Ökat behov av nätverksanalys och scenarioplanering

Med fler störningar i supply chains har det blivit nödvändigt att designa försörjningsnätverk på ett mer genomtänkt och robust sätt. En konsekvens av detta är att Supply Chain Design och nätverksanalys har fått ett rejält uppsving under senare år.

– Under lång tid har just-in-time och låga kostnader varit styrande för hur logistiken byggs upp och organiseras. Med tiden har det blivit uppenbart att försörjningskedjorna i många fall är alldeles för sköra, vilket gör att många företag planerar och optimerar sin logistik också med ett risk- och hållbarhetstänkande, säger Anders Bartholin, partner på det nordiska konsultföretaget Langebæk.

För Anders och hans kollegor innebär detta att de får fler uppdrag som handlar om att göra nätverksanalyser där både kostnad, service, risk och hållbarhet ska balanseras på ett optimalt sätt.

– Vi har jobbat länge med nätverksanalyser i samband med lokalisering av lager, där man typiskt gör tyngdpunktsanalyser där hänsyn i första hand tas till kundernas behov av service och kostnads- effektivitet. Med tiden har dock parametrarna blivit fler och logistiken mer komplex.

Ökad dynamik och risk

Förutom den ökade komplexiteten i supply chain med fler beslutsparametrar så blir omvärlden ständigt mer dynamisk, vilket gör det nödvändigt att löpande analysera, planera och re-designa logistiken, kort sagt; att jobba mycket mer aktivt med att analysera och organisera sitt logistiknätverk.

– Förut var det bara kostnader och servicegrad. Numera behöver både risk och hållbarhet inkluderas i analyserna, och även aspekter som arbetsmiljö, ergonomi och returhantering. Nu gäller det att väga in allt detta, vilket även har lett till att företag är beredda att betala lite mer för sin logistik, konstaterar Anders.

Han framhåller även att beslut om logistik och supply chain allt oftare baseras på strategiska mål för klimat, samhällsansvar och andra etiska aspekter. Mål som allt oftare beslutas av top-management och aktieägare.

– Många sätter upp strategiska mål från högsta nivån, vi ser det exempelvis i LYKO där man satt väldigt ambitiösa hållbarhetsmål från ägarnas sida, vilket får en stor påverkan på logistikens utformning. Här gäller det för logistik och supply chain att arbeta hårt för att leverera mot dessa mål.

Scenarioplanering

Sedan ett år har Langebæk ingått ett partnerskap med det amerikanska mjukvarubolaget Optilog Inc. för användning av deras mjukvara Cosmic Frog – ett verktyg som nu används både för att designa och optimera kundernas logistiknätverk och för att göra scenarioplanering.

– Med scenarioplanering kan risker kvantifieras och simuleras och med det som grund kan vi exempelvis hjälpa vår kund att bedöma hur många lager och hubbar som behövs, var de ska placeras och vilka volymer av varje produkt som behöver lagras på respektive plats. Allt givet en viss kostnad, servicegrad och risk och en förståelse för hur detta samspelar, förklarar Anders och framhåller att mjukvaran även visar effekterna av ifall en viss risk faktiskt skulle inträffa, vilket gör det möjligt att utveckla beredskapsplaner som reducerar de negativa effekterna.

Men hur svårt kan det vara? Behövs verkligen avancerade mjukvaror för att fatta beslut om var ett lager eller en logistikhub ska lokaliseras? För Anders är svaret ett rungande ja.

– Om du har en väldigt enkel struktur, med ett fåtal kunder och leverantörer så kan du gott använda excel, men när komplexiteten ökar så behövs definitivt en smart mjukvara för att kunna modellera och simulera olika situationer. Att göra detta i excel tar extremt mycket längre tid och med en mjukvara av den typ som vi använder kan du mycket snabbt göra beräkningar som tar hänsyn till faktorer som kundernas och leverantörernas lokalisering, ledtider, transportkostnader, utsläpp, servicegrader och risk, och utifrån detta modellera olika upplägg och få autogenererade förslag för den optimala designen av nätverket.

