Bonver investerar i begagnad AutoStore – uppdateras av Element Logic

När Bonver Logistics beslutade att skala upp sin 3PL-verksamhet föll valet på en begagnad AutoStore-anläggning. Nu flyttas den till Bonvers lager i Rosersberg där den installeras och uppdateras av Element Logic. Resultatet uppges bli en toppmodern lösning med full flexibilitet för framtiden.

Det familjeägda 3PL-företaget Bonver Logistics har köpt begagnad AutoStore från en svensk e-handelsaktör. Tillsammans med Element Logic monteras den nu ner, transporteras och installeras i Bonver Logistics lager i Rosersberg, där den har förstärkts med ytterligare komponenter, bansystem och en sorteringslösning. Totalt omfattar lagret nästan 5 000 kvm, medan AutoStore-anläggningen endast upptar 1100 kvm med kapacitet för 35 000 lådor och 34 robotar.

– Vi har haft en lång och givande dialog med Bonver. När rätt tajming infann sig kunde vi tillsammans ta fram en skalbar lösning som sätter en ny standard inom hållbar cirkulär ekonomi för automation – där vi återanvänder 100 procent av en tidigare anläggning, säger Jacob de Leur, Business Development Manager på Element Logic Sweden.

Satsningen bygger på en standardiserad AutoStore-lösning som opereras med Element Logics mjukvara eManager. Anläggningen är också förberedd för att i framtiden enkelt kunna integrera robotarmen eOperator – Element Logics lösning för helautomatiserat plock.

– För oss är det viktigt att tänka långsiktigt, både ur ett kundnöjdhets- och affärsperspektiv. Med AutoStore och Element Logics helhetslösning för vår automation tar vi ett stort steg mot ökad effektivitet, bättre utnyttjande av yta och större flexibilitet för våra kunder, säger Paul Svanfeldt, vd på Bonver Logistics.

”Smarta IT-lösningar snabbaste sättet att reducera klimatutsläpp från transporter” 

Sedan ett drygt halvår har logistikprofilen Lars Persson axlat rollen som ansvarig för PTV Logistics i Norden och UK – ett snabbväxande bolag som utvecklar mjukvaror för ruttoptimering, planering och utförandet av transporter. Dessförinnan har han arbetat länge med logistikmjukvaror, bland annat som vd för Consafe Logistics och som försäljningsdirektör för Descartes Systems i Norden. 

– Det är otroligt roligt att återigen få jobba med lösningar för ruttoptimering, eftersom de har en så påtaglig effekt på företags effektivitet och hållbarhet, säger Lars Persson, vars fullständiga titel nu är VP Sales and Operations Nordics and UK, PTV Logistics. 

I den nya rollen är uppdraget att bygga upp en organisation och sälja PTV Logistics lösningar för ruttoptimering och planering, transportvisibilitet i realtid och leveranshantering. Lösningar som efterfrågas allt mer. 

– PTV Logistics har faktiskt fyrtio års erfarenhet av transportoptimering, planering och utförande. Numera erbjuder vi en mjukvaruplattform med lösningar både för den operationella ruttplanering som görs dagligen och den mer långsiktiga taktiska och strategiska planeringen av transporterna, förklarar Lars och nämner att bolaget har många namnkunniga kunder, bland annat Unilever liksom större transportörer som DHL, Schenker och CEVA Logistics.

Marknaden för ruttoptimeringsmjukvara har vuxit starkt under senare år på grund av stigande bränslekostnader och ett tryck på en bättre kundservice och klimatmässig hållbarhet. Enligt olika branschrapporter – bland annat från Gartner, Mordor och Statista – ligger den årliga tillväxttakten för närvarande på mellan 15-20 procent. 

Ska växa snabbt

Hittills har PTV Logistics varit ganska anonyma på den nordiska och brittisk marknaden. Detta ska det bli ändring på nu. När Lars tillträdde sin befattning i oktober förra året påbörjades ett arbete med att bygga upp en organisation som ska jobba med att göra bolaget mer välkänt och driva försäljning på de regionala marknaderna.

– Målsättningen är att vi ska växa med cirka 20-30 procent per år på de nordiska och brittiska marknaderna. Efterfrågan på den här typen av mjukvaror är hög och hittills har vi inte har varit särskilt aktiva vare sig i Norden eller UK. Så räkna med att vi har fördubblat omsättningen om några år, säger Lars med ett leende.

