Inköpschefsindex (PMI) för svensk industri ökade i juli till 54,2 från 51,8 i juni, vilket innebär att årets tredje kvartal inleds starkt för industrin. Det är den hittills högsta nivån för 2025 och indexet är därmed i paritet med dess historiska genomsnitt på 54,3.
– Industrin uppvisade en tydlig återhämtning i juli efter det svaga juniutfallet samtidigt som produktionsplanerna steg. Men osäkerheten kring den globala handelspolitiken kvarstår och ligger som en våt filt över den svenska industrin med risk för bakslag längre fram, säger Jörgen Kennemar, som är ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.
Delindex för orderingång svarar för det största positiva bidraget till uppgången i PMI-total följt av leverantörernas leveranstider och lagerinköp medan produktion och sysselsättning drog ned indexet. Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser backade i juli till 50,3 från 50,4 i juni. Prisindexet har stabiliserats men är lägre jämfört med i fjol. Jämfört med juli förra året har indexet fallit med 7,0 indexenheter.
– Pristrycket industrin är fortsatt dämpat och få inköpschefer upplever stigande priser. Än ser vi inga entydiga tecken på att högre tullar har drivit upp företagens insatsvarupriser men det kan komma senare under året, säger Kennemar.
Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08.30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08.30. Undersökningen gjordes mellan 30 juni-28 juli.
I en värld där leveranskedjor gång på gång skakas av kriser – från pandemier och geopolitiska konflikter till klimatkatastrofer och handelskrig – räcker det inte längre med att vara reaktiv. För att möta framtiden krävs att riskhantering integreras i affärsstrategin på ett helt annat sätt än tidigare. Det är därför allt fler företag nu dammar av ett klassiskt verktyg från finansvärlden: Value at Risk. Value at Risk, förkortat VaR, har länge använts inom finanssektorn för att uppskatta potentiella förluster i investeringar.
Nu växer intresset snabbt även inom supply chain management. Och det är inte svårt att förstå varför. Förmågan att sätta ett monetärt värde på risk är avgörande för att fatta rätt beslut om investeringar i robusthet och motståndskraft.
Fokusera resurserna
Ta ett exempel: ett företag har 1 000 leverantörer, men bara 50 av dem bedöms ha en förhöjd risk. Än mer intressant är att kanske endast fem av dessa står för 75 procent av företagets intäktsrisk. Med Value at Risk kan man fokusera resurserna där de verkligen gör skillnad – inte genom att minska risk till varje pris, utan genom att förstå vilken risk som är värd att ta. Pandemin synliggjorde svagheterna i dagens globala logistiksystem, men problemen fanns där långt innan covid-19. Halvledarbristen, containerkrisen, Suezblockaden, tullkonflikter, cyberangrepp, hamnstrejker i USA och kriget i Ukraina har alla visat att försörjningskedjor inte längre enbart är en operativ fråga – det är en finansiell och strategisk kärnfråga.
Använd tillgängliga data
Samtidigt har tillgången till data förbättrats dramatiskt. I dag kan företag – med hjälp av finansiella hälsomätningar, riskmodeller och interna affärssystem – göra träffsäkra VaR-beräkningar som vägleder beslut om inköpsstrategi, diversifiering, lagerhållning och investeringar i redundans. Tullkonflikter är ett särskilt talande exempel. De orsakar inte bara prishöjningar, utan kan sätta hela branscher i gungning. När leverantörer pressas ekonomiskt riskerar det att slå mot kvalitet, punktlighet, anställdas villkor och efterlevnad av regelverk. Här ger VaR ett ramverk för att simulera scenarier, identifiera känsliga beroenden och styra investeringar i alternativ produktion eller nya inköpskanaler.
Presterar bättre
Moody’s har visat att företag som använder VaR lyckas bättre med att hantera både direkta och indirekta risker i sina värdekedjor. I stället för att famla i mörkret kan de besvara avgörande frågor: Hur mycket risk är acceptabel? Var är vi mest sårbara? Och var ger riskreducerande åtgärder mest effekt? Att leda en global försörjningskedja 2025 innebär att navigera i ett landskap präglat av stor osäkerhet. Det är en uppgift som kräver mer än bara erfarenhet och magkänsla. Det kräver verktyg som översätter komplexa risker till konkreta beslutsunderlag. Kanske bör därför Value at Risk bli ett självklart inslag i varje supply chain-ledares verktygslåda. För i en värld där kaos blivit det nya normala, måste vi sätta ett prislapp på det – och vara beredda att agera därefter.