Spetskompetens inom lagerutveckling

Mjukvaror för design av logistiknätverk är inget nytt, men behovet och nyttan av omsorgsfulla analyser är större än någonsin i en tid när riskminimering, hållbarhet och effektivitet är högprioriterat. Anders förklarar att Cosmic Frog är en bred plattform för design av supply chain, från sourcing till produktion, lager, distribution och transport, där hänsyn tas till kostnader, risker och resiliens. Eftersom Langebæk har spetskompetens inom lager har mjukvaran hittills främst använts för att identifiera bästa möjliga lagerlokalisering och struktur.

– Just nu gör vi en nätverksanalys för en reservdelsdistributör i Danmark, där vi analyserar var man bör förlägga sina micro-fulfilment centers med hänsyn till transportavstånd med elfordon. Det är ett jättespännande projekt där vi har en enorm nytta av att snabbt kunna testa olika upplägg, säger han och ger exempel på andra typer av nätverksanalyser:

– Andra exempel är en analys av vad det kostar och vilken tid det tar att transportera containrar från Asien givet att Suezkanalen är blockerad. Kanske leder analysen till slutsatsen att det är bättre att hitta mer marknadsnära leverantörer. En annan typisk situation är när ett nordiskt företag ska expandera i Europa och behöver analysera ifall det krävs ytterligare ett centrallager i Europa, och vad gör vi i så fall om det saknas kapacitet i det ena lagret. Sånt här kan verktyget blixtsnabbt hjälpa oss att beräkna, säger Anders.

Säkrad leveransförmåga

Så gott som alla företag strävar ständigt efter att hitta rätt balans mellan service, kostnad, hållbarhet och resiliens. Och viktigast av allt tycks just nu vara ambitionen att säkerställa sin leveransförmåga och servicegrad menar Anders.

– Nummer ett är just nu önskan att säkra leveransen av sina ingående produkter i rätt tid för att kunna hålla sina egna kundlöften. I andra hand så vill man jobba med sin hållbarhet genom att ha rätt fyllnadsgrader, minimera luft och tomkörningar och därmed sänka kostnader. Och allt detta handlar om att hitta den optimala balansen vid varje given tidpunkt. Det är ett ständigt pågående arbete som aldrig blir färdigt.

Supply Chain Design är en process som används för att bygga, modellera och analysera en försörjningskedja med syftet att förstå och bedöma kostnader, tider, möjlig- heter och risker med att leverera varor och tjänster till marknaden. Konceptet inbegriper all förflyttning och lagring av råmaterial, komponenter och färdigvaror från leverantör till användning/konsumtion. I det flödet ingår därmed planering, implementering och kontroll av alla ingående aktiviteter i försörj- ningskedjan. I analysen ingår leverantörer, tillverkningsenheter, lager, distribution, kunder för att skapa en förståelse för den verkliga kostnaden för att leverera till varje kund. Med en systematisk planering, analys och utveckling förbättras den egna verksamhetens kundservice och kundtillfredsställelse och service och kostnader balanseras så pass optimalt som möjligt.

Oracle lanserar nya funktioner i sin supply chain-plattform

Oracle  introducerar nu nya funktioner i den molnbaserade mjukvaruplattformen Fusion Cloud Supply Chain & Manufacturing (SCM). Syftet uppges vara att öka effektiviteten i kundernas globala försörjningskedjor.

Nya funktioner har tillförts i Oracles TMS, OTM och i Oracle Global Trade Management, som båda ingår i Oracle Cloud SCM. I ett pressmeddelande konstaterar Oracle att flexibla och effektiva processer för att snabbt kunna anpassa sina försörjningskedjor till en föränderlig omvärld är avgörande för logistikansvariga.

– De senaste åren har varit tuffa för globala logistikverksamheter, och många företag har kämpat med att anpassa och skydda verksamheten från störningar. Med Oracle Cloud SCM kan företag hantera globala transport-, handels- och distributionsprocesser på ett smidigt sätt. De kan förbättra verksamhetens hastighet och precision, optimera servicenivåerna, åtgärda regelefterlevnaden och minska konsekvenserna av avbrott i logistikkedjan. säger Srini Rajagopal, Vice President of Logistics Product Strategy på Oracle.

