”Turbulent omvärld tynger industrin – dämpar återhämtningen”

Svensk industri och ekonomi påverkas fortsatt kraftigt av en osäker global omvärld. Det visar en ny konjunkturrapport från Teknikföretagen och Industriarbetsgivarna, som konstaterar att den globala turbulensen tynger industrin.

Inflation och räntor har fallit tillbaka, men nu håller i stället stor global osäkerhet till följd av nya handelshinder och geopolitiska spänningar tillbaka konjunkturåterhämtningen.

– Vi ser hur en rad samverkande faktorer – från turbulent amerikansk politik inriktad på protektionism till en fortsatt svag  tillväxt i Europa – får en negativ inverkan på global handel och på global ekonomi i stort. Det slår direkt mot exportindustrin och dämpar återhämtningen i svensk ekonomi, säger Erik Spector, chefekonom på Teknikföretagen.

Rapporten visar att den svenska BNP-tillväxten förväntas bli 1,4 procent 2025, vilket är lågt efter flera år med nästintill nolltillväxt. Tillväxten väntas öka något 2026 och uppgå till 2,3 procent, men återhämtningen hämmas av svag efterfrågan från omvärlden och fortsatt osäkerhet.

– Att tillväxten i svensk ekonomi och industrin väntas öka mot slutet av året drivs av att vi varit i en lågkonjunktur en längre tid och att den ekonomiska politiken har och väntas bli mer expansiv. Riksbanken väntas sänka räntan två gånger under det andra halvåret i år, säger Kerstin Hallsten, chefekonom på Industriarbetsgivarna.

Rapporten pekar också på ökade risker för störningar i leverantörskedjor och på de finansiella marknaderna. En kraftigare inbromsning i världshandeln eller finansiell oro kan snabbt förvärras och slå mot industrins återhämtning.

– Industrin är robust, men inte immun mot störningar i den globala handeln eller i finanssystemet. Skulle dessa risker materialiseras kan konsekvenserna bli betydande för både produktion och sysselsättning, fortsätter Kerstin Hallsten.

Försvarsindustrin har till skillnad från övrig industri en hög tillväxt. Men den utgör fortfarande en liten del av total industrin och bidraget till investeringstillväxten är därmed begränsat.

– Tillväxten i de totala investeringarna begränsas till 1,2 procent 2025, men väntas ta mer fart och växa med 3,6 procent 2026 när osäkerheten för den ekonomiska utvecklingen blivit mindre och räntan sänkts ytterligare. Detta driver på produktionen i industrin, säger Erik Spector.

Sammantaget bedömer Teknikföretagen och Industriarbetsgivarna att återhämtningen i svensk industri blir långsam. Vissa branscher visar vissa tecken på att börja vända upp, men bilden är splittrad och osäkerheten är mycket stor. Sysselsättningen väntas öka svagt under 2025, trots stigande arbetslöshet.

John Henric förlänger med Nowaste Logistics

Nowaste Logistics och det Lundabaserade herrmodeföretaget John Henric förlänger det logistiksamarbete som påbörjades för tre år sedan.

– Riktigt kul att samarbetet fortsätter. Det är ett fint kvitto på att vi levererar värde och att vårt partnerskap fortsätter att utvecklas i rätt riktning. Vi ser fram emot ännu fler gemensamma framgångar, säger Nowastes Johan Ljung.

John Henrics logistik hanteras vid en av Nowaste Logistics högteknologiska terminaler på Tostarpområdet i Helsingborg där man delar på resurserna med ett antal andra verksamheter. Vid starten 2008 var John Henric var en renodlad e-handelsaktör, men är nu en omni-partner med både e-handelskunder och butiker.

– I takt med att John Henric har utvecklats som bolag har även kraven och utmaningarna ökat. Nowaste är rätt partner för att hjälpa oss lösa dessa utmaningarna och lyfta oss till nästa steg, säger Tobias Neumann, Supply Chain Manager på John Henric.

Tidigare under året har ett antal andra kunder till Nowaste Logistics förlängt sina avtal, däribland som Björn Borg, Brothers, Polarn O. Pyret och Panduro Hobby.

PipeChain accelererar sin europeiska till växt – förvärvar AdvanceFirst Technologies

Svenska PipeChain AB, som erbjuder molnbaserade mjukvarulösningar för fordonsindustrins och detaljhandelns globala supply chains, accelererar sin europeiska tillväxt genom att förvärva det brittiska mjukvaruföretaget AdvanceFirst Technologies Limited, specialiserat på detaljhandelslösningar. 

Förvärvet är det första som PipeChain gör utanför Norden, och det görs av bolagets affärsområde PipeChain Networks. Tillsammans med AdvanceFirst Technologies ska PipeChain Networks göra det möjligt för detaljhandelsföretag och deras leverantörer att snabbt bygga uppkopplade, flexibla och motståndskraftiga leveranskedjor. 

