I det här avsnittet av SCE600SEC. möter vi Niklas Rönnbäck, vd för Industri-Matematik International, IMI. Niklas berättar om mjukvaruföretaget IMIs långa historia, dagens snabba transformation och tillväxt samt marknadens ökade krav och förväntningar. Under samtalet berörs bland annat hur dagens utveckling i Supply Chain ställer nya krav på både vassa mjukvaror och kompetenta och kunniga människor.
KICKS automatiserar med Knapp
Kosmetikkedjan KICKS investerar över 200 miljoner i ett nytt nordiskt omnikanallager. Nu står det klart att man väljer Knapps automationslösningar, som kommer att ge en ökad kapacitet och produktivitet samtidigt som den senaste tekniken stöttar KICKS skalbarhet genom hög flexibilitet.
– Det kan ta mindre än tio minuter från att en order läggs till att den är packad och redo för utleverans, säger Mikael Holmqvist, Managing Director på Knapp AB.
Kicks nya omnikanallager byggs längs E4 i Rosersberg norr om Stockholm och anläggningen på 29 000 kvadratmeter kommer hantera både varuförsörjning till butik och kundordrar för e-handel i Sverige, Norge och Finland. Något som kräver flexibilitet och en hög plockkapacitet. Nu har Kicks valt Knapp och deras skyttellösning, OSR ShuttleTM EVO (Order Storage Retrieval), för att automatisera det nya lagret.
– Centraliseringen av en gemensam hubb för att varuförsörja både butik och e-handelsordrar skapar i kombination med Knapps automationslösning goda förutsättningar för en kraftigt förbättrad produktivitet och skalbarhet samt möjliggör snabba leveranser på alla våra marknader. Vi har idag en stark och välfungerande omnikanalsstrategi på plats och med en konsoliderad och framtidssäkrad logistikplattform kommer vi vara väl rustade för att stärka vår marknadsposition ytterligare, säger Freddy Sobin, VD på KICKS.
Den tekniska lösningen från Knapp bygger på att produkterna förflyttas från OSR ShuttleTM EVO till plockstationer där lagerpersonalen står. Detta istället för att personalen manuellt hämtar och sammanställer produkterna för utleverans. Tekniken kallas ”Goods-to-Person” där plockstationerna, Pick-it-Easy EVO, möjliggör effektivt plock från lagerlådor direkt ner i utgående transportemballage. Knapps OSR Shuttle™ möjliggör flexibel och snabb framtagning av produkter tack vare att skyttelrobotarna som plockar i ställagegångarna bara behöver flytta på maximalt två lådor för att komma åt rätt produkt i lagret.
– Jämfört med ett lager som nyttjar traditionell manuell plockning så kan varje person i denna lösning vara 4-5 gånger mer produktiv, samtidigt som KICKS säkerställer en väldigt snabb genomströmning av kundordrar. För ett företag som Kicks där snabba leveranser är en viktig konkurrensfördel så kommer denna lösning vara avgörande för framtida tillväxt, säger Mikael Holmqvist.
Hela lagret blir sammanlänkat med Knapps olika automationer. Vid orderplockningen installeras också mjukvara som förhindrar plockfel.
– Kostnaden för att korrigera ett plockfel är ofta högre än värdet på den beställda produkten. Vårt system varnar när det är på väg att bli fel, vilket ofta resulterar i en stor kostnadsbesparing för våra kunder, säger Holmqvist.
KICKS lager i Rosersberg väntas stå klart i början av 2024 och då kommer man kunna hantera över 2 000 ordrar i timmen. Lagringsmässigt innehåller lösningen fler än 60 000 plastlådor som kan delas upp i sex sektioner per låda, fyllda med mängder av produkter.
Einride i partnerskap med A.P. Møller- Mærsk för elektrifierade transporter
Svenska logtechbolaget Einride har ingått ett strategiskt samarbetsavtal med A.P. Møller-Mærsk för elektrifiering av över en miljon leveranser under en första femårsperiod. Grunden för samarbetet är Einrides teknikplattform för frakter. Plattformen består av 300 anslutna elektriska fordon, 150 laddstationer och sammanhängande tjänster. Partnerskapet är ett led i Mærsks hållbarhetsåtagande om noll nettoutsläpp i sin värdekedja 2040.
