Knökfullt på årets Logistik & Transport – nu med branshfesten ”Loggis”

Snart öppnar dörrarna till Logistik & Transport – Nordens ledande mässa och konferens om logistik- och transportlösningar. Årets evenemang äger rum den 14-15 november på Svenska Mässan i Göteborg, och trycket är högre än någonsin.

– På årets mässa har vi 135 utställare och det är knökfullt. Det är tredje året i rad som vi säljer slut, och i år var efterfrågan rekordhög. Uppsidan är att det blir en tajt och intensiv mässa, säger Janne Nilsson, affärsansvarig för Logistik & Transport. 

Och trots att årets evenemang har fått fler kvadratmetrar än förra årets har det varit utsålt sen i slutet på augusti. 

– Jag har fått säga nej till tiotals företag varav många är utländska bolag som är intresserade av att ta sig in på den svenska och nordiska marknaden. Det är naturligtvis tråkigt, men förhoppningsvis år vi ännu mer plats nästa år. 

Framgångsrik mix

Att Logistik & Transport har en så pass stark dragningskraft är ingen självklarhet på en mark￾nad där antalet aktiviteter ständigt blir allt fler. Under åren har Logistik & Transport gått lite upp och ner, men nu har Janne Nilsson och hans medarbetare etablerat ett framgångsrikt koncept som har blivit lite av den självklara mötesplatsen för logistikbranschen. 

– Jag tror att framgången beror på en lyckad mix av olika inslag. Dels sociala inslag där personer från branschen kan träffas med möjligheten att få kunskaper och inspiration genom att besöka utställarna, lyssna på seminarier på öppna scenen och fördjupa sig på betalkonferensen.

Janne konstaterar att behovet av att mötas i verkliga livet är ett primärt behov för oss människor, vilket bland annat avspeglas i ett ointresse för de digitala sändningar som fick stort genomslag under pandemin. 

– Man vill helt klart träffas nu. Mixen nätverkande, fest och inte minst kunskap är ett vinnande koncept. Just kunskapsinslagen är jätteviktiga, eftersom möjligheten att få kunskap gör det motiverat för medarbetare att besöka en mässa. 

Allt fler beslutsfattare

Under åren har antalet beslutsfattare som besöker Logistik & Transport blivit allt fler. Senast uppgick andelen beslutsfattare till 87 procent, vilket är ett viktigt försäljningsargument för utställarna och ett faktum som påverkar utformningen av programpunkter på scenen och i betalkonferensen. 

– Ett bra exempel är den AI-frukost som vi arrangerar med Supply Chain Effect och Stefan Karlöf som moderator på morgonen den 15 november. Där har vi ett superbra innehåll och vi specialinbjuder logistikchefer från Sveriges chefsorganisation Ledarna. 

Fyra konferensspår

På betalkonferensen, som i år blir lite mindre men mer sammanhållen, erbjuds också ett starkt innehåll. Precis som i fjol är programmet indelat i fyra olika teman, som denna gång kallas: Hela havet stormar, Redo för ett annat klimat, Den nordiska logistikkartan samt Logistikens pris – jakten på lönsamhet. 

– Vi fördjupar oss i logistiken till havs och dess utmaningar och får en mer övergripande bild av världsläget och utvecklingen framåt i den globala handeln, världsekonomin, svensk infrastruktur och ökade krav på hållbarhet. Bara för att nämna en del av allt som bjuds, säger Malena Eklund, som är Svenska Mässans ansvariga för planeringen av konferensen.

Loggis – en hejdundrande fest

Dessutom bjuds det på en hejdundrande branschfest på kvällen den 14 november. Festen har fått namnet ”Loggis”, och förhoppningen är att den ska bli en succé som etableras som en årlig branschfest framöver. 

– Jag har länge velat göra en riktig branschfest med middag, barer och en show som är lite ”wild and crazy”, och nu är det äntligen dags, säger Janne med ett stort leende och berättar att en biljett till Loggis ger både mat, dryck och underhållning på restaurang Seasons i Gothia Towers. 

– Vi drar igång klockan 18 och rundar av vid 23. Under kvällen kommer showgruppen Grace uppträda och vi kommer även få stifta bekantskap med den två meter långa och glamorösa primadonnan Gretchen som leder oss genom kvällen och bjuder på ”Dragbingo”. 

