Träffa Royal Designs David Måsegård i senaste SCE600SEC.

Lyssna på ännu en intervju i serien SCE600SEC. Den här gången samtalar SCEs Stefan Karlöf med David Måsegård, Site Manager på Royal Design Group – en av de största designbutikerna som erbjuder ledande varumärken för hemmet: bland annat möbler, husgeråd, köksartiklar och mycket annat, i fler än 13 länder.

E-handeln fortsätter att öka – växer 16 procent under Q2

Trots den höga tillväxttakten inom e-handeln under 2020 fortsätter branschen att växa med 16 procent under Q2 2021. Dagligvaruhandeln ökar med 27 procent, medan leksakshandeln på nätet ökade med 22 procent. Det visar E-barometern Q2 2021 som också tittar närmare på returer och konsumenternas drivkrafter vid leveransval i checkouten.

Under årets andra kvartal börjar effekterna av pandemin att avta, i takt med att andelen vaccinationer ökar. Under föregående kvartal 2020, det första ”pandemikvartalet” mätte e-handeln 49 procent i tillväxt. Under årets andra kvartal ökar alltså e-handeln med ytterligare 16 procent. Sett till branschkategorier är dagligvaruhandeln med 27 procent i tillväxt kvartalets vinnare, tätt följt av barnartiklar och leksaker på 22 procent och möbler och heminredning på 21 procent. Hemelektronik (18 %), Apotekshandel (17 %), Böcker och media (17 %), Kläder och skor (12 %), Sport och fritid (12 %) och Bygghandel (11 %) ligger relativt jämt i tillväxt.

– Det spekulerades en hel del i om e-handeln skulle backa under 2021, med tanke på de höga tillväxttalen under 2020, då e-handeln växte med 49 procent. Men det är inte alls det vi ser. Istället växer nu e-handeln i samma takt som den gjorde före pandemin, men från en väldigt mycket högre nivå. Folk har helt enkelt inte gått tillbaka till den fysiska handeln även om det optimistiska corona-läget tillåter det, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

E-barometern Q2 undersöker också drivkrafter hos konsumenten vid valet av leveransmetod. Även om det är tydligt i E-barometern att många konsumenter värderar hållbarhetsfrågor så kom ett hållbart leveransalternativ med 50 procent mindre miljöpåverkan sist när det ställdes mot andra alternativ. I stället är det framför allt det flexibla alternativ som paketbox som ökat i attraktivitet sedan förra året. Sett över en fyraårsperiod ökar båda valen av leveransalternativ i checkouten, tillsammans med konsumentens nöjdhet av leveransen.

– Vi har även undersökt returer och konstaterar att det i år är fler e-handelsföretag, 22 procent, som erbjuder fria returer än året innan, 16 procent. Frågan om fria returer har på senare år blivit omdiskuterad, men vi kan också se att flera e-handelsföretag anser att det är en viktig service för att bygga lojalitet bland kunderna, säger Carl-Fredrik Teder.

DHL har levererat 1 miljard doser Covid-19-vaccin

Sedan december 2020 har DHL skickat en miljard vaccindoser till mer än 160 länder i kampen mot Covid-19. Pandemin har blivit den största globala hälsokrisen på över ett sekel. Regeringar, icke-statliga organisationer och offentliga myndigheter har fokuserat på att begränsa viruset, påskyndat vaccinationsprogram för att hålla befolkningen säkra och sett till att ekonomier återhämtar sig snabbt.

– När vi ser tillbaka på undantagstillståndet som pågått de senaste nio månaderna, är vi hedrade över att få fortsätta spela vår roll. Vi har hanterat och arbetat med flera olika upplägg av transportkedjor och även genomfört direktdistributioner i vissa länder. Vi implementerade nya, dedikerade och pålitliga tjänster i en accelererad hastighet för att transportera de väldigt temperaturkänsliga vaccinerna, samt tillbehör och provkit. I linje med vårt syfte att förena människor och förbättra liv, kommer vi att fortsätta använda vår infrastruktur för temperaturkänsliga transporter, vårt motståndskraftiga globala nätverk, vår djupa kunskap av läkemedelslogistik och erfarenheter från våra medarbetare, säger Katja Busch, Chief Commercial Officer DHL.

