Nya globala handelsmönster formas i jakten på ökad resiliens

AV STEFAN KARLÖF

De senaste åren har störningarna i de globala försörjningskedjorna lett till en ökad benägenhet att flytta tillverkning från Kina till andra tillverknings- och sourcingmarknader. Huvudsyftet är att korta ledtider, etablera fler alternativ och därmed reducera risk samt i bästa fall bli mer klimatsmart på köpet.

Den här generella trenden leder till nya globala handelsmönster. Bortsett från att handeln mellan Ryssland och stora delar av den demokratiska världen är närmast utraderad är det tydligaste mönstret att handelsutbytet mellan Kina och USA liksom mellan Kina och Europa minskar stadigt. Det visar bland annat en rapport från New York University Stern School of Business och DHL (2022). I rapporten kan man se att andelen varor som USA importerar från Kina minskade från 21,6 procent till 16,6 procent under perioden 2017-2022. Även exporten från USA till Kina minskar sakta, från 8,4 procent till 7,3 procent under samma period.

Europa lämnar Kina

Samma utveckling pågår vad gäller handeln mellan Europa och Kina. Många europeiska företag väljer att flytta sin tillverkning från Kina till den egna hemmamarknaden eller till något annat land. Enligt Europeiska unionens handelskammare i Kina väljer nu många europeiska företag att att lämna landet på grund av en ökad pessimism vad gäller Kinas ekonomiska och demokratiska utveckling. En aktuell studie från Accenture (Resiliency in the Making, 2023) visar att 72 procent av de 1 230 tillfrågade bolagen i studien uppger att de avser att börja tillverka och sourca från flera geografiska marknader (multisourcing) under de kommande tre åren, att jämföra med att endast 42 procent av företagen gör detta idag.

Regional sourcing

Över hälften av brittiska, tyska och italienska tillverkande företag, 53, 54 respektive 53 procent, uppger att de avser att köpa merparten av sina nyckelkomponenter från regionala leverantörer senast 2026. Och hela 91 procent av franska tillverkande företag planerar att producera sina produkter i samma region där de säljs, senast om två år. Det är mer än en fördubbling av dagens situation där 44 procent av de franska tillverkande företagen producerar och säljer i samma region. Den här ambitionen finns hos alla tillverkande företag i Europa oavsett land. Accentures studie visar också att närhet till kundmarknaderna blir allt viktigare. 65 procent av de tillfrågade företagen avser att sourca och tillverka regionalt 2026, att jämföra med de 38 procent som gör det i dagsläget.

USA väljer Mexiko

USAs minskade handel med Kina har bidragit till att Mexiko under förra året blev USAs största importmarknad, samtidigt som importen från Kina föll med hela 20,3 procent. Höga tullar och geopolitiska osäkerheter bidrar till att Kina allt oftare väljs bort som tillverkningsland till förmån för Mexiko, Indien och olika länder i Sydostasien, exempelvis Vietnam, Singapore, Malaysia och Indonesien. I en färsk studie från Boston Consulting Group (BCG) lyfts Mexiko, Indien och Sydostasien fram som tre särskilt konkurrenskraftiga tillverknings- och sourcingmarknader. De har alla en attraktiv kostnadsstruktur, god tillgång till arbetskraft och en beprövad kompetens och förmåga inom en rad olika branscher.

Beredda att betala för ökad stabilitet

BCG lyfter även fram Turkiet och Marocko som exempel på andra intressanta tillverkningsländer som är konkurrenskraftiga, har gott om arbetskraft och dessutom ligger nära EUs marknader. Låga kostnader är fortsatt en avgörande drivkraft för var företag väljer att tillverka och sourca, men BCGs studie visar att korta ledtider, stabila affärsmiljöer och en ökad flexibilitet och resiliens även är viktiga parametrar. De tillfrågade beslutsfattarna i undersökningen uppgav att de var villiga att minska sina bruttomarginaler med mer än 2 procent för att få kortare ledtider och en garanterad tillgång till arbetskraft. De var även villiga att betala mer för att få en bättre stabilitet och en väl fungerande logistisk infrastruktur.

