Paketindex: Ökad e-handel med Kina som största land för utrikes köp

Av Paketindex kvartal 2 2024 (Transportföretagen) framgår att antalet skickade paket från e-handel till konsument ökade med 9,6 % jämfört med samma period förra året, och ökningen hittills i år uppgår till 9,7 %. Utlandspaketen växte även kraftigt som en följd av fler köp från kinesiska lågprissajter. Enligt PostNords rapport E-barometern har Kina nu sprungit förbi Tyskland och blivit svenskarnas förstahandsval när de e-handlar från utlandet.

– Andelen paket som beställs från utanför Sveriges gränser fortsätter att öka och nu har Kina gått om Tyskland som det vanligaste landet att beställa varor ifrån. Här gäller det för transport- och logistikföretagen att noga följa vad detta kommer innebära när det gäller leveranstider, dokumentation och lagerhållning. Det blir även intressant att följa den miljömässiga konsekvensen av denna utveckling, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.

Enligt Paketindex kvartal 2 2024 skickades 52,8 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige under årets andra kvartal. Andelen paket som levererades till ett utlämningsställe ökade med 15,2 procent och andelen paket som levererades med hemleverans minskade med 0,1 procent.

Paketindex är framtaget av Transportföretagen i samarbete med HUI Research. Indexet baseras på data från DHL, UPS, Postnord, DB Schenker, Best, Airmee, Bring, Early Bird, ICA Paket samt uppskattningar om Instabox och Budbees volymer.

Descartes hjälper kunder över hela världen genom lösningar som ger dem tillgång till de beslutsstöd – inom strategisk ruttoptimering, transportoptimering och tullhantering – som krävs för full visibilitet och automatisering genom leveranskedjan.

SCE #4 2024

TEMA: WAREHOUSING 5.0

  • Intervju med Peter Gunnarsson, CTO och logistikchef på LYKO: ”Automation kräver ett kompetensskifte”
  • Machine Vision förutsättning för automationsboomen
  • Sportmodeföretaget stichd växer in I Warehousing 5.0
  • The dark warehouse – mardröm eller solskenshistoria?
  • ”One size does not fit all”
  • Svenska logtechsuccén expanderar globalt
  • Och mycket annat!

Nestlé väljer Nowaste Logistics

Nestlé, som är världens största livsmedelsföretag, har utsett Nowaste Logistics som ny logistikpartner för hela sin skandinaviska verksamhet. Livsmedelsjättens logistik kommer att hanteras från ett nytt, klimatsmart och automatiserat lager i Helsingborg.  

Nestlé har ett stort antal varumärken inom bland annat barnmat, kaffe, djurfoder, frukostflingor och godis. Bland dem finns Kit kat, Zoegas, Nescafé, Purina och Friskies. De första beställningarna för Nestlé Danmark plockades nyligen i Nowaste Logistics helt nya terminal på Logistikposition Ramlösa utanför Helsingborg. Det avtalet skrevs under redan förra hösten. Nu utvidgas affären med Nestlé till att omfatta hela företagets skandinaviska logistik.  

– Vi känner glädje, stolthet och ödmjukhet inför uppdraget och förtroendet från världens största livsmedelsföretag, säger Håkan Lindberg, Head of Sales and Business Development på Nowaste Logistics.

– Tre lager på tre olika orter blir ett samlat lager när logistiken nu konsolideras till Nowaste och Helsingborg. Varuflöden i kombination med stordriften i det nya moderna lagret skapar förutsättningarna för en effektiv varuförsörjning till den skandinaviska marknaden. Läget var en av anledningarna till att vi valde Nowaste, men än viktigare var företagets framåtlutade lösningar när det kommer till teknik, automation och hållbarhet, säger Mikael Lindgren på Nestlé.  

