SAP är nu Europas högst värderade företag – molnintäkter ökar snabbt

Med ett börsvärde på 313 miljarder euro tog mjukvarujätten SAP under måndagen över positionen som Europas högst värderade företag från danska läkemedelsbolaget Novo Nordisk. 

SAPs aktie har det senaste året rusat på börsen som en följd av övergången till molnbaserade mjukvarulösningar, ökade satsningar på AI i kombination med ett ökande behov av att planera, analysera, optimera och automatisera affärsprocesser – inte minst i supply chain där SAP har lösningar som SAP Integrated Business Planning (IBP), SAP S/4HANA Supply Chain Management samt SAP Ariba. 

Ökade molnintäkter

Financial Times rapporterar att analytiker förväntar sig att SAPs molnintäkter kommer att öka med 29 procent i år, medan de totala intäkterna väntas öka med 13 procent till 38,5 miljarder euro. Man pekar även på potentialen hos en ny produkt som SAP presenterade förra månaden, som gör det möjligt för kunder att integrera sin data med data från tredje part och göra analyser med AI. 

Osäker produktportfölj

De senaste åren har Novo Nordisk, som bland annat tillverkar Ozempic, tävlat med franska lyxvarukoncernen LVMH om förstaplatsen. Novo Nordisks försäljning av diabetes-/fetmaläkemedel ökade med mer än 50 procent under 2024, men tester av nyare produkter visar sämre resultat än väntat vilket har fått aktien att backa med närmare tio procent den senaste månaden. 

Europas högst värderade företag under 2024 (USD):

Källa: CEO Magazine

Logistikbranschens automationspionjär 

Den svenska logistikavdelningen på en av världens största leverantörer av frukt och grönt bolagiserades 2008 och tog namnet Nowaste Logistics. Mer än 15 år senare är företaget en av Sveriges ledande tredjepartslogistiker, välkänt för sin avancerade lagerteknik, högautomatiserade hantering och sitt starka fokus på personalen.

– Logistik var inte särskilt prioriterat i frukt och grönt-branschen i början på 2000-talet, men vår ägare Dole plc, insåg att en effektiv logistik var ett viktigt konkurrensmedel och en förutsättning för att sänka logistikkostnaderna, berättar Johan Kallin som är vd på Nowaste Logistics sedan 2012 och därmed en av de drivande krafterna bakom företagsbygget. 

Redan under tidigt 2000-tal började Nowaste Logistics moderbolag Everfresh (numera Dole Nordics) att investera i lagerautomation. Först i automatiska pallkranar och något senare i en lav-robot, vilket då var något unikt för hantering av frukt & grönt. Dessa och många andra investeringar i automationsteknik ledde till att Everfresh snabbt tog marknadsandelar som en följd av sin effektiva hantering. 

Korta ledtider, snabba genomflöden

Frukt och grönt-branschen var en mogen bransch och den snabba tillväxten för Everfresh avtog under andra halvan av 00-talet, samtidigt som e-handeln började ta fart. Johan och några av hans kollegor på logistikavdelningen tyckte därför att man borde erbjuda företagets logistikförmågor till företag i andra branscher. 

– Erfarenheterna från frukt och grönt hade gjort oss vana vid att hantera mycket korta ledtider tillsammans med en hög omloppshastighet på produkterna. Vi klarade det med hjälp av vår egenutvecklade lagermjukvara och en hög automationsgrad och vi såg att det fanns möjlighet att erbjuda våra tjänster och lösningar till externa kunder, inte minst till e-handeln och andra företag med snabba och komplexa varuflöden. Vi föreslog detta till vår företagsledning och fick 2008 okej på att bolagisera logistikavdelningen och börja erbjuda våra tjänster externt, berättar Johan.

Sedan dess har Nowaste Logistics drivits som ett fristående bolag inom Dole-koncernen med logistik som affärsidé. I skrivande stund har företaget över 600 anställda som jobbar på totalt tio terminaler i Helsingborg och Jönköping. 2024 omsatte verksamheten 650 miljoner kronor, varav frukt och grönt står för cirka 30 procent och resten kommer från ett brett spektrum av kunder inom allt från mode och heminredning till byggvaror och livsmedel.

Skräddarsytt och best-of-breed

Dagens Nowaste Logistics är en extremt teknikintensiv verksamhet med en hög digitaliserings- och automationsgrad. Vägledande för investeringarna i teknik är alltid den affärsnytta som skapas för kunderna i relation till kostnaden.

– Eftersom vi skräddarsyr våra logistiklösningar för våra kunder så funkar sällan en standardlösning rakt av. Ofta kombinerar vi därför flera olika automationstekniker i en kundlösning, förklarar Johan och får medhåll av Patrik Johnfors som sedan 2019 är chef för lösningsdesign och implementering på Nowaste Logistics.

– Vi har ett klassiskt best-of-breed-tänk, där vi väljer det som är bäst i varje situation. Jag tror faktiskt vi har de flesta tekniker, säger Johan och räknar upp; kranlager, skyttelsystem, miniload, autostores, industrirobotar för lådplock och lavplock, plockrobotar för e-handelsplock av enskilda produkter, paternosterverk, hissautomater, sorteringsverk, bansystem för lättgods, lådresar- och lådförslutarmaskiner, förarlösa truckar. 