—
Freddy Jönsson Hanberg är Director Security of Supply Centre of Excellence, ledamot i Kungl. Krigsvetenskapsakademien och strategisk rådgivare.
Även om sommaren fortfarande står i full blom är det dags att börja snegla mot höstens två tongivande svenska logistikevenemang. Den 1-2 oktober genomförs Logistics & Automation på Kistamässan, Stockholm – och precis som tidigare hålls mässan parallellt med förpackningsmässan Empack. Bara en dryg månad senare, den 4-5 november, är det dags för Logistik & Transport på Svenska Mässan i Göteborg.
Sedan starten 1999 har Logistik & Transport etablerats som en årlig mötesplats för personer som arbetar med logistik, transport och supply chain management. Årets mässa och konferens är ännu större än fjolårets, med över 100 utställare, ett imponerande konferensprogram med många tunga talare på top management-nivå, däribland DSVs koncernchef Jens H Lund, Willys vd Nicholas Pettersson, Maria Rang, vd på Consafe Logistics och SSI Schäfers nordiska chef Malin Schäfer – bara för att nämna några av alla tungviktare.
Fyra pass på öppna scenen
Fyra inslag med Supply Chain Effect. Dessutom avhandlas en mängd intressanta och angelägna ämnen på Logistik & Transports öppna scen. I scenprogrammet deltar Supply Chain Effect med fyra olika pass som fokuserar på de mest intressanta logistiktrenderna just nu: hållbarhet och motståndskraft, AI och analytics, logistikautomation samt strävan efter största möjliga flexibilitet. Internationell prägel på Logistics & Automation Logistics & Automation är en internationell mässa och mötesplats som bland annat genomförs i Tyskland, Schweiz, Spanien, Portugal och sedan några år även i Stockholm. Mässan har stort fokus på automation, intralogistik och annan innovativ teknik som bidrar att optimera flöden, reducera kostnader och effektivisera försörjningsflödet. Även på mässgolvet finns en internationell prägel med bland annat utställare från ett tiotal länder. Genom att samlokalisera Logistics & Automation med förpackningsmässan Empack vill arrangören skapa en unik helhetsupplevelse där hela värdekedjan samlas under ett och samma tak.
– Vi ser en styrka i att samla hela värdekedjan, från smarta förpackningar till intralogistik och avancerad lagerautomation. Genom att förena dessa skapar vi en komplett och dynamisk mötesplats som driver innovation och utveckling inom europeisk logistik och förpackning, säger Vincent Lind, som är projektledare för Logistics & Automation i Stockholm.
Tre paneldiskussioner i serien SCE TALKs
Supply Chain Effect medverkar på Logistics & Automation med tre paneldiskussioner i poddserien SCE TALKs. De tre paneldiskussionerna är:
• AI och maskininlärning i supply chain (med bl.a. SAP och Consafe Logistics)
• Automationsrevolutionen (med bl.a. Zebra Technologies och Movu Robotics)
• Värdeskapande Transportation Management (med bl.a. IMI Supply Chain Solutions och 4PLCS Nordic)
Analysföretaget GlobalData menar att de handelstullar som nu införs kommer att leda till en omstrukturering av de globala leveranskedjorna som leder till att hyperglobaliseringen upphör. Ett tidigt tecken på detta är att direktinvesteringarna i USA ökat kraftigt under första halvan av 2025.
Med de de amerikanska tullarna tvingas företag världen över att tänka om hur kring hur man strukturerar sina försörjningsnätverk. GlobalData konstaterar att vi kommer att få se mer av lokal handel som minskar leveransrisker och reducerar stigande kostnader.
