Hatstore växer med ny flexibel AutoStore-lösning

Hatstore fortsätter sin tillväxtresa med en strategisk satsning på automation tillsammans med Element Logic. Efter att ha vuxit ur sin lagerlokal, och efter flera utbyggnader av sin befintliga AutoStore-lösning, etablerar Hatstore ett helt nytt lager med enkelhet, skalbarhet och leveranskapacitet i fokus.

Att växa ur sin lagerkapacitet är en utmaning för företag med snabb tillväxt, men Hatstore har hittat en smidig lösning tillsammans med Element Logic. Med AutoStores modulära design är det möjligt att flytta robotar, portar och lådor till den nya platsen där de integreras i en helt ny AutoStore-installation. Den nya anläggningen byggs färdig med ett mindre antal robotar och kan sedan skalas upp för att möta framtida behov – en lösning som säkerställer maximal flexibilitet och minimal störning av Hatstores verksamhet.

– Vårt tidigare samarbete med Element Logic har varit en framgång och en viktig del av vår tillväxtresa. Deras expertis och flexibilitet har gjort valet enkelt att fortsätta arbeta tillsammans när vi nu tar nästa steg med vår nya AutoStore-lösning, säger Niklas Nordheim, CEO på Hatstore World AB.

Tack vare en genomtänkt planering och ett nära samarbete mellan Hatstore och Element Logic kan leveranserna hållas uppe under hela flyttprocessen.

– Genom att bygga den nya AutoStore-lösningen färdig innan flytten påbörjas, kan vi säkerställa att verksamheten rullar vidare utan avbrott. Det är ett bra exempel på hur vi på Element Logic kan leverera både flexibilitet och trygghet för våra kunder, säger Bengt Nilsson, Account Manager på Element Logic Sweden.

Det här är inte första gången Hatstore och Element Logic samarbetar. Redan 2020 installerades en AutoStore-lösning i Hatstores lager, vilket blev en framgång som lade grunden för det fortsatta partnerskapet.

– Vi ser fram emot att ta med oss lärdomarna från tidigare projekt till den här nya satsningen. AutoStore är en flexibel lösning som växer med verksamheten, och det är otroligt givande att få vara en del av Hatstores utveckling, säger Bengt Nilsson.

Brødrena Dahl investerar i autonoma robotar

På Brødrene Dahls centrallager i Langhus har tre nya, autonoma robotar fått i uppdrag att säkerställa högre produktivitet och bättre säkerhet. Lösningen består av KNAPP’s ”Open Shuttle Fork”, en Automated Mobile Robot – eller AMR – som transporterar varor autonomt, säkert och med hög produktivitet. 

På centrallagret har medarbetarna lång erfarenhet av komplicerad logistik. Varje vecka organiseras över 750 bilkörningar in och ut och över 100 000 orderrader med beställningar. Det kräver både god planering och mycket arbete. 

– Vi har lyckats få bort ett antal tidsödande uppgifter som att minska körtiden i byggnaden. Det handlar om att ta bort enkla uppgifter som inte tillför värde. Helt enkelt att få tekniken för att göra de repetitiva, enkla uppgifterna, säger Thomas Rønningen, logistikutvecklingschef på Brødrene Dahl. 

Rønningen berättar att de autonoma robotarna i genomsnitt har minskat antalet hanteringar från fyra till två och att de tre robotarna transporterar över 600 pallar i veckan. Även om det fortfarande är de traditionella maskinerna som gör det mesta i lagret, har nyförvärvet sett till att produktiviteten hålls uppe på natten eller när de anställda är på lunch. Dessutom är säkerheten en av de största fördelarna med investeringen. 

– Robotarna har hårda krav på zoner och sensorer, där du idag måste få ögonkontakt och lita på att din kollega saktar ner kommer AMR:en alltid att stanna. Det gör att vi slipper farliga och onödiga olyckor, säger Rønningen.

Det är inte första gången Brødrene Dahl investerar i automation. 2021 installerades ett nytt innovativt system inklusive en plockrobot på centrallagret, levererat av KNAPP. Resultatet blev en produktivitetsökning på över 700 procent. Med hjälp av de nyförvärvade autonoma robotarna tror Thomas Rønningen att det blir lättare att hantera de mest hektiska perioderna med flest beställningar.

