PostNord kör fossilfritt på Södermalm

Med målet att bli fossilfria 2030 tar nu PostNord Sverige ett första steg och ställer om till fossilfria leveranser på Södermalm i Stockholm.

Under de senaste tio åren har bolaget arbetat för att minska klimatavtrycket inom den svenska verksamheten. Logistiken effektiviseras, fordonsflottan uppdateras löpande, det sker en övergång till förnybara drivmedel och elfordon används i allt större utsträckning.  

– Vi har haft höga målsättningar och lyckats sänka vår totala klimatpåverkan med 35 procent sedan 2009, trots ökade paketvolymer. Men vi behöver ha större ambitioner än så. Med vår storlek och tack vare vår närvaro i hela Sverige har vi en unik möjlighet att leda hela vår bransch i en mer hållbar riktning. Ett tydligt steg i vår fortsatta klimatomställning tas nu på Södermalm i Stockholm, säger Sofia Leffler Moberg, hållbarhetschef på PostNord. 

Södermalm i Stockholm är hårt drabbat av utsläpp från fordonstrafik. Det är delvis på grund av den dåliga luftkvaliteten som stadsdelen är utvald att bli fossilfri men även eftersom infrastrukturen för el och andra förnybara drivmedel redan finns i området. Eldrivna fordon och cyklar kommer att användas i stadsdelen och andra fordon som levererar i området kommer fortsättningsvis att tankas enbart med förnybara drivmedel. Enligt beräkningar kan effekten av den fossilfria omställningen ge 360 000 kilo mindre utsläpp av klimatpåverkande gaser, räknat som koldioxidekvivalenter, uppger PostNord.

Cisco i topp i årets Supply Chain Top 25

Årets lista toppas av Cisco Systems på första plats och Colgate Palmolive samt Johnson & Johnson på plats nummer två och tre. Sex nya bolag tog sig in bland de 25 främsta detta år. Svenska H&M ligger kvar på listan men åkte ner från plats 16 till plats 20.

Table 1. The Gartner Supply Chain Top 25 for 2020

RankCompanyPeer Opinion1
(151 voters)
(25%)
Gartner Opinion1
(44
voters)
(25%)
Three-
Year Weighted ROPA2
(20%)
Inventory Turns3
(5%)
Three-
Year Weighted Revenue Growth4
(10%)
ESG Component Score5
(15%)
Composite Score6
1Cisco Systems470574300.7%12.52.9%10.006.25
2Colgate-Palmolive111353268.8%4.71.0%10.005.37
3Johnson & Johnson88545477.6%3.03.6%8.004.65
4Schneider Electric56745363.0%5.44.2%10.004.48
5Nestlé108435040.0%4.81.2%10.004.44
6PepsiCo85738547.9%8.22.7%10.004.42
7Alibaba991316106.7%23.954.0%0.004.39
8Intel58348837.4%3.55.8%8.004.12
9Inditex73735134.7%4.66.8%10.004.11
10L’Oréal67725271.1%2.87.4%10.004.01
11Walmart133332413.2%8.52.4%7.004.00
12HP Inc.29638951.1%8.55.5%10.003.87
13Coca Cola Company119520775.4%4.40.0%6.003.74
14Diageo40328041.4%0.96.2%10.003.49
15Lenovo39730716.9%11.27.0%10.003.44
16Nike76826547.2%4.06.7%6.003.35
17AbbVie12830262.4%4.17.6%5.003.20
18BMW57518224.8%3.94.2%10.003.17
19Starbucks79920252.6%13.07.7%4.002.99
20H&M41216122.4%2.87.7%10.002.95
21British American Tobacco1545685.6%0.718.1%9.002.90
223M62420754.1%3.91.1%6.002.90
23Reckitt Benckiser2651499.0%3.88.2%9.002.79
24Biogen7927152.2%2.57.8%7.002.78
25Kimberly-Clark5348034.6%6.60.2%10.002.76

HallandsHamnar automatiserar sin tullhantering

HallandsHamnar är en av Sveriges tio största hamnar och växer snabbt. Företaget har verksamhet i både Halmstad och Varberg där man erbjuder kundanpassade helhetslösningar inom områdena hamn, terminal och lager. För att fortsätta skapa tillväxt, ge långsiktigt god lönsamhet och gynna utvecklingen på västkusten har HallandsHamnar valt att införa en molnbaserad tullhanteringslösning från Descartes, GCT, Global Customs and Transport.  

