PMI juli: ”Svensk industri växlar ner”

Den pålitliga konjunkturbarometern PMI (Purchasing Managers Index) visar för juli att svensk industri växlar ner från höga produktionsvolymer och ligger givet läget i världen kvar på en förhållandevis hög nivå. PMI-total noterades till 53,1 i juli från 53,6 i juni och är därmed på den lägsta nivån på två år.

– Utvecklingen befäster bilden av en avtagande tillväxttakt i industrin, vilket också har lett till ett dämpat pristryck från leverantörsledet, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.

Pristrycket i leverantörsledet sjunker

Delindex för sysselsättning svarade för det största negativa bidraget till nedgången i PMI-total följt av produktion medan orderingång, leveranstider och inköpslager bidrog positivt till totalindexet. Produktionsplanerna sjönk marginellt i juli till 61,8 från 62,0 i juni. Efter nedrevideringarna i vintras i och med Rysslands invasion i Ukraina har produktionsplanerna legat kvar på förhållandevis höga nivåer med tanke på det osäkra konjunkturläget och omslaget i penningpolitiken. Enligt barometern fortsätter pristrycket från leverantörsledet att sjunka. I juli föll index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser till 61,5 från 73,1 i juni, en nedgång med drygt 36,5 indexenheter från toppnivån i oktober 2021.

– Det här kan vara ett tecken på att vi går mot ett lägre pristryck från producentledet som på sikt kan dämpa den redan höga inflationen, konstaterar Jörgen Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. 

Mattias Norin, VD Sonat Group: ”Vi ska vara mångdubbelt större om fem år”

AV STEFAN KARLÖF

På Aktiespararnas evenemang Stora Aktiedagen presenterade Mattias Norin, vd för Sonat Group, bolagets framtidsplaner och målsättning att börsnoteras. Det var i december 2021. Mindre än tre månader senare utbröt ett storkrig i Europa. Noteringen har därmed fått skjutas på framtiden, men Sonats höga ambitioner kvarstår.

Sonats historia började redan vid millennieskiftet då företaget bildades av Kjell Rundqvist, Magnus Klefbom och Lars ”Sollo” Bäckman. Grundarna såg ett stort behov av mer välutvecklade logistik– och försörjningsnätverk i näringslivet och upplevde att det ofta saknades både resurser, fokus och adekvat kompetens för att driva logistiken och varuförsörjningen. Den grundidén har visat sig ännu mer riktig idag, i en tid präglad av globala försörjningsproblem, alltmer krävande och illojala kunder och konsumenter, höga hållbarhetsambitioner och ett mer cirkulärt tänkande i hela samhället.

– Vi har väldigt starka tjänster och nöjda kunder idag. Nu ska vi bredda och tydliggöra vårt erbjud- ande och arbeta fokuserat med vår positionering, marknadsföring, sälj och digitalisera ännu mer av vårt arbete, säger Mattias Norin samtidigt som han försäkrar att den resan redan är på god väg, och att målbilden är att vara ett mångdubbelt större företag om fem år.

Skräddarsydda supply chain-lösningar

Lite förenklat uttryckt så erbjuder Sonat skräddarsydda supply chain-lösningar till detaljhandel/e-handel och tillverkande industri samt konsulttjänster inom supply chain management i dotterbolaget Sonat Consulting. Men vad betyder det i praktiken? Det kan exempelvis vara att ta ansvar för logistikdesign, utveckling och drift av allt som rör kundresan efter köp hos ett e-handelsföretag. Eller att säkra ett pålitligt, kostnadseffektivt och hållbart inflöde av komponenter till en eller flera produktionsenheter. Utöver Sonats medarbetare och deras kompetens och erfarenhet så är viktiga förmågor att med systemstöd av olika slag både skapa transparens i flöden och att samla in och använda data på ett smart och värdeskapande sätt. Att ligga på framkant i digitaliseringen av supply chain har på senare blivit ett högprioriterat område, där Sonat satsar betydande resurser. Just överblicken och synligheten är den faktor som skapar förutsättningar för allt från kundnöjdhet till resurs– och kostnadseffektivitet, förutsägbarhet, motståndskraft och flexibilitet.

Snabb organisk tillväxt

Själv har Mattias arbetat i Sonat i sammanlagt fjorton år i olika roller, men med viktiga avbrott som givit honom perspektiv och nya erfarenheter.

– Jag hade aldrig kunnat ta vd-rollen i Sonat om jag inte varit borta från verksamheten ett antal år. Dels behövde jag få perspektiv, dels fick jag möjlighet att jobba i ett noterat IT-bolag och se hur de jobbar med allt från affärsmodeller till sälj, affärsutveckling och organisation. Den erfarenheten är helt avgörande för det arbete som jag och mina medarbetare nu driver, förklarar han.

”Stolt över vad vi åstadkommit”

När Mattias 2020 tog över ledarskapet i Sonat började han med att i grunden omorganisera verksamheten, anställa ett antal nyckelpersoner och utse en ny, mindre och mer effektiv ledningsgrupp. Sedan dess har företaget vuxit organiskt med 50 procent. Det är rekord i företagets historia, som präglats av både upp- och nedgångar.