– Detta strategiska förvärv stärker avsevärt PipeChain Networks detaljhandelserbjudande och utökar dess närvaro i hela Europa, säger Hans Berggren, vd och medgrundare av PipeChain.

AdvanceFirst Technologies är ett väl positionerat brittiskt företag som utvecklar supply chain mjukvara för elektroniskt datautbyte (EDI), främst för detaljhandeln. Bolaget levererar skräddarsydda, skalbara lösningar som säkerställer efterlevnad och sömlös integration med befintliga ERP-system. 

– Detta förvärv stärker inte bara vår position på marknaden utan öppnar också upp nya vägar för innovation och tillväxt. Vi ser fram emot att arbeta nära det talangfulla teamet på AdvanceFirst Technologies för att tillsammans uppnå våra gemensamma mål, säger Agneta Lund, vd för PipeChain Networks AB.

AdvanceFirst Technologies är positionerade för tillväxt inom det snabbt utvecklande digitala kommersiella området och erbjuder en molnbaserad plattform och avancerade analysverktyg som ger fullständig insyn i affärsdokumentflöden.

– Att bli en del av PipeChain är en fantastisk möjlighet för oss. Vårt team se ivrigt fram emot att integrera AdvanceFirst Technologies lösningar med PipeChains robusta plattform och utforska nya möjligheter för våra kunder såväl som vår personal, säger Malcolm Miller, medgrundare och tidigare huvudägare i AdvanceFirst Technologies. 

Agneta Lund betonar att förvärvet ökar detaljhandelsföretags möjligheter att få en omfattande digital anslutning av sina leverantörer, vilket i sin tur är en förutsättning för få ut maximal nytta av digitala supply chain-samarbeten.

– Tillsammans med AdvanceFirst Technologies erbjuder vi nu en av de mest effektiva, skalbara och marknadsbeprövade vägarna för att uppnå det en hög anslutning och en snabb onboarding av kunder och leverantörer av alla slag. Du måste uppnå en hög nivå av anslutning, minst 70 procent för att realisera de verkligt stora värdena. Detta är vad vi kan erbjuda, säger hon, och nämner effekter att det typiskt handlar om värde i form av lägre lagernivåer, färre produktionsstörningar, minskad inkurans och svinn och överlag ett minskat behov av manuell administration och en bättre kontroll över flödena. 

Consafe Logistics förvärvar Solid WMS

Consafe Logistics, ett ledande mjukvaruföretag specialiserat på innovativa lösningar inom Warehouse Management System (WMS), Warehouse Execution System (WES) och Warehouse Control System (WCS), meddelar i ett pressmeddelande att man gör ett strategiskt förvärv av Solid WMS – en nederländsk leverantör av SaaSbaserade WMS-lösningar med bas i Breda, Nederländerna.

Förvärvet stärker Consafe Logistics ambition att kunna erbjuda rätt lösning för fler typer av lager och distributionsverksamheter, inklusive mindre och snabbfotade lager som efterfrågar enkelhet, snabb implementering och tydlig affärsnytta – utan det avancerade funktionsdjup som Astro WMS erbjuder för mer komplexa flöden. Solid WMS grundades av tre experter inom logistik och teknik, och har snabbt etablerat sig som ett innovativt start-up-företag med ett modernt, SaaS-baserat WMS. Lösningen passar särskilt väl för manuella lager med 5 till 30 användare inom tredjepartslogistik (3PL), detaljhandel och e-handel. 

– Vi är mycket glada över att välkomna Solid WMS till Consafe Logistics-familjen. Deras produkt är skräddarsydd för effektivitet i mindre komplexa lager och kompletterar vår premiumlösning Astro WMS på ett utmärkt sätt. Tillsammans kan vi möta ett bredare spektrum av kundbehov. Det här är inte bara en produktmässig matchning – det är även en matchning gällande företagskultur. Teamet på Solid WMS delar vårt starka fokus på kundvärde, och därför känns det här partnerskapet helt rätt, säger Kent Olsson, vd för Consafe Logistics Group.

Astro WMS kommer fortsatt att vara Consafe Logistics främsta lösning, särskilt anpassad för medelstora och stora företag med höga krav på avancerad funktionalitet, skalbarhet och integration med automation. Med Solid WMS stärker Consafe Logistics sitt erbjudande genom att erbjuda ett modernt, SaaS-baserat alternativ för verksamheter med enklare behov – och säkerställer därmed att varje kund får rätt lösning för sin verksamhet. 

– Att bli en del av Consafe Logistics är ett spännande steg framåt för oss. Vi ser fram emot att kombinera vår teknikdrivna innovationskraft med Consafe Logistics långa marknadserfarenhet för att nå nya kunder och bidra till ökad effektivitet. Med Consafe Logistics får vi möjlighet att skala upp snabbare och leverera våra lösningar till fler företag, säger Remco Somers, Functional Lead på Solid WMS.

