ICANIWILL minskar leveransrelaterade kundfrågor med hälften i samarbete med nShift

ICANIWILL (ICIW) är ett av de snabbast växande sportklädesmärkena i norra Europa, vilket är ett resultat av ett populärt produktsortiment och de stora förbättringar som gjorts i kundupplevelsen efter köp. På mindre än ett år har bolaget genom sitt samarbete med nShift och deras tjänst nShift Track bland annat sparat 12 000 euro i kundtjänstkostnader och minskat antalet leveransrelaterade frågor från kunderna med hälften.

– ICIW visar hur viktig leveransupplevelsen är för ett företags tillväxt. Resultaten talar för sig själva. För konsumenterna är deras leveranser inte bara lådor och påsar, utan grunden till en långvarig relation med ett varumärke som kommunicerar och skapar kontakt med dem på många nivåer, säger Maarten Tops, Product Director på nShift.

ICIW började arbeta med nShift efter att ha upplevt en snabb tillväxt som deras orderspårningssystem inte kunde hålla jämna steg med. Ordrarna spårades via portalerna hos de fraktbolag som företaget använde, vilket skapade en inkonsekvent upplevelse av kundkommunikationen och gav företaget begränsad insyn i hur snabbt och framgångsrikt man hanterade sina beställningar, vilket gjorde det svårt att ge kunderna regelbundna uppdateringar om sina leveranser.

– Att kunna kommunicera direkt med kunderna har varit en gamechanger när det gäller att hantera förfrågningar om beställningar och att få insyn i data så att vi kontinuerligt kan förbättra den service vi erbjuder, säger Pontus Eriksson, Chief Operating Officer på ICIW och fortsätter:

– Det enda sättet som vi tidigare kommunicerade direkt med våra kunder om deras beställningar på var med ett enkelt e-postmeddelande från lagret. Det innehöll en webbadress som ledde dem till fraktbolagets portal. Det var fult och speglade inte alls det varumärke vi hade skapat , något som nShift har hjälpt oss att lösa.

Ahlsells logistikcentrum i Hallsberg växer vidare – mer än dubblar automationen med Knapp 

Den 21 januari invigdes den senaste utbyggnaden av Ahlsells logistikcentrum i Hallsberg. Och inom kort är det dags för nästa steg i Ahlsells snabba tillväxtresa: en ytterligare expansion med 30 000 kvadratmeter och Ahlsells största automationssatsning någonsin.

Satsningen görs för att skapa förutsättningar för ett ännu bredare sortiment samt för att möta ökade krav på kundservice och effektivitet. Med projektet tas även nästa steg i samarbetet mellan Ahlsell och KNAPP – ett samarbete som pågått i tretton år. Ahlsells logistikcentrum i Hallsberg har byggts ut i omgångar sedan starten 1990 och är ett av Nordens största lager. Den imponerande anläggningen är grunden till Ahlsells förmåga att uppfylla löftet att leverera dagen efter beställning till sina professionella kunder över hela Sverige. Med över 100 000 lagerförda produkter är kraven på kapacitet och produktivitet i internlogistiken höga. Nu tas alltså nästa steg i expansionen med en drygt 30 000 kvadratmeter stor utbyggnad av det existerande lagret, samtidigt som en massiv automationslösning byggs. Som leverantör för det nya projektet har man valt KNAPP, som levererade de första lösningarna till Ahlsells logistikcentrum redan 2012. 

– För att säkra vårt växande kapacitetsbehov genomför vi den största automationssatsningen i Ahlsells historia. Genom att samarbeta med KNAPP kan vi integrera flera avancerade teknologier, vilket ökar lagerkapaciteten och förbättrar både leveranskvalitet och effektivitet. Med investeringen kommer vi mer än fördubbla vår kapacitet, ett viktigt steg i vår strävan att ligga steget före i vår bransch och leverera bästa möjliga service, på ett så hållbart sätt som möjligt, säger Daniel Johansson, logistikdirektör på Ahlsell Sverige. 

Helhetssyn på logistikflödet 

Den nya automationslösningen har arbetats fram i nära samarbete mellan Ahlsell och KNAPP och innehåller en mängd avancerade teknologier för maximal kapacitet, produktivitet och ergonomi. Investeringen omfattar bland annat 27 högautomatiserade dekanteringsstationer, ett höglager för pallar, EVO Shuttle-skyttlar för både lagring och buffert/konsolidering samt 20 ergonomiska Pick-it-easy-stationer för goods-to-person-plockning. Flödet binds samman med 33 självgående mobila robotar och ett bansystem på mer än 8 kilometer. I full drift beräknas den nya lösningen möjliggöra ett flöde från orderstart till utleverans på mindre än 45 minuter. 

