Finska färdigmatspecialisten Kokkikartano Snellman automatiserar med SSI Schäfer

Finska Kokkikartano Snellman har anlitat den globala intralogistikexperten SSI Schäfer för att utveckla en automatiserad lagerlösning som gör det möjligt att möta en ökande efterfrågan på färdigmat. Lösningen, som har varit i drift i 18 månader, har kraftigt ökat produktiviteten och lagerkapaciteten, uppger SSI Schäfer i ett pressmeddelande.

– Vår kunds fortsatta tillväxt innebar att det befintliga lagret började nå sin gräns, både när det gäller utrymme och manuellt arbete, Då började vi tillsammans utforma ett helt automatiserat logistikcenter på 3 000 kvadratmeter, förklarar Lauri Impiö, försäljningschef på SSI Schäfer Finland.

I centrum av den nya anläggningen står SSI Flexi Shuttle-systemet – en lösning som beskrivs som modulär och skalbar, utvecklad för dynamisk smådelslagring och ett maximalt nyttjande av tillgängligt utrymme. Med 40 000 lagringsplatser ökar det nya systemet Kokkikartanos lagerkapacitet med över 50 procent.

Den nya lösningen är integrerad med produktionslinjen, varifrån färdiga varor automatiskt överförs till lagring, plockning eller utleverans – helt utan manuell hantering. Över 180 produktvarianter kan nu plockas från samma system, vilket gör dem leveransklara snabbare än tidigare, vilket är en stor fördel.

– Många av våra produkter skickas direkt till kunder utan att lagras någon längre tid. En mycket effektiv process från produktion till leverans är avgörande och den direkta kopplingen till plockzonen gör en stor skillnad, förklarar Tommy Snellman, vd för Kokkikartano Snellman.

För att ytterligare effektivisera verksamheten har ett Pick-by-Light-system implementerats där varje lagerplats är utrustad med en ljusdisplay som visar viktig information, såsom produktnummer och antal. Denna halvautomatiserade metod minimerar plockfel samtidigt som hastighet och precision ökar. Plockade produkter transporteras därefter en våning ner till palleteringsområdet, där de förbereds för leverans.

ARC Advisory Group: Descartes branschledare för molnbaserad TMS och ruttplanering

Descartes Systems Group toppar listorna över SaaS- och molntjänster för Transportation Management Systems (TMS), och verktyg för ruttplanering, i ARC Advisory Groups rapport Transportation Management Systems Global Market Research (2024–2029). Rapporten omfattar applikationer för planering och exekvering (frakt som utförs av en transportör) och ruttplanering (frakt som utförs av egna fordon). Descartes utnämndes också till ett av de främsta företagen inom segmentet planering och exekvering på TMS-marknaden, uppger Descartes i ett pressmeddelande.

Descartes listas som en branschledande TMS-leverantör i varukategorierna; partihandel och distribution, produkter för hemmet, varuhus och allmänna handelsvaror samt detaljhandel. Man listas även som en ledande TMS-leverantör branscherna; detaljhandel, elektronik, transport och logistik, mat & dryck, livsmedel, hushåll & personlig vård samt kläder. Med i täten på ARCs lista finns även välkända aktörer som Oracle, Blue Yonder, SAP, Infor, E2Open och Alpega.

– ARC är ett globalt respekterat företag som gör noggranna och branschnära undersökningar. Det gör topplaceringen i deras senaste globala TMS-marknadsrapport extra hedrande, säger Dan Cicerchi, chef för Transportation Management på Descartes.

I rapporten från ARC görs även en omfattande femårsprognos (2024–2029) för den globala marknaden och en detaljerad analys av ledande TMS-leverantörer. ARC noterar att efterfrågan på lösningar för övervakning i realtid har ökat och att TMS-leverantörer som helt har gått över till SaaS-lösningar växer väsentligt snabbare än de som fortfarande förlitar sig på äldre upplägg.