– Vi gör det här för att vi ser stora vinster med det. Vi ser hela tiden över vårt sätt att arbeta och vilka verktyg vi använder oss av för att bli smartare och mer effektiva. Med GCT-lösningen från Descartes kommer vi på ett betydligt enklare sätt kunna sköta vår tullhantering och våra kontakter med olika speditörer, säger Henrik Nanfeldt, Operativ Chef på HallandsHamnar.  

Tullhanteringslösningen ger HallandsHamnar möjlighet att elektroniskt ta emot och hantera tulldokument och generera export- och importdokumentation i en helt integrerad process.

– Vår tullhanteringslösning GCT är främst riktad till företag med höga krav på en effektiv tull- och transporthantering. Vi tror de kommer få stor nytta av plattformen då vi av erfarenhet vet att den hjälper till att reducera våra kunders kostnader och slimma deras processer. Vi ser fram emot att få följa deras resa mot en smartare och mer automatiserad tullhantering, säger Martin Jeppsson, tullexpert och Product Manager på Descartes.

Digitala, datadrivna affärsrelationer här för att stanna

I pandemins spår har resor och fysiska möten i det närmaste upphört. För inköpare, säljare, logistiker och andra som arbetar med att koordinera och interagera med partners i försörjningsflödet måste nu det mesta göras på distans, digitalt och datadrivet. Det gäller företagsbesök/inköpsresor, inköpsförhandlingar, kvalitetskontroller, revisioner och mycket annat som vanligtvis sker face-to-face och irl. Enligt en nyligen genomförd undersökning anser mer än en tredjedel av de tillfrågade inköparna att inköpsresor till Asien inte kommer att kunna genomföras under ”överskådlig tid” och i samma undersökning uppgav 47 % att de avser att minska andelen inköp från Kina till förmån för andra inköpsmarknader, oftast närmare den egna hemmamarknaden. Redan före pandemin syntes en ökning av olika digitala plattformar för att hantera affärsrelationer, allt från videokonferenser till olika digitala analysverktyg. En inte allt för djärv gissning är att våra beteenden och relationer i supply chain kommer att påverkas långsiktigt av pandemin. Ännu mer kommer att hanteras digitalt och på distans vad gäller såväl kommunikation som inköp/sälj, inspektion, analys, planering och uppföljning.

PwC: ”Ökat fokus på automation och supply chain kompetens till följd av pandemin”

Konsultföretaget PwC har nyligen genomfört en enkätundersökning bland 288 amerikanska finanschefer som visar på ett ökat intresset för att automatisera olika supply chain funktioner för att hantera effekterna av coronaviruset. 37 % av de tillfrågade uppger att de avser att accelerera sin automation i supply chain som en följd av pandemin. PwC menar att många företag nu upplever att de snabbare behöver få tillgång till relevanta data för att fatta informerade beslut om bland annat inköp, prisjusteringar, lagernivåer och erbjudanden i samband med disruptiva händelser. Av studien framgår att 72 % av de tillfrågade vill automatisera fler aktiviteter i supply chain för att bli mer snabbfotade (agila). Mot den här bakgrunden förutser PwC en ökad automation av datainsamling och analys samt en allmänt ökad efterfrågan på supply chain kompetens. Dessutom skriver PwC att förmågan att hantera och stå emot disruptioner – resilience – värderas högre än tidigare liksom värdet av att investera i supply chain kompetens.

E-handeln rusar – ökade 32 procent på en månad

Enligt årets första E-barometer (PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research) ökade e-handeln med konsumenter med 32 % från februari till mars och för hela kvartalet växte e-handeln med konsumenter med 16 %. Största produktkategorierna blev för första gången i barometerns historia skönhet, hälsa – inklusive apoteksvaror – följt av kläder och skor. Starkast tillväxt under hela kvartalet hade apoteksvaror som ökade med 37 % följt av dagligvaror som ökade med 27 %.