Den globala vaccinationskampanjen utgör en avgörande del i kampen mot viruset, och är viktig för att begränsa ytterligare virusvarianter. För att nå hög nivå av immunitet krävs cirka 10 miljarder vaccindoser världen över till slutet av 2021. Den globala distributionen av dessa doser är nödvändig för att säkerställa att så många som möjligt har tillgång till vaccin. Förutom att hantera olika och komplexa transportkedjor, har de känsliga temperaturkraven varit en stor utmaning för logistikföretag.

.DHL Global Forwarding och DHL Express har transporterat Covid-19-vacciner till länder i Asien och Stillahavsområdet, Sydamerika och Europa. DHL Supply Chain ansvarar för korrekt lagring och lokal distribution av vaccin i flera tyska städer.

I DHL:s rapport Revisiting Pandemic Resilience beskrivs hur den logistikinfrastruktur och kapacitet som nu byggts upp för pandemin bör bibehållas eftersom ytterligare 7-9 miljarder vaccindoser kommer att behövas årligen under de kommande åren för att hålla infektionsnivåer låga och för att sänka takten i virusmutationer – utan att räkna med säsongsvariationer. För att vara förberedd inför framtiden är det viktigt att tidigt identifiera och förebygga hälsokriser genom aktiva partnerskap, utökade globala varningssystem, en integrerad epidemipreventionsplan och riktade FoU-investeringar. DHL rekommenderar också att utvidga och institutionalisera virusinnehåll och motåtgärder (t.ex. digital kontaktspårning och nationella lager) för att säkerställa strategisk beredskap och effektivare svarstider. För att underlätta en snabb utrullning av medicinering (dvs. diagnostik, terapi och vacciner) bör regeringar och industrier upprätthålla tillverkningskapacitet, undersökning, planering och upphandlingsplaner och utöka den lokala distributionskapaciteten.

SCE #4 2021

Tema: Supply Chain Network Design. Planering och Optimering

  • Supply Chain Design på frammarsch
  • Högkonjunktur för strategisk supply chain-utveckling
  • Äntligen får supply chain och logistik toppledningens uppmärksamhet
  • Kompetenskrav för framgångsrik omnikanallogistik
  • Hur mycket effektivare blir citylogistiken av stadsterminaler?
  • Och som vanligt mycket annat!

Lyssna på Mikael Törnqvist i SCE600SEC.

Lyssna på en superintressant intervju med Mikael Törnkvist, Director Logistics Development på Aditro Logistics – ett av Nordens främsta 3PL-bolag. Samtalet kretsar kring aktuella logistikutmaningar, digitaliseringen och det ökade marknadsintresset för lagerautomation.

Iptor anställer Chief Revenue Officer för att driva ökad tillväxt

Efter förvärvet av amerikanske The Mesa Group, specialiserat på supply chain lösningar inom pharma, fokuserar nu Iptor på fortsatt aggressiv tillväxt. Med lanseringen av Iptor.com har bolaget tagit klivet in i en SaaS-cloudvärld som för med sig många spännande nya möjligheter. Mot den bakgrunden har Richard Farnworth utsetts till CRO, Chief Revenue Officer på Iptor och medlem av företagsledningen.

Farnworth ska bidra till att öka takten, förbättra effektiviteten och säljkunnigheten i Iptor. Han har mer än 20-års erfarenhet av att driva säljtillväxt på ledande företag på ERP-bolag, bland annat på Oracle och Axway. Efter lanseringen av molnplattformen Iptor.com ska Richard fokusera på att accelerera nykundsakvisitionen inom bland annat pharma och andra nyckelsegment samt på den fortsatta utvecklingen av befintliga kunder på den nya plattformen i nära samarbete med marknad, sälj, produkt och kundservice.

– Jag är väldigt glad över att bli en del av Iptor. Företagets kultur och positiva tillväxtstrategi i kombination med inställningen att ”kunden kommer först” gjorde detta till ett lätt beslut. Tillsammans med teamets stora talang och fokus ser jag fram emot att bli en del av denna växande framgångsresa, säger Richard Farnworth.

PostNord TPL siktar på noll leveransfel

Den marknadsledande tredjepartslogistikern PostNord TPL har ingått ett omfattande avtal för flera lösningar med supply chain teknikföretaget Zetes. PostNord TPL investerar i två moduler av lagerlösningen ZetesMedea som kommer att bidra till förbättrad operativ effektivitet och nya tekniska innovationer i deras lagerverksamhet. 

