Framgångsrik förändring med fokus på ”att göra gemensamt”

AV BENNY THÖGERSEN

Hela mitt yrkesliv har jag jobbat med att leda i förändring på olika sätt och i olika roller, bland annat som lager/logistikchef, affärsområdeschef och vd. Min absolut viktigaste lärdom kring förändring är att det handlar om människan och om att få med individen och gruppen på förändringsresan. 

Ett vanligt misstag i samband med förändring är att processer, strukturer och organisationsscheman hamnar i fokus. Rutorna och pilarna är det enkla i en förändringsprocess och bör därför behandlas som något sekundärt. Du kan ta bort alla strukturer, pilar, rutor och diagram och ändå lyckas med din förändring. Men du kan inte ta bort den goda kommunikationen, utan den kommer du inte lyckas oavsett hur fina processer och organisationsdiagram du har. Förmågan att kommunicera effektivt är delvis en ärftlig egenskap, men den är dessbättre i hög grad träningsbar. 

Skapa gemensam förståelse 

I stället bör energi, kraft och tid läggas på att kommunicera förändringen, det vill säga göra den gemensam. Här är det viktigt att detta inte stannar vid att någon skickar ett ”budskap” till med￾arbetare och andra berörda. Kommunikationen behöver vara genuin, ärlig och tydlig om den ska skapa den nödvändiga förståelsen – och i bästa fall engagemang och entusiasm – för det som ska göras. Här finns en tendens till att vi skickar meddelanden till varandra, men har vi verkligen uppnått samma förståelse? Här behöver kommunikationen ske både enskilt med individer för att sen utvidgas till att beröra gruppen, exempelvis en ledningsgrupp. 

Kommunicera mer och bättre

Generellt sett är den kommunikativa förmågan något som värderas, används och tränas alldeles för lite i de flesta företag, trots att det är väl belagt att en effektiv kommunikation är avgörande för att skapa förändring som når sina mål och levererar resultat. I Element Logic har vi en hög ambition vad gäller förmågan att kommunicera och bidra till att våra kunder lyckas med sin förändring. Förändringskommunikationen inleds när en av våra säljare har startat upp en dialog och sålt ett automationsprojekt. Redan på det stadiet inleds i praktiken ett förändringsarbete där vi på olika sätt medverkar till att stötta processen genom att kommunicera vad det nya kommer att innebära för kundföretaget, dess medarbetare, leverantörer, kunder och andra intressenter. När vi så småningom går in i leveransfasen behöver hela leveransteamet – inklusive kundens personal – ha en god förmåga att kommunicera på ett bra sätt för att skapa en gemensam förståelse för vad vi ska åstadkomma, varför och hur. 

Lyssna och få ”buy-in”

Att vara duktig på att kommunicera och driva förändring handlar inte om att åka runt med en megafon och prata i överflöd. Det handlar mer om att lyssna, vara tydlig, ärlig och på så vis vara tro￾värdig, skapa tillit och förståelse för förändringens syfte och mål – vad som ska uppnås, hur och varför. Och det gäller att få buy-in, det vill säga acceptans och gillande för den aktuella förändringen. Men för att få buy-in så gäller det att bygga förståelse och kommunicera vart vi är på väg. 

Sammanfattningsvis

I sammanfattning: prioritera kommunikationen kring förändringen och utveckla först i andra hand struktur, processer och organisationsdiagram. Det är kommunikationen, dialogen, som skapar förutsättningar för en framgångsrik förändring, inte rutorna och pilarna. Var ärlig och tydlig i intentionen, eftersom det skapar tillit, vilket är avgörande för förändringen i sig! 


Benny Thögersen är vd på Element Logic Sweden.