– Jag är jättestolt över vad vi har åstadkommit. Vi är idag större än vad vi någonsin varit tidigare, har en bredare kundbas och är riggade för fortsatt tillväxt, både organiskt och genom förvärv. Under företagets tjugoåriga historia var länge den dominerande kunden Svenska Retursystem, men i takt med att det uppdraget började avvecklas för några år sedan så har vi fått en förnyad energi och ett helt nytt säljdriv i företaget.

Mattias förklarar att grunden för omorganisationen var att få mer säljkraft, mer säljtid och större flexibilitet och fokus på effektivitet. I dag är företaget mer sälj- och kundorienterat än någonsin tidigare understryker han.

– Vi har blivit bättre på att ligga nära marknaden och förstå våra kunders behov och utveckla våra tjänster och vår kompetens baserat på den förstå- elsen. Detta är en av huvudförklaringarna till den lönsamma tillväxt och i övrigt positiva utveckling som vi haft under senare år.

Fördubblat antal kunder

Men det är inte enbart företagets omsättning som har ökat. Antalet kunder som outsourcar kundsupport och supply chain-funktioner till Sonat har ökat från 12 till 20, dvs. närapå en fördubbling, som skapar en helt annan stabilitet i den fortsatta tillväxtresan.

– Nyförsäljning är en utmaning och det tar tid, men vi har lyckats skapa en organisation som är mer marknads- och säljorienterad och som jobbar mer systematiskt, professionellt och på ett enklare sätt än tidigare. Till stor del handlar det om att vi har fått in nya medarbetare, med andra perspektiv som har påverkat hela verksamheten. Samtidigt har hela marknaden för logistik och supply chain blivit het, vilket få kunde förutse för bara fem år sedan, säger Mattias.

Tydligt fokus på branschutmaningar

Sedan ett par år har Sonat organiserat sin verksam- het utifrån de båda affärsområdena Commerce och Manufacturing och utvecklar löpande tjänster inom dessa båda områden. Det är ett arbete som har pågått några år och som har gett tydliga resultat. I affärsområdet Commerce ingår detaljhandel i vid mening, det vill säga både e-handel och traditionell butikshandel. I Manufacturing riktas tjänsteutbudet mot tillverkande företag. Den här tydligheten och positionering ser Mattias som en viktig framgångsfaktor i kombination med ett antal typiska supply chain-utmaningar som de båda kundsegmenten står inför.

– Det finns ett antal väldigt uppenbara utmaningar som detaljhandeln och e-handeln står inför, och detsamma gäller för den tillverkande industrin. För e-handeln handlar det om att hantera snabb volymtillväxt och säkra kundernas lojalitet genom en högklassig upplevelse efter att de har tryckt på köp- knappen. Den traditionella butikshandeln har sina typiska utmaningar, särskilt kring en snabb och precis påfyllnad och tillverkande bolag står inför försörjningsutmaningar, komponentbrist, krav på snabba leveranser och så vidare. Oavsett bransch så ökar dessutom hållbarhetskraven, konstaterar Mattias.

E-handelslogistik

En nisch som har vuxit mycket i kölvattnet på den snabbväxande e-handeln är just olika supporttjänster efter kunden har gjort sitt köp. Här stöttar Sonat bland annat företag som NK, Varner och Byggmax.

– E-handlare behöver ofta hjälp med att säkerställa en väl fungerande kundkommunikation, logistik, leverans och inte minst returhantering. Många e-handlare är duktiga på att bygga snygga webbutiker, sälja och marknadsföra, men det saknas många gånger den nödvändiga logistikkompetensen, säger Mattias.

Även de stora detaljisterna behöver hantera sin logistik på ett mer förfinat sätt när köpmönstren utvecklas och förändras i samspel mellan det digitala och det fysiska. Här ökar exempelvis kraven på att verka mer enhetligt mellan de olika säljkanalerna.

Ny tid för Supply Chain och logistik

Sammantaget har olika omvärldstrender ökat både behovet av och insikten om vikten av en högklassig och pålitlig supply chain management och logistik. Kanske kan man säga att tiden har hunnit i kapp den grundtanke som fanns i Sonat redan för tjugo år sedan.

– Omvärldsutvecklingen gynnar oss helt klart. Vi blir numera kontaktade av en helt ny typ av personer och befattningshavare som normalt inte jobbar med logistik och supply chain, men som inser hur viktiga dessa frågor är, förklarar Mattias.

På hållbarhetsområdet är Sonats kompetens inom design av försörjningsflöden och transportupphand ling uppenbara tillgångar med stor inverkan på kundernas miljömässiga hållbarhet. Dessutom har allt fler företag anammat ett mer cirkulärt tänkande vilket gör att fler produkter behöver omhändertas, returneras eller återvinnas på ett ansvarsfullt sätt. Mattias konstaterar att hållbarhetsfrågorna är komplexa, men att det finns förväntningar och krav från både konsumenter och samhälle som numera gjort hållbarhet och cirkulärt tänkande till en självklarhet.

