Trafikanalys: Elektrifierade lastbilar ökar kraftigt kommande år

Statistikmyndigheten Trafikanalys uppger i en ny rapport att antalet nyregistrerade fordon kommer fortsatt att ligga på låga nivåer under 2024, men öka igen under 2025-2027 i takt med ett förbättrat konjunkturläge. En annan slutsats är att elektrifieringen av lastbilar fortsätter i snabb takt där även tunga eldrivna lastbilar köps i allt högre grad.

Under 2023 nyregistrerades närmare 8 000 tunga lastbilar, vilket är ett högt antal. Prognosen för 2024 är något lägre ställd, men för åren 2025–2027 är prognosen på ungefär samma nivå som innan coronapandemin, dvs. mellan 7 000–8 000 nya fordon per år. Nyregistreringen av tunga lastbilar med eldrift har fram till 2020 handlat om enstaka fordon. Det har dock förändrats. Enligt prognosen kommer de eldrivna lastbilarna utgöra 15 procent av de nyregistrerade tunga lastbilarna år 2027. När det gäller lätta eldrivna lastbilar är bedömningen att antalet ökar kraftigt de kommande två åren. Från 19 procent av de nyregistrerade lätta lastbilarna 2023 till 37 procent 2027.

——————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Myndigheten Trafikanalys analyserar och utvärderar svensk transportpolitik och ansvarar för den officiella statistiken på transportområdet. Trafikanalys tar också fram kunskapsunderlag till transportpolitiska beslutsfattare och arbetar för en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning i hela landet.

54 % av företagen satsar på automatisering för att motverka arbetskraftsbrist

Descartes Systems Group har släppt sin andra studie om den rådande bristen på tillgänglig arbetskraft; ”What Are Companies Doing to Survive the Supply Chain and Logistics Workforce Challenge?”. Studien visar att 54 procent av europeiska och Nordamerikanska företag fokuserar på att automatisera icke värdeskapande och repetitiva arbetsuppgifter för att möta bristen på arbetskraft inom supply chain och logistik.

Resultaten i studien bekräftar att många arbetsuppgifter inom supply chain och logistik är rutinmässiga och kräver manuella insatser. Optimering av leveransrutter (54%) och spårning av försändelser i realtid (53%) är de mest vanligt förekommande tekniklösningarna som används för att förbättra produktiviteten.

– Problemet med brist på kvalificerad personal är utbrett och studien bekräftar att de flesta organisationer med verksamhet inom supply chain och logistik har gjort förändringar för drift, teknik, rekrytering och bibehållande av personal för att övervinna problemet. Baserat på resultaten av studien anser vi att arbetsgivare bör fortsätta att investera och utvecklas för att få ut mesta möjliga av sina befintliga resurser och fokusera på mer än pengar för att anställa och behålla en kompetent personalstyrka, säger Chris Jones, EVP, Industry på Descartes.

Studiens visar också att de strategier, och de tekniska verktyg som företagen använder för att hantera bristen på arbetskraft varierar beroende på ekonomiska resultat, tillväxt, ledningens uppfattning om hur viktig logistik är samt hur framgångsrikt företaget jobbar för att behålla sina medarbetare.


Descartes och SAPIO Research intervjuade 1 000 beslutsfattare inom tillverkning, distribution, detaljhandel, transport och logistik i slutet av 2023. Målet var att förstå vad organisationer inom supply chain och logistik gör för att förbättra produktiviteten hos sina medarbetare, hitta nya och behålla den befintliga personalen men även hitta alternativ för att minska utmaningarna med kvalificerade medarbetare idag och i framtiden. De tillfrågade var baserade i Sverige, Norge och Danmark samt ytterligare sex europeiska länder, Kanada och USA och hade positioner på chefsnivå i sina respektive organisationer.

MHI & Deloitte: ”Ökade teknikinvesteringar i supply chain”

MHI (Material Handling Institute) och Deloitte har nyligen publicerat sin årliga Annual Industry Report, denna gång betitlad. ”The Collaborative Supply Chain: Tech-forward and Human-Centric”.

