PMI ökade till 55,3 i augusti – ny högstanivå för 2025

Inköpschefsindex (PMI) för svensk industri steg i augusti till 55,3 från 54,4 i juli. Det är en ny högstanivå 2025 och över det historiska genomsnittet (54,3) för första gången sedan våren 2022.  

– Efter svackan i juni har tillväxttakten i industrin tagit ny fart samtidigt som det kommit positiva konjunktursignaler från flera europeiska länder. Minskad osäkerhet kring globala handelspolitiken efter sommarens handelsavtal med USA kan också ha bidragit till uppgången, konstaterar Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Affärsvolym svarade för det största positiva bidraget till uppgången i PMI-total följt av orderingång, leveranstider och sysselsättning medan inköpslager drog ned indexet. Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser ökade från 50,1 i juli till 50,9 i augusti. Det är femte månaden i rad som indexet ligger strax ovanför 50-nivån. 

– Vi ser ett fortsatt dämpat pristryck i industrin som drivs av kronförstärkningen och måttliga råvaruprisökningar, även om höjda amerikanska handelstullar på sikt kan komma att driva upp företagens kostnader, säger Jörgen Kennemar.

Intersport bygger ny AutoStore med Element Logic

När Intersport bygger ett nytt centrallager i egen regi satsar man på en AutoStore som navet i sin logistiklösning. Tillsammans med Element Logic har en helhetslösning tagits fram, med fokus på både dagens flöden och framtida tillväxt.

De nya automatiserade lagerverksamheten byggs upp i en egen fastighet i Nässjö, med målet att skapa kontroll, skalbarhet och konkurrenskraft. I centrum för satsningen finns en AutoStore och ett nytt WMS och Element Logic som integratör.

– Vår tidigare AutoStore-lösning har gett oss värdefulla erfarenheter och vi ser fram emot att fortsätta utvecklas tillsammans med Element Logic. Med det nya lagret tar vi logistiken till nästa nivå – både i kapacitet och teknisk funktion, säger Joakim Nielsen, Warehouse Manager på Intersport.

I nära samarbete med Intersport har Element Logics specialister analyserat data, simulerat kapacitet och utformat en lösning som är fullt anpassad till den nya anläggningens förutsättningar. Det innebär bland annat att AutoStore-lösningen är placerad i direkt anslutning till inbound- och outboundportar, vilket ger ett smidigare flöde än i det tidigare lagret. AutoStore-systemet i sig är kraftfullt, men det verkliga värdet ligger i helheten, där Element Logic haft en aktiv roll i att hjälpa Intersport att integrera mjukvarorna Router och eLogiq, vilka bland annat bidrar till att minska behovet av manuell hantering. Som WMS-leverantör, med Element Logic som rådgivare, har intersport valt föll NYCE.

– Vi är trygga i erfarenheten från tidigare flyttprojekt. Här har vi kunnat ta höjd för både nuvarande drift och framtida behov – och hjälpa kunden att fatta rätt beslut kring både mjukvara och layout. Det är ett helhetsgrepp med Customer Success i fokus, säger Ertugrul Kilicaslan, Account Manager på Element Logic Sweden.

Autostore-läsningen består av 50 000 lådor, 44 s R5 robotar och en grid med en kapacitet på 61 377. Driftsättning planeras att ske med start under sista kvartalet 2025.

”Korrekta data en förutsättning för lagerautomatisering”

Nordiska logistikkonsulten Langebæk är sedan starten 1977 specialiserad på lagerutveckling inklusive lagerautomatisering. Under årens lopp har man sett hur lagerverksamheter har blivit alltmer datadrivna – det vill säga beroende av data och analys för att optimera produktivitet, effektivitet, hållbarhet och kundservice. 

– Under mina tolv år på Langebæk är utvecklingen vad gäller dataanalys och användning av data den kanske mest påtagliga utvecklingstrenden, säger Morten Badsberg, director på Langebæk med särskilt ansvar för att utveckla företagets kompetens på området.