ARC Advisory Group grundades 1986 och är globalt ledaande inom rådgivningstjänster för industriell automatisering, supply chain management och infrastrukturteknik. Med en blandning av marknadsundersökningar, teknikutvärdering och implementeringsstöd hjälper ARC företag att effektivt navigera genom komplexa digitala förändringar.

Ahlsellkoncernen utser Anders Carlsson till koncernansvarig för supply chain och inköp

Anders Carlsson har utsetts till Chief Procurement & Supply Chain Officer i Ahlsellkoncernen. Han tillträder tjänsten i januari 2026 och kommer att ingå i koncernledningen.

Anders har lång och bred erfarenhet från ledande roller inom inköp, leverantörsstyrning och supply chain i internationella industri- och verkstadsföretag som Saab, GM, ASSA ABLOY och senast i rollen som Director, Ceramic Hybrid Bearings i SKF-koncernen. 

”Tydligt affärsfokus”

I sina tidigare roller har han visat stor förmåga att driva förändring, utveckla effektiva processer och skapa affärsvärde genom strategisk styrning av värdekedjan. I sin nya roll får Anders det övergripande ansvaret för koncernens inköp och supply chain, med fokus på att säkerställa en effektiv, hållbar och kundnära värdekedja.

– Anders står för ett tydligt affärsfokus, ett modernt och inkluderande ledarskap samt en gedigen internationell industrikompetens. Det gör honom till helt rätt person för att driva vår utveckling framåt och nå de strategiska mål vi satt upp till 2030, säger Claes Seldeby, vd för Ahlsellkoncernen.

SSI Schäfer växlar upp i Norden 

En av automationsbranschens ledande aktörer är det tyska familjeföretaget SSI Schäfer – en global aktör som nu intensifierar sin närvaro i Norden. Genom stora, prestigefyllda projekt hos Coop och Apotea storsatsar man på att ta en tydlig position på den nordiska marknaden.

– Norden är en av de mest spännande marknaderna för automation. Vi ser att många företag nu gör sin andra eller tredje investering i automatiserade lösningar, vilket visar på en hög mognadsgrad. Det gör det här till en region med enorm potential, säger Malin Schäfer, vd för SSI Schäfer Norden sedan drygt ett halvår, dock inte besläktad med sin nya arbetsgivare. 

Lokal närhet och förankring

Malin har tidigare arbetat med många stora logistikprojekt där automation varit i fokus, i vilka hon sett hur teknologiska lösningar kan förändra ett företags logistikflöde i grunden och hur implementeringen av sådana system ofta kräver både teknisk expertis och organisatorisk förändringsledning. Hennes uppdrag framåt är tydligt: att ta SSI Schäfers internationella erfarenhet och teknologiska spets och omsätta det i lokal förankring och närhet till kunderna i Norden.

– Ett automationsprojekt är egentligen bara en liten del av en mycket större resa. För att lyckas krävs teknik, men minst lika mycket samarbete, förtroende och en förståelse för varje kunds specifika verklighet. Därför är det så viktigt att vi finns nära våra kunder och har rätt kompetens på plats.

Banbrytande projekt 

Ett av de största automationsprojekten i Norden just nu är det omtalade projektet för Coop – ett  helautomatiserat lager som inte bara sticker ut i regionen, utan även räknas som en av de mest avancerade automationslösningarna i Europa. Malin beskriver det som ett av de mest spännande projekt hon varit involverad i. Strategiskt beläget i hjärtat av Sverige ska anläggningen hantera distributionen av varor till Coops cirka 800 butiker runt om i landet. Merparten av flödet går genom två robotsystem som automatiskt plockar enskilda kollin av både kylda och rumstempererade produkter. Resultatet är ett hållbart, högteknologiskt logistiknav med över 600 000 plockningar per dag.

– Coop-projektet är banbrytande på flera sätt. Att kunna skapa en så pass omfattande lösning som hanterar allt från plockning till distribution med minimal mänsklig inblandning är imponerande. Och vi ser redan nu att det ger resultat i form av ökad effektivitet och minskade kostnader, säger hon.

