EU öppnar upp för svensk biogas

EU-kommissionen har efter en lång process godkänt Sveriges skattebefrielse av biogas och biogasol, vilket underlättar för de transportföretag som investerat i en omställning och öppnar dörren för fler bolag som vill satsa på biogas. 

Tribunalen vid EU-domstolen ogiltigförklarade i slutet av 2022 EU-kommissionens beslut från två år tidigare om att låta Sverige skattebefria biogas och biogasol för uppvärmning respektive motorfordon till och med 2030. Sedan dess har en fördjupande granskning pågått i kommissionen, och många företag som investerat i drivmedlet har svävat i ovisshet. Nu har Sveriges skattebefrielse dock fått tummen upp av EU.

– Det är ett mycket glädjande besked att kommissionen godkänner skattebefrielsen på biogas. Transportsektorn tar ett stort ansvar i omställningen och många aktörer inom exempelvis kollektivtrafiken och åkerinäringen har investerat tungt i att ställa om. Det är viktigt både för dem och för omställningen i stort då det öppnar dörrar för fler företag som vill satsa, säger Susanne Karlsson, biträdande samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

”Effektivitet och hög tillgänglighet på allt, alltid”

UNIL AS är en leverantör av dagligvaror som ägs av Norges ledande dagligvaruhandel NorgesGruppen. UNIL utvecklar, köper in och levererar koncernens egna märkesvaror, cirka 4 500 produkter som säljs under elva väletablerade varumärken, bland annat Eldorado, First Price och Jacobs Utvalgte. För att säkerställa en hög tillgänglighet och effektiv distribution har företaget centraliserat och automatiserat sin varuhantering. 

Gemensamt för hela UNILs sortiment är att varorna ska hålla en bättre eller jämförbar kvalitet som liknande varumärken, men kosta mindre. 

– Den ekvationen blir möjlig genom att vi har etablerat ett internationellt inköpssamarbete, har en hög operativ effektivitet, låga marginaler och en kostnadseffektiv marknadsföring, säger Jarle Erlandsen Hagen, Head of Supply Chain, på UNIL. 

Den operativa effektiviteten har till stor del åstadkommits genom en centralisering av lagerhållningen och en omfattande automatisering som tog sin början redan 2009. 

– Under 2008 fattades ett beslut om att centralisera en handfull manuella 3PL-lager till ett eget, helautomatiserat distributionscenter i Våler i Sydöstra Norge. Syftet var att säkra vår fortsatta tillväxt, korta ledtiderna och samtidigt skapa en mer kostnadseffektiv distributionslösning, förklarar Jarle.

Hållbarhet och arbetsmiljö prioriterat

Det resulterade i bygget av ett 34 meter högt automatiserat höglager för pallar. Det nya automatiserade distributionscentret betalade sig snabbt vilket ledde till att UNIL 2013 valde att insourca distributionen av fryst mat och bygga ut anläggningen med ett fryslager och ytterligare en sektion för övriga varor. I det kompakta och energisnåla fryslagret sker den manuella hanteringen av frysta livsmedel i en ergonomisk miljö där temperaturen ligger mellan 2-4 plusgrader. 

– Vi har en plockstation dit varor transporteras automatiskt, vilket innebär att personalen inte behöver åka runt med truck och plocka varor i fryslagret. Sen har vi generellt automatiserat många av de tunga och slitsamma momenten vilket är en viktig arbetsmiljöaspekt. Medarbetarna trivs bra här, vilket avspeglas i vår extremt låga personalomsättning, säger Jarle och framhåller att ambitionen är att robotisera och automatisera så mycket som möjligt av de tunga arbetsmomenten. Närmast på tur står tömningen av containrar som än så länge görs manuellt. 

”Unik lokalisering”

Redan i planeringsstadiet av det centrala distributionscentret så var hållbarhet och arbetsmiljö prioriterade aspekter. 

