Volvo XC60 ska tillverkas i USA, och exporteras tullfritt till Europa

Volvo Cars moderna fabrik i Charleston, South Carolina, ska nu öka sin produktion avsevärt och anställa ytterligare 4 000 medarbetare. Med start 2026 kommer tiotusentals exemplar av trotjänaren XC60 – Volvos mest populära i USA att tillverkas i Charleston. Enligt nuvarande tullregler kan bilarna därefter exporteras till Europa helt tullfritt.

Åtgärden, som är en direkt följd av USA:s handelstullar, är ett exempel på hur många företag nu flyttar sin tillverkning till USA för att säkerställa sina marginaler på den stora, lukrativa USA-marknaden. Redan i början av året, när den amerikanska administrationen, aviserade sina handelstullar konstaterade Volvo Cars vd, Håkan Samuelsson, att en fortsatt regionalisering av den globala ekonomin är att vänta.

– Bilindustrin kommer att se en tydlig regionalisering efter USA:s fordonstullar på 25 procent, konstaterade han i samband med bolagets årsstämma i april.

Med regionalisering menar han i praktiken att den globala världsmarknaden i huvudsak kommer att delas upp i tre: USA, Europa och Asien, där dessa fungerar som egna regionala marknader för inköp, produktion och försäljning.

”Darwins lag”

Genom att producera närmare sina lokala marknader minskas leveranstider och fraktkostnader, samtidigt som regionaliseringen gör att företag kan anpassa sig till lokala krav och andra förhållanden. Och även om produktionen i USA skulle bli dyrare så motverkas detta av lägre kostnader för frakt, lagerhållning och tullkostnader. Vid årsstämman konstaterade Samuelsson att det är Darwins lag som gäller, det vill säga ”Survival of the fittest”:

– Och i ett sådant läge är det bara att följa Darwins lag och anpassa sig snabbare än konkurrenterna.

XC60 är Volvo Cars bästsäljare i USA, försäljningen av bilmodellen med ökade närmare 23 procent enbart under första halvåret i år. Framöver ska XC60 tillverkas som en bensin-elhybrid och som en laddhybrid.

Källor: Wall Street Journal, TT och SvD.

Element Logic lanserar ”Automation as a Service”

Element Logic lanserar Automation as a Service (AaaS) – en prenumerationsbaserad automationsmodell som gör lagerautomation enklare och frigör ny tillväxtpotential för bolagets potentiella och befintliga kunder över hela Europa.

Med Automation as a Service introducerar Element Logic en modell som eliminerar traditionella inträdeshinder som höga initiala investeringar och teknisk komplexitet.

– Automation as a Service innebär att företag kan tänka på automation som att prenumerera på effektivitet. I stället för att binda kapital och resurser i komplexa projekt får man en flexibel, förutsägbar och framtidssäker lösning som växer i takt med verksamheten, säger Benny Thögersen, Managing Director, Element Logic Sverige.

Kunder erbjuds skräddarsydda automationslösningar kombinerade med Element Logics mjukvara, live-övervakning, expertrådgivning och kontinuerlig optimering – allt samlat i en förutsägbar driftkostnad. AaaS är en fullservicemodell där Element Logic tar ett delat operativt ansvar, vilket säkerställer att kunder når maximal produktivitet med minimal komplexitet.

– Med Automation as a Service tar vi bort hindren för lagerautomation,. Inga förhandsinvesteringar, minskad operativ risk och mindre belastning på interna resurser, allt utformat för det som betyder mest; maximal produktivitet, säger Stian Hagen, konceptarkitekt på Element Logic. 

Automation as a Service är utvecklat för att stödja en bred variation av företag, däribland växande bolag, företag som vill ha en lågrisk-lösning och verksamheter som behöver flexibilitet och förutsägbar prestanda, exempelvis 3PL-företag.

– Genom Automation as a Service tar vi det långsiktiga ansvaret, så att våra kunder slipper bära den risken. Vi säkerställer finansiering, optimering och en hållbar hantering av utrustningen genom hela dess livscykel. Då kan våra kunder fokusera fullt ut på sin kärnverksamhet, vilket ger trygghet och långsiktig stabilitet, säger Anders Bohlin, Sales Director på Element Logic.

Jesper Brandin får utvidgat ansvar

Jesper Brandin går in i rollen som försäljningschef i Nowaste Logistics med start under hösten. Han kommer axla säljansvaret och samtidigt behålla sin roll som marknads- och kommunikationschef i Nowaste.  