2025-års första nummer av Supply Chain Effect

Nu är årets första nummer av Supply Chain Effect ett faktum. Temat är Innovativ logistikteknik för ökad konkurrenskraft, med intervjuer och artiklar med bland annat supply chain-proffset Isabelle Baumann (bilden), Varners Anders Eriksson och Anne Holopainen, Nowastes Johan Kallin och Patrik Johnfors och mycket mer. Ladda ner SCE #1 2025 som pdf

SCE #1 2025

Ur innehållet

  • Supply chain proffset Isabelle Baumann: ””Teknik i all ära, men processerna är viktigast”
  • Strategisk framtidssatsning på högautomatiserat lager, intervju med Anders Eriksson och Anne Holopainen
  • Logistikbranschens automationspionjär, intervju med Johan Kallin och Patrik Johnfors
  • ”Dyr bil måste ha billiga mil” – Intervju med Tony Edmundsson
  • Logtechpionjären Amazon visar vägen
  • Belgiska utmanaren satsar på Norden – Intervju med Anton Blidberg
  • ”Vill leda utvecklingen på den nordiska AMR-marknaden, intervju med Johan Nordström
  • Cognibotics lanserar nästa generations robotarm, intervju med Mats Jonsson.

SCE TALKs: Supply Chain Planning i en volatil värld

I det här avsnittet av SCE TALKs fördjupar vi oss i det högaktuella ämnet Supply Chain Planning och hur smarta mjukvaror är ett avgörande hjälpmedel för att lyckas optimera och planera. Gäster är Mathias Roycroft Cederholm, från KP Energy och Nils Robertsson, från IMI Supply Chain Solutions.

Så påverkas transportsektorn av ökade tullar mellan USA och Kina

Den globala logistik- och transportverksamheten står inför nya förändringar när handelskriget mellan USA och Kina intensifieras med en tullhöjning på 10 procent på kinesisk import. Detta skifte i den globala logistiken förändrar sektorerna för tung utrustning och transport, vilket i grunden förändrar upphandling av utrustning, fraktvägar och driftskostnader.

– Sedan 2020-talets början har företag som bedriver global handel hanterat en alltmer osäker miljö. Från produktbrist, överbelastade transportleder och militära konflikter till politiska omvälvningar och miljökatastrofer har leveranskedjorna testats till det yttersta under de senaste fem åren, säger Jackson Wood, Director of Industry Strategy, Global Trade Intelligence på Descartes.

Den nya importavgiften på 10 procent påverkar alla kinesiska varor som kommer in på den amerikanska marknaden, vilket skapar en kaskadeffekt genom hela leveranskedjan. För transportutrustning och maskiner innebär detta ökade kostnader för komponenter, reservdelar och färdiga produkter.

– Det som har varit konstant under dessa störningar är att det är absolut nödvändigt att bygga in motståndskraft och lyhördhet i de globala leveranskedjorna. Detta innefattar att diversifiera leverantörs- och kundrelationerna, identifiera alternativa handelsvägar och eventuellt använda sig av Foreign Trade Zones och frihandelsavtal för att minska riskerna. Samma koncept gäller för det nya paradigmet med tullar och protektionism – de företag som har prioriterat motståndskraft och lyhördhet i sin globala handelsverksamhet kommer att vara bättre positionerade för att lyckas, konstaterar Jackson Wood.

I praktiken är tullar skatter på varor som importeras från andra länder. De flesta tullar fastställs som en procentandel av varans värde, som i allmänhet betalas av importören. Om till exempel en produkt som importeras till USA från Kina (efter att den 10-procentiga tullen införs) är värd 5 dollar, kommer den att beläggas med en extra avgift på 0,50 cent. Genom att höja priset på importerade varor hoppas USA kunna uppmuntra konsumenterna att istället köpa billigare inhemska produkter för att hjälpa till att öka tillväxten i den egna amerikanska ekonomin, skydda arbetstillfällen och öka skatteintäkterna.

Kid och Hemtex väljer IMI:s WMS och TA-system 

Kid ASA har driftsatt ett nytt WMS och TA-system från nordiska IMI Supply Chain Solutions. Kid ASA är en ledande nordisk detaljhandelskedja specialiserad på heminredning och hemtextil och ägare av Hemtex i Sverige. Totalt driver Kid ASA runt 280 butiker i Norge, Sverige, Estland och Finland. 