Enligt ett pressmeddelande från Einride är samarbetet det hittills största operativa initiativet för elektrifierade tunga transporter. De anslutna elektriska fordonen kommer levereras av Einride under åren 2023-2025 och användas i Mærsks Nordamerikanska verksamhet i ett antal utvalda städer. Einride erbjuder sina tjänster som Software as a service och Capacity as a service. Fordon, laddstationer och tjänster integreras på Einrides eget datadrivna operativsystem Saga.
– Detta är en av de största affärerna någonsin vad gäller att göra transporter hållbara och det sker vid en avgörande tidpunkt, säger Robert Falck, CEO på Einride.
– Våra kunder vill se handfasta åtgärder för hållbara försörjningskedjor, inte enbart konceptuella , säger Vincent Clerc, CEO, Ocean & Logistics, A.P. Moller – Maersk.
I maj 2021 investerade A.P. Moller – Maersk via sitt venture-capital-bolag Maersk Growth i Einride i samband med en investeringsrunda som inbringade 110 miljoner USD. I och med den investeringen påbörjades ett strategiskt och långsiktigt partnerskap mellan bolagen.
—–
Einride AB är ett svenskt teknik- och transportföretag baserat i Stockholm och Göteborg som specialiserar sig på elektriska och självkörande fordon, kända som Einride pods.
Maersk Growth är A. P. Møller – Maersks investeringsverksamhet och har som mål att digitalisera, demokratisera och minska koldioxidutsläppen i försörjningskedjor genom att stötta nya affärsmodeller och tekniker.
A.P. Møller – Maersk är ett integrerat container-logistikföretag som arbetar för att sammankoppla och förenkla sina kunders försörjningskedjor. Företaget är verksamt i 130 länder och sysselsätter cirka 95 000 medarbetare.
NA-KD fördubblar sin AutoStore
NA-KD är en svensk, ledande aktör inom mode och e-handel med snabba och effektiva leveranser som högsta prioritet. För några år sedan investerade bolaget i ett nytt AutoStorelager från Element Logic. Nu skalas anläggningen i Landskrona upp och får dubblerad kapacitet.
NA-KDs globala centrallager i Holland är navet i företagets centraleuropeiska logistik. Sverige och övriga Norden betjänas av AutoStore-lagret i Landskrona. Redan några månader efter att NA-KD gått live med sin ursprungliga automationslösning i Landskrona-lagret, fattades beslut om ytterligare expansion för att möta en ökad efterfrågan. Inledningsvis, i juli 2020, hade man haft en lagringskapacitet på 100 000 backar – där inlagring, plock, packning av främst påsar, utfördes av 100 robotar och 16 Portar. Efter en smidig start installerades snart ytterligare 21 robotar och 8 Portar inför Black Friday samma år för att klara den ökade tillväxten – senare adderades även 25 000 backar.
Ytterligare tillväxt – från 2 000 till 4 000 leveranser per timme
Under 2022 ser NA-KD behov av att skala upp ytterligare och gör därför i expansionsfas 3 en större gridutbyggnad med ytterligare 25 000 backar. Något som tar det totala antalet backar till 150 000. Samtidigt kompletterar man med 6 karusellportar, 30 AutoStore-robotar och en betydande utbyggnad av bansystemet. Det är den största utbyggnaden NA-KD har gjort sedan automatiseringen gick live och resultatet blir en dubblerad kapacitet, från 2 000 till 4 000 leveranser per timme.
– AutoStore har absolut varit en automatiseringslösning som passat vår tillväxtsresa perfekt. Vi har kunnat optimera vår lageryta och produktivitet, samtidigt som vi haft möjligheten att kunna växla upp snabbt vid utökat behov. Norden är vår näst största marknad och inför Black Friday’s ökade volymer vill vi ytterligare stärka vår effektivitet och kapa åtminstone någon dags ledtid för våra kunder. Systemets skalbarhet har varit helt avgörande, säger Axel Klittmar, Head of Fulfilment på NAKD.
– NA-KDs möjlighet att expandera på ett så omfattande sätt i befintliga lokaler är ett bra exempel på flexibiliteten i Element Logics AutoStore-lösningar som möjliggör hög skalbarhet inför eventuella framtida expansioner, utan att för den delen tappa i tillgänglighet, säger Bengt Nilsson Account Manager på Element Logic Sweden.
SCE600SEC: Trends within automation technology
In this webcast (in english) we discuss he tdevelopment of warehouse automation and trends within automation technology with Christoph Ohly, Partner at the Nordic supply chain consultancy Langebæk and the companies CEO in Sweden Peter Landenberg. The interesting talk, led by Stefan Karlöf, focuses on topics like the rapid development och automated piece picking and the potential gains that might come from cooperating with experienced partners.