Minskad risk och ökad resiliens

Alla dessa exempel ger en tydlig indikation av hur världens handelsmönster omformas med målet att bygga mer robusta supply chains. Efter flera år av tilltagande störningar och leveransproblem i de globala försörjningskedjorna väljer många företag att se över och re-designa sina försörjningsnätverk – ofta med målet att etablera fler alternativa leverantörer och sourcingmarknader. En ytterligare bidragande faktor bakom beslut att flytta produktion och inköp är en ökad ovilja att göra affärer med auktoritära diktaturer som Kina och Ryssland, och i stället satsa på att göra affärer med vänligt sinnade länder som har likartade värderingar.

Stefan Karlöf är chefredaktör för Supply Chain Effect

Adlibris satsar på AutoStore 

I Adlibris nya automatiserade logistiksatsning väljer man att investera i robotsystemet AutoStore från Element Logic. En strategisk satsning med målet att befästa Adlibris position som en av Nordens ledande e-handlare.

Adlibris, som är en del av Bonnier Group, är Nordens största nätbokhandel med bland annat 13 miljoner boktitlar. Man strävar ständigt efter att optimera sina logistikflöden och säkerställa en kundleverans i högsta klass. Ett led i detta är satsningen på utbyggnaden av företagets logistikverksamhet i viktiga e-handelsklustret Morgongåva, utanför Uppsala.

Adlibris har tecknat ett 10-årigt avtal med Företagsparken i Morgongåva, för att bygga ut sin logistik med nya lokaler. Som en viktig del i utbyggnaden satsar man på den senaste tekniken för logistikautomation, AutoStore. Robotsystemet levereras och installeras av Element Logic. 

– I och med valet av Element Logic får vi en beprövad, erfaren och flexibel automationsleverantör som gör oss ännu bättre på att erbjuda våra kunder en leveransupplevelse i toppklass. Investeringen stärker vår position som en av de ledande e-handlarna i Norden och den största bokhandeln, säger Jonas Karlén, vd för Adlibris.

Effektivare kundleverans
Målet med den högautomatiserade AutoStore-lösningen är att öka leveransprecisionen för att kunna erbjuda en ännu effektivare kundleverans, samtidigt som man ökar lönsamheten.
Element Logics installation består av en AutoStore-grid med en kapacitet på 65 000 lådor. Initialt fylls den med 60 000 lådor som hanteras av 150 robotar, där plock och inlagring sker vid 37 portar. Effektiviteten beräknas hamna på 4 300 orderrader/h.

– Adlibris leder utvecklingen inom bokhandelsbranschen och därför är det naturligt att man väljer att satsa på skalbara och effektiva automationslöningar för ökad kundnöjdhet och lönsamhet. Vi ser fram emot att vara med och optimera deras logistikverksamhet i Morgongåva; en otroligt spännande e-handelshub där vi på Element Logic idag har en stark position, säger Benny Thögersen, Managing Director på Element Logic Sweden.

RFID-lösning för ökad leveranskontroll

Modexpress, specialister på globala leveranser av mode, har implementerat en lagerlösning med RFID, Zetes Medea, för kontroll av beställningar från kunden Suitsupply, uppger Zetes i ett pressmeddelande. Genom att optimera lagerprocesserna kan många fler beställningar verifieras med betydligt mindre hårdvara.

Med den nya lösningen verifieras EPC-koderna (Electronic Purchasing Code) för alla kläder och accessoarer genom skanning av en RFID-tagg som uppges ha en noggrannhet på 99,7 procent. Modexpress levererar logistiktjänster till modeföretag och har sju lager i Nederländerna, en yta på 165 000 m2 och 800 anställda. Suitsupply, som de senaste femton åren varit en storkund till Modexpress, bad företaget att implementera en lösning med RFID-teknik för att kontrollera all produkters EPC-koder vid leverans av beställningar. För detta ändamål har en automatiserad lösning bestående av programvaran ZetesMedea och Zebra RFID-hårdvara implementerats. Via programvaran överförs alla skannade koder automatiskt till Modexpress ERP. Alla data delas sedan i realtid med Suitsupplys system för hantering av beställningar.