”Snabbt, effektivt, säkert och hållbart”

Projektet med Coop involverade flera avancerade teknologier, däribland ett högpresterande skyttelsystem, smarta plockrobotar och AI-baserad analys för att optimera lagerhanteringen. Genom att utnyttja realtidsdata och avancerad analys möjliggjörs dessutom ett proaktivt arbetssätt för prediktivt underhåll.

– Det handlar om att skapa ett system som inte bara är snabbt och effektivt, utan också säkert och hållbart, understryker Malin.

E-handelslogistik

Förutom det omfattande samarbetet med Coop lyfter Malin även fram Apotea som ett tydligt exempel på SSI Schäfers djupa kompetens inom e-handelslogistik. Företaget inledde samarbetet som automationspartner för Apoteas anläggning i Morgongåva. När Apotea senare beslutade att etablera ett nytt, högautomatiserat lager i Varberg – med kapacitet att hantera upp till 50 000 fler ordrar per dag – fick SSI Schäfer förtroendet som helhetsleverantör. Det nya lagret är en strategisk satsning för att korta leveranstiderna till sydvästra Sverige, och SSI Schäfers högeffektiva lösningar spelar en central roll i att uppnå det målet.

– Apotea är ett annat spännande exempel på hur vi kan anpassa våra lösningar för e-handel. Här har vi verkligen kunnat visa på den stora flexibiliteten som finns i våra system, säger Malin.

Innovativ och kundcentrerad kultur

Malin beskriver SSI Schäfer företagskultur som innovativ, men samtidigt stabil. Hon lyfter fram vikten av att företaget har långsiktiga kundrelationer och arbetar med hållbara lösningar.

– SSI Schäfer har alltid strävat efter att ligga i framkant när det gäller teknik och automatisering. Men för oss handlar det om mycket mer än teknik, minst lika viktigt är att förstå kundens behov och skapa lösningar som verkligen gör skillnad. En viktig del i det arbetet är den egna företagskulturen. Malin betonar här att samarbete och öppenhet är centrala värderingar i företaget – värderingar som hon känner starkt för. 

– Vi jobbar mycket med att skapa en kultur där medarbetare vågar och vill komma med idéer och testa nya lösningar. Det är så vi driver innovation framåt, säger hon och framhåller vikten av att ha en stark intern kompetens, även regionalt, säger Malin. 

Norden ligger i täten 

Att Norden ligger i täten vad gäller automation är en av anledningarna till att bolaget ser regionen som en strategiskt viktig marknad.

– Norden är en marknad i ständig rörelse, och det kräver att vi både vårdar det vi redan har byggt upp och är beredda att möta nya behov. Ett automationsprojekt är egentligen bara en liten del av en mycket större resa. Vissa företag gör sin andra eller tredje investering, andra bygger om, flyttar eller expanderar – samtidigt som helt nya aktörer, ofta internationella, etablerar sig på den nordiska marknaden. Det gör att vi som leverantör hela tiden möter nya förutsättningar och krav, men också får möjlighet att ta med oss erfarenheter från ett projekt till nästa, säger Malin.

”Inga perfekta automationsprojekt”

Malin beskriver varje projekt som en transformation, där det handlar minst lika mycket om att hantera förändring, kommunikation och samarbete som att installera ny teknik:

– Det finns inga perfekta automationsprojekt, den som säger det ljuger. Det uppstår alltid utmaningar och det viktiga är hur vi tillsammans tar oss an dem. Man måste gå in i ett sånt här projekt med rätt inställning: att det ska hålla över tid, att det kommer att bli jobbigt ibland, men att det är värt det. 

Kundfokus i praktiken 

Med en ökad satsning på kundnära resurser och intern kompetens har SSI Schäfer förstärkt sin förmåga att möta kundernas behov, både i drift och utveckling. Det ökade kundfokuset handlar inte bara om en ambition, utan om ett arbetssätt som ska genomsyra hela organisationen, där man behöver förstå varje kunds verkliga behov, leverera med precision, och se till att inget faller mellan stolarna.