– Försäljningsrollen är jag van vid sen tidigare och även den kombinerade rollen mellan försäljning och marknad. Vi och branschen befinner sig i ett väldigt intressant läge och det ska bli roligt att vara en del av och följa den ständiga utvecklingen, säger Jesper Brandin, som började som truckförare på Nowaste för snart tjugo år sedan.  

Som försäljningsansvarig kommer Jesper att strukturera, leda och driva på ett säljarbete som i praktiken sker i interna team och som präglas av ett nära samarbete internt, tillsammans med bland annat IT, lösningsdesign och driftorganisationen.

Intensifierad tillväxt

Sedan starten 2008 har Nowaste Logistics vuxit stadigt, och omsätter i dag närmare 700 Msek och driver 11 terminaler i Helsingborgs- och Jönköpingsregionen, och man har ytterligare terminaler är på gång på Logistikposition Ramlösa utanför Helsingborg. Företaget har och fortsätter att attrahera nya spännande kunder, även utanför landets gränser. Ett aktuellt exempel är sportmodeföretaget Peak performance som med en ny omnichannel-lösning kommer att nå ut till samtliga butiker, e-handlare och e-handelskunder inom EMEA.

– Vi bygger hållbart och långsiktigt. Vi pratar om utveckling med omtanke om såväl miljö som människor och ser mycket positivt på framtiden, med tillväxt både i befintliga uppdrag och genom nya uppdrag som är på väg in, säger Jesper och framhåller att han fortsatt kommer att inrikta säljarbetet mot medelstora och stora företag där Nowaste kan leverera ett högt kundvärde.

– Våra tekniska resurser, både IT- och automationslösningar, i kombination med vår kompetenta personal kan särskilt skapa värde när det handlar om mer komplexa flöden med tuffa krav på leveransprecision, snabbhet och effektivitet.

”Connectivity” – möjliggörare för en mer produktiv och säker internlogistik

 AV VIKTOR BRANDON LEEK, PÄR FORSELL OCH LOTTA JOHANSSON

Internet of Things (IoT) myntades som begrepp vid millennieskiftet, och precis som för de flesta tekniska genombrott så har Amaras lag* visat sig vara applicerbar: ”Människor tenderar att öveskatta nya teknologiers effekt på kort sikt, men underskatta den på lång sikt”.

För 15 år sen var IoT en etikett som vi ständigt såg omkring oss, men där själva applikationerna ofta var begränsade i sin utformning och det var svårt att hitta en matchning mellan den data som överfördes och det värde som den kunde generera för användaren. Idag är det precis tvärtom; vi pratar knappt alls om IoT längre, samtidigt som det mesta runtomkring oss är uppkopplat och genererar ofantliga mängder data som i sin tur skapar goda förutsättningar för användaren att omvandla det till värde i sin egen verksamhet. Tyvärr går det inte en rak linje mellan data och verksamhetsvärde, utan typiskt sett behöver det passera genom fyra steg:

1. Registrering – relevant data fångas in.

2. Bearbetning – data konsolideras och kombineras till att bli relevanta KPIer.

3. Visualisering – avvikelser och trender synliggörs.

4. Agerande – en aktivitet triggas som skapar värde på både kort och lång sikt.

Trots att det är en fullständigt logisk ordning så orkar väldigt många verksamheter bara komma till steg två eller tre. Det vi ser är dessutom att ju mer data som registreras i det första steget, desto svårare är det att bli träffsäker i det fjärde steget då det både byggs in felkällor och blir svårare att hålla fokus. Här blir även tid en faktor som påverkar möjligheterna att skapa värde.

Du behöver vara snabb

Allt handlar därmed om att på så kort tid som möjligt gå från att data registreras till att en träffsäker och värdeskapande aktivitet triggas.  Kunder som har den tekniska hårdvara som krävs för att via IoT fånga in data efterfrågar numera därför även en tjänst – en plattform och/eller mjukvara – som med hjälp av alltifrån benchmark till flaggning av avvikelser och konkret rådgivning skapar förutsättningar för ökat affärsvärde. I vår verksamhet kallar vi detta för ”connectivity services”, kort sagt tjänster för sammankoppling.