PostNord TPL utökar sin lagerverksamhet för ett av Europas ledande byggvaruhus, och varor till alla deras butiker i Sverige och Norge kommer att lagras, hanteras och distribueras från den 90 000 kvadratmeter stora nya anläggningen i Norrköping. Av den anledningen sökte PostNord TPL en lagerlösning som hanterar, optimerar och styr plock och andra processer i ett lager. De valde två moduler ur ZetesMedea Voice för att öka produktivitet vid orderplock och ZetesMedea Loading Verification för att styra och hantera utleveranser på ett mer effektivt och automatiserat sätt.

100 % visibilitet i hela leveransprocessen

Så lite som en felprocent i leveransnoggrannhet påverkar verksamheten avsevärt. Att hantera varje enskilt fel kostar tid och pengar, samtidigt som det påverkar kundnöjdhet och operativ effektivitet. För att uppnå 100 % visibilitet i leveranser valde PostNord TPL Zetes lösning för automatisk lastningsverifiering som drivs av ImageID-teknologi. En innovativ lösning som optimerar utgående logistik med modern kamerabaserad teknologi för att kontrollera och säkerställa en leveransnoggrannhet på 100 %. Med kameror installerade vid 35 utlastningsportar i Norrköpingsanläggningen kommer systemet omedelbart att detektera och analysera alla palletiketter innan gods lastas på lastbilen. Detta utlöser en go/no go-signal som hindrar operatörer från att lasta fel gods på fel fordon. Med den här automatiserade lösningen kan PostNord TPL eliminera mänskliga misstag. Dessutom kan flera operatörer lasta samma lastbil samtidigt för att öka produktiviteten och spara tid. 

Multimodalt röststyrt system

PostNord TPL kommer även att implementera ett multimodalt röststyrt system, för att förbättra kvaliteten på orderplock och för att upprätthålla korrekt data. Med mer än 80 lageroperatörer leder de röststyrda arbetsflödena enkelt operatörerna till rätt produkt och berättar antalet som ska plockas. Den här strategin kommer att hjälpa PostNord TPL att förbättra utförandet av orderplocksuppgifter, samtidigt som risken för att det inträffar fel på lagret minimeras. Möjligheten att arbeta hands-free minskar också risken för att varor tappas eller försvinner och förbättrar personalens ergonomi. 

– Vi har valt Zetes som leverantör då de är en internationell aktör som tillhandahåller innovativa och flexibla lösningar för styrning och kontroll över hela logistikflödet. Genom att investera i deras Voice- och ImageID-teknologi med plattformen ZetesMedea skapar vi förutsättningar för att hålla en hög nivå både vad gäller kvalitet och produktivitet i våra processer, säger Mikael Engberg, Logistikutvecklingschef på PostNord TPL.

– Vi är stolta över att PostNord TPL har valt oss som sin partner för att effektivisera sina lagerprocesser. Det är ett stort åtagande från båda sidor som visar hur Zetes lösningar kan spela en viktig roll i organisationer av alla storlekar. Vi kan redan nu se nya potentiella projekt inom PostNord TPL och ser fram emot ett långt och framgångsrikt partnerskap, säger Håkan Hammar, Country Manager på Zetes Sverige. 

Logtechbolaget Prime Penguin tar in 15 MSEK

Stockholmsbaserade Prime Penguin har fått ett kapitaltillskott på 15 Msek av det svenska venture capital bolaget WiT Ventures. Prime Penguin upphandlar logistiken åt bland annat e-handlare genom ett globalt nätverk av utvalda och integrerade 3PL-bolag. Med tjänsten kan logistiken följas och styras hela Prime Penguins digitala gränssnitt. Plattformen är ansluten till över 30 av de mest använda e-handelsplattformarna och marknadsplatserna vilket möjliggör en enkel och snabb integration för butikerna.

– Antalet e-butiker som anslutit sig har på kort tid ökat kraftigt, vilket även tagit oss till gröna siffror tidigare än planerat. Det är nu dags att växla upp ytterligare och ta nästa steg på vår tillväxtresa, säger Joakim von Oldenskiöld, som 2016 grundade Prime Penguin tillsammans med Mikael Johansson.

– Med kapitalet kan vi nu nå ut till fler e-handlare som är i behov av en enkel och skalbar logistik-lösning, samt stärka upp teamet med de bästa talangerna. Utöver det kommer vi kunna ansluta ytterligare logistikbolag på flera nya marknader, säger Mikael Johansson.

WiT ventures har ett fokus mot digital tillväxtbolag och positionerar sig som en operationellt aktiv investerare. Bland nuvarande och tidigare portfölj-bolag hittas bland annat succébolaget Estrid, AI plattformen Peltarion samt tyska E-farm, handelsplattform för begagnade jordbruksmaskiner.

