Ny studie visar att 39 % av snabbväxande företag ser efterlevnad av handelsregler som konkurrensfördel

Descartes Systems Group och SAPIO Research studie Top Three Traits of Companies with a Successful Approach to Trade Compliance visar att 39 procent av företag som förväntar sig en tillväxt på mer än 15 procent under de kommande två åren, anser att efterlevnad av handelsregler är en konkurrensfördel och inte enbart lagkrav.

Mer än hälften av företagen i undersökningen, 57 procent, ser teknik som en avgörande faktor för att stärka sin efterlevnad av handelsregler och skapa konkurrensfördelar (se figuren). För företag med snabb tillväxt är detta ännu tydligare, 72 procent anser att teknik ger dem en viktig fördel, medan bara 41 procent av de företag som förutspår liten eller ingen tillväxt delar den uppfattningen.

Av studien framkommer även att 86 procent av de snabbväxande företagen anser att teknik är mycket viktigt för hur man ser på att skapa konkurrensfördelar. Företag som satsar på tillväxt ser teknikinvesteringar som en avgörande faktor för att hantera olika utmaningar inom internationell handel. Nästan hälften (47 procent) av dessa företag anser att ny teknik är det bästa sättet att navigera bland komplexa handelsregler, medan endast 18 procent av företag med begränsad eller ingen tillväxt ser det som en prioritet. Detta visar på det nära sambandet mellan teknik, affärsutveckling och regelefterlevnad.

 Dedikerad personal för regelefterlevnad en nyckelfaktor för expanderande företag

Företag som satsar på tillväxt lägger allt större vikt vid regelefterlevnad och investeringar i ny teknik för att stärka sin konkurrenskraft. Studien visar att företag med en förväntad tillväxt på mer än 15 procent de närmaste två åren i snitt har åtta personer som arbetar med efterlevnad av handelsregler. Det kan jämföras med sex personer hos företag som förväntar sig liten eller ingen tillväxt. Att ha dedikerad personal för regelefterlevnad blir alltså en nyckelfaktor för företag som vill expandera och hantera handelns ökande regelverk.

– I dagens osäkra handelssituation, där tullar, sanktioner och regelverk ständigt förändras, blir en effektiv efterlevnad av handelsregler en tydlig konkurrensfördel. Företag som satsar på att stärka sin kunskap på det här området, ser efterlevnad av handelsregler som en strategisk fördel. Genom att använda avancerad teknik kan de säkerställa att regler följs, minska risker och samtidigt skapa en mer motståndskraftig leveranskedja, säger Jackson Wood, Director, Industry Strategy på Descartes.

Descartes och SAPIO Research genomförde en undersökning bland 887 beslutsfattare inom internationell handel och/eller supply chain intelligence i Argentina, Benelux, Brasilien, Danmark, Finland, Frankrike, Indien, Japan, Kanada, Mexiko, Norge, Sverige, Kina, Tyskland, Storbritannien och USA. Målet var att förstå vilka strategier som företag använder för att få konkurrensfördelar och säkerställa fortsatt tillväxt, samt att identifiera om dessa varierade beroende på faktorer som land, bransch, företagsstorlek och tillväxt.

Menigo optimerar logistiken med eldrivna truckar från Toyota

I samband med att Menigo får ett nytt fullsortimentslager i Landvetter passar man på att optimera verksamheten med ny teknik och moderna maskiner. Bland annat genom de cirka 140 eldrivna truckar som Toyota Material Handling levererar.

– Att skapa en trygg och säker arbetsplats är av högsta prioritet, så också när vi satsar i Landvetter. I det arbetet är kvaliteten på våra truckar en viktig del. Nu får vi en modernare flotta som kommer att göra stor skillnad i vår dagliga drift. Truckarna är mer ergonomiska och de är utrustade med avancerade säkerhetsfunktioner som minskar risken för olyckor och förbättrar arbetsmiljön för medarbetarna, säger Henrik Peitz, Supply Chain & Operations Director på Menigo. Optimeringen av truckflottan gör att Menigo kan hantera större volymer med färre transporter och högre precision. Med hjälp av de nya truckarna kan till exempel fler burar transporteras per lyft.

– Med färre och effektivare truckar i omlopp ökar produktiviteten, vilket är fördelaktigt både ur ett ekonomiskt och ett säkerhetsmässigt perspektiv, säger Johan Mårtensson, Key Account Manager på Toyota Material Handling.

Korta avstånd vid leverans och service

För att hålla Menigos truckflotta i toppskick kommer Toyota att sköta all service och underhåll. Två tekniker finns på plats i Landvetter och säkerställer att allt fungerar som det ska – varje dag.

– Vi ser till att Menigo har säkra och väl fungerande interna transporter och säkerställer att de har en hög tillgänglighet och effektiv truckpark varje dag. Menigo kan fokusera på sin kärnverksamhet och de ska inte behöva fundera på om truckarna är tillgängliga eller inte – det är vi som ser till att funktionen finns och är fullgod, säger Johan Mårtensson.

Menigo värdesätter det nära samarbetet såväl i vardagen som geografiskt.