I samarbete med Helsingborgs stad utvecklar Nowaste tillsammans med Catena ett logistikcentrum på närmare 80.000 m2. Anläggningen, som byggs med mycket högt ställda hållbarhetsambitioner, beräknas sysselsätta cirka 300 människor vid färdigställandet .

– Det är oerhört glädjande att Nestlé väljer att centralisera sin logistik hos Nowaste Logistics i Helsingborg. Helsingborg är Sveriges bästa logistikläge och ett viktigt logistikkluster för Skandinavien, något som bidrar med många arbetstillfällen. Vi för en ständig dialog med branschen för att förbättra och utveckla vårt erbjudande och Helsingborgs position som nav för varuflöden och logistik, kommenterar Christian Orsing (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg. 

– Avtalet med Nestlé stärker vår position som en av de ledande aktörerna i Norden och vi är stolta över att våra lösningar och vårt värderingsstyrda sätt att jobba uppskattas. Tillsammans med våra partners ska vi utveckla ännu smartare lösningar inom både system, automation och hållbarhet, säger Håkan Lindberg.

DSV vinner budstrid – köper Schenker för 14 miljarder Euro uppger källor

Danska logistikjätten DSV har vunnit kampen om att få köpa Schenker. Det uppger nyhetsbyrån Reuters med hänvisning till källor hos ägarbolaget Deutsche Bahn och den tyska regeringen. D

Reuters uppger att ett preliminärt kontrakt för transaktionen har upprättats och ska undertecknas de närmaste dagarna. Köpeskillingen ska uppgå till 14 miljarder euro (dvs ca 15,5 miljarder dollar eller 144 miljarder SEK). Innan affären är helt klar ska den godkännas av DB:s förvaltningsråd som består av representanter för ägaren, den tyska staten, och fackliga företrädare. Även styrelsen i bolaget ska träffas i ett extra styrelsemöte under de kommande dagarna för att godkänna affären. Fackliga representanter i styrelsen har tidigare motsatt sig DSV:s bud, som var något högre än konkurrenten CVC:s, eftersom de förväntade sig att det skulle resultera i fler förlorade jobb.

Syftet med Deutsche Bahns försäljning av det lönsamma dotterbolaget Schenker är att finansiera investeringar i sin krisdrabbade kärnverksamhet och reducera ett skuldberg som uppgår till 30 miljarder euro. Varken DSV eller Deutsche Bahn har ännu kommenterat uppgifterna.

Om affären genomförs blir det DSVs hittills största förvärv och det största någonsin för ett danskt företag. DSV har expanderat mycket snabbt genom flera förvärv de senaste åren, bland annat av schweiziska Panalpina och blir med förvärvet av Schenker världens största speditör.
Schenker har mer än 70 000 anställda på 1 850 platser världen över, varav cirka 15 000 i Tyskland.


Körber Supply Chain öppnar nytt kontor i Sverige

Körber Supply Chain etablerar nytt kontor i Göteborg för att hantera den ökande försäljningen av automationslösningar inom lager och logistik i Norden.

Kraven på snabb och säker hantering av allt fler produkter ökar behovet av automationslösningar på lager och logistikcenter i Norden, och en ökad efterfrågan hos Körber Supply Chain gör att företaget nu etablerar ett kontor i Kungsbacka utanför Göteborg. Det nya kontoret kommer både att betjäna befintliga kunder och utveckla nya marknader bland kunder i behov av automatiserade logistiklösningar.

– Körber Supply Chain erbjuder inte bara helhetslösningar med mjukvara, full automation och kontroll, utan även mindre lösningar där vi hjälper kunderna att identifiera flaskhalsar och automatisera delprocesser. Körbers stora styrka är att lösningarna inte är beroende av enskilda produkter eller tekniker. Vi skräddarsyr lösningarna för att uppnå kundernas framtida mål och lösa deras utmaningar, och jag ser fram emot att sprida detta arbetssätt mer i Skandinavien, säger Hans Gjers, Area Sales Manager som tillsammans med Kristian Brink, som också är Area Sales Manager, kommer att driva försäljningen i Norden.