Connectivity inom internlogistik

Inom lager och materialhantering skapar uppkoppling och datainsamling förutsättningar för att eliminera slöseri (waste) och skapa en säkrare arbetsmiljö. Truckar, bansystem, plastmaskiner, kranar och annan automationsutrustning är numera alltid uppkopplade, liksom de hjälpmedel som används vid manuellt plock. Det innebär att det finns stora möjligheter att följa lagerprocesserna i realtid och agera på avvikelser. Med denna monitorering i realtid går det även att metodiskt analysera hur flöden och resultat förändras över tid och mellan säsonger, vilket i sin gör det enklare att planera och optimera verksamheten. 

Tydligt värdeskapande

Det värde som kan skapas med hjälp av hårdvaror, uppkoppling och en mjukvara/plattform kan kategoriseras i fyra huvudgrupper:

• Flöden och nyttjandegrad kan optimeras, både genom realtidsstyrning och genom strukturella förändringar, vilket ger en ökad produktivitet.

• Underhållsbehov kan förutses och därmed förhindra stillestånd eller mer kostsamma/tidsödande insatser senare.

• Olyckor och skador kan undvikas, och i de fall där incidenter sker kan en korrekt analys av rotorsaker genomföras för att kontinuerligt minska frekvensen.

• Energioptimering som kan ge positiv effekt på batteriers livslängd, energiförbrukning och energikostnad genom smart styrning.

Detta är som sagt ingenting nytt. Vi lever redan i en uppkopplad värld, med tillgång till allt och alla med en knapptryckning. Däremot sätts nya, högre standarder kontinuerligt, vilket gör att det skett en förflyttning där det som har varit en konkurrensfördel numera är en hygienfaktor. 

Erfarenheter av uppkopplade lagret

I vår verksamhet har vi sen 2018 valt att utrusta samtliga lagertruckar med teknik som samlar in alla tillgängliga data om vad som sker i lagret och hur trucken används. Tillsammans med data som hämtas från vårt affärssystem ger detta vår kund en heltäckande bild av sin truckflotta och dess användning, energikonsumtion med mera. Information som kan användas i den egna verksamhetsutvecklingen.

Drivkrafter för uppkoppling

När kunder pratar med oss om vad de har för behov, och vad det är som gör att de vill koppla upp sig mot våra tjänster, kan vi identifiera olika drivkrafter som vi lite förenklat nedan klassificerar i tre olika intressentgrupper: 

Säkerhetsfokus

  • Få full koll på behörigheter.
  • Göra rotorsaksanalyser på alla incidenter/tillbud direkt när de skett.
  • Säkerställa att daglig tillsyn utförs.
  • Konfigurera parametrar såsom hastighet, beroende på förare.

Optimering & produktivitet

  • Få full kontroll på nyttjandegrad.
  • Jämföra körmönster mellan olika förare.
  • Förstå hur variationer över dagen och mellan säsonger påverkar behovet av flexibilitet.
  • Hitta möjligheter att styra så att truckar kan flytta mellan avdelningar eller anläggningar baserat på behov.

Ordning & reda

  • Få full kontroll på sina avtal.
  • Enkelt hitta och bryta ner sina kostnader.
  • Göra inventering av truckflottan smidigt.

De flesta kunder har självklart en kombination av ovanstående drivkrafter, men det finns oftast en som sticker ut lite extra och är den som från början triggar intresset. Den kund som har kommit längst i sitt arbete med att till fullo dra nytta av potentialen är en av Storbritanniens ledande retailers som tillsammans med rådgivare från Toyota Material Handling har satt upp ett intralogistics control tower där de med hjälp av skräddarsydda rapporter kan följa och analysera sin flotta av över 2 200 truckar. Parallellt med att lågt hängande frukter kunde plockas relativt omgående med hjälp av den insamlade informationen, så sattes ett ambitiöst arbete i gång för att under tolv månader kartlägga hur nyttjandegrad, kostnader, körning, med mera skiljde sig åt över säsongsvariationer, mellan anläggningar, mellan förare, över tid på dygnet och mellan olika truckmodeller.

Effekter i flera dimensioner

Resultatet av en så pass omfattande analys ger effekter i flera dimensioner, där den direkta påverkan givetvis blir på hur truckflottan kan optimeras och vilken flexibilitet som kan byggas in för att bäst passa kundens verksamhet. Utöver den direkta påverkan identifieras även flera rotorsaker som kan förbättra säkerhet och produktivitet, exempelvis genom att adressera individuella utbildningsbehov, effekten av olika typer av ledning/styrning, behov av utjämning av flöden, flaskhalsar i verksamheten och områden/situationer med extra hög olycksrisk.