Bring lanserar paketboxar i egen regi
Bring har tagit beslut om att etablera egna paketboxar i Sverige och ger sig därmed in i den pågående kampen med aktörer som iBoxen, PostNord, Instabox och Budbee. Till att börja med ska Bring placera ut några hundra skåp i de största städerna och finnas där människor bor eller rör sig dagligen.
Den nordiska koncern som Bring tillhör – Posten Norge – har haft framgångar med egna paketboxar i Norge. Nu väljer man att ta steget även i Sverige.
– Boxarna blir en viktig del av det totala erbjudandet och kompletterar vårt befintliga nätverk. Som kund hos oss ska det finnas ett alternativ för alla – oavsett om du vill ha din leverans hem till dörren, hämta ut det hos ombudet när du passerar på väg från jobbet, eller i ett paketskåp när det passar dig, säger Robin Engstrand, chef på Bring för B2B och e-handelstjänster i Sverige, Danmark och Finland.
Paketboxarna ska finnas där konsumenterna rör sig dagligen. Boxarna kommer börja rullas ut inom de närmaste månaderna.
Det viktigaste med den här investeringen är att göra det smidigt att hämta paket, få det att passa in i det berömda livspusslet. För kanske kan ett paketskåp vara mer än bara ett paketskåp: det kan vara en promenad med hunden, en service till hyresgästerna i en kontorsfastighet, något som adderar mervärde till just din butik – eller något helt annat.
– Det där med att placera boxar där det passar i livspusslet är ju spännande, vardagen idag är inte vad den var igår. Vi tror därför starkt på att ha ett brett erbjudande av tjänster till våra e-handlare och till deras kunder, kanske dyker det därför upp boxar på helt nya platser – vi får se, säger Robin Engstrand.
Langebæk i strategisk allians med Coupa
Den nordiska Supply Chain-specialisten Langebæk har ingått ett strategiskt samarbetsavtal med det globala mjukvaruföretaget Coupa om att erbjuda bolagets lösning för Supply Chain Design och planering i Norden. Alliansen innebär att Langeæk blir Coupas certifierade partner i Norden.
– Våra respektive företag passar varandra mycket bra vad gäller människor, marknader och kulturer. Resultatet är ett partnerskap där vi som ett av få företag i Norden kan erbjuda en unikt djup kompetens till stöd för våra kunders arbete med att skapa intelligenta försörjningskedjor, säger Anders Bartholin, partner och projektdirektör på Langebæk AS.
Coupa är en global expert på mjukvarulösningar för Business Spend Management och Supply Chain Design & Planning och Langebæk är ett av Nordens ledande konsultföretag med fokus på supply chain och logistik. Langebæk grundades för över 40 år sedan och har sitt huvudkontor i Danmark och dotterbolag i Sverige och Norge. Bolaget har en bred palett av tjänster för SCM och logistik, bland annat lagerimplementering, processoptimering och projektledning.
– Med samarbetet med Coupa förstärker vi vårt erbjudande med en optimeringslösning som möjliggör snabbare och smartare beslutsfattande för våra kunder, säger Anders Bartholin.
Dagab bygger nytt och automatiserar med Knapp
Nu är det klart att Dagab väljer Knapp som leverantör av ett helautomatiskt skyttelsystem, vilket ska effektivisera hanteringen och öka kapaciteten i Dagabs nya lager i Landskrona.
I Landskrona investerar Dagab i ett 37 000 kvadratmeter stort distributionscenter för leverans av frukt och grönt till butiker över hela landet. Dagab är ansvariga för butiksleveranser och logistikprocesser inom hela Axfood-koncernen.
– Den helautomatiska lösningen från Knapp säkerställer ett effektivt produktflöde med den senaste tekniken. Vårt mål är att hela tiden förbättra servicen för våra kunder, säger Nicholas Petterson, vd för Dagab.
Dagab kommer använda sig av Knapps FAST-lösning (Fully Automated Standard Tray Picking) i det nya distributionscentret. Det kommer bland annat bestå av palleterings- och staplingsmaskiner, plock- och lagringssystemet OSR Shuttle™ Evo. Skyttelrobotarna lagrar, buffrar och packar allt i butikspecifik ordning. Det gör att butikspersonalen får en smidig leverans där varorna ligger rätt utefter butikens layout.