AI ökar drifttiden för automatisering
Körber Supply Chain tillhandahåller automatiserade logistiklösningar och utrustning till några av de mest väletablerade företagen i världen, bland annat företag som Coca-Cola, JYSK och Procter & Gamble. Bland företagets flaggskeppsprodukter finns den patenterade Layer Picker, som kan hantera 98 procent av alla varor inom detaljhandeln. Företaget marknadsför också för närvarande en svit av digitala verktyg baserade på artificiell intelligens.

– Vi ser fram emot att presentera alla digitala produkter som bland annat minskar mängden oavsiktliga driftstopp, förbättrar masterdata och kan minska energiförbrukningen, så att vi kan stötta kunderna i att nå sina klimatmål. Dessa lösningar passar väl in i utvecklingen på de skandinaviska marknaderna och kommer att bidra till att göra Körber mer känt i Norden, säger Kristian Brink.

Både Hans och Kristian har många års erfarenhet av lager- och logistiklösningar, och de ser stor  potential i Körber Supply Chains lösningar på den skandinaviska marknaden.

– Logistikbranschen står inför utmaningar med ökande antal artikler, mer e-handel, ökat fokus på hållbarhet och större oförutsägbarhet i globala leveranskedjor, samtidigt som det är svårt att få tag på nödvändig arbetskraft på många håll. Körbers lösningar adresserar många av dessa utmaningar och nu ser vi fram emot att sprida dessa lösningar på de skandinaviska marknaderna, både genom att besöka kunder och genom att exempelvis finnas på plats på Logistik & Transport i Göteborg i november, säger Kristian.

Paulig och Einride i samarbete för elektrifierade transporter

Livsmedelskoncernen Paulig tar ett steg mot en mer hållbar logistik genom att samarbeta med Einride, fraktteknikföretaget som levererar digital, elektrisk och autonom transport. Tillsammans strävar de efter att reducera CO2e-utsläppen genom att elektrifiera Pauligs största transporter av Santa Maria-produkter i Sverige, med en planerad utsläppsminskning på upp till 87 procent på utvalda rutter. Samarbetet är ett steg i Pauligs ambition att halvera sina utsläpp från hela värdekedjan fram till 2030.

Genom partnerskapet med Einride introduceras en flotta av eldrivna, digitalt optimerade tunga lastbilar och avancerade laddningslösningar i Pauligs svenska transportnätverk. De största leveranserna av Santa Maria-produkter i Göteborgsområdet, en sträcka på 75 000 kilometer per år, uppskattas spara 15,9 ton CO2e årligen, vilket motsvarar en utsläppsminskning på 87 procent jämfört med tidigare transporter med HVO100 och biogasdrivna lastbilar.

– Idag är elektrifiering ett av de mest effektiva sätten att minska CO2e-utsläppen från transporter. Det finns många befintliga lösningar inom logistik, och nyckeln är att agera snabbt och förverkliga dem. Vi är mycket stolta över att ta detta steg med Einride. Det sänker vår klimatpåverkan, samtidigt som vi bibehåller den effektivitet och tillförlitlighet som förväntas i branschen, säger Thomas Panteli, SVP Supply Chain & Sourcing på Paulig.

Från och med augusti rullar två lastbilar med fem släp de svenska vägarna. Einrides digitala mobilitetsplattform kommer att optimera transporterna och laddningen, vilket säkerställer att Santa Maria-produkterna levereras på ett mer hållbart sätt mellan Pauligs kunder, fabriker, lager och Göteborgs hamn.

– Detta samarbete med Paulig är ett viktigt steg i vår vision att förändra godstransporter i och utanför Sverige. Tillsammans minskar vi inte bara utsläppen utan sätter också en ny standard för effektivitet och hållbarhet i branschen. Samarbetet visar hur omedelbara åtgärder och innovation kan leda till betydande miljöfördelar, vilket visar Pauligs verkliga engagemang och vilja att vara en ledare inom hållbarhet, säger Carl Ceder, VP Region Nordics på Einride.