Den här utvecklingen – mot det datadrivna lagret – kommer att fortsätta och i takt med att det kommer ännu bättre verktyg för att samla in data och ännu smartare sätt att generera träffsäkra analyser, kommer potentialen att öka.

Viktor Brandon Leek är Logistics Solutions Director, Toyota Material Handling Sweden.

Pär Forsell är Solution & Training Manager, Toyota Material Handling Sweden.

Lotta Johansson är Product Manager Connectivity, Toyota Material Handling Sweden.

* ”Amaras lag” är ett talesätt som myntades under1980-talet av framtidsforskaren Roy Amara (1925-2007). Talesättet beskriver hur människor tenderar att överskatta effekten av en ny teknik på kort sikt, samtidigt som de underskattar dess långsiktiga effekt. Det innebär att vi ofta ser till det omedelbara resultatet och missar de långsiktiga konsekvenserna, både positiva och negativa. Källor: Wikipedia och ChatGTP,

Descartes 9:e årliga TMS-studie: ”Transport Management har nått rekordhög strategisk betydelse”

I Descartes studie 9th Annual Global Transportation Management Benchmark Survey presenteras resultaten av intervjuer med över 600 deltagare i USA, Kanada och Västeuropa, jämnt fördelade mellan leverantörer av logistiktjänster och varuägande företag (tillverkare, distributörer och återförsäljare) i olika branscher. 81 procent av de tillfrågade bolagen ser transport management som en särskiljande faktor eller ett konkurrensmedel.

Detta är en rekordhög siffra under de nio år som undersökningen har genomförts, samtidigt som andelen som ser transport som en grundläggande tjänst eller som oviktig, sjönk till 19 procent, den lägsta siffran sedan undersökningen startade.

– Årets undersökning visar att det görs betydande framsteg från att se transporter som endast en kostnad till en strategi för ökat kundvärde och affärstillväxt. Den övergången stöds av ökade investeringar i TMS-teknik, eftersom företagen strävar efter att integrera automatisering och AI i verksamheten för att förbättra utfallet, säger Mike Hane, Director, Product Marketing, Transportation Management på Descartes.

Även om transport management system (TMS) i allt högre grad ses som en viktig lösning för speditörer och Logistics Service Providers (LSPs), finns det fortfarande betydande luckor när det gäller automatisering och digital mognad. Endast 17 procent av respondenterna uppger att de är helt automatiserade, medan över en tredjedel är starkt eller mestadels beroende av manuella processer (se figur 1). Skillnaden är särskild stor mellan företag med branschledande finansiella resultat (51 procent helt automatiserade processer) och företag med finansiella resultat under genomsnittet (5 procent helt automatiserade processer), som ligger betydligt efter när det gäller automatisering, införande av artificiell intelligens (AI) och förväntningar på tillväxt. Se figur 1. How mature is your company’s transportation technology adoption?

När det gäller användningen av generativ AI angav hela 96 procent av de tillfrågade att de använder AI i sin verksamhet, med de tre vanligaste användningsområdena som datainmatning (41 procent), rutt-/lastoptimering (39 procent) och AI-driven fraktprognosering och automatiserad lastmatchning (båda 35 procent). De 4 procent av respondenterna som inte använder generativ AI var mycket mer benägna att se transport management som ”ett nödvändigt ont” och förväntar sig begränsad eller ingen tillväxt under de kommande två åren. Se figur 2. Is your company leveraging generative AI in any of these areas?

Descartes och SAPIO Research intervjuade 616 deltagare, jämnt fördelade mellan leverantörer av logistiktjänster (ombud, speditörer och 3PL) och varuägare (tillverkare, distributörer och återförsäljare) från en rad olika branscher. Målet var att förstå hur företagen ser på transport managment, ta reda på vilka funktioner, teknikval, strategier som har störst inverkan på transportverksamheten och ge en prognos för framtida IT-investeringar inom transportsektorn. Respondenterna var baserade i USA, Kanada och Västeuropa.

