PMI: Industrikonjunkturen fortsätter att mattas av

PMI-total (Inköpschefsindex) noterades till 50,6 i augusti från nedreviderade 52,5 i juli. Det är tredje månaden i rad som indexet för tillverkningsindustri faller och är nu under dess historiska genomsnitt (54,8) för femte månaden i rad.

– Det visar att svensk industri följer den europeiska konjunkturavmattningen, vilket också har lett till kortare leveranstider och ett dämpat pristryck från leverantörsledet enligt säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.

Delindex för orderingång svarade för det största negativa bidraget till nedgången i PMI-total följt av leveranstider, lager och produktion medan sysselsättning steg och bidrog positivt till totalindexet. Index för produktionsplanerna backade i augusti till 61,0 från 61,4 i juli och är kvar på relativt höga nivåer trots en svagare orderingång och en osäker omvärldskonjunktur.

Pristrycket från leverantörsledet sjunker i snabb takt. Index för rå- och insatsvarupriser, som var oförändrat i augusti på 61,6, har fallit med närmare 20 indexenheter under de senaste tre månaderna och är nu på nivåer som inte uppmätts sedan 2020. – – Ett lägre pristryck från leverantörsledet sker samtidigt som leveranstiderna faller tillbaka, vilket antyder om att leveransstörningarna i industrin har minskat under hösten, säger Jörgen Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn.

Logtechbolaget SiB Solutions rekryterar inför börsnotering 2023

Logtechbolaget SiB Solutions från Lund möjliggör felfri logistik med hjälp av intelligent videoanalys och AI. Nu rekryterar man för global expansion, bland annat har Fredrik Alfelt, f d Global Sales Manager på Sony Mobile, klivit in som CSO (Chief Sales Officer) på SiB Solutions. Samtidigt har styrelsen förstärkts med Susanna Hilleskog, vd på Trelleborg Wheel Systems Nordic AB, inför den kommande börsnoteringen.

Inom logistikbranschen försvinner det gods till ett värde av 10 miljarder euro varje månad och det kostar dubbelt så mycket att rätta till felen. Detta är något logtechbolaget SiB Solutions vill råda bot på genom att möjliggöra felfri logistik med hjälp av intelligent videoanalys och AI som kan förhindra att fel uppstår. Det ska både spara pengar åt deras kunder och gör gott för klimatet genom färre transporter. Nu satsar man globalt och förstärker personalstyrkan med flera namn.

– Trots omvärldsläget ser vi en ökad global efterfrågan för våra tjänster och med våra expansiva planer drar vi inte i handbromsen utan gasar i stället, för att möta det stora intresset från både befintliga och potentiella kunder. Vi har redan etablerat oss i USA, UK och Nederländerna, säger Stefan Borg, CEO på SiB Solutions.

Fredrik Alfelt, som tidigare varit Global Sales Manager på Sony Mobile, har klivit in som CSO (Chief Sales Officer) på SiB Solutions. Man har också rekryterat Lukas Berghe som Sales Manager, men gör även internationella rekryteringar. Donald Houben har utsetts till Head of Sales för den europeiska marknaden och Derek Gant har utsetts till Head of Sales and Business Development för den amerikanska marknaden. Samtidigt rekryterar man ytterligare medarbetare till kontoren i USA, Nederländerna och UK.

– Jag ser en stor potential i SiB Solutions erbjudande och med de senaste rekryteringarna kommer vi snabbare kunna skala upp globalt vilket är en spännande resa, säger Fredrik Alfelt om varför han valde att ansluta sig till SiB Solutions team.

Rekryterat profilerat namn inför kommande börsnotering

SiB Solutions som grundades för fem år sedan har tagit in 84 miljoner kronor i investerat kapital och utöver de nya rekryteringarna förstärker bolaget styrelsen för att fortsätta mot den planerade börsnoteringen 2023. Ny i styrelsen är Susanna Hilleskog, som idag är vd inom Trelleborgskoncernen och med flera andra styrelseuppdrag på sitt cv, däribland från börsnoterade GARO.

– Susanna Hilleskog kommer in med god erfarenhet av att bygga globala strukturer i stora bolag och kommer vara en positiv injektion för våra börsplaner, säger Stefan Borg.