– Lokaliseringen av centret är unik, eftersom det ligger i direkt anslutning till E6 som förbinder oss med Europa och E18 med Sverige och Finland. Sen har vi bara tio minuter till hamnen, Moss Hamn, som är en miljöcertifierad, internationell hamn med containerhantering. Och sjuttio procent av alla leveranser kan vi distribuera inom en timme till ASKOs närbelägna anläggningar, säger Jarle. 

Nettonollutsläpp 2030

Men inte nog med det. De kortväga transporterna mellan UNIL och ASKO sker helt med elektriska fordon – både på väg och till sjöss. Och själva lageranläggningen är också klimatsmart. Exempelvis har taket försetts med solpaneler som genererar mer än femtio procent av anläggningens behov av el, och anläggningens 31 höglagerkranar genererar en stor andel av sitt elbehov själva, i samband med drift. 

– Vi är otroligt energieffektiva och målet för hela vår koncern är att vi ska ha nettonollutsläpp 2030, säger Jarle med ett nöjt leende. 

Mer än fördubblad kapacitet 

Under åren har UNIL fortsatt att växa mycket snabbt med ett utökat sortiment och en ökad efterfrågan i konsumentledet. 2019 fattades därför beslut om att åter bygga ut centrallagret i Våler. Och den här gången rejält. 

– Vi såg att en bristande lagerkapacitet var en risk som kunde försvåra fortsatt tillväxt. Vi hade ett för litet säkerhetslager samtidigt som vår kund ställer mycket höga krav på alla sina leverantörers leveranskapacitet. Eftersom vi dessutom är NorgesGruppens största leverantör i termer av både volym och pengar ställs extra höga krav på vår varutillgänglighet och leveransförmåga, förklarar Jarle. 

Behovet av mer lagerkapacitet blev särskilt tydligt under pandemin då bristen på sjöfartskapacitet ökade ledtiderna från tre till sex månader för många produkter, samtidigt som konsumenterna hamstrade varor som aldrig förr. 2022 skred UNIL till handling och anlitade sin automationspartner Swisslog för en utbyggnad som innebar mer än en fördubbling av det befintliga automatiserade lagret. 

– Valet av Swisslog som vår partner blev naturligt, eftersom vi har haft ett långt och framgångsrikt samarbete ända sedan 2009. Med den omfattande utbyggnaden av distributionscentret har vi fått en konkurrensfördel i form av en ännu lägre hanteringskostnad och en kraftigt ökad kapacitet att under många år framöver möta vår kunds behov av hög tillgänglighet och snabba, pålitliga leveranser, konstaterar Jarle.

Fördubblad kapacitet

Med utbyggnaden ökades antalet pallplatser från 50 000 till 105 000 och antalet höglagerkranar mer än fördubblades, från 15 till 31 samtidigt som nya bansystem adderades. 

– NorgesGruppens snabba tillväxt och de ökade störningarna i den globala handeln gjorde samman￾taget att vi beslutade oss för att utöka kapaciteten så pass mycket. Nu kan vi göra strategiska inköp, det vill säga köpa varor när tillgängligheten är hög och priserna förmånliga. På så vis kan vi köpa in en årsförbrukning av vissa produkter till nytta både för varutillgänglighet och kostnadseffektivitet, säger Jarle och framhåller att de flesta varor har så pass lång hållbarhet så det är inget problem att bygga ett stort buffertlager. 

Fler pallar till lägre kostnad 

Periodvis har UNIL precis som många andra företag haft det svårt att få lagerpersonal, vilket också har varit och är en drivkraft bakom beslutet att automatisera. I dagsläget arbetar 35 personer i lagret, vilket är samma antal som före den senaste utbyggnaden. 

– Med det automatiserade lagret har vi fått en snabb och pålitlig pallhantering samtidigt som vi har ökat vår effektivitet. Med automationen kan vi producera fler pallar med samma bemanning och personalkostnad, säger Jarle och konstaterar att det är viktigt att behålla den befintliga personalen och se till att arbetsmiljön är så bra som möjligt. De 35 medarbetarna i lagret arbetar främst med mottagning och utlastning av gods. Utöver dessa finns det ett tiotal personer som arbetar med olika administrativa uppgifter. 