Ungefär 80 procent av Langebæks uppdrag handlar om att på olika sätt bistå kundföretag i samband med lagerautomatisering. Och i dessa uppdrag är det av största vikt att ha korrekta data. 

– Att ha och använda korrekta data är en förutsättning för att automatisera. Vi kan inte automatisera i ett lager om vi inte har koll på vad vi hanterar, i vilka volymer, dimensioner och så vidare, säger Morten och ger ett pedagogiskt exempel:

– Om vi har data som pekar på att en vara passar i en låda som är 60×40 cm, men den visar sig vara två centimeter större så har vi fått ett problem som kan skapa mycket merarbete när man utvecklar en automatiserad lagerlösning. 

”Fick en uppsättning perfekta data” 

Han exemplifierar med ett stort nordiskt handelsföretag som efter en storskalig automatisering levererade en perfekt uppsättning data – något Morten aldrig tidigare hade sett.

– Det fanns inga fel i de data som vi fick och inga data fattades, allt var perfekt. Orsaken var helt enkelt att de redan hade automatiserat, vilket hade tvingat dem till att få full koll på sin data. Här ser vi numera en stor skillnad jämfört med för tio år sedan, då det krävdes mycket mer för att få fram de data som vi behöver. 

Egen datamodell

Att få koll på grundläggande data om leveranser, order, artiklar, volymer, vikter, dimensioner, lastbärare, förpackningar, med mera har alltid varit viktigt. Men med den ökade teknikanvändningen i lager har behovet av att använda data blivit helt avgörande. Och för Langebæk är insamlingen av data i allmänhet det första steget i ett kundprojekt. Därför startar de allra flesta projekt med att teamet eller konsulten i fråga klargör för kunden vilka data som behövs. Därefter använder man en egen datamodell, baserad på mångåriga erfarenheter och best practice.

– Med hjälp av vår modell ser vi snabbt vilken kvalitet som en uppsättning data håller, och vilka ytterligare data som behövs. I modellen lägger vi in ganska detaljerade data om inbound- och outboundflöden, hanterade artiklar och så vidare. Baserat på dessa data föreslår vi en optimal lösning som antingen är automatiserad eller helt manuell. 

Varierande kvalitet och förmåga

Hur pass duktiga företag är på att samla in, analysera och använda data varierar en hel del. Oftast är stora företag bättre än mindre, men Morten betonar att det finns stora variationer.

– De större företagen har blivit ganska duktiga generellt sett. Särskilt när de har automatiserat. Om du har investerat i en komplicerad lagerautomation så behövs det dedikerade personer som fokuserar specifikt på att fånga in och analysera data för att med detta kunna optimera anläggningen, säger han och konstaterar att det kana vara svårt för ett mindre företag att motivera kostnaden för personal som arbetar med data och dataanalys av logistik.

Fler datavetare och analytiker

De större anställer numera dedikerade datavetare och analytiker för att fånga in och använda logistikdata som grund för såväl lagerautomation som för att utveckla automatiserad datafångst, analys och beslutsfattande med hjälp av AI- och maskininlärningsalgoritmer. Personer med liknande kompetenser rekryteras även av Langebæk i ökad utsträckning. 

– De yngre personer som vi numera rekryterar från universiteten har ofta en bra kunskap om AI och maskininlärning och Phyton. Det är bra för vår egen interna kompetensutveckling och därmed för våra kunder, konstaterar Morten.

Intervju och text Stefan Karlöf

Swisslog introducerar AMR-serien IntraMove för dynamisk palltransport

Swisslog introducerar IntraMove-serien, en autonom mobil robot (AMR), som erbjuder en mångsidig, horisontell transport för laster upp till 3 000 kg. De nya AMR:erna, som utnyttjar AI för att förbättra prestandan, är utformade för att erbjuda flexibilitet och anpassningsbarhet till olika behov.

