iBoxen – ännu en last-mile lösning med paketskåp

iBoxen är en infrastrukturlösning baserad på paketsskåp som kan skapa förutsättningar för mer hållbara transporter enligt företagets ledning. Bakom satsningen står de tre grundarna Anders Holm, Tim Jörnsen och Thomas Backteman – samtliga tre före detta PostNord-direktörer, som nu tar upp kampen med Instabox och de övriga aktörerna inom segmentet.

Ambitionen är att bygga upp en rikstäckande infrastruktur av leverans­boxar för att hämta, returnera och skicka paket­. Med ägarna Fastighets AB Balder, Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB och grundarna är målsättningen att bygga en ny nationell infrastruktur för paket­transporter i både storstäder och glesbygd. 

– En öppen och neutral nationell infrastruktur är en nödvändighet för att e-handeln ska kunna fortsätta växa, utan att skada miljön. Nu möjliggör vi det, säger Tim Jörnsen, vd och medgrundare till iBoxen.

E-handeln i Sverige väntas fortsätta växa starkt de kommande åren. I dag skickas drygt en miljon paket­ varje dag, vilket redan nu skapar utmaningar för det existerande systemet för paket­distribution. Redan år 2025 väntas minst dubbelt så många paket­ skickas till svenska hushåll dagligen. De ökande paket­transporterna kommer leda till ytterligare utsläpp och negativ miljöpåverkan.

iBoxens infrastruktur består av uppkopplade leverans­boxar som använder programvara från företaget Qlocx och är oberoende och öppen för alla transportbolag.

– Inom fem år är vår målsättning att det ska finnas leverans­boxar utplacerade över hela Sverige, från norr till söder. I städer ska ingen ha längre än 300 meter från sin bostad till närmaste box. I glesbygd placeras boxarna på strategiskt valda platser för att avsevärt korta resvägen för att hämta, returnera och lämna paket­ och därmed underlätta för småföretagare och privatpersoner. Boxarna kommer att vara tillgängliga dygnet runt och erbjuda en service i nivå med en hemleverans­, säger Tim Jörnsen, grundare och vd för iBoxen.

Under det första kvartalet 2021 kommer iBoxen att genomföra ett etableringsprojekt med leverans­boxar i Stockholm och i Bodens Kommun. Flera transportbolag deltar redan från början i projektet och kommer att erbjuda sina kunder iBoxen som leverans­alternativ i dessa områden. Efter det inledande projektet planeras en fortsatt etablering i Stockholmsregionen, Göteborg och Malmö under år 2021–2022. Därefter följer en bred etablering på drygt 2 000 orter med fler än 200 invånare under åren 2023–2026.


iBoxen är grundat av Anders Holm och Tim Jörnsen, båda med lång bakgrund i svensk och global logistikverksamhet, Thomas Backteman, tidigare kommunikationsdirektör på bland annat Postnord och mångårig erfarenhet från kommunikation och PR, e-handelsentreprenören Paul Källenius och fastighetsinvesterarna Jan Björk och Patrik Hegbart. Vd för iBoxen Infrastuktur Sverige AB är Tim Jörnsen

Möt Ted Lundström, Head of Global Logistics på Ovako Group – SCE600SEC.

Hur påverkas Supply Chains av digitalisering, hållbarhet och e-handels framfart? I ett samarbete mellan Supply Chain Effect och Transport Management-företaget Unifaun presenteras under ett par månader 2021 ett tiotal filmade intervjuer kring dessa ämnen. Supply Chain Effects chefredaktör, Stefan Karlöf intervjuar spännande personer som ägnar tid och energi åt att utveckla framgångsrika logistikkedjor. 

I detta avsnitt av SCE600SEC. möter vi Ted Lundström, Head of Global Logistics på Ovako Group, med ansvar för sourcing av koncernens transporter och logistik, vilket bland annat omfattar sourcingstrategier, leverantörsutveckling och smart digitalisering kopplad till försörjningskedjan. Se intervjun här!