– Det här är vårt största projekt i Sverige hittills och jag är väldigt stolt över lösningen vi har tagit fram tillsammans. Vi har tagit ett helhetsgrepp, kopplat ihop den gamla delen med den nya och skapat en enda supereffektiv process. Vi har också tänkt framåt, ibland så långt som till 2050, och förberett för bland annat fler plockstationer och mer användning av robotar”, säger Mikael Holmqvist, vd på KNAPP Nordics.

Ergonomi och ljudnivå i centrum 

En viktig utgångspunkt för lösningen har också varit att förbättra arbetsmiljön för medarbetarna, med ett särskilt fokus på bullernivåer. Resultatet har blivit särskilt ergonomiskt utformade dekanterings och plockstationer. 

– Vårt medarbetarlöfte är att skapa den bästa tiden i ditt arbetsliv. För oss är våra medarbetare vår största tillgång. Ett hållbart och hälsosamt arbetsliv är viktigt och här spelar ergonomi och god arbetsmiljö en helt avgörande roll, säger Daniel Johansson. 

Byggstart planeras ske under Q1 2025 och hela anläggningen beräknas vara i drift i årsskiftet 2027/2028.

”Behövs fler kanalkaptener med systemsyn”

– Behovet av koordinering och flödesorientering i och mellan företag är större än någonsin, inte minst för att driva den förändring som krävs för att göra försörjningskedjorna mer resurseffektiva och hållbara.

Det säger Mats Abrahamsson som är professor i logistik på Linköpings universitet. Hans forskning har sedan länge fokuserat på logistikens betydelse i företagsstrategin och som medel för ökad tillväxt, lönsamhet och hållbarhet. 

– Tidigare handlade logistik och supply chain management mest om att reducera kostnader och optimera leveransservice. Idag gäller det mer än någonsin att de företag som kan ta kommandot över sin supply chain verkligen gör det, eftersom det är en förutsättning för att kunna förändra och ställa om, exempelvis till en mer fossilfri verksamhet, säger Mats som menar att företag utifrån sin ”rådighet” i försörjningskedjan har makt att förändra.

Billig logistik ger kortsiktigt agerande

Under lång tid har det varit billigt att köpa transporter samtidigt som räntan har varit låg och den globala tillgängligheten till produkter har varit god. Sammantaget har dessa faktorer gjort att logistiken har varit billig, vilket har drivit fram ett mer kortsiktigt och transaktionsorienterat beteende i många branscher.

– När vi nu ser att räntorna etableras på en lite högre nivå och transporterna blir dyrare bör det logiskt sett öka intresset för supply chain management, det vill säga gränsöverskridande samarbeten och koordinering mellan köpande och säljande företag. Förhoppningsvis bidrar detta till mer av långsiktighet, gemensam planering och gemensamma investeringar i supply chains. Dessvärre övertrumfas detta ofta av en jakt på kortsiktiga vinster, exempelvis lägre inköpspris eller lägre transportkostnad per produkt/enhet. De mer långsiktiga strukturer och samarbeten som är grunden för supply chain management och som är nödvändiga för att omställningen till fossilfria transporter ska ta fart på riktigt, kommer ofta i skymundan, säger Mats och fortsätter: 

– Här gäller det att hitta rätt balans mellan kortsiktiga företagsekonomiska realiteter och det som ska ge konkurrenskraft och lönsamhet på längre sikt. Det handlar lika mycket om digitalisering och tillgång till data som om att utveckla förtroendebaserade affärsrelationer. Att skapa förutsättningar för exempelvis ett transportföretag att kunna investera i fossilfria fordon, genom att erbjuda längre transportavtal eller att balansera de lager som finns totalt sett i kedjan, för att maximera tillgänglighet till slutkund med lägsta möjliga miljöbelastning, är två exempel på sådana åtgärder. 

Kanalkapten för supply chain

För att ta ett helhetsgrepp över försörjningskedjan krävs både den nödvändiga systemsynen och förmågan att analysera stora logistiksystem. Det behövs även en vilja att ta kommandot i sin supply chain. Här efterlyser Mats Abrahamsson att fler organisationer och personer antar rollen som kanalkapten i supply chain. 

– En kanalkapten, eller supply chain channel captain, kan avse både en organisation och en individ som har ansvaret för att orkestrera logistiksystemet i sin helhet. Här ingår att utforma, utveckla och upprätthålla en effektiv försörjningskedja genom att bygga relationerna med andra aktörer i sin supply chain, uppströms och nedströms. Organisationer som axlar rollen som kanalkapten behöver vara en betydelsefull aktör som genom hög kompetens och kunskap om logistik tar beslutanderätten i sin supply chain, och tillämpar den på ett sådant sätt att relationer mellan företag underlättas och orkestreras – i stället för tvärtom, säger Mats. 

