”Hållbara och motståndskraftiga transporter är en nyckelfråga för Sverige”

Ted Lundström är ordförande i Näringslivets Transportråd (NTR) och global logistikchef på Ovako. Han har lång erfarenhet av branschen där han ser både utmaningar och möjligheter för framtidens transportsystem och betonar vikten av att Sverige anpassar sig till en allt mer osäker omvärld genom att bygga ett flexibelt och hållbart transportsystem.

I en värld där globaliseringen skapar både möjligheter och utmaningar för transport- och logistiksektorn blir frågan om hållbara och motståndskraftiga transporter allt viktigare. Med ökad urbanisering, digitalisering och skärpta klimatmål ställs både företag och politiker inför stora utmaningar för att säkerställa att Sveriges transporter är effektiva, miljövänliga och robusta nog att hantera framtidens påfrestningar.

– I grunden handlar det om svensk välfärd. Om jag har 100 euro per ton i transportbudget för att nå en global marknad, så avgör det hur många leverantörer och kunder jag kan nå. Om regelverk och kostnader gör att jag bara kommer 80 mil i stället för 100, då förlorar vi både leverantörer och kunder. Därför måste vi säkerställa att transportsystemet är så effektivt och konkurrenskraftigt som möjligt. För att lyckas gäller det att betrakta transportsystemet som en helhet, inte som enskilda transportsätt och trafikslag, fortsätter Ted. 

– Vi tittar på transportsystem i sin helhet och vill få ut det mesta och bästa av varje trafikslag, och inte ställa dem mot varandra. De företag som NTR representerar i transportfrågor har fler än 200 000 anställda och omsätter tillsammans över 2 000 miljarder. För alla dessa företag är det avgörande att transporternafungerar effektivt och att de är hållbara.

”Godsets röst i debatten”

Näringslivets Transportråd består av ett fyrtiotal transportköpande företag och branschorganisationer som arbetar för att främja svensk industri och handel genom bättre transportvillkor. NTR fungerar som en röst i politiska diskussioner på både nationell och europeisk nivå och arbetar aktivt för att säkerställa konkurrenskraftiga transportlösningar för det svenska näringslivet.

– Vi värnar svenska industri- och handelsföretags gemensamma intressen och vill vara godsets röst i debatten och se till att svenska företag har bästa möjliga transportförutsättningar. Det handlar ytterst om Sveriges konkurrenskraft och möjligheten att upprätthålla en stark industri och exportmarknad, säger Ted.

NTR är medlem i European Shippers Council, en organisation som är Näringslivets Transportråds motsvarighet på EU-nivå. Att ingå i den gemenskapen ser Ted som avgörande eftersom många viktiga beslut fattas på EU-nivå. 

– För att upprätthålla ett robust transportsystem behöver vi titta utanför Sveriges gränser. Alla exportörer är beroende av importörer, och vice versa, och har vi ingen fungerande export finns inga förutsättningar för framgångsrik import. Det är ett stort ekosystem där samarbeten med resten av Europa är avgörande för ett fungerande svenskt transportsystem.

Ständigt föränderlig bransch

Med nästan 20 år i branschen på bolag som Ovako, Schenker och Setra har Ted Lundström sett hur transportsektorn har utvecklats i takt med en snabbt ökande digitalisering, hållbarhetskrav och geopolitiska förändringar. Hans intresse för logistik, inklusive transport, grundar sig i en fascination för system och informationsflöden, och hur dessa kan optimeras för att skapa effektivitet och resiliens.

– Logistik handlar inte bara om att flytta varor från punkt A till punkt B – det är en komplex helhet som spänner över teknik, organisation, regelverk och geopolitiska faktorer. Digitaliseringen har skapat fantastiska möjligheter till effektivisering, men samtidigt ser vi hur kriser och säkerhetspolitiska förändringar kan slå hårt mot försörjningskedjorna. För att hantera detta måste företag och beslutsfattare tänka långsiktigt, investera i redundans och säkerställa att vi har robusta transportlösningar som fungerar även i tider av osäkerhet. Det är just den här balansen mellan effektivitet och motståndskraft som gör branschen så dynamisk och spännande, säger Ted.

