Copiax stärker kundleveransen med automation från Element Logic

Copiax, en ledande svensk leverantör av säkerhetsprodukter, har tecknat avtal med Element Logic för att implementera den automatiserade lagerlösningen AutoStore i sin nya anläggning i Sätra, söder om Stockholm. Satsningen syftar till att optimera lagerytan, öka effektiviteten och stärka leveranssäkerheten till företagets kunder.

Efter att ha vuxit ur sina tidigare lokaler i Kungens Kurva, var det viktigt för Copiax att hitta en ny plats inom Stockholmsområdet för att fortsatt kunna betjäna sina kunder, många av vilka är hantverkare som hämtar material direkt från lagret. Valet föll på en fastighet i Sätra, i södra Stockholm, som man totalrenoverade för att passa Copiax behov.

– Vi har redan ett högt kundnöjdhetsindex, men med den nya lagerlösningen från Element Logic kan vi erbjuda ännu snabbare service med minskad felmarginal. Tack vare automationen kan våra kunder beställa ännu senare och ändå få sina varor i tid, vilket ger dem ökad flexibilitet. Vi ser detta som en investering i framtiden, där vi kan möta våra kunders behov på ett ännu mer effektivt sätt, säger Ulf Dahlgren, vd på Copiax.

Den planerade AutoStore-lösningen kommer att omfatta en grid med kapacitet för 15 000 backar, varav 10 000 kommer att levereras initialt. Systemet kommer att använda den lite ovanligare, 220 mm höga backen, vilket passar Copiax verksamhet särskilt bra. Lådorna hanteras av 20 stycken R5-robotar. Fyra karusellportar för plock och fyra conveyorportar som kommer att placeras tätt intill varandra för att underlätta inlagringen. Den totala ytan för systemet blir 400 kvadratmeter, och det förväntas hantera en effektivitet på 550 backpresentationer per timme.

– Vi ser fram emot att bidra till Copiax fortsatta framgång. AutoStore är en lösning som verkligen optimerar både ytan och effektiviteten och som passar Copiax ypperligt bra. Genom att kombinera smart automation med strategisk logistik kan Copiax nu stärka sin position som marknadsledare inom säkerhetsprodukter, säger Jacob de Leur, Sales Manager på Element Logic.

Posti moderniserar sina lager med Consafe Logistics

Posti, en ledande logistikleverantör i Norden, har valt Astro WMS från Consafe Logistics för att öka effektiviteten och förbättra lagerhanteringen i sin verksamhet genom att modernisera sina processer, möjliggöra smidig automation och skapa ett mer datadrivet arbetssätt för lagerstyrning. 

– Detta förändringsprojekt tillför nya möjligheter till vår verksamhet. Vi förändrar våra arbetssätt mot en mer effektiv lösning, och Astro WMS ger oss möjlighet att göra det. Vårt nästa mål är att öppna ett nytt lager i Finland i början av maj 2025. Det är ett komplext och affärskritiskt projekt som kräver ett starkt samarbete med vår leverantör,  säger Henri Lehtonen, VP, Fulfillment Technology på Posti.

Efter en noggrann utvärdering valdes Consafe Logistics mjukvara tack vare dess funktionella egenskaper, skalbarhet och företagets gedigna expertis inom lagerhantering. Den regionala närvaron och den gemensamma affärskulturen förstärkte ytterligare beslutet. Levererat som en SaaS-lösning kommer Astro WMS att implementeras på alla Postis anläggningar i Norden och Baltikum, inklusive ett nytt lager som planeras att öppna under andra kvartalet 2025. Astro WMS uppges komma att automatisera arbetsuppgifter på lagret, minska det manuella arbetet och öka den övergripande lagerverksamhetens effektivitet. Systemet kommer även att fungera som en grund för framtida automation och AI-drivna optimeringar, vilket hjälper Posti att fatta mer datadrivna beslut och höja servicenivån för sina kunder. 

– Vårt samarbete med Posti gör det möjligt för oss att tillföra våra styrkor: ett modernt, skalbart WMS, djup expertis inom lagerhantering, sömlös automation och förmågan att stödja komplexa, multisite-verksamheter. Vi ser fram emot att växa tillsammans, driva innovation och bygga ett förtroendefullt, långsiktigt partnerskap, säger Consafe Logistics vd Kent Olsson.