Solid WMS är ett startupföretag med bas i Breda, Nederländerna, som specialiserar sig på SaaS-baserade WMS-lösningar. Företaget erbjuder moderna, lättimplementerade lösningar som sömlöst integreras med befintliga ERP- och e-handelssystem. 

Consafe Logistics är ett mjukvaruföretag specialiserat på lagerhanteringssystem och styrsystem (WMS, WES & WCS) som gör logistik- och lagerverksamheter smartare, effektivare och mer hållbara. 

CQM och IMI i strategiskt samarbete för lagerhantering med AI – ”en helt ny nivå”

CQM och IMI har inlett ett strategiskt partnerskap med fokus på avancerad AI i kombination med lagerhanteringslösningar. Genom att kombinera CQM:s djupa expertis inom matematiska modeller och lageroptimering med IMI:s beprövade WMS-lösningar (Warehouse Management System), vill parterna driva innovation och skapa intelligenta och effektiva lösningar som är enkla att implementera  och som ska ge omedelbar effekt för kunderna.

Partnerskapet innebär att IMI förstärker sina lagerhanteringslösningar med CQM:s spetskompetens inom AI. Genom att förena IMI:s långa branscherfarenhet, implementationsförmåga och starka kundbas med CQM:s ledande kunskap inom AI för lagerhantering, skapas nya möjligheter till utökat affärsvärde och resultat.

– Att kunna integrera avancerad AI i våra välbeprövade WMS-lösningar tillsammans med CQM innebär att vi kan ta lagerhantering till en helt ny nivå. Med CQM:s kraftfulla algoritmer och djupa kunskap inom lagerhantering, i kombination med vår branschkompetens och förmåga att leverera, skapar vi smarta, skalbara lösningar som ger våra kunder konkreta fördelar direkt, säger Niklas Rönnbäck, vd på IMI. 

Fokus ligger på enkel implementation och tydligt affärsvärde – så att företag smidigt kan ta steget till AI utan att behöva göra om hela sitt systemlandskap. Tillsammans med CQM:s spets inom optimering och IMI:s starka närvaro på marknaden, får distributionsintensiva verksamheter bättre verktyg för att effektivisera, automatisera och ständigt förbättra sina processer. 

– I takt med att AI förändrar hur logistik fungerar, känns det otroligt spännande att samarbeta med IMI. Tillsammans utvecklar vi lösningar som ger direkt och mätbart affärsvärde i lagerverksamheten, säger Ir. Monique van den Broek, Partner och Senior Principal Consultant på CQM. 

Under partnerskapets gång kommer CQM och IMI att fortsätta utforska nya sätt att integrera AI-drivna funktioner i logistikflödet. Mer information om de första gemensamma lösningarna presenteras längre fram. 

CQM (Consultants in Quantitative Methods) är ett nederländskt konsultbolag specialiserat på att lösa komplexa affärsutmaningar med hjälp av dataanalys, matematiska modeller och avancerade algoritmer. 

IMI Supply Chain Solutions utvecklar mjukvarulösningar som hjälper grossister, detaljhandelsaktörer, e-handlare och 3PL-aktörer att optimera sina logistikflöden.

Den digitaliserade försörjningskedjan – tillgång i en turbulent omvärld

AV JULIA WELTMAN, MIKAEL JOHANSSON OCH DANIEL TOLERGÅRD

Read the English version here!

I en värld präglad av osäkerhet och snabba förändringar står företag inför utmaningar som aldrig förr. Ökade tulltariffer, geopolitiska spänningar, strikta EU-regleringar och en intensiv konkurrens inom bilindustrin är bara några av de faktorer som påverkar dagens affärslandskap. Mitt i denna turbulens finns det en vital tillgång och möjliggörare: digitaliseringen av försörjningskedjan. 

Genom att omfamna digitala lösningar kan företag inte bara navigera genom dessa utmaningar, utan även stärka sin motståndskraft och skapa en kostnadseffektiv och anpassningsbar försörjningskedja. Ju högre grad av digitalisering desto större värde kan skapas, vilket ofta betonas av experter, däribland Gartners supply chain-experter. 

Visibilitet, datadelning och komplett leverans

Vi har lång erfarenhet och en djupgående kunskap inom framför allt fordonsindustri och detaljhandel. Det är här våra kunder finns, och det är här vi kan göra störst skillnad. Med det sagt behöver även vi vara motståndskraftiga och anpassningsbara för att kunna leva upp till våra kunders utmaningar och förväntningar. Ett exempel är transportföretaget som vi hjälper att hålla precisa lager på artiklar för leverans till svenska tillverkningsenheter. Varorna är för det mesta ingående komponenter som används för att tillverka produkter i Sverige. Här kopplas en underleverantör utanför Europa samman med transportföretaget. Data om de varor som lagerhålls och efterfrågas delas sömlöst mellan underleverantörer, transportföretaget och svenska fabriker. Genom att dela data och använda integrerade applikationer säkerställs visibilitet, datadelning och i slutänden en komplett leverans. 