”Det som ska fungera i krig måste fungera i fred”

Effektiva transporter är inte bara en fråga för näringslivet utan även för Sveriges totalförsvar. Ett starkt civilsamhälle med fungerande transporter är avgörande i kris- och krigssituationer. Här är NTR en viktig röst som bidrar till att upprätthålla ett väl fungerande samhälle, genom robusta och hållbara transporter.

– Det som ska fungera i krig måste också fungera i fred. Vi ser till att system är robusta och hållbara för alla tänkbara scenarier, vare sig det gäller pandemier, klimatrelaterade kriser eller säkerhetspolitiska hot, säger Ted.

Transportsektorns utmaningar

Sveriges transportsystem har flera brister som behöver åtgärdas för att förbättra robusthet och hållbarhet. Ted pekar på tre problemområden där järnvägens eftersatta underhåll och snåriga regelverk är det mest uppenbara. Även Sjöfartsverket brottas med ekonomiska utmaningar som kan påverka isbrytarverksamheten, vilket i sin tur kan få allvarliga konsekvenser för sjöfarten. Det tredje problemområdet som Ted pekar på är vägtransporterna som behöver mer kapacitetsstarka lösningar, såsom längre och tyngre fordon, för att kunna transportera mer gods per resa och där förarbristen riskerar att växa som utmaning.

Framtidens transporter behöver vara robusta och hållbara

Utöver detta betonar Ted vikten av att det svenska transportsystemet behöver anpassas för att kunna hantera framtida kriser och oförutsedda händelser. Senaste årens störningar, från pandemi och konflikter till handelskrig, har visat hur sårbara globala leveranskedjor kan vara och hur viktigt det är att ha såväl nationella som europeiska strategier på plats för att säkerställa transportflöden.

– Transportsystemet måste vara rustat för att klara framtida kriser. Pandemin och kriget i Ukraina, och dagens rådande handelskrig, har visat hur snabbt förutsättningarna kan förändras. Om vi inte har robusta och flexibla lösningar på plats, riskerar vi att hamna i en situation där företag inte kan få tag på råvaror eller leverera sina produkter. Det handlar inte bara om konkurrenskraft, utan om Sveriges ekonomiska och strategiska säkerhet, förklarar Ted.

”Bredare syn på transportfrågorna”

För att skapa ett mer motståndskraftigt och hållbart transportsystem krävs investeringar i redundanta system och en bredare syn på transportfrågor. Det handlar inte bara om infrastruktur, utan även om utbildning av personal, tekniska innovationer och politisk samverkan, framhåller Ted. 

– Sverige har långa transportavstånd, vilket gör att vi måste vara världsmästare på effektiv logistik. På NTR arbetar vi för att försäkra att svenska företag kan transportera sina varor på ett säkert, hållbart och kostnadseffektivt sätt – idag och i framtiden. Med en kombination av strategiska investeringar, innovation och samarbete mellannäringsliv och samhälle kan Sverige bygga en transportsektor som inte bara är konkurrenskraftig internationellt, utan också bidrar till en mer hållbar och resilient framtid.

Ted belyser vikten av hållbarhet och förklarar att NTR har stort fokus på hållbarhet och bevakar alla frågor som rör hållbarhet inom transportsystem. NTR vill medverka till att det arbetet verkligen implementeras så att näringslivet kan nå sina högt ställda hållbarhetsmål.

– Hållbarhetsfrågor tar mycket av vårt fokus och det är en stor omställning. Detta är en enorm utmaning, mycket större än vi förstår. Vi bevakar EU:s utsläppshandelssystems påverkan på transportsystemet (EU ETS) och utvärderar styrmedel, och då är det svårt att inte beröra energifrågan, även om det egentligen inte är vår fråga. Reduktionsplikt, elektrifieringen och den typen av frågor är saker vi också behöver bevaka och hålla koll på för att lyckas. 

Elektrifiering och vätgas

Största delen av sin tid spenderar Ted som global logistikchef på Ovako, ett av de företag som är medlem i NTR. Ovako är en ledande aktör inom stålindustrin som har gjort stora framsteg för att minska sitt klimatavtryck. De senaste tio åren har bolaget reducerat sina CO2-utsläpp med 56 procent genom bland annat elektrifiering och nu satsas det också på vätgasbaserade lösningar. Genom att satsa på hållbar produktion och energieffektivisering har de skapat en mer hållbar affärsmodell som kan inspirera andra inom industrin.