Makt att skapa positiv förändring

Han understryker att detta delvis handlar om maktrelationer, men att makt i detta sammanhang ska ses i termer av rådighet och en viktig möjliggörare och drivkraft för att utveckla och skapa en ökad konkurrenskraft för alla aktörer i försörjningskedjan baserat på ett win-win-tänkande. 

– Att inte ha en kanalkapten i ett logistiksystem kan vara ett direkt hinder för förändring och omställning. Det leder till en ökad kostnadspress och en utarmning av de resurser som behövs för att investera i effektiv logistik, men även till att den senaste tekniken för till exempel fossilfrihet inte kommer till användning. Utmaningen här är att kanalkaptenen får det mandat som är nödvändigt för att driva supply chain-frågorna tillräckligt kraftfullt och för att effektivisera gränssnitten mellan aktörerna, istället för att ensidigt optimera den egna verksamheten.

”Funktionerna vinner över matrisen”

Men supply chain management och systemsyn behövs även internt i företagen, mellan varuförsörjning, produktion och distribution. När en supply chain-ansvarig försöker genomdriva funktionsöverskridande och flödesorienterade initiativ internt i ett företag, är det fortfarande alltför ofta funktionerna och kortsiktiga vinster som tar hem segern, konstaterar Mats. 

Kort sagt, det är en evig utmaning för logistik och supply chain att få det genomslag och den beslutsmakt som krävs för att överbrygga organisatoriska hinder och för att introducera gemensam planering och gemensamt agerande – internt mellan avdelningar och externt mellan företag. 

– Det går åt rätt håll, men fortfarande är supply chain sällan representerat i de högsta ledningsfunktionerna. Dessutom finns det en övertro på att data och mätning automatiskt leder till förändring, att ”det som mäts blir gjort”. Det kanske fungerar på aktivitetsnivå, men dessvärre inte i större system, som en supply chain. Problemet är dock inte brist på data i supply chain utan avsaknaden av analys och gemensam planering och orkestrering av systemet som helhet. 


Channel Captain

En kanalkapten, ”channel captain” är en person eller organisation inom en distributionskanal eller supply chain som har en ledande roll i att koordinera och styra aktiviteter mellan olika aktörer, till exempel tillverkare, distributörer, återförsäljare och kunder och ansvarar ofta för att optimera den gemensamma kanalens prestanda, främja samarbete och kommunikation mellan parterna för att uppnå gemensamma mål. Typiska uppgifter för en channel captain kan inkludera att utveckla gemensamma strategier, koordinera samarbeten, lösa konflikter och säkerställa att rätt information och resurser flödar mellan parterna.

Amazon storsatsar på tunga elektriska lastbilar (eHGV) i Europa – ska leverera 350 miljoner paket per år

Amazon har lagt sin största order någonsin av tunga elektriska lastbilar i och med beställningen av fler än 200 lastbilar av typen eActros 600 från Mercedez-Benz samt ytterligare ett tiotal tunga fordon från Volvo Trucks. 

Ordern är en del av Amazons åtagande att uppnå netto-noll-utsläpp av koldioxid i verksamheten senast 2040. De tunga elektriska fordonen kommer att användas för längre rutter i bolagets ”middle-mil-network” i i Storbritannien och Tyskland, där de transporterar släpvagnar till och från Amazons leveranscenters, sorteringscenters och leveransstationer. Tillsammans förväntas fordonen transportera mer än 350 miljoner paket varje år utan att släppa ut några avgaser. 

Installerar laddningspunkter

Eftersom laddningsinfrastruktur för tunga fordon är otillräckligt utbyggd på många håll avser Amazon att tillsammans med partners installera 360 kW elektriska laddningspunkter på lämpliga platser där batteriet i de 40-ton tunga lastbilarna kan laddas från 20 till 80 procent på drygt en timme. Den aktuella ordern är en del av en investering på ca 4 miljarder kronor för gröna transporter i Storbritannien. Amazons generella elektrifiering av sin fordonsflotta finansieras delvis av den amerikanska regeringens nollutsläppsprogram för lastbilar. 