– I valet av leverantör är det flera parametrar som spelar in. Bland annat den höga prestanda som Toyota tillhandahåller och möjligheten att de sköter servicen av truckarna på plats hos oss. Dessutom värdesätter vi att produkterna tillverkas i Mjölby, eftersom det ger oss korta avstånd och snabba leveranser av både truckar och reservdelar, säger Henrik Peitz.

Defence Trade Solutions Förenklar exporten av försvarsmaterial med GlobalEASE

Descartes webplattform GlobalEASE har börjat användas av Defense Trade Solutions (DTS) för att automatisera sina kunders exporthantering. DTS erbjuder tjänster inom export och global handel för försvarsindustrin där lösningen främjar bolagets uppdrag att förenkla en ansvarsfull och effektiv handel inom hela försvarsindustrin genom att uppfylla globala lagkrav, såsom International Traffic in Arms Regulations (ITAR) och Export Administration Regulations (EAR).

– Det här är ett stort steg framåt i vår strävan att effektivisera efterlevnaden av exportregler för den amerikanska försvarsindustrin. Genom att integrera Descartes GlobalEASE i leveransmodellen för våra tjänster förser vi försvarsindustrin med den senaste automatiseringen för att snabbare och med mer precision, navigera genom komplexiteten i ITAR och EAR. Tekniken förbättrar arbetsflödena för efterlevnad, påskyndar exportgodkännanden och hjälper till att minimera riskerna, så att våra kunder kan fokusera på att leverera kritiska försvarslösningar till USA:s allierade i tid, säger Steven A. Casazza, CEO för DTS.

Descartes GlobalEASE används av multinationella företag världen över för att hantera allt mer komplexa handelsregler. Den webbaserade plattformen samlar all hantering av tull- och handelsregler på ett ställe, från licenser och dokumentation till efterlevnad av regelverk som OFAC och EAR. Realtidsdata ger företag ökad kontroll och insyn, vilket minskar risken för regelbrott och böter samtidigt som det ger grund för bättre affärsbeslut. 

– Vi är glada över att vår lösning hjälper DTS att stödja försvarsindustrins unika behov och sätta ny standard för hur verksamheter tar ansvar för efterlevnad av exportregler. Med osäkerheten för ökade tullar och nya handelshinder, föränderliga regler och geopolitisk instabilitet som gör det svårare att köpa och transportera varor, hjälper Descartes lösningar företag att navigera i dagens komplexa globala handel, säger Brian Hodgson, General Manager, Trade Compliance på Descartes.

Descartes hjälper kunder över hela världen genom lösningar som ger dem tillgång till de beslutsstöd – inom strategisk ruttoptimering, transportoptimering och tullhantering – som krävs för full visibilitet och automatisering genom leveranskedjan. 

PMI ökade till 53,6 i mars – fortsatt tillväxt i svensk industri

Inköpschefsindex (PMI) för industrin steg för tredje månaden i rad och noterades till 53,6 i februari jämfört 53,5 i februari. Det är den högsta nivån sedan november 2024 och innebär att indexet närmar sig dess historiska genomsnitt (54,3).

– Svensk industri fortsätter att vara i en expansiv fas. Tullhöjningar och en ökad geopolitisk osäkerhet har hittills inte hindrat återhämtningen även om nedåtriskerna har ökat nu när USA höjer tullarna mot europeisk bilindustri, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Delindex för produktion svarade för det största positiva bidraget till ökningen i PMI följt av lagerinköp medan leveranstider, orderingång och sysselsättning drog ned PMI. Industriföretagens produktionsplaner andas fortfarande optimism även om indexet backade i mars till 62,7 från 63,6 i februari. Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser steg i mars till 57,2 i mars från 53,2 i februari, vilket är den högsta nivån på elva månader. 

– Sannolikt har vi sett ett trendbrott. Högre tullar och stigande aktivitetsnivå i europeisk industri tenderar att driva upp rå- och insatsvarupriserna även om kronförstärkningen kan dämpa industrins inköpskostnader, säger Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30. Undersökningen gjordes mellan 11–26 mars

”Wow, vilket fantastiskt, högteknologiskt lager!”

Familjeföretaget Varner etablerades i Norge 1962 av Frank Varner och är idag en av de största modekoncernerna i Norden. Sedan starten har företaget vuxit rejält med sina välkända varumärken Cubus, Dressmann, Carlings, Bik Bok, Volt och Junkyard. 

Under 2012 organiserade Varner all sin logistik i en central avdelning för samtliga butikskedjor. Syftet var att ta ett strategiskt grepp om sin supply chain och logistik för att säkerställa en hög leveransprecision, effektivitet och långsiktig konkurrenskraft. Bildandet av den nya, centrala logistikorganisationen blev startskottet för en imponerande utveckling av företagets logistik och varuförsörjning, inklusive etableringen av ett högautomatiserat centrallager i Vänersborg. 

– Flera år av god tillväxt gjorde att vi till slut samarbetade med ett tiotal 3PL-lager. Kring 2010 var lagerstrukturen alltför vildvuxen, ineffektiv och leveransprecisionen till våra butiker var inte bra, säger Anders Eriksson, Supply Chain Director i Varner och en drivande kraft bakom koncernens logistikutveckling. 