SCE #5 2024

TEMA: DEN UPPKOPPLADE OCH SNABBFOTADE FÖRSÖRJNINGSKEDJAN

  • Därför växer IoT i supply chain
  • Logistik för lönsam tillväxt på Hultafors Group
  • Lärdomar av ryska logistiska fiaskon
  • Så transformerar AI logistiken
  • ”Knökfullt på Logistik & Transport”
  • Hållbara e-handelsleveranser: Hur snabbt behöver leveransen egentligen komma?
  • Och mycket annat!

Automationslösning med kundnytta och miljö i fokus  

Danmarks största VVS-grossist heter Brødrene Dahl och ingår i den internationella Saint Gobain-koncernen. En avgörande framgångsfaktor i verksamheten är en effektiv, snabb och miljömässigt hållbar logistik till företagets egna butiker och till kunderna i VVS-branschen. Mot den bakgrunden har Brødrene Dahl satsat på att automatisera sitt centrallager i staden Randers på Jylland. 

– Logistiken är ryggraden i hela vår verksamhet och en stor del av den samlade service som vi levererar till våra kunder. Utmaningen är att erbjuda en hög servicenivå, hålla kostnaderna nere och samtidigt ha en hög kvalitet i leveranserna. Detta är också drivkraften för att investera i lagerautomation, förklarar Lasse Halliday som är Logistikdirektör i Brødrene Dahl.

Automatiserat skyttellager

Automationsresan började redan 2013 med ett nytt automatiserat skyttellager för småplock och en utbyggnad av centrallagret. Lagret är 110 meter långt, 20 meter högt och har en bottenvåning stor som en fotbollsplan. I hjärtat av lagret finns en skyttellösning från Knapp som har 100 000 kubikmeter lagringsutrymme och 136 skyttlar. Varje dag avgår 1 700 leveranser till de egna butikerna och till installatörer i hela Danmark. Målet med skyttellösningen var att öka effektiviteten, produktiviteten och kvaliteten i order-till-leveransprocessen, och samtidigt förbättra arbetsmiljön genom en ökad säkerhet och ett minskat behov av tunga lyft. 

– Samtidigt som vi uppnått en hög grad av automatisering med mycket färre fel och högre effektivitet har medarbetarnas arbetsmiljö förbättrats. Vi har installerat automatisk palletering vilket eliminerar en hel del tunga lyft, och vid våra fem plockstationer, där vi hanterar 12 000 plock varje dag, sker plockningen så långt det är möjligt på en optimal höjd, säger Lasse.

Strategisk satsning

Dessutom har automatiseringen varit strategiskt viktig för Brødrene Dahl när nya produktsortiment har tillkommit och sortimentet ökat med fler än 10 000 produkter. Det har medfört att komplexiteten och kapacitetsbehovet i lagret har ökat rejält. 

– Fram tills 2013 var vår lagerhantering helt manuell. Med automatiseringen ökade vi lagerkapaciteten med 20 procent, och den har ökat ännu mer sedan dess. Samtidigt minskades logistikfelen från 2,5 promille till 1,0 promille. Skyttellagret har gjort det möjligt för oss att bredda vårt sortiment, ha fler artiklar i lager och därmed förbättra erbjudandet till våra kunder, förklarar Lasse. 

Under åren har lösningen fortsatt att utvecklas. Det senaste tillskottet kom 2023 när de fem manuella plockstationerna kompletterades med en plockrobot. Roboten hanterar cirka 7 000 artiklar och producerar upp till 1 100 orderlinjer per dag, och robotens kapacitet utvecklas kontinuerligt i nära samarbete med automationspartnern Knapp.

Miljömässig hållbarhet i fokus

Brødrene Dahl har en långsiktig ambition att vara helt klimatneutrala 2050. För att nå det målet genomförs många olika åtgärder för att sänka CO2-utsläppen i verksamheten. Ett stort och viktigt område är att övergå till fossilfria transporter. Men även i lagret vidtas en rad åtgärder för att minska utsläppen och öka den miljömässiga hållbarheten. Centrallagret i Randers har bland annat försetts med 2 300 kvadratmeter solpaneler, rörelsestyrd LED-belysning och skyttellösningens elförbrukning är enbart tio procent jämfört med ett traditionellt smådelslager. 