”En success story”

Ombedd att sammanfatta sina erfarenheter av det senaste samarbetet skiner Jarle upp och konstaterar att han är otroligt nöjd med alltsammans. Ja, allt har gått bättre än han hade önskat säger han. 

– Samarbetet kring det senaste projektet har gått otroligt bra, det är en ”success story”. Den färdiga anläggningen levererades tre månader före avtalad tid och under budget, vilket är ovanligt. Eftersom projektet genomfördes under pandemin var det en bedrift att se till att vår anläggning var i full drift samtidigt som bygget pågick. 

”Ett lager är aldrig stort nog”

Så vad väntar i framtiden vad gäller den fortsatta utvecklingen av det centrala distributionscentret i Våler? 

– Ja, vi får se. Jag har jobbat med detta i fyrtio år och har aldrig upplevt att ett lager är stort nog, säger Jarle med ett skratt och fortsätter:

– Just nu distribuerar vi cirka 560 000 pallar per år, men har kapacitet att frakta en miljon pallar. Så framtiden ser ljus ut. Målet här och nu är att reducera hanteringskostnaden per pall och hamna kring 80 kronor, och det kommer vi lyckas med när volymerna ökar, avslutar Jarle.

Beijer Byggmaterial effektiviserar logistiken med Element Logic

Beijer Byggmaterial har installerat det avancerade robotsystemet AutoStore från Element Logic i sitt nya lager i Eskilstuna. Därmed kan Beijer hantera fler order snabbare och effektivare samtidigt som lagerytan utnyttjas optimalt. 

Beijer Byggmaterial AB, som är en del av STARK Group, är en ledande aktör inom den svenska byggvaruhandeln. Företaget har under lång tid prioriterat effektivitet och kundservice i sina logistiska lösningar. För att möta den växande efterfrågan, installerade Beijer i mars 2024 det avancerade robotsystemet AutoStore från Element Logic, i sitt nybyggda centrallager i Eskilstuna. 

– Vi valde AutoStore för dess unika förmåga att kombinera hög effektivitet med framtidssäkring. Tack vare Element Logic har vi nu en logistiklösning som inte bara möter våra nuvarande behov, utan som också kan växa med oss när vi expanderar, säger Henrik Ehrengren, Supply Chain Director på Beijer Byggmaterial.

AutoStore – kompakt lagring och hög prestanda
AutoStore-systemet är idag en avgörande komponent i Beijer Byggmaterials nya lagerstrategi. Via fem karusellportar kan Beijer Byggmaterial hantera upp till 500 orderrader per timme, vilket har lett till en betydligt snabbare och mer exakt orderhantering. Robotsystemet, som har en kapacitet på 22 000 lådor hanteras av 15 R5-robotar. Dess kompakta design ger också en stor platsbesparing som möjliggör för Beijer att lagra fler produkter på en mindre yta. Detta är särskilt viktigt i en tid när företagets e-handel växer snabbt. 

Framtidssäkrat för att möta kundernas behov 
Med AutoStore-systemet är Beijer Byggmaterial nu bättre rustade än någonsin att möta kundernas behov och leverera byggmaterial snabbt och effektivt över hela Sverige. Systemet är designat för att kunna expandera och anpassas efter framtida behov, med möjlighet att fyrdubbla kapaciteten. 

– Vi är stolta över att ha fått möjligheten att stödja Beijer Byggmaterial med marknadens främsta automationslösning. Systemets flexibilitet och skalbarhet kommer att bidra till att möta företagets växande efterfrågan och borga för fortsatt tillväxt, säger Anders Bohlin, Sales Director på Element Logic.

TGW Logistics passerar i miljard Euro – ökar satsningarna på FoU

Specialisten på materialhantering och lagerautomation, TGW Logistics Group, har nyligen avslutat verksamhetsåret 2023/2024 och för första gången i bolagets historia passerar man 1 miljard Euro i omsättning.

– Vår omsättning ökade med tolv procent och har passerat miljardstrecket för första gången i vår 55-åriga historia. Vi kunde vända resultatet (EBIT) från fjolårets svagt negativa till ett resultat på nästan 30 miljoner euro, säger Henry Puhl, CEO för TGW Logistics.

