KNAPP stärker sin position på en tuff marknad

Automations- och intralogistikbolaget KNAPP rapporterar en fortsatt tillväxt med god lönsamhet. Trots svåra ekonomiska förhållanden över hela världen är orderböckerna välfyllda, bland annat son en följd av framgångsrika samarbeten med nordiska kunder som Kicks, Farmasiet och FTZ.

– Utveckling för Knapp Nordics följer i stort utvecklingen i övriga koncernen. Vi ser att aktiviteten på den nordiska marknaden är tillbaka i nivå med hur det såg ut före pandemin och efter att det varit en nedgång under andra halvan 2023, vi ser positivt på det kommande verksamhetsåret, säger Tobias Henriksson, Head of Sales & Marketing KNAPP Nordics.

I Sverige har KNAPP levererat automatiserade lagerlösningar till några av de mest moderna distributionscentralerna, med kunder som Dagab, Elgiganten och Apoteket.

– I en tid då företag ställs inför utmaningar som geopolitisk osäkerhet, inflation och brist på arbetskraft, är tillförlitliga partnerskap och holistiska systemlösningar viktigare än någonsin. Vi är en företagsgrupp som skapar intelligenta systemlösningar genom att bygga en bro mellan branschkunskap och teknologi i världsklass. Det är kärnan i en motståndskraftig leveranskedja och avgörande för framgång, säger Gerald Hofer, CEO för KNAPP.

Generellt sett är bra lägen för logistikcentra idag synonymt med höga kostnader och låg tillgänglighet. Därför väljer många företag att uppdatera och optimera sina befintliga siter istället för att etablera sig på nytt. Nya långsiktiga projekt för internationella kunder som Würth-gruppen, Zalando och den amerikanska stormarknadskedjan Kroger omfattar därför både uppförande av nya anläggningar och modernisering av befintliga system. Inom båda områdena finns stora vinster att göra, inte minst tack vare viktiga bidrag till ökad hållbarhet.

Trots att den internationella marknaden har präglats av hård konkurrens säkrade KNAPP AG en orderingång på 2,12 miljarder euro under året, och ett rörelseresultat före skatt på 161 miljoner euro (föregående år: 173 miljoner euro). I Europa upplevde koncernen hög orderingång inom alla delar av kärnverksamheten, med modebranschen som en av årets höjdpunkter.

Nynas förenklar med Descartes TMS-lösning

Nynas AB, en världsledande tillverkare och leverantör av specialoljeprodukter och relaterade tjänster använder Descartes molnbaserade transportation management system (TMS) för att skapa automatiserad kommunikation under kundorderprocessen.

Lösningen används för att kommunicera med transportörer, speditörer, tullombud, oberoende inspektörer och deras centrala lagringshubb, för att stödja de olika transporttyper som de använder för sina leveranser över hela Europa. 

– Då vi redan förlitar oss på Descartes lösning för tullhantering som vi använder för att automatisera våra processer för tull, ville vi bygga vidare på detta framgångsrika koncept även inom vår transportverksamhet, särskilt eftersom många intressenter snabbt övergår från pappersbaserade till digitala transportprocesser, säger Rogier van Hoof, Senior Lead Business Processes på Nynas, och fortsätter: 

 – Med Descartes TMS har vi uppnått en omedelbar minskning av orderändringar med 20 %, tack vare förbättrad datakvalitet och minskat manuellt arbete. Där vi tidigare förlitade oss på e-post, telefonsamtal och PDF-dokument för att kommunicera orderändringar till flera parter, har lösningen eliminerat tidskrävande manuella uppgifter och istället möjliggjort en direkt och synkroniserad kommunikation med våra externa partners system. Dessutom har våra kunder nu en lättillgänglig översikt över orderinformation och leveransstatus.