– Ett automationsprojekt är inte klart bara för att systemet är i drift. Först när alla lösa trådar är hanterade, och det inte finns något kvar som gnager, är vi färdiga. Och då börjar nästa steg i en resa som egentligen aldrig tar slut. En automationsanläggning kräver ständiga förbättringar, anpassningar och utveckling, då förutsättningar förändras. Viktigt är att vårda, vidareutveckla, optimera, ja, helt enkelt älska din automation. 

Hon beskriver ett arbetssätt där struktur och uthållighet är centrala komponenter. En tydlig och gemensam handlingsplan krävs – där båda parter vet vad som ska göras, när och av vem. Det gäller inte minst i övergången från projekt till drift, då snabb hantering av kvarstående punkter är avgörande föratt bygga långsiktigt förtroende.

– För mig handlar kundfokus om att vara konsekvent. Att stå kvar när det blåser, och att leverera på det vi har lovat. Automation är en transformationsresa – och för att lyckas krävs att både vi och kunden arbetar mot samma mål, hela vägen, säger hon.

Hållbarhetsfokus 

Hållbarhet är en viktig aspekt av lagerautomation som SSI Schäfer fokuserar på. Och det gäller att implementera teknologier som inte bara är effektiva utan även hållbara. SSI Schäfer har under de senaste åren intensifierat sitt fokus på gröna lösningar, vilket inkluderar allt från energisnåla transportband till återvinningsbara förpackningsmaterial. 

– Vi ser hur energibesparande lösningar och optimerade logistiksystem kan minska både kostnader och miljöpåverkan. För oss handlar det om att skapa system som är framtidssäkrade och anpassningsbara för både dagens och morgondagens behov, avslutar Malin.

Intervju och text Marika Karlöf 

Zhipster rekryterar Mats Fischerström som COO

TMS-bolaget Zhipster fortsätter att växa och satsar på att utveckla nästa generations transport management-system. Som ett led i det arbetet har e-handels- och logistikprofilen Mats Fischerström rekryterats till rollen som COO.

‍- Vi har följt Mats arbete under många år. Han har varit med och definierat standarden för logistiklösningar i Sverige, och vi är mycket glada att han nu väljer att komma till oss. Med hans djupa erfarenhet får vi en ännu starkare grund för att fortsätta utveckla vårt TMS och stärka vår position på marknaden, säger Jan Lundin, vd på Zhipster

Mats har mer än 25 års erfarenhet av mjukvaruutveckling, varav 17 år inom transport och logistik. Han har haft nyckelroller på Memnon/Unifaun och senare på NShift, där han arbetat nära transportörer och e-handlare för att förenkla komplexa flöden. Med Mats som COO ska Zhipster bygga en starkare leveransorganisation och skapa bättre möjligheter att skala upp verksamheten.

– Jag är otroligt peppad på att ta Zhipster till nästa nivå. Det jag sett hittills av Zhipsters team och produkt har imponerat djupt på mig, och det ska bli

Zhipster utvecklar ett molnbaserat TMS (Transport Management System) för e-handlare, 3PL-aktörer och logistikintensiva företag. Systemet samlar transportörer i ett enda gränssnitt, automatiserar bokningar, fraktdokument och fakturamatchning, konsoliderar sändningar och erbjuder realtidsspårning och ett kontrolltorn för översikt och effektiva flöden.

Speed väljer IMI för ny WMS-lösning

3PL-bolaget Speed Logistics uppgraderar sitt lager i Borås med ett nytt lagerhanteringssystem (WMS) från nordiska mjukvarubolaget IMI Supply Chain Solutions. 

– Det här är ett affärskritiskt projekt för oss och för våra kunder. Vi behöver en lösning som fungerar från dag ett, men som också klarar att växa med nya behov över tid, säger Erik Irwing, Business Area Manager på Speed Logistics. 