– Vårt mål är att leverera snabbt och säkert till våra kunder, och att ge kunderna de mest innovativa och effektiva lösningarna. Klarar vi de mest hektiska perioderna kommer varorna också snabbare. Här hjälper är de nya robotarna redan till stor nytta oss.

Brødrene Dahl är Norges ledande tekniska handelsföretag, specialiserat på VVS, VMT och industri. Företaget har närmare 1 000 anställda i Norge, och ingår i den internationella industrikoncernen Saint-Gobain.

Nowaste Logistics väljer Swisslog som partner för nytt logistikcenter i Helsingborg

Det innovativa och snabbväxande 3PL-företaget Nowaste Logistics, ett dotterbolag till Everfresh, har valt Swisslog som partner för sitt nya automatiserade logistikcenter i Helsingborg.  

I samarbete med Helsingborgs stad utvecklar Nowaste tillsammans med Catena ett logistikcenter på närmare 80 000 m2. Anläggningen, som byggs med mycket högt ställda hållbarhetsambitioner, beräknas sysselsätta cirka 300 personer vid färdigställandet.  

– Vi har fått förtroendet att leverera ett automatiserat pallager för att lagerhålla och hantera pallar i Nowaste Logistics nya logistikcenter, säger Jens Erik Jøranli, Sales Manager Integrated Solutions på Swisslog. 

Anläggningen baseras på några av Swisslogs mest konkurrenkraftiga och väl beprövade tekniska lösningar, däribland tio Vectura höglagerkranar ställage med 56 000 pallplatser, conveyorsystem och Swisslogs SynQ WMS som ska integreras med Nowaste Logistics egenutvecklade styrsystem.  

Kraven på hållbarhet är högt ställda inom Nowaste Logistics och de tio Vecturakranar som levereras av Swisslog är utformade med särskilt hög energieffektivitet.  

– Stora delar av vår leverans hanteras lokalt i Sverige och levereras av lokal personal, vilket stärker vår relation och vårt goda, innovativa samarbete med Nowaste Logistics kompetenta personal, säger Jens Erik Jøranli.  

– Genom att vi själva analyserar och räknar på våra kunders behov så tror jag vi är en bra kravställare att arbeta med i samband med automationsprojekt. Tillsammans med Swisslog så har vi för de senaste två projekten, Stigamo strax söder om Jönköping och Ramlösa i Helsingborg, hittat en metodik som fungerar väldigt väl för oss, säger Patrik Johnfors, Solution Design & Implementation Manager, Nowaste Logistics.  

Redan i början av 2000-talet inledde Nowaste Logistics och Swisslog ett samarbete som sedan dess har resulterat i ett antal automatiserade system, bland annat i två AutoStore-lösningar, två automatiserade pallager, varav nu ett tredje är på gång samt en rad andra lösningar såsom robotiserat pallplock. 

Det nya pallagret i Helsingborg börjar byggas i januari nästa år och ska vara färdigställt under kvartal 4, 2025. 

Den uppkopplade och snabbfotade försörjningskedjan

Download English version here

AV AGNETA LUND

Vägen mot den uppkopplade, snabbfotade och hållbara försörjningskedjan är att den till att börja med är just uppkopplad. Det krävs nämligen en digitaliseringsgrad av orderprocessen som uppgår till cirka 70-80 procent end-to-end innan de verkligt stora värdena kan realiseras.

Med en så pass hög digitaliseringsgrad kan mängder av positiva effekter realiseras, bland annat: reducerade lagernivåer, minimerade produktionsstörningar, minimerad inkurans, reducerade kostnader för extra transporter och personal samt ett minskat behov av administration för uppföljning och kontroll. Det är när flödena är digitala och berörda system hos alla affärspartners är snabbt och korrekt uppdaterade som resan mot värdeskapande kan börja.

Trodde på revolution, men det blev en evolution

När PipeChain grundades 1999 och byggde sin vision var det automatisk lagerpåfyllnad via så kallad vendor managed inventory (VMI) som skulle revolutionera världens supply chains. Ett kvartssekel senare ser vi att det snarare handlar om en evolution, det vill säga en gradvis utveckling. Evolutionen drivs av en allt högre grad av digitaliserade flöden i supply chains, en allt större delning av kvalitativa data, automatiserade beslut och otroligt mycket bättre förutsättningar 

för att arbeta prediktivt med hjälp av avancerad analys och AI. Men för att den här utvecklingen ska ske och skapa maximalt goda resultat behövs det dessutom samarbete mellan berörda parter, supply chain collaboration. 