Jämfört med året innan ökade TGWs budget för forskning och utveckling med 13 procent och landade därmed på drygt 54 miljoner euro, vilket motsvarar 5 procent av koncernens omsättning. Särskilt kommer man prioritera FoU-satsningar på robotar, artificiell intelligens och digitalisering. Särskilt framhålls här bolagets innovativa plockrobot RovoFlex, som gjorde världsdebut våren 2024, som ett föredöme i det fortsatta innovationsarbetet. Nya rön inom artificiell intelligens och kognitiv robotutveckling gör det möjligt för plockroboten att utföra sitt arbete helt självständigt utan mänsklig medverkan.

TGW Logistics är en av de ledande internationella leverantörerna av materialhanteringslösningar. I mer än 50 år har den österrikiska specialisten implementerat automatiserade system – allt från mekatroniska produkter och robotar till styrsystem och mjukvara. TGW Logistics har dotterbolag i Europa, Asien och USA och har mer än 4 500 anställda över hela världen. Under verksamhetsåret 2023/2024 genererade företaget en total omsättning på 1,07 miljarder euro

Bonver Logistics inviger ny lagerlokal i Rosersberg

Bonver Logistics har invigt en ny lagerlokal i Rosersberg, vilket beskrivs som ett betydande steg i företagets fortsatta expansion och satsning på att möta den växande efterfrågan på logistiktjänster med fokus på e-handeln.

Den nya lagerlokalen, som ligger strategiskt nära Arlanda och andra större transportvägar, kompletterar Bonvers befintliga logistiklokal i Gåshaga på Lidingö och stärker bolagets kapacitet att erbjuda skräddarsydda, flexibla och effektiva kundlösningar. Investeringen gör det möjligt för företaget att öka sitt lagerutrymme med 4 500 kvadratmeter och därmed bättre stödja sina kunders växande behov inom e-handel, tredjepartslogistik och andra segment. Med den nya lageranläggningen disponerar Bonver Logistics drygt 12 000 kvm i lageryta med 8 500 pallplatser.

– Det här är ett viktigt steg för oss på Bonver Logistics. Efterfrågan på våra tjänster har ökat stadigt, och den nya lagerlokalen i Rosersberg kommer att ge oss den kapacitet och flexibilitet som krävs för att fortsatt kunna leverera förstklassig service till våra kunder. Vi ser fram emot att stärka vårt erbjudande och fortsätta utveckla långsiktiga partnerskap, säger My Westberg, vVD på Bonver Logistics.

Läget i Rosersberg erbjuder närhet till Stockholm, E4 och Arlanda flygplats, vilket ger snabb och smidig tillgång till både nationella och internationella marknader.

– Vi valde Rosersberg eftersom det är ett oslagbart logistisktläge med närheten till Stockholm, där många av våra kunder finns. Det är också ett område är många logistikaktörer är etablerade vilket får den där klusterkänslan av logistikbolag men också ett närmare samarbete med speditörer och andra partners. Det känns jättekul!, säger Paul Svanfeldt, VD på Bonver Logistics.

Bonver Logistics startades för mer den 30 år sedan och har de senaste åren blivit experter på e-handelslogistik. Företaget erbjuder tjänster inom lagring, distribution, och e-handelslogistik, och arbetar kontinuerligt med att utveckla nya och innovativa lösningar för sina kunder.

Consafe Logistics lanserar ny logotyp

WMS-leverantören Consafe Logistics har efter 21 år valt att uppdatera sin företagslogotyp. Förändringen symboliserar företagets utveckling och ambition att ligga i framkant inom supply chain.

– Vår gamla logotyp har varit en viktig del av Consafe Logistics arv och har hjälpt till att bygga den starka grund vi står på idag. Men våra kunder, marknader och produkter har utvecklats, och det var dags att matcha den nuvarande världen, säger Hélène Rönnmark, marknadschef på Consafe Logistics.