Logistik&Transport gör comeback 8-9 nov: ”Ser fram emot att träffa branschfolket igen!”

Den 8-9 november är det åter dags för Nordens största logistikmässa och konferens, Logistik&Transport i Göteborg. SCE har träffat mångårige ”mässgeneralen” Janne Nilsson, som berättar om konsekvenser och erfarenheter av senare års nedstängningar och om de höga ambitionerna inför årets evenemang.

Hur förändrades er verksamhet på Svenska Mässan när världen drabbades av Covid 19?

”Hela vår koncern som äger hotellet, mässan, restauranger och ett spa tvärnitade ju när pandemin drog in och vi fick näringsförbud. Vi blev av med otroligt många kollegor och fick skjuta upp och flytta fram alla aktiviteter. Om det var något positivt med pandemin så var det att vi lärde oss att agera mer flexibelt och att genomföra digitala events. Vi byggde upp flera studios där vi gjorde många sändningar. Men nu är det nya tag och vi söker vi med ljus och lyfta efter duktiga medarbetare igen.”

Hur har ni jobbat med er planering mm sedan mars 2020 tills i början av 2022?

”Vi följde Folkhälsomyndighetens rekommendationer så vi fick helt enkelt ställa in och flytta fram konferensen i omgångar, även om vi genomförde en hel del digitala aktiviteter och events. Under 2022 så kör vi så det ryker igen, och det känns otroligt bra!”

Beredskap för nya bakslag?

”Vi har en gruppering i Svenska Mässan koncernen som har jobbat kontinuerligt med risker ända sedan vi drabbades av pandemin. Vi har numera digitala möjligheter som vi inte hade tidigare, men vi är ju som allra bäst på våra live events, när människor får mötas på riktigt och nätverka.”

Vad är nytt på årets Logistik & Transport vad är nytt, vad är välbekant?

”I år kommer vi vara i en ny del av mässan (C, D, och E-hallen) som är jättefin och har ingång via den stora entrén. Det var där vi var för flera år sedan och det kommer bli superbra. Vi kommer ha en lokal för vår betalda konferens, i stället för som tidigare tre parallella, där vi i samarbete med Dagens logistik kör ett program baserat på de fyra temana global försörjning, svensk logtech, framtidens logistikfastigheter och eldrivet/cirkulärt. Vi har dessutom många nya och nygamla spännande utställare, exempelvis Amazon och några av de större transportörerna. Branschfesten kommer vi genomföra på vår nya, fräscha sportbar Corner, där vi har massa underhållning, barer och roliga aktiviteter.”

Dina förhoppningar inför mässan/konferensen?

”Nu har vi väntat på detta sen 2019 och jag ser verkligen fram emot att träffa branschfolket igen och jag hoppas alla tar chansen och kommer, bokar möten, nätverkar, får kunskapspåfyllnad och har kul tillsammans. Det ska bli otroligt kul att träffas fysiskt igen, så varmt välkomna till Logistik&Transport  8-9 november!

SCE600SEC. Pär Svärdson: ”We investigate new possibilities all the time, and invest in what is best for us”

Listen to this interesting conversation about warehouse automation, with Pär Svärdson, CEO and founder of Apotea. Pär and Apotea were somewhat hesitant towards automation for a long time, but over the years Apotea have invested more and more in smart automation solutions, including an AutoStore from Element Logic, in piece-picking robots and a shuttle. (The conversation is in english).

DSV bygger ut sin logistikanläggning i Landskrona – blir Sveriges största

Under hösten 2022 tar logistikjätten DSV det första spadtaget till ett gigantiskt byggprojekt på 175 000 kvadratmeter i anslutning till sin befintliga logistikanläggning i Landskrona. Med utbyggnaden blir logistikanläggningens totala ytor drygt 270 000 kvadratmeter, vilket innebär att anläggningen blir Sveriges största och en av de största i Norden.