– Det var länge sen hållbarhet mest handlade om ”greenwashing” och image. Hållbarhetsfrågorna är en integrerad del av allt vi gör idag och en betydan- de förbättringspotential finns i olika delar av supply chain, vilket är enormt inspirerande och roligt för oss, konstaterar Mattias.

––––––

Om Mattias Norin

Utbildning: Civilingenjör Industriell Ekonomi, Chalmers.

Karriär: Managementkonsult Accenture, Affärsområdeschef Technia samt ett antal andra ledande befattningar inom Sonat.

Familj: Gift och två barn, 16 och 12 år samt hunden Pelle.

Intressen: Alpin skidåkning, golf, matlagning.

Främsta levnadsregel: Gör ditt bästa – det räcker så.

Bästa ledarskapsråd: Föregå med gott exempel och snåla inte med berömmet!

Om Sonat

Sonat är ett kunskaps- och tjänsteföretag verksamt inom supply chain management, logistik och customer support med tjänster inom såväl konsulting som oursourcing. Bolaget är en partner på såväl strategisk, taktisk som operativ nivå. Med tjänsterna tar Sonat ett helhetsansvar från framtagning och utveckling av strategier till implementering och drift. Outsourcingsverksamheten fungerar som kundernas interna avdelning för bland annat varustyrning till butiker, kundservice, transportplanering, materialanskaffning och kontrolltorn för både e-handel och B2B. Sonat har totalt ca 125 anställda och omsätter ca 100 MSEK

page22image135400640

Ingka Group (IKEA) investerar ytterligare 31 miljarder i butiks- och logistikutveckling

Ingka Group, som äger merparten av världens IKEA-varuhus, uppger i ett pressmeddelande att man fattat beslut om att investerar motsvarande 31,5 miljarder kronor (3 miljarder euro) i nya och befintliga butiker. Det i tillägg till de drygt 20 miljarder som har investerats de senaste tre åren. Syftet är att bättre möta den ökande e-handeln, konsumenternas nya köpmönster och skapa en effektivare logistik och leverans. De traditionella varuhusen kommer i ökad utsträckning att fungera som automatiserade lager varifrån online-order kan skickas snabbt och kostnadseffektivt.

Att skicka onlineköp från IKEA-varuhusen utanför stan kommer att innebära snabbare och billigare leveranser, med lägre utsläpp, än med frakt från några få centrallager. Eftersom näthandeln fortsätter att öka snabbt är fysiska IKEA-varuhus fortfarande en viktig del av återförsäljarens affärsmodell – sedan september förra året har 16 nya IKEA-kontaktpunkter, stora som små, redan öppnat och fler är planerade.

– Mer än någonsin tidigare vill vi optimera vårt nätverk av butiker för att kunna tillgodose en inspirerande shoppingupplevelse – oavsett hur eller var våra kunder väljer att interagera med oss. Med denna investering siktar vi på att säkerställa vår verksamhets långsiktiga lönsamhet genom att göra IKEA mer tillgängligt, mer prisvärt och mer hållbart, säger Tolga Öncü, Retail Operations Manager, Ingka Group.

Investeringarna kommer att fokusera på nya fysiska butiker samt på att utveckla de befintliga för att ytterligare stödja den ökande efterfrågan på hemleveranser. Nyligen byggdes IKEA-varuhuset i Kuopio, Finland om för att även kunna uppfylla kundernas onlinebeställningar, vilket gör det möjligt för kunder runt om i landet att få sina beställningar på halva tiden och med 40 % reducerad leveranskostnad för hämtpaket.

– Våra butiker är fortfarande en av våra största styrkor och vi kommer att fortsätta att förvandla dem för att möta behoven hos våra kunder i generationer framöver. Vi ser att många av våra butiker spelar en dubbel roll och ger våra kunder det bästa av både fysisk handel och onlinehandel och investeringen kommer inte bara att stödja en inspirerande IKEA-upplevelse i butik utan också en snabbare och mer prisvärd leverans av onlinebeställningar direkt från vår butiker, säger Öncü.

De första stadsbutikerna i Stockholm och Toronto uppges snart ha 2 000 produkter för omedelbar avhämtning och större möbler tillgängliga för hemleverans.

– Även på våra mer mogna marknader, som Tyskland eller Spanien, kommer vi att fortsätta investera eftersom vi fortfarande ser god potential att expandera vår verksamhet och hjälpa ännu fler människor att skapa en bättre vardag. Oavsett storleken på den fysiska kontaktpunkten kan kunderna alltid förvänta sig att få samma heminredningsexpertis och inspiration som de älskar med IKEA”, säger Öncü.

Under de senaste tre räkenskapsåren (FY19-21) har Ingka Group investerat mer än 2,1 miljarder euro i befintliga och nya butiker på sina 32 marknader.

Duncan Angove ny CEO på Blue Yonder

Blue Yonder, en specialist på supply chain mjukvara, har utsett Duncan Angove till ny CEO efter att Giri Rishi avgick tidigare i år. Företagets ägare Panasonic Holdings Corp. förbereder nu en eventuell börsnotering av verksamheten, för att ytterligare accelerera bolagets tillväxt.