Som en del av Descartes omfattande lösningar för transporthantering hjälper Descartes molnbaserade TMS företag, oberoende av storlek, att automatisera sina transportprocesser och minska transportrelaterade kostnader. Genom att använda lösningen får företag en enhetlig plattform för att mata in kundorderdata, hantera order genom hela leveransprocessen (t.ex. ändringar av upphämtningsdatum, produkttyper och produktkvantiteter) samt automatisera kommunikationen med externa parter i leveranskedjan, från det att kunderna lägger sina order tills de faktureras för leveranser. Genom att eliminera manuella steg för kommunikation med flera system och transportpartners minskar företag risken för felaktig data, ökar produktiviteten och påskyndar leveransen av varor till kunderna. 

– Vi är glada över att vår lösning hjälper Nynas att effektivisera kommunikationen inom sitt transportnätverk, säger Elmer Spruijt, VP, Global Sales på Descartes.

Om Nynas

Nynas lösningar stödjer övergången till ett mer hållbart samhälle. Vi erbjuder bitumen och nafteniska specialprodukter för applikationer som berör människors liv varje dag. Var du än tittar, hittar du föremål och tjänster som skapats – eller möjliggjorts – med hjälp av Nynas specialprodukter.

Om Descartes

Descartes hjälper kunder över hela världen genom lösningar som ger dem tillgång till de beslutsstöd – inom strategisk ruttoptimering, transportoptimering och tullhantering – som krävs för full visibilitet och automatisering genom leveranskedjan. 

IMI Supply Chain Solutions förvärvar Softlogs

Softlogs erbjuder specialiserade system för automatiserad kontroll av fraktkostnader. Med sitt senaste förvärv skapar IMI Supply Chain Solutions ett ännu starkare erbjudande för företag med höga krav på effektiv och hållbar logistik.

Förvärvet av Softlogs är ett naturligt steg i vår strävan att erbjuda heltäckande, resilienta och moderna logistiklösningar. Vi ser fram mot att integrera Softlogs team och unika lösningar i IMI för att leverera ytterligare värde till våra kunder nu och i framtiden, säger Niklas Rönnbäck, vd för IMI Supply Chain Solutions. 

Softlogs är känt för sitt unika system som inkluderar fakturakontroll, ekonomisk fraktanalys, klimatavtrycksrapportering, fraktkostnadsallokering på flera nivåer, samt vidarefakturering av fraktkostnader. Genom att automatisera kontrollen av fraktkostnader, så underlättar och effektiviserar Softlogs arbetet för transportköpare och transportörer. Detta ger användarna full översikt och kontroll över alla fraktrelaterade element.

– Vi är glada över att bli en del av IMI-familjen och deras breda produktportfölj. Tillsammans kommer vi att ta oss till nya höjder och erbjuda fler kunder kraftfulla system för att hantera och optimera fraktkostnader, säger Jon-Arild Ludvigsen, vd för Softlogs.

Hydroscand bygger nytt lager och installerar en nygammal AutoStore

Snabbväxande Hydroscand bygger ett nytt lager i Älvsjö och automatiserar hanteringen med bolagets befintliga och med en ny AutoStore-anläggning. Tillsammans med Element Logic flyttas den befintliga anläggning, som installerades 2020, och byggs därefter in i en ny uppgraderad och utvidgad lösning.

Resultatet ska bli en mer yteffektiv och ergonomisk lagerlösning som bättre passa Hydroscands behov. Den nya installation kommer att uppgraderas och bestå av 35 000 lådor, 24 robotar och 12 portar, vilket ger en mer än fördubblad kapacitet jämfört med idag.

– Vi ser detta som en långsiktig investering för att säkerställa fortsatt tillväxt och effektivitet. Genom att vi äger fastigheten har vi friheten att utveckla den efter våra egna och våra kunders behov. Där kommer automation fortsätta spela en avgörande roll, säger Thomas Lampinen, Logistikchef på Hydroscand AB.

Medarbetarna i fokus

Den nya lagerlösningen med automation och förbättrad ergonomi innebär att tunga produkter hanteras med minimal belastning på personalens ryggar. Alla befintliga medarbetare följer med till det nya lagret. Tack vare den ökade effektiviteten behövs ingen personalökning trots en utökad anläggning.