Gartners 5 step maturity model 

I tidigare artiklar i Supply Chain Effect har vi refererat till Gartner när vi beskriver den här evolutionen. Gartner har nämligen sedan länge också kommit fram till samma sak: att ett företag och deras partners i försörjningskedjan behöver ta sig igenom en mognadsprocess för att till slut nå en effektiv och verkligt värdeskapandes supply chain. Mognadsprocessen illustreras i Gartners 5 step maturity model for supply chain (se figuren nedan). De olika mognadsfaserna i modellen är i sammanfattning: 

1. Reacting – Can I cover tomorrow’s order(s)?

2. Anticipating – Can I produce to the existing demand plan?

3. Integrating – How to integrate the logistics function into the overall supply chain?

4. Collaborating – Can my suppliers meet my business opportunities?

5. Orchestrating – How do I maximize revenue and profitability through an orchestrated demand response?

Du kan inte hoppa över något steg 

En av de viktigaste poängerna med Gartners modell är att du inte kan hoppa direkt in i ett högre mognadssteg, utan du måste helt enkelt ta dig igenom faserna steg-för-steg. Enligt vår erfarenhet handlar detta i steg 1 till 3 om att digitalisera i olika grad. Att gå från steg 1 till steg 2 kanske därmed involverar de största kunderna och några enstaka leverantörer. Att gå från steg 2 till steg 3 kanske drivs fram av antingen ett tryck från dina kunder att digitalisera alternativt att du själv utsätter dina leverantörer för samma tryck. Steg 3 till steg 4 är en mer omfattande digitalisering som inkluderar både kunder, leverantörer och transportörer. Många gånger krävs antingen ett branschtryck – som i den globala fordonsindustrin, som verkligen kan sägas befinna sig framme vid punkt 4 – eller så krävs det att stora bolag som har den besluts- och genomförandemakt som behövs driver igenom lyftet från steg 3 till steg 4.

EUs direktiv och förordningar

De senaste årens direktiv och regelverk från EU är ytterligare något som driver på företag att förflytta sig till de högre stegen och kanske till och med får många att snabbare ta sig till steg 4 eller steg 5. Direktiv och förordningar inom hållbarhet ställer höga krav på bland annat spårbarhet, rapportering av klimatavtryck och producenternas ansvar för förpackningar. För att klara hållbarhetskraven behövs mer samarbete i hela supply chain, ännu mer digitalisering och ett bättre nyttjande av redan befintlig digitalisering. Om exempelvis ett digitalt meddelande redan finns är det mer än rimligt att ”återbruka” detta för den nya data som behövs för att möta hållbarhetskraven. 

Digitalisering är grunden för värdeskapande

Det är viktigt att poängtera att den uppkopplade och snabbfotade försörjningskedjan startar med en hög grad av digitalisering av prognos-, order-, leverans-, fakturaprocessen end-to-end, så att verksamheten tar sig fram till Gartners steg 4. Därefter finns stora förutsättningar att frigöra de verkligt stora värden som kreativa samarbeten och en efterfrågestyrd supply chain kan skapa. Värden som för verksamheten innebär ytterligare stärkt konkurrenskraft och lönsamhet, ett minskat klimatavtryck och i förlängningen stora möjligheter att etablera helt nya affärsmodeller.

Agneta Lund är vd på PipeChain Networks.

Solar automatiserar sina logistikprocesser

Solar Sverige AB satsar på ett nytt logistikcenter i Kumla för att öka effektiviteten och optimera sina logistikprocesser. Element Logic levererar en komplett AutoStore-lösning, inklusive conveyorsystem och innovativ kartonghantering.

Solar Sverige är en av Sveriges ledande sourcing- och servicepartners inom installation, industri och energieffektiva lösningar, vars moderbolag är en börsnoterad aktör som verkar i sex länder. Företaget erbjuder närmare 220 000 produkter och skräddarsydda lösningar för att optimera sina kunders dagliga processer.

Det nya logistikcentret i Kumla, som byggs från grunden, kommer att förbättra leveranserna till deras 30 butiker runt om i landet och hantera projektleveranser med hög precision.