Kostnader, tid och hållbarhet 

Efterfrågan drivs på av ett ökat hållbarhetsfokus i näringslivet. Men Lars poängterar att det snabbt ökande intresset för ruttoptimering i första hand handlar om att reducera kostnader och tid. 

– Fortfarande handlar detta mest om att öka sin kostnadseffektivitet och leveransprecision. Hållbarhet är också viktigt för våra kunder, men det är mer en bonuseffekt av att använda ruttoptimeringsmjukvara. Men, med tanke på att elektrifieringen av transportsystemet kommer att ta lång tid, särskilt vad gäller tyngre lastbilstransporter, så är smarta IT-lösningar det kanske snabbaste sättet att reducera sin transportrelaterade klimatpåverkan på.

Sju miljoner träd per år

I vissa branscher och sektorer är dock hållbar￾hetsargumentet särskilt starkt. Exempelvis för e-handel med konsumenter, inom kollektivtrafik och för större företag som har satt upp tuffa mål för att reducera sin klimatpåverkan. Och i PTV Logistics egen marknadskommunikation betonas att företagets mjukvaror årligen skapar en hållbarhetsnytta som motsvarar sju miljoner träds förmåga att absorbera CO₂. 

– Vi ser att hållbarhetsfrågorna fortsätter att öka i betydelse. Därför framhåller vi ofta den betydelse som våra lösningar har för klimatet. Vår ruttoptimeringslösning används årligen för att effektivisera en miljard kilometer vägtransporter, vilket grovt räknat motsvarar sju miljoner nya träd i klimatnytta varje år, konstaterar Lars och nämner att PTV Logistics koncernchef, Steven de Schrijver personligen är starkt engagerad i hållbarhetsfrågan.

Anpassar för elektrifierade transporter 

Elektrifieringen av transportsystemen är ett faktum, även om den tar tid. För att möta utvecklingen har PTV Logistics redan anpassat sina lösningar för att ruttplanera även de elektriska transporterna.

– Vi har kommit rätt så långt vad gäller ruttoptimering av elektriska fordon, allt från vans till tunga lastbilar. Vi ser att paketleveranser med elektriska fordon funkar i tätbebyggda om￾råden, däremot kommer det ta tid innan vi ser en utbredd användning av de elektrifierade tunga transporterna, eftersom det krävs en mer utbyggd infrastruktur. Allmänt sett är det mer komplext att optimera de elektrifierade transporterna, eftersom de påverkas av många fler parametrar än traditionella, fossildrivna transporter, säger Lars och nämner att faktorer som körstil, väderlek, vägbeläggning och laddinfrastruktur ökar planeringsutmaningarna rejält vad gäller elektrifierade fordon.

Intervju och text Stefan Karlöf

”Turbulent omvärld tynger industrin – dämpar återhämtningen”

Svensk industri och ekonomi påverkas fortsatt kraftigt av en osäker global omvärld. Det visar en ny konjunkturrapport från Teknikföretagen och Industriarbetsgivarna, som konstaterar att den globala turbulensen tynger industrin.

Inflation och räntor har fallit tillbaka, men nu håller i stället stor global osäkerhet till följd av nya handelshinder och geopolitiska spänningar tillbaka konjunkturåterhämtningen.

– Vi ser hur en rad samverkande faktorer – från turbulent amerikansk politik inriktad på protektionism till en fortsatt svag  tillväxt i Europa – får en negativ inverkan på global handel och på global ekonomi i stort. Det slår direkt mot exportindustrin och dämpar återhämtningen i svensk ekonomi, säger Erik Spector, chefekonom på Teknikföretagen.

Rapporten visar att den svenska BNP-tillväxten förväntas bli 1,4 procent 2025, vilket är lågt efter flera år med nästintill nolltillväxt. Tillväxten väntas öka något 2026 och uppgå till 2,3 procent, men återhämtningen hämmas av svag efterfrågan från omvärlden och fortsatt osäkerhet.

– Att tillväxten i svensk ekonomi och industrin väntas öka mot slutet av året drivs av att vi varit i en lågkonjunktur en längre tid och att den ekonomiska politiken har och väntas bli mer expansiv. Riksbanken väntas sänka räntan två gånger under det andra halvåret i år, säger Kerstin Hallsten, chefekonom på Industriarbetsgivarna.