– Alla konservburkar du återvinner hamnar med stor sannolikhet hos oss och blir till världsledande stål. Det är något vi är stolta över, säger Ted. Ovako driver även Nordens största vätgasfabrik, som förväntas spela en viktig roll i omställningen till fossilfria transporter. Vätgas ses som en nyckelkomponent i framtidens transportsektor, inte minst för tunga fordon och sjöfart där elektrifiering är mer utmanande.

Text och intervju Marika Karlöf

Logtechpionjären

Logtechpionjären Amazon är en banbrytare vad gäller supply chain- och logistikteknik och ett företag som mer än andra representerar den snabbt ökade användningen av olika typer av teknologi i sina försörjningsflöden. Bolagets investeringar i teknik är en avgörande faktor bakom bolagets exceptionellt snabba tillväxt, höga effektivitet, lönsamhet och konkurrenskraft.

Redan vid starten för drygt trettio år sedan började Amazon använda olika teknologiska lösningar för att effektivisera sin logistik, men det var först en bit in på 2000-talet som lagerautomatisering började få större genomslag i företagets supply chain. Utöver satsningarna på robotteknik görs sedan länge stora investeringar i supply chain-mjukvaror, artificiell intelligens och annan logistikteknik som förbättrar hanteringen i bolagets över 200 distributionscenters världen över. I tillägg till de stora distributionscentralerna (fulfilment centers) finns ett stort nätverk av sorteringsanläggningar, leveransstationer och egna hubbar för flygfrakt. De flesta av dessa anläggningar ägs och opereras av Amazon, och ambitionen under senare år har varit att reducera andelen 3PL-aktörer, för att säkerställa en maximal egen kontroll över sin supply chain.

Bezos driver på

Amazon-grundaren Jeff Bezos betonar vikten av och driver på satsningar på supply chain-tech för att förbättra bolagets effektivitet, reducera kostnader och öka kundnöjdheten. Exempelvis förespråkar han användningen av banbrytande teknik och automatisering för att effektivisera olika logistikprocesser. Dessutom framhåller han vikten av data och dataanalys för att förutsäga efterfrågan, optimera lagernivåer och förbättra den totala operativa effektiviteten. En kärnprincip för Amazon har under Bezos ledning alltid varit kundfokus. Här menar Jeff Bezos att en optimerad leveranskedja direkt bidrar till bättre kundupplevelser genom att säkerställa snabba och korrekta leveranser. Under senare år har Amazon-grundaren också visat intresse för att göra supply chans mer hållbara och därför förespråkat teknik som minimerar miljöpåverkan med bibehållen effektivitet.

Eget robotbolag

Den kanske mest välkända tekniksatsningen gjorde Amazon 2012 i och med förvärvet av robottillverkaren Kiva för 775 miljoner dollar – numera Amazon Robotics. Med förvärvet fick Amazon tillgång till avancerade, självnavigerande mobila robotar som kan hämta och transportera varor till lagermedarbetare som därefter packar varorna. Man fattade snabbt beslutet att enbart tillverka robotarna för sina egna behov, för att därmed säkerställa en hög tillgänglighet på robotar och skapa en unik konkurrensfördel. Med införandet av robotarna togs ett stort steg mot automatisering av plock- och packprocessen i lagren, vilket medförde en ökad produktivitet, bättre precision och snabbare leveranser. 

750 000 automatiska mobila robotar

Business Insider uppger att Amazon använde 750 000 robotar i sina lager och distributionscenter 2023, vilket var mer än en fördubbling jämfört med 2021. Merparten av dessa robotar är det nyss nämnda Kiva-systemen, som varit i drift sedan bolaget förvärvades 2012, och som fortfarande är en hörnsten i Amazons lager- och orderhantering. Systemet är en gods-till-man-lösning där det gods som förvaras i höga, flyttbara hyllor (så kallade pods) transporteras av robotar till plockpersonalen. När en order läggs identifierar en mjukvara var den aktuella artikeln är placerad, en robot åker till den aktuella hyllan/podden, placerar sig under samt lyfter och transporterar den till en förutbestämd arbetsstation där en medarbetare plockar och packar varan. Därefter läggs varan i en låda som transporteras vidare av en annan robot. Syftet med lösningen är att minska behovet av personal som går runt i lagret, och därmed öka effektiviteten och snabbheten i hanteringen. 