E-handeln fortsätter ökar starkt – tangerar rekordåret 2021

Enligt den senaste E-barometern visar svensk e-handel en stark återhämtning. För andra kvartalet i rad ökar tillväxttakten med nio procent jämfört med föregående år, vilket tangerar rekordnivån 2021. Den stora nyheten är att Apoteksbranschens mångåriga dominans bryts. Istället är det möbler och heminredning som tar klivet upp som branschens nya tillväxtmotor. 

Apotekshandeln fortsatte att utvecklas starkt med en tillväxt på 17 procent, drivet av höga krav på pris, tillgänglighet och snabba leveranser. Men för första gången på fyra år är inte Apotek den bransch som växer snabbast. Möbler och heminredning ökade med hela 20 procent, tack vare ett breddat sortiment och ökad efterfrågan på möbler. Bygghandeln ökade för andra kvartalet i rad, med två procent, främst tack vare det höjda ROT-avdraget.  

– Att sju av åtta branscher växte även under andra kvartalet är ett styrkebesked för svensk e-handel. Det går att se ett visst skifte i utvecklingen, där de mer kapitalkrävande branscherna som möbel- och heminredning och hemelektronik nu växer igen. Det beror till viss del på att dessa branscher ökar från låga nivåer efter den tuffa period de har bakom sig, säger Ylva Staszewski, chef för affärsområde Paket på PostNord Sverige. 

Hemelektronik växte med tio procent, där AI-försedda datorer driver efterfrågan. AI påverkar både konsumenter och e-handlare genom hela köpresan, från inspiration och köp till betalning och retur. 

– E-barometern har intervjuat 14 ledande aktörer inom betal- och returmarknaden om vad de tror kommer ha störst påverkan inom e-handeln de kommande åren. AI väntas spela en avgörande roll för smidigare betalningar, enklare returer och en mer personlig köpupplevelse. Teknikdrivna lösningar kommer förändra e-handeln framöver, och AI-agenter blir en central del av den utvecklingen, säger Ylva Staszewski.  

Konsumenters beteende i köpresan är något vi lyfter i årets andra rapport från E-barometern. Köpupplevelsen påverkas av hur konsumenterna navigerar från onlineköp till leverans och retur.   

– Vana e-handelskonsumenter uppskattar i högre grad valmöjligheter i checkouten. De har utvecklat tydliga preferenser och vill kunna anpassa betalning och leverans efter egna behov. Ovana e-handelskonsumenter prioriterar tydlighet ännu mer, eftersom mindre erfarenhet av e-handel ofta innebär större osäkerhet när det gäller kostnader och leverans, säger Ylva Staszewski. 

I rapporten jämförs returbeteende beroende på om de inhandlat en produkt från en svensk eller utländsk e-handlare.  

– Vi ser stora skillnader i returmönstret mellan de som e-handlar från svenska kontra utländska sajter. Till exempel slänger konsumenterna varan mer än dubbelt så ofta om de har köpt den från en utländsk sajt i stället för att returnera, sälja eller skänka vidare den. Det är dock positivt att andelen sjunkit jämfört med ifjol, säger Ylva Staszewski.  
 
E-barometern har getts ut sedan 2006 och mäter svensk e-handel med data direkt från svenska e-handlare och en konsumentpanel bestående av 5 000 individer.  

Peak Performance till Nowaste Logistics

Sportmodeföretaget Peak Performance bestämt sig för att flytta logistiken från Köpenhamn till Helsingborg, när Nowaste Logistics tar över bolagets lager och lagerhantering. Genom en omni-channel lösning kommer Peak Performance med den nya etableringen att nå ut till samtliga butiker, e-handlare och e-handelskunder inom EMEA.

Peak Performance grundades i mitten av 80-talet och har under åren vuxit till ett företag sim finns i över 20 länder och ägs av Amer Sports, en globalt ledande aktör som också äger varumärken som Wilson och Salomon. Nowaste Logistics och Peak Performance har redan inlett samarbetet, och i ett pressmeddelande uppges att Peak Performance särskilt har värderat Nowastes kompetens inom automation och IT.

– Amer Sports har ett rykte om sig om att vara väldigt noggranna med logistiken, vilket ger tyngd åt oss som logistikaktör. Amer Sports och Peak Performance har en stor kompetens inom logistik så vi kommer att utmana varandra och utvecklas tillsammans, det ser vi fram emot, säger Patrik Johnfors, ansvarig för Implementering och Lösningsdesign på Nowaste Logistics.  