På väg att elektrifiera all transport      

Paulig är ett internationellt företag med verksamhet i 13 länder och har produktionsanläggningar och lager i sex länder; Finland, Sverige, Estland, Storbritannien, Spanien och Belgien. Logistik står för cirka 4 procent av Pauligs utsläpp inom värdekedjan. Även om denna procentandel kan tyckas blygsam, är logistik ett avgörande område där det finns många lösningar för att minska utsläppen.

– Det är absolut nödvändigt att agera snabbt på dessa områden. Att elektrifiera våra transporter gynnar inte bara miljön utan ligger också i linje med vårt åtagande att leverera kvalitetsprodukter på ett mer hållbart sätt. Vi ser just nu över logistikflödena för att se hur vi ska nå vår ambition att elektrifiera alla transporter, lång- och kortväga, från våra fabriker och lager de kommande åren, säger Thomas Panteli.

Paulig har åtagit sig att minska utsläppen av växthusgaser med 50 % från sin värdekedja och med 80 % från den egna verksamheten till 2030 jämfört med 2018 års baslinje. Dessa vetenskapligt baserade klimatmål är godkända av Science Based Target initiative och är i linje med Parisavtalets 1,5-gradersambition.

Descartes: ”75 procent anger att det är aktuellt med ökade satsningar på Transport Management”

Nyligen släppte Descartes Systems Group sin åttonde årliga upplaga av ”Global Transportation Management – Benchmark Survey”. Resultatet av studien visar att kostnadsreduktion, tillväxt och förbättrad kundservice står högst upp på listan över faktorer som avgör om företagen ska satsa mer på Transport Management.

– 75 procent av respondenterna indikerade att det är aktuellt med ökade Transport Management IT investeringar, vilket är en ökning med tio procent jämfört med föregående år. Ett tydligt tecken på att allt fler företag förstår vikten av att öka sin TM-kapacitet och detta trots att transport- och logistikmarknaden ständigt brottas med ökade kostnader genom hela leveranskedjan, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes. 

Studien undersöker vilken roll företag anser att Transport Management har, identifierar nyckeltrender på marknaden, tittar på hur transportens värde mäts, undersöker vilken teknik, kapacitet och strategier som påverkas mest samt tittar framåt på hur det ser ut med IT investeringar framöver. Totalt deltog 630 respondenter i årets undersökning och det handlar om personer som är verksamma inom transport och logistik inom en rad olika branscher. 

Årets upplaga av “Global Transportation Management – Benchmark Survey” visar att bränslekostnader, miljölagstiftning och transportörsavgifter är topp 3 när det gäller industriella och regulatoriska faktorer som kommer att påverka branschen mest under de 5 kommande åren. Studien tittade också på vilka förmågor som behövs för en effektiv transport management. För sjunde året i rad toppade synlighet som den enskilt viktigaste faktorn (42%), men resultatet är en kraftig nedgång från föregående år då synlighet fick 60 procent. På andra plats låg orderhantering (38%), tätt följt av planering och utförande av fordonsflottan (36%).

Kappahl Group väljer Vanderlande och Consafe Logistics som partners för ny distributionscentral

Under 2026 flyttar Kappahl Group logistiken från sin nuvarande distributionscentral i Mölndal till ett nybyggt logistikcenter i Arendal vid Göteborgs hamn. Nu står det klart att det blir Vanderlande som kommer leverera automationslösningarna i den 34 000 kvadratmeter stora fastigheten och Consafe Logistics levererar mjukvaran ASTRO WMS som ska styra hela anläggningen.