Miljömedvetet och kostnadseffektivt

Att återanvända AutoStore-systemet uppges vara både kostnadseffektivt och bättre för miljön. I stället för att skrota och köpa nytt, återanvänds materialet.

– Det är spännande att Hydroscand väljer en innovativ automationslösning som möjliggör fortsatt effektiv leverans till deras kunder, samtidigt som ergonomin förbättras för medarbetarna, säger Andreas Fager som är Account Manager på Element Logic Sweden.

Projektet påbörjades i maj och beräknas vara klart i januari nästa år. Därefter är planen att successivt fylla på med mer automation.

Hydroscand grundades 1969 i Stockholm, Sverige. Vi är idag en global ledande leverantör av tjänster och lösningar för slangar, kopplingar och angränsande kundbehov. 


Felfri e-handelslogistik till krävande konsumenter

Read the English version here!

Bonver Logistics är ett väl etablerat logistikbolag vars rötter går tillbaka mer än fyrtio år. Företaget startades 1983 som en distributör av videofilm i VHS- och DVD-format. Under nittiotalet växte verksamheten kraftigt och etablerades som ett av Nordens största distributionsföretag för nöjesprodukter.

Med streamingtjänsternas intåg i början av 2000-talet minskade den fysiska filmdistributionen snabbt, vilket medförde att Bonver i stället övergick till att sälja 3PL-tjänster genom dotterbolaget Bonver Logistics AB. Grunden för detta var den omfattande logistikkompetens som utvecklats under åren och en avancerad logistikanläggning i Gåshaga strax utanför Stockholm.

– Idag är vi specialiserade på att hjälpa e-handlare att leverera sina produkter med hög kvalitet, effektivitet och en bra konsumentupplevelse, säger My Westberg som sedan snart ett år är vVD på Bonver Logistics och sedan i mars i år även tillförordnad vd i bolaget.

”Influencerfavorit”

Bonver Logistics närmare fyrtio kunder är till största delen växande e-handelsbolag, ofta med välkända varumärken, som levererar till konsumenter i och utanför Norden. Några exempel är det exklusiva livsstilsvarumärket Rituals, Bianca Ingrossos Caia Cosmetics och Petra Tungårdens Adoore.

– Vi har blivit en favorit för influencers, säger My med ett stort leende och framhåller att många kunder är populära e-handelsbolag inom konfektion, smycken, kosmetika och kosttillskott. Flera av kundföretagen ägs av välkända influencers och vänder sig till extremt medvetna konsumenter, med höga förväntningar på en felfri, snabb leverans och en riktigt bra köpupplevelse.

Förhindra och förebygga logistikfel

Mot den här bakgrunden har Bonver Logistics nyligen sjösatt ett pilotprojekt där så kallad intelligent videoanalys ska användas för att säkerställa att orderhanteringen, inklusive plockning och packning, görs så pass felfritt som möjligt och dokumenteras med video.

– Syftet med projektet är dels att vi ska upptäcka och förebygga fel, dels att vi ska lära oss av våra misstag och förbättra våra processer. Med sökbar video kommer vi också kunna följa upp och dokumentera vad som faktiskt har hänt, berättar My och konstaterar att den egna personalen därmed slipper tidskrävande diskussioner om vad som har gått fel och vad det beror på.

Partner för satsningen är det svenska logtech-bolaget SiB Solutions som sedan starten 2017 har blivit uppmärksammat för sina numera beprövade tjänster.

– Med våra tjänster får logistikintensiva företag en visuell insikt i sina flöden, från produktion till lager och distribution och kan på så vis förhindra och förebygga fel och minimera tidskrävande och kostsamma reklamationer, säger Mats Borgegård, Sales Account Manager Nordics på SiB Solutions.

Kundupplevelse av högsta klass

My betonar att det övergripande målet med satsningen inte handlar om att kontrollera medarbetarnas arbete utan att hjälpa kunderna – e-handlarna – att bli ännu bättre på att leverera en hög kundupplevelse genom att minimera de fel som kan uppstå i order till leveransprocessen.