Helhetsgrepp över supply chain

Den nya centrala logistikenheten påbörjade under 2013 ett arbete för att standardisera och effektivisera logistiken och ta ett helhetsgrepp över den framtida utvecklingen av sin försörjningskedja. Högsta prioritet i det arbetet var att konsolidera de externa lagren och bygga upp ett eget automatiserat centrallager som säkerställer långsiktig tillväxt med god lönsamhet.

– Våra ägare var väldigt tydliga med att de ville se en förändring där vi tog kontroll över logistiken på ett annat sätt och investerade i en konkurrenskraftig framtidslösning. Ganska snart var det uppenbart att vi skulle etablera ett eget centrallager och vi sjösatte därför en konceptstudie för att fastställa hur ett eget lager borde utformas, givet en rad olika parametrar. 

Konceptstudien, som genomfördes i samarbete med Swisslog, inriktades på att ta fram data om SKUer, orderstruktur, materialflöden och analysera hur detta skulle utvecklas under de närmaste tio åren. Studien resulterade i beslutet att bygga ett pallager, ett kartonglager och ett lager för styckplock samt en lösning för hängande plagg. Alltsammans med en hög grad av automation. 

Valde Vänersborg

När inriktningen var fastställd bjöd Varner in ett stort antal automationsbolag i en upphandlingsprocess samtidigt som man sökte efter lämplig tomtmark att uppföra anläggningen på. 

– Under 2014 fattades beslut om att välja Swisslog som partner för lagerprojektet och efter att ha genomfört en tyngdpunktsberäkning bestämde vi oss för att lokalisera centrallagret i Vänersborg, i närhet Göteborgs hamn, de stora Europavägarna och vår största marknad, Norge, förklarar Anders. 

”Världens bästa lager” 

Under arbetets gång etablerades även ambitionen att bygga ”världens bästa lager”, vilket med tiden blev en slogan som fortfarande används flitigt för att sätta ribban högt och skapa en intern stolthet över den gemensamma arbetsplatsen.

– Vi tänkte att om vi nu ska bygga det som kanske blir vårt enda lagerprojekt så ska det banne mig bli världens bästa lager, säger Anders med ett skratt och nämner att Varner under tio år har gjort en miljardinvestering i Vänersborg. 

Med förvärv av tomtmark, markarbeten, konstruktion av byggnader, automationslösningar, tullager, import och distribution samt organisation av alltsammans blev det utan jämförelse Varners största investering någonsin. En strategiskt helt avgörande satsning som har resulterat i såväl effektivitet, leveransprecision, tillväxtförmåga och därmed konkurrenskraft. 

Kontinuerlig expansion

2016 invigdes den nya anläggningen som då huserade ett höglager för pallar, en miniload-anläggning, en AutoStore-lösning, plus en hel del annat. 

– Då trodde vi att anläggningen skulle ha tillräcklig kapacitet ganska länge, men så blev det inte. Redan något år efter invigningen började vi addera kapacitet i vår AutoStore och 2020 hade den fördubblats, säger Anders och framhåller att man genomförde what if-scenarios för hur olika utvecklingsscenarios skulle mötas. Och redan när anläggningen projekterades och byggdes tog Varner höjd för tillväxt genom att skapa förutsättningar för att agera flexibelt. Den strategin har varit lyckosam eftersom den gjort det enklare att addera lagerautomation i anläggningen efter hand. 

AutoStore nummer två

Den första större expansionen i lagret gjordes 2020. Då fördubblades kapaciteten i AutoStore-anläggningen vilket innebar att 122 robotar, 56 000 lådor och åtta plockstationer adderades. Men redan då stod det klart den snabbt ökande e-handeln krävde ytterligare åtgärder, samtidigt som Varners ägare ville skapa förutsättningar för att ytterligare öka försäljningen online. 

– Tidigt 2021 tog vi upp en diskussion med Swisslog kring hur vi skulle kunna hantera situationen. Slutsatsen blev ganska snabbt att hur vi än gör så handlar det om en stor investering, men våra ägare pushade på oss för att verkligen gå vidare och satsa, både för att öka vår kapacitet för den växande näthandeln, men även för att ge våra kunder och butiker bättre och snabbare service, berättar Anders. 

Investerat smart

Lösningen blev att bygga ut lagret med 20 000 kvadratmeter och installera en ny, hypersnabb AutoStore som används uteslutande för leveranser till e-handelskunder, medan den befintliga AutoStore-lösningen hanterar varuförsörjningen till de cirka 1 100 fysiska butikerna i Sverige, Norge, Finland och Island. 

Den nya AutoStore-lösningen invigdes 2023 och kan hantera 7 500 orderrader per timme, vilket gör den till en av de snabbaste i världen. Fullt utbyggd består lösningen av 323 robotar och 330 000 lådor. Och det finns viss expansionsmöjlighet kvar i lagret. Exempelvis är det möjligt att bygga ut lagret med 14 000 pallplatser och med fler plockstationer. Men därefter är det stopp. 