Returemballage ger ökad hållbarhet och minskade kostnader

Som ett led i hållbarhetsarbetet ersattes traditionella wellpapp-kartonger under 2022 med leverans i blåfärgade returlådor av plast. Den satsningen ger både minskade förpackningskostnader för Brødrene Dahl, en minskad hantering av tomkartonger för kunderna och inte minst reducerade CO2-utsläpp till nytta för miljön. 

– I stället för kartonger som bara kastas kan våra lådor återanvändas mer än hundra gånger. Det är ett sätt att motverka slit och släng-kulturen och förbättra vårt klimatavtryck, säger Mathias Elkjær Nielsen, som har projektlett satsningen på returförpackningar. Med de nya returförpackningarna har automationslösningen utvecklats och anpassats av Knapp för att kunna hantera den nya förpackningslösningen så effektivt som möjligt.

– Våra returlådor fungerar bra i automationslösningen. På vissa sätt faktiskt ännu bättre än kartongerna. Skyttlarna hanterar dem bättre, eftersom plastlådorna är tyngre och palleteringsroboten ställer de blå lådorna längst ner på pallarna, så att de bildar en stabil bas inför transporten, förklarar Mathias Elkjær Nielsen. 

CO2-utsläppen minskat med 160 ton

Sedan oktober 2022 skickas samtliga påfyllnadsorder till butikerna ut i de blå plastlådorna och även för direktleveranser erbjuds kunderna att välja returlådorna för sina leveranser. Sedan starten har 250 000 blå lådor lämnat centrallagret, vilket har medfört att förbrukningen av pappförpackningar hittills har minskat med 40 procent och CO2-utsläppen med 225 ton. 

– Vår automationslösning hanterar många delar av vårt flöde med en och samma teknologi, vilket var en viktig faktor för vårt val av leverantör. Det är också tryggt med en erfaren och kunnig partner. I framtiden kommer vi att fortsätta utveckla lösningen och öka vår robotisering och automatisering här i Randers. Vi har även möjlighet att bygga ut vår existerande skyttellösning med ännu mer kapacitet om det behövs, konstaterar Lasse Halliday. 

Descartes förvärvar Sellercloud

Descartes Systems Group, global leverantör av logistiklösningar med kontor runt om i Norden, har förvärvat Sellercloud, en leverantör av lösningar för e-handel.

Sellerclouds lösningar används av små och medelstora återförsäljare, distributörer, grossister och tillverkare med e-handel över flera kanaler. Företagets lager- och orderhanteringslösningar (IMS/OMS) hjälper kunder att synkronisera, planera och hantera lagernivåer över flera försäljningskanaler.

– Våra integrerade e-handelslösningar är utformade för att hjälpa produktföretag genom alla faser av deras tillväxt, oavsett om det är en nystartad verksamhet eller ett globalt företag, säger Mikel Richardson, General Manager för e-handel på Descartes, och fortsätter:

– Sellercloud utökar vår produktsvit med avancerade funktioner för lager- och orderhantering som våra kunder har efterfrågat. I kombination med Descartes befintliga lösningar för e-handelsfrakt och lagerhantering tror vi att resultatet är ett verkligt differentierat erbjudande för att hantera hela livscykeln för e-handel både inrikes och utrikes.

– Vi fortsätter att lyssna på våra kunder när det gäller viktiga investeringsområden i vårt globala logistiknätverk, säger Edward J. Ryan, Descartes VD, och lägger till:

– Sellercloud kompletterar våra e-handelsinvesteringar i XPS, ShipRush, pixi och Peoplevox, och vi är glada över att välkomna Sellerclouds medarbetare, kunder och partners till Descartes.

Sellercloud har sitt huvudkontor i New Jersey. Descartes förvärvade Sellercloud för en initial köpeskilling på cirka 110 miljoner USD som tillgodoses från befintliga likvida medel, plus ytterligare potentiell prestationsbaserad köpeskilling. Det maximala beloppet som ska betalas under den prestationsbaserade tilläggsköpeskillingen är 20 miljoner USD, baserat på att den sammanslagna verksamheten uppnår intäktsbaserade mål under vart och ett av de första två åren efter förvärvet. Eventuell tilläggsköpeskilling förväntas betalas ut under räkenskapsåren 2026 och 2027

EU öppnar upp för svensk biogas

EU-kommissionen har efter en lång process godkänt Sveriges skattebefrielse av biogas och biogasol, vilket underlättar för de transportföretag som investerat i en omställning och öppnar dörren för fler bolag som vill satsa på biogas. 