– Våra kunder söker i allt högre grad efter horisontella transportlösningar som kan hantera tyngre laster och anpassas till dynamiska och ofta föränderliga förhållanden. Våra nya AMR-enheter är idealiska för transport från en punkt till en annan av pallar inom sektorer som livsmedel och drycker, mode, dagligvaror och industri. Fördelarna med dem är snabb driftsättning och flexibel drift, enkelhet att ändra rutter och leveranspunkter samt anpassningsförmåga för att stödja företagets tillväxt.säger Thomas Balzarek, AMR Solution Manager, Swisslog.

IntraMove är ansluten till den AI-baserade flottans programvara via VDA 5050-standardens kommunikationsgränssnitt. Programvaran möjliggör kartläggning av ett flertal industriella scenarier, vilket säkerställer optimerad ruttplanering och tilldelning av transportorder till robotarna, som färdas självständigt och autonomt på alla rutter. Den kan kopplas direkt till ett WCS eller WMS såsom Swisslogs SynQ. Robotens SLAM-navigering (Simultaneous Localization and Mapping), som använder två laserskannrar, använder AI-algoritmer för att beräkna den mest effektiva vägen till en destination samtidigt som den undviker fysiska hinder och trafik utan behov av kablar, remsor eller tejp.

– Norden är en väldigt mottaglig marknad för Swisslogs IntraMove AMR-enheter, driven av hög automatiseringsgrad, höga arbetskraftskostnader och ett ökande behov av skalbara logistiklösningar. Med starka branscher inom livsmedel, mode och dagligvaror, samt ett tydligt fokus på hållbarhet, passar IntraMove-seriens energieffektiva och AI-drivna design väl in i regionala behov. Lösningens flexibilitet och förmåga att anpassa sig till dynamiska lageromgivningar gör den idealisk både för stora, små och medelstora företag i Norden, säger Erik Finstad, Business Development Manager, Swisslog.

IntraMove-robotarna finns i olika versioner med olika lastkapacitet för ett brett spektrum av tillämpningar, från 600 kg upp till 3000 kg och de kan både integreras i omfattande lösningar, antingen som ett delsystem för effektiv horisontell pall- eller lådtransport från början till slut, eller som en fristående lösning.

TGW Scandinavia fyller 15 år och bygger vidare på framgångsrika projekt

Sedan starten 2010 har företaget TGW Scandinavia, som ingår i TGW Logistics, satt ett tydligt avtryck på den dynamiska marknaden för materialhantering. Många av de lösningar som teamet utvecklar tillsammans med kunder i Sverige, Danmark och Norge är omtalade i branschen, bland annat ett par projekt inom fryslogistik i dagligvaruhandeln.

TGW Scandinavia, som ingår i TGW Northern Europe, ansvarar för allt från affärsutveckling och försäljning till projektledning och lifetime-services i Sverige, Norge och Danmark. Just nu bygger TGW ett högautomatiserat distributionscenter för detaljhandelsjätten ICA Sverige, som ska stå klart i januari 2026. Anläggningen består av ett 30 meter högt fryslager för pallar som är sammankopplat med ett dynamiskt skyttelsystem som möjliggör direkt åtkomst till varje artikel, för att minimera ledtiderna. Artiklarna hämtas, sekvenseras och hanteras vid palleteringsstationer där en hel- eller delvis automatiserad stapling av beställningar sker i rullburar för respektive mottagande butik. En ytterligare anläggning för fryslogistik byggs i Trondheim för den ledande norska dagligvaruhandeln ASKO. Den 18 meter höga frysanläggningen består av ett höglager för pallar och ett automatiserat mini-loadlager med 38 000 lagerplatser.

Distributionscenter för medicinska produkter

I Göteborg kommer ett högautomatiserat distributionscenter att byggas för den svenska vårdspecialisten OneMed. Kärnan kommer att vara det så kallade FlashPick-systemet, med ett 24 meter högt skyttellager och över 80 000 lagerplatser, där den självlärande plockroboten RovoFlex kommer att integreras.