Centralt belägen mellan Göteborg i norr och Lund/Malmö i söder samt alldeles intill motorvägen E6/E20 kommer den nya etableringen, tillsammans med befintlig anläggning, bilda ett logistikcentrum som servar både den danska, finska, norska och svenska marknaden. Med de nya logistikbyggnaderna kommer DSV i Landskrona erbjuda en total lageryta på över 225 000 m2. Tillsammans med befintligt kontor på nästan 11 000 m2 och terminal på 35 000 m2 kommer DSVs logistikcenter i Landskrona att omfatta mer än 270 000 m2 när de nya lokalerna står klara. Den nya anläggningen kommer även omfatta temperaturkontrollerade lagerzoner på 70 000 m2.

Två nya lager

Det nya byggnadsprojektet på 175 000 m2 omfattar två nya lager. Byggnaden på 70 000 m2 kommer att innehålla två temperaturkontrollerade lagringszoner med tillräckligt utrymme för lagring av snabbrörliga konsumtionsvaror, vilket är särskilt viktigt för stormarknadskedjor och konsumentvarumärken. Den andra byggnaden på 105 000 m2 kommer att brukas till traditionell lagring och inkluderar en rad automatiserade lösningar.

– Vi kommer kunna erbjuda en omfattande temperaturkontrollerad lösning med olika temperaturzoner samt ytterligare kapacitet för traditionell lagerhållning på de nya DSV-lagren. Dessa anläggningar kommer utrustas med teknik som AGVer (Automated Guided Vehicles) och kranar, vilket ger oss möjlighet att tillhandahålla bästa möjliga effektivitet och servicenivåer till våra nordiska kunder, säger Ian Swinhoe, vd för DSV Solutions AB.

Byggnationen beräknas påbörjas under hösten 2022 och inflyttning i de nya anläggningar beräknas ske under 2024, när de temperaturkontrollerade lagerzonerna är färdigställda och automationslösningarna är installerade.

”Klimatarbetet i supply chain avgörs av investerarnas tidsperspektiv”

Investerare som prioriterar snabb återbetalningstid är mindre benägna att göra investeringar som ger resultat på medellång- eller lång sikt och det behövs övertygande business case för att få gehör för klimatförbättrande åtgärder i supply chain. Detta framgår bland annat av den aktuella studien; 2022 Emerging Priorities in Supply Chain Survey.

Vissa Chief Supply Chain Officers (CSCOs) ser inte klimatförändringarna som en risk och investerar inte i riskidentifiering, modellering och i förbättringsåtgärder. Det visar en aktuell studie från Gartner, 2022 Emerging Priorities in Supply Chain Survey. Undersökningen visar att 11 procent av de undersökta företagen inte överhuvudtaget ser klimatförändringar som en framtida risk. Enligt Gartner är det två faktorer som avgör hur mycket företag är beredda att investera för en ökad hållbarhet i sina försörjningsflöden. Den ena faktorn är vilket tidsperspektiv och vilka förväntningar som ägarna har på återbetalningstid på sina investeringar. De investerar som vill ha en snabb återbetalning och därför fokuserar på lönsamhet här och nu, är mindre benägna att göra investeringar som ger resultat på medellång- eller lång sikt. Den andra faktorn som påverkar investeringsviljan i minskad klimatpåverkan är hur pass övertygande business case som ledare i supply chain kan presentera.

För att övertyga företaget att investera i ett mer hållbart klimat rekommenderar Gartner att CSCO:er vidtar följande två åtgärder:

  • Integrera klimatriskerna i det strategiska beslutsfattandet.
  • Visa på kostnaderna för historiska störningar.

Enligt Gartners studie, 2022 Emerging Priorities in Supply Chain Survey, har risker som sammanhänger med klimatförändringar ännu inte överhuvudtaget beaktats i beslutsfattandet hos 9 procent av de medverkande företagen. Det gäller enligt rapportförfattarna att skapa medvetenhet hos den högsta ledningen (C-Suite) att det finns en ökande förväntan på att lönsamheten är hållbar från en rad olika intressenter samt en skapa en ökad medvetenhet om de faktiska kostnaderna för historiska störningar som har uppstått.

Meritor först i Sverige med Knapps nya robottruckar – ger ökad säkerhet och effektivitet

Verkstadsföretaget Meritor blir först i Sverige med att installera Knapps nya autonoma  robottruckar. Robottruckar som navigerar sig själv parallellt med manuell truckhantering ökar säkerheten och effektiviserar hanteringen av pallar i Meritors produktion då robottruckarna kan köras dygnet runt.