Helsingborg är rankat som ett av Europas bästa logistiklägen, med en stor containerhamn, närhet till kontinenten, järnväg och de två Europavägarna E4 och E6. Dessutom finns logistikutbildning på universitetsnivå och en sedan länge etablerad know- how. Nowaste Logistics har på senare tid fått utmärkelsen Årets logistiketablering och Competensumpriset för sitt sätt att arbeta med och utveckla personalen.

Kardex AS Solutions har installerat 100 AutoStore-lösningar

Sedan starten 2021 har Kardex affärsenhet Kardex AS Solutions har vuxit snabbt vilket markeras av att bolaget i dagarna sålt sin etthundrade Autostore-lösning.

– Detta är mer än bara en siffra, det är ett bevis på vårt teams engagemang, våra kunders förtroende och styrkan i vårt långsiktiga partnerskap med AutoStore. Det återspeglar också vår förmåga att skala upp snabbt och hållbart, samtidigt som vi levererar mätbart värde i olika branscher, säger Daniel Hauser, chef för affärsenheten Kardex AS Solutions AG.

Det allra första projektet levererades till en av Tysklands ledande e-handelsaktörer, Arbeitsschutz-Express och sedan dess har ytterligare 99 AutoStore lösninger levererats, plus ytterligare ett tjugotal utbyggnadsprojekt. Den hundrade lösningen har beställts av tyska logistikbolaget Rhenus Group.

Kardex AS Solutions är verksamt i 20 länder och har kunder inom detaljhandel, tillverkning, sjukvård och e-handel, med stark betoning på snabb implementering, modulär tillväxt och långsiktig systemprestanda.

SCE nummer fyra ute nu: Värdeskapande transportation management

I årets fjärde utgåva av Supply Chain Effect intervjuas Mathias Krümmel, vd på DHL Freight Sverige, och med en lång, framgångsrik karriär inom logistik och transport. I den personliga intervjun ger han bland annat sin syn på transport- och logistikbranschens utveckling, och nyckeln till framgångsrikt ledarskap och förändringsarbete.

– Tack för ett bra samtal och för att ni lyfter fram transport och logistik som verkliga värdeskapare. Det var ett nöje att dela med sig av några av mina reflektioner kring ledarskap, transformation, hållbarhet och om vår resa med DHL Freight i Sverige, säger Mathias.

I samma nummer finns en rad andra högintressanta, aktuella artiklar och intervjuer, några exempel:

  • Elektrifiering – en socioteknisk omställning med breda konsevenser för logistiksektorn, av Henrik Gillström, Magnus Blinge, Maria Huge-Brodin, Sabrina Brunner, Jorge Gutierrez Chiriboga, My Jobrant och Uni Sallnäs.
  • Globala störningar sätter 4PL i centrum, intervju med Pontus Sellberg och Mattias Norin
  • AI-stödda TMS för effektivitet, hållbarhet och konkurrenskraft, intervju med Elmer Spruijt
  • Människa + AI: Tänk annorlunda kring motståndskraft i supply chain, av Tarun Agrawal
  • Och mycket annat!

SCE #4 2025

TEMA: Värdeskapande Transportation Management 

  • Ledare: Är varutransporter bara en kostnadspost eller en underutnyttjad värdeskapare?
  • Passion för transformation – intervju med DHL Freights Mathias Krümmel
  • Elektrifiering – en socioteknisk omställning med breda konsevenser för logistiksektorn, av Henrik Gillström, Magnus Blinge, Maria Huge-Brodin, Sabrina Brunner, Jorge Gutierrez Chiriboga, My Jobrant och Uni Sallnäs 
  • ”Plattform som styr och dokumenterar allt”, intervju med Therese Nilsson
  • Globala störningar sätter 4PL i centrum, intervju med Pontus Sellberg och Mattias Norin
  • AI-stödda TMS för effektivitet, hållbarhet och konkurrenskraft, intervju med Elmer Spruijt  
  • Människa + AI: Tänk annorlunda kring motståndskraft i supply chain, av Tarun Agrawal
  • Value at Risk – dags att sätta en prisslapp på kaoset i leveranskedjorna, av Freddy Jönsson Hanberg 
  • ”Efter 15 år finns vi med på radarn i Norden”, intervju med Bart Van Eycken  
  • OneMed bygger framtidens vårdlogistik – storinvesterar i högautomatiserat lager, intervju med Peter Nilsson och Maria Rang