– När vi på grund av nuvarande pandemi inte kan träffas som vanlig är intervjuer på distans en bra lösning. Det är att de ämnen vi lägger extra tid på i intervjuerna; digitalisering, hållbarhet och e-handel har en stor påverkan på försörjningskedjorna. Med SCE600SEC. inspireras du som tittare av seniora personer som delar med sig av hur de tänker kring dessa centrala frågor, säger Stefan Karlöf och betonar att SCE600SEC. är ett koncept som framöver kommer att genomföras med fler partners.

Se en introtrailer för intervjuserien!

KB Components investerar i bansystem och WMS från Swisslog

Swisslog har fått i uppdrag av KB Components, en av Skandinaviens ledande tillverkare av plastkomponenter, att modernisera och utveckla pallhanteringen vid företagets anläggning i Örkelljunga. 

KB Components och Swisslog har ett mer än trettioårigt samarbete kring lagerautomation och nu har Swisslog fått i uppdrag att  leverera bansystemet ProMove och SynQ WMS, som en del av en pågående modernisering och effektivisering av lageranläggningen. 

– Med det nya bansystemet försvinner ett gammalt uttjänt system som riskerar att skapa problem i vår lagerproduktion. Med ProMove får vi ett modernt system för all vår pallhantering, från inlagring till utleverans av kundpallar. Samtidigt ersätts en gammal mjukvara med Swisslogs SynQ, ett modernt WMS system. Eftersom vi redan använder oss av Swisslogs kranstyrning slipper vi nya integrationer och gränssnittsproblem, säger Jörgen Martinsson, Production Engeneering Manager & Logistics Manager på KB Components.

I anläggningen hanteras allt från små till stora plastdetaljer för i första hand fordonsindustrin. Ett överordnat mål för KB Components är att den pågående moderniseringen av anläggningen ska ersätta truckar och andra manuella moment i lagret. 

– Vi har ett gott samarbete med Swisslog och med ProMove och SynQ kommer vi fördubbla vår produktivitet i pallhanteringen och får bättre möjligheter till fortsatt expansion. I dagsläget kan vi ta ut cirka 800-900 pallar på 16 timmar, vilket med den nya lösningen kan hanteras på halva tiden, berättar Jörgen Martinsson.

Installationen av bansystemet och SynQ WMS är planerad att ske under sommaren 2021. 

SCE600SEC. – samarbete för lättillgänglig inspiration och supply chain kunskap

Hur påverkas Supply Chains av digitalisering, hållbarhet och e-handels framfart? I ett samarbete mellan Supply Chain Effect och Transport Management-företaget Unifaun presenteras under ett par månader 2021 ett tiotal filmade intervjuer kring dessa ämnen. Supply Chain Effects chefredaktör, Stefan Karlöf intervjuar spännande personer som ägnar tid och energi åt att utveckla framgångsrika logistikkedjor. 

– Vi är väldigt nöjda med att kunna dela de här intressanta intervjuerna med befintliga och potentiella kunder. Vår ambition är att de ska leda till nya tankar och diskussion för att över tid skapa ännu bättre och mer hållbara logistikkedjor, säger Unifauns marknadschef Tobias Olbers om samarbetet med Supply Chain Effect.

Respektive intervju är maximalt tio minuter – 600 sekunder – lång och genomförs på engelska. Materialet är tillgängligt för alla som är intresserade av att inspireras kring olika Supply Chain-perspektiv.  

– När vi på grund av nuvarande pandemi inte kan träffas som vanlig är intervjuer på distans en bra lösning. Det är att de ämnen vi lägger extra tid på i intervjuerna; digitalisering, hållbarhet och e-handel har en stor påverkan på försörjningskedjorna. Med SCE600SEC. inspireras du som tittare av seniora personer som delar med sig av hur de tänker kring dessa centrala frågor, säger Stefan Karlöf och betonar att SCE600SEC. är ett koncept som framöver kommer att genomföras med fler partners.