– Vi är fortsatt starkt engagerade i att expandera vår skandinaviska verksamhet som en del av vår strategiska tillväxtplan. Dessa initiativ förstärker vårt engagemang för att stödja våra kunder i regionen, samtidigt som vi utvecklar våra framtidsutsikter för att förbättra deras operativa excellens. Genom att stärka vår lokala närvaro strävar vi efter att leverera ännu större lyhördhet, tillförlitlighet och långsiktigt värde i hela Skandinavien, säger Bart Van Eycken, försäljningschef för norra Europa på TGW Logistics.

Finska färdigmatspecialisten Kokkikartano Snellman automatiserar med SSI Schäfer

Finska Kokkikartano Snellman har anlitat den globala intralogistikexperten SSI Schäfer för att utveckla en automatiserad lagerlösning som gör det möjligt att möta en ökande efterfrågan på färdigmat. Lösningen, som har varit i drift i 18 månader, har kraftigt ökat produktiviteten och lagerkapaciteten, uppger SSI Schäfer i ett pressmeddelande.

– Vår kunds fortsatta tillväxt innebar att det befintliga lagret började nå sin gräns, både när det gäller utrymme och manuellt arbete, Då började vi tillsammans utforma ett helt automatiserat logistikcenter på 3 000 kvadratmeter, förklarar Lauri Impiö, försäljningschef på SSI Schäfer Finland.

I centrum av den nya anläggningen står SSI Flexi Shuttle-systemet – en lösning som beskrivs som modulär och skalbar, utvecklad för dynamisk smådelslagring och ett maximalt nyttjande av tillgängligt utrymme. Med 40 000 lagringsplatser ökar det nya systemet Kokkikartanos lagerkapacitet med över 50 procent.

Den nya lösningen är integrerad med produktionslinjen, varifrån färdiga varor automatiskt överförs till lagring, plockning eller utleverans – helt utan manuell hantering. Över 180 produktvarianter kan nu plockas från samma system, vilket gör dem leveransklara snabbare än tidigare, vilket är en stor fördel.

– Många av våra produkter skickas direkt till kunder utan att lagras någon längre tid. En mycket effektiv process från produktion till leverans är avgörande och den direkta kopplingen till plockzonen gör en stor skillnad, förklarar Tommy Snellman, vd för Kokkikartano Snellman.

För att ytterligare effektivisera verksamheten har ett Pick-by-Light-system implementerats där varje lagerplats är utrustad med en ljusdisplay som visar viktig information, såsom produktnummer och antal. Denna halvautomatiserade metod minimerar plockfel samtidigt som hastighet och precision ökar. Plockade produkter transporteras därefter en våning ner till palleteringsområdet, där de förbereds för leverans.

ARC Advisory Group: Descartes branschledare för molnbaserad TMS och ruttplanering

Descartes Systems Group toppar listorna över SaaS- och molntjänster för Transportation Management Systems (TMS), och verktyg för ruttplanering, i ARC Advisory Groups rapport Transportation Management Systems Global Market Research (2024–2029). Rapporten omfattar applikationer för planering och exekvering (frakt som utförs av en transportör) och ruttplanering (frakt som utförs av egna fordon). Descartes utnämndes också till ett av de främsta företagen inom segmentet planering och exekvering på TMS-marknaden, uppger Descartes i ett pressmeddelande.

Descartes listas som en branschledande TMS-leverantör i varukategorierna; partihandel och distribution, produkter för hemmet, varuhus och allmänna handelsvaror samt detaljhandel. Man listas även som en ledande TMS-leverantör branscherna; detaljhandel, elektronik, transport och logistik, mat & dryck, livsmedel, hushåll & personlig vård samt kläder. Med i täten på ARCs lista finns även välkända aktörer som Oracle, Blue Yonder, SAP, Infor, E2Open och Alpega.

– ARC är ett globalt respekterat företag som gör noggranna och branschnära undersökningar. Det gör topplaceringen i deras senaste globala TMS-marknadsrapport extra hedrande, säger Dan Cicerchi, chef för Transportation Management på Descartes.