– Osäkerheten och oförutsägbarheten i den amerikanska tullpolitiken avskräcker företag från att fatta långsiktiga investeringsbeslut. Istället avser de flesta företag att vänta på att situationen stabiliseras innan de gör strategiska förändringar av sina leveranskedjor, säger Carolina Pinto, som är Strategic Intelligence Analyst på GlobalData.
GlobalDatas senaste Strategic Intelligence report, betitlad “Impact of Tariffs on Supply Chains”, visar att även om de amerikanska tullavgifterna blir lägre än vad som tidigare befarats, så kommer en genomsnittlig tullsats på 10 procent på de flesta amerikanska importvaror att tvinga företag att omstrukturera leveranskedjor.
Mer lokalisering
Under de kommande fem åren förväntas alla större ekonomier försöka återindustrialisera och stimulera sin inhemska efterfrågan. Handelsrestriktioner och stimulanspaket kommer därför att stimulera, eller till och med tvinga, företag att förändra sina leveranskedjor. Det kommer att ske en förskjutning mot lokalisering av leveranskedjor för att undvika de ekonomiska och operativa påföljder som är förknippade med att flytta produktionen utomlands. Och det Det finns redan vissa tecken på planer på att omkonfigurera leveranskedjor, vilket bland annat bekräftas av siffror för utländska direktinvesteringar (FDI) i USA, se figuren. Bland annat har läkemedelsbranschens tungviktare gjort åtaganden kring direktinvesteringar i USA med förhoppningen att tullnivåerna kan reduceras.
– Att strukturera om leveranskedjor är en långdragen, komplex och dyr process som kommer att ha betydande inverkan på företag och konsumenter, avslutar Carolina Pinto.
—
GlobalData är ett ledande amerikanskt analysföretag som levererar affärsinformation och analyser till 4 000 av världens största företag i branscher som; hälso- och sjukvård, konsumentvaror, detaljhandel, finans, teknik och professionella tjänstesektorer.
ArrowXL, en av Storbritanniens främsta specialister inom lagerhållning och större hemleveranser, har valt en ruttplaneringslösning från Descartes för att automatisera sina sistamilen-leveranser. Ambitionen är att planera och optimera leveransrutter på ett mer dynamiskt och effektivt sätt, för att frigöra transportkapacitet.
– ArrowXL fokuserar på skräddarsydda tjänster med kunden i centrum. Med över 40 års erfarenhet av att slutföra leveranser för Storbritanniens ledande detaljhandlare, e-handlare och tillverkare hanterar vi över 2,6 miljoner konsumentleveranser årligen och vi växer. Vi täcker 100 procent av Storbritannien, med leveranser till 98 procent av landet under sex dagar i veckan och resterande 2 procent på utvalda dagar, där allt sker från sju huvudhubbar och åtta mindre med 250 fordon., säger Rachel Hopkins, Chief Information Officer, ArrowXL, och fortsätter:
– Vi erbjuder kunderna leveranstider för ”Next-Day”, ”Nominated Day” och ”Diary Booking”, samt installation av vissa vitvaror, montering av vissa möbler, återvinning av elektronikavfall och bortforsling av förpackningar. Att planera och genomföra leveranstjänster i den omfattning vi gör ställer höga krav på både noggrannhet och effektivt genomförande. Med Descartes lösning på plats har vårt team automatiserat och effektiviserat tidigare manuella planeringsprocesser, vilket gör att vi kan optimera användandet av våra fordon och minimera CO2-utsläppen. Det här arbetssättet gör att vi kan öka kapaciteten i hela verksamheten, i realtid. Tack vare att Descartes lösning har gränssnitt mellan vårt system och våra kunders system, får hela värdekedjan en gemensam bild av leveranskapaciteten och de tydliga fördelar det ger för alla inblandade.
Descartes molnbaserade lösning för sistamilen-leveranser hjälper distributörer att höja både effektiviteten i verksamheten och upplevelsen för kunden. Genom avancerad ruttoptimering minskas körsträckan per leverans, vilket ökar kapaciteten, sänker kostnaderna och bidrar till mer hållbara transporter. För ArrowXL innebär lösningen att företaget kan planera och genomföra leveranser på ett effektivt sätt och samtidigt göra leveransflödet mer hållbart.