Respekt för arvet

Téo Pavlidis, som har designat den nya loggan, har haft som ambition att utveckla något nytt som samtidigt knyter an till bolagets historia.

– Att designa om en logotyp som har varit en del av vårt DNA i över 20 år är en komplex uppgift. Den gamla logotypen är djupt rotad i företagets historia och bär ett stort känslomässigt värde för våra medarbetare och igenkänning för våra kunder. Vi ville skapa en ny version som respekterar arvet men som också representerar vår framåtblickande strategi, säger han.

Consafe Logistics är ett mjukvaruföretag som designar lagerhanteringssystem och lagerstyrningssystem (WMS & WCS) som gör logistik- och supply chain-företagens lagerverksamhet smartare, mer effektiva och därmed mer hållbara. Bolaget finns i åtta europeiska länder: Belgien, Danmark, Finland, Nederländerna, Norge, Polen, Sverige och Storbritannien, och har sitt huvudkontor i Lund,

”57 procent intresserade av hållbara hemleveranser” 

Den globala leverantören av logistiklösningar, Descartes Systems Group, har publicerat resultaten från en ny studie som undersökte onlinekonsumenters uppfattning om säljande företags hållbarhet i samband med leverans. Studien visar att det finns ett ganska eller mycket stort intresse för hållbara hemleveranser, men att betalningsviljan påverkas av det ekonomiska läget.

2024 Home Delivery Sustainability Report är den tredje årliga studien kring hållbarhet och e-handel, och den visar att 57 procent av de tillfrågade är ganska/mycket intresserade av hållbar hemleverans, men att 89 procent upplever att deras vilja att betala mer för hållbara leveranser påverkas av det rådande ekonomiska läget. 34 procent uppger att de ekonomiska påfrestningarna påverkar intresset för hållbara hemleveranser avsevärt/drastiskt. 

De lovande nyheterna för miljön och e-handelsföretag är dock att 99 procent av de tillfrågade konsumenterna redan gör eller är öppna för att göra mer för att minska sitt miljöavtryck, och 38 procent uppger att de regelbundet eller alltid fattar köpbeslut baserat på produktens eller företagets miljöpåverkan. Genom att erbjuda och utbilda marknaden om hållbara lösningar för den sista milen som sparar pengar för konsumenterna kan återförsäljarna utmärka sig och bygga lojalitet som miljövänliga företag, samtidigt som de driver sin verksamhet mer effektivt. I studien var de främsta leveransalternativen som angavs av dem som var intresserade av att använda mer hållbara metoder att kombinera beställningar till en enda leverans och koldioxidneutrala leveranser (se Figur 1 nedan).

– Trots de ekonomiska påfrestningar som många konsumenter står inför idag, är intresset för att köpa varor från företag med hållbara affärsmetoder, inklusive miljövänliga alternativ för hemleverans, fortsatt stort”, säger Ken Wood, EVP Product Management på Descartes, och fortsätter: 

– Genom att ta vara på denna möjlighet att utbilda konsumenter i alla åldersgrupper om kostnadseffektiviteten i många miljövänliga leveransalternativ kan återförsäljarna bättre differentiera sina tjänster och bygga upp varumärkeslojalitet. Eftersom majoriteten av de miljövänliga alternativen också ökar leveranstätheten och leveranseffektiviteten bidrar de också till att minska transportkostnaderna för återförsäljare.

Hållbart leveransalternativSvarande personer
Kombinera alla mina beställningar under en period till en enda leverans i slutet av veckan57 %
Använda 100 % koldioxidneutrala leveranstjänster56 %
Kombinera alla mina beställningar under en period till en enda leverans när det finns flera leveranser i mitt område53%
Låta säljaren rekommendera det mest miljövänliga leveransalternativet (t.ex. gröna leveranstider)53%
Hämta ut min beställning i en butik51%
Använda en paketbox på en central plats47%
Låt säljaren bedöma miljöpåverkan av alla leveransalternativ46%
Sakta ner leveranserna för att göra dem mer miljövänliga (t.ex. leverera nästa vecka i stället för denna vecka)45%
Betala ett högre pris för produkt/leverans26%
Figur 1: Personer som svarade som är ganska/mycket intresserade av att ta emot leveranser med mer miljövänliga leveransmetoder, exempelvis ovanstående.

