högt automatiserad logistikverksamhet, kommer att genomföra en pilot med Reflex Robotics humanoida robotlösning i sin dagliga verksamhet genom ett så kallat Robot-as-a-service-avtal (RaaS).

Reflex robot tar cirka 60 minuter att starta upp och den blir över tid helt autonom genom att med AI och maskininlärning lära sig av hur människorna utför lagerarbete. Den humanoida roboten uppges kunna utföra olika repetitiva arbetsuppgifter så som att flytta lådor och utföra plockning, och växla mellan olika arbetsgifter på ett sömlöst sätt.  

– Vi är glada över att samarbeta med Reflex för att utveckla applikationer för att deras robot ska kunna utföra olika uppgifter i våra lager, säger Adrian Stoch, Chief Automation Officer på GXO. 

Samarbetet är en del av GXO:s operativa inkubator-program där man samarbetar med ledande utvecklare för att validera den praktiska användningen av olika tekniker genom att använda lagret som ett verkligt laboratorium. Det långsiktiga målet med det aktuella avtalet är att använda Reflex robotlösning brett i GXO:s verksamhet, och på så vis minska kapacitetsbegränsningar och låta lagerpersonalen utföra de mer stimulerande arbetsuppgifterna.

– Vi är glada över att GXO, som en ledande leverantör av automatiserade logistiklösningar, samarbetar med oss ​​för att främja sin strategi. Vi har lärt oss mycket av att arbeta på plats i deras lager och vi accelererar snabbt vår robotproduktion för att stödja användningsfall för hyllplockning, fulfilment och kvalitetssäkring, säger Ritesh Ragavender, CEO för Reflex Robotics. 

Paketindex: Ökad e-handel med Kina som största land för utrikes köp

Av Paketindex kvartal 2 2024 (Transportföretagen) framgår att antalet skickade paket från e-handel till konsument ökade med 9,6 % jämfört med samma period förra året, och ökningen hittills i år uppgår till 9,7 %. Utlandspaketen växte även kraftigt som en följd av fler köp från kinesiska lågprissajter. Enligt PostNords rapport E-barometern har Kina nu sprungit förbi Tyskland och blivit svenskarnas förstahandsval när de e-handlar från utlandet.

– Andelen paket som beställs från utanför Sveriges gränser fortsätter att öka och nu har Kina gått om Tyskland som det vanligaste landet att beställa varor ifrån. Här gäller det för transport- och logistikföretagen att noga följa vad detta kommer innebära när det gäller leveranstider, dokumentation och lagerhållning. Det blir även intressant att följa den miljömässiga konsekvensen av denna utveckling, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.

Enligt Paketindex kvartal 2 2024 skickades 52,8 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige under årets andra kvartal. Andelen paket som levererades till ett utlämningsställe ökade med 15,2 procent och andelen paket som levererades med hemleverans minskade med 0,1 procent.

Paketindex är framtaget av Transportföretagen i samarbete med HUI Research. Indexet baseras på data från DHL, UPS, Postnord, DB Schenker, Best, Airmee, Bring, Early Bird, ICA Paket samt uppskattningar om Instabox och Budbees volymer.

Descartes hjälper kunder över hela världen genom lösningar som ger dem tillgång till de beslutsstöd – inom strategisk ruttoptimering, transportoptimering och tullhantering – som krävs för full visibilitet och automatisering genom leveranskedjan.

SCE #4 2024

TEMA: WAREHOUSING 5.0

  • Intervju med Peter Gunnarsson, CTO och logistikchef på LYKO: ”Automation kräver ett kompetensskifte”
  • Machine Vision förutsättning för automationsboomen
  • Sportmodeföretaget stichd växer in I Warehousing 5.0
  • The dark warehouse – mardröm eller solskenshistoria?
  • ”One size does not fit all”
  • Svenska logtechsuccén expanderar globalt
  • Och mycket annat!

Nestlé väljer Nowaste Logistics

Nestlé, som är världens största livsmedelsföretag, har utsett Nowaste Logistics som ny logistikpartner för hela sin skandinaviska verksamhet. Livsmedelsjättens logistik kommer att hanteras från ett nytt, klimatsmart och automatiserat lager i Helsingborg.  