– Jag tycker vi har investerat smart. Vi har tagit kostnaden för en ny lagerfastighet och infrastrukturen men bara 75 procent av vår automationslösning och genomflödet. Resterande kostnader tar vi i takt med att kapaciteten behöver öka och vi har fortfarande en bra tillväxtkapacitet, säger Anders.

”Här vill jag jobba!”

De senaste åren har Varners logistikutveckling handlat mycket om att utveckla försörjningsflödena utifrån ett mer produktionslogistiskt flödestänkande – från leverantörer till butik och konsument. I det arbetet är bolagets lagerchef sedan i juni 2022, Anne Holopainen, en nyckelspelare. 

– Jag var ganska nöjd med det jobb jag hade, men när jag första gången klev in på lagret i Vänersborg så var det med en känsla av ”wow, vilket fantastiskt, högteknologiskt lager, här vill jag jobba!”. När jag erbjöds jobbet som lagerchef var det lite som en dröm att få arbeta i Europas kanske modernaste lager och en av Nordens största modekoncerner, säger Anne med en passion som inte går att ta miste på. 

Med trettio års erfarenhet av olika logistikroller, bland annat på Nobia och Rexel, har Anne stor erfarenhet av både logistik, ledarskap och inte minst processutveckling. 

– Innan Varner hade jag aldrig arbetet i en så pass högteknologisk logistikverksamhet. Det jag bland annat har bidragit med är en ny arbetsorganisation där vi arbetar processtyrt, med tydliga KPIer, mer struktur och standardisering. Det i sin tur har bidragit till att vi har förbättrat vår produktivitet och leveranssäkerhet de senaste åren. 

Som en lagledare

Med hundratals medarbetare – både egna anställda och tillfällig personal under högsäsonger – är Annes ledarskap starkt människocentrerat. För även om lageranläggningen är högteknologisk så gäller det att få till ett bra samspel mellan teknik och människor.  

– Min roll är lite som att vara en lagledare här. Jag lägger därför mycket tid på att stötta och motivera våra fem processägare i deras arbete och ser till att helheten fungerar på ett bra sätt. Det gäller att ta tillvara alla människors styrkor, förstå deras drivkrafter och bidra till att medarbetarna ska trivas och vilja prestera bra, säger Anne och berättar att hon nu är nöjd med hur verksamheten fungerar. 

– Nu är vi i ett läge där vi främst fokuserar på ständiga förbättringar och på att utveckla arbetsmiljön. Det känns otroligt roligt och jag njuter varje dag av att gå runt i produktionen, höra bandet rulla, se kartonger åka på banan på väg ut till våra butiker och kunder. Jag tror faktiskt att vi har världens bästa lager!

Detaljhandeln är fortsatt Pessimistisk – e-handeln sjunker kraftigt

De svenska handelsföretagens syn på kommande tre månader är dyster. Framtidsförväntningarna inom sällanköpshandeln, dagligvaruhandeln samt partihandeln föll i mars visar Svensk Handels Handelsbarometer. Samtidigt visar organisationens E-handelsindikator att e-handeln bromsar in kraftigt i februari.

I över tre års tid har handelsföretagens framtidsutsikter utifrån parametrarna försäljning, antal anställda, samt lönsamhet varit pessimistiska. Aldrig tidigare i Handelsbarometerns historia har en sådan långtgående dyster trend kunnat noteras. Framtidstron inom såväl sällanköpshandeln som daglighandeln rasar i månadens mätning. Den förra med -3,0 enheter, vilket resulterar i ett indikatorvärde på 89,9, och den senare med -4,6 enheter, vilket innebär ett indikatorvärde på 92,0. Den främsta anledningen till den stora nedgången är en alltmer dämpad syn på framtida lönsamhet och försäljning. 

– Resultaten vi idag presenterar kanske kommer som en överraskning för människor runt om i landet som följt debatten under senare tid. Här vill vi ändå markera klart och tydligt. Den svenska handeln har det oerhört tufft just nu. Det råder inga tvivel om att företag och jobb runt om i landet, i såväl större som mindre städer, nu står på spel, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel och fortsätter: 

– Att en så pass central och viktig bransch som handeln präglats av pessimism i över tre års tid borde få varningsklockorna att ringa. Just nu slås i övrigt välmående företag ut, och med dem även viktiga arbetstillfällen och skatteintäkter. 

Flertalet faktorer talar dessutom för att den dystra trenden kan komma att hålla i sig under en längre tid. En tilltagande inflation, som pressar upp marknadsräntor, i kombination med den geopolitiska osäkerhet som går att bevittna, slår hårt mot konsument, och därmed också handelsföretagen. 

– Att priserna, och genom det räntorna, tar fart uppåt har en mycket negativ effekt på hushållens konsumtion, vilket i sin tur hotar återhämtningen inom handeln och i den svenska ekonomin i stort. Här befinner sig handeln i en rävsax. Samtidigt som kostnaderna ökar och lönsamheten faller, måste företagen försöka hålla priserna nere för att behålla sina kunder. För många blir det tyvärr en omöjlig ekvation, säger Sofia Larsen. 

