Finlands ledande dagligvarukedja bygger sitt tredje micro fulfilment center med Swisslog

Osuuskauppa Arina, ett regionalt kooperativ i finska S-gruppen, har beslutat att bygga ett micro fulfilment center (MFC) i Uleåborg, i Norra Österbotten, Finland. Satsningen görs för att möta en snabbt växande e-handel av dagligvaror i regionen och i Finland generellt. 

Tidigare har S-gruppen valt Swisslog som samarbetspartner för ett så kallat central fulfilment center (CFC) i Helsingfors och ett micro fulfilment center i Tammerfors. Anläggningen i Uleåborg kommer att ha två AutoStore-system för torra och kylda dagligvaror, med manuellt plock av de mest sålda produkterna. Frysta varor kommer att plockas från S-gruppens intilliggande stormarknad, Prisma, för att på så vis maximera effektiviteten i sistamilen-leveranserna.
 
– Vi vet att våra kunder tycker att näthandel underlättar vardagen och frigör tid för annat. Det är därför vår e-handel med livsmedel fortsätter att växa starkt i Uleåborg med omnejd. Sedan början av 2024 har tillväxten varit cirka femtio procent jämfört med föregående år, säger Mikko Polso, chef för Supermarket Trade Division på Osuuskauppa Arina.
 
Det automatiserade micro fulfilment centret kommer att möjliggöra tillförlitliga och snabba leveranser till företagets kunder i Uleåborgsregionen samtidigt som leveranskapaciteten för e-handel i regionen fördubblas. Centret blir cirka 1 400 kvadratmeter stort och utrustas med totalt 46 stycken Redline AutoStore-robotar och hela lösningen stöds av Swisslogs SynQ-mjukvara. Anläggningen förväntas sysselsätta minst 25-30 personer för att sköta styckplock av varor och kvalitetssäkring av leveranser.
 
– De automatiserade lösningarna minskar behovet av att vår personal går runt i butiken och plockar varor. Förändringen ger därmed våra butikskunder en trevligare och bättre shoppingupplevelse, förklarar Mikko Polso.
 
Installationen i Uleåborg startar i september 2025, och anläggningen förväntas vara i full drift i april 2026.
 
– Vi är mycket glada över att Osuuskauppa Arina har valt oss som partner för sitt MFC. Detta stärker vårt starka partnerskap med S-gruppen ytterligare, säger Tero Mäki, försäljningschef för AutoStore, Swisslog.
 
_________________________________________________________________________________________________
S-gruppen är en finsk konsumentägd handels- och servicekoncern. Koncernen består av 19 oberoende regionala handelsteam, varav ett är Osuuskauppa Arina i Uleåborg.

Från data till insikt och från insikt till action

AV HANS BERGGREN

Click for Eng version here

Vi står inför en form av paradigmskifte inom supply chain management. Å ena sidan börjar de senaste årens starkt ökade digitalisering öppna upp för alltmer automatiserade, effektiva och flexibla supply chains. Mycket av den tröghet och det motstånd som var resultatet av ett starkt investeringsfokus ”inom de fyra väggarna” och ett ”silo-tänkande” har till slut ersatts av ett intresse för flödesfokus end-to-end.

Å andra sidan står de flest lite yrvaket och undrar hur vi mitt i denna positiva trend ska dra nytta av AI-tekniken, vilket visat sig kräva djupa insikter i både företagets mål, möjliga processförbättringar samt hur alternativa affärsmodeller kan hjälpa företaget att snabbare nå målen. Förstår vi inte detta kommer vi inte lyckas skapa “det datadrivna företaget” eller utforma AI-drivna strategier. Så vad gör vi nu?

Datadrivna företag är lönsammare

I MIT Technology Review Insights, (Jan 2024) tar man upp datadrivna organisationer och datadrivna beslut – data-driven decision-making (DDDM) – ett område som väcker allt större intresse och skapar allt tydligare mervärden, där de företag som är duktiga på detta är både lönsammare och växer snabbare än de som inte är lika datadrivna. Även McKinsey lyfter fram detta (t.ex. i artikeln Insights to impact: Creating and sustaining data-driven commercial growth, (18 januari, 2022), och menar att datadrivna företag inom B2B-försäljning generellt når 15-25 procents högre försäljningstillväxt och EBITDA, jämfört med genomsnittet. Bara för att nämna ett par exempel.

Förstå ”vad gör vi nu?”

Vi behöver förstå ”huret” utifrån insikter kring var någonstans förbättringspotentialen inom vårt företags alla delar kan finnas, utifrån var företaget står idag. Det gäller att börja där man identifierar störst potential till förbättring och utveckling av lönsammare affärsmodeller.