Tribunalen vid EU-domstolen ogiltigförklarade i slutet av 2022 EU-kommissionens beslut från två år tidigare om att låta Sverige skattebefria biogas och biogasol för uppvärmning respektive motorfordon till och med 2030. Sedan dess har en fördjupande granskning pågått i kommissionen, och många företag som investerat i drivmedlet har svävat i ovisshet. Nu har Sveriges skattebefrielse dock fått tummen upp av EU.

– Det är ett mycket glädjande besked att kommissionen godkänner skattebefrielsen på biogas. Transportsektorn tar ett stort ansvar i omställningen och många aktörer inom exempelvis kollektivtrafiken och åkerinäringen har investerat tungt i att ställa om. Det är viktigt både för dem och för omställningen i stort då det öppnar dörrar för fler företag som vill satsa, säger Susanne Karlsson, biträdande samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

”Effektivitet och hög tillgänglighet på allt, alltid”

UNIL AS är en leverantör av dagligvaror som ägs av Norges ledande dagligvaruhandel NorgesGruppen. UNIL utvecklar, köper in och levererar koncernens egna märkesvaror, cirka 4 500 produkter som säljs under elva väletablerade varumärken, bland annat Eldorado, First Price och Jacobs Utvalgte. För att säkerställa en hög tillgänglighet och effektiv distribution har företaget centraliserat och automatiserat sin varuhantering. 

Gemensamt för hela UNILs sortiment är att varorna ska hålla en bättre eller jämförbar kvalitet som liknande varumärken, men kosta mindre. 

– Den ekvationen blir möjlig genom att vi har etablerat ett internationellt inköpssamarbete, har en hög operativ effektivitet, låga marginaler och en kostnadseffektiv marknadsföring, säger Jarle Erlandsen Hagen, Head of Supply Chain, på UNIL. 

Den operativa effektiviteten har till stor del åstadkommits genom en centralisering av lagerhållningen och en omfattande automatisering som tog sin början redan 2009. 

– Under 2008 fattades ett beslut om att centralisera en handfull manuella 3PL-lager till ett eget, helautomatiserat distributionscenter i Våler i Sydöstra Norge. Syftet var att säkra vår fortsatta tillväxt, korta ledtiderna och samtidigt skapa en mer kostnadseffektiv distributionslösning, förklarar Jarle.

Hållbarhet och arbetsmiljö prioriterat

Det resulterade i bygget av ett 34 meter högt automatiserat höglager för pallar. Det nya automatiserade distributionscentret betalade sig snabbt vilket ledde till att UNIL 2013 valde att insourca distributionen av fryst mat och bygga ut anläggningen med ett fryslager och ytterligare en sektion för övriga varor. I det kompakta och energisnåla fryslagret sker den manuella hanteringen av frysta livsmedel i en ergonomisk miljö där temperaturen ligger mellan 2-4 plusgrader. 

– Vi har en plockstation dit varor transporteras automatiskt, vilket innebär att personalen inte behöver åka runt med truck och plocka varor i fryslagret. Sen har vi generellt automatiserat många av de tunga och slitsamma momenten vilket är en viktig arbetsmiljöaspekt. Medarbetarna trivs bra här, vilket avspeglas i vår extremt låga personalomsättning, säger Jarle och framhåller att ambitionen är att robotisera och automatisera så mycket som möjligt av de tunga arbetsmomenten. Närmast på tur står tömningen av containrar som än så länge görs manuellt. 

”Unik lokalisering”

Redan i planeringsstadiet av det centrala distributionscentret så var hållbarhet och arbetsmiljö prioriterade aspekter. 

– Lokaliseringen av centret är unik, eftersom det ligger i direkt anslutning till E6 som förbinder oss med Europa och E18 med Sverige och Finland. Sen har vi bara tio minuter till hamnen, Moss Hamn, som är en miljöcertifierad, internationell hamn med containerhantering. Och sjuttio procent av alla leveranser kan vi distribuera inom en timme till ASKOs närbelägna anläggningar, säger Jarle. 