Enligt Svensk Handels E-handelsindikator uppgår e-handelns omsättning för februari månad till 9,7 miljarder kronor. Det är en minskning med 16 procent jämfört med februari 2024, vilket ytterligare understryker den svenska handelns utsatta läge.

– Detta blev en dubbelsmäll för e-handeln. Färre e-handlade i februari, och dessutom för mindre summor. Det är ett tydligt kvitto på att 2024 års återhämtning har kommit av sig och att konsumenterna ännu är försiktiga med att göra inköp. Det är tveklöst en konsekvens av det tuffa ekonomiska läge vi befinner oss i. För många e-handelsföretag är de tuffa tiderna långt från över, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

OneMed väljer TGW för automation av nytt distributionscenter i Göteborg

OneMed har skrivit avtal med TGW Logistics för leverans av en automationslösning till företagets distributionscenter i Halvorsäng i Göteborg. Investering är en viktig del i bolagets strategi för att säkerställa en effektiv och modern logistiklösning som är anpassad för att möta vårdens höga krav på tillförlitlighet, snabbhet och precision.

Med den 45 000 kvadratmeter stora anläggningen i Halvorsäng förverkligar OneMed sin tredje automationslösning och konsoliderar sina tre regionala lager och får totalt sett en ökad kapacitet. Tidigare har SSI Schäfer levererat två skyttellösningar till bolaget och i sitt pressmeddelande betonar OneMed att SSI Schäfer även fortsättningsvis kommer spela en viktig roll i OneMed-gruppens automationsresa och fortsatta utveckling.

”Den nya anläggningen i Göteborg kommer att bli en central del i vår fortsatta satsning på att leverera stabil och effektiv distribution, och möjlighet att erbjuda ännu bättre service till våra kunder inom svensk hälso- och sjukvård. Genom denna investering stärker vi vår position som en ledande leverantör till vården och en viktig del i vårt långsiktiga åtagande att kontinuerligt förbättra våra tjänster”, säger OneMed i sitt pressmeddelande.

Om OneMed
OneMed Sverige täcker hälso- och sjukvårdens behov när det kommer till medicinskt material, utrustning och beredskap – snabbt, smidigt och med kvalitet. Vi drivs av att förbättra livskvaliteten för alla som är i behov av, eller utför vård. Med våra cirka 400 medarbetare runt om i landet och med 3,7 miljarder kronor i omsättning är vi en viktig del av Sveriges vård och beredskap. OneMed är en del av Asker Healthcare Group, en företagsgrupp bestående av mer än 40 företag i 17 länder som stödjer vårdgivare och patienter och som driver utveckling av Europas hälso- och sjukvård

Om TGW Logistics
TGW Logistics, ett stiftelseägt företag med huvudkontor i Österrike och en global ledare inom lagerautomation med över 50 års erfarenhet. Vi erbjuder helhetslösningar, från design till implementering och underhåll, med hjälp av mekatronik, robotik och avancerad programvara. Med dotterbolag i Europa, Asien och USA samt över 4 500 anställda genererade TGW en omsättning på 1,07 miljarder euro under verksamhetsåret 2023/2024.

SAP är nu Europas högst värderade företag – molnintäkter ökar snabbt

Med ett börsvärde på 313 miljarder euro tog mjukvarujätten SAP under måndagen över positionen som Europas högst värderade företag från danska läkemedelsbolaget Novo Nordisk. 

SAPs aktie har det senaste året rusat på börsen som en följd av övergången till molnbaserade mjukvarulösningar, ökade satsningar på AI i kombination med ett ökande behov av att planera, analysera, optimera och automatisera affärsprocesser – inte minst i supply chain där SAP har lösningar som SAP Integrated Business Planning (IBP), SAP S/4HANA Supply Chain Management samt SAP Ariba. 

Ökade molnintäkter

Financial Times rapporterar att analytiker förväntar sig att SAPs molnintäkter kommer att öka med 29 procent i år, medan de totala intäkterna väntas öka med 13 procent till 38,5 miljarder euro. Man pekar även på potentialen hos en ny produkt som SAP presenterade förra månaden, som gör det möjligt för kunder att integrera sin data med data från tredje part och göra analyser med AI. 

Osäker produktportfölj

De senaste åren har Novo Nordisk, som bland annat tillverkar Ozempic, tävlat med franska lyxvarukoncernen LVMH om förstaplatsen. Novo Nordisks försäljning av diabetes-/fetmaläkemedel ökade med mer än 50 procent under 2024, men tester av nyare produkter visar sämre resultat än väntat vilket har fått aktien att backa med närmare tio procent den senaste månaden. 

Europas högst värderade företag under 2024 (USD):

Källa: CEO Magazine

Logistikbranschens automationspionjär 

Den svenska logistikavdelningen på en av världens största leverantörer av frukt och grönt bolagiserades 2008 och tog namnet Nowaste Logistics. Mer än 15 år senare är företaget en av Sveriges ledande tredjepartslogistiker, välkänt för sin avancerade lagerteknik, högautomatiserade hantering och sitt starka fokus på personalen.