Trump vill se ”rättvisa, ömsesidiga tullar”

Under torsdagen undertecknade Donald Trump en så kallade executive order om att utarbeta en plan för att införa ”rättvisa, ömsesidiga tullar” på varje land som tar ut importavgifter på amerikanska varor. Många anser att beslutet innebär ytterligare ett steg mot ett globalt handelskrig.

President Trump konstaterade under en presskonferens på torsdagen att ”om de tar ut en skatt eller avgift på oss, så tar vi ut samma skatt på dem”. Frågan är om de aviserade tullarna kommer att leda till det globala handelskrig som många experter menar kommer att skada den internationella handeln och de globala försörjningskedjorna genom att driva ökade kostnader och priser.

Hittills har Trumps aviserade importtullar på kanadensiska och mexikanska varor skjutits fram samtidigt som tioprocentiga tullar på import från Kina har införts, liksom generella tullar på stål och aluminium, vilket har skapat oro i flera branscher, bland annat fordons- och förpackningsbranscherna. 

”När det gäller handel har jag bestämt mig för att rättvisa ska gälla, att jag kommer att ta ut en ömsesidig tull, vilket betyder att det som länder debiterar USA, kommer vi att ta ut det från dem. Varken mer, inte mindre”, sa Trump under presskonferensen.


Oracle AI-optimerar sina SCM-mjukvaror

Oracle introducerar nya AI-drivna logistik- och orderhanteringsfunktioner i sin molnbaserade mjukvarusvit Oracle Fusion Cloud Supply Chain & Manufacturing (SCM) för att hjälpa företag att öka effektiviteten och hållbarheten i globala logistikkedjor.

Uppdateringarna av Oracle Transportation Management (OTM), Oracle Global och Oracle Order Management har gjorts för att förbättra kundnöjdheten genom att öka visibiliteten, reducera kostnader och transportrelaterade utsläpp.

– För att navigera i ett allt mer komplext globalt landskap behöver logistikchefer flexibla och effektiva processer som kan hjälpa dem att bredda och stärka sina leverantörsnätverk, anpassa transport- och logistikstrategier och ligga steget före legala förändringar, säger Srini Rajagopal, vice vd för logistikproduktstrategi på Oracle och han fortsätter:

– De nya AI-styrda funktionerna i Oracle Cloud SCM hjälper våra kunder att hantera utmaningarna genom att tillhandahålla de datastyrda insikter som behövs för att smidigt hantera transport-, global handels- och distributionsprocesser, hantera regelefterlevnad och öka återhämtningen och hållbarheten i hela logistikkedjan.

De senaste uppdateringarna i Oracle Cloud SCM består bland annat av AI styrda funktioner för orderuppskattning, uppskattning av transittider, kalkylering av transportutsläpp, rapportering av handelsincitament, returöversikt, kontroll av artikeltillgänglighet och en hel del annat.

ODA utser ny vd och satsar på LaaS – Logistics as a Service

ODA Group har utsett sin tidigare COO, André Knüppel, till ny vd och satsar på en starkare tillväxt i både Norge och Sverige där man samtidigt ökar sitt fokus på LaaS (Logistics-as-a-Service).

Under 2024 växte Oda Norge med 15 procent och nådde sin högsta försäljning någonsin. I Sverige förbättrade Mathem sin ekonomi avsevärt genom att framgångsrikt implementera Odas automationsteknik, vilket ledde till en effektivitetshöjning på 112 procent. Samtidigt minskade koncernen sina fasta kostnader med 50 procent, vilket motsvarar cirka 800 miljoner NOK.

– Jag ser verkligen fram emot mitt nya ansvar på Oda. Jag tror starkt på både Oda och Mathem och ser fram emot att stärka LaaS-initiativet tillsammans med alla talangfulla och engagerade medarbetare här, säger Knüppel

I ett pressmeddelande konstaterar ODA att den europeiska detaljhandeln ännu inte har lyckats lösa den komplexa utmaningen att göra e-handel med livsmedel lönsam, vilket till stor del beror på en bristande operationell effektivitet i lagerlogistiken. Odas egen automationsteknik uppges vara den mest effektiva på marknaden med sina höga produktivitet och förhållandevis lägre investeringskostnad. För närvarande uppgår Oda Norges hanterade enheter per timme (UPH) till 275, och bolaget märker ett ökat intresse för sin modell och planerar därför att utöka sin satsning på LaaS – Logistics as a Service.