– Ja, det mesta finns i våra terminaler, men det är aldrig själva tekniken som står i centrum, utan hur den hjälpa oss att hantera våra kunders logistik så pass bra som möjligt, betonat han. 

”Lyssnar inte allt för mycket på automationsleverantörerna”

Som exempel på det öppna och agnostiska förhållningssättet till automationsteknik nämner Johan att en skyttel-lösning i en av bolagets terminaler används för att plocka flera olika kunders produkter. Skyttel-lösningen blev ett logiskt val eftersom kunderna har höga krav på korta ledtider, samtidigt som deras försäljningskurva är relativt rak, vilket gör att artiklarna behöver vara tillgängliga snabbt. I en intilliggande terminal har i stället en Autostore-lösning valts. Den lösningen servar också flera kunder, men med ett sortiment med färre högfrekventa artiklar och en längre svans av mer lågfrekventa artiklar. Mot den bakgrunden blev det logiskt att välja en Autostore – en automationslösning som dessutom kan skalas upp relativt enkelt och kostnadseffektivt. 

– Detta illustrerar att en viss lösning inte passar för alla situationer. Därför ser vi till att vi har hög egen kompetens inom intralogistikområdet och bra koll på vilka olika lösningar som finns på marknaden. Då blir det dessutom en spänstig och givande diskussion med automationsleverantörer som naturligtvis helst säljer sin egen lösning, säger Johan med ett skratt. 

Patrik, som själv utgör en betydande andel av den kompetensen, förklarar att det är viktigt att själva ha den kunskap som krävs för att skapa väl underbyggda, detaljerade specifikationer som grund för en RFQ. 

– När vi ska ta fram den optimala lösningen för en kund så brukar vi börja med att bedöma vad hanteringen skulle kosta att göra manuellt för att skapa en referenspunkt. Därefter bedömer vi vilka olika typer av automatiserade tekniker som skulle kunna fungera och upprättar detaljerade krav på lösningen. Först därefter går vi ut och ber olika potentiella leverantörer om ett konkret pris på det som vi är intresserade av. Slutligen jämför vi utifrån många perspektiv den manuella hanteringen med de mer automatiserade alternativen innan vi väljer vad vi ska gå vidare med.

Egenutvecklad WMS-mjukvara

I tillägg till alla automationslösningar är Nowaste Logistics egenutvecklade WMS, med tillhörande klient för handhållna enheter, en avgörande komponent för att förse det fysiska logistikmaskineriet med de data och den intelligens som behövs för att fungera optimalt. 

– Med vårt väl beprövade WMS kan vi få ut en bättre effekt av automationslösningarna, eftersom vi relativt enkelt kan anpassa och optimera funktionaliteten för en viss kund eller i en viss lösning. Du kan kalla det för en mjukvaruoptimering av hårdvaran och våra verksamhetsprocesser, säger Patrik, och tillägger att den typen av anpassningar kan vara både dyra och ta lång tid att göra i de kommersiella WMS som erbjuds på marknaden. 

Benchmarkar industrin

Dagens högautomatiserade lager fungerar alltmer som produktionsenheter i den tillverkande industrin, med datadrivna beslut och standardiserade processer baserade på lean- och JiT-tänkande. 

– Branschen är på väg in i ett industriellt tänk, vilket ställer krav på ett nytt synsätt, nya kompetenser och nya system. Det är en häftig utveckling som vi bejakar och när vi benchmarkar så är det definitivt industriföretag som vi jämför oss med och lär oss av, förklarar Johan. 

Patrik nickar instämmande och menar att de egna terminalerna kan liknas vid industriella produktionsanläggningar där komplexa processer ska synkroniseras och optimeras till gagn för kunderna. 

– När vi planerar och optimerar våra processer så gäller det att mängder av delprocesser i verksamheten synkas minutiöst för att leveransen ska stå samlad på utlastningen i rätt tid för lastning. För att få ihop detta behövs det systemstöd med avancerade optimeringsalgoritmer. Vi utvecklar därför ständigt vårt WMS för att än bättre stötta och ofta automatiskt styra våra processer. Vi behöver förstås också rekrytera och utveckla vår personal för att alltmer kunna hantera våra processer som en avancerad industriell produktion.

”Branschens bästa arbetsgivare”

Att tekniken skulle vara negativ för lagerpersonalen tycker inte Patrik och Johan. Tvärtom ser de att automation många gånger skapar bättre och mer attraktiva arbetsplatser och möjligheter att utveckla sin kompetens och att avancera till nya roller. 

– Automation tar bort många risker och slitsamma manuella arbetsmoment, exempelvis genom att hantera tunga kollin med robotik och bansystem. Sedan kan det förstås också finnas negativa effekter av automation som man får minimera på olika sätt, säger Patrik. 

I de fall som automationen leder till ett mer stillastående och repetitivt manuellt arbete så finns det rutiner utarbetade för hur personalen ska byta arbetsuppgifter under ett arbetspass, vilket skapar variation. Personalen kan även arbeta på flera av företagets många terminaler under en arbetsvecka.

– Vår ambition är att vara den bästa arbetsgivaren i branschen, eftersom det är superviktigt för oss att vi har professionell, välutbildad och motiverad personal som trivs. All personal på våra lager är därför rekryterade, utbildade och anställda av oss och delar våra värderingar. Vi är övertygade om att det ger en bättre trivsel och skapar ett högre engagemang för företaget och våra kunder. Vi tror på individens förmåga att lära och utvecklas och jobbar därför på att skapa en bra arbetsplats. För att stötta våra medarbetares utveckling har vi till exempel en intern kurskatalog som omfattar 55 olika utbildningar, säger Johan. 