Descartes och SAPIO Research har intervjuat 8 000 konsumenter i nio europeiska länder, Kanada och USA för att ge återförsäljare och logistikorganisationer viktiga insikter om miljöns betydelse för konsumenternas köp- och leveransbeslut och hur perspektiven varierar beroende på ålder och geografi. Målet var att få en omfattande förståelse för sambandet mellan hållbarhet, sista milen-leveranser och konsumenternas köpbeteende i olika demografiska grupper, inklusive att bedöma konsumenternas motivation att minska sitt koldioxidavtryck genom miljövänliga hemleveransalternativ samt hur inflation och andra ekonomiska faktorer påverkar konsumenternas leveranspreferenser och beteenden.

”One size does not fit all”

AV BENNY THÖGERSEN

Mitt arbetsliv har nästan uteslutande handlat om lager, logistik och logistikautomation. Allt började när jag var 15 år gammal och jobbade extra som lagerarbetare på ICAs distributionscentral (DC) i Helsingborg.

Det var ett hårt arbete med många tunga lyft, monotona rörelser och repetitiva arbetsuppgifter. Risken för förslitningsskador och olyckor var en realitet och den fysiska miljön i lagren var rent ut sagt bristfällig. Belysningen var undermålig, det var så dammigt så att jag snöt och spottade svart långt efter avslutad arbetsdag. Pallställ med balkar var inte optimalt placerade vilket gjorde att jag, titt som tätt, slog i huvudet när jag plockade kollin. Det var ofta kallt och dragigt – särskilt i kyl- och fryslagret. Trots detta fann jag en glädje i jobbet och möjligheten att börja tjäna egna pengar tillsammans med gemenskapen trumfade arbetets baksidor. I samband med att jag klev ini ett ledarskap så fick jag snabbt, på ett intuitivt plan, förståelse för vikten av trivsel, gemenskap och att ha kul på jobbet. Även i tuffa miljöer går det att skapa en skön känsla på jobbet.

Har blivit mycket bättre

Fyrtio år senare kan jag konstatera att lagerarbetet och lagermiljön har utvecklats en hel del. Arbetsmiljöarbetet har blivit bättre och en

stadigt ökande efterfrågan på lagerpersonal har bidragit till att många av dagens lager verkligen har medarbetarna i fokus. Se bara hur många lager som numera utrustas med mysiga loungemiljöer, gym, bordtennisbord och möjlighet till att chilla eller att ”sällskapsspela” både digitalt och fysiskt. Lagerfastigheterna förses också med mer ljusinsläpp, bättre belysning och har i stort hanterat utmaningen med damm och man har ett annat förhållningssätt till buller. Det systematiska arbetsmiljöarbetet har varit ett stöd i denna utveckling. Visst finns det fortfarande en hel del arbetsuppgifter som är repetitiva och det finns mycket kvar att utveckla vad gäller arbetsmiljö, både fysisk och psykisk. Men vi är definitivt på rätt väg.

Lagerautomation med människan i centrum

Som vd för ett företag som automatiserar lager bidrar jag och mina kollegor till att många slitsamma, repetitiva och tunga arbetsmoment reduceras. Oftast resulterar automatiseringen i att medarbetarna i lagret får nya arbetsuppgifter som är mer stimulerande och som ger ett ökat arbetsinnehåll. Men automatisering kan också göra att de arbetsmoment som fortfarande behöver utföras manuellt blir ännu mer begränsade och därmed monotona. När det blir så jobbar de flesta arbetsgivare idag med mer av arbetsrotation för att öka variationen i arbetet. Man vidtar även åtgärder som minimerar ensamarbete och skapar i möjligaste mån goda förutsättningar för att personalen ska kunna småprata med varandra, lyssna på musik eller en podcast.