– Beställningen på fler än 200 elektriska lastbilar understryker vårt engagemang för att vara ledande inom elektrifiering av tunga godstransporter i Europa. Det är den största beställningen av elektriska tunga lastbilar från Amazon hittills och är ett viktigt steg när vi arbetar för att uppnå vårt klimatlöfte för att nå netto-noll koldioxidutsläpp i vår verksamhet till 2040, säger Andreas Marschner, vice vd för Amazon Worldwide Operations Sustainability

Snabb elektrifiering

Sedan tidigare har Amazon investerat i ett fyrtiotal eHGV lastbilar i Europa, och man har tillsammans med sina leveranspartners över 3 000 elbilar som levererar paket till kunder över hela Europa, vilka förväntas bli fler än 10 000 redan i slutet av 2025. Bolaget även fördubblat antalet europeiska storstäder som har så kallade mikromobilitetsnav – från 22 till 45 –  vilka möjliggör att miljontals leveranser sker till fots eller med elektriska lastcyklar. 

10 Supply Chain trender 2025

Det finns ett antal särskilt betydelsefulla trender som just nu påverkar utvecklingen inom supply chain management och logistik och som väntas få stort genomslag under kommande år. Trender som drivs på av tekniska framsteg, skärpta kundkrav ett ökat fokus på hållbarhet och motståndskraft. 

Här fokuseras särskilt 10 topptrender som har bevakats och fördjupats länge i SCE, vissa har accelererat på senare tid och några har minskat i betydelse och intensitet, men är fortfarande högaktuella.

1. Digitalisering och datadrivna beslut

Företag fortsätter att investera i digitala verktyg och automatiserade system för att förbättra effektiviteten och transparensen i leveranskedjan. Bearbetning och analys av stora datamängder används alltmer för att fatta snabbare och mer informerade beslut om exempelvis efterfrågeutveckling, kundbeteenden och risker kopplat till bland annat varutillgänglighet och transportkapacitet. Här har tillgången till molnkapacitet i kombination med AI och maskininlärning gjort det möjligt att agera och reagera snabbare och fatta bättre beslut i en alltmer komplex och dynamisk affärsvärld

2. Artificiell intelligens och maskininlärning

Den snabbt ökade betydelsen och tillämpningen av AI och maskininlärning påverkar de flesta  områden i samhället, däribland supply chain och logistik. Det som länge till stor del har varit visioner och vackra ord har på senare år börjat bli praktisk verklighet i försörjningskedjan. Typexempel är hur AI och maskininlärning numera faktiskt används i mjukvaror för prognostisering, planering och optimering av efterfrågan, inköp, produktion, lagerhållning och distribution. Det är inget djärvt påstående att konstatera att AI framöver kommer att integreras ännu mer i försörjningskedjans aktiviteter och processer och skapa affärsnytta i form av ökad automatisering, snabbhet, lägre kostnader, minskad risk, bättre kvalitet och kundservice. Enligt rapporter från aktörer som McKinsey, Gartner och Accenture väntas marknaden för AI i supply chain växa med mellan 25-30 procent under de kommande fem åren. Dessutom ökar de företag som implementerar AI i sina försörjningskedjor sin effektivitet med upp till 20-30 procent per år – allt beroende på företagets mognad, datakvalitet och hur väl AI-lösningarna integreras i verksamheten.

3. Lagerautomation

Automationen av lagerprocesser ökar i takt med allt bättre och mer varierade, flexibla och skalbara tekniska lösningar samt med affärsmodeller som gör automationen tillgänglig för fler. Exempelvis automation som delas av flera olika företag samt finansiella upplägg där automationsteknik kan leasas till en kostnad som gör tekniken överkomlig även för mindre och medelstora bolag. En annan faktor bakom den ökade efterfrågan på lagerautomation är den fortsatta tillväxten i e-handeln, liksom en utbredd brist på manuell arbetskraft på många marknader. En sammanhängande trend som påverkar efterfrågan på lagerautomation är de ökade kraven på hållbarhet och cirkularitet, där automatiserade lagersystem kan bidra till en minskning av slöseri, avfall och energianvändning. Framtiden för lagerautomation ser med andra ord ljus ut, både 2025 och under många år därefter.

4. Kompetensförstärkning och kompetensskifte

Digitalisering, AI-utveckling och automatisering ställer krav på helt nya kompetenser i supply chain. Detta avspeglas i en stadigt ökande efterfrågan på medarbetare med goda kunskaper i AI, dataanalys och digital teknik samt i vidareutbildning, fortbildning och omskolning av personal. De närmaste fem åren förutspås att en majoritet av alla företag kommer att börja arbeta mer aktivt och systematiskt med AI, molntjänster och avancerad dataanalys. Detta kommer i sin tur leda till ökade satsningar på nyrekrytering av personal, kompetensskiftning och omskolning. 