– Logistik var inte särskilt prioriterat i frukt och grönt-branschen i början på 2000-talet, men vår ägare Dole plc, insåg att en effektiv logistik var ett viktigt konkurrensmedel och en förutsättning för att sänka logistikkostnaderna, berättar Johan Kallin som är vd på Nowaste Logistics sedan 2012 och därmed en av de drivande krafterna bakom företagsbygget. 

Redan under tidigt 2000-tal började Nowaste Logistics moderbolag Everfresh (numera Dole Nordics) att investera i lagerautomation. Först i automatiska pallkranar och något senare i en lav-robot, vilket då var något unikt för hantering av frukt & grönt. Dessa och många andra investeringar i automationsteknik ledde till att Everfresh snabbt tog marknadsandelar som en följd av sin effektiva hantering. 

Korta ledtider, snabba genomflöden

Frukt och grönt-branschen var en mogen bransch och den snabba tillväxten för Everfresh avtog under andra halvan av 00-talet, samtidigt som e-handeln började ta fart. Johan och några av hans kollegor på logistikavdelningen tyckte därför att man borde erbjuda företagets logistikförmågor till företag i andra branscher. 

– Erfarenheterna från frukt och grönt hade gjort oss vana vid att hantera mycket korta ledtider tillsammans med en hög omloppshastighet på produkterna. Vi klarade det med hjälp av vår egenutvecklade lagermjukvara och en hög automationsgrad och vi såg att det fanns möjlighet att erbjuda våra tjänster och lösningar till externa kunder, inte minst till e-handeln och andra företag med snabba och komplexa varuflöden. Vi föreslog detta till vår företagsledning och fick 2008 okej på att bolagisera logistikavdelningen och börja erbjuda våra tjänster externt, berättar Johan.

Sedan dess har Nowaste Logistics drivits som ett fristående bolag inom Dole-koncernen med logistik som affärsidé. I skrivande stund har företaget över 600 anställda som jobbar på totalt tio terminaler i Helsingborg och Jönköping. 2024 omsatte verksamheten 650 miljoner kronor, varav frukt och grönt står för cirka 30 procent och resten kommer från ett brett spektrum av kunder inom allt från mode och heminredning till byggvaror och livsmedel.

Skräddarsytt och best-of-breed

Dagens Nowaste Logistics är en extremt teknikintensiv verksamhet med en hög digitaliserings- och automationsgrad. Vägledande för investeringarna i teknik är alltid den affärsnytta som skapas för kunderna i relation till kostnaden.

– Eftersom vi skräddarsyr våra logistiklösningar för våra kunder så funkar sällan en standardlösning rakt av. Ofta kombinerar vi därför flera olika automationstekniker i en kundlösning, förklarar Johan och får medhåll av Patrik Johnfors som sedan 2019 är chef för lösningsdesign och implementering på Nowaste Logistics.

– Vi har ett klassiskt best-of-breed-tänk, där vi väljer det som är bäst i varje situation. Jag tror faktiskt vi har de flesta tekniker, säger Johan och räknar upp; kranlager, skyttelsystem, miniload, autostores, industrirobotar för lådplock och lavplock, plockrobotar för e-handelsplock av enskilda produkter, paternosterverk, hissautomater, sorteringsverk, bansystem för lättgods, lådresar- och lådförslutarmaskiner, förarlösa truckar. 

– Ja, det mesta finns i våra terminaler, men det är aldrig själva tekniken som står i centrum, utan hur den hjälpa oss att hantera våra kunders logistik så pass bra som möjligt, betonat han. 

”Lyssnar inte allt för mycket på automationsleverantörerna”

Som exempel på det öppna och agnostiska förhållningssättet till automationsteknik nämner Johan att en skyttel-lösning i en av bolagets terminaler används för att plocka flera olika kunders produkter. Skyttel-lösningen blev ett logiskt val eftersom kunderna har höga krav på korta ledtider, samtidigt som deras försäljningskurva är relativt rak, vilket gör att artiklarna behöver vara tillgängliga snabbt. I en intilliggande terminal har i stället en Autostore-lösning valts. Den lösningen servar också flera kunder, men med ett sortiment med färre högfrekventa artiklar och en längre svans av mer lågfrekventa artiklar. Mot den bakgrunden blev det logiskt att välja en Autostore – en automationslösning som dessutom kan skalas upp relativt enkelt och kostnadseffektivt. 

– Detta illustrerar att en viss lösning inte passar för alla situationer. Därför ser vi till att vi har hög egen kompetens inom intralogistikområdet och bra koll på vilka olika lösningar som finns på marknaden. Då blir det dessutom en spänstig och givande diskussion med automationsleverantörer som naturligtvis helst säljer sin egen lösning, säger Johan med ett skratt. 

Patrik, som själv utgör en betydande andel av den kompetensen, förklarar att det är viktigt att själva ha den kunskap som krävs för att skapa väl underbyggda, detaljerade specifikationer som grund för en RFQ. 

– När vi ska ta fram den optimala lösningen för en kund så brukar vi börja med att bedöma vad hanteringen skulle kosta att göra manuellt för att skapa en referenspunkt. Därefter bedömer vi vilka olika typer av automatiserade tekniker som skulle kunna fungera och upprättar detaljerade krav på lösningen. Först därefter går vi ut och ber olika potentiella leverantörer om ett konkret pris på det som vi är intresserade av. Slutligen jämför vi utifrån många perspektiv den manuella hanteringen med de mer automatiserade alternativen innan vi väljer vad vi ska gå vidare med.