Duncan Angove var under 2010-2018 President för mjukvaruleverantören Infor (2010-2018) och han har tidigare innehaft ledande befattningar på bland annat mjukvarubolaget Oracle, där han var ansvarig för retail och Chief Strategy Officer och retailansvarig på teknikbolaget Retek. Närmast kommer Angove från det teknikfokuserade riskkapitalbolaget Arcspring, om han var med och grundade 2019. Duncan Angove sitter även i styrelsen för Honywell, ett av världens största industrikonglomerat som allt mer transformeras till ett renodlat teknik- och mjukvarubolag med fokus på IoT.

– Vi är övertygade om att Duncans långa meritlista på växande företag som Infor, Oracle och Retek, såväl som hans erfarenhet av försörjningskedjan och arbete med kunder, gör honom till rätt ledare för att ta Blue Yonders tillväxt och innovation till nästa nivå, säger Yasu Higuchi, CEO för Panasonic Connect och styrelseordförande i Blue Yonder.

Panasonic köpte Blue Yonder förra året för 7,1 miljarder dollar. Avsikten med förvärvet var att addera digitala supply chain-tjänster till Panasonics produktutbud i affärsområdet Panasonic Connect. I maj uppgav Panasonic Connect att en potentiell börsnotering kan bli aktuell för Blue Yonder, för att därigenom accelerera företagets globala tillväxt.

Klimatförändringar en ökad risk i supply chain

Ledare i supply chain förutser i ökad utsträckning risker som sammanhänger med effekterna av klimatförändringar. Det framgår av en nyligen genomförd undersökning från analys- och konsultföretaget Gartner. Av den aktuella undersökningen framgår bland annat att 27 procent av de tillfrågade ledarna i försörjningskedjan genomför riskbedömningar för klimatförändringar, med syftet att identifiera hur klimatförändringar kan resultera i kritiska effekter på det egna företagets försörjningskedja. Däremot sker inte riskbedömningarna särskilt metodiskt och de kvantifieras sällan.

Närmare 45 procent av de tillfrågade respondenterna i undersökningen uppgav att de hade ”en allmän känsla för potentiella framtida klimatrisker baserat på händelser från de senaste tre åren”, men de identifierade alltså inte riskerna metodiskt eller kvantifierade riskerna, enligt undersökningen. Endast en av tio tillfrågade, 11 procent, uppgav att de inte alls ansåg att klimatförändringar var en framtida risk. Enligt Heather Wheatley, Senior Director Analyst på Gartner Supply Chain, är klimatförändringar viktiga för ledarna i försörjningskedjan eftersom de sammanhänger med händelser som kan leda till råvarubrist, exempelvis torka, översvämningar och andra klimatrelaterade skeenden.

”Nikes största digitala investering någonsin”

Sportmodegiganten Nike fyller i år femtio och lanserar samtidigt ett nytt affärssystem, SAP S/4 HANA. Det nya affärssystemet ska stötta företagets globala försörjningsnätverk genom en ökad lagervisibilitet, produktivitet, snabbhet och flexibilitet i supply chain. Enligt Nikes CFO Matthew Friend är satsningen Nikes största investering någonsin i digital transformation.

Det nya affärssystemet ska i en första fas rullas ut i Kina och därefter under 2024 i Nordamerika. Satsningen ses som särskilt viktig mot bakgrund av Nikes snabbt ökande försäljning online, direkt till konsument, där kraven på snabbhet, flexibilitet och sömlösa processer är särskilt höga. För både återförsäljare och online-kunder ska det nya affärssystemet bidra till att korta ner ledtider och transittider, som har skjutit i höjden sedan pandemin. 

Investerar i teknikbolag

Det nya affärssystemet är ett led i Nikes storsatsning på teknik. Förra året förvärvade Nike teknikföretaget Celect, som är specialiserat på att prognostisera efterfrågan och skapa insikt om framtida kundbeteenden. Dessförinnan förvärvade Nike dataanalysbolaget Zodiac, som efter köpet enbart betjänar Nikes egna behov av kvalificerad dataanalys. Nikes CEO John Donahoe, som kommer från mjukvarubranschen, har sedan sitt tillträde i januari 2020 fokuserat på ett stort antal tekniksatsningar som ska ge Nike ökad konkurrenskraft i de allt mer komplexa globala försörjningskedjorna. 

Ska bli Sveriges största apotek, med logistik och lagerautomation i världsklass

AV STEFAN KARLÖF

2015 intervjuades Apoteas vd Pär Svärdson i SCE. Sju år senare har det hänt mycket. Förutom att verksamheten har blivit mer än tio gånger så stor, så har även en offensiv automationsresa påbörjats i centrallagret i Morgongåva. Och målsättningen att vara Sveriges största e-apotek har modifierats; nu är målet att bli Sveriges största apotek.

– Det är en djärv målsättning men för sju år sedan var marknadsledaren närmare hundra gånger så stor som Apotea. Nu behöver vi bara öka med ungefär fyra gånger för att bli störst, säger Pär Svärdson med ett leende.

Pandemin har givit hela näthandeln en skjuts, inte minst apoteksbranschen. Men det var en tuff period som ställde enorma krav på en välfungerande logistik, hög kapacitet och flexibilitet.