I de två första intervjuerna medverkar Sonats vd Mattias Norin samt Guillaume Caron, Supply Chain Manager på FLIR Systems. Se intervjuerna här!

Se en introtrailer för intervjuserien!

Svenska Retursystem expanderar – startar eget customer Planning & Support center

För att möta en ökad efterfrågan utökar Svenska Retursystem sin logistikverksamhet i Västerås. Under våren byggs anläggningen ut för att få plats med fler kontorsplatser och utökad lageryta. Bolaget kommer även etablera ett Customer Planning & Support center och rekrytera ett tjugotal tjänstemän kommande halvår.

–Vi har ett väldigt spännande år framför oss. Det känns fantastiskt roligt att vi satsar så stort här i Västerås. Vårt nya Customer Planning and Support Center kommer bli hjärtat i styrningen av vår logistik både i Sverige och internationellt, säger Fredrik Thapper, Supply Chain Manager på Svenska Retursystem.

Idag ansvarar företaget Sonat i Örebro för kundservice, saldokontroll och den dagliga planeringen. De har varit en viktig del i retursystemets framgångar sedan starten för cirka 20 år sedan. Att Svenska Retursystem nu väljer att ta hem verksamheten beror på att man vill skapa bättre förutsättningar att bygga en långsiktig och bred logistikkompetens inom bolaget. Samtidigt som Svenska Retursystem utökar antalet kontorsplatser byggs även anläggningen ut. Under senaste åren har verksamheten expanderat kraftigt och för att möta den ökade efterfrågan måste kapaciteten ökas. 

–Vi är glada över att vi kommit igång med utbyggnaden av vår anläggning så att vi kan säkra vår kapacitet och möta den ökande efterfrågan på våra smarta och hållbara lastbärare, säger Patrik Halt, chef region mitt på Svenska Retursystem.

Utbyggnaden på omkring 7 200 kvm sker i samarbete med Mileway och Logistic Contractor. En stor del av den nya ytan kommer att användas som lager. Med en utökad lageryta minskar behovet att flytta gods mellan Svenska Retursystems olika anläggningar i Sverige vilket därmed minskar utsläppen av koldioxid.

Descartes förvärvar ShipTrack – last mile-specialist för e-handel

Descartes Systems Group har förvärvat det kanadensiska företaget ShipTrack, leverantör av lösningar med fokus på sista milen till e-handelsbranschen. Genom förvärvet stärker Descartes sitt erbjudande av lösningar för logistikintensiva verksamheter. 

ShipTrack är en leverantör av molnbaserade lösningar för leveransspårning. Med ShipTracks cloud-plattform automatiseras leveranserna samtidigt som kunderna får leveransuppdateringar i realtid samt information om beräknad ankomst. 

– Den utmaning som många distributörer möter när det gäller leveransens sista mil handlar om hur de kan hantera ökade leveransvolymer i en tid då kundernas krav på olika leveranssätt och uppdateringar i realtid också ökat. Vår plattform hjälper dessa aktörer att möta utmaningarna de står inför med hjälp av kraftfulla arbetsflöden genom hela leveransen och information i realtid till slutkunden. Tillsammans med Descartes ser vi nu stora möjligheter att skapa en unik produkt som kombinerar våra sista milen-lösningar med Descartes ruttoptimering, säger Shawn Winter, medgrundare till ShipTrack och VP Mobility Solutions på Descartes. 

ShipTracks skalbara och konfigurerbara plattform uppges vara särskilt lämplig för aktörer verksamma inom e-handel och hemleverans av paket och medicin, där behovet av en effektiv Last Mile-process är stor. För Descartes är förvärvet av ShipTrack en viktig del i företagets strategi att stärka sitt e-handelserbjudande.

DHL Supply Chain lanserar European Fulfilment Network

Under det senaste årets e-handelsboom har många mindre e-handelsplattformar, varumärkesbutiker och detaljhandlare haft svårigheter att hävda sig i konkurrensen med de större e-handelsplattformarna. DHL Supply Chain har därför utvecklat en ny lösning där e-handelsföretag erbjuds tillgång till DHLs europeiska nätverk av 30 logistikcenter i strategiska storstadslägen.