– Vi är glada över detta viktiga samarbete med IMI för att ta vår lagerhantering och transportadministration till nästa nivå, IMIs lösningar överensstämmer perfekt med vårt åtagande att leverera hög service, närhet och smidiga leveranser till våra kunder. Vi tror att logistiklösningarna ytterligare förstärker vår konkurrenskraft på marknaden, säger Eivind Disen, Logistic and warehouse manager på Kid ASA.

De båda nya systemen är i full drift och implementeringen skedde i samband med att Kid och Hemtex centraliserar sin lagerverksamhet till Viared utanför Borås. Detta innebär att lagerverksamheten för systerbolaget Kid Interiör, som är Norges motsvarighet till Hemtex med 158 butiker, också flyttar in i samma lager. Att samlokalisera lagerverksamheten speglar företagets fokus på att leverera hög kundservice samtidigt som det skapar förutsättningar för en effektivarelogistikprocess inom Kidkoncernen. Genom att nyttja IMIs lösningar strävar Kid och Hemtex efter att ytterligare befästa sin position som Nordens ledande detaljhandelskedja för hemtextil och inredning.

– En produkt eller tjänst är bara så stark som kulturen och människorna bakom den Kid ASA. Därför valde vi bort de traditionella RFP￾processerna för att i stället satsa på genuina dialoger, där vi mötte människorna bakom systemen. Det är just därför vi valde IMI – kulturen, attityden och människorna tillsammans med de högkonfigurerbara lösningarna från IMI ger oss frihet att styra vår egen utveckling. Vi ser fram mot ett givande partnerskap tillsammans med IMI, säger Frode Finnes Larsen, CTO på Kid ASA.

IMI:s lagerhanteringssystem erbjuder funktionalitet för att effektivisera lagerprocesser, inklusive automatiserad orderhantering, tullhantering och intelligent ruttoptimering på lagret. Genom att integrera IMI:s WMS i verksamheten möjliggörs betydande förbättringar av lagerproduktiviteten för Kid och Hemtex. Förutom lagerhanteringssystem har Kid och Hemtex även implementerat IMIs TA-system. Med ett omfattande utbud av anslutna transportörer och funktioner som digital tullhantering möjliggörs en pålitlig och effektiv transportadministration vilket ger ännu nöjdare slutkunder.

– Vi ser fram mot att hjälpa Kid och Hemtex i deras strävan efter logistik i världsklass. Vårt mål är att hjälpa våra kunder att skapa hållbarare logistikflöden med innovativa lösningar som driver effektivitet och förbättrar kundnöjdheten. Vi är glada att få arbeta nära Kid och Hemtex för att skapa fortsatt tillväxt och framgång tillsammans, säger Niklas Rönnbäck, CEO på IMI.

E-barometern: E-handeln vänder uppåt

Enligt PostNords E-barometern visar svensk e-handel tillväxt efter två år av nedgång. För helåret 2024 ökar e-handeln med 5 procent och landar på 140 miljarder kronor. Ett tydligt kvitto på att konjunkturen nu vänder uppåt menar PostNord i sin analys.

– E-handeln är en snabb konjunkturindikator. Att de flesta branscher nu visar positiva tal visar att konjunkturen är på väg att vända och att kapitaltunga branscher kan komma att följa efter om trenden fortsätter. Det är positivt för handeln, och ekonomin, säger Ylva Staszewski, t.f. chef affärsområde Paket på PostNord Sverige. 

Fem branscher visar positiva tillväxttal. Apotek går fortsatt starkt och ökar mest av alla branscher med 20 procent följt av kläder och skor med en ökning på 6 procent. Möbler och heminredning som minskat sedan pandemin avslutade året starkt och visar en tillväxttakt på 4 procent. Gemensamt för de branscher som går bäst är ett växande utbud med branschglidning mot skönhet – något som också återspeglas på topp 20-listan över konsumenternas favoritsajter. Apotea toppar listan för sjunde året i rad följt av Amazon och Zalando. En lista som i övrigt präglas starkt av 2024 års största trender, global och cirkulär e-handel. För första gången är också tre cirkulära plattformar med på listan; Tradera, Vinted och Sellpy. Den globala kosumenthandelns ökning våterspeglas i att de kinesiska lågprisjättarna Temu och Shein för första gången tar sig in på topplistan.