– Vi ser oss som en premiumleverantör av logistiktjänster som erbjuder en logistik som håller högsta kvalitet. Att göra egna kostnadsbesparingar är en positiv bieffekt av den sökbara videolösningen, men den viktigaste drivkraften för oss är att leverera mer värde till våra kunder och till deras kunder, samtidigt som jag hoppas och tror att satsningen ger våra medarbetare en ökad trygghet i jobbet och stärker vårt varumärke.

Långsiktig utvecklingspartner

De kunder som väljer Bonver Logistics som partner gör inte i första hand sitt leverantörsval baserat på lägsta pris, utan till stor del även på kvalitet, servicegrad och ständig utveckling. En avundsvärd marknadsposition som förpliktigar.

– Kostnad och pris är alltid viktigt, men vi är väldigt glada över att ha kunder som verkligen värdesätter att vi har ett nära, långsiktigt samarbete där vi kommer med proaktiva förbättringsförslag och prioriterar service och kvalitet. I samarbete med SiB Solutions är målsättningen att vi ska kunna erbjuda ännu bättre kundservice, kvalitet och värdeskapande.

Under piloten filmas ett specifikt, avgränsat flöde med hjälp av SiB Solutions mjuk– och hårdvaror. Det betyder konkret att videokameror har monterats vid tolv packbord, en packmaskin och vid lagrets sorteringsverk. Innan ett paket eller en påse försluts registrerar Bonver Logistics lagersystem och SiB Solutions mjukvara hela processen till dess en försändelse lämnar lagret. Hittills har de fel som uppstår för det mesta resulterat i att slutkunden snabbt har fått en ny produkt levererad, eftersom det inte har varit ekonomiskt vettigt att lägga massor av tid på att utreda vad som gått fel och varför. Med SiB Solutions lösning kan man nu sekundsnabbt söka en viss order och hitta den aktuella filmsnutt som visar vad som faktiskt har hänt.

– Den informationen kan vi använda som en faktabas för att förbättra våra processer eller om allt gått rätt till som ett ”bevis” på att felet inte har inträffat hos oss. Nu får vi en tracking som hjälper oss att bli bättre och minimerar eller helst eliminerar de få fel som trots allt inträffar, förklarar My.

Utbildar personalen

En annan fördel med tjänsten är att det material som genereras kan användas för att utbilda lagerpersonalen, vilket är särskilt viktigt i samband med säsongstoppar då en hel del tillfälligt anställd personal ska läras upp på kort tid.

– Vi kommer kunna visa både fast anställd personal och de som anlitas under toppar vilka fel som typiskt uppstår och hur de kan undvikas. Inför och under sommaren har flera av våra kunder en säsongstopp på grund av många reor och erbjudanden. Då ökar våra volymer enormt mycket, vi dubblar personalstyrkan och kör i dubbla skift. Det blir ett spännande stress-test, säger My med något förväntansfullt i rösten.

På huvudkontoret i det vackra och sjönära Gåshaga på Lidingö känns det i väggarna att Bonver har en stark företagskultur. My berättar att personalen generellt sett jobbar länge i företaget och trivs.

– Det finns helt klart en stolthet hos vår personal. Man är engagerad och vill prestera sitt yttersta för att allt ska bli rätt. Vårt gemensamma mål är att vara bäst i branschen på e-handelslogistik till konsumenter och på sikt ska vi även växa och utveckla vår förmåga inom e-handel till företag. Med en alldeles ny logistikanläggning i Rosersberg norr om Stockholm har vi den grund som behövs för att växa vidare och utveckla vårt erbjudande.

Bonver Logistics AB är ett dotterbolag till Bonver AB som i sin tur ingår i Versteegh Gruppen. I koncernen ingår bland annat även Apotekstjänst, Gåshaga kafferosteri och WLN Group. Bonver satsade tidigt på logistikteknik och har bland annat en pick-to-light-lösning, conveyerbanor, paternosterverk, en automatisk kartongmaskin och avancerade säkerhetslösningar.