”Digitalisering först” – utan data ingen AI

Företag som PipeChain spelar en avgörande roll i att driva på digitaliseringen i supply chains genom att förmå fler aktörer att koppla ihop sig digitalt (kunder, leverantörer, transportörer, andra kritiska aktörer i flödet) och därmed automatisera allt fler aktiviteter och processer. Som en följd av den här ökande digitaliseringen genereras ovärderliga data, många gånger i realtid eller i alla fall näst intill i realtid. Det är alla dessa data som gör det möjligt att realisera styrkan i AI. Nu kopplas fler och fler olika system samman och den tidigare så silo-baserade systemstrukturen bryts upp. Det är detta som öppnar upp möjligheterna för att med människans påhittighet och kreativitet i kombination med den maskinella kapaciteten hos AI hantera enorma mängder data, dimensioner och beslutsfaktorer. Nästa steg är att förstå att det primärt inte handlar om att presentera data, utan att med hjälp av AI se mönster i data och automatiskt dra slutsatser av data så att nya, bättre beslut kan fattas med hjälp av AI. Vi bör därmed förflytta hela vår tanke från ”data-to-insight” till ”insight-to-action”, där ”action” sker med AI-stöd.

Transformering och digitalisering med hjälp av AI

AI och dess slutgiltiga påverkan är inte bara en funktion av de tekniska möjligheterna AI-tekniken bidrar med utan också dess anpassning till mänskligt beteende och organisatoriska behov. Några av de viktigaste punkterna vi kommit fram till i vår verksamhet sammanfattas nedan.

1. AIs potential inom olika delar av företagets processer och i olika branscher

  • AI är transformerande inom mängder av olika områden och branscher, exempelvis genom att optimera försäljning och tillverkning eller skapa möjligheter till helt nya affärsmodeller.
  • Förmågan att analysera enorma datamängder och extrahera mönster, utifrån vilka bättre beslut kan rekommenderas eller till och med automatiseras, är AIs kärnstyrka, men framgången beror på hur dessa insikter används, implementeras och kvalitetssäkras.

2. Fyra steg för AI-transformation

  • Datainsamling: Grunden för AI är högkvalitativa och relevanta datamängder.
  • Generering av insikter: AI kan identifiera trender och samband, men att förstå deras innebörd kräver expertis och mänskligt omdöme.
  • Implementering av actions: Här blir den mänskliga aspekten avgörande. Insikter måste översättas till strategier som tar hänsyn till mänskligt beteende och organisatorisk dynamik. Vi gör bedömningen att framgång i mångt och mycket handlar om att automatisera de ”actions” som AI-insikterna levererar.
  • Löpande kvalitetssäkring via AI-lösningens egen inlärning och ständiga förbättring samt via mänsklig kvalitetssäkring.

3. Förståelse av mänskligt beteende

  • AIs effektivitet beror på hur väl den integreras med mänskliga beslutsprocesser.
  • Att utforma framgångsrika förändringsinitiativ kräver ett människocentrerat tillvägagångssätt som säkerställer överensstämmelse med verklig problemlösning och verkliga förbättringsmöjligheter. I detta avseende skiljer sig inte implementering av AI-stöd från andra större förändringsprojekt.

4. Samspelet mellan teknik och människa

  • Det huvudsakliga målet med att använda AI i supply chains är inte att ersätta människor utan att förstärka människans förmåga eller att använda bolagets personal till rätt arbetsuppgifter. 

Framgångsrik AI-transformation i supply chains

Vägen till framgångsrik AI-transformation i supply chains är alltså inte bara en teknisk resa utan även en djupt mänsklig sådan. Att förstå denna dualitet är nyckeln till att effektivt utnyttja AIs mycket stora potential.

____________________________________________________________________________________________________

Hans Berggren är vd för PipeChain-koncernen

SKF, Scania och LOTS Group lanserar en av Europas längsta rutter för elektriska godstransporter

SKF, Scania och LOTS Group har inlett ett samarbete med målet att främja hållbar logistik genom att etablera en av Europas längsta rutter för batterielektriska fordon (BEV). Den aktuella rutten sträcker sig mellan Södertälje och Göteborg och omfattar totalt 221 000 km per år, vilket gör den till en av de längsta BEV-rutterna i Europa.

Transportrutten går på sträckan Södertälje, Katrineholm, Göteborg och därefter tillbaka till Södertälje där SKFs gods körs i ena riktningen och Scanias gods i andra riktningen i ett 951 km långt rundtursflöde. Den nya rutten väntas reducera koldioxidutsläppen med 97 procent samtidigt som transportflödet optimeras. Rutten beräknas årligen spara 298 ton utsläpp av koldioxidekvivalenter, vilket motsvarar de årliga CO₂-utsläppen från 210 personbilar i Sverige. 

– Detta partnerskap är ett viktigt steg framåt i omställningen till hållbar logistik. Genom att främja samarbete mellan varuägare, transportörer och de företag som tillhandahåller laddinfrastruktur, minskar vi utsläppen samtidigt som nyttjandet maximeras, vilket är nyckeln till ekonomiskt hållbara transporter. Vårt mål är att detta ska bli en benchmark för liknande logistiklösningar i Europa, säger Johan Palmqvist, Managing Director Europe på LOTS Group.

– Det här samarbetet bidrar till att säkerställa energieffektiva och klimatsmarta transporter för våra kunder, vilket stödjer vår ambition att nå nettonollutsläpp i vår värdekedja, säger Måns Isacsson, logistikchef på SKF Sverige.