– Den gemensamma nämnaren är konsumenternas prismedvetenhet. Faktum är att nära varannan svensk e-handelskonsument handlat varor från utlandet under det senaste året och Kina ligger i topp. I gruppen kvinnor 50-64 år handlar så många som en av tre e-handelskonsumenter från Temu varje månad. Det blir en intressant utveckling att följa nu när konjunkturen vänder uppåt, säger Ylva Staszewski. 

E-barometern har getts ut sedan 2006 och mäter svensk e-handel med data direkt från svenska e-handlare och en konsumentpanel bestående av 5 000 individer.

Helsingborgs Hamn implementerar en ny lösning för hantering av tullager

Helsingborgs Hamn är en av norra Europas ledande hamnar och en av Sveriges största färje- och containerhamnar. En stor andel av allt gods som hanteras i hamnen lagras i tullager, under så kallad tullstatus. För att effektivisera och automatisera sin hantering av tullager har Helsingborgs Hamn valt att implementera en modern lösning från Descartes.

– Ett av våra mål med det här förbättringsprojektet är kunna frigöra resurser till andra arbetsuppgifter. Idag tar hamnen emot ett digitalt manifest från rederiet på inkomna containrar. Vår personal kompletterar uppgifterna manuellt och för över informationen till tullsystemet för vidare hantering av Tullverket. Att automatisera den här hanteringen gör att vi bättre kan använda vår specialistkompetens inom tull till att i stället ytterligare förbättra servicen gentemot våra kunder, säger Lars Abrahamsson, Gate & System Manager på Helsingborgs Hamn.

Genom att erbjuda företag lagring av gods under tullstatus kan tullavgifter och moms skjutas upp tills det att varorna lämnar tullagret. På det sättet undviker företag att binda upp kapital genom att betala importtullar i förväg, vilket sker först vid uttag från lagret. Varor kan lagras i tullager under obegränsad tid utan att tull och moms behöver betalas, så länge varorna hålls under tullagerförfarande. Varor i tullager kan genomgå hantering såsom ompackning och märkning för att anpassas inför vidare distribution. Förbättringen innebär att när hamnen tar emot en utlämningssedel för godset från Tullverket, uppdateras underlaget automatiskt i tullsystemet som släpper spärren för varan vilket innebär att hela lasten blir införtullad.

– Alla hamnens kunder förtullar själva in de varor som ligger på vårt tullager. Genom att automatisera den hanteringen säkerställs att hela containern är införtullad när den släpps ut från tullagret, säger Lars Abrahamsson.

Utöver de ekonomiska fördelarna möjliggör tullagret också en mer flexibel lagerhantering, där varor enkelt kan omdirigeras eller anpassas för vidare distribution. Helsingborgs Hamns satsning på denna tjänst stärker deras position som en strategisk logistiknod i norra Europa och bidrar till att skapa effektiva, hållbara transportlösningar för företag i alla branscher.

Helsingborgs Hamn är Sveriges näst största containerhamn och hanterar årligen 235 000 – 275 000 TEU (twenty-foot equivalent unit) via sjö och 35 000 – 55 000 TEU på sin kombiterminal. Hamnen är dessutom en av landets största färjehamnar med runt 5 miljoner passagerare och nära 2 miljoner fordon som tar färjan mellan Helsingborg och Helsingör årligen.

Copiax stärker kundleveransen med automation från Element Logic

Copiax, en ledande svensk leverantör av säkerhetsprodukter, har tecknat avtal med Element Logic för att implementera den automatiserade lagerlösningen AutoStore i sin nya anläggning i Sätra, söder om Stockholm. Satsningen syftar till att optimera lagerytan, öka effektiviteten och stärka leveranssäkerheten till företagets kunder.