I rapporten från ARC görs även en omfattande femårsprognos (2024–2029) för den globala marknaden och en detaljerad analys av ledande TMS-leverantörer. ARC noterar att efterfrågan på lösningar för övervakning i realtid har ökat och att TMS-leverantörer som helt har gått över till SaaS-lösningar växer väsentligt snabbare än de som fortfarande förlitar sig på äldre upplägg.

ARC Advisory Group grundades 1986 och är globalt ledaande inom rådgivningstjänster för industriell automatisering, supply chain management och infrastrukturteknik. Med en blandning av marknadsundersökningar, teknikutvärdering och implementeringsstöd hjälper ARC företag att effektivt navigera genom komplexa digitala förändringar.

Ahlsellkoncernen utser Anders Carlsson till koncernansvarig för supply chain och inköp

Anders Carlsson har utsetts till Chief Procurement & Supply Chain Officer i Ahlsellkoncernen. Han tillträder tjänsten i januari 2026 och kommer att ingå i koncernledningen.

Anders har lång och bred erfarenhet från ledande roller inom inköp, leverantörsstyrning och supply chain i internationella industri- och verkstadsföretag som Saab, GM, ASSA ABLOY och senast i rollen som Director, Ceramic Hybrid Bearings i SKF-koncernen. 

”Tydligt affärsfokus”

I sina tidigare roller har han visat stor förmåga att driva förändring, utveckla effektiva processer och skapa affärsvärde genom strategisk styrning av värdekedjan. I sin nya roll får Anders det övergripande ansvaret för koncernens inköp och supply chain, med fokus på att säkerställa en effektiv, hållbar och kundnära värdekedja.

– Anders står för ett tydligt affärsfokus, ett modernt och inkluderande ledarskap samt en gedigen internationell industrikompetens. Det gör honom till helt rätt person för att driva vår utveckling framåt och nå de strategiska mål vi satt upp till 2030, säger Claes Seldeby, vd för Ahlsellkoncernen.

SSI Schäfer växlar upp i Norden 

En av automationsbranschens ledande aktörer är det tyska familjeföretaget SSI Schäfer – en global aktör som nu intensifierar sin närvaro i Norden. Genom stora, prestigefyllda projekt hos Coop och Apotea storsatsar man på att ta en tydlig position på den nordiska marknaden.

– Norden är en av de mest spännande marknaderna för automation. Vi ser att många företag nu gör sin andra eller tredje investering i automatiserade lösningar, vilket visar på en hög mognadsgrad. Det gör det här till en region med enorm potential, säger Malin Schäfer, vd för SSI Schäfer Norden sedan drygt ett halvår, dock inte besläktad med sin nya arbetsgivare. 

Lokal närhet och förankring

Malin har tidigare arbetat med många stora logistikprojekt där automation varit i fokus, i vilka hon sett hur teknologiska lösningar kan förändra ett företags logistikflöde i grunden och hur implementeringen av sådana system ofta kräver både teknisk expertis och organisatorisk förändringsledning. Hennes uppdrag framåt är tydligt: att ta SSI Schäfers internationella erfarenhet och teknologiska spets och omsätta det i lokal förankring och närhet till kunderna i Norden.

– Ett automationsprojekt är egentligen bara en liten del av en mycket större resa. För att lyckas krävs teknik, men minst lika mycket samarbete, förtroende och en förståelse för varje kunds specifika verklighet. Därför är det så viktigt att vi finns nära våra kunder och har rätt kompetens på plats.

Banbrytande projekt 

Ett av de största automationsprojekten i Norden just nu är det omtalade projektet för Coop – ett  helautomatiserat lager som inte bara sticker ut i regionen, utan även räknas som en av de mest avancerade automationslösningarna i Europa. Malin beskriver det som ett av de mest spännande projekt hon varit involverad i. Strategiskt beläget i hjärtat av Sverige ska anläggningen hantera distributionen av varor till Coops cirka 800 butiker runt om i landet. Merparten av flödet går genom två robotsystem som automatiskt plockar enskilda kollin av både kylda och rumstempererade produkter. Resultatet är ett hållbart, högteknologiskt logistiknav med över 600 000 plockningar per dag.