Meritor är en ledande aktör för tillverkning av drivlinor till fordonsindustrin. I sin fabrik i Lindesberg tillverkas fram- och bakaxlar till bussar och lastbilar för bland annat Volvo. Nu investerar företaget i 15 nya robottruckar som jobbar effektivare och säkrare än vid manuell hantering.

– Vi ser många fördelar med robottruckarna. Dels ger det oss en väldigt flexibel lösning för vår materialhantering innan monteringen där materialfasaderna kan följa volym och mix-förändringar. Samtidigt ser vi stora säkerhetsfördelar med de autonoma truckarna i samverkan med vår manuella materialplockning, säger Markus Andréasson, Operations Manager på Meritor.

Open Shuttle Fork (OSF)

Robottruckarna, som heter Open Shuttle Fork (OSF), kommer från Knapp som är världsledande inom automationslösningar. Open Shuttle Fork är en helt ny produkt på marknaden och Meritor blir först i Sverige med att köpa dem. Truckarna kan integreras med befintliga system och är en ready to use-lösning där kunden genom ett grafiskt gränssnitt i mjukvaran själv kan rita rutter för truckarna eller sätta upp hela systemet från grunden.

– Det behövs inga reflexer på väggarna eller tejpade linjer i golvet. Open Shuttle Fork kan navigera själv och ta sig fram utefter de uppdrag man gett robottruckarna, även om det finns manuell trucktrafik parallellt i flödet, säger Mikael Holmqvist, vd på Knapp.

Knapps lösning för Meritor fokuserar på att minska antalet manuella truckar och därigenom öka säkerheten och effektivisera produktionen.

– En robottruck kan arbeta 24 timmar per dygn, alla dagar i veckan, och behöver inga raster eller semestrar. Dessutom minimeras antalet olyckor som förekommer med manuell truckhantering samtidigt som robottruckarna inte skadar något gods, säger Mikael Holmqvist.

Sekvensplocket inför montering kommer fortsatt skötas manuellt, men med Open Shuttle Fork kommer byte och påfyllnad av pallar för plocket ske automatiskt och personal behöver inte vänta på produkter. Truckarna blir en del av Knapps lösning hos Meritor där bland annat även automatiserat pallhöglager, automatiserat lättgodslager, transporterbanor och mjukvara ingår. De autonoma robottruckarna kommer vara i drift i början av 2023.

David Hibbett, CEO TGW Northern Europe: ”Uthållig nordisk satsning ger resultat”

TGW Logistics Group är en global spelare som erbjuder intralogistik- och automationslösningar till kunder i Europa, Asien och Nordamerika. Bolagets nordiska verksamhet, TGW Scandinavia, har de senaste åren haft en stark utveckling med en fyrtioprocentig ökning av orderingången enbart under det senaste året.

– I Norden har vi investerat mycket i kompetenta medarbetare och i deras kompetensutveckling. Under senare år har vi vuxit bra i regionen och vår uthålliga satsning har därmed börjat ge resultat, säger David Hibbet, CEO i TGW Northern Europe. David har tjugo års erfarenhet från intralogistik och lagerautomation, varav de senaste fem åren i TGW och dessförinnan närmare femton år i tyska SSI Schäfer.

– Det är en fenomenal marknadsutveckling just nu där vi ser stora möjligheter i hela Norden. Under det senaste året har vår nordiska verksamhet ökat orderingången med 40 procent och därmed gått om den brittiska och blivit den näst största marknaden i norra Europa, efter Benelux, berättar David entusiastiskt och konstaterar att satsningen på Norden kommer att fortsätta med fler rekryteringar och mer lokala resurser.

Grunden till dagens TGW Logistics bildades 1969 av Ludwig Szinics (1939-2017) i Wels, Österrike. Under årens lopp har verksamheten vuxit till en internationell aktör som sysselsätter närmare 4 000 medarbetare varav ungefär 500 arbetar i TGWs nordeuropeiska verksamhet.