Många företag står för närvarande inför utmaningen att balansera hållbarhet och kostnad, där Scania med sin satsning på LOTS skapar samarbeten kring logistik som accelererar omställningen till mer hållbara transporter. Det aktuella transportflödet är ett exempel på att även tyngre transportflöden kan elektrifieras till en kostnad som är attraktiv för transportköparna. LOTS Groups modell för att lyckas med detta är att vidga systemgränserna bortom själva transporten och identifiera möjligheter till ökad effektivitet i det bredare logistiska systemet och använda digitala verktyg för att optimera kostnader, ledtider och hållbarhet.

Implementering av de elektriska fordonen kommer att ske i etapper med målet att verksamheten ska bedrivas i full skala senare under 2025.


LOTS Group är ett dotterbolag till Scania som samlar speditörer för att optimera logistiktjänster. Scanias kontrolltorn samordnar transportflöden, medan LOTS Group sköter ruttoptimering och laddningshantering med digitala verktyg för att maximera resurserna effektivitet. Tillsammans utvecklar de elektrifierade transporter och tillhandahåller hållbara, effektiva lösningar för grönare och mer kostnadseffektiv logistik.

ICANIWILL minskar leveransrelaterade kundfrågor med hälften i samarbete med nShift

ICANIWILL (ICIW) är ett av de snabbast växande sportklädesmärkena i norra Europa, vilket är ett resultat av ett populärt produktsortiment och de stora förbättringar som gjorts i kundupplevelsen efter köp. På mindre än ett år har bolaget genom sitt samarbete med nShift och deras tjänst nShift Track bland annat sparat 12 000 euro i kundtjänstkostnader och minskat antalet leveransrelaterade frågor från kunderna med hälften.

– ICIW visar hur viktig leveransupplevelsen är för ett företags tillväxt. Resultaten talar för sig själva. För konsumenterna är deras leveranser inte bara lådor och påsar, utan grunden till en långvarig relation med ett varumärke som kommunicerar och skapar kontakt med dem på många nivåer, säger Maarten Tops, Product Director på nShift.

ICIW började arbeta med nShift efter att ha upplevt en snabb tillväxt som deras orderspårningssystem inte kunde hålla jämna steg med. Ordrarna spårades via portalerna hos de fraktbolag som företaget använde, vilket skapade en inkonsekvent upplevelse av kundkommunikationen och gav företaget begränsad insyn i hur snabbt och framgångsrikt man hanterade sina beställningar, vilket gjorde det svårt att ge kunderna regelbundna uppdateringar om sina leveranser.

– Att kunna kommunicera direkt med kunderna har varit en gamechanger när det gäller att hantera förfrågningar om beställningar och att få insyn i data så att vi kontinuerligt kan förbättra den service vi erbjuder, säger Pontus Eriksson, Chief Operating Officer på ICIW och fortsätter:

– Det enda sättet som vi tidigare kommunicerade direkt med våra kunder om deras beställningar på var med ett enkelt e-postmeddelande från lagret. Det innehöll en webbadress som ledde dem till fraktbolagets portal. Det var fult och speglade inte alls det varumärke vi hade skapat , något som nShift har hjälpt oss att lösa.

Ahlsells logistikcentrum i Hallsberg växer vidare – mer än dubblar automationen med Knapp 

Den 21 januari invigdes den senaste utbyggnaden av Ahlsells logistikcentrum i Hallsberg. Och inom kort är det dags för nästa steg i Ahlsells snabba tillväxtresa: en ytterligare expansion med 30 000 kvadratmeter och Ahlsells största automationssatsning någonsin.

Satsningen görs för att skapa förutsättningar för ett ännu bredare sortiment samt för att möta ökade krav på kundservice och effektivitet. Med projektet tas även nästa steg i samarbetet mellan Ahlsell och KNAPP – ett samarbete som pågått i tretton år. Ahlsells logistikcentrum i Hallsberg har byggts ut i omgångar sedan starten 1990 och är ett av Nordens största lager. Den imponerande anläggningen är grunden till Ahlsells förmåga att uppfylla löftet att leverera dagen efter beställning till sina professionella kunder över hela Sverige. Med över 100 000 lagerförda produkter är kraven på kapacitet och produktivitet i internlogistiken höga. Nu tas alltså nästa steg i expansionen med en drygt 30 000 kvadratmeter stor utbyggnad av det existerande lagret, samtidigt som en massiv automationslösning byggs. Som leverantör för det nya projektet har man valt KNAPP, som levererade de första lösningarna till Ahlsells logistikcentrum redan 2012. 

– För att säkra vårt växande kapacitetsbehov genomför vi den största automationssatsningen i Ahlsells historia. Genom att samarbeta med KNAPP kan vi integrera flera avancerade teknologier, vilket ökar lagerkapaciteten och förbättrar både leveranskvalitet och effektivitet. Med investeringen kommer vi mer än fördubbla vår kapacitet, ett viktigt steg i vår strävan att ligga steget före i vår bransch och leverera bästa möjliga service, på ett så hållbart sätt som möjligt, säger Daniel Johansson, logistikdirektör på Ahlsell Sverige. 