Bred flotta av lagerrobotar

Amazon använder numera en bred flotta av olika automatiserade mobila robotar i sina lager, var och en utformad för att öka effektiviteten och stödja olika operativa uppgifter. De flesta tillverkas av Amazon Robotics, exklusivt för den egna koncernen. 2017 introducerades Hercules-roboten, en mobil robot utvecklad för att lyfta och transportera lagerhyllor som väger upp till 560 kilo. 2018 började roboten Pegasus att användas vid Amazons sorteringscenter i Denver, Colorado. Till skillnad från Hercules är Pegasus utrustad med ett litet transportband som används för att sortera paket efter postnummer eller leveransväg. Därefter ser roboten till att paketen transporteras till lämplig plats, för vidare distribution till sin slutdestination.  2019 introducerade Amazon roboten Xanthus i samband med en mässa i Las Vegas. Xanthus var den första i en serie lagerrobotar som representerade en nästa generation, efter de äldre Kiva-baserade robotarna. Med Xanthus påbörjades en övergång till en mer modulär, AI-driven och skalbar robotflotta. 2022 introducerades Proteus som är Amazons första helt autonoma mobila robot, det vill säga den kan navigera fritt och säkert tillsammans med människor. Proteus uppgift är att transportera vagnar med paket till ett lagers lastkaj. Robotlösningen är integrerad i Amazons avancerade AI-system och utrustad med sensorer, vilket möjliggör en effektiv och flexibel förflyttning av varor och ett säkert samarbete med lagerpersonal. 2022 introducerades Sparrow-systemet – en avancerad robotarm utformad för att känna igen, välja och hantera miljontals olika produkter, vilket görs med stöd av datorseende (computer vision) och artificiell intelligens. 

Humanoid

2023 började Amazon testa roboten Digit, en tvåfotad humanoid robot, i sina lager. Roboten är utvecklad av Agility Robotics, som lanserade Digit i en första version 2019. Digit är designad för att  kunna agera mer som en människa i lagret. Än så länge används den av Amazon för att utforska potentialen för att använda humanoida robotar i lager. Enligt Business Wire avser Agility Robotics att börja sälja roboten under 2025. 2023 presenterades Sequoia-systemet, som integrerar flera robotteknologier – inklusive mobila robotar och robotarmar – för att öka hastigheten, noggrannheten och säkerheten i Amazons order￾och lagerhantering. 

Egna supply chain-mjukvaror 

Amazon har även gjort betydande investeringar i de mjukvaror som krävs för att optimera processer, minska kostnader och reducera ledtider. Bolaget utvecklar egna mjukvaror och utnyttjar AI, maskininlärning och automation för att ligga i framkant. Amazon har bland annat byggt skräddarsydda programvaror för sin order- och lagerhantering inklusive robotplock, vilka går under benämningen Amazon Fulfilment Technologies. Man har även utvecklat Amazon Logistics (AMZL), ett leveranshanteringssystem för sistamilen-leveranser, som optimerar leveransrutter och förarscheman. Amazon har också utvecklat ett system som koordinerar leveranserna mellan egna distributionscenters, Amazon Transportation Services (ATS). Därutöver används den egna programsviten SCOT, Supply Chain Optimization Technologies, som med AI och maskininlärning förutsäger efterfrågan och säkerställer att varorna finns på rätt plats.

AI-drivna processer

Amazon investerar kraftigt i att göra sin försörjningskedja AI-driven. Mest välkänt är hur man med AI förutser kundernas efterfrågan och strategiskt placerar produkter i distributionscenter redan innan beställningar görs, så kallad Predictive Inventory Placement. Med AI-algoritmer analyseras historiska försäljningsdata, konsumenttrender, väderförhållanden och många andra parametrar som ligger till grund för prognoser om vilka produkter som kommer att sälja bäst och var de behöver vara lagrade. Resultatet är att Amazon kan minska sina leveranskostnader och korta ner leveranstiderna. AI-algoritmer används även för att göra efterfrågeprognoser och sätta priser dynamiskt, baserat på trender, marknadspriser och en del annat. AI-drivna verktyg planerar dessutom bolagets leveransrutter dynamiskt, för att minska fraktkostnader, korta leveranstider och öka hållbarheten. Genom att analysera realtidsdata om trafikflöden, väder och vägförhållanden kan leveransplaner anpassas snabbt och effektiviteten optimeras. 