– Coop-projektet är banbrytande på flera sätt. Att kunna skapa en så pass omfattande lösning som hanterar allt från plockning till distribution med minimal mänsklig inblandning är imponerande. Och vi ser redan nu att det ger resultat i form av ökad effektivitet och minskade kostnader, säger hon.

”Snabbt, effektivt, säkert och hållbart”

Projektet med Coop involverade flera avancerade teknologier, däribland ett högpresterande skyttelsystem, smarta plockrobotar och AI-baserad analys för att optimera lagerhanteringen. Genom att utnyttja realtidsdata och avancerad analys möjliggjörs dessutom ett proaktivt arbetssätt för prediktivt underhåll.

– Det handlar om att skapa ett system som inte bara är snabbt och effektivt, utan också säkert och hållbart, understryker Malin.

E-handelslogistik

Förutom det omfattande samarbetet med Coop lyfter Malin även fram Apotea som ett tydligt exempel på SSI Schäfers djupa kompetens inom e-handelslogistik. Företaget inledde samarbetet som automationspartner för Apoteas anläggning i Morgongåva. När Apotea senare beslutade att etablera ett nytt, högautomatiserat lager i Varberg – med kapacitet att hantera upp till 50 000 fler ordrar per dag – fick SSI Schäfer förtroendet som helhetsleverantör. Det nya lagret är en strategisk satsning för att korta leveranstiderna till sydvästra Sverige, och SSI Schäfers högeffektiva lösningar spelar en central roll i att uppnå det målet.

– Apotea är ett annat spännande exempel på hur vi kan anpassa våra lösningar för e-handel. Här har vi verkligen kunnat visa på den stora flexibiliteten som finns i våra system, säger Malin.

Innovativ och kundcentrerad kultur

Malin beskriver SSI Schäfer företagskultur som innovativ, men samtidigt stabil. Hon lyfter fram vikten av att företaget har långsiktiga kundrelationer och arbetar med hållbara lösningar.

– SSI Schäfer har alltid strävat efter att ligga i framkant när det gäller teknik och automatisering. Men för oss handlar det om mycket mer än teknik, minst lika viktigt är att förstå kundens behov och skapa lösningar som verkligen gör skillnad. En viktig del i det arbetet är den egna företagskulturen. Malin betonar här att samarbete och öppenhet är centrala värderingar i företaget – värderingar som hon känner starkt för. 

– Vi jobbar mycket med att skapa en kultur där medarbetare vågar och vill komma med idéer och testa nya lösningar. Det är så vi driver innovation framåt, säger hon och framhåller vikten av att ha en stark intern kompetens, även regionalt, säger Malin. 

Norden ligger i täten 

Att Norden ligger i täten vad gäller automation är en av anledningarna till att bolaget ser regionen som en strategiskt viktig marknad.

– Norden är en marknad i ständig rörelse, och det kräver att vi både vårdar det vi redan har byggt upp och är beredda att möta nya behov. Ett automationsprojekt är egentligen bara en liten del av en mycket större resa. Vissa företag gör sin andra eller tredje investering, andra bygger om, flyttar eller expanderar – samtidigt som helt nya aktörer, ofta internationella, etablerar sig på den nordiska marknaden. Det gör att vi som leverantör hela tiden möter nya förutsättningar och krav, men också får möjlighet att ta med oss erfarenheter från ett projekt till nästa, säger Malin.

”Inga perfekta automationsprojekt”

Malin beskriver varje projekt som en transformation, där det handlar minst lika mycket om att hantera förändring, kommunikation och samarbete som att installera ny teknik:

– Det finns inga perfekta automationsprojekt, den som säger det ljuger. Det uppstår alltid utmaningar och det viktiga är hur vi tillsammans tar oss an dem. Man måste gå in i ett sånt här projekt med rätt inställning: att det ska hålla över tid, att det kommer att bli jobbigt ibland, men att det är värt det. 