– Satsningen gör det möjligt för oss att ligga i framkant inom logistik och automation. Det här logistikcentret är en viktig del av vår framtidsstrategi för att leverera ännu bättre tjänster och effektivare lösningar till våra kunder, säger Jonas Widström, VP Operations på Solar Sverige.

Det nya logistikcentret i Kumla blir Solars fjärde AutoStore-lösning från Element Logic, efter tidigare framgångsrika installationer i Norge, Danmark och Nederländerna. För första gången har Solar valt en helhetslösning som inte bara inkluderar AutoStore, utan även transportbandsystem och avancerade kartonghanteringsmaskiner.

– Vi är väldigt glada att Solar återigen väljer Element Logic som partner för sin automation. Samarbetet har präglats av ett gemensamt teamarbete där vi utmanat varandra för att skapa den bästa möjliga lösningen, säger Anders Bohlin, Sales Director på Element Logic Sweden.

AutoStore-lösningen inkluderar närmare 70 000 lådor, 60 robotar och Element Logics mjukvara eManager. Det stora transportbandsystemet och nya kartonghanteringsmaskiner säkerställer smidiga flöden och hög leveranskapacitet.

En satsning på långsiktig effektivitet
Med en beräknad prestanda på 1 650 orderrader per timme kommer logistikcentret högeffektivt att hantera både små och stora projektleveranser. För att säkerställa långsiktig effektivitet har Solar även tecknat ett serviceavtal med Element Logic. Byggnationen av AutoStore-lösningen startar under hösten 2025, och systemet körs live under 2026.

”Ekosystem för elfordon på väg att kollapsa”

Många aktörer i värdekedjan för elektrifierade fordon har på senare tid drabbats av stora problem. På hemmaplan ser vi hur Northvolt, Einride, Inzile, Volta Trucks och andra start-ups har fått stora problem och längre bort har elbilsbolag som Fisker och Arrival försatts i konkurs under 2024. Vad är det som händer egentligen?

Arrival UK, som försattes i konkurs i januari i år hyllades tidigare som den brittiska bilindustrins framtidshopp med sin förmodat effektiva tillverkning av elektriska skåpbilar, bussar och taxibilar vid lokalt förlagda så kallade mikrofabriker. Trots en jätteorder på 10 000 fordon från paketjätten UPS lyckades inte Arrival få ihop ekonomin. Nyligen försattes även brittiska elfordonstillverkaren Tevva Motors i konkurs och 2023 liksom batteritillverkaren Britishvolt.

Hotas av Donald Trump?

Wall Street Journal rapporterar i veckan att minst ett dussin andra batteritillverkare och elbilsstartups riskerar att få slut på sina pengar redan om 6-8 månader samtidigt som efterfrågan avtar på batterier och dess insatsvaror, exempelvis lithium. Till WSJ säger Ted Brandt, vd för investeringsbolaget Marathon Capital, att ett helt ”ekosystem för elfordon är på väg att kollapsa”. Fram tills nu har en del av elbilsmarknadens aktörer stöttats med statliga och federala subventioner i USA. Men med Donald Trump väntas nya eller ökade tariffer på fordon och bildelar öka kostnaderna samtidigt som subventionerna kan vara hotade.

PMI: Fortsatt uppåt i industrin – Sverige sticker ut

Inköpschefsindex (PMI) för industrin ökade i november till 53,8 från 53,2 i oktober och är därmed i tillväxtzonen fjärde månaden i rad. Sedan bottennivån i fjol har indexet stigit med drygt tretton indexenheter och närmar sig dess historiska genomsnitt på 54,3.

– Temperaturen i svensk industri har ökat under fjärde kvartalet och är nu på indexnivåer som inte har noterats på över två år även om risken för höjda tullar och svag omvärldskonjunktur kan sätta käppar i hjulet, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.

Delindex för produktion svarade för det största positiva bidraget till PMI följt av orderingång. Industriföretagens produktionsplaner för närmaste halvåret är fortsatt optimistiska då indexet för andra månaden i rad noterades över 60-nivån. Leveranstider och sysselsättning sjönk däremot och gav ett negativt bidrag till indexet. Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser steg till 55,5 i november från 47,9 i oktober, vilket är den högsta nivån på fyra månader.