– Modexpress kontaktade oss för att de ville ersätta en RFID-lösning som de använde för att kontrollera B2B-beställningar från Suitsupply. Genom att bidra med idéer för tänkbara optimeringar eftersom högsäsongerna för hantering av B2B- och B2C-beställningar skiljer sig åt, har vi lyckats öka effektiviteten avsevärt för all verifiering av beställningar, säger Paul Lankhout, Country Manager på Zetes.

Boozt bygger nytt megalager

När Boozt i torsdags presenterade sin kvartalsrapport för Q4 2023 stod det klart att både omsättning och resultat hade fått ett rejält lyft under 2023 och att tech- och modekoncernen planerar för ännu ett jättelager i Ängelholm.

Boozt´s nettoomsättning landade på 2 993 miljoner kronor vilket innebär en ökning på 23 procent jämfört med året innan. Rörelseresultatet uppgick till 230 miljoner kronor, en ökning med 60 miljoner jämfört med 2022. Men minst lika intressant är att Boozts CFO, Sandra Gadd, i samband med en intervju i E-handel.se avslöjar att bolaget planerar att bygga ännu ett jättelager i Ängelholm, med fördubblad kapacitet jämfört med det befintliga högautomatiserade lagret.

– Vi behöver mer kapacitet helt enkelt och vårt gamla lager kan inte byggas ut mer för det inte finns mer plats på den tomten helt enkelt. Så nu bygger vi ett nytt på en tomt som är 88 000 kvadratmeter, uppger Sandra Gadd, och meddelar att ambitionen är att det nya megalagret ska stå färdigt under 2026.

Heineken kör öl med el med svenska Einride

Heineken och Einride ger sig ut på sin första gränsöverskridande resa genom att introducera frakter baserade på förnybar el, mellan öljättens brygger i Den Bosch i Nederländerna och det egna distributionscentret i tyska Duisburg.

Enligt ett pressmeddelande räknar de båda företagen med att minska CO²-utsläppen med cirka 930 ton per år, och ta ett första steg i övergången till helt koldioxidfria transporter. Heinekens ambition är att nå nettonoll-utsläpp av koldioxid i hela sin värdekedja år 2040, varav logistiken representerar 12 procent av det totala koldioxidavtrycket.

– Dekarbonisering av logistiken kommer att spela en nyckelroll för att uppnå våra netto-noll-åtaganden. I detta skede är elektriska batterier en av de bäst positionerade teknikerna för att minska koldioxidutsläppen från vägtransporter. Einride har den kunskap, erfarenhet och det nätverk som krävs för att erbjuda långsiktiga elektriska frakttjänster, end-to-end och till konkurrenskraftiga villkor, säger Arjen van der Woude, direktör Strategic Sourcing Supply Chain på Heineken.

Den första delen av projektet består av en leverans av elektriska lastbilar som drivs av förnybar energi, etablering av laddinfrastruktur och en integration av det AI-drivna operativsystemet Einride Saga. Inledningsvis ska fem lastbilar av modellen Mercedes eActros 300 transportera tio fulla lastbilslaster dagligen, vilket motsvarar ca 540 km per lastbil. Laddinfrastrukturen som är byggd för att driva fordonen är baserad på Kempowers laddningslösning, som integreras med mjukvaran Saga, som bland annat optimerar rutter, minimerar energiförbrukningen och registrerar minskningen av CO²-utsläppen. Projektet är ett första steg i en gemensam ambition att minska utsläppen av CO², där det redan nu finns det planer på att inom en snar framtid utöka partnerskapet till fler länder.

PostNord TPL utökar sin AI-optimering

PostNord TPL och AI-bolaget Binary Brains utökar samarbetet och stärker kapaciteten och ökar effektiviteten för kunden Stadium Outlet i deras 23 000 kvadratmeter stora lager.

Postnord TPL har sedan tidigare ett samarbete med Binary Brains på centrallagret i Norrköping där Bauhaus varuhusförsörjning ligger. Nu utökas samarbetet till ytterligare i och med implementeringen av AI hos Stadium Outlet.