– Fast-lösningen innebär en automation av hela processen. All hantering, plockning och packning sköts automatiskt, endast vid in- och utleveranser behövs mänsklig handpåläggning, vilket säkerställer en felfri orderhantering, säger Mikael Holmqvist, Managing Director på Knapp AB.
Dagab kommer också att använda sig av Knapps mjukvara, KiSoft, som ser till att automationslösningarna samarbetar för att på snabbast och smidigast sätt plocka ihop en beställning. Mjukvaran ser också till att de mest frekventa produkterna placeras på bäst platser i gångarna. Det effektiviserar processerna, vilket bidrar till att Dagab kommer att kunna hantera upp till 55 000 enheter per dag.
– Vi investerar löpande kraftigt i utvecklingen av våra lösningar. Det är därför extra härligt att få förnyat förtroende att leverera ytterligare en anläggning med världsledande teknik som hjälper Dagab att flytta fram positionerna, säger Mikael Holmqvist.
Lagret i Landskrona beräknas vara klart 2024 och sedan tidigare har Dagab använt lösningar från Knapp i distributionscentret i Jönköping som förser 600 butiker med färskvaror.
Rekordresultat för Deutsche Post DHL Group
Precis som svenska PostNord så gör världens största transportkoncern Deutsche Post DHL ett rekordresultat för 2021. Alla fem verksamhetsområden i koncernen växte med mycket god lönsamhet och omsättningen för året landade på 81,7 miljarder Euro, dvs. cirka 868 miljarder kronor, vilket är ett rekord i bolagets historia.
Rörelseresultatet uppgick till 8 miljarder Euro (85 miljarder kronor), vilket innebar en ökning med 65 procent jämfört med 2020. Totalt sett ökade koncernens omsättning med 22,5 procent under året.
– Under ett utmanande år presterade vi bättre än någonsin tidigare i företagets historia. Vi har visat på vår styrka i en utmanande tid och uppnått ett nytt rekord vad gäller både omsättning och resultat. Aldrig tidigare har Deutsche Post DHL Group transporterat så stora volymer av gods, expressleveranser och paket världen över. Vi har även bidragit till samhället genom vaccinlogistik, säger Frank Appel, CEO i Deutsche Post DHL Group i en kommentar till resultatrapporten.
Drivkrafterna bakom resultaten uppges vara den starkt ökade världshandeln och en fortsatt stark e-handel som sammantaget gav företaget en möjlighet att effektivt utnyttja hela sitt globala nätverk.
DB Schenker satsar på fossilfri sjöfrakt
DB Schenker uppger att man som första logistikföretag, tillsammans med CMA CGM, kommer att frakta alla sina styckegodstransporter med fossilfritt bränsle. Företaget har tecknat ett köpekontrakt med CMA CGM på över 2 500 ton biobränsle, som ett första steg mot att minska utsläppen från sina sjötransporter.
DB Schenkers kunder kan redan nu boka fossilfri LCL-frakt (Less-than-Container-Load) och få ett certifikat som redovisar utsläppsminskningen. Samarbetet med CMA CGM kan minska utsläppen av växthusgaser med mer än 7 000 ton CO2e well-to-wake*. Det motsvarar minst 100 procent av WtW-utsläppen från LCL-containrarna, vilket gör det till en av de viktigaste affärerna inom sjöfrakten.
– Vi är otroligt glada över att kunna göra en betydande investering för att minska koldioxidavtrycket inom sjöfrakten. Biobränsle som drivmedel är ett viktigt steg mot grönare försörjningskedjor och helt i linje med vårt övergripande hållbarhetsarbete inom sjöfrakten. Vi ska vara det ledande logistikföretaget inom hållbarhet och har som mål att vara helt fossilfria år 2040, säger Thorsten Meincke, styrelsemedlem för global flyg- och sjöfrakt på DB Schenker.
– Som pionjär och ledande inom hållbar sjöfart och logistik har CMA CGM-gruppen lovat att minst 10 procent av deras drivmedel ska utgöras av alternativa bränslen till 2023. Vi erbjuder våra kunder en rad olika lösningar för att minska deras koldioxidutsläpp. Biobränsle är en av lösningarna för att minska utsläppen från sjöfrakten, och vi är väldigt glada över samarbetet med DB Schenker, säger Olivier Nivoix, Executive Vice President, Lines, CMA CGM Group.