Men, behövs människor i morgondagens lager?

– För vissa flöden kommer det bli i princip helt digitaliserat och automatiserat framöver, men andra kommer behöva människan. Men visst, i takt med att lager blir mer högteknologiska så minskar behovet av manuellt arbete. Å andra sidan tillkommer det en del nya, spännande arbetsuppgifter inom områden som IT, planering, projektledning, drift av automation, support och service. Det går rasande snabbt och det är väldigt spännande.

Nowaste Logistics är ett helägt dotterbolag i den internationella koncernen Dole Plc., som är världens största aktör inom frukt och grönt med verksamhet på ett 40-tal geografiska marknader. Bolagets aktie är noterad på Nasdaq New York och koncernens huvudägare är den irländska familjen McCann. 

DHL Trade Atlas 2025: ”Den globala handeln växer, men i långsammare takt”

DHL och New York University Stern School of Business årliga studie DHL Trade Atlas förutspår en ökning av den globala handeln trots Trump-tullar, ökade geopolitiska risker och en omstrukturering av de globala handelsmönstren. Även om man konstaterar att tillväxten kan bromsa in något så prognosticerar man att den globala handeln under kommande fem år kommer att växa något mer än under de senaste tio åren. En betydande del av tillväxten under kommande år väntas ske i Indien, Vietnam, Indonesien och Filippinerna

I studien hävdas även att USAs import av kinesiska varor endast har minskat marginellt. Återstår att se om detta kommer att bestå. I studien förutspås att varuhandeln kommer att växa med en årlig genomsnittlig tillväxttakt på 3,1 procent från 2024 till 2029, vilket ungefär motsvarar BNP-tillväxten och innebär en måttligt snabbare handelstillväxt jämfört med föregående decennium. Även om den nya amerikanska administrationen genomför alla sina föreslagna tullhöjningar och andra länder svarar med motåtgärder, förväntas den globala handeln trots allt växa under de kommande fem åren, men i en mycket långsammare takt jämfört med de senaste åren.

Indien, Vietnam, Indonesien och Filippinerna kliver fram

Mellan 2024 och 2029 förväntas fyra länder rankas bland de 30 bästa för både hastighet (tillväxttakt) och omfattning (absolut mängd) av handelstillväxt: Indien, Vietnam, Indonesien och Filippinerna. Indien utmärker sig också som det land med den tredje största absoluta mängden förväntad handelstillväxt (6% av den globala handelstillväxten), efter Kina (12 %) och USA (10 %). De länder som förväntas leverera den mest absoluta handelstillväxten är spridda över Asien, Europa och Nordamerika. Samtidigt som kategorin länder med den snabbaste förväntade handelstillväxten även inkluderar flera länder i Afrika och Latinamerika. På nivån av större världsområden förväntas den snabbaste volymtillväxten i handel från 2024 till 2029 för Syd- och Centralasien, Sub-Sahara Afrika och ASEAN-länderna – med årliga genomsnittliga tillväxttakter mellan 5-6 procent. Alla andra regioner förväntas växa med takter mellan 2-4 procent.

Nytt rekord i långdistanshandel

Trots ett utbrett intresse för närproduktion och produktion av varor närmare sina kunder visar studien att handeln inte har blivit mer regionaliserad totalt sett. Faktiska handelsflöden indikerar motsatt trend. Under de första nio månaderna av 2024 nådde den genomsnittliga distansen för alla handlade varor ett rekord på 5 000 kilometer, medan andelen handel inom större regioner föll till en ny lägsta nivå på 51 procent.

Anledning till optimism

Trade Atlas 2025 framhåller flera skäl till optimism om framtiden för global handel trots en vändning mot mer restriktiva amerikanska handelspolicies. De flesta länder fortsätter att se handel som en viktig ekonomisk möjlighet, och amerikanska handelshinder kan stärka banden mellan andra länder. Dessutom kan många av Trumps tullhot sluta annorlunda än ursprungligen föreslagna eller försenas för att förhindra en ökning av inhemsk inflation. Dessutom står USA:s andel av världens import för närvarande på 13 procent, och dess andel av exporten är 9 procent – tillräckligt för att amerikanska politikers effekter ska ha betydande effekter på andra länder men inte räckligt för att ensamt bestämma framtiden för global handel.

– Medan hot mot det globala handelssystemet måste tas på allvar, har global handel visat stor motståndskraft på grund av de stora fördelar som det ger för ekonomier och samhällen, säger Steven A. Altman, Senior Research Scholar and Director of DHL Initiative on Globalization vid NYU Stern’s Center for the Future of Management. Medan USA kan dra sig tillbaka från handel – till en betydande kostnad – är det inte sannolikt att andra länder följer USA:s väg eftersom mindre länder skulle drabbas ännu hårdare om de reducerade sin internationella handel.