Stora, välkända kunder

TGWs prioriterade kundsegment är mode & konfektion, dagligvaror/livsmedel samt industri– & konsumentvaror. Även om TGW fortfarande är ganska okänt i Sverige och i övriga Norden, så kan man globalt stoltsera med kunder som Puma, Kärcher, GAP, Zalando och Mango. I Norden är en av de största kunderna Mekonomen Group, vars centrala distributionscenter i Strängnäs uppfördes i samarbete med TGW med start 2016. En annan stor kund är restauranggrossisten Martin Servera som förra året valde TGW som partner för sitt högautomatiserade distributionscenter i Norrköping. I dagarna slöts även ett avtal med en ”mycket stor, välkänd detaljhandare” – ett avtal som ännu inte offentliggjorts.

Människor, lärande och utveckling i fokus

Redan vid bildandet 1969 prioriterade grundaren Ludwig Szinics människorna och företagskulturen mer än vad som görs i många företag. Detta bidrog även till att företaget 2004 blev stiftelseägt och att grundaren fastslog att TGW ska vara en gemenskap av delade värderingar med syftet att främja både medarbetarnas personliga utveckling samt bolagets tekniska utveckling och framgång, huvud och hjärta. All vinst återinvesteras därför i innovation och delas med de anställda. Tio procent av vinsten går alltid till välgörenhetsprojekt, där stiftelsen särskilt stödjer insatser som ökar den sociala rörligheten i samhäl- let genom att ge unga talangfulla människor som växer upp i en ekonomiskt svag miljö möjlighet att utvecklas.

– Vår grundare skrev en slags grundlag där han utvecklade och beskrev syftet med verksamheten och de värderingar som ska prägla företaget. Det vi har lyckats med är att vi har vävt in kulturen i företaget och bäddat in våra värderingar i policyer, processer och arbetssätt. När vi rekryterar medarbetare säkerställer vi alltid att det finns en kulturell match med de personer som anställs, säger David och betonar att det grundläggande syftet är att utveckla medarbetarna, företaget och samhället i stort.

– En av våra kunder i Sverige tyckte faktiskt att det var avgörande att vi har de här värderingarna och det bidrog helt klart till att vi fick affären. Vi hade ett möte med deras vd där vi enbart berättade om vilken typ av företag vi är.

Kultur och organisation som gör skillnad

Alla de ledande automationsbolagen ser ganska lika ut från utsidan, men David menar att TGWs företagskultur faktiskt gör skillnad, i kombination med en hårt decentraliserad organisation.

– Vi för ut beslut och expertis så lokalt som möjligt för att vi vill ligga nära marknaden och kunderna. Det är en del av vår strategi och en viktig

framgångsfaktor. Det decentraliserade arbetssättet är ännu viktigare just nu, i en tid av intensiv marknadsutveckling där det är nödvändigt att alla medarbetare tar ett stort eget ansvar, driver på och ställer krav på de resurser som behövs för att möta den snabba tillväxten och kundernas behov och krav.

David ser den höga utbildningsnivån i Sverige som en viktig tillgång för den fortsatta tillväxtresan, i kombination med den regionala närhet och marknadskännedom som behövs för att förstå kundernas behov och skapa efterfrågedrivna samarbeten snarare än att trycka ut tekniker på marknaden.

– Jag skulle säga att vi tittar mer på slutanvändarmarknaden nu, och låter den vägleda oss och ur det härleda vad vi ska utveckla, förändra och marknadsföra. Mer av marknadsinsikter och analyser, mer marknadssug än utbudstryck.

Trender i lagerautomation

David framhåller att senare års starka tillväxt i e-handeln har påverkat hur hela logistikbranschen tänker och agerar. Han menar att Amazon har satt ribban och att den omtalade ”Amazoneffekten” driver ökade krav på både hög leveransservice och kostnadseffektivitet, och att Amazon har visat att detta kan levereras på samma gång.

– Man kan se att efter en andra försenad leverans så byter 30 procent av konsumenterna leverantör. Detta har nu blivit så uppenbart att det har blivit en intäktsdrivare att säkerställa snabba, pålitliga och kostnadseffektiva leveranser. Den här utvecklingen har gjort att lagerautomation inte längre enbart ska leverera kostnadseffektivitet utan även ökad försäljning, säger David och berättar att han under de senaste fem åren har träffat fler styrelseledamöter än han tidigare gjort under de föregående femton åren, vilket ger en tydlig indikation på hur central logistiken har blivit för tillväxt och lönsamhet.