Hållbarhetsdata är här för att stanna

Ett annat exempel är hur digitalisering av insamling, sortering och analys av hållbarhetsdata i försörj￾ningskedjan gör det möjligt att sammanställa och rapportera artiklars hållbarhetsdata enligt dagens regler och lagkrav. Den insatte vet dock att detta bara möter en bråkdel av de EU-regleringar och direktiv som beslutats på senare tid. Men denna insamling och analys av hållbarhetsdata är en viktig del av alla de hållbarhetsdata som krävs i EU. Även om EU nyligen justerat några av sina krav för fordonsindustrin, bland annat gällande hur CO2 ska beräknas för att möta utsläppskraven, så har man inte övergett dem. Data behöver fortfarande samlas in i försörjningskedjan och användas för beräkningar och uppföljning. En hållbar, och smart tanke, är då att återanvända de digitala kopplingar som redan finns. 

Att hantera det okontrollerbara

Oftast handlar förändringar inte om stora omvälvande förändringar som tullar och handelshinder, utan snarare om nya krav från stora kunder eller leverantörer. Dessa krav kan innebära anpass￾ningar i försörjningskedjan, ofta i det digitala. Nya standarder, system och förhållningssätt kan kräva snabba och flexibla omställningar för att undvika avbrott i produktion eller leveranser. I vår verksamhet har vi analyserat de marknader vi befinner oss i och landat i ett arbetssätt som svarar upp mot de utmaningar och krav som ställs på anpassningsbara digitala försörjningskedjor. Det handlar om att vara hållbar och motståndskraftig för att kunna hantera det vi inte kan kontrollera, och att leverera både smart digitalisering och kunskap om försörjningskedjor och processer.

Cybersäkerhet och digitala intrång

Att vara motståndskraftig och digitalisera sin försörjningskedja handlar även om cybersäkerhet och risk för digitala intrång. Försörjningskedjor i vitala, samhällsviktiga branscher är en typisk måltavla för cyberattacker. Därför är det avgörande för oss att vi är en väl rustad, pålitlig partner. Genom att implementera robusta säkerhetsåtgärder och kontinuerligt övervaka våra system minimerar vi risker och säkerställer säkra och effektiva försörjningskedjor.

Julia Weltman är Key Account Manager på PipeChain Networks.

Mikael Johansson är Head of Partnerships på PipeChain Networks.

Daniel Tolergård är Head of Sales på PipeChain Networks.

Inköpschefsindex PMI fortsätter uppåt – steg till 54,2 i april

Inköpschefsindex (PMI) för den svenska industrin steg för fjärde månaden i rad och noterades till 54,2 i april jämfört 53,8 i mars. Indexet är nu på nivåer som inte har noterats sedan våren 2022 och är marginellt under dess historiska genomsnitt (54,3).

– En ökad osäkerhet kring den globala varuhandeln har inte hindrat återhämtningen i svensk industri. Nu beror det på vad som händer med den amerikanska tullpausen på nittio dagar och om det blir några handelsavtal annars finns det risk för bakslag, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Delindex för orderingång svarade för det största positiva bidraget till ökningen i PMI följt av leveranstider medan delindex för produktion drog ned indexet.  Industriföretagens produktionsplaner var mer expansiva i april och indexet steg till 65,1, den högsta nivån sedan maj 2022. Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser föll i april till den lägsta nivån på sex månader och noterades till 50,9 från 55,6 i mars. 

 – Sjunkande globala råvarupriser och en starkare krona bidrar till ett lägre pristryck i industrin, vilket torde vara positiva nyheter inför Riksbankens räntebeslut i maj, säger Kennemar.

”Hållbara och motståndskraftiga transporter är en nyckelfråga för Sverige”

Ted Lundström är ordförande i Näringslivets Transportråd (NTR) och global logistikchef på Ovako. Han har lång erfarenhet av branschen där han ser både utmaningar och möjligheter för framtidens transportsystem och betonar vikten av att Sverige anpassar sig till en allt mer osäker omvärld genom att bygga ett flexibelt och hållbart transportsystem.

I en värld där globaliseringen skapar både möjligheter och utmaningar för transport- och logistiksektorn blir frågan om hållbara och motståndskraftiga transporter allt viktigare. Med ökad urbanisering, digitalisering och skärpta klimatmål ställs både företag och politiker inför stora utmaningar för att säkerställa att Sveriges transporter är effektiva, miljövänliga och robusta nog att hantera framtidens påfrestningar.