– I perioder kunde volymerna fördubblas från 40 000 order per dag till 80 000, vilket är oerhört utmanande att hantera. Vi försökte ändå hålla servicen så hög som möjligt, men det var ingen önskesituation.

Snabb leverans och hög flexibilitet

Förutom det breda sortimentet så är det logistikmässigt snabba leveranser och hög flexibilitet som är de viktigaste framgångsfaktorerna för ett nätapotek. Ett sätt att möta de kraven på är att automatisera alltmer av varuhanteringen.

– Snabb leverans och flexibilitet är våra stora utmaningar. Under pandemin blev det plågsamt tydligt att vi behövde en ännu högre flexibilitet för att möta situationen och en hög automationsgrad för att vara lönsamma, berättar Pär, trots att han tidigare var skeptisk till lagerautomation, med argumentet att det riskerar leda till en inlåsning och begränsning av kapaciteten.
– Jag är fortfarande bekymrad över de aspekterna av automation. Men vi försöker lösa det genom att både automatisera och se till att vara flexibla och lönsamma. Det är en utmaning, som jag tror att vi har lyckats bra med. Om en robots kapacitet är fullt utnyttjad, så har vi sett till att jobbet kan tas över av vår personal och hanteras manuellt.

Automatiserar styckplocket

Apotea började automatisera sitt lager 2019 och under våren offentliggjordes satsningen på en Autostore från Element Logic. Anläggningen, som kommer att bestå av 30 robotar och 20 000 backar, ska hjälpa Apotea att bli både mer effektiva och flexibla.

– Vi undersöker hela tiden en mängd nya automationstekniker och vi tittade på ett antal. Men till slut valde vi att satsa på en Autostore som passade väldigt bra i en viss del av vårt centrallager. Det känns som ett bra system, som har gott rykte och Element Logic har genomfört många installationer, säger Pär.

Som en del av lösningen levereras även styckplock-roboten eOperator, som har utvecklats av Element Logic i samarbete med amerikanska Right Hand Robotics. Apotea blir först i Sverige med den innovativa roboten, som plockar automatiskt 24/7 och som ska användas vid tre av anläggningens fyra karusellportar.

– Med e-operator får vi ett bra system som blir robust och effektivt. Autostoren i kombination med styckplocksroboten kommer att mer eller mindre re- ducera vårt personalbehov i det aktuella flödet med nittio procent. Genom att vi på så sätt kan förlänga automatiseringen från Autostoren och vidare till styckplocket, så får vi den robotisering i nästa led som är nödvändig för att få en riktigt positiv kalkyl, konstaterar Pär.

Med maskininlärning hittar eOperator automatiskt det bästa sättet att hantera olika föremål på. Hela Autostore-anläggningen byggs för att ytterligare kunna expanderas i framtiden och initialt beräknas kapaciteten bli 800 orderrader i timmen.

Fler lager och mer automation – ”förmodligen i Varberg”

Sedan 2015 har Apoteas stora centrallager i Morgongåva byggts ut i omgångar. I dag är lagret på 38 000 kvadratmeter och det kommer antagligen förbli så. Däremot planeras ytterligare ett lager på Västkusten avslöjar Pär.

– Nu ska med all sannolikhet Morgongåva få en kompis. Vi tittar på det intensivt just nu och förmodligen hamnar det nya lagret i Varberg, står klart om några år och blir ännu modernare och mer automatiserat än vårt lager i Morgongåva.

Pär älskar logistik och han är den typ av ledare som kan gå från det strategiska till den detaljerade, operativa nivån utan problem. Under årens lopp har han fortsatt att vara i Apoteas lager en till två dagar i veckan. Att vara där handlar inte i första hand om att vara en närvarande ledare, utan mer om intresse för verksamheten och det operativa.

– Jag tycker om att vara hands-on och engagera mig i driften och utvecklingen i verksamhetens hjärta. Just nu har vi börjat använda en robot från Right Hand Robotics som är av en liknande typ som eOperator. Det är en sak som jag är engagerad i just nu och där vi kommer bli först eller en av de första som använder roboten i skarp verksamhet, säger Pär och konstaterar att det är en väldigt fräck, styckplockande robot som väntas ge en hög produktivitet och snabb återbetalningstid.

– Det var faktiskt via den roboten som vi hittade Element Logic och Autostore, och inte tvärtom. Hittills är vårt samarbete med Element mycket bra, men inget är ju byggt ännu. Vi räknar med att detta ska ta oss ett stort steg framåt på vår automationsresa. Men du får fråga mig igen om några månader, säger Pär pillemariskt.

Artikeln är tidigare publicerad i Supply Chain Effect nr 3/2022.


OM PÄR SVÄRDSON

Utbildning: Civilingenjör i maskinteknik samt civilekonom från Linköping universitet.

Karriär: Konsult på accenture, grundare och VD Adlibris, grundare och VD Apotea.

Familj: Fru, barn och hund.
Intressen: Segling och att rädda Östersjön, blandannat.
Främsta levnadsregel: Bli lite bättre varje dag. 

Bästa ledarskapsråd: Våga fatta beslut!