Bland de nya funktioner som adderats i Oracle Transportation Management och Oracle Global Trade Management kan nämnas utökade beslutstödsfunktioner som ger kunderna möjligheten att kombinera transport- och handelsdata med andra operativa data, utökade möjligheter att modellera logistiknätverk som hjälper logistikansvariga att skapa modeller för olika scenarier samt en uppdaterad mobilapp för Oracle Transportation Management med bland annat stöd för tredjepartsleverantörer av transporttjänster.

PEQ blir huvudägare i Inquire

Private Equity-bolaget PEQ blir huvudägare i 4PL-bolaget InQuire. Med PEQ som ägare får InQuire möjlighet att utveckla sin modell för hållbar transportlogistik uppger företagen i ett pressmeddelande.

– Tillsammans med PEQ och våra kunder kan vi skapa skaleffekter genom att bygga transportnätverken större. En enskild varuägare klarar inte alltid att hålla optimal fyllnadsgrad, men med gemensamma leveranser skapar vi stora värden för kunderna, säger Björn Paulsson, delägare och grundare av InQuire.

Genom att sänka kundernas kostnader, öka leveransservicen, minska miljöpåverkan och förbättra chaufförernas arbetssituation, ansvarar Inquire för logistiken åt stora transportintensiva aktörer som Elgiganten, Åbro och Maxbo. På PEQ ser man stora möjligheter för Inquire och väntar sig en god utveckling av det delägda bolaget.

– InQuire uppfyller våra krav för en långsiktigt hållbar investering med stor marknadspotential. De arbetar hållbart, transparent och använder ny teknik. Deras egenutvecklade mjukvaruplattform för transportoptimering i kombination med en affärsmodell som utmanar dagens traditionella standard, är något som vi tillsammans med befintlig ledning och grundare kommer fortsätta att utveckla. Vi ska erbjuda marknadens mest resurseffektiva leveranser, säger Oscar Ripa, Investment Manager på PEQ.

InQuire äger inga lastbilar eller är knutna till några transportörer, vilket är det vanliga i branschen. Affärsmodellen bygger på att man tar betalt för volymer och flöden i stället för antalet transporter, vilket skapar incitament att optimera transporterna med fulla lastbilar både tur och retur.

– Har man lyckats få konkurrerande varumärken som Åbro Bryggeri, Kopparberg och Krönleins Bryggeri, att leverera sina drycker till restauranger och systembolag i samma lastbilar, för att hålla nere kostnader och minimera koldioxidutsläppen, är man en aktör med stort försprång i en bransch som måste förändras för att överleva, säger Oscar Ripa.

Köpeskillingen och PEQs förvärvade andel av Inquire har inte offentliggjorts.

SCE #1 2024

TEMA: RESILIENS OCH HÅLLBARHET

  • Intervju med professor Alan McKinnon: ”Många överförenklingar om resiliens och hållbarhet” 
  • Ökat behov av nätverksanalys och scenarioplanering med Anders Bartholin
  • Hållbarhet och totalförsvar – en oslagbar kombination! av Freddy Jönsson Hanberg 
  • ”Långsiktiga partnerskap till nytta för både ekonomi och miljö” med Niklas Jalkner och Peter Melin
  • Transportbranschens elektrifiering – behöver näringslivet göra hela jobbet? med Annemarie Gardshol och Mats Abrahamsson
  • Ökade krav på hållbart företagsbeteende, av Mats Nilsson
  • Nya globala handelsmönster i jakten på ökad resiliens, av Stefan Karlöf
  • Resursdelning för grönare logistik, av Niklas Simm
  • Och en hel del annat!

ICA minskar sina utsläpp från sjötransporter med 80 procent

ICA Sverige har slutit avtal med A.P. Möller-Maersk för transport av cirka 1 800 containrar årligen genom Maersks sjötransportlösning ”ECO Delivery Ocean” som ersätter fossila bränslen med biobränslealternativ.

Avtalet gäller transporter av både livsmedel och övriga varor som ICA köper in från Asien, Syd- och Nordamerika samt Afrika. Genom det nya avtalet beräknas ICAs utsläpp från sjötransporter att reduceras med minst 80 procent, motsvarande 3 500 ton CO2e årligen. ICA har sedan tidigare ett samarbete ned Maersk gällande sjötransporter från Asien, Syd- och Nordamerika samt Afrika. Nu utökas samarbetet för att minska det klimatavtryck som transporterna medför. Genom de nya ECO Delivery-avtalen reduceras utsläppen från de sjötransporter som utförs av Maersk för ICA med minst 80 procent, vilket motsvarar en reduktion på cirka 3 500 ton CO2e under 2024. Dessutom kommer dragningar av containers mellan hamnen och ICAs lossningsenhet i Arendal att utföras av en eldriven lastbil.