Helhetssyn på logistikflödet 

Den nya automationslösningen har arbetats fram i nära samarbete mellan Ahlsell och KNAPP och innehåller en mängd avancerade teknologier för maximal kapacitet, produktivitet och ergonomi. Investeringen omfattar bland annat 27 högautomatiserade dekanteringsstationer, ett höglager för pallar, EVO Shuttle-skyttlar för både lagring och buffert/konsolidering samt 20 ergonomiska Pick-it-easy-stationer för goods-to-person-plockning. Flödet binds samman med 33 självgående mobila robotar och ett bansystem på mer än 8 kilometer. I full drift beräknas den nya lösningen möjliggöra ett flöde från orderstart till utleverans på mindre än 45 minuter. 

– Det här är vårt största projekt i Sverige hittills och jag är väldigt stolt över lösningen vi har tagit fram tillsammans. Vi har tagit ett helhetsgrepp, kopplat ihop den gamla delen med den nya och skapat en enda supereffektiv process. Vi har också tänkt framåt, ibland så långt som till 2050, och förberett för bland annat fler plockstationer och mer användning av robotar”, säger Mikael Holmqvist, vd på KNAPP Nordics.

Ergonomi och ljudnivå i centrum 

En viktig utgångspunkt för lösningen har också varit att förbättra arbetsmiljön för medarbetarna, med ett särskilt fokus på bullernivåer. Resultatet har blivit särskilt ergonomiskt utformade dekanterings och plockstationer. 

– Vårt medarbetarlöfte är att skapa den bästa tiden i ditt arbetsliv. För oss är våra medarbetare vår största tillgång. Ett hållbart och hälsosamt arbetsliv är viktigt och här spelar ergonomi och god arbetsmiljö en helt avgörande roll, säger Daniel Johansson. 

Byggstart planeras ske under Q1 2025 och hela anläggningen beräknas vara i drift i årsskiftet 2027/2028.

”Behövs fler kanalkaptener med systemsyn”

– Behovet av koordinering och flödesorientering i och mellan företag är större än någonsin, inte minst för att driva den förändring som krävs för att göra försörjningskedjorna mer resurseffektiva och hållbara.

Det säger Mats Abrahamsson som är professor i logistik på Linköpings universitet. Hans forskning har sedan länge fokuserat på logistikens betydelse i företagsstrategin och som medel för ökad tillväxt, lönsamhet och hållbarhet. 

– Tidigare handlade logistik och supply chain management mest om att reducera kostnader och optimera leveransservice. Idag gäller det mer än någonsin att de företag som kan ta kommandot över sin supply chain verkligen gör det, eftersom det är en förutsättning för att kunna förändra och ställa om, exempelvis till en mer fossilfri verksamhet, säger Mats som menar att företag utifrån sin ”rådighet” i försörjningskedjan har makt att förändra.

Billig logistik ger kortsiktigt agerande

Under lång tid har det varit billigt att köpa transporter samtidigt som räntan har varit låg och den globala tillgängligheten till produkter har varit god. Sammantaget har dessa faktorer gjort att logistiken har varit billig, vilket har drivit fram ett mer kortsiktigt och transaktionsorienterat beteende i många branscher.

– När vi nu ser att räntorna etableras på en lite högre nivå och transporterna blir dyrare bör det logiskt sett öka intresset för supply chain management, det vill säga gränsöverskridande samarbeten och koordinering mellan köpande och säljande företag. Förhoppningsvis bidrar detta till mer av långsiktighet, gemensam planering och gemensamma investeringar i supply chains. Dessvärre övertrumfas detta ofta av en jakt på kortsiktiga vinster, exempelvis lägre inköpspris eller lägre transportkostnad per produkt/enhet. De mer långsiktiga strukturer och samarbeten som är grunden för supply chain management och som är nödvändiga för att omställningen till fossilfria transporter ska ta fart på riktigt, kommer ofta i skymundan, säger Mats och fortsätter: 

– Här gäller det att hitta rätt balans mellan kortsiktiga företagsekonomiska realiteter och det som ska ge konkurrenskraft och lönsamhet på längre sikt. Det handlar lika mycket om digitalisering och tillgång till data som om att utveckla förtroendebaserade affärsrelationer. Att skapa förutsättningar för exempelvis ett transportföretag att kunna investera i fossilfria fordon, genom att erbjuda längre transportavtal eller att balansera de lager som finns totalt sett i kedjan, för att maximera tillgänglighet till slutkund med lägsta möjliga miljöbelastning, är två exempel på sådana åtgärder. 

Kanalkapten för supply chain

För att ta ett helhetsgrepp över försörjningskedjan krävs både den nödvändiga systemsynen och förmågan att analysera stora logistiksystem. Det behövs även en vilja att ta kommandot i sin supply chain. Här efterlyser Mats Abrahamsson att fler organisationer och personer antar rollen som kanalkapten i supply chain. 