– Vi letar ständigt efter nya metoder för att effektivisera våra lager och därigenom erbjuda våra kunder snabbare leveranstider. Vi tog kontakt med Binary Brains efter att ha hört om implementeringen på Bauhaus centrallager, och ville testa samma modell på Stadium Outlets verksamhet. Vi har en hög fyllnadsgrad och vill vara extra noggranna med att placera artiklar där de ska ligga, det är en utmaning. En annan är att vi går in och ur säsonger där väder och vind påverkar mycket vad som blir mest frekvent att plocka. Det uppstår en inkonsekvens som vi hoppas att AI-modellerna ska hjälpa oss med, säger Johanna Lager, logistikenhetschef PostNord TPL. 

Baserat på AI-prognoserna som integreras i PostNord TPL:s lagerhanteringssystem bygger Binary Brains modeller som ska placera de mest frekventa artiklarna automatiskt på mer tillgängliga platser, vilket ska generera en effektivare plockprocess. Klassificeringen av artiklarna optimeras utifrån lagrets fysiska förutsättningar, där modellen även tar hänsyn till att vissa leveranser inte ens ska in på lagret utan direkt vidare till butik.

– AI har sannerligen varit ett viktigt samtalsämne ett tag nu, inte minst inom logistikbranschen. PostNord TPL har en vision med vårt samarbete som är inspirerande, eftersom det sträcker sig längre än effektiviseringen av resultaten gentemot kund och en intelligent lagerstyrning. De är även mån om att använda innovativa lösningar för att främja arbetsmiljön, vilket påverkar personalens effektivitet, hälsa, motivation och i stort organisationskultur. Vi ser fram emot vårt utökade samarbete och att göra det här tillsammanssäger Jacob Kihlbaum, grundare och vd, Binary Brains.

”Datakvalitén är bara för dålig!”

– Nummer ett och rakt igenom på alla företag som jag har jobbat med så är det datakvalitén som är det stora problemet för att åstadkomma en god visibilitet. Den är bara för dålig!

Det säger logistikexperten Staffan Persson med emfas och slår ut med armarna. Själv har han jobbat med supply chain- och logistikmjukvara under hela sitt yrkesliv och sedan 2017 är han Global PreSales Director på SiB Solutions och en av företagets tre grundare. SiB Solutions är ett snabbväxande logtechbolag som startades 2017 med visionen om en felfri logistik. För att förverkliga visionen har företaget utvecklat en AI-baserad SaaS-plattform med så kallad intelligent videoanalys. Kunder använder tjänsten för att validera, utreda och förebygga fel i sin försörjningskedja. Fel som till stor del uppstår just på grund av bristfällig datakvalitet och en avsaknad av visibilitet och standardisering.

– Eftersom människor är inblandade i mängder av logistikprocesser kommer alltid misstag begås. Man räknar fel, mäter fel och varje företag använder dessutom sina olika begrepp, koder och benämningar på saker och ting. Konsekvensen blir att en massa felaktiga data rapporteras i logistiksystemen, vilket får negativa konsekvenser i hela flödeskedjan.

Men problemet är inte enbart felaktiga data, utan även att få tillgång till korrekta, affärskritiska data förklarar Staffan:

– Det borde vara världens lättaste sak med tanke på alla integrationer som numera görs mellan system. Inte minst med WMS, där integrationerna har ökat med cirka 50 procent de senaste tio åren, så vi borde kunna detta nu, det borde vara lätt. Men det är ofta väldigt svårt att få fram grundläggande data om artiklar, order, historik, saldon och så vidare. Informationen finns tillgänglig, men det blir ändå komplicerade diskussioner kring hur datan ska överföras, och dessutom är ofta datakvalitén en utmaning. Många gånger resulterar detta i att projekt måste sjösättas för att ta fram, tvätta och samla data. Det känns jättekonstigt att det ska behövas år 2023, för det är ju ingen avancerad teknologi det är ju bara datautbyte.

Standardisera mera

Idealet vore kanske att en standard utvecklades för datahanteringen i alla affärsystem – standards för hur artiklar, koder, format och så vidare identifieras och hanteras.

– Ja exakt, ungefär som bluetooth. När olika apparater talar med varandra är det ofta bluetooth. Du trycker på en knapp och så funkar det bara. Där har man enats om en standard som fungerar. På samma sätt borde det gå att standardisera logistikdata. Alla affärssystem borde ha samma artikelregister, men som det är nu hittar alla på sina egna namn, artikelkoder och så vidare och det gör det nästan omöjligt att förstå och hantera i nästa led, säger Staffan.