Egenutvecklad WMS-mjukvara

I tillägg till alla automationslösningar är Nowaste Logistics egenutvecklade WMS, med tillhörande klient för handhållna enheter, en avgörande komponent för att förse det fysiska logistikmaskineriet med de data och den intelligens som behövs för att fungera optimalt. 

– Med vårt väl beprövade WMS kan vi få ut en bättre effekt av automationslösningarna, eftersom vi relativt enkelt kan anpassa och optimera funktionaliteten för en viss kund eller i en viss lösning. Du kan kalla det för en mjukvaruoptimering av hårdvaran och våra verksamhetsprocesser, säger Patrik, och tillägger att den typen av anpassningar kan vara både dyra och ta lång tid att göra i de kommersiella WMS som erbjuds på marknaden. 

Benchmarkar industrin

Dagens högautomatiserade lager fungerar alltmer som produktionsenheter i den tillverkande industrin, med datadrivna beslut och standardiserade processer baserade på lean- och JiT-tänkande. 

– Branschen är på väg in i ett industriellt tänk, vilket ställer krav på ett nytt synsätt, nya kompetenser och nya system. Det är en häftig utveckling som vi bejakar och när vi benchmarkar så är det definitivt industriföretag som vi jämför oss med och lär oss av, förklarar Johan. 

Patrik nickar instämmande och menar att de egna terminalerna kan liknas vid industriella produktionsanläggningar där komplexa processer ska synkroniseras och optimeras till gagn för kunderna. 

– När vi planerar och optimerar våra processer så gäller det att mängder av delprocesser i verksamheten synkas minutiöst för att leveransen ska stå samlad på utlastningen i rätt tid för lastning. För att få ihop detta behövs det systemstöd med avancerade optimeringsalgoritmer. Vi utvecklar därför ständigt vårt WMS för att än bättre stötta och ofta automatiskt styra våra processer. Vi behöver förstås också rekrytera och utveckla vår personal för att alltmer kunna hantera våra processer som en avancerad industriell produktion.

”Branschens bästa arbetsgivare”

Att tekniken skulle vara negativ för lagerpersonalen tycker inte Patrik och Johan. Tvärtom ser de att automation många gånger skapar bättre och mer attraktiva arbetsplatser och möjligheter att utveckla sin kompetens och att avancera till nya roller. 

– Automation tar bort många risker och slitsamma manuella arbetsmoment, exempelvis genom att hantera tunga kollin med robotik och bansystem. Sedan kan det förstås också finnas negativa effekter av automation som man får minimera på olika sätt, säger Patrik. 

I de fall som automationen leder till ett mer stillastående och repetitivt manuellt arbete så finns det rutiner utarbetade för hur personalen ska byta arbetsuppgifter under ett arbetspass, vilket skapar variation. Personalen kan även arbeta på flera av företagets många terminaler under en arbetsvecka.

– Vår ambition är att vara den bästa arbetsgivaren i branschen, eftersom det är superviktigt för oss att vi har professionell, välutbildad och motiverad personal som trivs. All personal på våra lager är därför rekryterade, utbildade och anställda av oss och delar våra värderingar. Vi är övertygade om att det ger en bättre trivsel och skapar ett högre engagemang för företaget och våra kunder. Vi tror på individens förmåga att lära och utvecklas och jobbar därför på att skapa en bra arbetsplats. För att stötta våra medarbetares utveckling har vi till exempel en intern kurskatalog som omfattar 55 olika utbildningar, säger Johan. 

Men, behövs människor i morgondagens lager?

– För vissa flöden kommer det bli i princip helt digitaliserat och automatiserat framöver, men andra kommer behöva människan. Men visst, i takt med att lager blir mer högteknologiska så minskar behovet av manuellt arbete. Å andra sidan tillkommer det en del nya, spännande arbetsuppgifter inom områden som IT, planering, projektledning, drift av automation, support och service. Det går rasande snabbt och det är väldigt spännande.

Nowaste Logistics är ett helägt dotterbolag i den internationella koncernen Dole Plc., som är världens största aktör inom frukt och grönt med verksamhet på ett 40-tal geografiska marknader. Bolagets aktie är noterad på Nasdaq New York och koncernens huvudägare är den irländska familjen McCann. 

DHL Trade Atlas 2025: ”Den globala handeln växer, men i långsammare takt”

DHL och New York University Stern School of Business årliga studie DHL Trade Atlas förutspår en ökning av den globala handeln trots Trump-tullar, ökade geopolitiska risker och en omstrukturering av de globala handelsmönstren. Även om man konstaterar att tillväxten kan bromsa in något så prognosticerar man att den globala handeln under kommande fem år kommer att växa något mer än under de senaste tio åren. En betydande del av tillväxten under kommande år väntas ske i Indien, Vietnam, Indonesien och Filippinerna

I studien hävdas även att USAs import av kinesiska varor endast har minskat marginellt. Återstår att se om detta kommer att bestå. I studien förutspås att varuhandeln kommer att växa med en årlig genomsnittlig tillväxttakt på 3,1 procent från 2024 till 2029, vilket ungefär motsvarar BNP-tillväxten och innebär en måttligt snabbare handelstillväxt jämfört med föregående decennium. Även om den nya amerikanska administrationen genomför alla sina föreslagna tullhöjningar och andra länder svarar med motåtgärder, förväntas den globala handeln trots allt växa under de kommande fem åren, men i en mycket långsammare takt jämfört med de senaste åren.