– En kanalkapten, eller supply chain channel captain, kan avse både en organisation och en individ som har ansvaret för att orkestrera logistiksystemet i sin helhet. Här ingår att utforma, utveckla och upprätthålla en effektiv försörjningskedja genom att bygga relationerna med andra aktörer i sin supply chain, uppströms och nedströms. Organisationer som axlar rollen som kanalkapten behöver vara en betydelsefull aktör som genom hög kompetens och kunskap om logistik tar beslutanderätten i sin supply chain, och tillämpar den på ett sådant sätt att relationer mellan företag underlättas och orkestreras – i stället för tvärtom, säger Mats. 

Makt att skapa positiv förändring

Han understryker att detta delvis handlar om maktrelationer, men att makt i detta sammanhang ska ses i termer av rådighet och en viktig möjliggörare och drivkraft för att utveckla och skapa en ökad konkurrenskraft för alla aktörer i försörjningskedjan baserat på ett win-win-tänkande. 

– Att inte ha en kanalkapten i ett logistiksystem kan vara ett direkt hinder för förändring och omställning. Det leder till en ökad kostnadspress och en utarmning av de resurser som behövs för att investera i effektiv logistik, men även till att den senaste tekniken för till exempel fossilfrihet inte kommer till användning. Utmaningen här är att kanalkaptenen får det mandat som är nödvändigt för att driva supply chain-frågorna tillräckligt kraftfullt och för att effektivisera gränssnitten mellan aktörerna, istället för att ensidigt optimera den egna verksamheten.

”Funktionerna vinner över matrisen”

Men supply chain management och systemsyn behövs även internt i företagen, mellan varuförsörjning, produktion och distribution. När en supply chain-ansvarig försöker genomdriva funktionsöverskridande och flödesorienterade initiativ internt i ett företag, är det fortfarande alltför ofta funktionerna och kortsiktiga vinster som tar hem segern, konstaterar Mats. 

Kort sagt, det är en evig utmaning för logistik och supply chain att få det genomslag och den beslutsmakt som krävs för att överbrygga organisatoriska hinder och för att introducera gemensam planering och gemensamt agerande – internt mellan avdelningar och externt mellan företag. 

– Det går åt rätt håll, men fortfarande är supply chain sällan representerat i de högsta ledningsfunktionerna. Dessutom finns det en övertro på att data och mätning automatiskt leder till förändring, att ”det som mäts blir gjort”. Det kanske fungerar på aktivitetsnivå, men dessvärre inte i större system, som en supply chain. Problemet är dock inte brist på data i supply chain utan avsaknaden av analys och gemensam planering och orkestrering av systemet som helhet. 


Channel Captain

En kanalkapten, ”channel captain” är en person eller organisation inom en distributionskanal eller supply chain som har en ledande roll i att koordinera och styra aktiviteter mellan olika aktörer, till exempel tillverkare, distributörer, återförsäljare och kunder och ansvarar ofta för att optimera den gemensamma kanalens prestanda, främja samarbete och kommunikation mellan parterna för att uppnå gemensamma mål. Typiska uppgifter för en channel captain kan inkludera att utveckla gemensamma strategier, koordinera samarbeten, lösa konflikter och säkerställa att rätt information och resurser flödar mellan parterna.

Amazon storsatsar på tunga elektriska lastbilar (eHGV) i Europa – ska leverera 350 miljoner paket per år

Amazon har lagt sin största order någonsin av tunga elektriska lastbilar i och med beställningen av fler än 200 lastbilar av typen eActros 600 från Mercedez-Benz samt ytterligare ett tiotal tunga fordon från Volvo Trucks. 

Ordern är en del av Amazons åtagande att uppnå netto-noll-utsläpp av koldioxid i verksamheten senast 2040. De tunga elektriska fordonen kommer att användas för längre rutter i bolagets ”middle-mil-network” i i Storbritannien och Tyskland, där de transporterar släpvagnar till och från Amazons leveranscenters, sorteringscenters och leveransstationer. Tillsammans förväntas fordonen transportera mer än 350 miljoner paket varje år utan att släppa ut några avgaser. 

Installerar laddningspunkter

Eftersom laddningsinfrastruktur för tunga fordon är otillräckligt utbyggd på många håll avser Amazon att tillsammans med partners installera 360 kW elektriska laddningspunkter på lämpliga platser där batteriet i de 40-ton tunga lastbilarna kan laddas från 20 till 80 procent på drygt en timme. Den aktuella ordern är en del av en investering på ca 4 miljarder kronor för gröna transporter i Storbritannien. Amazons generella elektrifiering av sin fordonsflotta finansieras delvis av den amerikanska regeringens nollutsläppsprogram för lastbilar. 