André Knüppel, som har en stark bakgrund inom Lars och B2B, lämnar jobbet som COO på Oda för att axla vd-rollen. Tidigare har han arbetat med förändringsledning och operativ spetskompetens inom flera branscher, däribland fordonsindustrin, förnybar energi och logistik. Innan han kom till Oda var han medgrundare och ledde C2U, ett konsultbolag specialiserat på Lean-metodik och verksamhetsförändringar. Han har även haft ledande befattningar hos Renewable Energy Corporation (REC), Johnson Controls och SAAB Automobile AB.

– Knüppel har spelat en avgörande roll i utvecklingen av Odas teknik och känner företaget utan och innan. Styrelsen och jag är övertygade om att hans insikter och erfarenhet kommer att vara nyckeln till företagets nästa fas, säger Jesper Højer, styrelseordförande i Oda Group.

”Den stora utmaningen är att få människor att arbeta i processer”

Det menar Daniel Ljungberg, vd på fjärdepartslogistikern 4PLCS Nordics, ett bolag som designar, driver och utvecklar skräddaRsydda logistiklösningar för kunder inom industri, detaljhandel, konsumentvaror och e-handel.

– Det är svårt att genomföra verksamhetsförändringar överhuvudtaget och det finns en del saker som gör att det är särskilt svårt inom logistik och supply chain. Jag tror att detta till stor del beror på att människor har svårt att jobba i processer, vi är processomogna, vilket är lite motsägelsefullt eftersom logistik och transport per definition är just processer, säger Daniel med ett leende.

Rutor och funktioner 

Han exemplifierar med transport- och logistikverksamheter där försök att processorientera ofta fallerar på grund av människors vilja att ruta in ett eget verksamhetsområde, ett sammanhang, som de känner sig trygga i. 

– När jag försökt lansera mer flödesorienterade arbetssätt som skulle fungera perfekt både IT- och processmässigt har den stora utmaningen varit att få medarbetare att släppa sina egna rutor, funktioner, och jobba mer gränsöverskridande. Den här typen av ovilja handlar nog om en väldigt djupt rotad önskan att tillhöra en viss grupp eller ett team där det finns en tydlig struktur, exempelvis att man jobbar i en viss geografi, med ett visst transportslag eller kundsegment. Jag har upplevt detta i många olika verksamheter inom både logistik och transport, säger Daniel. 

Kompetensbrist

I sin nuvarande roll som vd för ett kunskapsföretag inom logistik ser även Daniel att det finns ett stort behov av ökad kompetens och mer utbildning, vilken han menar är en ytterligare förklaring till svårigheten att förändra i försörjningskedjan. 

– Det finns en uppenbar kompetensbrist och en generellt sett ganska låg utbildningsnivå, särskilt inom transportområdet. Bristen på kompetens gör att man inte är van vid att söka kunskap, skapa nya lösningar och förbättra på det sätt som man gör i andra verksamhetsområden, konstaterar han och framhåller att produktion är ett område där förändringstakten och processmognaden är mycket högre. 

Det är förvisso mer utmanande att skapa förändring i logistik och supply chain som är både funktionellt och organisatoriskt gränsöverskridande processer?

– Ja, tittar du på en global försörjningskedja så Kan du ha världens bästa idéer om hur den borde designas och utföras, men det kommer ju vara väldIgt svårt, för att inte säga omöjligt, att genomföra, vilket många gånger gör att förändringen stannar vid de interna processerna eftersom dessa är möjliga att förändra. 

Asfalterar kostigar

Daniel understryker att logistik- och transportbranschen är konservativ, vilket bland annat avspeglas i att digitaliseringsgraden fortfarande är ganska låg i jämförelse med många andra branscher och sektorer. Och när det väl digitaliseras är fokus primärt på att åstadkomma ökad produktivitet genom att automatisera befintliga aktiviteter och processer – att asfaltera kostigarna.