– ArrowXL levererar dagligen varor över hela Storbritannien, både till välkända e-handelsföretag och till lokala butiker. Genom att automatisera ruttplaneringen och hjälpa dem att arbeta mer dynamiskt med den här funktionen, frigörs kapacitet i verksamheten. Det skapar förutsättningar för ökad lönsamhet och gör det möjligt för deras kunder att erbjuda fler och mer anpassade leveransalternativ till sina kunder, vilket stärker den övergripande kundupplevelsen och servicenivån, säger Gary Taylor, VP Sales, EMEA på Descartes.
Gartners årliga Supply Chain Top 25 – en välrenommerad ranking av världens bästa supply chains – belönar försörjningskedjor som främjar innovation, socialt- och klimatmässigt ansvarstagande och sätter kundvärde i fokus. I årets ranking hamnar AstraZeneca på fjärde plats efterSchneider Electric, Nvidia och Cisco Systems.
Fjärdeplaceringen baseras bland annat på att AstraZeneca har reducerat sina ledtider från utveckling till stabil produktion med 67 procent och sina ordercykeltider med 98 procent, som en följd av en ständig transformation av sina produktionsprocesser. Bolaget har även utmärkt sig genom att skapa en innovativ direkt-till-patient-lösning som förbättrar en decentraliserad klinisk prövningsprocess, och man driver så kallad vattenförvaltning (water management) i hela sin värdekedja, genom kvalificerad riskbedömning och problemlösning.
I årets upplaga av Gartner Supply Chain Top 25 framhålls agentinsk AI, dvs. en klass av artificiell intelligens som fokuserar på autonoma system som kan fatta beslut och utföra uppgifter utan mänsklig inblandning – vilket skapar förutsättningar för att autonomt anpassa sitt beslutsfattande och agerande i hela supply chain med hänsyn till ny information. .
Ett annat trendande område enligt Gartner är autonoma operationer, vilket syftar på när ett brett spektrum av aktiviteter använder funktioner som självövervakning, självreglering och kontinuerlig optimering, för att öka produktiviteten, förbättra säkerheten, säkerställa konsekvens i beslutsfattandet i supply chain. Ytterligare ett hett ämne som framhålls är nämnda vattenförvaltning. I takt med att vatten blir en allt mer kritisk komponent utvecklar högt rankade företag väldefinierade strategier för vattenförvaltning, exempelvis genom att integrera vattenhänsyn i strategiska beslut om lokalisering och supply chain design.
En ny global studie från Zebra Technologies visar att oron bland lageranställda ökar – både vad gäller arbetsmiljö och möjligheten att möta verksamhetens mål. Allt fler upplever att de utför arbetsuppgifter som borde vara automatiserade, samtidigt som säkerheten brister på ett överbelastat lagergolv. Studien pekar på att intelligent automation, AI och mobila teknologier inte längre är framtidsvisioner, utan en direkt nödvändighet.
I sin nya rapport Elevating Every Move: The Formula for High-Performance Warehousing har Zebra Technologies samlat insikter från över 1 700 lagermedarbetare och beslutsfattare inom tillverkning, handel, transport och logistik. Slutsatserna är tydliga: gapet mellan dagens situation och morgondagens krav kräver en snabb och kraftfull teknisk omställning.
”Förändringen går för långsamt”
I takt med att e-handeln fortsätter att driva upp ordervolymerna och konsumenternas förväntningar på snabb leverans växer, krävs nya arbetssätt och tekniker i lager.
– Enligt analysföretaget Interact Analysis, som vi refererar till i rapporten, väntas den globala lagerytan växa från dagens cirka tre miljarder till närmare fyra miljarder kvadratmeter år 2030. Samtidigt beräknas arbetskraftskostnaderna öka med 7 procent per år. Allt det här skapar stora utmaningar, säger Mattias Lindström, nordisk chef för Zebra Technologies.