5. Hållbarhet och ESG

Hållbarhet är en av samhällets stora megatrender och merparten av all klimatmässig och social hållbarhet åstadkoms i supply chain. Mot den bakgrunden investeras betydande resurser i att säkerställa etiska val av leverantörer som producerar och agerar i enlighet med olika regelverk och i linje med det egna företagets policies och mål. Därutöver satsar de flesta offensiva företag stort på att minska koldioxidavtrycket i produktion, transport och lager samt på att säkerställa transparens och spårbarhet. Även betydelsen av den sociala hållbarheten – bland annat arbetsmiljö och DIE-frågor (diversity, inclusion, equity) – ökar i snabb takt. Under 2025 kommer trycket att öka på företag vad gäller att säkra en hållbar verksamhet, som en följd av såväl skärpta regulatoriska krav, som av konsumenternas ökade intresse och engagemang för hållbarhet och ESG. En delmängd av den allt starkare hållbarhetstrenden är det ökade intresset för cirkulära affärsmodeller, det vill säga affärsmodeller där ambitionen är att använda resurser så effektivt som möjligt, och reducera avfall. Målet med en cirkulär affärsmodell är ytterst att skapa ett slutet system där produkter, material och andra resurser används, återanvänds eller återvinns så länge som möjligt för att på så vis etablera en hållbar ekonomi där resurser används effektivt och på ett miljövänligt sätt. I de cirkulära affärsmodellerna prioriteras därför reparation och underhåll, delning av resurser och ett hållbarhetstänkande som börjar redan vid design av en produkt och under hela dess vidare liv. Cirkulära affärsmodeller ger inte enbart mindre avfall och en bättre resursanvändning, utan skapar även nya affärsmöjligheter, exempelvis tjänster för resursdelning. I supply chain- och logistiksammanhang syns en snabb ökning av cirkulära affärsmodeller i både stort och smått och den trenden tilltar under 2025. 

6. Resiliens och risk

Ända sedan pandemin drabbade världen i mars 2020 har resiliens och risk blivit högprioriterat i hela logistikvärlden, liksom i SCE, där frågan tas upp ofta och utförligt. I kölvattnet av pandemin och de andra störningarna som följde i dess spår har behovet av investeringar i ökad motståndskraft blivit uppenbart för alla. Även för top management och styrelser, där frågan på kort tid har börjat betraktas som helt vital och därför ges nödvändiga resurser. Riskerna är många och de blir allt större i dagens komplexa, globala försörjningsnätverk vilket förklarar strävan efter att bygga mer motståndskraftiga (resilienta) leverantörsnätverk och leveranskedjor. Vanliga åtgärder för att öka sin motståndskraft och minska sin risk är att diversifiera sina leverantörsbaser, säkra extra kapacitet i kedjan, agera i flera olika geografier samt investera i teknik som kan förutse och minimera effekterna av störningar. 

7. Cybersäkerhet

Andra vägar till ökad motståndskraft har blivit att öka sin IT- och cybersäkerhet som en följd av den digitala omställningen och därmed den ökade sårbarheten för cyberhot. Typiska hot av detta slag är intrång, stölder, sabotage och attacker mot nätverksinfrastruktur samt mjuk och hårdvaror. Här finns en mängd tänkbara åtgärder som vidtas för att bedöma, förebygga och hantera risker – fundamentalt här är att jobba med en kontinuerlig övervakning av system och data, uppdatering av säkerhetsåtgärder och utbildning. Alltsammans kommer vara högsta prioritet i supply chain under 2025.

8. Omlokalisering – nearshoring, reshoring och multisourcing 

I pandemins spår och med en ökad riskmedvetenhet har många företag valt att flytta sin produktion närmare sina kundmarknader – reshoring och nearshoring – med syftet att minska transportrisker, transportkostnader, reducera ledtider och korta leveranstider. Parallellt med detta förändras produktions- och leverantörsstrukturer och byggs upp med en ökad grad av diversifiering (multisourcing), vilket ytterligare reducerar risk. Detta är en trend som intensifieras under 2025. 

9. Blockchain 

Implementeringen av blockchain för att förbättra spårbarhet och säkerhet i leveranskedjan växer nu betydligt, vilket gör det enklare att verifiera ursprung och hantera produktflöden. Med den omdiskuterade blockchain-tekniken registreras en produkts alla faser och steg i supply chain på ett helt transparent sätt, vilket bidrar till ökad öppenhet och ansvarstagande. De data som registreras är dessutom krypterade för att motverka bedrägerier och manipulation. Genom att automatisera manuella processer och aktiviteter i flödet, kan blockchain-tekniken öka effektiviteten i administrativa processer, eliminera mellanled och öka snabbheten i hanteringen. Blockchain kan också underlätta efterlevnaden av regler och standarder genom att tillhandahålla en transparent och icke-redigerbar logg av alla transaktioner i flödet, vilket är särskilt viktigt för branscher som livsmedel och läkemedel där säkerhet och spårbarhet är avgörande. Blockchain-fantasterna menar att dessa funktioner kommer att revolutionera supply chains genom att öka effektiviteten och tryggheten och säkerställa att produkter når konsumenterna på ett transparent och ansvarsfullt sätt. Helt klart är att blockchain är en av topptrenderna i supply chain 2025. 