– I grunden handlar det om svensk välfärd. Om jag har 100 euro per ton i transportbudget för att nå en global marknad, så avgör det hur många leverantörer och kunder jag kan nå. Om regelverk och kostnader gör att jag bara kommer 80 mil i stället för 100, då förlorar vi både leverantörer och kunder. Därför måste vi säkerställa att transportsystemet är så effektivt och konkurrenskraftigt som möjligt. För att lyckas gäller det att betrakta transportsystemet som en helhet, inte som enskilda transportsätt och trafikslag, fortsätter Ted. 

– Vi tittar på transportsystem i sin helhet och vill få ut det mesta och bästa av varje trafikslag, och inte ställa dem mot varandra. De företag som NTR representerar i transportfrågor har fler än 200 000 anställda och omsätter tillsammans över 2 000 miljarder. För alla dessa företag är det avgörande att transporternafungerar effektivt och att de är hållbara.

”Godsets röst i debatten”

Näringslivets Transportråd består av ett fyrtiotal transportköpande företag och branschorganisationer som arbetar för att främja svensk industri och handel genom bättre transportvillkor. NTR fungerar som en röst i politiska diskussioner på både nationell och europeisk nivå och arbetar aktivt för att säkerställa konkurrenskraftiga transportlösningar för det svenska näringslivet.

– Vi värnar svenska industri- och handelsföretags gemensamma intressen och vill vara godsets röst i debatten och se till att svenska företag har bästa möjliga transportförutsättningar. Det handlar ytterst om Sveriges konkurrenskraft och möjligheten att upprätthålla en stark industri och exportmarknad, säger Ted.

NTR är medlem i European Shippers Council, en organisation som är Näringslivets Transportråds motsvarighet på EU-nivå. Att ingå i den gemenskapen ser Ted som avgörande eftersom många viktiga beslut fattas på EU-nivå. 

– För att upprätthålla ett robust transportsystem behöver vi titta utanför Sveriges gränser. Alla exportörer är beroende av importörer, och vice versa, och har vi ingen fungerande export finns inga förutsättningar för framgångsrik import. Det är ett stort ekosystem där samarbeten med resten av Europa är avgörande för ett fungerande svenskt transportsystem.

Ständigt föränderlig bransch

Med nästan 20 år i branschen på bolag som Ovako, Schenker och Setra har Ted Lundström sett hur transportsektorn har utvecklats i takt med en snabbt ökande digitalisering, hållbarhetskrav och geopolitiska förändringar. Hans intresse för logistik, inklusive transport, grundar sig i en fascination för system och informationsflöden, och hur dessa kan optimeras för att skapa effektivitet och resiliens.

– Logistik handlar inte bara om att flytta varor från punkt A till punkt B – det är en komplex helhet som spänner över teknik, organisation, regelverk och geopolitiska faktorer. Digitaliseringen har skapat fantastiska möjligheter till effektivisering, men samtidigt ser vi hur kriser och säkerhetspolitiska förändringar kan slå hårt mot försörjningskedjorna. För att hantera detta måste företag och beslutsfattare tänka långsiktigt, investera i redundans och säkerställa att vi har robusta transportlösningar som fungerar även i tider av osäkerhet. Det är just den här balansen mellan effektivitet och motståndskraft som gör branschen så dynamisk och spännande, säger Ted.

”Det som ska fungera i krig måste fungera i fred”

Effektiva transporter är inte bara en fråga för näringslivet utan även för Sveriges totalförsvar. Ett starkt civilsamhälle med fungerande transporter är avgörande i kris- och krigssituationer. Här är NTR en viktig röst som bidrar till att upprätthålla ett väl fungerande samhälle, genom robusta och hållbara transporter.

– Det som ska fungera i krig måste också fungera i fred. Vi ser till att system är robusta och hållbara för alla tänkbara scenarier, vare sig det gäller pandemier, klimatrelaterade kriser eller säkerhetspolitiska hot, säger Ted.

Transportsektorns utmaningar

Sveriges transportsystem har flera brister som behöver åtgärdas för att förbättra robusthet och hållbarhet. Ted pekar på tre problemområden där järnvägens eftersatta underhåll och snåriga regelverk är det mest uppenbara. Även Sjöfartsverket brottas med ekonomiska utmaningar som kan påverka isbrytarverksamheten, vilket i sin tur kan få allvarliga konsekvenser för sjöfarten. Det tredje problemområdet som Ted pekar på är vägtransporterna som behöver mer kapacitetsstarka lösningar, såsom längre och tyngre fordon, för att kunna transportera mer gods per resa och där förarbristen riskerar att växa som utmaning.

Framtidens transporter behöver vara robusta och hållbara

Utöver detta betonar Ted vikten av att det svenska transportsystemet behöver anpassas för att kunna hantera framtida kriser och oförutsedda händelser. Senaste årens störningar, från pandemi och konflikter till handelskrig, har visat hur sårbara globala leveranskedjor kan vara och hur viktigt det är att ha såväl nationella som europeiska strategier på plats för att säkerställa transportflöden.