– Det finns en tendens till att man vill ha ”snabbare hästar” snarare än något helt nytt och innovativt. Processer digitaliseras och automatiseras, men det finns en tendens till att automatisera de nuvarande processerna i stället för att tänka helt nytt och skapa en ny process, säger Daniel med referens till Henry Fords välkända citat. 

IT som murbräcka för förändring

I 4PLCS Nordics verksamhet ligger förändring ofta som en naturlig leverabel i kunduppdragen. Exempelvis är organiseringen och driften av en kontrolltornslösning för transporter något som syftar till att sänka kostnader, förbättra servicenivåer och skapa en ökad flexibilitet. Här ser Daniel att IT-lösningar är en avgörande spjutspets för att lyckas med förändring. 

– IT är ofta en murbräcka, eller en bärare, för att komma igenom med förändring. När vi levererar vårt Transportation Management System så skapas möjligheter för att genomföra positiva förbättringar av många processer, det vill säga tekniken driver fram förbättringar och förändringar, konstaterar Daniel och nämner att det fortfarande finns många stora globala företag som saknar ett avancerat IT-stöd för sina transporter och sin logistik, även om man har ett avancerat affärssystem för de företagsinterna processerna. 

– Med exempelvis ett kvalificerat TMS kan du börja designa leveransprocesserna på ett helt nytt sätt där det fysiska flödet frikopplas från informationsflödet, vilket gör att transportarbetet kan utföras på ett mycket mer kreativt och innovativt sätt, förklarar Daniel och betonar att detta skapar möjligheter att utnyttja synergier och hitta smartare och bredare lösningar

Nu lanserar vi SCE TALKs

Under 2025 lanserar Supply Chain Effect den nya videopodcasten SCE TALKs. Varje månad kommer det nya avsnitt med fokus på de mest intressanta frågeställningarna inom supply chain och logistik. Ett avsnitt spelades in redan under hösten 2024, då med Niklas Rönnbäck, vd IMI Supply Chain Solutions och deras kund Olav Fyldeng, CIO på Plantagen. Avsnittet handlar om hur en smart och kostnadseffektiv mobilapp med bakomliggande mjukvara har revolutionerat Plantagens logistik i butik. Allt till nytta för såväl medarbetare och kunder, liksom för ekonomi och hållbarhet.

Descartes: tullavgifter och handelshinder bekymrar 48 % av beslutfattarNA i Supply Chain

En ny studie från Descartes visar att 48 procent av beslutsfattarna inom logistik och Supply Chain ser ökade tullavgifter och handelshinder som en av de största utmaningarna just nu.

Rapporten Supply Chain Intelligence Report 2024: Escalating Challenges for Global Supply Chain Leaders, visar att detta tillsammans med störningar i leveranskedjan (45 %) och geopolitisk instabilitet (41 %) är de faktorer som mest påverkar företagens försörjningskedjor.

– Utvecklingen av tullar och handelspolitik är en av flera komplexa frågor som kräver att organisationer bygger in mer motståndskraft i sina leveranskedjor genom efterlevnad, teknik och strategisk planering, säger Jackson Wood, Director, Industry Strategy på Descartes, och fortsätter:

– Eftersom den nya amerikanska administrationen kan komma att införa nya och ytterligare tullar på en mängd olika varor och ursprungsländer, kan många importörer behöva tänka om sina inköpsstrategier för att hantera ökade kostnader och osäkerhet.

Studien, som genomfördes bland 978 ledare från olika branscher och regioner, visar att tullar och handelshinder är en prioriterad fråga för företag av alla storlekar. Särskilt företag som förväntar sig hög tillväxt (mer än 15 %) uttrycker större oro (51 %) jämfört med företag med liten eller ingen tillväxt (43 %).

Dessa utmaningar och andra (se figuren nedan) belyser behovet hos organisationer som är involverade i internationell handel att slipa sina metoder att bygga mer motståndskraftiga nätverk och strategier för sin Supply Chain.

Figur: Respondenternas största utmaningar inom internationell handel. Källa: Descartes/SAPIO

För att möta dessa utmaningar är det avgörande för företag att stärka sina leveranskedjor med hjälp av avancerad teknik och analys. Som att snabbt anpassa till ändrade tullregler, identifiera nya marknader och leverantörskällor samt säkerställa hög datakvalitet. Bland studiens nordiska respondenter ser vi att störst utmaningar kommer sig av den geopolitiska instabiliteten och ESG-efterlevnaden som delar på första platsen på 43 procent vardera, följt av störningar i leveranskedjan på 37 procent och därefter kommer tullavgifter och handelshinder som 31 procent har angett som den största utmaningen.  