10. Digitala tvillingar

Digitala tvillingar kan beskrivas som virtuella modeller av fysiska objekt eller system, exempelvis försörjningskedjor. Genom att använda digitala tvillingar kan företag simulera olika scenarier för sin supply chain och därigenom identifiera ineffektiviteter och optimera processer innan några förändringar faktiskt görs i den fysiska verkligheten. På detta sätt kan mer exakta prognoser göras för efterfrågan och lagerhållning och kostnadsbesparingar och resurseffektivisering kan åstadkommas genom att processer optimeras i den virtuella världen och därefter implementeras i den fysiska. Digitala tvillingar kan också kopplas till sensorer och IoT-enheter och ge realtidsdata om produkter, maskiner och processer, vilket möjliggör snabbare beslut och en mer responsiv och agil försörjningskedja. Digitala tvillingar används mer och mer för att förutsäga när maskiner väntas behöva service och underhåll, innan problem uppstår. Genom att implementera digitala tvillingar i supply chain kan företag öka sin effektivitet, minska sina kostnader och samtidigt bli mer flexibla och anpassningsbara på snabbt föränderliga marknader.

Panattoni stärker närvaron i Norden – förvärvar två fastigheter i Mölnlycke

Panattoni, som utvecklar av logistik- och industrifastigheter i Europa, har tecknat avtal med Mitsubishi Logisnext Europe AB om förvärv av två fastigheter i Mölnlycke. Fastigheterna möjliggör utveckling av en toppmodern logistikanläggning på cirka 43 000 m², som är belägen i närhet till Göteborgs stadskärna, Landvetter flygplats och Göteborgs Hamn.

Förvärvet av fastigheterna i Mölnlycke är det andra projektet i Göteborgsområdet för Panattoni, efter förvärvet en fastighet i Landvetter 2023, Panattoni Park Landvetter, som står klar till våren 2025.

– Vi är otroligt glada för förvärvet av fastigheterna som enligt oss ligger i Göteborgs bästa läge med närhet till stadskärnan, Göteborgs Hamn och Landvetter flygplats. Vi har sneglat på fastigheten i 10 år och nu när det blir verklighet är det med både glädje och stort engagemang som vi ska utveckla platsen till något långsiktigt bra. Det känns också tryggt att återigen ingå i ett byggprojekt tillsammans med YLAB som säkerställer våra planer rent byggnadsmässigt för att tillsammans skapa en attraktiv plats för framtidssäkrad logistik, säger Fredrik Jagersjö Rosell, Managing Director på Panattoni Sverige.

Projektet är ett så kallat Brownfield-projekt, vilket innebär att det redan finns äldre byggnader på fastigheten som inte längre uppfyller dagens krav från investerare och hyresgäster. Panattoni planerar att riva de gamla byggnaderna och istället bygga en ny, modern och högkvalitativ logistikfastighet. Den nya byggnaden kommer att förberedas för solpaneler på taket och certifieras enligt miljöstandarden BREEAM Excellent. Fastigheten kan anpassas för mellan en och sex hyresgäster och är designad för att möta framtidens logistikkrav. Inflyttning är planerad till sommaren 2026.

DB Schenker och Dr. Schär inleder samarbete för effektivare logistik

DB Schenker har nyligen välkomnat Dr. Schär som ny kund till sitt lager i Stockholm/Arlandastad. Samarbetet innebär att DB Schenker tar hand om lagring och logistik för Dr. Schärs råvaror, vilket förväntas öka effektiviteten och tillväxten för båda parter.

Dr. Schär tillverkar glutenfria produkter och är ett familjeföretag var produkter idag finns tillgängliga i mer än 100 länder. Huvudkontoret ligger i Burgstall, Italien, men sammanlagt har de 18 anläggningar i 11 länder och över 1 400 anställda världen över. Samarbetet innebär att DB Schenker tar hand om lagring och logistik för Dr. Schärs råvaror.  

– Dr. Schär passar perfekt in i vår delade lagerlösning där våra kunder kan dra nytta av effektiviteten hos en 3PL-leverantör och samtidigt växa sin verksamhet. Detta är ett beprövat koncept som vi har många års erfarenhet av att implementera och som Dr. Schär nu kan dra nytta av, säger Håkan Nydén, VD & Head of Contract Logistics på DB Schenker. 