– Transportsystemet måste vara rustat för att klara framtida kriser. Pandemin och kriget i Ukraina, och dagens rådande handelskrig, har visat hur snabbt förutsättningarna kan förändras. Om vi inte har robusta och flexibla lösningar på plats, riskerar vi att hamna i en situation där företag inte kan få tag på råvaror eller leverera sina produkter. Det handlar inte bara om konkurrenskraft, utan om Sveriges ekonomiska och strategiska säkerhet, förklarar Ted.

”Bredare syn på transportfrågorna”

För att skapa ett mer motståndskraftigt och hållbart transportsystem krävs investeringar i redundanta system och en bredare syn på transportfrågor. Det handlar inte bara om infrastruktur, utan även om utbildning av personal, tekniska innovationer och politisk samverkan, framhåller Ted. 

– Sverige har långa transportavstånd, vilket gör att vi måste vara världsmästare på effektiv logistik. På NTR arbetar vi för att försäkra att svenska företag kan transportera sina varor på ett säkert, hållbart och kostnadseffektivt sätt – idag och i framtiden. Med en kombination av strategiska investeringar, innovation och samarbete mellannäringsliv och samhälle kan Sverige bygga en transportsektor som inte bara är konkurrenskraftig internationellt, utan också bidrar till en mer hållbar och resilient framtid.

Ted belyser vikten av hållbarhet och förklarar att NTR har stort fokus på hållbarhet och bevakar alla frågor som rör hållbarhet inom transportsystem. NTR vill medverka till att det arbetet verkligen implementeras så att näringslivet kan nå sina högt ställda hållbarhetsmål.

– Hållbarhetsfrågor tar mycket av vårt fokus och det är en stor omställning. Detta är en enorm utmaning, mycket större än vi förstår. Vi bevakar EU:s utsläppshandelssystems påverkan på transportsystemet (EU ETS) och utvärderar styrmedel, och då är det svårt att inte beröra energifrågan, även om det egentligen inte är vår fråga. Reduktionsplikt, elektrifieringen och den typen av frågor är saker vi också behöver bevaka och hålla koll på för att lyckas. 

Elektrifiering och vätgas

Största delen av sin tid spenderar Ted som global logistikchef på Ovako, ett av de företag som är medlem i NTR. Ovako är en ledande aktör inom stålindustrin som har gjort stora framsteg för att minska sitt klimatavtryck. De senaste tio åren har bolaget reducerat sina CO2-utsläpp med 56 procent genom bland annat elektrifiering och nu satsas det också på vätgasbaserade lösningar. Genom att satsa på hållbar produktion och energieffektivisering har de skapat en mer hållbar affärsmodell som kan inspirera andra inom industrin.

– Alla konservburkar du återvinner hamnar med stor sannolikhet hos oss och blir till världsledande stål. Det är något vi är stolta över, säger Ted. Ovako driver även Nordens största vätgasfabrik, som förväntas spela en viktig roll i omställningen till fossilfria transporter. Vätgas ses som en nyckelkomponent i framtidens transportsektor, inte minst för tunga fordon och sjöfart där elektrifiering är mer utmanande.

Text och intervju Marika Karlöf

Logtechpionjären

Logtechpionjären Amazon är en banbrytare vad gäller supply chain- och logistikteknik och ett företag som mer än andra representerar den snabbt ökade användningen av olika typer av teknologi i sina försörjningsflöden. Bolagets investeringar i teknik är en avgörande faktor bakom bolagets exceptionellt snabba tillväxt, höga effektivitet, lönsamhet och konkurrenskraft.

Redan vid starten för drygt trettio år sedan började Amazon använda olika teknologiska lösningar för att effektivisera sin logistik, men det var först en bit in på 2000-talet som lagerautomatisering började få större genomslag i företagets supply chain. Utöver satsningarna på robotteknik görs sedan länge stora investeringar i supply chain-mjukvaror, artificiell intelligens och annan logistikteknik som förbättrar hanteringen i bolagets över 200 distributionscenters världen över. I tillägg till de stora distributionscentralerna (fulfilment centers) finns ett stort nätverk av sorteringsanläggningar, leveransstationer och egna hubbar för flygfrakt. De flesta av dessa anläggningar ägs och opereras av Amazon, och ambitionen under senare år har varit att reducera andelen 3PL-aktörer, för att säkerställa en maximal egen kontroll över sin supply chain.