Ger unika konkurrensfördelar

Amazon har genomfört omfattande investeringar i robotar, artificiell intelligens, supply chain-mjukvaror och annan logistikteknik för att vara effektiva, konkurrenskraftiga och skapa unika konkurrensfördelar gentemot konkurrenter som Alibaba och Walmart. Bolaget har under lång tid varit en ledande aktör vad gäller att använda teknik för att förbättra sin verksamhet. Den fortsatta utvecklingen av dessa teknologier kommer sannolikt att omforma branschen ännu mer. Fortsättning följer.

Text Stefan Karlöf

Källor: Amazon, About amazon, Business Insider, Business Wire, Statista, Supply Chain Dive, Supply Chain Digital, Tinuiti och Wired

Ökad orderingång och ett tydligt positivt resultat för SSI SCHÄFER-gruppen

Tyska, familjeägda intralogistikbolaget SSI SCHÄFER ökade sin försäljning med 4,8 procent och till 2,0 miljarder euro under räkenskapsåret 2024 meddelar bolaget i ett pressmeddelande och framhåller färdigställandet av COOPs lager i Eskilstuna som en milstople i företagets 87-åriga historia. 

Tillväxten under 2024 drevs främst av en betydande försäljningsökning på 14,8 procent inom divisionen Logistics Solutions och en positiv utveckling i divisionen Customer Services. Orderingången på 2 miljarder euro innebar en att ordervärdet ökade med 18,7 procent jämfört med året innan, även om en svag efterfrågan från fordonssektorn påverkade divisionerna Products & Equipment och Plastics negativt. Sammantaget redovisar SSI SCHÄFER-koncernen ett ”preliminärt signifikant positivt koncernresultat”. 

COOPs helautomatiserade lösning en milstolpe

Som en viktig milstolpe under räkenskapsåret 2024 framhålls färdigställandet av det helautomatiserade SSI Case Picking-systemet för COOP i Sverige. Projektet hos COOP är SSI Schäfers hittills största levererade logistiklösning, där 95 procent av alla plockprocesser är automatiserade.

Stärkt innovationskapacitet

Av den finansiella rapporten framgår även att SSI Schäfer-koncernen fortsätter att fokusera på att stärka sin innovativa kapacitet med målet att spela en nyckelroll i att forma den digitala och hållbara omvandlingen av intralogistikbranschen. Som exempel på detta nämns utvecklingen av FastBots-lösningen (se bilden), som bygger på en flotta av högpresterande robotar som flexibelt arbetar mellan lager och arbetsstationer. Lösningen presenterades för första gången på mässan LogiMAT i Stuttgart i mars 2025. 

SSI SCHÄFER grundades 1937 i Neunkirchen, i Tyskland. Företaget startades som en liten verkstad för metallbearbetning och har sedan dess vuxit till att bli en global leverantör av logistik- och materialhanteringslösningar. Under årens lopp har SSI SCHÄFER expanderat sin verksamhet och finns nu i många länder runt om i världen och erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster relaterade till lagerautomation och lagerhantering.

Element Logic förvärvar amerikanska ABCO Systems 

Element Logic meddelar att man förvärvat den amerikanska systemintegratören ABCO Systems, med säte i New Jersey. Förvärvet är ett led i Element Logics långsiktiga strategi att bredda sin teknikportfölj och fungera som en komplett automationspartner.

ABCO Systems, som designar och levererar ställage, plockmezzaniner och hyllsystem, har under de senaste åren utökat sin portfölj till att omfatta automationserbjudanden på instegs- och mellannivånivå. 