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

AV JENS DREMO OCH ROBERT JANSSON

Read english version here!

Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?

Företag vill inte bara få bättre överblick och kontroll över den egna materialförsörjningen utan vill även stärka relationen med sina leverantörer. Med digitala lösningar av den typ som vi erbjuder kan dessa mål uppnås – utmaningen är dock ofta att få till det engagemang och den prioritering som är nödvändig för att lyckas.

Insikten och behovet finns

Pandemin och andra globala störningar har tvingat många företag att tänka om när det gäller hur de bygger upp sina affärssystem. Många företag använder sig av ett globalt leverantörsnätverk för sin supply chain, vilket gör sig mer sårbart för störningar. Företagen ser nu fördelarna med en mer regional försörjning, där det finns möjlighet till att ta proaktiva steg för att identifiera och mildra effekterna av eventuella yttre utmaningar i leveranskedjan och för att leva upp till ökade krav från kunderna. Det finns alltså ett ökat intresse för och en insikt om digitala lösningar som ger bättre översikt och kontroll. Men att genomföra de nödvändiga förändringarna är ingen enkel uppgift.

Digitalisering kräver change management

För att förstå utmaningarna och behovet av digitalisering inom supply chain management, kan vi börja med att titta på vad företagen står inför när de beslutar sig för att investera i en ny systemlösning. Många företag känner att de har förbättringspotential, men ofta är det en fråga om prioritering internt. Så även om intresset för att förbättra processerna finns där, är det få som har det högst upp på sin agenda. Den stora utmaningen ligger i att ha kraften och viljan att genomföra den nödvändiga förändringen. Att omvandla försörjningskedjan är en stor uppgift, särskilt för större företag som ersätter sina komplexa processer med nya system. Det handlar därför om att starta upp ett förändringsarbete, change management. Här kan det även vara viktigt att företag erbjuder utbildningsprogram på plats för att förbereda medarbetarna på ny teknik och nya arbetsmetoder. Om de misslyckas med detta kan de förlora värdefull kunskap och erfarenhet när medarbetare inte hinner och har svårt att anpassa sig till de nya arbetssätten.

Samverkan med leverantörer och kunder

Men det kräver inte bara en omställning av företagets egna arbetssätt utan också en anpassning från alla inblandade parter i kedjan, ofta både av kunder och leverantörer. Tekniken spelar en central roll här, eftersom våra lösningar bygger på att samla in och bearbeta information från flera olika system. Detta kan skapa farhågor kring integration och kompatibilitet, men vinsterna i form av bättre visibilitet och kontroll är ofta värda insatsen.

Visibilitet för bättre planering och optimering

För företag med stora och komplexa försörjningskedjor är behovet av effektivisering och förbättrad planering särskilt stort. Dessa företag har ofta långa kedjor från materialframställning till slutprodukt och distribution över hela världen. Ofta upplever de ineffektiv materialförsörjning och flaskhalsar som hindrar dem från att nå sina mål. Här kan digitala

lösningar göra stor skillnad genom att erbjuda en omfattande översikt och möjliggöra bättre planering och styrning av hela kedjan. Att investera i en stor systemlösning är ett stort åtagande som kräver tid och resurser. Men fördelarna är många. Genom att få en bättre process och minska lagerhållningen kan företag undvika obalans och bristsituationer, allt från omplanering i egen produktion till fördröjning av leverans gentemot slutkund. Med en förbättrad visibilitet kan de också optimera sina materialflöden och minska kapitalbindningen.