Men precis som med bluetooth krävs det att flera stora, tongivande aktörer i en bransch bestämmer sig för att utveckla standards och tillsammans se till att dessa verkligen implementeras.

– Tänk om Oracle, SAP och Dynamics AX och de andra stora aktörerna skulle ta taktpinnen i detta och enas om en standard. Det skulle ju alla företag bara älska för det gynnar alla i supply chain.

Datadelning i molnet

Bredvid Staffan Persson sitter kollegan Viktor Nilsson, som är CTO på SiB Solutions. Viktor nickar instämmande under vårt samtal, men ser trots allt en ljusning i det faktum att företag under senare år har börjat våga dela alltmer logistikdata i molnet.

– Allt fler bolag tillåter att deras data lagras i molnet och vi ser i vår verksamhet att många wms-leverantörer använder standardiserade APIer som gör det enklare för oss att hämta och lagra data i molnet. Här finns förstås en hel del säkerhets- och integritetsaspekter, men det har man löst i exempelvis banksektorn där man har extremt känsliga data, konstaterar Viktor och betonar att den här utvecklingen är i full gång, men att det tar lite tid eftersom det finns en rädsla för att dela data som finns i de egna lokala nätverken.

Felfri logistik

Under parollen ”felfri logistik” handlar SiB Solutions verksamhet och tjänster om att minimera andelen logistikfel i lagerprocesser med hjälp av intelligent videoanalys och AI. Och många gånger används den egna tekniken för att korrigera felaktiga data hos kunder.

– Ett konkret exempel är en kund som i sitt system har data om fyllnadsgrad på det som packas, men volymen på artiklarna stämmer inte så det blir fel när varorna ska packas och transporteras. Här har vi levererat en lösning som mäter den verkliga volymen när det är packat och klart och skickar tillbaka korrekta data tillsammans med en visuell bild på det hela. Kunden är jättenöjd och deras respons är att de litar på våra data. Det är ett väldigt handfast exempel på hur felaktigheter kan korrigeras med ganska enkla medel, berättar Viktor.

– Kombinationen av korrekt data och en visuell bild är värdefull. Om lagerstyrningsystemet indikerar en viss fyllnadsgrad i paketet, men våra tjänster säger en annan kan det naturligtvis också bero på ett felplock, och det syns direkt i bilden, inflikar Staffan.

Toyota Material Handling investerar 350 miljoner i Mjölby

Med en investering på 350 miljoner kronor gör Toyota Material Handling gör sin största produktionsinvestering hittills för att öka produktionskapaciteten i Mjölby, tre mil väster om Linköping.

De senaste tio åren har tillverkningen i Mjölby – där företaget har sin största europeiska anläggning – fördubblats och rekordåret 2022 producerades 84 000 elektrifierade fordon. Med den aktuella investeringen är målsättningen att öka produktionskapaciteten till 120 000 elektrifierade fordon per år.

– Vi är marknadsledande i Europa och gör de här investeringarna för att bibehålla vår position. Vi befinner oss i en stark bransch med goda framtidsutsikter och där teknikutvecklingen är oerhört spännande, säger Kristian Björkman, vd på Toyota Material Handling Manufacturing Sweden.

Kapacitetsökningen och satsningarna på teknikutveckling kommer att medföra nya arbetstillfällen i kommunen och utvecklingsmöjligheter för både ny och befintlig personal.

Toyota Material Handling i Mjölby omsätter cirka 10 miljarder kronor och sysselsätter i dagsläget cirka 3 000 medarbetare som arbetar med att utveckla och tillverka fordon för materialhantering. I produktutbudet finns allt från manuella handtruckar till förarlösa fordon med innovativa energilösningar.

Hedin Parts inviger ny AutoStore-anläggning

Hedin Parts, en distributör och grossist av reservdelar, förbrukningsartiklar och tillbehör inom fordonsbranschen i Europa har i dagarna invigt det automatiserade lagerhanteringssystemet AutoStore från Element Logic. Den strategiska satsningen uppges vara en del av Hedin Parts tillväxtresa och arbete för att öka effektiviteten i sina logistikflöden samt optimera sin reservdelsförsörjning.