Projektet kännetecknas av tydliga krav på robusthet och på en flexibel och anpassningsbar WMS-lösning. Samtidigt har Speed Logistics behov av en snabb leverans och implementering av lösningen. Enligt Erik Irwing har IMI mött dessa behov och krav på ett bra sätt.

– IMI kunde visa att de har både strukturen och erfarenheten för att leverera snabbt och kontrollerat, utan att kompromissa på kvalitet eller stabilitet. Att deras WMS-lösning är väl beprövad inom 3PL-verksamheter var också avgörande, eftersom det ger oss en flexibel plattform som kan anpassas i takt med att våra behov förändras.

– Vi är stolta över att få vara med och framtidssäkra Speeds lagerverksamhet i Borås. Vårt närvarande och personliga arbetssätt tillsammans med vår erfarenhet av att implementera affärskritiska lösningar i högt tempo gör att vi kan leverera snabbt och med kvalitet i varje steg, säger Niklas Rönnbäck, vd på IMI Supply Chain Solutions. 

IMI Supply Chain Solutions är en nordisk aktör med huvudkontor i Linköping och merparten av deras kunder finns i Norden. Med en kombination av bred supply chain-expertis och spetskompetens inom WMS levererar IMI lösningar som är både flexibla och skalbara – särskilt i uppdrag där flöden, systemkrav och affärsmål ställer höga krav på både tempo och precision. 

BITO och LNConsult ska utveckla digitala innovationer för lagringsteknik

BITO-Lagertechnik Bittmann GmbH och LNConsult GmbH etablerar strategiskt partnerskap med målet att gemensamt utveckla och implementera innovativa digitala lösningar för att öka effektiviteten i intralogistikprocesser. Särskilt fokus ligger på digital uppgradering av hyll- och lådsystem för att optimera processer och skapa mervärde till kunderna. 

– Digitalisering är en nyckelfaktor för att optimera logistikprocesser och göra dem mer hållbara. Genom att samarbeta med BITO-Lagertechnik kan vi kombinera våra styrkor och utveckla innovativa lösningar som är exakt anpassade efter kundernas behov, säger Thomas Mayr, vd för LNConsult GmbH.

En central uppgift för båda parterna blir att säkerställa en sömlös integration av nya digitala tekniker i BITO:s beprövade låd- och hyllsystem, samt att vidareutveckla den befintliga digitaliseringen av BITO-lådor under varumärket Internet of Bins and Containers. Företagen stöds av PDi Digital GmbH, en medlem av VusionGroup, som fungerar som strategisk utvecklingspartner.  

– Med LNConsult får vi en stark partner som kompletterar vår expertis som helleverantör inom lagrings- och plockteknik på ett utmärkt sätt. Nu kan vi erbjuda våra kunder ett bredare utbud av digitala lösningar för att göra deras intralogistikprocesser ännu effektivare och frigöra ny potential, säger Winfried Schmuck, VD för BITO-Lagertechnik.

BITO erbjuder professionella lager- och logistiklösningar. Som en av få totalleverantörer utvecklar, tillverkar och marknadsför vi högkvalitativa hyll- och pallsystem, rullbanor, lagerlådor samt interna transportlösningar för alla branscher. BITO grundades redan 1845 och huvudkontoret ligger i Tyskland. Idag har koncernen 19 dotterbolag och mer än 1300 anställda. BITO Storage Systems Nordic ansvarar för verksamheten på den nordiska marknaden med lokala kontor i Sverige, Danmark och Finland. 

Xeneta förvärvar eeSea – integrerar data och insikter om sjöfrakt

Norska Xeneta AS, en leverantör av globala supply chain-data om sjö- och flygrakt, uppger i ett pressmeddelande att man förvärvar danska branschkollegan eeSea som erbjuder insikter och prediktiva analyser för den globala branschen för containerfrakt. Tillsammans ska de båda verksamheterna stärka kundernas förmåga att utvärdera och optimera containerfrakt.