Ännu ingen frikoppling Kina – USA

DHL Trade Atlas 2025 ger en uppdatering om geopolitikdrivna förändringar i handelsmönster. Medan handeln mellan block av nära allierade till USA och Kina minskade 2022 och 2023 i förhållande till handeln inom dessa block, var dessa minskningar mindre och fortsatte inte 2024. USA och Kina har minskat sina andelar av handel med varandra, men inte tillräckligt för att utgöra en meningsfull ”frikoppling.” Direkt handel mellan USA och Kina har fallit från 3,5 procent av världshandeln 2016 till 2,6 procent under de första nio månaderna av 2024. USA importerar dock fortfarande en lika stor andel av sina importvaror från Kina som resten av världen gör. Dessutom finns det bevis som tyder på att USA:s import från Kina är underrapporterad. Dessutom tyder data som även beaktar kinesiska insatser i varor som USA importerar från andra länder på att det inte finns någon meningsfull minskning av USA:s beroende av varor tillverkade i Kina.

DHL Trade Atlas 2025 inkluderar koncisa ensidiga landsprofiler som sammanfattar handelsmönstren för nästan 200 länder och territorier som omfattar över 99 procent av världshandeln, BNP och befolkning. Rapporten är författad av Steven A. Altman och Caroline R. Bastian vid New York University Stern School of Business på uppdrag av DHL. Den slutfördes i februari 2025 med data och prognosuppdateringar fram till januari 2025. New York University Stern School of Business är en av USAs främsta skolor för managementutbildning och forskning. NYU Stern erbjuder en bred portfölj av transformativa program på avancerad, grundläggande och exekutiv nivå, alla berikade av dynamiken och de djupgående resurserna i en av världens affärshuvudstäder. 

Ahlsell får IMI supply chain solutions business award 2025 – prisas för hållbar logistik

Ahlsell har mottagit IMI Supply Chain Solutions Business Award 2025 för sitt arbete med att skapa ”den mest motståndskraftiga supply chain”. Priset delades ut av IMI Supply Chain Solutions i samarbete med Luleå tekniska universitet under årets upplaga av Creaternity Impact Days.

– Jag är både hedrad och tacksam över att ta emot Creaternity Award. Det här priset är ett erkännande av det långsiktiga arbete vi gör för att bygga en mer hållbar logistik och supply chain. Det inspirerar oss att fortsätta bidra till en mer hållbar framtid tillsammans med våra kunder, leverantörer och medarbetare, säger Claes Seldeby, vd Ahlsell Group.

Motiveringen lyder:
”För att ha skapat den mest motståndskraftiga supply chain
Engagerade i att bygga ett mer hållbart samhälle som den ledande distributören av installationsprodukter, verktyg och förnödenheter i Norden. Uppmärksammade för effektiv logistik och supply chain, med ett starkt engagemang för ansvarsfulla och hållbara inköp. Integrerar kontinuerligt smart logistik och motståndskraftiga lösningar i sitt kunderbjudande”.

Om Creaternity
Creaternity är ett tvärvetenskapligt samarbete vid Luleå tekniska universitet. Forskningen inom området utnyttjar digitaliseringen för att uppnå ett cirkulärt användande av material samt en effektiv energitillämpning, med målet att skapa ett koldioxid- och resursneutralt samhälle. Creaternity Impact Days är en mötesplats för forskare, företag, regioner och organisationer, arrangerad i samarbete med Region Norrbotten, kommuner och näringslivet. Evenemanget lyfter aktuella utmaningar och möjligheter kopplade till hållbarhet, cirkularitet och digitalisering.

Pierce Group väljer Astro WMS från Consafe Logistics

Pierce Group, en europeisk e-handelsaktör som säljer utrustning, reservdelar och tillbehör för MC och snöskoter, har inlett ett samarbete med Consafe Logistics för att modernisera sina lagerprocesser och stödja sin snabba tillväxt. Samarbetet fokuserar på att implementera Astro WMS, i företagets distributionslager i Szczecin, Polen. 

– Vi kände en stark samhörighet med Consafe Logistics redan från början. Deras djupa förståelse för våra utmaningar och logistikprocesser, tillsammans med deras expertis, gjorde samarbetet smidigt och effektivt. De bidrog inte bara med systemkunskap, utan introducerade även innovativa lösningar som vi tidigare inte övervägt, säger Maciej Falarczyk, IT Project Manager på Pierce Group. 

Pierce Group valde att samarbeta med Consafe Logistics baserat på flera kriterier, inklusive deras dokumenterade expertis inom logistikoptimering, deras fokus på avancerade AI-drivna lösningar för att förbättra lagerdriften samt deras anpassning till Pierce Groups molnbaserade strategi för skalbarhet och innovation. Dessutom var närvaron av ett lokalt projektteam i Polen en avgörande faktor för att säkerställa stöd till polsktalande slutanvändare. Pierce Groups tidigare erfarenhet av Consafe Logistics och deras expertis inom branschen stärkte ytterligare beslutet att inleda samarbetet. 

Nio månader in i projektet följer utvecklingen planen. Den inledande utbildningen för superusers har varit mycket framgångsrik, där deltagarna imponerats av hur det nya systemet förbättrar deras arbetsflöden. Nästa steg omfattar ytterligare tester, inklusive AI-moduler som optimering av plockrutter. 

– Vi är stolta över att stödja Pierce Group i att optimera deras lagerverksamhet och möta kraven från deras snabbt växande e-handelsaffär, säger Krzysztof Kalisz, Sales Manager på Consafe Logistics. 