PostNord TPL elektrifierar tunga leveranser till Bauhaus

PostNord TPL tar ännu ett steg mot ambitionen att bli fossilfria och elektrifierar sina tunga leveranser till Bauhaus med hjälp av Einrides helhetslösning för hållbar transport. Sedan tidigare har PostNord satt igång piloter för elektrifierade tunga transporter.

Den tunga lastbilen med släp, som ska transportera varor från Bauhaus lager till butiker i Norrköping och Linköping, drivs till 100 procent av el och leveranserna samordnas genom Einrides digitala plattform Saga. Fordonskombinationen är bland de första i sitt slag i Sverige och innebär en minskning med 140 kg koldioxid per dag. Laddning kommer att ske kontinuerligt på TPL:s lager i Norrköping i samband med lastning och med en så kallade ombordladdare. Lastbilen har satts i drift nu i juni och ingår i en pilot som syftar till att hitta en bra struktur och funktion för den här typen av eltransporter. 

– Vi har länge använt elfordon inom vår verksamhet, men fram till nu har det varit svårt att hitta bra alternativ för tyngre transporter. Dels krävs infrastruktur för att kunna ladda bilarna, dels behöver vi hitta nya rutiner som fungerar i vår verksamhet. Genom att testa den här typen av fordon tillsammans med våra kunder drar vi många viktiga lärdomar inför mer storskaliga investeringar i framtiden, säger Mathias Krümmel, vd för PostNord Sverige. 

PostNord har ambitiösa miljömål och arbetar kontinuerligt med elektrifiering och effektivisering av fordon och transportflöden. Samarbetet med Bauhaus utgår från PostNord tredjepartslogisk, TPL, där målen för hållbar logistik också är högt satta. 

– Vi är stolta över att arbeta med en så ambitiös partner som PostNord TPL och kunna erbjuda dem en helhetslösning för att elektrifiera deras tunga transporter. Med vår plattform finns det potential att enkelt och kostnadseffektivt minska transportutsläppen med upp till 93 procent, säger Robert Ziegler, Europachef på Einride.

Varner tar nästa kliv på sin logistik- och automationsresa – satsar 700 miljoner

Det norska familjeföretaget Varner är en av de största modeåterförsäljarna i Norden. För att möta ökade krav på en snabb, effektiv och sömlös logistik – både butiks– och onlinelogistik – investerade Varner redan 2016 i ett högautomatiserat centrallager i Vänersborg. Nu tas ytterligare ett viktigt steg när anläggningen byggs ut med 19 000 kvadratmeter och utrustas med med ännu en Autostore.

– Syftet med utbyggnaden är att öka vår kapacitet för den snabbt växande onlinehandeln, och att ge våra kunder och butiker en bättre och snabbare service. Vår befintliga Autostore kommer framöver betjäna våra butiker i Norge, Sverige, Finland, Island och Danmark, och den nya anläggningen ska uteslu- tande serva våra e-handelskunder, förklarar Anders Eriksson, Supply Chain Director på Varner. Själv har Anders arbetat i Varner i snart tjugo år. Han började att jobba med logistik, varustyrning och inköpscontrolling på Dressmann. 2010 utsågs han till logistikchef på Dressmann och idag har han avancerat till rollen som Supply Chain Director och medlem av koncernledningen, där han rapporterar till företagets vd Marius Varner.

E-handeln driver logistikautomation

Varner har ca 8 500 anställda som till stor del arbe- tar i företagets ca 1 200 butiker som bär välkända varumärken som Cubus, Dressmann, Dressmann XL, Bik Bok, Carlings, Volt, Junkyard och Levi ́s Store. Dessutom driver Varner sex snabbväxande nätbutiker, som får en allt viktigare roll för koncernens försäljning. I starten motsvarade varje kedjas e-handelsvolym en mindre butik. Numera har e-handeln utvecklats till en betydande försäljningskanal som ska växa rejält framöver.

– Efter pandemin är butikerna tillbaka till de nivåer som rådde innan covid-19 och även e-handeln har fortsatt att växa, men inte lika intensivt som under pandemin, säger Anders och betonar att omnikanal idag är en självklarhet där ambitionen är att ge kunderna en verkligt sömlös upplevelse oavsett i vilken kanal de befinner sig.

Tuffa tillväxtmål

Bakgrunden till beslutet att bygga ut och automatisera lagret ännu mer är just e-handelns snabba tillväxt i kombination med Varners egna ambitioner att ytterligare expandera sin e-handel.

– Våra ägare har satt tuffa mål för fortsatt snabb tillväxt i e-handelsförsäljningen. Med tanke på att det är långa ledtider i denna typ av projekt så var vi tvungna att starta tidigt, berättar Anders och konstaterar att en så pass snabb tillväxt ställer krav på en flexibel, pålitlig och snabb automationslösning. Med ägare syftar Anders på bröderna Marius, Petter och Joakim Varner, som uppges vara extremt involverade och drivande i alla delar i en koncern som präglas av en företagskultur som är hands-on och resultatfokuserad.