Sammanfattning

I en värld där störningar i försörjningskedjan blivit allt vanligare, har intresset för förbättrad planering och visibilitet ökat markant. Företag inser nu vikten av att inte enbart förlita sig på globala leverantörsnät- verk utan även ha en regional försörjning för att minska risker och skapa stabilitet. Utmaningarna är dock många, från att genomföra de nödvändiga förändringarna i arbetssätt till att integrera teknik som kräver information från flera olika flöden. För företag med stora, komplexa försörjningskedjor kan rätt mjukvara erbjuda den översikt och kontroll som behövs för att effektivisera processer, minska lager och undvika flaskhalsar. Genom att skapa synlighet över hela kedjan kan företag optimera sina materialflöden, minska kapitalbindningen och uppnå en mer balanserad och effektiv försörjningskedja. Detta arbete har vi ägnat oss åt i över 25 år, med målet att ge företag den insikt de behöver för att ta sina affärsprocesser till nästa nivå.

Jens Dremo är vd för PipeChain SCM

Robert Jansson är Senior Key Account på PipeChain SCM

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

– Vi tyckte länge att vi inte behövde RFID eftersom våra löpande inventeringar visade att vi hade 99 procents korrekthet och dessutom var tekniken länge både omogen och dyr. Samtidigt fick vi signaler från butikerna om att det var stora differenser mellan det vi säger att vi har och det som faktiskt finns i butik. Orsaken var att de resultat som inventeringarna gav baserades på finansiella data, inte på verkliga lagersaldon, säger Johan Stenström, som är supply chain-utvecklare på Stadium och den person som har varit mest pådrivande och involverad i RFID-satsningens olika skeden.

Startade som ett pilotprojekt

När Johan och hans kollegor dubbel– och trippelkollade inventeringsresultaten med hjälp av en programvara visade det sig att den verkliga saldo-korrektheten i själva verket låg kring 70 procent, inte 99.

– Dessbättre togs budskapet emot på ett bra sätt av vår företagsledning. Man förstod att vi hade lärt oss något viktigt som vi behövde ta tag i och förbättra. Vi landade ganska snabbt i att det var med hjälp av RFID som problemet skulle lösas och 2019 drog vi i gång ett pilotprojekt tillsammans med RFID-specialisterna SML RFID och Zebra Technologies.

Övertygande business case

Pilotprojektet, som genomfördes i ett antal testbutiker, visade på en ännu större potential. I de aktuella butikerna låg lagersaldokvaliteten bara kring 65 procent.

– När vi införde RFID i de aktuella butiksflödena såg vi att korrektheten i våra lagersaldon ökade dramatiskt, men vi såg också att mängder av artiklar som borde finnas på säljytorna låg i butikernas lager. När vi insåg detta blev vi mer övertygade än någonsin att vår satsning var helt rätt, berättar Johan.

Saldokvaliteten i testbutikerna ökade från 65 till 97 procent med RFID. Med de siffrorna fanns det en stark affärsmässig grund för ledning och styrelse att 2019 fatta beslut om att genomföra en RFID-satsning i hela verksamheten. Ett år senare går utrullningen i gång i alla butiker, mitt under pågående pandemi.

Omfattande projekt

Stadiums utrullning av RFID i hela företaget har varit en omfattande process som fortfarande pågår. I skrivande stund har cirka 91 procent av alla artiklar försetts med RFID, och målet är att varenda artikel ska taggas.

– Det är ett stort projekt där vi har taggat våra artiklar i etapper. Målet är att alla varor oavsett värde ska ha RFID inom kort eftersom vi ser att det ger oss en fördel totalt sett, även om kanske inte varje skosnöre kan bära kostnaden, säger Peter Carlson, som är ansvarig för supply chain-utveckling på Stadium.

Ökad försäljning, lönsamhet och kundnöjdhet

Att ha stenkoll på sin varutillgänglighet är förstås ett enormt starkt konkurrensmedel till nytta för effektivitet, hållbarhet, kundservice och inte minst försäljning och lönsamhet.

– Att ha rätt lagersaldo i butik är helt avgörande för försäljning och lönsamhet eftersom 80 procent av kunderna aldrig frågar om det finns en viss storlek eller färg på lager. Att få koll på detta och att nu ha rätt produkter ute på säljytan är därför något helt fantastiskt för oss, säger Peter.