Om Pierce Group 

Pierce är en ledande europeisk e-handelsaktör som säljer motorcykel- och snöskoterutrustning, reservdelar och tillbehör till passionerade kunder via sina onlinebutiker. Företaget har lokalt anpassade webbplatser i 16 europeiska länder samt ytterligare webbplatser för övriga Europa och global försäljning. Med ett stort och unikt produktsortiment, inklusive flera egna varumärken, en förstklassig kundupplevelse och attraktiva priser förändrar Pierce marknaden för motorcykelentusiaster i Europa. Företaget har sitt huvudkontor i Stockholm, distributionslagret i polska Szczecin och en stor del av kundsupporten i Barcelona.

Rapport från LogiMAT 2025

AV MARIKA KARLÖF

För många i den europeiska logistikbranschen är LogiMAT årets höjdpunkt och en central mötesplats för beslutsfattare inom supply chain. Montrarna på årets mässa var både genomtänkta och ambitiösa och fungerade ofta som både utställningsplatser för innovativa produkter och som naturliga samlingspunkter för möten och spontana konversationer. 

Samspelet människa och maskin

Om förra årets mässa till stor del bestod av plockrobotar så var årets evenemang även kompletterat med en mängd AMR-lösningar liksom andra lösningar och verktyg som på olika sätt underlättar samspelet mellan människa och maskin.

AI och hållbarhet

Både AI och hållbarhet var självklara ämnen på mångas läppar i år, och de behandlades befriande ofta utan flummighet. Trots att AI, särskilt maskininlärning, används inom många av de lösningar som presenteras så är LogiMAT förskonat från AI-hysterin. Snarare präglades mässan av en sund affärsmässighet där tekniken används som möjliggörare för ökad snabbhet, korrekthet, precision och kostnadseffektivitet.

Branschen ser framåt med tillförsikt

Vi samtalade med mängder av med branschledande aktörer, däribland Knapp, Swisslog, TGW, Zebra Technologies, Gebhardt, Geek+, AutoStore, PTV Logistics, Element Logic och SSI Schäfer. För att nämna några. Alla vittnar de om en positiv framtidstro och en upplevelse av att marknadens efterfrågan är på väg tillbaka till de nivåer som rådde för några år sedan. 

Röster från mässgolvet

LogiMAT 2025 levererar en tydlig signal att branschen är tillbaka med kraft. Marknaden är i rörelse, där teknik och affärsmöjligheter möts i en inspirerande och optimistisk atmosfär inför framtiden där det finns en positiv förväntan på den kommande utvecklingen.

”Handlar om kvaliteten på samtalen”

– För första gången lyfter vi i år fram vår stiftelsebakgrund, eftersom det är en viktig del av TGW Logistics. Hållbarhet och socialt ansvar blir alltmer centralt, både för oss och våra kunder. På LogiMAT handlar det om kvaliteten på samtalen, inte kvantiteten. Det är en europeisk mässa, och vi ser att besökarna kommer från hela Norden och Tyskland. Det är ett bevis på hur viktig mässan är.Vi har haft ett par väldigt värdefulla möten här i år, och många bra samtal”, Jan Willem Klinkenberg, Director Business Development på TGW Northern Europe and Regional Manager TGW Benelux.

”Mässan jätteviktig för oss”

– På årets mässa lanserar vi vår nya robotpallettering. Den tyska marknaden var lite trög förra året så den här mässan är jätteviktig för oss. Den visar upp att vi växer och att vi tänker nytt. Den nordiska marknaden har kommit tillbaka med besked, om man jämför med förra året. Den tyska marknaden börjar också komma tillbaka och intresset finns. Det är en skön känsla här i år. Och som du ser, det är fullt i vår monter, konstaterar Sebastian Lundh, Managing Director Nordics, Gebhardt Intralogistics Group.

Fr.v. Marika Karlöf (SCE) och Malin Schäfer, SSI Schäfers nordiska vd sedan ett halvår.

”Ökar vår närvaro i Norden”

– Trycket i vår monter har varit konstant högt i år, och det visar hur stort intresset är. Vi har ett omfattande produktsortiment, vilket jag inte riktigt tror att den nordiska marknaden har förstått än. Det blir ett spännande år där vi satsar på att öka vår närvaro i Norden ytterligare, säger Malin Schäfer, som sedan ett halvår är vd för SSI Schäfers nordiska verksamhet. 

Fantastisk mässa”

– Det har gått riktigt bra och vi har haft en fantastisk mässa. Vi har haft många besök från existerande kunder och fått positiv feedback. Säljteamets feedback är att de som kommer med förbokade möten stannar längre och samtalen är både längre och djupare, säger Steve Mulroy, Warehouse T&L Vertical Marketing Manager, Zebra Technologies.

Teknikföretagen: Orderingången ökar, men i lägre takt

Orderingången för teknikindustrin ökar under det första kvartalet 2025, men i lägre omfattning än föregående kvartal. Det visar Teknikföretagens konjunkturbarometer för första kvartalet 2025.

– Tyvärr ökar orderingången i lägre omfattning även för de två största delbranscherna inom teknikindustrin, det vill säga maskin- och transportmedelsindustrin, och vi kan konstatera att uppsvinget vi såg under det sista kvartalet 2024 har tappat lite tempo, säger Teknikföretagens chefekonom, Erik Spector.