Nettonollutsläpp 2030

Men inte nog med det. De kortväga transporterna mellan UNIL och ASKO sker helt med elektriska fordon – både på väg och till sjöss. Och själva lageranläggningen är också klimatsmart. Exempelvis har taket försetts med solpaneler som genererar mer än femtio procent av anläggningens behov av el, och anläggningens 31 höglagerkranar genererar en stor andel av sitt elbehov själva, i samband med drift. 

– Vi är otroligt energieffektiva och målet för hela vår koncern är att vi ska ha nettonollutsläpp 2030, säger Jarle med ett nöjt leende. 

Mer än fördubblad kapacitet 

Under åren har UNIL fortsatt att växa mycket snabbt med ett utökat sortiment och en ökad efterfrågan i konsumentledet. 2019 fattades därför beslut om att åter bygga ut centrallagret i Våler. Och den här gången rejält. 

– Vi såg att en bristande lagerkapacitet var en risk som kunde försvåra fortsatt tillväxt. Vi hade ett för litet säkerhetslager samtidigt som vår kund ställer mycket höga krav på alla sina leverantörers leveranskapacitet. Eftersom vi dessutom är NorgesGruppens största leverantör i termer av både volym och pengar ställs extra höga krav på vår varutillgänglighet och leveransförmåga, förklarar Jarle. 

Behovet av mer lagerkapacitet blev särskilt tydligt under pandemin då bristen på sjöfartskapacitet ökade ledtiderna från tre till sex månader för många produkter, samtidigt som konsumenterna hamstrade varor som aldrig förr. 2022 skred UNIL till handling och anlitade sin automationspartner Swisslog för en utbyggnad som innebar mer än en fördubbling av det befintliga automatiserade lagret. 

– Valet av Swisslog som vår partner blev naturligt, eftersom vi har haft ett långt och framgångsrikt samarbete ända sedan 2009. Med den omfattande utbyggnaden av distributionscentret har vi fått en konkurrensfördel i form av en ännu lägre hanteringskostnad och en kraftigt ökad kapacitet att under många år framöver möta vår kunds behov av hög tillgänglighet och snabba, pålitliga leveranser, konstaterar Jarle.

Fördubblad kapacitet

Med utbyggnaden ökades antalet pallplatser från 50 000 till 105 000 och antalet höglagerkranar mer än fördubblades, från 15 till 31 samtidigt som nya bansystem adderades. 

– NorgesGruppens snabba tillväxt och de ökade störningarna i den globala handeln gjorde samman￾taget att vi beslutade oss för att utöka kapaciteten så pass mycket. Nu kan vi göra strategiska inköp, det vill säga köpa varor när tillgängligheten är hög och priserna förmånliga. På så vis kan vi köpa in en årsförbrukning av vissa produkter till nytta både för varutillgänglighet och kostnadseffektivitet, säger Jarle och framhåller att de flesta varor har så pass lång hållbarhet så det är inget problem att bygga ett stort buffertlager. 

Fler pallar till lägre kostnad 

Periodvis har UNIL precis som många andra företag haft det svårt att få lagerpersonal, vilket också har varit och är en drivkraft bakom beslutet att automatisera. I dagsläget arbetar 35 personer i lagret, vilket är samma antal som före den senaste utbyggnaden. 

– Med det automatiserade lagret har vi fått en snabb och pålitlig pallhantering samtidigt som vi har ökat vår effektivitet. Med automationen kan vi producera fler pallar med samma bemanning och personalkostnad, säger Jarle och konstaterar att det är viktigt att behålla den befintliga personalen och se till att arbetsmiljön är så bra som möjligt. De 35 medarbetarna i lagret arbetar främst med mottagning och utlastning av gods. Utöver dessa finns det ett tiotal personer som arbetar med olika administrativa uppgifter. 

”En success story”

Ombedd att sammanfatta sina erfarenheter av det senaste samarbetet skiner Jarle upp och konstaterar att han är otroligt nöjd med alltsammans. Ja, allt har gått bättre än han hade önskat säger han. 

– Samarbetet kring det senaste projektet har gått otroligt bra, det är en ”success story”. Den färdiga anläggningen levererades tre månader före avtalad tid och under budget, vilket är ovanligt. Eftersom projektet genomfördes under pandemin var det en bedrift att se till att vår anläggning var i full drift samtidigt som bygget pågick. 