Rapporten pekar också på ökade risker för störningar i leverantörskedjor och på de finansiella marknaderna. En kraftigare inbromsning i världshandeln eller finansiell oro kan snabbt förvärras och slå mot industrins återhämtning.

– Industrin är robust, men inte immun mot störningar i den globala handeln eller i finanssystemet. Skulle dessa risker materialiseras kan konsekvenserna bli betydande för både produktion och sysselsättning, fortsätter Kerstin Hallsten.

Försvarsindustrin har till skillnad från övrig industri en hög tillväxt. Men den utgör fortfarande en liten del av total industrin och bidraget till investeringstillväxten är därmed begränsat.

– Tillväxten i de totala investeringarna begränsas till 1,2 procent 2025, men väntas ta mer fart och växa med 3,6 procent 2026 när osäkerheten för den ekonomiska utvecklingen blivit mindre och räntan sänkts ytterligare. Detta driver på produktionen i industrin, säger Erik Spector.

Sammantaget bedömer Teknikföretagen och Industriarbetsgivarna att återhämtningen i svensk industri blir långsam. Vissa branscher visar vissa tecken på att börja vända upp, men bilden är splittrad och osäkerheten är mycket stor. Sysselsättningen väntas öka svagt under 2025, trots stigande arbetslöshet.

John Henric förlänger med Nowaste Logistics

Nowaste Logistics och det Lundabaserade herrmodeföretaget John Henric förlänger det logistiksamarbete som påbörjades för tre år sedan.

– Riktigt kul att samarbetet fortsätter. Det är ett fint kvitto på att vi levererar värde och att vårt partnerskap fortsätter att utvecklas i rätt riktning. Vi ser fram emot ännu fler gemensamma framgångar, säger Nowastes Johan Ljung.

John Henrics logistik hanteras vid en av Nowaste Logistics högteknologiska terminaler på Tostarpområdet i Helsingborg där man delar på resurserna med ett antal andra verksamheter. Vid starten 2008 var John Henric var en renodlad e-handelsaktör, men är nu en omni-partner med både e-handelskunder och butiker.

– I takt med att John Henric har utvecklats som bolag har även kraven och utmaningarna ökat. Nowaste är rätt partner för att hjälpa oss lösa dessa utmaningarna och lyfta oss till nästa steg, säger Tobias Neumann, Supply Chain Manager på John Henric.

Tidigare under året har ett antal andra kunder till Nowaste Logistics förlängt sina avtal, däribland som Björn Borg, Brothers, Polarn O. Pyret och Panduro Hobby.

PipeChain accelererar sin europeiska till växt – förvärvar AdvanceFirst Technologies

Svenska PipeChain AB, som erbjuder molnbaserade mjukvarulösningar för fordonsindustrins och detaljhandelns globala supply chains, accelererar sin europeiska tillväxt genom att förvärva det brittiska mjukvaruföretaget AdvanceFirst Technologies Limited, specialiserat på detaljhandelslösningar. 

Förvärvet är det första som PipeChain gör utanför Norden, och det görs av bolagets affärsområde PipeChain Networks. Tillsammans med AdvanceFirst Technologies ska PipeChain Networks göra det möjligt för detaljhandelsföretag och deras leverantörer att snabbt bygga uppkopplade, flexibla och motståndskraftiga leveranskedjor. 

– Detta strategiska förvärv stärker avsevärt PipeChain Networks detaljhandelserbjudande och utökar dess närvaro i hela Europa, säger Hans Berggren, vd och medgrundare av PipeChain.

AdvanceFirst Technologies är ett väl positionerat brittiskt företag som utvecklar supply chain mjukvara för elektroniskt datautbyte (EDI), främst för detaljhandeln. Bolaget levererar skräddarsydda, skalbara lösningar som säkerställer efterlevnad och sömlös integration med befintliga ERP-system. 

– Detta förvärv stärker inte bara vår position på marknaden utan öppnar också upp nya vägar för innovation och tillväxt. Vi ser fram emot att arbeta nära det talangfulla teamet på AdvanceFirst Technologies för att tillsammans uppnå våra gemensamma mål, säger Agneta Lund, vd för PipeChain Networks AB.