– Ett högre prisökningstryck i industrin samtidigt som kronförsvagningen driver upp företagens inköpskostnader är något som Riksbanken bör beakta inför nästa penningpolitiska beslut, säger Kennemar. 

Det säsongsrensade inköpschefsindexet för industrin (PMI-total) ökade i november till 53,8 från 53,2 i oktober, vilket är den högsta nivån sedan i maj. Industrin fortsätter därmed att vara i en expansiv riktning (över 50-nivån) och utfallen under inledningen av fjärde kvartalet tyder på att aktiviteten i industrin har stigit jämfört med tredje kvartalet. Sverige sticker därmed ut jämfört med andra länder där PMI för eurozonen alltjämt befinner sig utanför tillväxtzonen. Även i USA och Storbritannien är PMI-utfallen under 50-nivån samtidigt som den kinesiska industrin brottas med en svag tillväxt.

Descartes om E-barometern Q3 2024: ”Osäkerhet inför årets julhandel, kommer kräva flexibilitet”

Prognosen inför årets julhandel är väldigt osäker, samtidigt anger 63 procent av e-handelsföretagen att deras lagernivåer kommer att vara på samma nivå som föregående år. Detta rapporterar Postnord i sin E-barometer för tredje kvartalet 2024, som nyligen publicerades. Camilla Frisk, nordisk marknadschef på Descartes, kommenterar rapporten utifrån ett transport- och logistikperspektiv och konstaterar att svensk e-handel behöver bibehålla en hög grad av flexibilitet i hela leveranskedjan för att kunna möta snabba förändringar i julhandeln.

Postnord följer i samarbete med HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Undersökningen för årets tredje kvartal visar på en fortsatt positiv utveckling med en uppgång på 5%. En uppgång som 41 procent av företagen tror kommer att fortsätta under årets sista tre månader. 

– Inför årets julhandel ser vi en stor osäkerhet i prognoserna när det kommer till hur mycket julklappar som kommer att konsumeras och till vilka summor. En verklighet som gör att svenska e-handelsföretag behöver ha ett agilt förhållningssätt till sin planering och lagerhållning under årets sista månader. Samtidigt tror 9 av 10 e-handlare att de har en bra balans mellan lager och efterfrågan, säger Camilla Frisk, och fortsätter: 

– Vi ser ett par intressanta trender inför årets julhandel. Var femte konsument räknar med att köpa begagnade julklappar på nätet. Samtidigt ser vi att 21 procent kommer att handla julklappar från en utländsk e-handel. Två trender som kan komma att påverka företagen som verkar inom transport och logistik, säger Camilla Frisk, nordisk marknadschef på Descartes.

Postnords E-barometer publiceras en gång per kvartal. E-barometern Q3 2024 baseras på data insamlad från detaljhandelsföretag i oktober och november. Totalt deltog 94 företag i mätningen för tredje kvartalet. Det har också genomförts fyra konsumentundersökningar med hjälp av KANTAR:s webbpanel mellan augusti och oktober. Här kan du läsa hela E-barometern.

Om Descartes

Descartes hjälper kunder över hela världen genom lösningar som ger dem tillgång till de beslutsstöd – inom strategisk ruttoptimering, transportoptimering och tullhantering – som krävs för full visibilitet och automatisering genom leveranskedjan. 

DollarStore väljer IMI Supply Chain Solutions WMS ​

DollarStore, Sveriges snabbast växande lågpriskedja med butiker från Gällivare i norr till Trelleborg i söder, har valt IMI Supply Chain Solutions lagerhanteringssystem för att effektivisera sin lagerhantering och hantera en snabb tillväxt. 

DollarStore startade 1994 och öppnade sin första butik 1999 i Billsta strax utanför Örnsköldsvik. Sedan dess har företaget etablerats som Sveriges snabbast växande lågpriskedja med 132 butiker och ytterligare nio som planerar att öppnas under 2025. 

– Vi valde IMIs lagerhanteringssystem för dess förmåga att automatisera och optimera våra lagerprocesser, vilket är avgörande när vi expanderar och möter en ökad efterfrågan, säger Erik Landström, Chief Supply Chain Officer på DollarStore och fortsätter:

– Partnerskapet med IMI ger oss de kraftfulla verktyg vi behöver för att effektivisera vår lagerverksamhet och möta kundernas ökade förväntningar på snabb leverans och hög tillgänglighet. 