Ett annat resultat av RFID-satsningen är att medarbetarna i Stadiums butiker har fått en ökad trygghet kring vad som finns i butik och slipper lägga onödig tid på att leta efter varor som inte finns. I stället kan de ägna sin tid åt att sälja, ge kunderna en bra service och tydliga besked om ifall en vara finns i den egna butiken eller i en näraliggande butik.

– Vi brukar säga att två tredjedelar av det som ska vara i en butik faktiskt finns där, och jag möter detaljhandlare som uppger att 3 av 4 besökare lämnar butiken för att de inte hittar rätt varor, säger Mattias Lindström, som är Nordenchef på Zebra Technologies. Mattias berättar att den tveksamhet inför RFID som inledningsvis kan finnas hos en del detaljister brukar övergå i förtjusning när man ser hur tekniken påtagligt ökar både försäljningen och lönsamheten i den hårt konkurrensutsatta detaljhandeln.

Långsamt genombrott

RFID-tekniken har dock mognat långsamt och det verkliga genombrottet kan sägas ha kommit först på senare år. När Stadium drog i gång sitt projekt 2019 fanns det knappt några detaljister i Norden som körde RFID storskaligt, med undantag för H&M som hade kommit i gång med sin globala satsning. Utanför Norden finns det däremot flera stora detaljister som har gått i täten för RFID-ut- vecklingen, bland annat Dechatlon, Nike, Adidas och Walmart – företag som alla rapporterar lyckade resultat av sina satsningar.

– Jag tror att avmattningen i konjunkturen har gjort att många detaljister väntar lite med att investera, även om man förstår värdet och nyttan. Sen är en RFID-implementering en omfattande process som involverar många medarbetare både i det egna företaget och hos berörda leverantörer och det gäller även om det bara är ett pilotprojekt, säger Lotta Engström, projektledare på SML RFID och extern projektledare för Stadiums satsning.

Goda råd

Johan nickar instämmande och inflikar återigen att de finansiella inventeringarna missleder många företag till att underskatta hur pass stora saldofelen faktiskt är i lager och butiker och därför inte inser att de har ett behov av RFID.

– Ett gott råd är därför att börja med att säkerställa den verkliga saldokorrektheten. Om man därefter beslutar sig för att satsa på RFID är en nyckel att få med alla berörda funktioner och aktörer i projektet, eftersom det gäller att se effekterna av investeringen för hela verksamheten, inte enbart för en viss funktion.

Ett annat gott råd från Johan är att se till att kvaliteten på data är hög och att de manuella processerna är uppstyrda.

– RFID ger oss kvalitet, men om vi har matat in fel streckkod så spelar det ingen roll att vi har RFID. Därför har vi fått lägga mycket tid på att rätta upp våra data och lära oss hur vi ska arbeta på rätt sätt med vår datakvalitet och med att ha mer ordning och reda i våra processer, exempelvis hur vi tar emot och registrerar varor i butik.


Stadium är Sveriges största sport– och sportmodekedja och de båda koncepten Stadium och Stadium Outlet har sammanlagt cirka 200 butiker och en omfattande e-handel i Sverige, Finland och Norge. Koncernen har närmare 3 500 anställda och ägs av familjen Eklöf. År 2022/2023 omsatte koncernen 7 500 Msek och levererade ett resultat på ca 200 Msek.

IMI Supply Chain Solutions och Shibuya i strategiskt partnerskap

IMI Supply Chain Solutions, som är specialiserade på mjukvarulösningar inom supply chain och logistik, har tillsammans med Shibuya ingått ett strategiskt samarbete kring driften av IMI Supply Chain Solutions svit av mjukvarulösningar.

Samarbetet innebär att IMI Supply Chain Solutions börjar leverera sina logistiklösningar i molnet och samtidigt ökar stabiliteten och säkerheten i sin leverans. Alltsammans började för ungefär ett år sedan när IMI Supply Chain Solutions påbörjade en omsorgsfull sökprocess efter en partner för drift av sina supply chain-mjukvaror. Av legala- och säkerhetsmässiga skäl var det viktigt att partnern var svensk och lagom stor – varken för liten eller för stor. Dessutom var det viktigt att hitta en partner som delade IMIs värderingar och företagskultur.