Efter att ha vuxit ur sina tidigare lokaler i Kungens Kurva, var det viktigt för Copiax att hitta en ny plats inom Stockholmsområdet för att fortsatt kunna betjäna sina kunder, många av vilka är hantverkare som hämtar material direkt från lagret. Valet föll på en fastighet i Sätra, i södra Stockholm, som man totalrenoverade för att passa Copiax behov.

– Vi har redan ett högt kundnöjdhetsindex, men med den nya lagerlösningen från Element Logic kan vi erbjuda ännu snabbare service med minskad felmarginal. Tack vare automationen kan våra kunder beställa ännu senare och ändå få sina varor i tid, vilket ger dem ökad flexibilitet. Vi ser detta som en investering i framtiden, där vi kan möta våra kunders behov på ett ännu mer effektivt sätt, säger Ulf Dahlgren, vd på Copiax.

Den planerade AutoStore-lösningen kommer att omfatta en grid med kapacitet för 15 000 backar, varav 10 000 kommer att levereras initialt. Systemet kommer att använda den lite ovanligare, 220 mm höga backen, vilket passar Copiax verksamhet särskilt bra. Lådorna hanteras av 20 stycken R5-robotar. Fyra karusellportar för plock och fyra conveyorportar som kommer att placeras tätt intill varandra för att underlätta inlagringen. Den totala ytan för systemet blir 400 kvadratmeter, och det förväntas hantera en effektivitet på 550 backpresentationer per timme.

– Vi ser fram emot att bidra till Copiax fortsatta framgång. AutoStore är en lösning som verkligen optimerar både ytan och effektiviteten och som passar Copiax ypperligt bra. Genom att kombinera smart automation med strategisk logistik kan Copiax nu stärka sin position som marknadsledare inom säkerhetsprodukter, säger Jacob de Leur, Sales Manager på Element Logic.

Posti moderniserar sina lager med Consafe Logistics

Posti, en ledande logistikleverantör i Norden, har valt Astro WMS från Consafe Logistics för att öka effektiviteten och förbättra lagerhanteringen i sin verksamhet genom att modernisera sina processer, möjliggöra smidig automation och skapa ett mer datadrivet arbetssätt för lagerstyrning. 

– Detta förändringsprojekt tillför nya möjligheter till vår verksamhet. Vi förändrar våra arbetssätt mot en mer effektiv lösning, och Astro WMS ger oss möjlighet att göra det. Vårt nästa mål är att öppna ett nytt lager i Finland i början av maj 2025. Det är ett komplext och affärskritiskt projekt som kräver ett starkt samarbete med vår leverantör,  säger Henri Lehtonen, VP, Fulfillment Technology på Posti.

Efter en noggrann utvärdering valdes Consafe Logistics mjukvara tack vare dess funktionella egenskaper, skalbarhet och företagets gedigna expertis inom lagerhantering. Den regionala närvaron och den gemensamma affärskulturen förstärkte ytterligare beslutet. Levererat som en SaaS-lösning kommer Astro WMS att implementeras på alla Postis anläggningar i Norden och Baltikum, inklusive ett nytt lager som planeras att öppna under andra kvartalet 2025. Astro WMS uppges komma att automatisera arbetsuppgifter på lagret, minska det manuella arbetet och öka den övergripande lagerverksamhetens effektivitet. Systemet kommer även att fungera som en grund för framtida automation och AI-drivna optimeringar, vilket hjälper Posti att fatta mer datadrivna beslut och höja servicenivån för sina kunder. 

– Vårt samarbete med Posti gör det möjligt för oss att tillföra våra styrkor: ett modernt, skalbart WMS, djup expertis inom lagerhantering, sömlös automation och förmågan att stödja komplexa, multisite-verksamheter. Vi ser fram emot att växa tillsammans, driva innovation och bygga ett förtroendefullt, långsiktigt partnerskap, säger Consafe Logistics vd Kent Olsson.