Kundfokus i praktiken 

Med en ökad satsning på kundnära resurser och intern kompetens har SSI Schäfer förstärkt sin förmåga att möta kundernas behov, både i drift och utveckling. Det ökade kundfokuset handlar inte bara om en ambition, utan om ett arbetssätt som ska genomsyra hela organisationen, där man behöver förstå varje kunds verkliga behov, leverera med precision, och se till att inget faller mellan stolarna.

– Ett automationsprojekt är inte klart bara för att systemet är i drift. Först när alla lösa trådar är hanterade, och det inte finns något kvar som gnager, är vi färdiga. Och då börjar nästa steg i en resa som egentligen aldrig tar slut. En automationsanläggning kräver ständiga förbättringar, anpassningar och utveckling, då förutsättningar förändras. Viktigt är att vårda, vidareutveckla, optimera, ja, helt enkelt älska din automation. 

Hon beskriver ett arbetssätt där struktur och uthållighet är centrala komponenter. En tydlig och gemensam handlingsplan krävs – där båda parter vet vad som ska göras, när och av vem. Det gäller inte minst i övergången från projekt till drift, då snabb hantering av kvarstående punkter är avgörande föratt bygga långsiktigt förtroende.

– För mig handlar kundfokus om att vara konsekvent. Att stå kvar när det blåser, och att leverera på det vi har lovat. Automation är en transformationsresa – och för att lyckas krävs att både vi och kunden arbetar mot samma mål, hela vägen, säger hon.

Hållbarhetsfokus 

Hållbarhet är en viktig aspekt av lagerautomation som SSI Schäfer fokuserar på. Och det gäller att implementera teknologier som inte bara är effektiva utan även hållbara. SSI Schäfer har under de senaste åren intensifierat sitt fokus på gröna lösningar, vilket inkluderar allt från energisnåla transportband till återvinningsbara förpackningsmaterial. 

– Vi ser hur energibesparande lösningar och optimerade logistiksystem kan minska både kostnader och miljöpåverkan. För oss handlar det om att skapa system som är framtidssäkrade och anpassningsbara för både dagens och morgondagens behov, avslutar Malin.

Intervju och text Marika Karlöf 

Zhipster rekryterar Mats Fischerström som COO

TMS-bolaget Zhipster fortsätter att växa och satsar på att utveckla nästa generations transport management-system. Som ett led i det arbetet har e-handels- och logistikprofilen Mats Fischerström rekryterats till rollen som COO.

‍- Vi har följt Mats arbete under många år. Han har varit med och definierat standarden för logistiklösningar i Sverige, och vi är mycket glada att han nu väljer att komma till oss. Med hans djupa erfarenhet får vi en ännu starkare grund för att fortsätta utveckla vårt TMS och stärka vår position på marknaden, säger Jan Lundin, vd på Zhipster

Mats har mer än 25 års erfarenhet av mjukvaruutveckling, varav 17 år inom transport och logistik. Han har haft nyckelroller på Memnon/Unifaun och senare på NShift, där han arbetat nära transportörer och e-handlare för att förenkla komplexa flöden. Med Mats som COO ska Zhipster bygga en starkare leveransorganisation och skapa bättre möjligheter att skala upp verksamheten.

– Jag är otroligt peppad på att ta Zhipster till nästa nivå. Det jag sett hittills av Zhipsters team och produkt har imponerat djupt på mig, och det ska bli

Zhipster utvecklar ett molnbaserat TMS (Transport Management System) för e-handlare, 3PL-aktörer och logistikintensiva företag. Systemet samlar transportörer i ett enda gränssnitt, automatiserar bokningar, fraktdokument och fakturamatchning, konsoliderar sändningar och erbjuder realtidsspårning och ett kontrolltorn för översikt och effektiva flöden.