”Ett lager är aldrig stort nog”

Så vad väntar i framtiden vad gäller den fortsatta utvecklingen av det centrala distributionscentret i Våler? 

– Ja, vi får se. Jag har jobbat med detta i fyrtio år och har aldrig upplevt att ett lager är stort nog, säger Jarle med ett skratt och fortsätter:

– Just nu distribuerar vi cirka 560 000 pallar per år, men har kapacitet att frakta en miljon pallar. Så framtiden ser ljus ut. Målet här och nu är att reducera hanteringskostnaden per pall och hamna kring 80 kronor, och det kommer vi lyckas med när volymerna ökar, avslutar Jarle.

Beijer Byggmaterial effektiviserar logistiken med Element Logic

Beijer Byggmaterial har installerat det avancerade robotsystemet AutoStore från Element Logic i sitt nya lager i Eskilstuna. Därmed kan Beijer hantera fler order snabbare och effektivare samtidigt som lagerytan utnyttjas optimalt. 

Beijer Byggmaterial AB, som är en del av STARK Group, är en ledande aktör inom den svenska byggvaruhandeln. Företaget har under lång tid prioriterat effektivitet och kundservice i sina logistiska lösningar. För att möta den växande efterfrågan, installerade Beijer i mars 2024 det avancerade robotsystemet AutoStore från Element Logic, i sitt nybyggda centrallager i Eskilstuna. 

– Vi valde AutoStore för dess unika förmåga att kombinera hög effektivitet med framtidssäkring. Tack vare Element Logic har vi nu en logistiklösning som inte bara möter våra nuvarande behov, utan som också kan växa med oss när vi expanderar, säger Henrik Ehrengren, Supply Chain Director på Beijer Byggmaterial.

AutoStore – kompakt lagring och hög prestanda
AutoStore-systemet är idag en avgörande komponent i Beijer Byggmaterials nya lagerstrategi. Via fem karusellportar kan Beijer Byggmaterial hantera upp till 500 orderrader per timme, vilket har lett till en betydligt snabbare och mer exakt orderhantering. Robotsystemet, som har en kapacitet på 22 000 lådor hanteras av 15 R5-robotar. Dess kompakta design ger också en stor platsbesparing som möjliggör för Beijer att lagra fler produkter på en mindre yta. Detta är särskilt viktigt i en tid när företagets e-handel växer snabbt. 

Framtidssäkrat för att möta kundernas behov 
Med AutoStore-systemet är Beijer Byggmaterial nu bättre rustade än någonsin att möta kundernas behov och leverera byggmaterial snabbt och effektivt över hela Sverige. Systemet är designat för att kunna expandera och anpassas efter framtida behov, med möjlighet att fyrdubbla kapaciteten. 

– Vi är stolta över att ha fått möjligheten att stödja Beijer Byggmaterial med marknadens främsta automationslösning. Systemets flexibilitet och skalbarhet kommer att bidra till att möta företagets växande efterfrågan och borga för fortsatt tillväxt, säger Anders Bohlin, Sales Director på Element Logic.

TGW Logistics passerar i miljard Euro – ökar satsningarna på FoU

Specialisten på materialhantering och lagerautomation, TGW Logistics Group, har nyligen avslutat verksamhetsåret 2023/2024 och för första gången i bolagets historia passerar man 1 miljard Euro i omsättning.

– Vår omsättning ökade med tolv procent och har passerat miljardstrecket för första gången i vår 55-åriga historia. Vi kunde vända resultatet (EBIT) från fjolårets svagt negativa till ett resultat på nästan 30 miljoner euro, säger Henry Puhl, CEO för TGW Logistics.

Jämfört med året innan ökade TGWs budget för forskning och utveckling med 13 procent och landade därmed på drygt 54 miljoner euro, vilket motsvarar 5 procent av koncernens omsättning. Särskilt kommer man prioritera FoU-satsningar på robotar, artificiell intelligens och digitalisering. Särskilt framhålls här bolagets innovativa plockrobot RovoFlex, som gjorde världsdebut våren 2024, som ett föredöme i det fortsatta innovationsarbetet. Nya rön inom artificiell intelligens och kognitiv robotutveckling gör det möjligt för plockroboten att utföra sitt arbete helt självständigt utan mänsklig medverkan.