För att möta Kappahl Groups framtida behov etableras ett nytt logistikcenter på Hisingen i Arendal, som ska vara i drift under senare delen av 2026. Innan flytten ska fastigheten anpassas och automatiseras, och där blir Vanderlande, tillsammans med Consafe Logistics, Kappahl Groups partner för automation och system i det nya lagret.

– Med det nya logistikcentret får vi ett bättre anpassat lager för vår verksamhet med rejält ökad kapacitet samt möjlighet att skala upp, säger Eva Meding, Logistics Manager på Kappahl Group.

Från 2025 kommer installation och tester av nya system pågå för att Kappahl Group slutligen under 2026 succesivt ska kunna flytta över verksamheten till den nya anläggningen som beräknas vara i full drift under hösten 2026. 

– Logistiklösningen som Vanderlande levererar, tillsammans med Consafe Logistics mjukvara för lagerhantering, kommer att ge oss utmärkta förutsättningar att genomföra Kappahl Groups tillväxtresa. Förutom att öka vår kapacitet kommer vi att utveckla en ännu bättre servicenivå mot våra kunder och butiker samt möjliggöra ytterligare utveckling för ett hållbart logistikflöde. Vi ser verkligen fram emot att starta upp samarbetet och implementeringsprojektet med Vanderlande och Consafe, avslutar Eva Meding.

– Vi är mycket glada över att samarbeta med Kappahl Group och ser fram emot att hjälpa dem att öka kapaciteten när de introducerar mer innovation i sin logistikverksamhet i det nya distributionscentret och effektivt hantera tillväxt, säger James Cotton, Executive Managing Director Warehouse Solutions, Vanderlande.

Mer om lösningen:
Kappahl Groups automatiserade lagerlösning kommer utgå från två så kallade ”storage and retrieval” lösningar (AS/RS). För att fullt ut möta framtida behov har Kappahl Group valt att implementera flexibel och beprövad teknologi i form av Adapto skyttel och ett dynamiskt buffertlager, High Dynamic, Storage (HDS) från Vanderlande. Adapto är Vanderlandes gods-till-manlösning vars skyttlar kan förflyttas i flera riktningar för att hantera lagring, plock och sekvensering. I ett första läge kommer plockkapaciteten att motsvara ca 7 000 orderrader/timme och en lagringskapacitet på ca 150 000 kartonger eller lådor. I byggnaden finns möjlighet att utöka lösningen i framtiden. Lösningen består också av ett sorteringsverk för e-handelspaket, palleteringsrobotar för leveranser till butik och utrustning för hängande plagg. Hela lösningen kommer att styras av Astro WMS/WCS som levereras av Consafe Logistics.

Ankush Malhotra ny koncernchef för Element Logic – Dag Adler Blakseth tar ordförandeklubban

– Ankush Malhotra är rätt person att leda företaget framåt i vad som kommer att bli en betydande global satsning, säger Dag-Adler Blakseth, tidigare koncernchef för Element Logic och en av de personer som grundade bolaget för snart 40 år sedan.

Blakseth, som grundade företaget för nästan 40 år sedan och nu drar sig tillbaka från den dagliga driften efter 30 år som vd och koncernchef för den snabbväxande verksamheten. 

– Jag ser verkligen fram emot att bli en del av det här fantastiska företaget. Element Logic har haft en imponerande tillväxtresa och har stora ambitioner för kommande kapitel. Jag är glad att få vara en del av en passionerad grupp och ser fram emot att skapa värde och driva verksamheten framåt de kommande månaderna och åren, säger Ankush Malhotra, som tillträder som ny koncernchef med omedelbar verkan. 

Malhotra har sin bas i London har de senaste 18 åren varit verskam på företaget Fluke Industrial, de senare åren som vd för företaget.