Bezos driver på

Amazon-grundaren Jeff Bezos betonar vikten av och driver på satsningar på supply chain-tech för att förbättra bolagets effektivitet, reducera kostnader och öka kundnöjdheten. Exempelvis förespråkar han användningen av banbrytande teknik och automatisering för att effektivisera olika logistikprocesser. Dessutom framhåller han vikten av data och dataanalys för att förutsäga efterfrågan, optimera lagernivåer och förbättra den totala operativa effektiviteten. En kärnprincip för Amazon har under Bezos ledning alltid varit kundfokus. Här menar Jeff Bezos att en optimerad leveranskedja direkt bidrar till bättre kundupplevelser genom att säkerställa snabba och korrekta leveranser. Under senare år har Amazon-grundaren också visat intresse för att göra supply chans mer hållbara och därför förespråkat teknik som minimerar miljöpåverkan med bibehållen effektivitet.

Eget robotbolag

Den kanske mest välkända tekniksatsningen gjorde Amazon 2012 i och med förvärvet av robottillverkaren Kiva för 775 miljoner dollar – numera Amazon Robotics. Med förvärvet fick Amazon tillgång till avancerade, självnavigerande mobila robotar som kan hämta och transportera varor till lagermedarbetare som därefter packar varorna. Man fattade snabbt beslutet att enbart tillverka robotarna för sina egna behov, för att därmed säkerställa en hög tillgänglighet på robotar och skapa en unik konkurrensfördel. Med införandet av robotarna togs ett stort steg mot automatisering av plock- och packprocessen i lagren, vilket medförde en ökad produktivitet, bättre precision och snabbare leveranser. 

750 000 automatiska mobila robotar

Business Insider uppger att Amazon använde 750 000 robotar i sina lager och distributionscenter 2023, vilket var mer än en fördubbling jämfört med 2021. Merparten av dessa robotar är det nyss nämnda Kiva-systemen, som varit i drift sedan bolaget förvärvades 2012, och som fortfarande är en hörnsten i Amazons lager- och orderhantering. Systemet är en gods-till-man-lösning där det gods som förvaras i höga, flyttbara hyllor (så kallade pods) transporteras av robotar till plockpersonalen. När en order läggs identifierar en mjukvara var den aktuella artikeln är placerad, en robot åker till den aktuella hyllan/podden, placerar sig under samt lyfter och transporterar den till en förutbestämd arbetsstation där en medarbetare plockar och packar varan. Därefter läggs varan i en låda som transporteras vidare av en annan robot. Syftet med lösningen är att minska behovet av personal som går runt i lagret, och därmed öka effektiviteten och snabbheten i hanteringen. 

Bred flotta av lagerrobotar

Amazon använder numera en bred flotta av olika automatiserade mobila robotar i sina lager, var och en utformad för att öka effektiviteten och stödja olika operativa uppgifter. De flesta tillverkas av Amazon Robotics, exklusivt för den egna koncernen. 2017 introducerades Hercules-roboten, en mobil robot utvecklad för att lyfta och transportera lagerhyllor som väger upp till 560 kilo. 2018 började roboten Pegasus att användas vid Amazons sorteringscenter i Denver, Colorado. Till skillnad från Hercules är Pegasus utrustad med ett litet transportband som används för att sortera paket efter postnummer eller leveransväg. Därefter ser roboten till att paketen transporteras till lämplig plats, för vidare distribution till sin slutdestination.  2019 introducerade Amazon roboten Xanthus i samband med en mässa i Las Vegas. Xanthus var den första i en serie lagerrobotar som representerade en nästa generation, efter de äldre Kiva-baserade robotarna. Med Xanthus påbörjades en övergång till en mer modulär, AI-driven och skalbar robotflotta. 2022 introducerades Proteus som är Amazons första helt autonoma mobila robot, det vill säga den kan navigera fritt och säkert tillsammans med människor. Proteus uppgift är att transportera vagnar med paket till ett lagers lastkaj. Robotlösningen är integrerad i Amazons avancerade AI-system och utrustad med sensorer, vilket möjliggör en effektiv och flexibel förflyttning av varor och ett säkert samarbete med lagerpersonal. 2022 introducerades Sparrow-systemet – en avancerad robotarm utformad för att känna igen, välja och hantera miljontals olika produkter, vilket görs med stöd av datorseende (computer vision) och artificiell intelligens. 

Humanoid

2023 började Amazon testa roboten Digit, en tvåfotad humanoid robot, i sina lager. Roboten är utvecklad av Agility Robotics, som lanserade Digit i en första version 2019. Digit är designad för att  kunna agera mer som en människa i lagret. Än så länge används den av Amazon för att utforska potentialen för att använda humanoida robotar i lager. Enligt Business Wire avser Agility Robotics att börja sälja roboten under 2025. 2023 presenterades Sequoia-systemet, som integrerar flera robotteknologier – inklusive mobila robotar och robotarmar – för att öka hastigheten, noggrannheten och säkerheten i Amazons order￾och lagerhantering. 