TGW Logistics är en av de ledande internationella leverantörerna av materialhanteringslösningar. I mer än 50 år har den österrikiska specialisten implementerat automatiserade system – allt från mekatroniska produkter och robotar till styrsystem och mjukvara. TGW Logistics har dotterbolag i Europa, Asien och USA och har mer än 4 500 anställda över hela världen. Under verksamhetsåret 2023/2024 genererade företaget en total omsättning på 1,07 miljarder euro

Bonver Logistics inviger ny lagerlokal i Rosersberg

Bonver Logistics har invigt en ny lagerlokal i Rosersberg, vilket beskrivs som ett betydande steg i företagets fortsatta expansion och satsning på att möta den växande efterfrågan på logistiktjänster med fokus på e-handeln.

Den nya lagerlokalen, som ligger strategiskt nära Arlanda och andra större transportvägar, kompletterar Bonvers befintliga logistiklokal i Gåshaga på Lidingö och stärker bolagets kapacitet att erbjuda skräddarsydda, flexibla och effektiva kundlösningar. Investeringen gör det möjligt för företaget att öka sitt lagerutrymme med 4 500 kvadratmeter och därmed bättre stödja sina kunders växande behov inom e-handel, tredjepartslogistik och andra segment. Med den nya lageranläggningen disponerar Bonver Logistics drygt 12 000 kvm i lageryta med 8 500 pallplatser.

– Det här är ett viktigt steg för oss på Bonver Logistics. Efterfrågan på våra tjänster har ökat stadigt, och den nya lagerlokalen i Rosersberg kommer att ge oss den kapacitet och flexibilitet som krävs för att fortsatt kunna leverera förstklassig service till våra kunder. Vi ser fram emot att stärka vårt erbjudande och fortsätta utveckla långsiktiga partnerskap, säger My Westberg, vVD på Bonver Logistics.

Läget i Rosersberg erbjuder närhet till Stockholm, E4 och Arlanda flygplats, vilket ger snabb och smidig tillgång till både nationella och internationella marknader.

– Vi valde Rosersberg eftersom det är ett oslagbart logistisktläge med närheten till Stockholm, där många av våra kunder finns. Det är också ett område är många logistikaktörer är etablerade vilket får den där klusterkänslan av logistikbolag men också ett närmare samarbete med speditörer och andra partners. Det känns jättekul!, säger Paul Svanfeldt, VD på Bonver Logistics.

Bonver Logistics startades för mer den 30 år sedan och har de senaste åren blivit experter på e-handelslogistik. Företaget erbjuder tjänster inom lagring, distribution, och e-handelslogistik, och arbetar kontinuerligt med att utveckla nya och innovativa lösningar för sina kunder.

Consafe Logistics lanserar ny logotyp

WMS-leverantören Consafe Logistics har efter 21 år valt att uppdatera sin företagslogotyp. Förändringen symboliserar företagets utveckling och ambition att ligga i framkant inom supply chain.

– Vår gamla logotyp har varit en viktig del av Consafe Logistics arv och har hjälpt till att bygga den starka grund vi står på idag. Men våra kunder, marknader och produkter har utvecklats, och det var dags att matcha den nuvarande världen, säger Hélène Rönnmark, marknadschef på Consafe Logistics.

Respekt för arvet

Téo Pavlidis, som har designat den nya loggan, har haft som ambition att utveckla något nytt som samtidigt knyter an till bolagets historia.

– Att designa om en logotyp som har varit en del av vårt DNA i över 20 år är en komplex uppgift. Den gamla logotypen är djupt rotad i företagets historia och bär ett stort känslomässigt värde för våra medarbetare och igenkänning för våra kunder. Vi ville skapa en ny version som respekterar arvet men som också representerar vår framåtblickande strategi, säger han.

Consafe Logistics är ett mjukvaruföretag som designar lagerhanteringssystem och lagerstyrningssystem (WMS & WCS) som gör logistik- och supply chain-företagens lagerverksamhet smartare, mer effektiva och därmed mer hållbara. Bolaget finns i åtta europeiska länder: Belgien, Danmark, Finland, Nederländerna, Norge, Polen, Sverige och Storbritannien, och har sitt huvudkontor i Lund,