Redan den 15 januari körde vi igång anläggningen och vi har framgångsrikt levererat de första beställningarna. Jag känner en enorm stolthet över att se detta projekt bli en framgång, som också är en betydande milstolpe för Hedin Parts framtid, säger Carl-Johan Krook, COO på Hedin Parts.

Strategisk satsning med automatiserad lagerhantering

I sin strategiska satsning för att hantera den växande efterfrågan på ett omfattande sortiment och öka lagerkapaciteten, har Hedin Parts investerat i det automatiserade lagerhanteringssystemet AutoStore från Element Logic. De har också under det senaste året utökat sitt reservdelssortiment med flera framstående bilmärken. Nicholas Tengelin, VD för Hedin Parts, kommenterar satsningen:

– Vi är stolta över vår kapacitet och erfarenhet inom effektiv lagerhantering och relevanta distributionslösningar. Denna investering i AutoStore är en viktig del av vår tillväxtresa och vår strävan att erbjuda bästa möjliga service till våra partners och kunder.

Förutom installationen av AutoStore, som påbörjades hösten 2023, har Hedin Parts även genomfört omfattande renoveringar av stora kontorsytor på sitt huvudkontor och förnyat fasaden på den centrala logistik- och distributionsanläggningen i Nyköping.

AutoStore – en spjutspetslösning

Genom AutoStore, med 27 robotar som hanterar 40 000 backar, kommer Hedin Parts öka sin lagereffektivitet. AutoStore lagerhanteringssystem styrs av en intelligent mjukvara där robotar utför en optimerad lagerhantering, vilket minimerar plocktider och ökar produktiviteten. För Hedin Parts möjliggör detta en imponerande kapacitet på 950 orderrader per timme, som i sin tur möjliggör mer effektiva leveranser till kunder över hela Europa.

– Hedin Parts genomgår en imponerande tillväxtresa och satsar nu på ett ambitiöst logistikprojekt där vi på Element Logic bistår med en spjutspetslösning. Jag ser fram emot att följa deras automationsresa med fokus på ökad effektivitet och kundnöjdhet, säger Benny Thögersen, Managing Director på Element Logic Sverige

Swisslog Norden växer med nytt, modernt huvudkontor i centrala Göteborg

Swisslog har tecknat avtal med Peab Fastighetsutveckling om ett nytt, modernt nordiskt huvudkontor i Gamlestads Smedja i det dynamiska området Gamlestaden i centrala Göteborg. De nya lokalerna är en viktig pusselbit i Swisslogs fortsatta tillväxt och attraktionskraft som arbetsgivare.

– Med Gamlestads Smedja har vi hittat ett kontor som matchar vår identitet och skapar förutsättningar för ett ännu effktivare arbetssätt. Området erbjuder utmärkta kommunikationer vilket vi ser är en viktig del i att vara en attraktiv arbetsgivare. Det nya kontoret ger oss utmärkta förutsättningar att fortsätta vår tillväxtresa i Norden, säger Johan Kristofferson, Head of Sales Nordic, Managing Director Nordic Swisslog.

Den nybyggda, ljusa kontorsfastigheten består av totalt 13 000 kvadratmeter fördelade på åtta våningsplan, där Swisslog disponerar hela plan sju som är ca 1 600 kvm.

– De nya lokalerna kommer att ge oss en god potential för fortsatt tillväxt och inte minst en miljö som är positiv och lustfylld vilket uppmuntrar till en starkare teamkänsla och kreativitet, konstaterar Kristofferson. 

Gamlestads Smedjan har en stark hållbarhetsprofil och miljöcertifieras med BREEAM (BRE Environmental Assessment Method), nivå Excellent och kommer att förses med solceller och biotoptak, så kallade gröna tak. 

– Vi är glada över att Swisslog väljer att lägga sitt kontor i Gamlestads Smedja. Vi har haft en bra och tät dialog och anpassar kontorsytan efter deras framtida behov, säger Martin Törsäter, Projektchef på Peab Fastighetsutveckling som ingår i Peab, ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsbolag. 

Swisslog beräknas flytta in i de nya lokalerna under januari 2025.