Index över teknikindustrins sammantagna bedömning av affärsläget ökar något första kvartalet i år. Det är främst en mindre negativ rapportering för storleken på orderstocken som bidragit. Även i euroområdet noteras en liten förbättring i affärsindex för dess teknikindustri under första kvartalet. Andel företag med fullt kapacitetsutnyttjande ökar marginellt. Utfallet är förväntat sett till bland annat effekten av att penningpolitiken verkat stimulerande. Samtidigt har andra orosmoln dykt upp efter årsskiftet, inte minst handelsfriktioner till följd av att en ny administration har kommit på plats i USA.

Enligt Teknikföretagen konjunkturbarometer förefaller leverantörerna till bygg- och anläggningssektorn ha lämnat det värsta bakom sig. Här minskar inte orderingången längre och storleken på orderstocken har lämnat tidigare bottennivåer och stiger för andra kvartalet i rad. Däremot möter leverantörer till maskin- och fordonsindustri fortfarande en låg efterfrågan med minskad orderingång. Sammantaget ökar andelen företag med fullt kapacitetsutnyttjande marginellt till 33 procent men är fortsatt under det långsiktiga genomsnittet fyra av tio företag.

Teknikföretagens konjunkturbarometer för första kvartalet omfattar bedömningar från 476 företag med en försäljning på sammanlagt 917 Mdr SEK, varav 81 procent säljs på exportmarknader. Barometern utges i mars, juni, september och december.

Supply chain transformation eller gneta på som vanligt?  

AV ROGER LINDAU

Att leverera en råvara eller produkt till en kund enligt utlovade förutsättningar låter som en relativt enkel uppgift. Men på en global spelplan med tusentals interagerande noder, hundratals produkter med varierande djup och innehåll i produktstrukturen, lagar och förordningar, störningar, politik och chefers personliga agenda, förstår man att komplexiteten i ett Supply Chain System (SCS) är stor. 

Komplexitet driver generellt kostnader och många länkar och noder i supply chain-systemet driver ledtid som i sin tur gör att leveranslöften blir svåra att hålla. Att ha 100 procent kontroll över ett globalt SCS är i det närmaste ogörligt men det är inte liktydigt med att man inte gör någonting. Som i alla situationer där man vill förändra något, eller förbättra något, måste man först fatta och förstå varför, det vill säga vilken är utmaningen? Omedelbart i denna enkla frågeställning är det lätt att titta för djupt i kaninhålen och det blir lätt en uppsjö av förslag på vad som bör åtgärdas. Min erfarenhet efter att ha jobbat med frågeställningar i SCS i många år är att göra det enkelt och förståeligt. 

#1 Säkerställ att kunderna är nöjda

On-time-in-full och leveransprecision är mätetal som måste möta kundernas förväntningar. Om de inte gör det står man inför en utmaning och en möjlighet till att förbättra sitt SCS. 

#2 Håll koll på att den totala levererade kostnaden i förhållande till levererad volym inte ökar 

Att skapa en trendkurva över kostnad/volym ger en indikation över hur effektiv den egna organisationen är och en ökning visar på att kostnadsreduktion/effektivisering är nödvändig. Att skapa en enkel och synlig ”burning plattform*” är en bra början på en förbättringsresa. Den kvantifierbara in￾sikten i att något bör göras förstärks ofta av att kundens omdöme eller betyg speglas. Vad som orsakar utmaningen är nu känt, exempelvis låg leveransprecision, och varför kunderna är eller blir missnöjda, med förlorad försäljning som möjlig konsekvens. 

Små till medelstora steg – ständiga förbättringar

Det ovan beskrivna tillvägagångssättet är inte någon raketforskning, snarare ett vanligt sätt att initiera en förändring. Utan att vara vetenskapligt stringent skulle det kunna uttryckas som att ”gneta på som vanligt”. Att ta små till medelstora steg – baserade på investeringens storlek – praktiskt förankrade och i rätt riktning. 

Radikala förändringar

Det finns dock situationer när man inte nöjer sig med att enbart förbättra i små steg, utan en större insats är nödvändig. Det kan röra sig om att investera i en viss teknologi, exempelvis lagerautomation, eller en ny sourcingstrategi som kräver en ny supply chain-infrastruktur, att ta tag i skenande kostnader, att vända en supply chain-organisation eller andra liknande radikala förändringar som både är komplexa och kräver stora resurser. I dag talar man ofta om supply chain-transformation, vad man än väljer att kalla det och varför man gör det spelar mindre roll, bara man fattar vad som ska göras och varför.

Genomförandet skapar värdet

Vare sig det är små eller stora och komplexa förändringar så är det i båda fallen ett lyckat genomförande som skapar värde. Svårigheten är sällan att hitta en ”burning plattform*” eller utmaningen, utan det är själva genomförandet. I en supply chain-miljö är som nämnts tidigare ett stort antal parametrar möjliga att identifiera. Att på något sätt fatta och förstå hur de påverkar varandra och hur mycket, kan vara en komplex uppgift. En förändring i en komplex miljö är därför en uppgift som man bör ha stor respekt för.

Fyra måsten för en lyckad Supply Chain Transformation 

Utifrån min referensram, dvs. tidigare liv och tidigare referenser, har vissa ”måsten” för ett lyckat genomförande utkristalliserats som presenteras i det följande. 