AdvanceFirst Technologies är positionerade för tillväxt inom det snabbt utvecklande digitala kommersiella området och erbjuder en molnbaserad plattform och avancerade analysverktyg som ger fullständig insyn i affärsdokumentflöden.

– Att bli en del av PipeChain är en fantastisk möjlighet för oss. Vårt team se ivrigt fram emot att integrera AdvanceFirst Technologies lösningar med PipeChains robusta plattform och utforska nya möjligheter för våra kunder såväl som vår personal, säger Malcolm Miller, medgrundare och tidigare huvudägare i AdvanceFirst Technologies. 

Agneta Lund betonar att förvärvet ökar detaljhandelsföretags möjligheter att få en omfattande digital anslutning av sina leverantörer, vilket i sin tur är en förutsättning för få ut maximal nytta av digitala supply chain-samarbeten.

– Tillsammans med AdvanceFirst Technologies erbjuder vi nu en av de mest effektiva, skalbara och marknadsbeprövade vägarna för att uppnå det en hög anslutning och en snabb onboarding av kunder och leverantörer av alla slag. Du måste uppnå en hög nivå av anslutning, minst 70 procent för att realisera de verkligt stora värdena. Detta är vad vi kan erbjuda, säger hon, och nämner effekter att det typiskt handlar om värde i form av lägre lagernivåer, färre produktionsstörningar, minskad inkurans och svinn och överlag ett minskat behov av manuell administration och en bättre kontroll över flödena. 

Consafe Logistics förvärvar Solid WMS

Consafe Logistics, ett ledande mjukvaruföretag specialiserat på innovativa lösningar inom Warehouse Management System (WMS), Warehouse Execution System (WES) och Warehouse Control System (WCS), meddelar i ett pressmeddelande att man gör ett strategiskt förvärv av Solid WMS – en nederländsk leverantör av SaaSbaserade WMS-lösningar med bas i Breda, Nederländerna.

Förvärvet stärker Consafe Logistics ambition att kunna erbjuda rätt lösning för fler typer av lager och distributionsverksamheter, inklusive mindre och snabbfotade lager som efterfrågar enkelhet, snabb implementering och tydlig affärsnytta – utan det avancerade funktionsdjup som Astro WMS erbjuder för mer komplexa flöden. Solid WMS grundades av tre experter inom logistik och teknik, och har snabbt etablerat sig som ett innovativt start-up-företag med ett modernt, SaaS-baserat WMS. Lösningen passar särskilt väl för manuella lager med 5 till 30 användare inom tredjepartslogistik (3PL), detaljhandel och e-handel. 

– Vi är mycket glada över att välkomna Solid WMS till Consafe Logistics-familjen. Deras produkt är skräddarsydd för effektivitet i mindre komplexa lager och kompletterar vår premiumlösning Astro WMS på ett utmärkt sätt. Tillsammans kan vi möta ett bredare spektrum av kundbehov. Det här är inte bara en produktmässig matchning – det är även en matchning gällande företagskultur. Teamet på Solid WMS delar vårt starka fokus på kundvärde, och därför känns det här partnerskapet helt rätt, säger Kent Olsson, vd för Consafe Logistics Group.

Astro WMS kommer fortsatt att vara Consafe Logistics främsta lösning, särskilt anpassad för medelstora och stora företag med höga krav på avancerad funktionalitet, skalbarhet och integration med automation. Med Solid WMS stärker Consafe Logistics sitt erbjudande genom att erbjuda ett modernt, SaaS-baserat alternativ för verksamheter med enklare behov – och säkerställer därmed att varje kund får rätt lösning för sin verksamhet. 

– Att bli en del av Consafe Logistics är ett spännande steg framåt för oss. Vi ser fram emot att kombinera vår teknikdrivna innovationskraft med Consafe Logistics långa marknadserfarenhet för att nå nya kunder och bidra till ökad effektivitet. Med Consafe Logistics får vi möjlighet att skala upp snabbare och leverera våra lösningar till fler företag, säger Remco Somers, Functional Lead på Solid WMS.

Solid WMS är ett startupföretag med bas i Breda, Nederländerna, som specialiserar sig på SaaS-baserade WMS-lösningar. Företaget erbjuder moderna, lättimplementerade lösningar som sömlöst integreras med befintliga ERP- och e-handelssystem. 

Consafe Logistics är ett mjukvaruföretag specialiserat på lagerhanteringssystem och styrsystem (WMS, WES & WCS) som gör logistik- och lagerverksamheter smartare, effektivare och mer hållbara. 