– Beställningen på fler än 200 elektriska lastbilar understryker vårt engagemang för att vara ledande inom elektrifiering av tunga godstransporter i Europa. Det är den största beställningen av elektriska tunga lastbilar från Amazon hittills och är ett viktigt steg när vi arbetar för att uppnå vårt klimatlöfte för att nå netto-noll koldioxidutsläpp i vår verksamhet till 2040, säger Andreas Marschner, vice vd för Amazon Worldwide Operations Sustainability

Snabb elektrifiering

Sedan tidigare har Amazon investerat i ett fyrtiotal eHGV lastbilar i Europa, och man har tillsammans med sina leveranspartners över 3 000 elbilar som levererar paket till kunder över hela Europa, vilka förväntas bli fler än 10 000 redan i slutet av 2025. Bolaget även fördubblat antalet europeiska storstäder som har så kallade mikromobilitetsnav – från 22 till 45 –  vilka möjliggör att miljontals leveranser sker till fots eller med elektriska lastcyklar. 

10 Supply Chain trender 2025

Det finns ett antal särskilt betydelsefulla trender som just nu påverkar utvecklingen inom supply chain management och logistik och som väntas få stort genomslag under kommande år. Trender som drivs på av tekniska framsteg, skärpta kundkrav ett ökat fokus på hållbarhet och motståndskraft. 

Här fokuseras särskilt 10 topptrender som har bevakats och fördjupats länge i SCE, vissa har accelererat på senare tid och några har minskat i betydelse och intensitet, men är fortfarande högaktuella.

1. Digitalisering och datadrivna beslut

Företag fortsätter att investera i digitala verktyg och automatiserade system för att förbättra effektiviteten och transparensen i leveranskedjan. Bearbetning och analys av stora datamängder används alltmer för att fatta snabbare och mer informerade beslut om exempelvis efterfrågeutveckling, kundbeteenden och risker kopplat till bland annat varutillgänglighet och transportkapacitet. Här har tillgången till molnkapacitet i kombination med AI och maskininlärning gjort det möjligt att agera och reagera snabbare och fatta bättre beslut i en alltmer komplex och dynamisk affärsvärld

2. Artificiell intelligens och maskininlärning

Den snabbt ökade betydelsen och tillämpningen av AI och maskininlärning påverkar de flesta  områden i samhället, däribland supply chain och logistik. Det som länge till stor del har varit visioner och vackra ord har på senare år börjat bli praktisk verklighet i försörjningskedjan. Typexempel är hur AI och maskininlärning numera faktiskt används i mjukvaror för prognostisering, planering och optimering av efterfrågan, inköp, produktion, lagerhållning och distribution. Det är inget djärvt påstående att konstatera att AI framöver kommer att integreras ännu mer i försörjningskedjans aktiviteter och processer och skapa affärsnytta i form av ökad automatisering, snabbhet, lägre kostnader, minskad risk, bättre kvalitet och kundservice. Enligt rapporter från aktörer som McKinsey, Gartner och Accenture väntas marknaden för AI i supply chain växa med mellan 25-30 procent under de kommande fem åren. Dessutom ökar de företag som implementerar AI i sina försörjningskedjor sin effektivitet med upp till 20-30 procent per år – allt beroende på företagets mognad, datakvalitet och hur väl AI-lösningarna integreras i verksamheten.

3. Lagerautomation

Automationen av lagerprocesser ökar i takt med allt bättre och mer varierade, flexibla och skalbara tekniska lösningar samt med affärsmodeller som gör automationen tillgänglig för fler. Exempelvis automation som delas av flera olika företag samt finansiella upplägg där automationsteknik kan leasas till en kostnad som gör tekniken överkomlig även för mindre och medelstora bolag. En annan faktor bakom den ökade efterfrågan på lagerautomation är den fortsatta tillväxten i e-handeln, liksom en utbredd brist på manuell arbetskraft på många marknader. En sammanhängande trend som påverkar efterfrågan på lagerautomation är de ökade kraven på hållbarhet och cirkularitet, där automatiserade lagersystem kan bidra till en minskning av slöseri, avfall och energianvändning. Framtiden för lagerautomation ser med andra ord ljus ut, både 2025 och under många år därefter.

4. Kompetensförstärkning och kompetensskifte

Digitalisering, AI-utveckling och automatisering ställer krav på helt nya kompetenser i supply chain. Detta avspeglas i en stadigt ökande efterfrågan på medarbetare med goda kunskaper i AI, dataanalys och digital teknik samt i vidareutbildning, fortbildning och omskolning av personal. De närmaste fem åren förutspås att en majoritet av alla företag kommer att börja arbeta mer aktivt och systematiskt med AI, molntjänster och avancerad dataanalys. Detta kommer i sin tur leda till ökade satsningar på nyrekrytering av personal, kompetensskiftning och omskolning. 