Allt fler konsumenter förväntar sig att få sin beställning nästa dag, vilket innebär att närheten mellan säljarens lager och köparens läge är en nyckelfaktor. Det är här som DHL Supply Chain med sitt nätverk vill göra skillnad.

– Vanligtvis saknar mindre och medelstora handlare kapacitet att vara närvarande i varje europeiskt land, vilket gör att de kan missa intressanta marknader och affärer. Även större e-handelsföretag kan tycka att det är tungt att ha hög närvaro på alla marknader, inte minst vad gäller kassaflöde och kostnadseffektivitet. Därför erbjuder vi nu e-handelsföretag en nätverkslösning, säger Hendrik Venter, CEO DHL Supply Chain MLEMEA.

Lösningen ger kunderna tillgång till DHLs etablerade tjänster, från inkommande hantering och lagring, plock och pack, leverans samt returhantering, alltsammans skräddarsytt och med stor flexibilitet uppger DHL i ett pressmeddelande.

Kostnadsbesparingar och förbättrade leveranstider
Tjänsten kan anpassas modulärt efter region eller land beroende på kundens behov och den kan skalas upp eller ned beroende på ordervolymer. Kunder som använder DHL Supply Chains nätverkslösning uppges redan fått betydande kostnadsbesparingar samtidigt som leveranstiderna förbättrats avsevärt. Användare av DHL Supply Chains europeiska leveransnätverk kan både dra nytta av den flexibiliteten samtidigt som de blir mer attraktiva för slutkonsumenten tack vare en snabbare och mer transparent frakt.

Logistikia kraftsamlar för regional logistikutveckling

Logistikia – som tidigare var Logistikkluster Östergötland – är en gemensam arena för logistikfrågor i regionen. Logistikia ökar nu sina insatser för att ytterligare stärka regionens position som en nod för hållbar tillväxt med logistik som en viktig resurs. I tre intressanta samtal diskuteras:

  1. Varför och hur regionens aktörer arbetar intensivt med att göra godstransporterna fossilfria. Deltagare i samtalet är Maria Huge Brodin, professor i miljölogistik vid Linköpings universitet, Charlotte Elander, vd och ägare av Energifabriken, Magnus Grimhed, försäljningschef Norrköpings Hamn och Erik Alfredsson, vd Alfredsson Transport. https://youtu.be/ojo__pBBE3c
  2. Betydelsen av regional samverkan för logistikutveckling, och vad Logistika gör och kan göra för att driva innovation och utveckling i regionen. Deltagare i samtalet är Mattias Flodström, Strateg Näringsliv på Region Östergötland, Pontus Lindblom, Näringslivsdirektör på Norrköpings Kommun och Mats Abrahamsson, professor i logistik på Linköpings universitet. https://youtu.be/eaNTK0pJqqQ
  3. Betydelsen av breda nätverk för en kraftfull regional utveckling. Här samtalar Johan Rydberg, vd Cleantech Östergötland, Mats Abrahamsson, professor Linköpings universitet och Per Lindahl, Verksamhetsledare Logistikia om betydelsen av breda nätverk för att skapa regional utveckling. https://youtu.be/HiEnnPDsf8Q

Samtalen är ett samarbete mellan Logistikia och Supply Chain Effect och leds av Stefan Karlöf, chefredaktör för Supply Chain Effect.

Shippeo tar in 32 miljoner USD för fortsatt innovation och tillväxt

Shippeo är en europeisk marknadsledare för realtidsvisibilitet i transportflöden – en SaaS-plattform för real-time transportation visibility (RTTV). För att möjliggöra bolagets fortsatta snabba tillväxt och mjukvaruutveckling har ytterligare 32 MUSD tagits in från Battery Ventures och övriga befintliga investerare, NGP Capital, ETF Partners, Partech and Bpifrance Digital Venture. De tillförda pengarna kommer användas för att stärka bolagets marknadsposition och för ytterligare produktinnovation. Shippeo startades 2014 och har sedan dess erhållit 71 MUSD i investerat kapital.