– I dag är en viktig milstolpe för Xeneta. Att gå samman med eeSea och kombinera våra data och kompetenser främjar vårt gemensamma uppdrag att skapa transparens och effektivitet i hur sjöfrakt köps och säljs. Våra kombinerade datakällor och täckning kommer att ge kunderna information som skapar ökade förutsättningar att få kontroll på fraktkostnader och leveranssäkerhet, säger Xenetas CEO Patrik Berglund.

Genom att lägga till eeSeas globala data om tidtabeller, transittider och tillförlitlighet till sitt befintliga utbud av fraktdata, vill Xeneta göra det möjligt för sina kundföretags upphandlare att hantera fraktkontrakt och leverantörer baserat på servicenivåer, och inte bara kostnad, för att säkerställa rätt service till rätt pris. Xeneta är ett privatägt företag med över 200 anställda över hela världen som har sitt huvudkontor i Oslo. Bolaget transformerar fraktupphandling och logistik genom att leverera korrekt, oberoende data och färdig information genom att tillhandahålla datatjänster, prisbelönta plattformar, marknadsinsikter, optimeringsrapporter och detaljerad frakt-, servicenivå- och fartygsdata, som hjälper företag att hantera risker, planera mer effektivt och förbättra sin operativa prestanda.

– Jag tror verkligen på Xenetas vision och dagliga drivkraft och engagemang, för att förändra hur sjöfrakt förhandlas. Ett verkligt partnerskap mellan transportörer och varuägare är inte bara beroende av fraktpriser, utan även av den operativa prestandan som transportören tillhandahåller, såsom transittider, tillförlitlighet, inställda avgångar, veckostabilitet och noggrannhet i schemaprognoser. Jag ser verkligen fram emot det kombinerade erbjudandet som Xeneta och eeSea kommer att tillhandahålla för att stödja detta behov, säger Simon Sundboell, grundare och VD för eeSea.

eeSea med huvudkontor i Köpenhamn levererar insikter och produktiv analys för maritima försörjningskedjor i den globala branschen för containerfrakt. Med sin eeSea-plattform erbjuds fartygsspårning, realtidsprognoser transittidsanalys, samt strategiska insikter om handelsvägskapacitet, inklusive inställda avgångar, som baseras på analys av realtidsinformation och historiska mönster från ett flertal datakällor.

Renässans för USA:s tillverkningsindustri

Effekterna av den amerikanska tullpolitiken är än så länge svåra att fullt ut analysera. Enligt färsk statistik från bland annat US Bureau of Economic Analysis har dock de utländska direktinvesteringarna i USA ökat under de senaste kvartalen. Och under 2025 har såväl utländska som inhemska företag ökat sina investeringar betydligt i den amerikanska tillverkningsindustrin.

De ökade investeringarna i tillverkningskapacitet beror delvis på Trump-administrationens handelspolitik inklusive de aviserade och införda handelstullarna. Men senare års störningar i de globala försörjningskedjorna har också haft en stor inverkan på den ökade regionaliseringen av försörjningskedjorna över hela världen.

Mildra negativa effekter

Det är just nu många globala storföretag som satsar på lokal/regional tillverkning i USA. Ett aktuellt exempel är vitvarutillverkaren GE Appliances, ägt av kinesiska Haier Smart Home, som avser att investera i en ökad tillverkning i USA. Ett huvudsakligt motiv för detta är att mildra de negativa effekterna av de ökade tullarna. Enligt Wall Street Journal ska GE Appliances investera 3 miljarder USD i sin amerikanska tillverkningskapacitet under de kommande fem åren. Ett annat exempel är chiptillverkaren Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC), som på kort tid har ökat sitt amerikanska footprint genom att investera 12 miljarder dollar i en ny fabrik. Koreanska Samsung planerar en investering på 17 miljarder dollar för halvledartillverkning i Texas. Och flera av läkemedelsbranschens aktörer planerar för mer investeringar och produktion i USA på grund av Trump-administrationens planerade tullar på importerade läkemedel. 