Indien, Vietnam, Indonesien och Filippinerna kliver fram

Mellan 2024 och 2029 förväntas fyra länder rankas bland de 30 bästa för både hastighet (tillväxttakt) och omfattning (absolut mängd) av handelstillväxt: Indien, Vietnam, Indonesien och Filippinerna. Indien utmärker sig också som det land med den tredje största absoluta mängden förväntad handelstillväxt (6% av den globala handelstillväxten), efter Kina (12 %) och USA (10 %). De länder som förväntas leverera den mest absoluta handelstillväxten är spridda över Asien, Europa och Nordamerika. Samtidigt som kategorin länder med den snabbaste förväntade handelstillväxten även inkluderar flera länder i Afrika och Latinamerika. På nivån av större världsområden förväntas den snabbaste volymtillväxten i handel från 2024 till 2029 för Syd- och Centralasien, Sub-Sahara Afrika och ASEAN-länderna – med årliga genomsnittliga tillväxttakter mellan 5-6 procent. Alla andra regioner förväntas växa med takter mellan 2-4 procent.

Nytt rekord i långdistanshandel

Trots ett utbrett intresse för närproduktion och produktion av varor närmare sina kunder visar studien att handeln inte har blivit mer regionaliserad totalt sett. Faktiska handelsflöden indikerar motsatt trend. Under de första nio månaderna av 2024 nådde den genomsnittliga distansen för alla handlade varor ett rekord på 5 000 kilometer, medan andelen handel inom större regioner föll till en ny lägsta nivå på 51 procent.

Anledning till optimism

Trade Atlas 2025 framhåller flera skäl till optimism om framtiden för global handel trots en vändning mot mer restriktiva amerikanska handelspolicies. De flesta länder fortsätter att se handel som en viktig ekonomisk möjlighet, och amerikanska handelshinder kan stärka banden mellan andra länder. Dessutom kan många av Trumps tullhot sluta annorlunda än ursprungligen föreslagna eller försenas för att förhindra en ökning av inhemsk inflation. Dessutom står USA:s andel av världens import för närvarande på 13 procent, och dess andel av exporten är 9 procent – tillräckligt för att amerikanska politikers effekter ska ha betydande effekter på andra länder men inte räckligt för att ensamt bestämma framtiden för global handel.

– Medan hot mot det globala handelssystemet måste tas på allvar, har global handel visat stor motståndskraft på grund av de stora fördelar som det ger för ekonomier och samhällen, säger Steven A. Altman, Senior Research Scholar and Director of DHL Initiative on Globalization vid NYU Stern’s Center for the Future of Management. Medan USA kan dra sig tillbaka från handel – till en betydande kostnad – är det inte sannolikt att andra länder följer USA:s väg eftersom mindre länder skulle drabbas ännu hårdare om de reducerade sin internationella handel.

Ännu ingen frikoppling Kina – USA

DHL Trade Atlas 2025 ger en uppdatering om geopolitikdrivna förändringar i handelsmönster. Medan handeln mellan block av nära allierade till USA och Kina minskade 2022 och 2023 i förhållande till handeln inom dessa block, var dessa minskningar mindre och fortsatte inte 2024. USA och Kina har minskat sina andelar av handel med varandra, men inte tillräckligt för att utgöra en meningsfull ”frikoppling.” Direkt handel mellan USA och Kina har fallit från 3,5 procent av världshandeln 2016 till 2,6 procent under de första nio månaderna av 2024. USA importerar dock fortfarande en lika stor andel av sina importvaror från Kina som resten av världen gör. Dessutom finns det bevis som tyder på att USA:s import från Kina är underrapporterad. Dessutom tyder data som även beaktar kinesiska insatser i varor som USA importerar från andra länder på att det inte finns någon meningsfull minskning av USA:s beroende av varor tillverkade i Kina.

DHL Trade Atlas 2025 inkluderar koncisa ensidiga landsprofiler som sammanfattar handelsmönstren för nästan 200 länder och territorier som omfattar över 99 procent av världshandeln, BNP och befolkning. Rapporten är författad av Steven A. Altman och Caroline R. Bastian vid New York University Stern School of Business på uppdrag av DHL. Den slutfördes i februari 2025 med data och prognosuppdateringar fram till januari 2025. New York University Stern School of Business är en av USAs främsta skolor för managementutbildning och forskning. NYU Stern erbjuder en bred portfölj av transformativa program på avancerad, grundläggande och exekutiv nivå, alla berikade av dynamiken och de djupgående resurserna i en av världens affärshuvudstäder.