Trots effekterna av Covid-19 har Shippeo mer än fördubblat sina intäkter under 2020 med kunder som Kuehne+Nagel, Total, Hager och Krone. I oktober förra året förvärvade Shippeo det franska företaget oPhone och ökade sitt nätverk med stora kunder från detaljhandeln och tillverkningssektorn. Dessutom har Shippeos totala arbetsstyrka mer än fördubblats under de senaste 12 månaderna till totalt 160 anställda, varav 45% arbetar inom R&D. Kärnan i Shippeos SaaS-plattform (software-as-a-service) är ett API som integrerar med hundratals system för transporthantering, telematikprodukter, ERP, elektroniska loggningsenheter, samt andra datakällor, för att tillhandahålla realtidsplatsdata, leveransspårning och en egenutvecklad algoritm för att beräkna leveransens beräknade ankomsttid (ETA). Med hjälp av Shippeo kan företag identifiera alla smärtsamma punkter och ineffektiviteter från start till slut i sina globala logistikverksamheter och vidta åtgärder för att optimera sina processer. Detta uppges resultera i lägre transportkostnader, ökad kundnöjdhet och mer hållbara verksamheter.

I en kommentar konstaterar bolagets CEO, Pierre Khoury (bilden) att den aktuella investeringen från Battery Ventures och deras erfarenhet av att hjälpa SaaS-bolag att växa kommer att hjälpa Shippeo att befästa sin ledande roll i Europa och öka försprånget till konkurrenterna.

Bring storsatsar på e-handelslogistik – Swisslog levererar AutoStore-lösning

Swisslog har fått i uppdrag av Bring att leverera en komplett AutoStore-lösning till företagets nya logistiklösning vid Berger, strax utanför Oslo. En satsning som totalt sett uppges uppgå till dryga 100 miljoner kronor. Med satsningen vill Bring erbjuda e-handeln en snabb och effektiv distribution till norska konsumenter. 

– Med investeringen vill vi ytterligare stärka vår förmåga att möta den växande e-handelns behov av en flexibel snabb och effektiv varuhantering. Genom att etablera en e-handelshub i närhet till de norska konsumenterna kan vi säkerställa att e-handlare och marknadsplatser når de norska konsumenterna på ett snabbt och effektivt sätt, säger Stefan Einarsson, Administrerende Direktör på Bring Warehousing, Division E-handel och Logistik.

Bring Warehousing valde en AutoStore-lösning eftersom den är väl etablerad i e-handeln, kompakt, flexibel och beprövad. I en första fas levererar Swisslog en AutoStore-lösning som består av 22 000 lådor, 22 robotar, sju portar samt ett bansystem, buffertområde och mjukvaran SynQ som integreras med Brings eget WMS. I en senare fas kommer anläggningen att byggas ut i två faser med ytterligare automation, robotar, portar och bansystem. Installationen fas 1 påbörjas under våren 2021.

– Vi gjorde en omsorgsfull upphandling och valde i slutänden Swisslog på grund av deras höga och breda kompetens inom automation i kombination med ett attraktivt kommersiellt erbjudande. Med Swisslog som partner får vi en komplett AutoStore-lösning och tillhörande service och support, säger Stefan Einarsson. 

Automationslösningen från Swisslog är en del av Brings nya fulfilmenttjänst Shelfless som just lanserats. Shelfless är en helhetslösning med lager, plock&pack samt digitala lösningar som ger visibilitet och kontroll från order til leverans. Tjänsten lanseras nu i Norge och ambitionen är att erbjuda tjänsten i flera av de nordiska länderna. 

Swisslog är den del av KUKA-gruppen, en ledande global leverantör av intelligenta automationslösningar med fler än 14 000 anställda världen över.

https://www.swisslog.com/sv-se/newsroom/news/2021/01/bring