CQM och IMI i strategiskt samarbete för lagerhantering med AI – ”en helt ny nivå”

CQM och IMI har inlett ett strategiskt partnerskap med fokus på avancerad AI i kombination med lagerhanteringslösningar. Genom att kombinera CQM:s djupa expertis inom matematiska modeller och lageroptimering med IMI:s beprövade WMS-lösningar (Warehouse Management System), vill parterna driva innovation och skapa intelligenta och effektiva lösningar som är enkla att implementera  och som ska ge omedelbar effekt för kunderna.

Partnerskapet innebär att IMI förstärker sina lagerhanteringslösningar med CQM:s spetskompetens inom AI. Genom att förena IMI:s långa branscherfarenhet, implementationsförmåga och starka kundbas med CQM:s ledande kunskap inom AI för lagerhantering, skapas nya möjligheter till utökat affärsvärde och resultat.

– Att kunna integrera avancerad AI i våra välbeprövade WMS-lösningar tillsammans med CQM innebär att vi kan ta lagerhantering till en helt ny nivå. Med CQM:s kraftfulla algoritmer och djupa kunskap inom lagerhantering, i kombination med vår branschkompetens och förmåga att leverera, skapar vi smarta, skalbara lösningar som ger våra kunder konkreta fördelar direkt, säger Niklas Rönnbäck, vd på IMI. 

Fokus ligger på enkel implementation och tydligt affärsvärde – så att företag smidigt kan ta steget till AI utan att behöva göra om hela sitt systemlandskap. Tillsammans med CQM:s spets inom optimering och IMI:s starka närvaro på marknaden, får distributionsintensiva verksamheter bättre verktyg för att effektivisera, automatisera och ständigt förbättra sina processer. 

– I takt med att AI förändrar hur logistik fungerar, känns det otroligt spännande att samarbeta med IMI. Tillsammans utvecklar vi lösningar som ger direkt och mätbart affärsvärde i lagerverksamheten, säger Ir. Monique van den Broek, Partner och Senior Principal Consultant på CQM. 

Under partnerskapets gång kommer CQM och IMI att fortsätta utforska nya sätt att integrera AI-drivna funktioner i logistikflödet. Mer information om de första gemensamma lösningarna presenteras längre fram. 

CQM (Consultants in Quantitative Methods) är ett nederländskt konsultbolag specialiserat på att lösa komplexa affärsutmaningar med hjälp av dataanalys, matematiska modeller och avancerade algoritmer. 

IMI Supply Chain Solutions utvecklar mjukvarulösningar som hjälper grossister, detaljhandelsaktörer, e-handlare och 3PL-aktörer att optimera sina logistikflöden.

Den digitaliserade försörjningskedjan – tillgång i en turbulent omvärld

AV JULIA WELTMAN, MIKAEL JOHANSSON OCH DANIEL TOLERGÅRD

Read the English version here!

I en värld präglad av osäkerhet och snabba förändringar står företag inför utmaningar som aldrig förr. Ökade tulltariffer, geopolitiska spänningar, strikta EU-regleringar och en intensiv konkurrens inom bilindustrin är bara några av de faktorer som påverkar dagens affärslandskap. Mitt i denna turbulens finns det en vital tillgång och möjliggörare: digitaliseringen av försörjningskedjan. 

Genom att omfamna digitala lösningar kan företag inte bara navigera genom dessa utmaningar, utan även stärka sin motståndskraft och skapa en kostnadseffektiv och anpassningsbar försörjningskedja. Ju högre grad av digitalisering desto större värde kan skapas, vilket ofta betonas av experter, däribland Gartners supply chain-experter. 

Visibilitet, datadelning och komplett leverans

Vi har lång erfarenhet och en djupgående kunskap inom framför allt fordonsindustri och detaljhandel. Det är här våra kunder finns, och det är här vi kan göra störst skillnad. Med det sagt behöver även vi vara motståndskraftiga och anpassningsbara för att kunna leva upp till våra kunders utmaningar och förväntningar. Ett exempel är transportföretaget som vi hjälper att hålla precisa lager på artiklar för leverans till svenska tillverkningsenheter. Varorna är för det mesta ingående komponenter som används för att tillverka produkter i Sverige. Här kopplas en underleverantör utanför Europa samman med transportföretaget. Data om de varor som lagerhålls och efterfrågas delas sömlöst mellan underleverantörer, transportföretaget och svenska fabriker. Genom att dela data och använda integrerade applikationer säkerställs visibilitet, datadelning och i slutänden en komplett leverans. 