– Förvärvet är en viktig milstolpe i vår resa att revolutionera lagerprestanda världen över. ABCO s starka marknadsposition, djupa fack- och branschexpertis och kundcentrerade tillvägagångssätt gör dem till en perfekt match. Tillsammans får vi den bredd som krävs för att vara en fullspektrumspartner för automation på den amerikanska kontinenten och att erbjuda innovationslösningar i världsklass, säger Ankush Malhotra, vd och koncernchef på Element Logic.

Förvärvet återspeglar Element Logics långsiktiga strategi att bredda sin teknikportfölj och övergå till en fullspektrumsplattform för lagerautomation. Detta inkluderar att kombinera avancerad robotik, programvara och konsulttjänster med statiska system som hyllor och mezzaniner. Förvärvet är ett konkret exempel på Element Logics strategi att växa i America, med lokal expertis, långsiktiga partnerskap och innovationsdriven tillväxt. 

Element Logic och ABCO har tidigare samarbetat kring framgångsrika automationsprojekt, och med förvärvet fördjupas relationen. Integrationen kommer att vara sömlös för befintliga kunder, som kommer att fortsätta arbeta med sina nuvarande ABCO-kontakter samtidigt som de får tillgång till Element Logics utökade tjänsteutbud – inklusive AutoStore, robotplockning av stycken, avancerad lagerprogramvara och breda tjänsteerbjudanden.

– Element Logic och ABCO skapar ett unikt företag i branschen. Väldigt få systemintegratörer har möjlighet att implementera en komplett nyckelfärdig lösning som inkluderar allt från lagring till plattformar till automation och allt däremellan. De flesta måste välja bort olika aspekter i ett projekt. Med förvärvet  kan Element Logic nu utforma individuella lösningar i befintliga lagerbyggnader eller etablera greenfield-lösningar, Seth Weisberg, CEO på ABCO Systems.

Danska grossisten Lemvigh-Müller investerar i framtidens kundbehov

Danska grossisten Lemvigh-Müllers stärker sin marknadsposition och gör företaget redo för framtiden med ett nytt toppmodernt lager, tillika bolagets största logistikinvestering någonsin. För det nya lagrets automation har KNAPP valts som partner.

Danska tekniska grossisten Lemvigh-Müller genomför nu sin största lagerinvestering någonsin och centraliserar lagerverksamheten i sina två existerande enheter i Odense och Kolding till en enda toppmodern lageranläggning i Kolding. Investeringen säkerställer att Lemvigh-Müller kan hantera större godsvolymer och erbjuda ännu mer kundanpassade och hållbara logistiktjänster i framtiden. Den nya lösningen ger också bättre möjligheter att följa produktflöden, lagereffektivitet och kapacitetsutnyttjande, för att kunna erbjuda marknaden ännu snabbare leveranser.

En omfattande helhetslösning

Lemvigh-Müller är marknadsledande i Danmark inom stål och tekniska lösningar och man hanterar dagligen mer än 60 000 artiklar i företagets två lagerenheter i Odense och Kolding. Som grossist levererar man till kunder inom en lång rad industrier, som bygg och anläggning, industri, offentlig sektor samt el och VVS. För det nya logistikprojektet har Lemvigh-Müller valt KNAPP som partner för implementering och omfattande uppgraderingar av automationslösningar och mjukvara i den nya anläggningen, vilket gör projektet till KNAPPs största i Danmark.

– Vi är stolta att Lemvigh-Müller har gett oss förtroendet att driva ett projekt av den här storleken. Framtiden kräver sömlös logistik genom hela värdekedjan och vår erfarenhet av den här typen av modernisering innebär att vi kan leverera en komplett helhetslösning med de senaste teknologierna, säger Mikael Holmqvist, vd för KNAPP Nordics.

Investering i framtidens logistik

Projektet innefattar implementeringen av en 23 meter hög KNAPP Evo Shuttle-lösning med cirka 130 000 lagerplatser och 12 ergonomiska pick-it-easy arbetsstationer. Ett 38 meter högt höglager med plats för 26 000 pallar kommer också att byggas, där pallkranar och monorails enkelt kan hantera stora pallvolymer. Andra funktioner, som bidrar till att göra lagret helautomatiserat innefattar maskiner för förpackningshantering, robotstyrd palletering och halvautomatisk pall till pall-plockning med automatisk matning av pallar från pallagret. Utöver detta fimplementeras maskiner för kabelkapning, för att i stor skala kunna leverera kablar med mått exakt anpassade till kundernas behov.