– Med tanke på den globala expansionen företaget siktar på känns det naturligt att lämna över stafettpinnen nu. Ankush Malhotra är en ambitiös ledare med internationell erfarenhet som vet vad som krävs för att lyckas som globalt företag. Hans ledarstil och principer stämmer väl överens med vad vi på Element Logic står för och strävar efter att vara. Ankush omfattande kunskap i att leda ett tillväxtföretag med varierad komplexitet på en global marknad gör honom till det perfekta valet för vår fortsatta resa, säger Dag-Adler Blakseth, som nu kliver in i rollen som styrelseordförande. 

Ambitiösa tillväxtplaner 

De senaste åren har Element Logic expanderat rejält och utökat distributionen till nya marknader. Under de senaste tre åren har företaget vuxit från 12 till 19 marknader, från en till tre kontinenter och från 170 till 900 anställda världen över. Nu är ambitionen att ta ännu fler marknadsandelar i och utanför Europa, för att på sikt bli den ledande globala aktören inom automatiserade lagerlösningar. 

– Nästa kapitel för Element Logic är spännande. Vi är modiga i vår ambition om att öka marknadsandelarna över hela världen genom internationell expansion, ytterligare geografiska inträden och ett ökat utbud. Jag kommer att använda min erfarenhet och kunskap för att arbeta för lönsam tillväxt på alla marknader – samtidigt som vi fortsätter ha en människocentrerad kultur – tillsammans med det talangfulla teamet på Element Logic, säger Malhotra.

Finlands ledande livsmedelskedja öppnar micro-fulfillment center

Pirkanmaan Osuuskaupa – som är ett regionalt kooperativ i finska S-gruppen – öppnade det första micro-fulfillment centret (MFC) för livsmedelshandel på nätet i Pirkanmaa-regionen (Birkaland) i augusti. Det nya centret, som är helt baserat på automationsprinciper, har utvecklats i samarbete med Swisslog och byggts upp från grunden bredvid stormarknaden Prisma.

– Centret använder sig av Prismas infrastruktur. Produkter ur bassortimentet hämtas från lagret med hjälp av robotar, och beställningen kompletteras vid behov med produkter från den intilliggande stormarknaden Prisma, såsom färskvaror, bakverk, frysta produkter och dagligvaror. Robotar plockar effektivare och snabbare genom att snabbt flytta produkterna till personalen. Personalen fortsätter dock att säkerställa produkternas kvalitet och packa beställningen för upphämtning, säger Ville Jylhä, COO för Pirkanmaan Osuuskaupa.

Centret är ett svar på de regionala kundernas ökade matinköp på nätet. Under 2023  ökade e-handeln med livsmedel med 27 procent i regionen och under första halvåret 2024 har försäljningen ökat med nästan 30 procent. För kunderna innebär centret fler beställningstider och snabbare leveranser.

– Det nya centret hjälper oss att fördubbla vår försäljningskapacitet för onlineköp jämfört med förra året. Under de senaste åren har vi inom S-gruppen systematiskt investerat i utvecklingen av mathandel online för att möta kundernas behov. Jag tror att det kommer att finnas behov av minst två nya micro-fulfillment center i regionen inom en snar framtid. Att köpa mat online är utan tvekan ett enkelt sätt att underlätta vardagen, säger Ville Jylhä. 

Det nya centret är 1 400 m² stort och består av 40 AutoStore-robotar som sysselsätter cirka 50 personer i olika roller. Efter lanseringen i augusti blir leveranserna av e-livsmedel snabbare, mer exakta och mycket effektivare.  

– Vi är väldigt glada över att Pirkanmaan Osuuskaupa valde oss som partner för sitt första micro-fulfillment center. Vårt arbete har gått som planerat och vi ser fram emot fortsatt drift av den innovativa och effektiva anläggningen”, säger Tero Mäki, försäljningschef för Swisslog i Finland.

S-gruppen är en finländsk kundägd handels- och servicekoncern med över 1 800 verksamhetsställen i Finland. Gruppen består av 19 oberoende regionala kooperativ varav ett är Pirkanmaan Osuuskaupa.