Tredubblad kapacitet

I centrallagret i Vänersborgs finns idag en Autostoreanläggning, som nu ska kompletteras med ytterligare en. Den totala investeringen i byggnation och automation ligger kring 700 miljoner kronor och ska ge en tredubbling av den befintliga kapaciteten. Syftet är att kunna möta tillväxten i e-handeln och samtidigt säkra en god varuförsörjning och hög service till de fysiska butikerna.

– Vår befintliga Autostore betjänar både e-han- deln och butikerna. Med den nya anläggningen kommer respektive segment hanteras i var sin egen Autostore, vilket gör att vi inte behöver välja att prioritera det ena före det andra, utan butikerna får samma prioritering som e-handeln.

Tog greppet över logistiken

Idag är logistik och supply chain högprioriterade områden i Varner. Så har det inte alltid varit. För ungefär 12 år sedan påbörjades en utvecklingsresa som en följd av att bolaget inte fick ut sina varor till butik i önskad takt.

– Vi drabbades av växtvärk med ökande lagrings- volymer och varor som inte kom ut till butikerna i tid från våra externa lager. I och med de problem som detta skapade så fick bolagets företagsledning upp ögonen för vikten av att vi tar greppet över vår egen logistik, berättar Anders.

Vid den här tiden körde alla butikskedjor sin egen logistik, sina egna lager och sina egna arbetssätt. Ett beslut fattades 2012 om att bilda en avdelning inom Varner som ansvarade för logistik och IT och för att konsolidera logistiken, standardisera processer, utveckla ett gemensamt systemstöd och därmed få ut synergieffekter. Samtidigt etablerades en central logistikfunktion med ett tjugotal medarbetare från koncernens kedjor under ledning av Anders Eriksson.

”Logistiken var ett nödvändigt ont”

– Fram tills att vi började arbeta mycket mer aktivt och professionellt med vår logistikutveckling hade vi haft en inköpsdriven organisation där logistiken var något av ett nödvändigt ont och den interna logistikkunskapen var låg. Logistiken överläts därför till de olika tredjepartsleverantörerna att ta hand om, vilket inte blev bra, konstaterar Anders. Numera planeras logistikutvecklingen långsiktigt för att säkerställa en lönsam tillväxt. Dessutom pågår löpande ett utvecklingsarbete med målet att dra nytta av stordriftsfördelar, öka effektiviteten och att erbjuda en hög leveransservice till både butiker och konsumenter.

Från 14 externlager till ett koncernlager

För den nya logistikorganisation som etablerades 2012 blev en av huvuduppgifterna att reducera antalet externa lager. En annan blev att ansvara för utvecklingen av det nya centrallagret i Vänersborg, som började projekteras påföljande år.

– Från 2012 konsoliderades antalet lager och vi gick från 14 externa tredjepartslager till sex lager som slutligen sammanfördes i vårt nya centrallager för hela koncernen. Den nya anläggningen startades upp i maj 2016 för att därefter gradvis gå i full drift, berättar Anders.

I juni 2014 sattes spaden i jorden och bygget startade av det som internt kallades för ”världens bästa lager”. Exakt två år senare stod det nya moderna centrallagret färdigt enligt plan. Att anläggningen hamnade just i Vänersborg beror på den geografiska närheten till både Norge och EU, samt närheten till Göteborgs Hamn. Som tur var förvärvade Varner en extra bit mark, för att möjliggöra en långsiktig expansion, och hela anläggningen byggdes för att kunna expanderas på ett kostnadseffektivt sätt.

Kompetenscenter för logistik

Anläggningen i Vänersborg är inte bara ett lager utan även ett kompetenscenter för logistik, som utvecklas löpande varefter nya behov uppstår och nya supply chain-kompetenser efterfrågas. Numera sysselsätter logistikorganisationen totalt 220 personer, varav 180 anställda, även om antalet sysselsatta fluktuerar kraftigt över en årscykel. Dessutom finns det sedan något år ett projekt– och analysteam som arbetar på den taktiska nivån med att utveckla logistiken i koncernen samt ytterligare ett team i Norge på 23 personer som arbetar med varustyrningen ut till butik och för e-handeln.

– Vi har ganska mycket folk som arbetar med vår logistik– och varuförsörjning och det är en viktig framgångsfaktor att både automatisera och kunna hantera de många manuella moment som kommer finnas i alla lager under överskådlig tid. Över tid så har däremot kompetensbehovet förändrats en del. Nu är vi i en fas där vi behöver fler logistikmedar- betare som är analytiska och som även kan gå från datatillgång till tydliga strukturerade och genomförda planer. Men den kategorin är ganska svår att hitta och attrahera, säger Anders.

Än så länge har Varner inte haft några större problem att bemanna upp sin anläggning med traditionell lagerpersonal, vilket ofta är en utmaning i de svenska storstadsområdena och ännu mer i många andra länder världen över.

– Vi brukar få den personal som vi behöver. Kanske beror det på att vår anläggning ligger i en mindre ort på behörigt avstånd från de större städ- erna och logistikorterna. Utmaningen för oss är snarast att hitta bra medarbetare och få en flexibel arbetsstyrka som vi hinner utbilda, eftersom vår arbetsstyrka i princip fördubblas i november-december jämfört med i februari. Det är inte så enkelt att jobba i ett lager som man kan tro och det är lätt att det inträffar mänskliga fel även om de flesta processer har stöd av moderna hård– och mjukvaror. Man ska plocka rätt, packa rätt och så vidare, förklarar Anders.