Hållbarhetsdata är här för att stanna

Ett annat exempel är hur digitalisering av insamling, sortering och analys av hållbarhetsdata i försörj￾ningskedjan gör det möjligt att sammanställa och rapportera artiklars hållbarhetsdata enligt dagens regler och lagkrav. Den insatte vet dock att detta bara möter en bråkdel av de EU-regleringar och direktiv som beslutats på senare tid. Men denna insamling och analys av hållbarhetsdata är en viktig del av alla de hållbarhetsdata som krävs i EU. Även om EU nyligen justerat några av sina krav för fordonsindustrin, bland annat gällande hur CO2 ska beräknas för att möta utsläppskraven, så har man inte övergett dem. Data behöver fortfarande samlas in i försörjningskedjan och användas för beräkningar och uppföljning. En hållbar, och smart tanke, är då att återanvända de digitala kopplingar som redan finns. 

Att hantera det okontrollerbara

Oftast handlar förändringar inte om stora omvälvande förändringar som tullar och handelshinder, utan snarare om nya krav från stora kunder eller leverantörer. Dessa krav kan innebära anpass￾ningar i försörjningskedjan, ofta i det digitala. Nya standarder, system och förhållningssätt kan kräva snabba och flexibla omställningar för att undvika avbrott i produktion eller leveranser. I vår verksamhet har vi analyserat de marknader vi befinner oss i och landat i ett arbetssätt som svarar upp mot de utmaningar och krav som ställs på anpassningsbara digitala försörjningskedjor. Det handlar om att vara hållbar och motståndskraftig för att kunna hantera det vi inte kan kontrollera, och att leverera både smart digitalisering och kunskap om försörjningskedjor och processer.

Cybersäkerhet och digitala intrång

Att vara motståndskraftig och digitalisera sin försörjningskedja handlar även om cybersäkerhet och risk för digitala intrång. Försörjningskedjor i vitala, samhällsviktiga branscher är en typisk måltavla för cyberattacker. Därför är det avgörande för oss att vi är en väl rustad, pålitlig partner. Genom att implementera robusta säkerhetsåtgärder och kontinuerligt övervaka våra system minimerar vi risker och säkerställer säkra och effektiva försörjningskedjor.

Julia Weltman är Key Account Manager på PipeChain Networks.

Mikael Johansson är Head of Partnerships på PipeChain Networks.

Daniel Tolergård är Head of Sales på PipeChain Networks.

Inköpschefsindex PMI fortsätter uppåt – steg till 54,2 i april

Inköpschefsindex (PMI) för den svenska industrin steg för fjärde månaden i rad och noterades till 54,2 i april jämfört 53,8 i mars. Indexet är nu på nivåer som inte har noterats sedan våren 2022 och är marginellt under dess historiska genomsnitt (54,3).

– En ökad osäkerhet kring den globala varuhandeln har inte hindrat återhämtningen i svensk industri. Nu beror det på vad som händer med den amerikanska tullpausen på nittio dagar och om det blir några handelsavtal annars finns det risk för bakslag, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Delindex för orderingång svarade för det största positiva bidraget till ökningen i PMI följt av leveranstider medan delindex för produktion drog ned indexet.  Industriföretagens produktionsplaner var mer expansiva i april och indexet steg till 65,1, den högsta nivån sedan maj 2022. Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser föll i april till den lägsta nivån på sex månader och noterades till 50,9 från 55,6 i mars. 

 – Sjunkande globala råvarupriser och en starkare krona bidrar till ett lägre pristryck i industrin, vilket torde vara positiva nyheter inför Riksbankens räntebeslut i maj, säger Kennemar.

”Hållbara och motståndskraftiga transporter är en nyckelfråga för Sverige”

Ted Lundström är ordförande i Näringslivets Transportråd (NTR) och global logistikchef på Ovako. Han har lång erfarenhet av branschen där han ser både utmaningar och möjligheter för framtidens transportsystem och betonar vikten av att Sverige anpassar sig till en allt mer osäker omvärld genom att bygga ett flexibelt och hållbart transportsystem.