5. Hållbarhet och ESG

Hållbarhet är en av samhällets stora megatrender och merparten av all klimatmässig och social hållbarhet åstadkoms i supply chain. Mot den bakgrunden investeras betydande resurser i att säkerställa etiska val av leverantörer som producerar och agerar i enlighet med olika regelverk och i linje med det egna företagets policies och mål. Därutöver satsar de flesta offensiva företag stort på att minska koldioxidavtrycket i produktion, transport och lager samt på att säkerställa transparens och spårbarhet. Även betydelsen av den sociala hållbarheten – bland annat arbetsmiljö och DIE-frågor (diversity, inclusion, equity) – ökar i snabb takt. Under 2025 kommer trycket att öka på företag vad gäller att säkra en hållbar verksamhet, som en följd av såväl skärpta regulatoriska krav, som av konsumenternas ökade intresse och engagemang för hållbarhet och ESG. En delmängd av den allt starkare hållbarhetstrenden är det ökade intresset för cirkulära affärsmodeller, det vill säga affärsmodeller där ambitionen är att använda resurser så effektivt som möjligt, och reducera avfall. Målet med en cirkulär affärsmodell är ytterst att skapa ett slutet system där produkter, material och andra resurser används, återanvänds eller återvinns så länge som möjligt för att på så vis etablera en hållbar ekonomi där resurser används effektivt och på ett miljövänligt sätt. I de cirkulära affärsmodellerna prioriteras därför reparation och underhåll, delning av resurser och ett hållbarhetstänkande som börjar redan vid design av en produkt och under hela dess vidare liv. Cirkulära affärsmodeller ger inte enbart mindre avfall och en bättre resursanvändning, utan skapar även nya affärsmöjligheter, exempelvis tjänster för resursdelning. I supply chain- och logistiksammanhang syns en snabb ökning av cirkulära affärsmodeller i både stort och smått och den trenden tilltar under 2025. 

6. Resiliens och risk

Ända sedan pandemin drabbade världen i mars 2020 har resiliens och risk blivit högprioriterat i hela logistikvärlden, liksom i SCE, där frågan tas upp ofta och utförligt. I kölvattnet av pandemin och de andra störningarna som följde i dess spår har behovet av investeringar i ökad motståndskraft blivit uppenbart för alla. Även för top management och styrelser, där frågan på kort tid har börjat betraktas som helt vital och därför ges nödvändiga resurser. Riskerna är många och de blir allt större i dagens komplexa, globala försörjningsnätverk vilket förklarar strävan efter att bygga mer motståndskraftiga (resilienta) leverantörsnätverk och leveranskedjor. Vanliga åtgärder för att öka sin motståndskraft och minska sin risk är att diversifiera sina leverantörsbaser, säkra extra kapacitet i kedjan, agera i flera olika geografier samt investera i teknik som kan förutse och minimera effekterna av störningar. 

7. Cybersäkerhet

Andra vägar till ökad motståndskraft har blivit att öka sin IT- och cybersäkerhet som en följd av den digitala omställningen och därmed den ökade sårbarheten för cyberhot. Typiska hot av detta slag är intrång, stölder, sabotage och attacker mot nätverksinfrastruktur samt mjuk och hårdvaror. Här finns en mängd tänkbara åtgärder som vidtas för att bedöma, förebygga och hantera risker – fundamentalt här är att jobba med en kontinuerlig övervakning av system och data, uppdatering av säkerhetsåtgärder och utbildning. Alltsammans kommer vara högsta prioritet i supply chain under 2025.

8. Omlokalisering – nearshoring, reshoring och multisourcing 

I pandemins spår och med en ökad riskmedvetenhet har många företag valt att flytta sin produktion närmare sina kundmarknader – reshoring och nearshoring – med syftet att minska transportrisker, transportkostnader, reducera ledtider och korta leveranstider. Parallellt med detta förändras produktions- och leverantörsstrukturer och byggs upp med en ökad grad av diversifiering (multisourcing), vilket ytterligare reducerar risk. Detta är en trend som intensifieras under 2025. 

9. Blockchain 

Implementeringen av blockchain för att förbättra spårbarhet och säkerhet i leveranskedjan växer nu betydligt, vilket gör det enklare att verifiera ursprung och hantera produktflöden. Med den omdiskuterade blockchain-tekniken registreras en produkts alla faser och steg i supply chain på ett helt transparent sätt, vilket bidrar till ökad öppenhet och ansvarstagande. De data som registreras är dessutom krypterade för att motverka bedrägerier och manipulation. Genom att automatisera manuella processer och aktiviteter i flödet, kan blockchain-tekniken öka effektiviteten i administrativa processer, eliminera mellanled och öka snabbheten i hanteringen. Blockchain kan också underlätta efterlevnaden av regler och standarder genom att tillhandahålla en transparent och icke-redigerbar logg av alla transaktioner i flödet, vilket är särskilt viktigt för branscher som livsmedel och läkemedel där säkerhet och spårbarhet är avgörande. Blockchain-fantasterna menar att dessa funktioner kommer att revolutionera supply chains genom att öka effektiviteten och tryggheten och säkerställa att produkter når konsumenterna på ett transparent och ansvarsfullt sätt. Helt klart är att blockchain är en av topptrenderna i supply chain 2025. 