Valet föll slutligen på Shibuya, ett företag i Pulsen-koncernen, som är en så kallad hybrid-IT leverantör som erbjuder infrastrukturtjänster för en stabil och säker IT-drift – oavsett om det är lokalt i bolagets egna datahallar i Sverige, i privata moln eller i publika lösningar.

SCE har intervjuat Sandra Lundegaard, COO och vVD på  IMI Supply Chain Solutions och Martin Rydén, Head of Hybrid Cloud & Partners på Shibuya om företagens strategiska samarbete.

“Plans are nothing; planning is everything”

En del av SCE # 3/2024 handlar om supply chain planering – ett växande behovsområde i en oförutsägbar och dynamisk värld. Ordet planering kan möjligen kännas torrt och tråkigt, men i praktiken är ju planering det som vi människor till stor del ägnar oss åt. Det vill säga gör upp planer, bestämmer vad vi ska göra och hur vi ska göra det. Vare sig det sker vid köksbord, konferensbord eller någon annanstans är det planer vi smider, i privatlivet och på jobbet. Men det är själva planeringsprocessen som är det centrala, planen är sekundär.

Supply chain planning viktigare men svårare

Inom supply chain och logistik har planering kommit i fokus som ett resultat av pandemi, krig, varubrister och transportproblem. En konsekvens är att intresset för och efterfrågan på planeringsverktyg ökar snabbt. Och det gäller en mängd olika planeringsmjukvaror, men även mjukvaror för att i realtid upptäcka när verkligheten avviker från planerna.

Planera för avvikelser

Just det faktum att verkligheten så ofta saboterar de fina, välbalanserade planerna är en omständighet som har fått vissa att tappa tron på traditionell mer långsiktig supply chain-planering. Andra menar att det just därför är viktigare än någonsin att faktiskt planera – men inte bara för ”den perfekta leveransen”, utan för mängder av alternativa scenarion. I grunden är ju planering en önskan om att få ordning och reda på saker och ting. Vilket är svårt i en mer och mer kaotisk omvärld där det mesta, eller i alla fall väldigt mycket, faktiskt ligger utanför vår kontroll.

Agilt och snabbfotat

I en stabil, förutsägbar värld kan vi utforma detaljerade planer som föreskriver vad alla ska göra och hur det ska göras. Men i en oförutsägbar och föränderlig värld blir de detaljerade planerna snarare något negativt och ineffektivt som hämmar den kreativa anpassningsförmåga som är nödvändig. När saker förändras snabbt – exempelvis vad gäller köp- och säljmarknader, efterfrågan, resurser, teknik, regelverk med mera – krävs ett snabbfotat förhållningssätt och agerande. Här krävs en förmåga att anpassa sig till förändrade förutsättningar, vilket innebär att planeringen behöver väga in mängder av olika risker och scenarier. Den typen av scenarioplanering blir därför allt viktigare i dagens turbulenta och dynamiska affärslandskap.

Processen det centrala

Avslutningsvis tycker jag att den amerikanske presidenten och armégeneralen Dwight D. Eisenhower (1890-1969) hade ett förhållningssätt till planering som är mer aktuellt än någonsin. “Ike” var innan han valdes till USAs president överbefälhavare för de allierade styrkorna under andra världskriget. Som militär var han formad av den föränderliga verklighet som råder i krig, med ständiga överraskningar, nya utmaningar och möjligheter. Dagens globala affärsvärld präglas på samma sätt av ett ökat kaos, där den del av planeringen som handlar om att medvetandegöra olika scenarios är helt central och mycket viktigare än ”planen”.

“Plans are nothing; planning is everything”, Dwight D. Eisenhower

Glad sommar!

Stefan Karlöf, chefredaktör