I en värld där globaliseringen skapar både möjligheter och utmaningar för transport- och logistiksektorn blir frågan om hållbara och motståndskraftiga transporter allt viktigare. Med ökad urbanisering, digitalisering och skärpta klimatmål ställs både företag och politiker inför stora utmaningar för att säkerställa att Sveriges transporter är effektiva, miljövänliga och robusta nog att hantera framtidens påfrestningar.

– I grunden handlar det om svensk välfärd. Om jag har 100 euro per ton i transportbudget för att nå en global marknad, så avgör det hur många leverantörer och kunder jag kan nå. Om regelverk och kostnader gör att jag bara kommer 80 mil i stället för 100, då förlorar vi både leverantörer och kunder. Därför måste vi säkerställa att transportsystemet är så effektivt och konkurrenskraftigt som möjligt. För att lyckas gäller det att betrakta transportsystemet som en helhet, inte som enskilda transportsätt och trafikslag, fortsätter Ted. 

– Vi tittar på transportsystem i sin helhet och vill få ut det mesta och bästa av varje trafikslag, och inte ställa dem mot varandra. De företag som NTR representerar i transportfrågor har fler än 200 000 anställda och omsätter tillsammans över 2 000 miljarder. För alla dessa företag är det avgörande att transporternafungerar effektivt och att de är hållbara.

”Godsets röst i debatten”

Näringslivets Transportråd består av ett fyrtiotal transportköpande företag och branschorganisationer som arbetar för att främja svensk industri och handel genom bättre transportvillkor. NTR fungerar som en röst i politiska diskussioner på både nationell och europeisk nivå och arbetar aktivt för att säkerställa konkurrenskraftiga transportlösningar för det svenska näringslivet.

– Vi värnar svenska industri- och handelsföretags gemensamma intressen och vill vara godsets röst i debatten och se till att svenska företag har bästa möjliga transportförutsättningar. Det handlar ytterst om Sveriges konkurrenskraft och möjligheten att upprätthålla en stark industri och exportmarknad, säger Ted.

NTR är medlem i European Shippers Council, en organisation som är Näringslivets Transportråds motsvarighet på EU-nivå. Att ingå i den gemenskapen ser Ted som avgörande eftersom många viktiga beslut fattas på EU-nivå. 

– För att upprätthålla ett robust transportsystem behöver vi titta utanför Sveriges gränser. Alla exportörer är beroende av importörer, och vice versa, och har vi ingen fungerande export finns inga förutsättningar för framgångsrik import. Det är ett stort ekosystem där samarbeten med resten av Europa är avgörande för ett fungerande svenskt transportsystem.

Ständigt föränderlig bransch

Med nästan 20 år i branschen på bolag som Ovako, Schenker och Setra har Ted Lundström sett hur transportsektorn har utvecklats i takt med en snabbt ökande digitalisering, hållbarhetskrav och geopolitiska förändringar. Hans intresse för logistik, inklusive transport, grundar sig i en fascination för system och informationsflöden, och hur dessa kan optimeras för att skapa effektivitet och resiliens.

– Logistik handlar inte bara om att flytta varor från punkt A till punkt B – det är en komplex helhet som spänner över teknik, organisation, regelverk och geopolitiska faktorer. Digitaliseringen har skapat fantastiska möjligheter till effektivisering, men samtidigt ser vi hur kriser och säkerhetspolitiska förändringar kan slå hårt mot försörjningskedjorna. För att hantera detta måste företag och beslutsfattare tänka långsiktigt, investera i redundans och säkerställa att vi har robusta transportlösningar som fungerar även i tider av osäkerhet. Det är just den här balansen mellan effektivitet och motståndskraft som gör branschen så dynamisk och spännande, säger Ted.

”Det som ska fungera i krig måste fungera i fred”

Effektiva transporter är inte bara en fråga för näringslivet utan även för Sveriges totalförsvar. Ett starkt civilsamhälle med fungerande transporter är avgörande i kris- och krigssituationer. Här är NTR en viktig röst som bidrar till att upprätthålla ett väl fungerande samhälle, genom robusta och hållbara transporter.

– Det som ska fungera i krig måste också fungera i fred. Vi ser till att system är robusta och hållbara för alla tänkbara scenarier, vare sig det gäller pandemier, klimatrelaterade kriser eller säkerhetspolitiska hot, säger Ted.