Årets undersökning omfattade fler än 1 700 ledare i supply chain, från företag över hela världen. Studien lyfte fram elva viktiga tekniska innovationer som förändrar och ger nya möjligheter i supply chain. Enligt rapporten har 55 procent av de tillfrågade ledarna i supply chain ökat sina investeringar i Supply Chain-teknik och innovation. 88 procent kommer investera över en miljon USD och 42 procent över 10 miljoner USD. Av de elva teknikområden som undersökts antas alla komma att tillämpas allt mer under de kommande fem åren. Nedan anges i vilken grad som de olika teknikerna kommer att tillämpas under de kommande fem åren. I topp ligger teknik för lager- och nätverksoptimering, IoT samt Artificiell Intelligens (se samtliga 11 teknikområden nedan). I rapporten fokuseras denna gång särskilt hur människa och teknik allt mer arbetar i ett värdeskapande samspel.

  • Lager- och nätverksoptimering 85 %
  • Internet of Things 85 %
  • Artificiell intelligens 84 %
  • Sensorer och automatisk identifiering 83 %
  • Robotik och automation 82 %
  • Cloud Computing och datalagring 82 %
  • 3D-printning 81 %
  • Avancerad dataanalys 78 %
  • Blockchain 77 %
  • Autonoma fordon och drönare 76 %
  • Mobil teknik 75 %

(Procenttalen anger i vilken grad tekniken antas vara tillämpad hos respondenterna inom fem år).







Descartes förvärvar tull- och RFID-expert

Descartes Systems Group, med flera kontor i Norden, förvärvar Aerospace Software Developments (ASD) – ett programvaruföretag inom tull för logistikleverantörer samt RFID-lösningar för flyglogistik. Den nya tekniken uppges komma att stötta Descartes befintliga nordiska kunder som använder Descartes Global Logistics Network (GLN).

– Descartes Global Logistics Network (GLN) är utformat för att hjälpa speditörer, transportörer och logistikleverantörer att samarbeta för att hantera försändelsernas hela livscykel, säger Ken Wood, EVP Product Management på Descartes, och fortsätter:

– Denna kombination med ASD är ett starkt komplement till vårt nuvarande produktutbud. ASD tillför djupgående irländsk tullexpertis och en modern teknikplattform för tullhantering i flera länder. Vi ser också stora synergier för flygbolagen genom att kombinera ASD:s RFID-baserade lösningar med Descartes CORE BLE-plattform för spårning i realtid, konstaterar Ken Wood. 

ASD:s tullösningar, som drivs under varumärket Thyme-IT, hjälper importörer, exportörer och logistikleverantörer att uppfylla irländska lagkrav för import och export på ett säkert och effektivt sätt. Dessutom hjälper ASD:s RFID-lösningar globala flygbolag och markpersonal att följa de olika flygbolagens regler genom att använda unik identifiering, taggning och spårning.

– I takt med att kunderna i allt högre grad vill hantera fler affärsprocesser med en leverantör, fortsätter vi att lägga till lösningar i GLN för att de ska kunna göra det. ASD delar vår vision om att betjäna den bredare globala logistikgemenskapen av speditörer, transportörer och logistikleverantörer. Vi är glada över att välkomna Aerospace Software Developments anställda, kunder och partners till Descartes, säger Edward J. Ryan, CEO på Descartes.

Descartes förvärvade ASD för cirka 57 miljoner euro, varav 54 miljoner euro betalades med kontanta medel.

PMI steg till 51,4 – fortsatt uppåt i industrin

PMI-total (Inköpschefsindex) noterades i april till 51,4 från 50,4 i mars och är därmed den andra månaden i rad som indexet är i tillväxtzonen (över 50-nivån). Orderingången fortsätter att förbättras och blev i april den högsta på över två år.

– Det stärker bilden av en ljusare svensk industrikonjunktur, även om det går fortsatt trögt i flera av Sveriges viktigaste exportmarknader, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Fyra av fem delindex bidrog till uppgången i PMI-total men det är endast delindex för orderingång och produktion som är i tillväxtzonen. Orderingång svarade för det största positiva bidraget till uppgången i PMI-total följt av sysselsättning, leveranstider och lagerinköp medan produktion gav ett negativt bidrag. Industriföretagens produktionsplaner backade i april och indexet noterades till 58,7. Det är dock högre än genomsnittet för de senaste tolv månaderna (54,0) och innebär att en majoritet av företag planerar att öka produktionen det närmaste halvåret. 

– Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser ökade i april till 53,4 från 46,8 i mars. Det är första gången sedan vintern 2023 som indexet är över 50-nivån och innebär att pristrycket i industrin ökar igen, där högre globala metallpriser och svag krona sannolikt kan ha bidragit till prisuppgången, säger Kennemar. 

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång.

Accenture investerar i AI-drivna humanoida robotar

Globala tjänsteföretaget Accenture har genom det egna investmentbolaget Accenture Ventures investerat i Sanctuary AI, ett kanadensiskt AI-robotbolag som utvecklar AI-drivna humanioda robotar.

– AI-drivna humanoida robotar är avgörande för att utveckla arbete och stödja människor eftersom bristen på arbetskraft håller på att bli ett problem i många länder och branscher, säger Joe Lui, Accentures globalt ansvarige för avancerad automation och robotteknik, och fortsätter:

– Sanctuary AI:s avancerade AI-plattform tränar robotar att agera i sin miljö och utföra nya arbetsuppgifter med hög precision och på mycket kort tid. Vi ser en enorm potential för dessa robotar inom branscher som post och paket, tillverkning, detaljhandel och lagerverksamhet, där de kan komplettera och samarbeta med människor och automatisera uppgifter på ett sätt som traditionell robotik inte klarar.

Sanctuary AI:s robot PhoenixTM, som nyligen fick TIMEs utmärkelse ”Best inventions of 2023”, kan utföra en mängd arbetsuppgifter, bland annat välja och packa varor samt korrekt utföra rengöring, märkning och vikning av föremål med händer som uppges kunna mäta sig med mänskliga händers skicklighet och finmotorik.

– Robotar med mänsklig intelligens kommer att helt förändra framtidens arbetskraft. Genom att kombinera Accentures expertis inom disruptiv teknologi med Sanctuary AI:s branschledande robotik kan vi hjälpa några av de största företagen i världen att hantera denna förändring och tillhandahålla de bästa lösningarna för sina kunder, säger Geordie Rose, CEO och medgrundare av Sanctuary AI.

Accenture har tidigare investerat i robotteknik, bland annat har nyligen bolaget Accenture Alpha Automation bildats, som ett joint venture tillsammans med japanska robotbolaget Mujin. Dessutom har Accenture förvärvat Eclipse Automation i Kanada och Pollux i Brasilien.

En Humanoid robot här en robot med en kroppsform byggd för att likna den mänskliga kroppen. En humanoid design kan ha funktionella ändamål, såsom att interagera med människor och dess miljöer.

Langebæk expanderar med kontor i centrala Stockholm

Som en del av sin långsiktiga expansion i Sverige öppnar konsultföretaget Langebaeks svenska bolag – Langebæk Consulting AB – ett kontor på Vasagatan 7A i centrala Stockholm.

Det nya kontoret kommer att ledas av Langebaek Consultings vd, Peter Landenberg med huvudkonsulten Magnus Schultz.

– Vi har under många år varit rådgivare åt kunder som Lyko, Coop, Axfood, Elgiganten, Ahlsell, Martin & Severa. Med etableringen av ytterligare en svensk filial kan vi ge ännu bättre support till våra kunder och vara närmare projekten under deras genomförande, säger Peter Landenberg.

Langebæk grundades i Danmark och etablerade sitt första svenska kontor i Västerås redan 2018, vilket flyttades till Örebro 2022. Med tillskottet av det nya kontoret på Vasagatan 7A i Stockholm siktar Langebæk på att öka sin närvaro och bättre försörja kunder och projekt över hela Sverige.

Driv innovation inom logistik och skandinaviska synergier

I takt med att fler företag söker innovativa lösningar relaterade till nya anläggningar, automatisering och processer kommer Langebæk att behålla sitt fokus på befintliga tjänster och samtidigt erbjuda möjligheter inom nyare områden.

– Expansionen till Stockholm är i linje med vår vision om att stärka synergier över nationsgränserna. Genom att ha närvaro i flera skandinaviska städer kan vi bidra till våra kunders konkurrenskraft och utveckla exceptionella logistiklösningar, säger Peter Landenberg.