Med en ökad lageryta och stigande arbetskraftskostnader växer behovet av effektivisering. För att möta dessa utmaningar planerar 63 procent av lagerledarna att införa AI och Augmented Reality (AR) inom de kommande fem åren, och lika många planerar att öka sina investeringar i lagerautomation. Men enligt de anställda själva går förändringen för långsamt. Hela 85 procent av de tillfrågade lagerarbetarna i studien säger att de inte kommer uppnå sina mål om arbetsgivaren inte investerar i mer smart, stödjande teknik. 74 procent av respondenterna uppger att de lägger för mycket tid på manuella uppgifter som skulle kunna automatiseras, och 72 procent är oroade för säkerheten på lagergolvet, varav 70 procent specifikt oroar sig för skador.
Säkerhet, precision och personalbrist
Samtidigt är efterfrågan på lagerpersonal fortsatt hög. Nästan sju av tio uppger att det råder brist på kvalificerad personal, vilket i sin tur leder till ett hårt tryck på den befintliga personalen. För lagerchefer är svårigheten att leverera mot sina KPI:er en konkret utmaning. Exempelvis uppger 51 procent att det är svårt att klara utlovade fyllnadsgrader, och 47 procent har problem med att hålla en tillräcklig produktivitet i sitt orderplock.
AI och automation – en investering i säkerhet och effektivitet
Parallellt med dessa utmaningar växer förhoppningarna på vad tekniken kan bidra med. För lagerledare handlar AI och automation inte bara om effektivisering – det är även en investering i säkerhet, riskhantering och operativ synlighet. Bland beslutsfattarna förväntas AI-teknik ge störst effekt inom just områden som säkerhet, kvalitetskontroll och lagerstyrning. 79 procent av beslutsfattarna tror att AI kommer kunna förebygga olyckor genom att identifiera risker i förväg, och nästan lika många ser fördelar i hur AI kan upptäcka avvikelser i processer och förbättra lagerprognoser. Dessutom anser 84 procent av beslutsfattarna att förbättrad operativ synlighet leder till smartare och mer automatiserade beslut. Förutom effektivisering används tekniken även för att hantera personalbrist och förbättra medarbetarnas arbetsmiljö – där 88 procent av cheferna ser samarbetsrobotar (cobots), ergonomiska mobila enheter och kommunikationsappar som avgörande.
Teknik som både avlastar och engagerar
Att automation inte bara handlar om effektivitet utan också om arbetsmiljö blir allt tydligare. 82 procent av cheferna menar att automation av manuella processer minskar den fysiska belastningen och förebygger skador. Intressant nog säger 81 procent också att tekniken har en positiv effekt på arbetsmoralen och medarbetarnas engagemang – ett perspektiv som ofta glöms bort i dessa sammanhang.
Ökar arbetsplatsens attraktionskraft
En majoritet av de tillfrågade medarbetarna (88 %) anser att samarbetsrobotar/cobots, ergonomiska mobila enheter (88 %), kommunikationsappar (87 %) och digitala uppgiftshanteringsverktyg (91%) är avgörande för att lösa många av de problem de möter i sin vardag. Dessutom säger 93 procent att tillgången till tekniska hjälpmedel gör arbetsplatsen mer attraktiv, och 89 procent känner sig mer värderade av sin arbetsgivare när de får rätt verktyg att arbeta med.
–Trots att många logistik- och lagerchefer har ambitiösa planer för digitalisering och automation, ser vi i enkäten att dem som jobbar på golvet vill ha mer tekniska hjälpmedel. I en tid där både säkerhet, effektivitet och personalförsörjning är av högsta prioritet måste investeringarna omsättas i praktisk förändring, konstaterar Mattias.
Den globala leverantören av logistiklösningar, Descartes Systems Group,har just publicerat resultaten från sin fjärde årliga konsumentstudie av e-handelns hemleveranser. Studien visar att konsumenter i åldern 18-35 år är de som bidrar mest till tillväxten på en avtagande marknad. Samtidigt har de yngre konsumenterna mer negativa leveransupplevelser.
Samtidigt som 18 procent av alla tillfrågade konsumenter minskade sina inköp under de senaste tolv månaderna, ökade 43 procent av konsumenterna under 35 år sina inköp jämfört med föregående år – att jämföra med endast 32 procent av konsumenterna över 65 år (se figuren).