Transportsektorns utmaningar

Sveriges transportsystem har flera brister som behöver åtgärdas för att förbättra robusthet och hållbarhet. Ted pekar på tre problemområden där järnvägens eftersatta underhåll och snåriga regelverk är det mest uppenbara. Även Sjöfartsverket brottas med ekonomiska utmaningar som kan påverka isbrytarverksamheten, vilket i sin tur kan få allvarliga konsekvenser för sjöfarten. Det tredje problemområdet som Ted pekar på är vägtransporterna som behöver mer kapacitetsstarka lösningar, såsom längre och tyngre fordon, för att kunna transportera mer gods per resa och där förarbristen riskerar att växa som utmaning.

Framtidens transporter behöver vara robusta och hållbara

Utöver detta betonar Ted vikten av att det svenska transportsystemet behöver anpassas för att kunna hantera framtida kriser och oförutsedda händelser. Senaste årens störningar, från pandemi och konflikter till handelskrig, har visat hur sårbara globala leveranskedjor kan vara och hur viktigt det är att ha såväl nationella som europeiska strategier på plats för att säkerställa transportflöden.

– Transportsystemet måste vara rustat för att klara framtida kriser. Pandemin och kriget i Ukraina, och dagens rådande handelskrig, har visat hur snabbt förutsättningarna kan förändras. Om vi inte har robusta och flexibla lösningar på plats, riskerar vi att hamna i en situation där företag inte kan få tag på råvaror eller leverera sina produkter. Det handlar inte bara om konkurrenskraft, utan om Sveriges ekonomiska och strategiska säkerhet, förklarar Ted.

”Bredare syn på transportfrågorna”

För att skapa ett mer motståndskraftigt och hållbart transportsystem krävs investeringar i redundanta system och en bredare syn på transportfrågor. Det handlar inte bara om infrastruktur, utan även om utbildning av personal, tekniska innovationer och politisk samverkan, framhåller Ted. 

– Sverige har långa transportavstånd, vilket gör att vi måste vara världsmästare på effektiv logistik. På NTR arbetar vi för att försäkra att svenska företag kan transportera sina varor på ett säkert, hållbart och kostnadseffektivt sätt – idag och i framtiden. Med en kombination av strategiska investeringar, innovation och samarbete mellannäringsliv och samhälle kan Sverige bygga en transportsektor som inte bara är konkurrenskraftig internationellt, utan också bidrar till en mer hållbar och resilient framtid.

Ted belyser vikten av hållbarhet och förklarar att NTR har stort fokus på hållbarhet och bevakar alla frågor som rör hållbarhet inom transportsystem. NTR vill medverka till att det arbetet verkligen implementeras så att näringslivet kan nå sina högt ställda hållbarhetsmål.

– Hållbarhetsfrågor tar mycket av vårt fokus och det är en stor omställning. Detta är en enorm utmaning, mycket större än vi förstår. Vi bevakar EU:s utsläppshandelssystems påverkan på transportsystemet (EU ETS) och utvärderar styrmedel, och då är det svårt att inte beröra energifrågan, även om det egentligen inte är vår fråga. Reduktionsplikt, elektrifieringen och den typen av frågor är saker vi också behöver bevaka och hålla koll på för att lyckas. 

Elektrifiering och vätgas

Största delen av sin tid spenderar Ted som global logistikchef på Ovako, ett av de företag som är medlem i NTR. Ovako är en ledande aktör inom stålindustrin som har gjort stora framsteg för att minska sitt klimatavtryck. De senaste tio åren har bolaget reducerat sina CO2-utsläpp med 56 procent genom bland annat elektrifiering och nu satsas det också på vätgasbaserade lösningar. Genom att satsa på hållbar produktion och energieffektivisering har de skapat en mer hållbar affärsmodell som kan inspirera andra inom industrin.

– Alla konservburkar du återvinner hamnar med stor sannolikhet hos oss och blir till världsledande stål. Det är något vi är stolta över, säger Ted. Ovako driver även Nordens största vätgasfabrik, som förväntas spela en viktig roll i omställningen till fossilfria transporter. Vätgas ses som en nyckelkomponent i framtidens transportsektor, inte minst för tunga fordon och sjöfart där elektrifiering är mer utmanande.

Text och intervju Marika Karlöf