Utöver den snabba tillväxten och den åtföljande lagerautomationen i e-handeln ser David Autonoma Mobila Robotar (AMRs) och automatiserat styckplock som två särskilt spännande utvecklingsområden just nu. Områden som TGW och de flesta av de övriga branschaktörerna satsar stort på.

– Vi har särskilt fokuserat på att utveckla våra robotars intelligens, det vill säga mjukvaror för operativ drift och analys som grund för robotarnas autonoma navigering och lärande i dynamiska miljöer, där de ofta ska samverka med människor på ett säkert och smidigt sätt.

Mer fokus på intelligens

Ett annat spännande område för hela automationsbranschen är olika tekniker för automatiserat styckplock som nu börjar användas ganska brett.

– Vår teknik heter PickCenter Rovolution, en intelligent, självlärande robot som baserar sitt agerande på avancerad mjukvara med maskininlärning. Detta område är oerhört spännande för hela branschen och äntligen börjar automatiserat styckplock användas skarpt i många företag. De stora utmaningarna är dels gripverktyget som ska plocka, i alla fall för vissa typer av produkter, dels att få till den systemintegration som krävs för en snabb och lyckad implementering.

David menar att AI och maskininlärning länge var floskler eller ”buzzwords”, men att teknikerna nu har börjat integreras på ett effektivt i olika automationslösningar.

– AI och maskininlärning kan idag bidra till att automatiskt lösa fel som uppstår i system utan mänsklig medverkan och används även i olika visu- ella system för att lära och utveckla systemet utifrån dess erfarenheter. Riktigt vasst och värdeskapande blir det när AI och maskininlärning kan användas brett i många olika delsystem, där tillräckligt stora datamängder genereras, säger han.

”Integratörsrollen allt viktigare”

På en marknad med många specialiserade aktörer med spetsteknologier kan man anta att ett best-of- breed-tänkande breder ut sig och ställer ökade krav på breda produktportföljer av både egna och andras lösningar.

– Vi går mer mot detta, men det är en unik förmåga att vara en skicklig integratör. Vi tillhandahåller vår teknik både direkt till våra egna kunder och till konkurrenter, som är tredjepartsintegratörer. På samma sätt har våra konkurrenter liknande kanaler in till oss. Inom modesegmentet har vi det mesta internt, men inom andra segment säljer vi andra produkter och lösningar eftersom det gäller att erbjuda kunderna det bästa, det som är best practice.

Om TGW Logistics Group

TGW Logistics Group är en ledande internationell leverantör av materialhanteringssystem och automation som grundades 1969 i Österrike. Under mer än 50 år har TGW producerat och implementerat avancerade automatiserade lagersystem för kunder som Adidas, Kärcher, Puma och Zalando. TGW har fler än 4 000 anställda vid sina verksamheter i Europa, Kina och USA och omsatte under sitt senaste räkenskapsår ca 8,4 miljarder kronor.

Om David Hibbett

Utbildning: Universitetsexamen i ledarskap och ekonomi.

Karriär: Nästan enbart inom automations- och materialhanteringsbranschen, i ett antal olika; från projektteknik och ledning till försäljning och lösningsdesign och på senare år med fokus på ledarskap.

Familj: Gift med Serena och bor med de två hundarna Olly och Monty.

Intressen: Passion för design och trädgårdsskötsel, gärna i kombination, och ett allmänt kunskapsintresse för allt som är nytt och intressant.

Främsta levnadsregel: Älska det du gör över allt annat. Du måste ha aptit på de saker du försöker uppnå i livet, för att övervinna alla små saker som tenderar att komma i vägen.

Bästa ledarskapsråd: Ha en stark vision för vad du vill uppnå och fokusera på att skapa kraftfulla partnerskap som hjälper dig att nå målen tillsammans med andra.