2023 förvärvades DollarStore för 345 miljoner euro av den finska detaljhandelskoncernen Tokmanni som driver butiker i Sverige, Finland och Danmark. Med Tokmanni som ägare har DollarStore fått ökade möjligheter att accelerera sin redan snabba tillväxt. 

– Vi är stolta över att DollarStore har valt vårt flexibla och väl beprövade WMS som verktyg för att optimera, visualisera och automatisera sitt omfattande och växande varuflöde, säger Niklas Rönnbäck, vd på IMI Supply Chain Solutions. 

Om DollarStore

DollarStore, grundat 1994, är en av de största lågprisaktörerna i Sverige med ett brett produktsortiment inom mode & skönhet, snacks & dryck, heminredning, städning, säsong & fest, fritid & leksaker, djur och övrigt. DollarStore har 132 butiker över hela Sverige och fyra butiker i Danmark under namnet Big Dollar. Företaget sysselsätter cirka 1 160 medarbetare och omsätter cirka 400 miljoner euro. Företagets huvudkontor finns i Kista och verksamhetens centrallager ligger i Örebro. 

Om IMI Supply Chain Solutions

IMI Supply Chain Solutions har sedan 1967 försett sina kunder med marknadsledande logistiklösningar som är avgörande för deras framgång. Sedan 2021 ägs majoriteten av IMI av det svenska investmentbolaget Priveq Investment. Med Priveq som långsiktiga ägare tillsammans med egen expertis inom affärskritiska system bygger IMI tillsammans med sina kunder en effektivare och mer hållbar framtid inom logistik.

Logistik för lönsam tillväxt på Hultafors Group

Hultafors Group är en snabbväxande svensk koncern som förser professionella användare med kvalitativa arbetskläder, skyddsskor, huvudskydd, handverktyg, arbetsbelysning och stegar. Under senare år har koncernens logistikutveckling handlat om att möjliggöra en fortsatt snabb global tillväxt och en hög effektivitet i sina logistikprocesser.

– Målet är att vi ska växa organiskt med 15 procent per år och ovanpå det med ett och annat förvärv, säger Nicklas Axell som sedan mer än sex år är logistikdirektör på Hultafors Group. Dessförinnan jobbade han under tolv år på Apoteket. Först med logistikutveckling, därefter som ansvarig för varustyrning för att sedan under nästan fyra år axla rollen som chef för varuförsörjning. 2018 gick han vidare till sin nuvarande roll. 

– Det är två väldigt olika företag inom två branscher som inte har speciellt mycket gemensamt med varandra. På Apoteket genomförde vi omfattande förändringar, vilket gav mig erfarenheter som jag definitivt har stor nytta av på Hultafors Group, säger Nicklas.

Produkter för professionella 

Konsumenter associerar i allmänhet varumärket Hultafors till saker som tumstockar, yxor, vattenpass och andra verktyg. De verkligt stora segmenten är dock professionella skyddskläder och skyddsskor som säljs under varumärken som Fristads, Snickers Workwear och Solid Gear. Bara för att nämna några av bolagets 16 varumärken. Produkterna utvecklas, tillverkas och säljs under de egna varumärkena och erbjuds via ledande återförsäljare i närmare 70 länder, varav de flesta finns i Europa och Nordamerika.

Säkerställa tillväxt med hög effektivitet

Hultafors Groups snabba, lönsamma tillväxt gör att logistikverksamheten både behöver bygga den kapacitet som behövs för att hantera den snabba tillväxten och samtidigt jobba systematiskt med att säkerställa en hög effektivitet i alla logistikprocesser. 

– Det är viktigt att logistiken kan möta koncernens långsiktiga behov av effektivitet. Ett exempel är att vi har tagit höjd för våra långsiktiga tillväxtambitioner när vi etablerade vårt nya automatiserade centrallager i Polen och gick från 14 000 till 30 000 kvadratmeter. Vi hade en överkapacitet i lagret på kort sikt, men på lång sikt hade det blivit dyrare att flytta lagret eller etablera fler externa lager, berättar Nicklas.

Utvecklar transportfunktionen

Trots senare års pandemi med störningar i de globala leveranskedjorna, stigande räntor och en ekonomisk avmattning, som till stor del har drabbat byggsektorn, har Hultaforskoncernen fortsatt att växa med god lönsamhet. För att lyckas med det konststycket gäller det att erbjuda prisvärda premiumprodukter, vilket i sin tur kräver ett systematiskt arbete med att effektivisera och utveckla logistiken. 