Amerikanska företag satsar stort

Många inhemska bolag satsar också stort på att tillverka mer på hemmamarknaden. Exempelvis har Intel fattat beslut om att satsa 20 miljarder dollar för att bygga nya fabriker för halvledartillverkning i Ohio. Ford har åtagit sig att investera över 11 miljarder dollar i amerikanska tillverkningsanläggningar för elbilar och batterier, inklusive fabriker i Michigan och Kentucky. Och Apple – världens högst värderade bolag – har under flera år avsevärt ökat investeringarna i sin amerikanska tillverkningskapacitet och försörjningskedja. Under en fyraårsperiod har Apple åtagit sig att investera mer än 500 miljarder dollar i USA. Den summan utökades till 600 miljarder dollar när Apples CEO, Tim Cook, under förra veckan besökte Donald Trump i Vita huset. Investeringen, som ska öka kapaciteten att tillverka av kritiska komponenter i USA och därmed stärka den inhemska ekonomin, ses som ett svar på den amerikanska regeringens hot om strafftullar på komponenter som tillverkas utanför USA. Den enorma investeringen är särskilt inriktad på inhemsk produktionskapacitet, inklusive finansiering för amerikansk chiptillverkning och tillverkning av komponenter till Apples produkter.

Av Stefan Karlöf, chefredaktör Supply Chain Effect

Strategiskt AI-partnerskap för smartare lagerhantering

I början av maj offentliggjordes ett strategiskt samarbete mellan nordiska supply chain-specialisten IMI Supply Chain Solutions och nederländska AI-experten CQM. Tillsammans ska de båda bolagen addera marknadsledande AI-funktionalitet i IMIs WMS-lösningar och därmed öka mjukvarornas värdeskapande. 

– Vi träffades första gången hösten 2024 hos vår gemensamma kund, dagligvarukedjan Albert Heijn, som anlitar oss som konsulter och använder IMIs WMS, säger Monique van den Broek, som är Partner och Senior Principal Consultant på CQM med särskilt fokus på effektivisering av lagerprocesser. 

CQM står för ”Consultants in Quantitative Methods” och företaget startade redan för fyrtio år sedan som en expert inom datavetenskap. Idag sysselsätter bolaget 45 konsulter som alla har minst en akademisk examen i matematik, ekonometri eller datavetenskap. Monique, som själv har jobbat i företaget i 17 år, berättar att CQM under årens lopp har levererat över 4 000 uppdrag till kunder med komplexa försörjningskedjor. 

– Genom att tillämpa datanalys, matematiska modeller och utveckla avancerade algoritmer hjälper vi våra uppdragsgivare att hantera dagens allt större komplexitet i supply chain, både vid transport, i produktion och lagerprocesser. 

”Mycket snack och lite verkstad”

Nyss nämnda Albert Heijn använder sedan länge IMIs lagersystem, och CQM fick uppdraget att utveckla en algoritm som bland annat har effektiviserat plocket och minimerat behovet av att röra sig i lagret med 15 procent. Monique konstaterar att utvecklingen inom AI och maskininlärning just nu är rasande snabb, men samtidigt är det många som pratar mer om AI än de faktiskt agerar. Mycket snack och lite verkstad alltså.

– Det gäller att utveckla AI och algoritmer så att de blir så pass specifika att de kan bidra till snabb och påtaglig nytta. Här ser vi att vi som partner till IMI kan hjälpa till att utveckla anpassade lösningar som ger deras kunder påtagliga förbättringar i sin agerhantering. IMIs Chief Product Officer, Pär Wetterlöf, nickar instämmande och understryker att de båda verksamheterna kompletterar varandra på ett väldigt bra sätt. 