– Vårt investeringsteam har följt Prime Penguin under en tid och imponerats av deras tekniska försprång och hur effektivt och enkelt de knyter ihop hela ekosystemet mellan e-handlare och logistik-bolag (3PL). Vi delar fullt ut deras vision om en stor internationell potential för tjänsten, säger Ulf Söderström partner och investerings-ansvarig på WiT Ventures.

Lyssna på Thomas Karlsson – ett samtal om Logistikutmaningar & automationsboomen

I serien SCE600SEC. presenterar vi under september och oktober ett antal intervjuer på temat Logistikutmaningar & Automationsboomen. Vi borrar ner oss i aktuella lager- och automationstrender och frågar oss bland annat varför e-handeln tycks älska AutoStore? Som första person intervjuas Thomas Karlsson, vd för Element Logic Sweden AB, det bolag i Element Logic som står för koncernens största försäljning och tillväxt. Samtalen är på engelska och publiceras löpande på sceffect.se och i vår Youtubekanal. 

– Det är jättekul att få möjlighet att göra de här intervjuerna och få intressanta perspektiv och erfarenheter från några av våra kunder. Vår ambition är att de ska leda till nya tankar, diskussion och inspirera andra, säger Thomas Karlsson. 

Respektive intervju är cirka tio minuter – 600 sekunder – långa och genomförs på engelska. 

Bring storsatsar i Rosersberg – bygger AutoStore med Swisslog

Brings stora satsning på automatisering, Shelfless, kommer nu att införas även i Rosersberg i norra Stockholm. Från och med våren 2022 kan kunder i Stockholmsområdet få gröna och flexibla leveranser från nätbutiker inom bara några timmar efter beställning.

Sedan tidigare finns Shelfless i Oslo, och i vår kommer samma koncept till Stockholm. Under årets första sex månader har paketvolymen för Bring Sverige ökat med hela 62 procent jämfört med samma period året innan. Nu storsatsar Bring för att möta den ökande efterfrågan. 

– Shelfless är en av våra största satsningar på e-handelslogistik och snabba och gröna leveranser. Rosersberg har ett bra geografiskt läge, nära både Arlanda, Stockholm city och Uppsala. Läget möjliggör att vi kommer kunna leverera inom samma dag till över tre miljoner människor, säger Per Öhagen, koncerndirektör för e-handel och logistik på Posten Norge som äger Bring.

Shelfless kommer ta plats i en nyetablerad lagerlokal, som under höst och vinter byggs om till en högautomatiserad AutoStore-lösning som levereras av Swisslog. Satsningen ger alla nätbutiker, oavsett storlek, tillgång till automationslösningar som bara de största nätbutikerna haft möjlighet till, fram tills nu. De nätbutiker som använder sig av Shelfless kommer kunna leverera bara inom några timmar efter köp inom Stockholmsområdet – och leverans nästa dag i hela landet. 

– Shelfless blir revolutionerande för de nätbutiker som vill etablera sig och växa på den nordiska marknaden. Eftersom samma teknologi finns i Oslo, betyder det att nätbutikerna kommer kunna erbjuda leverans redan samma dag till nästan fem miljoner människor i Sverige och Norge. Dessutom blir majoriteten av leveranserna fossilfria.

Namnet Shelfless anspelar på att kunden inte längre kommer behöva egna lager eller hyllor utan använder Brings autostorelösning. Med Shelfless kan nätbutiken fokusera på att sälja medan Bring och Shelfless tar hand om allt som rör leveransen. Bring lagrar, plockar, packar, levererar och tar hand om eventuella returer. Samtidigt har nätbutiken full koll på lagerstatus och hela processen kring leverans. Shelfless är nämligen inte bara ett lager utan en helhetslösning med smart teknologi och digitala lösningar som gör det enklare för nätbutikerna att ha koll. 

– Något som alltid har varit viktigt för våra kunder är leveranstid och pris. Dessa saker är fortsatt viktiga, men de senaste åren har kunderna också adderat höga krav på hållbarhet och transparens. Vi ser att kunderna vill ha full koll på hela köpresan – vilket blir möjligt med vår digitala lösning. Trots att vi använder oss av avancerad teknologi så ska det vara enkelt att använda sig av, och ansluta till Shelfless, som i princip är en “plug-and-play”-lösning, avslutar Per Öhagen.