LEXIT GROUP förvärvar Idnet – bildar Skandinaviska jätte inom datafångst

Lexit-gruppen har ingått avtal om att köpa Idnet AB. Efter förvärvet kommer Lexit-koncernen att ha en årlig omsättning på cirka en miljard NOK och runt 240 anställda i Norge, Sverige och Danmark. Med förvärvet blir koncernen ledande inom datafångst och digitaliseringslösningar i Skandinavien, enligt ett pressmeddelande.

Lexit-gruppen levererar integrerade lösningar, utrustning och produkter inom de tre affärsområdena, datafångst & digitalisering, industriell kodning & märkning samt etiketter & förpackningar.

Verksamheten inom datafångst och digitalisering kommer i stort sett att fördubblas när Idnet blir en del av koncernen. Idnet, med säte i Göteborg, bedriver sin verksamhet främst i Sverige där man bistår sina kunder med att digitalisera och optimera processer inom lager, logistik och detaljhandel. Som dotterbolag i Lexit Group fortsätter Idnet att bedriva sin verksamhet under det egna varumärket.

– I Lexit har vi hittat rätt partner med rätt mix av kompletterande geografiskt upptagningsområde, lösningsportfölj, kultur och expertis, säger Peter Hallinger, vd för Idnet.

I Sverige kommer verksamheten inom datafångst och digitalisering att samordnas med Idnet. Lexits nuvarande svenska dotterbolag, Lexit Group Sweden, kommer att fokusera på de två andra affärsområdena, industriell kodning & märkning samt etiketter & förpackning. I Norge och Danmark bedrivs alla affärsområden i Lexit Group i gemensamma bolag.

– Med Idnet stärker vi avsevärt vår förmåga att betjäna de största skandinaviska kunderna. Idnet har en stark meritlista av att utveckla och implementera innovativa lösningar för effektiva processer inom lager, logistik och detaljhandel. Företaget har även spetskompetens inom implementering av en ny generation elektroniska hyllkanter (ESL) och relaterade lösningar. Som en del av Lexit Group kan vi erbjuda denna expertis och dessa lösningar till våra kunder i alla länder, säger Sjur Skjæveland, vd för Lexit-koncernen.

På kundlistan för Lexit Group och Idnet finns några av Skandinaviens mest kända företag. Den sammanslagna koncernen kommer att ha en klar styrka inom livsmedel med producenter som Orkla, Tine, Nortura och Lantmännen samt dagligvaruaktörer som Coop, Norgesgruppen/ASKO och Reitan på kundlistan. Utanför livsmedel levererar företaget integrerade lösningar till ett brett spektrum av välkända kunder som t.ex. Jula, Elgiganten, Apoteket, Plantasjen, PostNord, Volvo, SAS och Dahl Optimera.

UPS reducerar kostnader för last-mile uppströms i flödet

I samband med UPS kvartalsrapportering den 26 juli berättade företagets CEO Carol Tomé att bolaget nu genomför piloter med syftet att förbättra kostnadseffektiviteten på förarrutter genom att leverera fler paket per stopp. Detta ska åstadkommas genom att en teknikpartner håller en order på en skalbar digital plattform till dess en annan order kan matchas på samma adress.

För UPS lönar det sig att leverera fler paket på färre stopp, eftersom en sistamilenleverans av ett paket uppges kosta i genomsnitt $5,50, med enbart 60 cent i ytterligare marginalkostnad per paket som kan levereras samtidigt.

– Föreställ er vilket värde som kan frigöras om vi förbättrar densiteten, och vi kommer att ge tillbaka en del av det värdet till våra kunder, sa Tomé och konstaterade att tidigare ansträngningar att hantera ökande leveranskostnader nedströms inte har fungerat.

Carol Tomé förklarade att bolaget nu i stället attackerar leveranstätheten uppströms.

– Vi har nyligen genomfört två pilotprojekt och vi är verkligen glada över resultaten. Vi bygger en ny digital plattform som kan skalas, och vi ser fram emot att dela mer detaljer under kommande kvartal.

Tilläggas kan att UPS redan i dagsläget är mycket lönsamt. Den senaste kvartalsrapporten berättar att bolagets intäkter ökat med 5,7 procent och vinsten med 9,3 procent jämfört med samma period 2021. Samtliga affärsområden i koncernen ökade sin lönsamhet under kvartalet.