– Vi har länge arbetat aktivt med att minska utsläppen från ICAs landtransporter med hjälp av olika fossilfria drivmedel, förbättrad transportoptimering och användning av järnväg. Nu tar vi också steget att reducera utsläppen från våra sjötransporter vilket känns fantastiskt bra! Att vara med tidigt i omställningen för sjöfrakter innebär också att vi bidrar till teknikutvecklingen för hela branschen, säger Emma Lindström, logistikdirektör ICA Sverige.

Personalbristen inom transport och logistik påverkar företagens resultat

Branschstudien ”How bad is the supply chain and logistics workforce challenge?” från Descartes visar på ett tydligt samband mellan hur företag inom tillverkning, distribution, detaljhandel, transport och logistik lyckas behålla sin logistikpersonal och företagens resultat.

– Det är tydligt att företagens brist på kvalificerad personal påverkar det finansiella resultatet, servicen gentemot kunderna och möjligheten att hantera högsäsongerna på ett bra sätt. Här behöver företagen inom transport och logistik jobba medvetet med sin rekrytering och ha ett agilt förhållningssätt till den skiftande efterfrågan som råder på olika marknader, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.

Studien genomfördes i slutet av 2023 i samarbete med SAPIO Research. Totalt intervjuades 1 000 personer som är verksamma inom tillverkning, distribution, detaljhandel, transport och logistik. Utöver respondenter från Sverige, Norge, Danmark och Finland fanns även deltagare från flera europeiska länder samt USA och Kanada. Resultaten visar att det är företag i transportbranschen och inom lagerverksamhet som lider mest av personalbristen.

– Trots minskad ekonomisk tillväxt har den allmänna uppfattningen varit att bristen på arbetskraft skulle avta de senaste åren, men det verkar inte stämma. Det bekräftas av att 76 procent av de tillfrågade anger att det råder betydande brist på kvalificerad personal, berättar Lars Persson och framhåller att undersökningen visar att företag inom supply chain och logistik kämpar med att rekrytera kvalificerad personal. En utmaning som kommer att fortsätta även framöver.

Studien tittade bland annat på personalomsättningen. Resultatet visade att andelen företag inom transportsektorn med hög personalomsättning  ökade från 61% till 65%, medan företag med lägre personalomsättning såg en minskning från 61% till 57%. I Norden (70 %) och Frankrike (68 %) var andelen företag som upplevde transportverksamheten som mest drabbad av personalbrist, högre jämfört med andra regioner.

Nya globala handelsmönster formas i jakten på ökad resiliens

AV STEFAN KARLÖF

De senaste åren har störningarna i de globala försörjningskedjorna lett till en ökad benägenhet att flytta tillverkning från Kina till andra tillverknings- och sourcingmarknader. Huvudsyftet är att korta ledtider, etablera fler alternativ och därmed reducera risk samt i bästa fall bli mer klimatsmart på köpet.

Den här generella trenden leder till nya globala handelsmönster. Bortsett från att handeln mellan Ryssland och stora delar av den demokratiska världen är närmast utraderad är det tydligaste mönstret att handelsutbytet mellan Kina och USA liksom mellan Kina och Europa minskar stadigt. Det visar bland annat en rapport från New York University Stern School of Business och DHL (2022). I rapporten kan man se att andelen varor som USA importerar från Kina minskade från 21,6 procent till 16,6 procent under perioden 2017-2022. Även exporten från USA till Kina minskar sakta, från 8,4 procent till 7,3 procent under samma period.