Positivt trendbrott i e-handeln

I dagarna släppte Svensk Handel den senaste upplagan av Svensk e-handelsindikator (mars 2024). Rapporten visar att den svenska e-handeln växer under årets första kvartal, vilket inte har hänt de senaste två åren.

– Det är positivt att se att svensk e-handel nu når ett trendbrott när det gäller omsättningstillväxt. Förhoppningsvis är det en trend som kommer hålla i sig. Samtidigt ser vi att summan per kund minskar vilket indikerar att det rör sig om fler paket som behöver transporteras från leverantör till kund. En utveckling som transportnäringen behöver vara lyhörd till för att kunna möta behovet framöver, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.

E-handelsindikatorn för första kvartalet 2024 visar att omsättningen i e-handeln ökar med 11 procent, vilket är det starkaste resultatet sedan Q1 2021.

– Andelen konsumenter som e-handlar från företag utanför Sveriges gränser ökar enligt den senaste indikatorn. Snittet för första kvartalet i år är 18 procent, jämfört med 15 procent 2023. I en skakig omvärld är det av största vikt att företag har kontroll på att tulldokumentationen följer varje lands gällande regler för att undvika försenade leveranser. Även handelskontakter eller länder som är under sanktion kan leda till oförutsägbara avbrott i leveranskedjan, säger Lars Persson.

Svensk Handels e-handelsindikator genomförs i samarbete med Novus och kartlägger löpande konsumenters e-handelskonsumtion i Sverige. Datainsamlingen sker första veckan varje månad och mäter e-handel av fysiska varor.

Descartes hjälper kunder över hela världen genom lösningar som ger dem tillgång till de beslutsstöd – inom strategisk ruttoptimering, transportoptimering och tullhantering – som krävs för full visibilitet och automatisering genom leveranskedjan. Descartes lösningar används för planering, spårning och uppföljning av leveranser, men också för att hantera och följa upp på transportörsavtal, tjänstekvalité och transportfakturor.

SCE #2 2024

TEMA: VÄRDESKAPANDE LOGISTIK MED AI & ML

  • Så kan AI/ML skapa värde i supply chain
  • Kan AI låsa upp arbetets bojor?
  • Intervju med Per Öhagen, vd och koncernchef, Nefab Group
  • Stadigt växande marknad för fjärdepartslogistik, med Daniel Ljungberg och Jörgen Larsson
  • 4PL – ”Äntligen har det lossnat”, med Mattias Norin
  • Ökad acceptans och förståelse för AI, med Peter Henriksson
  • Så kan leveransfel minimeras med RFID, med Alexander Dellborg
  • Nu händer det på riktigt, AI skapar värde i lagret med Benny Thögersen
  • Dekarbonisering av transporter med AI, med Talia Baxmann och Oliver Ritzmann
  • Med mera …

DHL Express rankas högt som arbetsplats

DHL Express uppger i ett pressmeddelande att företaget återigen har rankats högt i Great Place to Works (GPTWs) årliga rankning av certifierade företag, vilket är ett erkännande av en attraktiv arbetsplats där medarbetarna trivs och känner sig engagerade.

– Att rankas högt av Great Place to Work är ett bevis på vårt engagemang för att skapa en säker och positiv arbetsmiljö där våra medarbetare mår bra och kan utvecklas. Vi är särskilt stolta över vårt framgångsrika upplägg med medarbetarbonus, ett sätt att belöna våra medarbetare för deras engagemang och prestationer. Vi är övertygade om att denna modell stärker vårt team och bidrar till vår fortsatta framgång som ledande företag inom branschen, säger Lisa Göthberg, HR Director på DHL Express Sverige.

Medarbetarbonusen på DHL Express ger flera fördelar för både medarbetarna och företaget som helhet. Genom att belöna prestationer och framgångar skapas en kultur av motivation och engagemang bland medarbetarna samt skapar en starkare laganda.

– Våra medarbetare är hjärtat och själen i vårt företag. Utan deras engagemang och insatser skulle vi inte vara där vi är idag. Jag vill rikta ett stort tack till var och en för att ni bidrar till vår framgång och för att ni gör DHL Express till en fantastisk arbetsplats, säger Peter Ervasalo, vd, DHL Express Sverige.