1. Management commitment och förståelse

En förändring är en investering och vi vet att en investering kräver resurser i form av tid, pengar och kompetens för att de ska bli något värdetillskott. Att besluta om resurser (investeringar) blir ofta en ledningsfråga då beslut om detsamma ska fattas. Det som står i princip i all management litteratur är att förändring kräver ”management commitment”. Detta stämmer till 100 procent och ledningens delaktighet måste även inbegripa en god förståelse för vad man ska göra och varför. Att bara sitta med i styrgruppen eller höra något i ett ledningsgruppsmöte räcker inte. Därför är min första regel; ledningens engagemang och riktiga förståelse för förändringen. En förändring innehåller beslut och resurser, dvs. den är en kostnadsfråga. Den frågeställningen och de besluten fattas av ledningen. 

2. Inkludera den operativa personalen i projektet

För att få saker att hända och verkligen få ut ett värde av en förändring, innebär att ett stort antal operativt kopplade mikrobeslut görs av de som känner till verkligheten bäst, nämligen den operativa personalen. Projektgruppernas resurser ska innefatta operativ personal och gärna med en tvärfunktionell sammansättning. Den andra regeln är därmed; en lyckad förändring bygger på ett stort antal operativa mikrobeslut som fattas av projektgruppernas deltagare. Dessa deltagare är hämtade ur den operativa miljön. 

3. Projektledning som förstår helheten

I den komplexa miljön som speglar ett SCS är det viktigt att helheten beaktas och att man fattar och förstår de kausalsamband som SCS uppvisar. Operativ personal är väldigt kunnig om den miljö de verkar i, exempelvis i ett lager, i en maskinverkstad, på en planeringsavdelning eller inom en speditionsverksamhet. Resurser med en helhetsbild och en förståelse för att avväga olika beslut – dvs. göra trade-offs – är en viktig del av den lyckade förändringen. Därför är en resurs med dessa egenskaper en given projektledare. Regel tre är därför; en projektledare måste förstå och hålla ihop helheten, och kunna bereda och/eller fatta trade-off beslut, samtidigt som projektgruppen ges den frihet som behövs för att de ska känna ägande av det de gör. Utifrån syftet med förändringen och varför den ska genomföras, skapar projektledaren en övergripande masterplan, tillsammans med valda operativa resurser och gärna någon resurs från ledningsgruppen. Ofta består planen av ett antal delprojekt som tillsammans skapar masterplanen. Eftersom varje delprojekt är som en pusselbit i helheten är det viktigt att i det stora hela förstå hur de hänger ihop och tillsammans skapar det totala värdet av förändringen. 

4. Låt projektgruppen äga förändringsresan

Det är i delprojektens detaljerade och operativa ”hands-on-planer” som alla mikrobeslut fattas. En projektgrupp som ges frihet att själva staka ut sin resa mot ett mål, känner ofta ett ägarskap och därmed en lojalitet och ett engagemang för sin uppgift. Det är i den här fasen som den operativa kunskapen kommer till sin rätt. Projektgruppen får med andra ord göra sin egen resa och bestämma hur den ska genomföras. De får ”Talk the walk”. När det är klart och alla delprojektgrupper har fattat och förstått, och att projektledaren ser hur delarna skapar helheten får delprojektgrupperna ”Walk the Talk”. Det vill säga de får nu börja genomföra det som de har beskrivit i sina projektplaner. Regel fyra är mot den här bakgrunden; skapa lojalitet och engagemang vis-a-vis projektet och förändringen genom att låta operativ personal inom givna ramar skapa sina egna projektplaner och sen genomföra dessa. Talk the walk och därefter Walk the talk.

Sammanfattningsvis

Förutom ovanstående erfarenhetsbaserade regler tillkommer det självklart ett antal andra aktiviteter som man måste beakta. Kommunikation, visualisering, belöning, utbildning och tydliga business case, är några av alla de aktiviteter som måste flätas in i förändringen. Att genomföra en förändring börjar med att en burning-plattform* är etablerad, kommunicerad och definierad. Att sedan få saker att hända och skapa den verkliga förändringen är en funktion av ledningens stöd och engagemang och dess förmåga att ta del av och utnyttja den operativa personalens kunskap om verkligheten. Det gäller även att hålla ihop helheten baserat på ett holistiskt tänkande och en systemsyn, samt att skapa ett engagemang och en lojalitet mot förändringen genom att låta de som ska leva närmast förändringen också är med och genomför den. Kort sagt: att involvera de som kan och förstår sina egna verksamheter i förändringen, att förändra med och genom engagerade medarbetare.

Roger Lindau är teknologie doktor och Associate Partner på EY.

* Burning Platform är i näringslivet en metafor som används för att beskriva en situation där drastiska förändringar är nödvändiga eftersom det inte längre är ett alternativ att fortsätta fungera som vanligt. Termen används ofta i samband med organisatoriska förändringar eller vändningar.

Paketindex: Fler paket och mer från Kina

I slutet av februari släppte branschorganisationen Transportföretagen en ny upplaga av Paketindex som tillhandahåller statistik om leveranser inom e-handel i Sverige sett till volym, utveckling och trender. I Paketindex Kvartal 4 2024 syns det att antalet skickade paket från e-handel till konsument ökade med 5,4 procent jämfört med samma period förra året. Camilla Frisk, marknadsansvarig på Descartes, kommenterar här resultaten.  