PMI steg till 52,9 i januari – ljusare i industrin

Konjunkturbarometern Inköpschefsindex (PMI) för industrin ökade till 52,9 i januari (52,4, dec) och är därmed i tillväxtzonen för sjätte månaden i rad, men under indexets historiska genomsnitt på 54,3.

– Svensk industri fortsatte att uppvisa en högre aktivitet än i euroländernas industrier samtidigt som produktionsplanerna steg. Men om den tröga omvärldskonjunkturen består och hotet om höjda tullar blir verklighet kan det bli en utmaning för svensk industri, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Orderingång svarade i januari för det största positiva bidraget till uppgången i PMI följt av sysselsättning medan leveranstider, produktion och lager gav negativa bidrag till PMI. Industriföretagens produktionsplaner noterades i januari till den högsta nivån på två år, och landade på 65,2 och tycks inte ha påverkats av hotet om höjda tullar. Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser sjönk till 54,3 i januari från 55,7 i december men har ökat med 8,7 indexenheter jämfört med januari förra året. 

– Pristrycket i industrin ökar men i en lugnare takt då den globala råvaruprisuppgången hålls tillbaka av den tröga omvärldskonjunkturen och av färre störningar i leveranskedjorna, konstaterar Kennemar.

Finlands ledande dagligvarukedja bygger sitt tredje micro fulfilment center med Swisslog

Osuuskauppa Arina, ett regionalt kooperativ i finska S-gruppen, har beslutat att bygga ett micro fulfilment center (MFC) i Uleåborg, i Norra Österbotten, Finland. Satsningen görs för att möta en snabbt växande e-handel av dagligvaror i regionen och i Finland generellt. 

Tidigare har S-gruppen valt Swisslog som samarbetspartner för ett så kallat central fulfilment center (CFC) i Helsingfors och ett micro fulfilment center i Tammerfors. Anläggningen i Uleåborg kommer att ha två AutoStore-system för torra och kylda dagligvaror, med manuellt plock av de mest sålda produkterna. Frysta varor kommer att plockas från S-gruppens intilliggande stormarknad, Prisma, för att på så vis maximera effektiviteten i sistamilen-leveranserna.
 
– Vi vet att våra kunder tycker att näthandel underlättar vardagen och frigör tid för annat. Det är därför vår e-handel med livsmedel fortsätter att växa starkt i Uleåborg med omnejd. Sedan början av 2024 har tillväxten varit cirka femtio procent jämfört med föregående år, säger Mikko Polso, chef för Supermarket Trade Division på Osuuskauppa Arina.
 
Det automatiserade micro fulfilment centret kommer att möjliggöra tillförlitliga och snabba leveranser till företagets kunder i Uleåborgsregionen samtidigt som leveranskapaciteten för e-handel i regionen fördubblas. Centret blir cirka 1 400 kvadratmeter stort och utrustas med totalt 46 stycken Redline AutoStore-robotar och hela lösningen stöds av Swisslogs SynQ-mjukvara. Anläggningen förväntas sysselsätta minst 25-30 personer för att sköta styckplock av varor och kvalitetssäkring av leveranser.
 
– De automatiserade lösningarna minskar behovet av att vår personal går runt i butiken och plockar varor. Förändringen ger därmed våra butikskunder en trevligare och bättre shoppingupplevelse, förklarar Mikko Polso.
 
Installationen i Uleåborg startar i september 2025, och anläggningen förväntas vara i full drift i april 2026.
 
– Vi är mycket glada över att Osuuskauppa Arina har valt oss som partner för sitt MFC. Detta stärker vårt starka partnerskap med S-gruppen ytterligare, säger Tero Mäki, försäljningschef för AutoStore, Swisslog.
 
_________________________________________________________________________________________________
S-gruppen är en finsk konsumentägd handels- och servicekoncern. Koncernen består av 19 oberoende regionala handelsteam, varav ett är Osuuskauppa Arina i Uleåborg.