Europa lämnar Kina

Samma utveckling pågår vad gäller handeln mellan Europa och Kina. Många europeiska företag väljer att flytta sin tillverkning från Kina till den egna hemmamarknaden eller till något annat land. Enligt Europeiska unionens handelskammare i Kina väljer nu många europeiska företag att att lämna landet på grund av en ökad pessimism vad gäller Kinas ekonomiska och demokratiska utveckling. En aktuell studie från Accenture (Resiliency in the Making, 2023) visar att 72 procent av de 1 230 tillfrågade bolagen i studien uppger att de avser att börja tillverka och sourca från flera geografiska marknader (multisourcing) under de kommande tre åren, att jämföra med att endast 42 procent av företagen gör detta idag.

Regional sourcing

Över hälften av brittiska, tyska och italienska tillverkande företag, 53, 54 respektive 53 procent, uppger att de avser att köpa merparten av sina nyckelkomponenter från regionala leverantörer senast 2026. Och hela 91 procent av franska tillverkande företag planerar att producera sina produkter i samma region där de säljs, senast om två år. Det är mer än en fördubbling av dagens situation där 44 procent av de franska tillverkande företagen producerar och säljer i samma region. Den här ambitionen finns hos alla tillverkande företag i Europa oavsett land. Accentures studie visar också att närhet till kundmarknaderna blir allt viktigare. 65 procent av de tillfrågade företagen avser att sourca och tillverka regionalt 2026, att jämföra med de 38 procent som gör det i dagsläget.

USA väljer Mexiko

USAs minskade handel med Kina har bidragit till att Mexiko under förra året blev USAs största importmarknad, samtidigt som importen från Kina föll med hela 20,3 procent. Höga tullar och geopolitiska osäkerheter bidrar till att Kina allt oftare väljs bort som tillverkningsland till förmån för Mexiko, Indien och olika länder i Sydostasien, exempelvis Vietnam, Singapore, Malaysia och Indonesien. I en färsk studie från Boston Consulting Group (BCG) lyfts Mexiko, Indien och Sydostasien fram som tre särskilt konkurrenskraftiga tillverknings- och sourcingmarknader. De har alla en attraktiv kostnadsstruktur, god tillgång till arbetskraft och en beprövad kompetens och förmåga inom en rad olika branscher.

Beredda att betala för ökad stabilitet

BCG lyfter även fram Turkiet och Marocko som exempel på andra intressanta tillverkningsländer som är konkurrenskraftiga, har gott om arbetskraft och dessutom ligger nära EUs marknader. Låga kostnader är fortsatt en avgörande drivkraft för var företag väljer att tillverka och sourca, men BCGs studie visar att korta ledtider, stabila affärsmiljöer och en ökad flexibilitet och resiliens även är viktiga parametrar. De tillfrågade beslutsfattarna i undersökningen uppgav att de var villiga att minska sina bruttomarginaler med mer än 2 procent för att få kortare ledtider och en garanterad tillgång till arbetskraft. De var även villiga att betala mer för att få en bättre stabilitet och en väl fungerande logistisk infrastruktur.

Minskad risk och ökad resiliens

Alla dessa exempel ger en tydlig indikation av hur världens handelsmönster omformas med målet att bygga mer robusta supply chains. Efter flera år av tilltagande störningar och leveransproblem i de globala försörjningskedjorna väljer många företag att se över och re-designa sina försörjningsnätverk – ofta med målet att etablera fler alternativa leverantörer och sourcingmarknader. En ytterligare bidragande faktor bakom beslut att flytta produktion och inköp är en ökad ovilja att göra affärer med auktoritära diktaturer som Kina och Ryssland, och i stället satsa på att göra affärer med vänligt sinnade länder som har likartade värderingar.

Stefan Karlöf är chefredaktör för Supply Chain Effect

Adlibris satsar på AutoStore 

I Adlibris nya automatiserade logistiksatsning väljer man att investera i robotsystemet AutoStore från Element Logic. En strategisk satsning med målet att befästa Adlibris position som en av Nordens ledande e-handlare.

Adlibris, som är en del av Bonnier Group, är Nordens största nätbokhandel med bland annat 13 miljoner boktitlar. Man strävar ständigt efter att optimera sina logistikflöden och säkerställa en kundleverans i högsta klass. Ett led i detta är satsningen på utbyggnaden av företagets logistikverksamhet i viktiga e-handelsklustret Morgongåva, utanför Uppsala.