Effektiv logistik för glutenfria produkter 
DB Schenker är en av världens ledande logistikleverantörer och erbjuder ett brett utbud av tjänster, från landtransporter till sjö- och flygfrakt, konsulttjänster och lager- och logistiklösningar. 

– Vi är självklart mycket stolta över att ha ett så starkt företag som Dr. Schär som partner, fortsätter Håkan Nydén. 

Ivan Perini, Head of Global Logistics på Dr. Schär, uttrycker också sin entusiasm över samarbetet. 
– Dr. Schär är glada över det goda samarbetet som har etablerats med DB Schenker. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla och optimera verksamheten tillsammans. 

Ett partnerskap för tillväxt och innovation 
Anders Holmberg, Head of Business Development & Customer Management, Contract Logistics Cluster Nordics på DB Schenker, tillägger:  
– Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med Dr. Schär för att skapa innovativa lösningar inom logistik och att arbeta långsiktigt i ett framgångsrikt partnerskap.

”Den autonoma fordonsrevolutionen är här”

På teknikmässan CES i Las Vegas (7-10 januari) presenterade börsraketen Nvidia sin nya AI-plattform Cosmos som genererar realistisk video som används för att träna upp humanoida robotar och lösningar för autonoma fordon. 

Nvidias CEO Jensen Huang konstaterade i samband med mässans öppnande att ”den autonoma fordonsrevolutionen är här” och han menade att autonoma fordon nu kommer att utvecklas med samma revolutionerande kraft som datorgrafiken.

– Jag förutspår att detta sannolikt kommer att bli den första robotindustrin som omsätter flera miljarder dollar, konstaterade Huang i sitt tal. 

Cosmos-plattformen söker och analyserar videodata som grund för att utveckla träningsscenarier – exempelvis hur man manövrerar ett fordon vid dålig väderlek eller hanterar trafikstockningar i ett lager. Cosmos baseras på öppen källkod, som fungerar med Nvidias Omniverse – ett fysiksimuleringsverktyg – för att skapa mer realistisk video som enligt Jensen Huang kommer att tillhandahållas till en mycket lägre kostnad än de lösningar som finns på marknaden idag, exempelvis där fordon spelar in videosekvenser från vägar och människor tränar robotar att utföra repetitiva uppgifter.  

Samarbetar med ledande partners

Nvidia meddelade även att man ingått partnerskap med Toyota, lastbilsföretaget Aurora och fordonsteknikbolaget Continental för att utveckla nästa generations autonoma fordon. Här ska Nvidias operativsystem DriveOS ligga till grund för att driva och manövrera nya autonoma fordonen med hög säkerhet. 

Helt autonom lastbilstjänst 2025

Lastbilstillverkaren Aurora, baserad i Pittsburgh, planerar att lansera sina förarlösa lastbilar med Nvidias tekniker kommersiellt redan i april 2025.  Aurora levererar redan sina självkörande lastbilar till biltillverkare som Volvo, Toyota, Kenworth och PACCAR och planerar att lansera en helt autonom lastbilstjänst i Texas under detta år.

Klart för massproduktion

Tillsammans med nyss nämnda Continental – som bland annat erbjuder teknologier för passiv säkerhet, rörelse- och rörelsekontrollsystem samt för assisterad och automatiserad körning – har Aurora redan utvecklat autonoma lösningar för massproduktion. Under 2027 planerar Aurora och Continental att lansera ett system som är utformat för att ta över kontrollen över ett fordon om det primära Aurora-systemet misslyckas.

Stationär superdator på ditt skrivbord

I tillägg till ovanstående tillkännagav Jensen Huang att Nvidia i maj i år kommer att lansera Project DIGITS – en stationär superdator för utvecklare och entusiaster inom generativ AI. Med den nya datorn kan entusiasterna experimentera med AI-modeller på en dator som kostar 30 tusen kronor. Project DIGITS, som drivs av det nya så kallade Blackwell-chippet, gör det möjligt för användare att köra AI-modeller med upp till 200 miljarder parametrar. Detta innebär att modeller som tidigare krävde kostsam molninfrastruktur för att fungera nu kan köras på ditt skrivbord.

”Elektrifieringen tvingar fram den digitala transformationen”

Sedan början av 2024 är Per Olof Arnäs rådgivare och styrelsearbetare inom logistik, tech och digitalisering, och kroniskt frustrerad över den långsamma digitaliseringen i transportsektorn. Men nu ser han hur förändringen kommer med kraft tack vare elektrifieringen. 