10. Digitala tvillingar

Digitala tvillingar kan beskrivas som virtuella modeller av fysiska objekt eller system, exempelvis försörjningskedjor. Genom att använda digitala tvillingar kan företag simulera olika scenarier för sin supply chain och därigenom identifiera ineffektiviteter och optimera processer innan några förändringar faktiskt görs i den fysiska verkligheten. På detta sätt kan mer exakta prognoser göras för efterfrågan och lagerhållning och kostnadsbesparingar och resurseffektivisering kan åstadkommas genom att processer optimeras i den virtuella världen och därefter implementeras i den fysiska. Digitala tvillingar kan också kopplas till sensorer och IoT-enheter och ge realtidsdata om produkter, maskiner och processer, vilket möjliggör snabbare beslut och en mer responsiv och agil försörjningskedja. Digitala tvillingar används mer och mer för att förutsäga när maskiner väntas behöva service och underhåll, innan problem uppstår. Genom att implementera digitala tvillingar i supply chain kan företag öka sin effektivitet, minska sina kostnader och samtidigt bli mer flexibla och anpassningsbara på snabbt föränderliga marknader.

Panattoni stärker närvaron i Norden – förvärvar två fastigheter i Mölnlycke

Panattoni, som utvecklar av logistik- och industrifastigheter i Europa, har tecknat avtal med Mitsubishi Logisnext Europe AB om förvärv av två fastigheter i Mölnlycke. Fastigheterna möjliggör utveckling av en toppmodern logistikanläggning på cirka 43 000 m², som är belägen i närhet till Göteborgs stadskärna, Landvetter flygplats och Göteborgs Hamn.

Förvärvet av fastigheterna i Mölnlycke är det andra projektet i Göteborgsområdet för Panattoni, efter förvärvet en fastighet i Landvetter 2023, Panattoni Park Landvetter, som står klar till våren 2025.

– Vi är otroligt glada för förvärvet av fastigheterna som enligt oss ligger i Göteborgs bästa läge med närhet till stadskärnan, Göteborgs Hamn och Landvetter flygplats. Vi har sneglat på fastigheten i 10 år och nu när det blir verklighet är det med både glädje och stort engagemang som vi ska utveckla platsen till något långsiktigt bra. Det känns också tryggt att återigen ingå i ett byggprojekt tillsammans med YLAB som säkerställer våra planer rent byggnadsmässigt för att tillsammans skapa en attraktiv plats för framtidssäkrad logistik, säger Fredrik Jagersjö Rosell, Managing Director på Panattoni Sverige.

Projektet är ett så kallat Brownfield-projekt, vilket innebär att det redan finns äldre byggnader på fastigheten som inte längre uppfyller dagens krav från investerare och hyresgäster. Panattoni planerar att riva de gamla byggnaderna och istället bygga en ny, modern och högkvalitativ logistikfastighet. Den nya byggnaden kommer att förberedas för solpaneler på taket och certifieras enligt miljöstandarden BREEAM Excellent. Fastigheten kan anpassas för mellan en och sex hyresgäster och är designad för att möta framtidens logistikkrav. Inflyttning är planerad till sommaren 2026.

DB Schenker och Dr. Schär inleder samarbete för effektivare logistik

DB Schenker har nyligen välkomnat Dr. Schär som ny kund till sitt lager i Stockholm/Arlandastad. Samarbetet innebär att DB Schenker tar hand om lagring och logistik för Dr. Schärs råvaror, vilket förväntas öka effektiviteten och tillväxten för båda parter.

Dr. Schär tillverkar glutenfria produkter och är ett familjeföretag var produkter idag finns tillgängliga i mer än 100 länder. Huvudkontoret ligger i Burgstall, Italien, men sammanlagt har de 18 anläggningar i 11 länder och över 1 400 anställda världen över. Samarbetet innebär att DB Schenker tar hand om lagring och logistik för Dr. Schärs råvaror.  

– Dr. Schär passar perfekt in i vår delade lagerlösning där våra kunder kan dra nytta av effektiviteten hos en 3PL-leverantör och samtidigt växa sin verksamhet. Detta är ett beprövat koncept som vi har många års erfarenhet av att implementera och som Dr. Schär nu kan dra nytta av, säger Håkan Nydén, VD & Head of Contract Logistics på DB Schenker. 

Effektiv logistik för glutenfria produkter 
DB Schenker är en av världens ledande logistikleverantörer och erbjuder ett brett utbud av tjänster, från landtransporter till sjö- och flygfrakt, konsulttjänster och lager- och logistiklösningar. 

– Vi är självklart mycket stolta över att ha ett så starkt företag som Dr. Schär som partner, fortsätter Håkan Nydén. 

Ivan Perini, Head of Global Logistics på Dr. Schär, uttrycker också sin entusiasm över samarbetet. 
– Dr. Schär är glada över det goda samarbetet som har etablerats med DB Schenker. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla och optimera verksamheten tillsammans. 

Ett partnerskap för tillväxt och innovation 
Anders Holmberg, Head of Business Development & Customer Management, Contract Logistics Cluster Nordics på DB Schenker, tillägger:  
– Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med Dr. Schär för att skapa innovativa lösningar inom logistik och att arbeta långsiktigt i ett framgångsrikt partnerskap.