Samtidigt som e-handelsförsäljningen har börjat uppvisa positiv utveckling under 2024 så har paketvolymen fortsatt att växa. Under helåret 2024 skickades 213,8 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige, varav 211,4 miljoner e-handelspaket upp till 20 kg och 2,4 miljoner större varuförsändelser över 20 kg och upp till 100 kg. Den totala paketvolymen (e-handelspaket och större varuförsändelser) växte med 8,3 procent under året. Utlandspaketen blev årets tillväxtmotor och ökade med 25,0 procent, medan de inhemskapaketen växte med 4,7 procent. Detta följer på de kraftiga tillväxttal som syntes redan året innan och som tog fart efter att den kinesiska lågprisjätten Temu etablerades i Sverige under sommaren 2023.

– Andelen paket som beställs från utanför Sveriges gränser fortsätter att öka och Kina är fortsatt det vanligaste landet att beställa varor ifrån. Här gäller det för transport- och logistikföretagen att noga följa vad detta kommer innebära när det gäller leveranstider, dokumentation och lagerhållning. Det blir även intressant att följa den miljömässiga konsekvensen av denna utveckling, säger Camilla Frisk.  

Enligt Paketindex Kvartal 4 2024 skickades 62,3 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige under årets fjärde kvartal, varav 0,8 miljoner var större varuförsändelser och resterande del utgjordes av e- handelspaket upp till 20 kg. Andelen paket som levererades till ett utlämningsställe stod för 42 procent av leveranserna, medan hemleverans också utgjorde 42 procent och paketskåp 16 procent. Under Black Week och Cyber Week 2024 skickades 19,5 miljoner e-handelspaket, vilket var 2 miljoner fler än året innan.

– Elektrifieringen av godstransporter är avgörande för att minska transporternas klimatpåverkan. Andelen nyregistrerade lätta lastbilar som är eldrivna eller elhybrider har ökat stadigt, vilket är en positiv trend för både miljön och transportsektorn. Det är viktigt att vi fortsätter att satsa på fossilfria transporter för att möta den ökande efterfrågan inom e-handeln.   

Paketindex är framtaget av Transportföretagen i samarbete med HUI Research. Indexet baseras på data från DHL, UPS, Postnord, DB Schenker, Best, Airmee, Bring, Early Bird, ICA Paket samt uppskattningar om Instabox och Budbees volymer.

LogiMat 2025: KNAPP:s Aerobot vinner pris för bästa produkt

Årets LogiMAT drog igång under tisdagen och automationsbolaget KNAPPs AeroBot-system fick priset ”bästa produkt”. Med det automatiska lagrings- och hämtningssystemet AeroBot utökas KNAPPs portfölj av ASRS-teknik (ASRS, Automated Storage and Retrieval System) med en mycket hög lagringsdensitet.

– AeroBot-systemet är ytterligare en milstolpe i vår långa rad av innovationer. Som med all annan utveckling är AeroBot resultatet av generella marknadstrender och våra kunders behov. Just nu är det populärt med lösningar som ger en enklare start på automatisering och som är tillräckligt flexibla för att snabbt anpassa sig till marknadens förutsättningar. Det är viktigt att ta sig an dessa behov med ett övergripande koncept, snarare än med isolerade teknologier. Just det har varit vårt huvudfokus på KNAPP de senaste åren och vi har nu den bredaste portföljen av teknologier på marknaden. AeroBot-systemet kompletterar vår portfölj och erbjuder med sin kompakta konstruktion en revolutionerande lagringsdensitet och fantastisk kostnadseffektivitet för små och medelstora applikationer, säger KNAPPs vd Gerald Hofer.

KNAPP är en av marknadsledarna vad gäller högdynamiska automatiserade lagrings- och hämtningssystem som kombinerar skyttellösningar med robotik och pocket-system. Med det nya AeroBot-systemet fyller man nu en unik nisch i mötet mellan ASRS-teknik och standardhöjder. AeroBot präglas av enkelhet, hela vägen från smart systemdesign till installation och service. Standardkomponenter gör installationen enkel och driftsättningen snabb. Tack vare sin intelligenta LIDAR-teknik navigerar AeroBot-robotarna oberoende i hela systemet och i alla tre dimensioner, utan att förlita sig på navigationslinjer. De rör sig på både längden och tvären längs golvet, även under ställaget, för att hitta den mest effektiva vägen. Och tack vare innovativ friktionsteknik kan robotarna även förflytta sig vertikalt på ställaget, med en mycket hög skalbarhet som resultat. 

Ställaget i AeroBot-systemet möjliggör olika höjder i samma system, vilket gör att allt tillgängligt utrymme kan användas optimalt. Systemets låga utrymmeskrav och flexibla alternativ för ställagekonstruktion gör det enkelt att integrera AeroBot i både nya och befintliga system. Ställaget kan skräddarsys för att passa vilket utrymme som helst, vilket ger maximal utrymmesanvändning och, tillsammans med multidjup förvaring, en extremt hög lagringsdensitet – samtidigt som systemet hanterar behållare och brickor med en vikt upp till 35 kg (77 lb) på ett säkert sätt. Med AeroBots flexibilitet kan du enkelt lagra kartonger, existerande lagerlådor, produkter i förpackning och bulkgods tillsammans i ett enda system. AeroBot-robotarna fungerar självständigt, där varje robot har tillgänglighet till alla delar av systemet, vilket säkerställer hög tillgänglighet och pålitlig drift.