Alla är vi olika

Förutom detta gäller det att förstå varandras olika viljor och drivkrafter kopplat till mål och medel, alla är olika. Någon vill snacka med arbetskamraterna, någon njuter av att bara få lyssna på något i sina hörlurar och andra vill få en yrkesmässig utveckling och ta sig an nya arbetsuppgifter, exempelvis planering, ledarskap eller kanske jobba med automation. Långt ifrån alla vill bli chef och få personalansvar. Jag resonerar ofta utifrån mål och medel och kopplar det till vad den enskilde vill på olika arenor. Många medarbetare uppskattar ett enkelt jobb som man ägnar sig åt några timmar, men samtidigt får stor möjlighet att styra över när jobbet utförs och på så vis kan ägna mer av sin tid åt familj och fritidsintressen. Ett typexempel är de många studenter som arbetar i lager på lediga stunder.

Vad kan du som arbetsgivare göra?

Frågan är vad du som arbetsgivare kan göra för att möta medarbetarens viljor och livssituation så att matchen blir så bra som möjligt. Här är 3PL-företaget Nowaste Logistics och deras ledarskap en god förebild för mig. Nowaste Logistics automatiserar och digitaliserar sina många lager i snabb takt och är samtidigt enormt duktiga på att arbeta med att skapa goda förutsättningar för sina medarbetare ur hela arbetslivets perspektiv.

..

Benny Thögersen är vd på Element Logic Sweden

Historisk satsning på infrastruktur, 1 315 miljarder kronor

Regeringen har beslutat om en proposition med historiskt stora satsningar på transportinfrastrukturen i Sverige. Utgångspunkten är att underhållet för det svenska väg- och järnvägsnätet måste stärkas samtidigt som det behövs investeringar i ny infrastruktur. Propositionen bygger på en överenskommelse mellan Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna.

– En väl fungerande infrastruktur är avgörande för att Sverige ska fungera och tillväxten öka. Regeringen satsar stort på underhåll av vägar och järnvägar, men också på nya investeringar. Det bidrar till ett robust och effektivt samt långsiktigt hållbart transportsystem där människors vardag fungerar och företagen kan fortsätta att driva och utveckla sin verksamhet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Regeringen föreslår att den ekonomiska ramen för transportinfrastrukturen ska uppgå till 1 171 miljarder kronor för åren 2026–2037.  Av den summan föreslås 607 miljarder användas för nyinvesteringar i transportsystemet, där cirka 210 miljarder går till drift och underhåll av järnväg och 354 miljarder till drift och underhåll av väg. Till den ekonomiska ram som föreslås i propositionen tillkommer även medel från till exempel trängselavgifter och banavgifter. Sammantaget ger detta en total satsning på transportinfrastrukturen på 1 315 miljarder kronor.

PMI: Minskande orderingång men fortsatt expansiva produktionsplaner

Inköpschefsindex (PMI) för industrin föll i september till 51,3 från 52,6 i augusti och bidrog till att PMI backade mellan andra och tredje kvartalet, vilket indikerar en avmattning i konjunkturen. Orderingången i industrin minskade samtidigt som produktionsplanerna är fortsatt expansiva.

– Det blir allt tydligare att svensk industri pressas av en svagare omvärldskonjunktur och det är framför allt orderingången som vi ser en tydlig inbromsning under hösten, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Delindex för orderingång svarade i september för det största negativa bidraget till PMI-fallet följt av produktion och lager. Nedgången begränsades dock av att delindex för sysselsättning och leverantörernas leveranstider steg under månaden. Trots fallet i orderingången är industriföretagens produktionsplaner för närmaste halvåret fortsatt expansiva. I september steg indexet till 58,1. En viss osäkerhet har dock insmugit sig nu när indexet för tredje månaden i rad är under 60-nivån. Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser noterades i september till 48,6 från 50,8 i augusti, vilket är den lägsta nivån sedan i mars. 

– Fallande råvarukostnader och en starkare krona dämpar industrins behov av att höja priserna mot sina kunder. Det kommer att göra det lättare att fortsätta att sänka styrräntan, säger Jörgen Kennemar.