Adlibris har tecknat ett 10-årigt avtal med Företagsparken i Morgongåva, för att bygga ut sin logistik med nya lokaler. Som en viktig del i utbyggnaden satsar man på den senaste tekniken för logistikautomation, AutoStore. Robotsystemet levereras och installeras av Element Logic. 

– I och med valet av Element Logic får vi en beprövad, erfaren och flexibel automationsleverantör som gör oss ännu bättre på att erbjuda våra kunder en leveransupplevelse i toppklass. Investeringen stärker vår position som en av de ledande e-handlarna i Norden och den största bokhandeln, säger Jonas Karlén, vd för Adlibris.

Effektivare kundleverans
Målet med den högautomatiserade AutoStore-lösningen är att öka leveransprecisionen för att kunna erbjuda en ännu effektivare kundleverans, samtidigt som man ökar lönsamheten.
Element Logics installation består av en AutoStore-grid med en kapacitet på 65 000 lådor. Initialt fylls den med 60 000 lådor som hanteras av 150 robotar, där plock och inlagring sker vid 37 portar. Effektiviteten beräknas hamna på 4 300 orderrader/h.

– Adlibris leder utvecklingen inom bokhandelsbranschen och därför är det naturligt att man väljer att satsa på skalbara och effektiva automationslöningar för ökad kundnöjdhet och lönsamhet. Vi ser fram emot att vara med och optimera deras logistikverksamhet i Morgongåva; en otroligt spännande e-handelshub där vi på Element Logic idag har en stark position, säger Benny Thögersen, Managing Director på Element Logic Sweden.

RFID-lösning för ökad leveranskontroll

Modexpress, specialister på globala leveranser av mode, har implementerat en lagerlösning med RFID, Zetes Medea, för kontroll av beställningar från kunden Suitsupply, uppger Zetes i ett pressmeddelande. Genom att optimera lagerprocesserna kan många fler beställningar verifieras med betydligt mindre hårdvara.

Med den nya lösningen verifieras EPC-koderna (Electronic Purchasing Code) för alla kläder och accessoarer genom skanning av en RFID-tagg som uppges ha en noggrannhet på 99,7 procent. Modexpress levererar logistiktjänster till modeföretag och har sju lager i Nederländerna, en yta på 165 000 m2 och 800 anställda. Suitsupply, som de senaste femton åren varit en storkund till Modexpress, bad företaget att implementera en lösning med RFID-teknik för att kontrollera all produkters EPC-koder vid leverans av beställningar. För detta ändamål har en automatiserad lösning bestående av programvaran ZetesMedea och Zebra RFID-hårdvara implementerats. Via programvaran överförs alla skannade koder automatiskt till Modexpress ERP. Alla data delas sedan i realtid med Suitsupplys system för hantering av beställningar.

– Modexpress kontaktade oss för att de ville ersätta en RFID-lösning som de använde för att kontrollera B2B-beställningar från Suitsupply. Genom att bidra med idéer för tänkbara optimeringar eftersom högsäsongerna för hantering av B2B- och B2C-beställningar skiljer sig åt, har vi lyckats öka effektiviteten avsevärt för all verifiering av beställningar, säger Paul Lankhout, Country Manager på Zetes.

Boozt bygger nytt megalager

När Boozt i torsdags presenterade sin kvartalsrapport för Q4 2023 stod det klart att både omsättning och resultat hade fått ett rejält lyft under 2023 och att tech- och modekoncernen planerar för ännu ett jättelager i Ängelholm.

Boozt´s nettoomsättning landade på 2 993 miljoner kronor vilket innebär en ökning på 23 procent jämfört med året innan. Rörelseresultatet uppgick till 230 miljoner kronor, en ökning med 60 miljoner jämfört med 2022. Men minst lika intressant är att Boozts CFO, Sandra Gadd, i samband med en intervju i E-handel.se avslöjar att bolaget planerar att bygga ännu ett jättelager i Ängelholm, med fördubblad kapacitet jämfört med det befintliga högautomatiserade lagret.

– Vi behöver mer kapacitet helt enkelt och vårt gamla lager kan inte byggas ut mer för det inte finns mer plats på den tomten helt enkelt. Så nu bygger vi ett nytt på en tomt som är 88 000 kvadratmeter, uppger Sandra Gadd, och meddelar att ambitionen är att det nya megalagret ska stå färdigt under 2026.