– Under mina första två år på Hultafors Group fokuserade vi på att etablera en distributionsstruktur som stödjer fortsatt tillväxt, bland annat genom att etablera två centrallager. Ett i Polen som betjänar Europa och ett i Milwaukee som distribuerar våra produkter i Nordamerika. Nu ligger vårt fokus på att stärka vår transportfunktion och vi har därför initierat ett arbete med fokus på transportkostnader, prestationsstyrning och hållbarhetsrapportering. Det är ett arbete som vi gör i samarbete med logistikbolaget Sonat, säger Nicklas och nämner att han lärde känna Sonat som ett skickligt supply chain-företag redan under sin tid på Apoteket. Då fungerade bolaget som Apotekets outsourcingpartner för logistikflöden av medicin och andra apoteksvaror.

– Sonat är en kompetent och flexibel samarbetspartner som hjälper oss att utveckla det som vi inte riktigt hinner med eller har förmåga att göra själva, säger Nicklas och betonar att enbart sen 2020 har Hultafors Groups försäljning fördubblats, vilket ställer krav på en ambitiös och genomtänkt planering och utveckling av logistiken.

Freight Cost Management – avvikelsekontroll av transportkostnader

I ett nyligen sjösatt projekt för avvikelsekontroll av transportkostnader – Freight Cost Management – levererar Sonat en tjänst för uppföljning, analys och hantering av avvikelser i Hultafors Groups stora flöde av inkommande transportfakturor. Man driver dessutom ett arbete med ständiga förbättringar baserat på de insikter som arbetet ger.

– I Sonats tjänst kombineras deras expertis med en mjukvara för avvikelsehantering och kostnadskontroll. Bokningsdata från vårt TA-system matchas automatiskt mot alla transportfakturor och våra transportavtal, förklarar Nicklas och framhåller att projektet startade i juni och redan några månader senare har det levererat stora besparingar.

– Kostnaden för införandeprojektet och driften fram tills nu är redan finansierad. På längre sikt är det min förhoppning att vi ska hitta avvikelserna, rätta till det som är fel och därefter få en i princip helt korrekt fakturering från våra transportörer. 

Vad beror alla avvikelser på?

De avvikelser som hittills har identifierats i projektet beror inte enbart på en över- eller felfakturering från transportörerna. En del avvikelser är ett resultat av att transporter bokas felaktigt, exempelvis på fel avtalsnummer eller att man bokar fel typ av tjänst. Historiskt finns det en bild av att transportbranschen kan vara mindre transparent i sin fakturering och att man döljer olika kostnadstillägg i komplexa prismodeller. Oförutsedda kostnader som riskerar att hamna på de ofta svårtolkade transportfakturorna.

– Ja, transportbranschen bidrar ju inte alltid till att göra det enklare att förstå och verifiera fakturor. När en 480-sidig pdf-faktura dunsar in så krävs det ganska mycket av en medarbetare som ska säkra fakturans korrekthet, konstaterar Nicklas med ett leende. 

Hållbara flöden

När Hultafors Group nu får ett bättre grepp över fakturaavvikelser är resultatet inte enbart en mer korrekt fakturering och efterföljande besparingar. Projektet ger även en bra grund för att designa bolagets framtida supply chain-flöden förklarar Nicklas.

– Att få en bra koll på alla våra transportflöden gör att vi kan utforma en mer hållbar logistik som driver på vårt ambitiösa hållbarhetsarbete. Transportflödena är en oerhört viktig pusselbit i vårt arbete för att reducera vår totala klimatpåverkan. Här jobbar vi sedan länge med att utveckla förpackningslösningar som minimerar volymen och samarbetar med våra transportpartners för att uppnå förbättringar på hållbarhetsområdet. 

— 

Hultafors Group är ett av Europas största företag som tillhandahåller professionella användare arbetskläder, skyddsskor, huvudskydd, handverktyg, stegar och lösningar för arbetsplatsbelysning. Produkterna utvecklas, tillverkas och säljs genom företagets egna varumärken och säljs via ledande distributörer i närmare 70 länder globalt, med tyngdpunkten på Europa och Nordamerika.