Egna supply chain-mjukvaror 

Amazon har även gjort betydande investeringar i de mjukvaror som krävs för att optimera processer, minska kostnader och reducera ledtider. Bolaget utvecklar egna mjukvaror och utnyttjar AI, maskininlärning och automation för att ligga i framkant. Amazon har bland annat byggt skräddarsydda programvaror för sin order- och lagerhantering inklusive robotplock, vilka går under benämningen Amazon Fulfilment Technologies. Man har även utvecklat Amazon Logistics (AMZL), ett leveranshanteringssystem för sistamilen-leveranser, som optimerar leveransrutter och förarscheman. Amazon har också utvecklat ett system som koordinerar leveranserna mellan egna distributionscenters, Amazon Transportation Services (ATS). Därutöver används den egna programsviten SCOT, Supply Chain Optimization Technologies, som med AI och maskininlärning förutsäger efterfrågan och säkerställer att varorna finns på rätt plats.

AI-drivna processer

Amazon investerar kraftigt i att göra sin försörjningskedja AI-driven. Mest välkänt är hur man med AI förutser kundernas efterfrågan och strategiskt placerar produkter i distributionscenter redan innan beställningar görs, så kallad Predictive Inventory Placement. Med AI-algoritmer analyseras historiska försäljningsdata, konsumenttrender, väderförhållanden och många andra parametrar som ligger till grund för prognoser om vilka produkter som kommer att sälja bäst och var de behöver vara lagrade. Resultatet är att Amazon kan minska sina leveranskostnader och korta ner leveranstiderna. AI-algoritmer används även för att göra efterfrågeprognoser och sätta priser dynamiskt, baserat på trender, marknadspriser och en del annat. AI-drivna verktyg planerar dessutom bolagets leveransrutter dynamiskt, för att minska fraktkostnader, korta leveranstider och öka hållbarheten. Genom att analysera realtidsdata om trafikflöden, väder och vägförhållanden kan leveransplaner anpassas snabbt och effektiviteten optimeras. 

Ger unika konkurrensfördelar

Amazon har genomfört omfattande investeringar i robotar, artificiell intelligens, supply chain-mjukvaror och annan logistikteknik för att vara effektiva, konkurrenskraftiga och skapa unika konkurrensfördelar gentemot konkurrenter som Alibaba och Walmart. Bolaget har under lång tid varit en ledande aktör vad gäller att använda teknik för att förbättra sin verksamhet. Den fortsatta utvecklingen av dessa teknologier kommer sannolikt att omforma branschen ännu mer. Fortsättning följer.

Text Stefan Karlöf

Källor: Amazon, About amazon, Business Insider, Business Wire, Statista, Supply Chain Dive, Supply Chain Digital, Tinuiti och Wired

Ökad orderingång och ett tydligt positivt resultat för SSI SCHÄFER-gruppen

Tyska, familjeägda intralogistikbolaget SSI SCHÄFER ökade sin försäljning med 4,8 procent och till 2,0 miljarder euro under räkenskapsåret 2024 meddelar bolaget i ett pressmeddelande och framhåller färdigställandet av COOPs lager i Eskilstuna som en milstople i företagets 87-åriga historia. 

Tillväxten under 2024 drevs främst av en betydande försäljningsökning på 14,8 procent inom divisionen Logistics Solutions och en positiv utveckling i divisionen Customer Services. Orderingången på 2 miljarder euro innebar en att ordervärdet ökade med 18,7 procent jämfört med året innan, även om en svag efterfrågan från fordonssektorn påverkade divisionerna Products & Equipment och Plastics negativt. Sammantaget redovisar SSI SCHÄFER-koncernen ett ”preliminärt signifikant positivt koncernresultat”. 

COOPs helautomatiserade lösning en milstolpe

Som en viktig milstolpe under räkenskapsåret 2024 framhålls färdigställandet av det helautomatiserade SSI Case Picking-systemet för COOP i Sverige. Projektet hos COOP är SSI Schäfers hittills största levererade logistiklösning, där 95 procent av alla plockprocesser är automatiserade.

Stärkt innovationskapacitet

Av den finansiella rapporten framgår även att SSI Schäfer-koncernen fortsätter att fokusera på att stärka sin innovativa kapacitet med målet att spela en nyckelroll i att forma den digitala och hållbara omvandlingen av intralogistikbranschen. Som exempel på detta nämns utvecklingen av FastBots-lösningen (se bilden), som bygger på en flotta av högpresterande robotar som flexibelt arbetar mellan lager och arbetsstationer. Lösningen presenterades för första gången på mässan LogiMAT i Stuttgart i mars 2025. 

SSI SCHÄFER grundades 1937 i Neunkirchen, i Tyskland. Företaget startades som en liten verkstad för metallbearbetning och har sedan dess vuxit till att bli en global leverantör av logistik- och materialhanteringslösningar. Under årens lopp har SSI SCHÄFER expanderat sin verksamhet och finns nu i många länder runt om i världen och erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster relaterade till lagerautomation och lagerhantering.