Satsning på ledarutveckling och talanger

I höst startar Varner ett omfattande ledarutvecklingsprogram och för 2023 planeras ett så kallat talangutvecklingsprogram för den personal som vill utveckla sin kompetens inom logistik och lager.

– Det är viktigt för oss som företag och för personalen att de som är duktiga och motiverade ges möjlighet att utveckla sig som logistiker, produktionsledare, specialister och så vidare. Att vår personal får utveckling och möjligheter i företaget gynnar oss alla, säger Anders.

Högpresterande lösning

För Anders Eriksson själv gäller det att ha koll på både det operativa och taktiska, och samtidigt jobba framåt med det strategiska frågorna. En av de största strategiska logistikfrågorna just nu är att utveckla och ytterligare automatisera centrallagret i Vänersborg, ett arbete som görs i nära samarbete med automationspartnern Swisslog.

– Sedan vi inledde vårt samarbete med Swisslog för nio år sedan har vi utvecklat ett djupt partnerskap, baserat på professionalism, flexibilitet och resultatfokus. Mot den bakgrunden var det ett naturligt val att fortsätta det goda samarbetet, säger Anders. Den nya Autostorelösningen kommer i en första fas bestå av 425 robotar, 250 000 lådor, 62 portar och har kapacitet för ytterligare expansion. Dessutom adderas nya bansystem, fler miniloadkranar och förpackningsmaskiner i den nya, utvidgade anläggningen.

– Med den nya automationslösningen kommer vi i en första fas kunna hantera 7 500 orderlinjer per timme, vilket gör vår nya Autostorelösning till en av de mest högpresterande som har byggts när den tas i drift om ungefär ett år, säger Anders med ett stolt leende.


OM VARNER

Varner startades i Oslo 1962 av Frank Varner i och med etableringen av den första butiken som bar grundarens namn. 1967 lanserades Dressman och expansionen accelererade rejält på 1980-talet med köpet av Cubus och etableringen av Carlings 1985 och fortsatte in på 1990-talet med förvärven av Bik Bok och Hagenfeldt. Dagens Varner bestå av mode- varumärkena Cubus, Dressman, XL, Bik Bok, Carlings, Volt, Junkyard och Levi ́s Store. Varner är ett familjeägt företag som leds av bröderna Marius, Petter och Joakim Varner.

OM ANDERS ERIKSSON

Utbildning: Civilekonom från Handelshögskolan, Göteborgs universitet.

Karriär: Logistik på Michelin och Kappahl, därefter olika roller i Varner.

Familj: Gift och två allt mer vuxna barn. 

Intressen: Familj, träning, böcker och lite golf.

Främsta levnadsregel: Behandla andra som du själv önskar att bli behandlad.

Bästa ledarskapsråd: Fira när det gått bra och ge massa, ärligt menat beröm.

All tulladministration papperslös senast 2025

Fram till 2025 ska tullhanteringen i Sverige och övriga EU-länder stödjas av nya IT-system som säkerställer en enhetlig digitalisering och kvalitet i olika länder.

Sverige är särskilt beroende av handel med andra länder. Under 2021 importerade Sverige varor och tjänster för 2 270 miljarder kronor och Sveriges totala varu- och tjänsteexport landade på 2 507 miljarder kronor. Nu inför EU en ny förordning som kräver att alla EU-länder utbyter uppgifter på samma sätt och fastställer även att tullområdet ska vara papperslöst och helt elektroniskt senast 2025. I Sverige innebär detta att dagens tullhantering vid import behöver anpassas till den nya EU-lagstiftningen. Redan idag lämnas merparten av alla importdeklarationer digitalt men i framtiden ska även kommunikation som är knuten till import ske digitalt. Denna utveckling inleddes i Sverige under 2019 och Tullverket kommer successivt införa ett antal nya IT-system under perioden 2020 till 2025. Det är därför viktigt att företag ser till att deras IT-system synkar med tullverkets system. 

– Genom att digitalisera tullhanteringen kan dataflödena ske obehindrat mellan företagen och Tullverket och mellan de många aktörerna i EU-ländernas varuhandel. Förändringarna påverkar inte bara tullmyndigheter utan även alla de svenska företag som importerar eller exporterar varor och för alla de logistikleverantörer som hanterar varor för sina kunders räkning, säger Ghassan Rassoul, nordisk Product Manager på mjukvaruföretaget Descartes, som bland annat utvecklar tullsystem. 

För att säkerställa kedjan av enhetlig och automatiserad hantering av tulldeklarationer med nära integration till företagets affärssystem och med tullmyndigheterna i respektive länder har Descartes utvecklat ett nytt system som bland annat underlättar omfattande varuflöden till och från distributionscenters runt om i världen. Tullverket har godkänt Descartes tullösning för det nya importsystemet TESS, vilket är en del av de förändringar som kommer inom ramen för UCC (Union Customs Code), berättar Ghassan Rassoul.