– Det är fortfarande mest datorisering därute, inte digitalisering. Branschen använder ofta digital teknologi för att fortsätta jobba som om det fortfarande är 1999. När andra branscher använder digital teknik för radikal transformation, där man skriver om spelplanen, har transportbranschen hållit fast vid gamla modeller som utvecklades under hela 1900-talet, säger Per Olof och jämför med branscher som media, streaming, bank och finans samt hotell och reseindustrin, där digitaliseringen verkligen har haft en revolutionerande kraft. 

– I transportbranschen fick vi ju inte tillgång till användbar digital teknologi förrän 1990-talet och då hade vi redan ett globalt, fungerande transportsystem. Vi datoriserade detta och fortsatte i samma riktning fast med lite bättre effektivitet. Men vi förändrade ingenting i grunden på samma sätt som många andra branscher. 

Disruption ger transformation

Han menar att vi nu står inför en disruption – en betydande störning – som kommer att tvinga fram en digital transformation även i transportbranschen. 

– Vi står inför en disruption, den tredje på 100 år efter lastbilen som kom på 1920-talet och containern som introducerades på 1950-talet. Med dagens disruption, elektrifieringen av transportsystemet, kommer den digitala transformationen att tvingas fram. Äntligen. 

Korsvisa beroenden

Per Olof förklarar att detta kommer att ske eftersom de elektriska fordonen har så pass många korsvisa beroenden med varandra, genom laddare, energitillgång i tid och rum, logistikflöden och mycket annat. 

– Min spaning är att vi inte kommer att kunna skala upp elektrifierade flottor utan avancerade digitala beslutsstöd som ger realtidsdata. Elektrifieringen kommer därför att leda till en snabb digitalisering helt enkelt på grund av att man måste, det är inte längre “nice to have”, utan ”must have”. Dagens och gårdagens dieselfordon kan i princip planeras helt isolerat från alla andra fordon, oavsett flottans storlek. Det är i jämförelse med elektriska fordon ett mycket enkelt system. 

Positiva undantag

Trots sin massiva kritik mot transportbranschens senfärdighet framhåller Per Olof några företag som han ser som positiva förebilder och vägvisare i den begynnande transformationen.

– Det finns de transportörer som har insett den strategiska fördelen med att inte bara elektrifiera utan också ta makten över den egna energiförsörjningen, vilket är nödvändigt för att kunna skala. I Sverige har vi till exempel LBC Frakt och Falkenklev som är föregångare. Det framväxande energiförsörjningssystemet för transporter föder också nya typer av företag och lösningar som i grunden bygger på digital teknologi och AI. BEV_r är ett sådant företag som tar ett systemperspektiv över laddpunkter, fordon, förare, transportföretag, energibolag och varuägare och erbjuder ett planeringssystem för tunga, elektriska fordon. Alla dessa komponenter behöver inkluderas i operativa beslutsunderlag, vilket är omöjligt att göra i branschens gamla modell á la 1999. 

Systemet först

Per Olof betonar här vikten av att tillämpa ett systemsynsätt och behovet av en part som tar rollen som förändringsledare, kanalkapten. 

– De som lyckas bäst med att driva förändring i supply chain tar sig förbi synsättet “sig själv närmast” och inser att samarbete och systemperspektiv är något som gynnar dem själva långsiktigt. Någon av aktörerna tar ofta befälet över kedjan och säkerställer att vinster och risker delas på ett transparent sätt. När man inte lyckas beror det ofta på att systemet är alltför komplext, med mängder av aktörer, som inte lyckas agera tillsammans och för systemets bästa. Det blir helt enkelt för stor komplexitet där enskilda aktörer agerar i egenintresse vilket kan leda till suboptimeringar, säger Per Olof.

Per Olof Arnäs är en erfaren debattör, inspiratör och rådgivare med djup och lång erfarenhet av den digitala transformationen av transportbranschen och med en bakgrund som utvecklare, praktiker och forskare. Praktiken inleddes 1989 med extrajobb som transportledare i ett rum fullt med papper, men inga datorer. 2007 disputerade Per Olof med en doktorsavhandling som handlade om hur den ökade komplexiteten i transportsystem kan hanteras med digital teknik.

Nytt nummer ute nu!

Vi avslutar 2024 och startar 2025 med ett nytt nummer av Supply Chain Effect. Den här gången fördjupar vi oss i Transformering och digitalisering av supply chain. Ett jättetack till alla våra medverkande skribenter, intervjupersoner, partners och läsare.

Senaste numret kan läsas och laddas ner som pdf här: https://sceffect.se/sce-6-2024/

Gott Nytt År!