– Samarbetet betyder att vi har en väldigt kompetent partner med djup specialistkunskap inom matematiska algoritmer, AI och dataanalys. Genom att integrera CQMs smarta algoritmer i våra produkter så hjälper vi våra kunder att få ut ännu mer effektivitet och nytta av våra lösningar, säger han och poängterar att den nya samarbetspartnern även har en gedigen logistikkunskap, vilket är viktigt i sammanhanget:

– CQM har en väldigt god verksamhetskunskap inom logistik och ett pragmatiskt angreppssätt för att skapa konkret nytta och att välja när AI eller mer traditionella algoritmer passar bäst. Den resultatinriktade attityden skapar jättebra förutsättningar inför framtiden, säger Pär. 

Gemensamma värderingar

Utöver att CQM och IMI kompletterar varandra verksamhetsmässigt så upplever Monique även att de båda företagen har en liknande kultur och värderingar, som gör det lätt att samarbeta.

– Redan vid vårt första möte tillsammans fanns det en samsyn och gemensamma värderingar kring hur man ska arbeta med sina kunder och med sin personal. Vi sätter kunden i centrum och ger våra medarbetare stor frihet att ta eget ansvar, utveckla och utvecklas. 

Att IMI och CQM skulle hamna i en slags konkurrenssituation ser hon inte som en risk, även om det tidigare har funnits en viss oro för att mjukvarubolag ska uppfatta CQM som en konkurrent. 

– Vi har tidigare varit lite tveksamma kring att arbeta med mjukvaruföretag eftersom de kanske ser oss som konkurrenter. Men numera är det ganska tydligt att specialistföretag av vår typ har en mycket mer kvalificerad kompetens än vad mjukvarubolagen normalt sett har själva, säger Monique och framhåller att CQMs algoritmer ofta är betydligt mer avancerade än vad de allra största mjukvarubolagen lyckas utveckla på egen hand. 

– Hos en stor kund som använder en av de allra största mjukvarubolagens WMS har vi utvecklat specifika algoritmer och vi ser att även där kan vi åstadkomma betydande förbättringar. WMS-leverantörerna har en bred funktionalitet i sina mjukvaror, men de går inte så pass djupt som vi gör. Vi kan i princip alltid komma in och addera ytterligare intelligens, konstaterar Monique med ett självsäkert leende. 

Konkurrensen finns snarare hos de största kundföretagen, menar hon. Storföretag som har byggt upp egna teknikavdelningar med omfattande kompetens inom datavetenskap, inklusive AI och maskininlärning. 

– De riktigt stora företagen som har egna teknikavdelningar med AI-specialister som utvecklar egna algoritmer är i så fall våra konkurrenter. Vad gäller WMS-bolagen så ser jag framför mig en utveckling där man nu gör samma resa som TMS-bolagen gjorde för ett tiotal år sedan, med utveckling av avancerade algoritmer och mjukvarulösningar i molnet och så vidare. 

Många konkreta nyttor

Hur kan datanalys, matematiska modeller och avancerade algoritmer typiskt sett skapa ökat värde i lager? Här nämner Monique många möjligheter till förbättring, särskilt vad gäller orderplock, såväl manuellt som automatiserat. 

– Det som vi oftast fokuserar på är att förbättra orderplocket, eftersom 80 procent av all tid läggs på detta. Här har vi algoritmer för att beräkna optimala orderstorlekar och hur olika kundorder bör plockas och levereras på bästa sätt, med hög densitet, på rätt typ av lastbärare och på ett sätt som gör varorna optimalt hanterbara när de når mottagaren. Det är ett stort pussel som ska läggas med många parametrar som man behöver ta hänsyn till. 

Resultatet av dessa insatser blir i normalfallet ökad produktivitet, bättre effektivitet, mer optimala lagernivåer, bättre fyllnadsgrader och mer exakta leveranser. Och potentialen för förbättring är ofta stor. 

– Dagens lagerverksamheter har mycket att lära från traditionella produktionsmiljöer och särskilt stora förbättringsmöjligheter finns i lagerverksamheter där man hanterar många och varierande artiklar, stora volymer och en hög omsättningshastighet, avslutar Monique. 

Intervju och text Stefan Karlöf