– Vårt lager i Kolding har varit i drift sedan 2003 och fungerar utmärkt. För att framtidssäkra vår logistik och lagerhantering gör vi nu den största logistikinvesteringen i företagets historia. Med vår nya toppmoderna anläggning i Kolding säkerställer vi att vi kan fortsätta växa och leverera ännu snabbare till våra 23 butiker och tusentals kunder över hela Danmark. Vi är övertygade om att vårt nya lager kommer att rusta oss för framtiden och ge oss en stor fördel på marknaden genom ännu bättre kundlösningar, förklarar Christian Søgaard Christensen, vd på Lemvigh-Müller.

Partnerskapet mellan KNAPP och Lemvigh-Müller sträcker sig 20 år tillbaka i tiden, vilket Michael Lichtenberg Crone, Logistik- och produktionschef på Lemvigh-Müller ser som en styrka, särskilt i ett projekt av den här storleken.

– När du gör stora investeringar i en affärskritisk infrastruktur måste du vara helt säker på att ditt leverantörsval är det rätta. Genom hela processen har vi haft en bra magkänsla när det gäller KNAPP och teamet vi har arbetat med. Hög professionalism, bra kemi och en god känsla för affären och våra behov – det har varit känslan hela vägen. Vi är helt övertygade om att vi har gjort rätt val, säger han.

Ett ökat fokus på mjukvaran

Som en viktig del av projektet har KNAPP, som certifierad SAP EWM-partner, hjälpt till att skräddarsy mjukvarulösningen för lagret i Kolding. SAP Extended Warehouse Management (EWM) implementeras i Lemvigh-Müllers nyligen uppgraderade SAP S/4 HANA-system och bildar en heltäckande lösning för hela lagerprocessen, där SAP EWM fungerar både som WMS Warehouse Management System (WMS) och Warehouse Control System (WCS) för såväl de manuella som de automatiserade delarna av lagret. Resultatet blir färre gränssnitt och en högre grad av processoptimering. KNAPP använder även ett simuleringssystem för kvalitetssäkring som möjliggör visuella tester av lagerprocesserna innan projektet går live. Det övergripande syftet med den nya SAP EWM-lösningen är att se till att Lemvigh-Müller kan utnyttja alla möjligheter med det nya lagret på ett optimalt sätt, genom ett enda automatiserat och framtidssäkrat SAP-system, som möjliggör en mer omfattande lagerlösning med automatiserade processer från order till leverans. 

Speditören American Lamprecht erbjuder förbättrad visibilitet för flyg- och sjötransporter 

Den globala leverantören av logistiklösningar, Descartes Systems, meddelar att speditören American Lamprecht nu kan ge sina kunder uppdateringar i realtid om sina flyg- och sjötransporter. Informationen hämtas via Descartes spårningslösning, som är integrerad med företagets lösning för fakturering och redovisning av transporter. 

– Dagens kunder förväntar sig att kunna se status för sina försändelser på begäran, oavsett transportsätt. Med Descartes avancerade spårning kan vi ge information om försändelsen position och dess status i varje skede av flyg- eller sjötransporten, när som helst och var som helst. Detta förbättrar inte bara kundservicen, utan minskar även den tid som läggs på att spåra försändelser manuellt. Genom att integrera vårt system med Descartes speditörslösning kan vi arbeta mer effektivt, förbättra servicenivån och lägga mer tid på att skapa värde för våra kunder, säger Patrick Imhof, vd på American Lamprecht.

Descartes Global Logistics Network (Descartes GLN), är ett av världens mest omfattande logistiknätverk, och de avancerade funktionerna för spårning av försändelser kopplas till ett stort antal flyg- och sjötransportörer i Descartes OneView Forwarder Enterprise. Denna backoffice-lösning används av tusentals speditörer och tullombud som grunden för deras redovisning, finansiella rapportering och fakturering. Med den här lösningen kan speditörer, som American Lamprecht, automatisera spårning av sjö- och flygtransporter. De får en samlad överblick i realtid, kan beräkna mer exakta ankomsttider, få varningar vid förseningar och samla all viktig information på ett ställe. Det gör det enklare att fatta beslut och hantera risker i transportkedjan. 