Dessutom gjorde 44 procent av de under 35 år inköp på nätet minst varannan vecka i år – en betydande ökning jämfört med förra årets 33 procent. För den yngre demografiska gruppen är dock missnöjet med hemleveranser fortsatt stort, hela 79 procent uppger att de har upplevt leveransproblem jämfört med 66 procent av samtliga tillfrågade konsumenter. För varje leveransproblem som beskrivs i undersökningen rapporterade dessutom personer under 35 år en högre andel negativa erfarenheter än respondenterna i stort. Omvänt rapporterade personer över 65 år en lägre andel negativa upplevelser än samtliga respondenter. Den yngre demografin är inte bara den grupp som driver tillväxten inom onlineköp, den verkar också vara den grupp som har högst förväntningar på positiva leveransupplevelser.
– Negativa leveransupplevelser är fortfarande ett stort bekymmer för både detaljhandeln och deras leveranspartners, särskilt med tanke på att e-handelns tillväxt har stabiliserats efter pandemin, säger Mavi Silveira, SVP Global Marketing på Descartes, och fortsätter:
– Trots vissa förbättringar inom hemleveranser de senaste åren, når servicenivån ännu inte upp till de höga förväntningar som dagens konsumenter har, särskilt inte bland yngre kunder under 35 år. Dåligt upplevda leveranser riskerar att minska kundens lojalitet och det långsiktiga värdet för denna viktiga målgrupp.
Descartes och SAPIO Research intervjuade 8.000 konsumenter i Europa och Nordamerika om deras köpbeteende inom e-handel under de tre första månaderna 2025. Målet var att få en heltäckande bild av läget för e-handel och hemleveranser genom att till exempel förstå orsakerna till ökningar eller minskningar av e-handelsköp, de olika typerna av varor som köps, inköpsfrekvens, leveranspreferenser, leveransupplevelser och hur dåliga leveranser påverkar återförsäljare och deras transportörer. Studien ser också på hur konsumenternas beteenden och uppfattningar varierar mellan olika demografiska grupper.
TGW Logistics levererar automationslösning till medicinteknikspecialisten OneMeds nya centrallager i Göteborg – ett projekt som förväntas stå klart under hösten 2026. Automationen beskrivs som högpresterande och som en grund för att säkerställa pålitliga och snabba leveranser av medicinskt material och utrustning till hälso- och sjukvården.
OneMed, som är en del av Asker Healthcare Group, anlitar TGW Logistics för automationen till sitt nya centrallagret i Göteborg, ett system som består av, bland annat, gods-till-person plock och ett 24 meter högt skyttellager med över 80 000 lagerplatser. Plocket sker vid ergonomiska PickCenter plockstationer medan sterila produkter plockas i ett så kallat clean room – som ställer speciella krav på automationslösningen. Systemets olika delar knyts samman av bansystemet KingDrive och TGWs egen programvara WERX tar hand om planering, kontroll och övervakning av samtliga processer. Ett annat intressant inslag i automationen är ett exempel på den senaste teknologin inom maskininlärning; den intelligenta plockroboten RovoFlex. Roboten växlar sömlöst mellan manuellt och automatiserat läge och bygger på kontinuerlig inlärning. Dessutom minimerar intelligenta plockprocesser antalet kartonger som behövs för transport och minskar avfallet.
– Vi är exalterade över att få arbeta tillsammans med OneMed. Våra företag delar samma syn på värdeskapande samarbete, vilket ger oss en stabil grund att bygga vidare på. Medicinteknik branschen har alla förutsättningar för tillväxt och vi är hoppfulla om att få implementera fler projekt tillsammans med Asker Group i framtiden, säger Bart Van Eycken, Director of Sales på TGW Logistics Customer Unit North Europe.
—
OneMed är en av de ledande leverantörerna av medicinskt material och utrustning i Sverige och erbjuder cirka 30 000 produkter – allt ifrån labbutrustning till bandage och arbetskläder för kirurger. Bolaget har ca 400 anställda och år 2023 uppgick omsättningen till 3,7 Mdr SEK.TGW Logistics är en av de ledande internationella leverantörerna av automatiserade materialhanteringssystem. Verksamheten omsätter över 10 miljarder kronor och sysselsätter cirka 4 500 medarbetare.