Nestlé har ett stort antal varumärken inom bland annat barnmat, kaffe, djurfoder, frukostflingor och godis. Bland dem finns Kit kat, Zoegas, Nescafé, Purina och Friskies. De första beställningarna för Nestlé Danmark plockades nyligen i Nowaste Logistics helt nya terminal på Logistikposition Ramlösa utanför Helsingborg. Det avtalet skrevs under redan förra hösten. Nu utvidgas affären med Nestlé till att omfatta hela företagets skandinaviska logistik.  

– Vi känner glädje, stolthet och ödmjukhet inför uppdraget och förtroendet från världens största livsmedelsföretag, säger Håkan Lindberg, Head of Sales and Business Development på Nowaste Logistics.

– Tre lager på tre olika orter blir ett samlat lager när logistiken nu konsolideras till Nowaste och Helsingborg. Varuflöden i kombination med stordriften i det nya moderna lagret skapar förutsättningarna för en effektiv varuförsörjning till den skandinaviska marknaden. Läget var en av anledningarna till att vi valde Nowaste, men än viktigare var företagets framåtlutade lösningar när det kommer till teknik, automation och hållbarhet, säger Mikael Lindgren på Nestlé.  

I samarbete med Helsingborgs stad utvecklar Nowaste tillsammans med Catena ett logistikcentrum på närmare 80.000 m2. Anläggningen, som byggs med mycket högt ställda hållbarhetsambitioner, beräknas sysselsätta cirka 300 människor vid färdigställandet .

– Det är oerhört glädjande att Nestlé väljer att centralisera sin logistik hos Nowaste Logistics i Helsingborg. Helsingborg är Sveriges bästa logistikläge och ett viktigt logistikkluster för Skandinavien, något som bidrar med många arbetstillfällen. Vi för en ständig dialog med branschen för att förbättra och utveckla vårt erbjudande och Helsingborgs position som nav för varuflöden och logistik, kommenterar Christian Orsing (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg. 

– Avtalet med Nestlé stärker vår position som en av de ledande aktörerna i Norden och vi är stolta över att våra lösningar och vårt värderingsstyrda sätt att jobba uppskattas. Tillsammans med våra partners ska vi utveckla ännu smartare lösningar inom både system, automation och hållbarhet, säger Håkan Lindberg.

DSV vinner budstrid – köper Schenker för 14 miljarder Euro uppger källor

Danska logistikjätten DSV har vunnit kampen om att få köpa Schenker. Det uppger nyhetsbyrån Reuters med hänvisning till källor hos ägarbolaget Deutsche Bahn och den tyska regeringen. D

Reuters uppger att ett preliminärt kontrakt för transaktionen har upprättats och ska undertecknas de närmaste dagarna. Köpeskillingen ska uppgå till 14 miljarder euro (dvs ca 15,5 miljarder dollar eller 144 miljarder SEK). Innan affären är helt klar ska den godkännas av DB:s förvaltningsråd som består av representanter för ägaren, den tyska staten, och fackliga företrädare. Även styrelsen i bolaget ska träffas i ett extra styrelsemöte under de kommande dagarna för att godkänna affären. Fackliga representanter i styrelsen har tidigare motsatt sig DSV:s bud, som var något högre än konkurrenten CVC:s, eftersom de förväntade sig att det skulle resultera i fler förlorade jobb.

Syftet med Deutsche Bahns försäljning av det lönsamma dotterbolaget Schenker är att finansiera investeringar i sin krisdrabbade kärnverksamhet och reducera ett skuldberg som uppgår till 30 miljarder euro. Varken DSV eller Deutsche Bahn har ännu kommenterat uppgifterna.

Om affären genomförs blir det DSVs hittills största förvärv och det största någonsin för ett danskt företag. DSV har expanderat mycket snabbt genom flera förvärv de senaste åren, bland annat av schweiziska Panalpina och blir med förvärvet av Schenker världens största speditör.
Schenker har mer än 70 000 anställda på 1 850 platser världen över, varav cirka 15 000 i Tyskland.