– Vi är glada att kunna hjälpa American Lamprecht att ge sina kunder smidig tillgång till uppdaterad information om flyg- och sjötransporter i realtid, tack vare de fördelar som Descartes OneView-plattformen erbjuder, säger Scott Sangster, General Manager, Logistics Services Providers på Descartes, och lägger till:  

– Oavsett om det handlar om import eller export gör den här lösningen det enklare för logistikleverantörer att digitalisera och effektivisera sina arbetsflöden. Det innebär bättre samordning av transporter och ökad kundservice, utan att öka arbetsbördan.

Nytt nummer! Hållbarhet, motståndskraft och elasticitet

Nu är årets andra utgåva av Supply Chain Effect tryckt och under distribution. Fördjupningstemat den här gången är ”Hållbarhet, motståndskraft och elasticitet” i supply chain. Att både hållbarhet och motståndskraft på kort tid har blivit högprioriterat i försörjningskedjan framgår med all önskvärd tydlighet i detta nummer, där vi har många insiktsfulla texter från både akademi och näringsliv.

Särskilt påtaglig är den ökade strävan efter mer resiliens och hållbarhet inom transportområdet, där dagens geopolitiska hot tillsammans med den ökande användningen av olika mjukvarulösningar och en begynnande elektrifiering av transporterna skapar stor dynamik. I SCE #2 analyseras även globaliseringens fortsatta utveckling och Trump tullarnas konsekvenser för globala supply chains, och en hel del annat. Tidningen kan redan nu läsas/laddas ned som pdf här.

SCE #2 2025

  • TEMA: Hållbarhet, motståndskraft och elasticitet
  • Globaliseringen består, men den kräver mer.
  • Hållbara och motståndskraftiga supply chains är en nyckelfråga för Sverige. Ted Lundström intervjuas av Marika Karlöf.
  • Resiliens i försörjningskedjor och behovet av systemsyn av Erik Sandberg och Fredrik Stahre.
  • Den digitaliserade försörjningskedjan – en tillgång i en turbulent omvärld. Av Julia Weltman, Mikael Johansson och Daniel Tolergård.
  • ”Smarta IT-lösningar snabbaste sättet att reducera klimatutsläpp från transporter”, intervju med Lars Persson.
  • Handelskaoset: Hur kommer Trumps tullar förändra världens supply chains? Av Stefan Karlöf.
  • Tillsammans mot resilienta och hållbara transportsystem. Av Maria Björklund, Niklas Simm, Henrik Gillström och Helena Forslund.
  • SKF, Scania och LOTS Group lanserar en av Europas längsta rutter för elektriska godstransporter. Med Måns Isacsson och Johan Palmqvist.
  • AI, visibilitet och klimatdata, på ”framtidens logistikplattform”, intervju med Carl-Henrik Lundh.

     

GEBHARDT förvärvar SysCon AB

GEBHARDT Intralogistics Group stärker sin kapacitet inom kundanpassade automationslösningar och eftermontering genom förvärvet av svenska SysCon AB. Med förvärvet erbjuds GEBHARDTs kunder ett bredare utbud av tjänster för sina logistik- och produktionsprocesser.

Med förvärvet stärker GEBHARDT sin expertis inom automation och eftermontering och tar ytterligare ett steg för att stärka sin marknadsposition. SysCon är en leverantör av automationslösningar som erbjuder kundanpassade styrsystem för distributions- och tillverkningsmiljöer. Dessutom tillhandahåller SysCon tjänster, såsom underhåll på plats, reparationer och eftermontering av automatiserade lagerlösningar.

– Med förvärvet av SysCon utökar vi vår expertis och kan erbjuda våra kunder mer omfattande lösningar. Vi ser fram emot att samarbeta med SysCon-teamet och utveckla innovativa lösningar för att möta utmaningarna inom modern logistik., förklarar Fritz Gebhardt, vd för GEBHARDT Intralogistics Group.

Varumärket SysCon kommer att kvarstå och företaget kommer att fortsätta att tillhandahålla sina etablerade tjänster, uppger företagen i ett pressmeddelande.