Coronavirusets spridning ligger bakom den kraftiga ökningen under mars, vilket avspeglas i att apoteksvaror och dagligvaror var de produktkategorier som växte i särklass mest under kvartalet, med +37 % respektive +27 %, varav en stor del av den tillväxten skedde i mars.

– Det är väldigt tydligt att svenskarnas e-handelskonsumtion har ökat kraftigt under pandemin. Det är tydligast för dagligvaror och apoteksvaror men tendensen tycks finnas i stort sett i alla produktkategorier. Vi spenderar betydligt mer tid hemma och undviker fysiska butiker. Så även om konsumtionen totalt sett går ner så växer e-handeln, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.  

Mer än hälften av e-handelsföretagen (53 %) uppgav att coronapandemin lett till att nya konsumentgrupper tillkommit och andelen äldre konsumenter (65-79 år) som e-handlat under kvartalet har ökat kraftigt jämfört med föregående år (från 54 % till 64 %).

– Många äldre konsumenter som annars inte brukar handla på nätet har nu upplevt ett större behov, eftersom man tvingas undvika fysiska butiker. Förhoppningsvis har det varit en positiv upplevelse och något som kan underlätta vardagen för den här konsumentgruppen även efter corona, säger Carl-Fredrik Teder.

Hultafors Group etablerar distributionscenter i Polen – investerar i AutoStore

Hultafors Group har beslutat att deras nya europeiska distributionscenter ska ligga i Polen och Element Logic har fått förtroendet att bygga det första AutoStore-lagret i Polen. Driftstarten är planerad till andra kvartalet av 2021 uppger Element Logic i ett pressmeddelande.

– Ett automatiserat robotlager som AutoStore är en perfekt lösning för företag som Hultafors Group med många olika varumärken och verksamhet på en internationell marknad, säger Thomas Karlsson, Managing Director på Element Logic Sverige.

I Hultafors Groups portfölj ingår varumärken som Dunderdon, Snickers Workwear, Solid Gear och Hultafors. Målgruppen är proffs inom en mängd olika branscher, till exempel bygg och industri. För att säkra upp framtida tillväxt och förbättra servicen till sina kunder ville Hultafors Group satsa på ett AutoStore-lager och Element Logic har både den långa erfarenhet som efterfrågades och de europeiska distributionsrättigheterna som gör att man kan verka i Polen.

E-handeln boomar i spåren av corona – rekordvolym hos PostNord

Paketvolymerna är fortsatt höga i PostNords flöden sedan utbrottet av Corona. Under ett dygn hanterades denna vecka nära 800 000 paket hos PostNord, vilket är en volym som tidigare endast har hanterats i samband med Black Friday 2019.

Sedan utbrottet av Corona har PostNord sett en högre volym av paket jämfört med samma period tidigare år. Under dygnet den fjärde till femte maj har sammanlagt 791 000 paket hanterats, vilket kan jämföras med att PostNord en vanlig dag hanterar drygt 450 000 paket. 

– Vi har sett en kraftigt ökande volym till privatpersoner sedan slutet av mars men det senaste dygnet är hittills rekord för 2020 och en tydlig effekt av Corona, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på PostNord.

Prognosen är att volymerna kommer att vara fortsatt höga under våren. Även hemleveranser och liknande leveranslösningar, där paket lämnas till postlåda eller utanför dörren utan kvittens uppges öka med mellan 30 och 50 %.

– Vi står väl rustade att hantera paketvolymerna oavsett om de ska levereras hem, till ombud eller till företag. Men det är klart att vi får anstränga oss när volymerna snabbt blir väsentligt större än beräknat, det gör att en del paket kan bli lite sena de närmaste dygnen. Jag vill passa på att påminna om PostNords app, där man kan signera med digitalt bank-id vilket gör att du kan hämta paket hos ditt ombud med minimal fysisk kontakt. Det går också att be någon annan hämta paketet, en bra möjlighet för de personer som vill undvika att gå ut, säger Peter Hesslin.

Weber väljer Unifaun TMS

Franska företaget Weber, som ingår i Saint Gobain koncernen, är en marknadsledande tillverkare av murbruk och cement med 200 tillverkningsenheter i 64 länder. Weber har fattat beslut om att implementera Unifaun TMS, vilket är ett led i bolagets strävan att digitalisera och standardisera sina logistikprocesser. Sedan tidigare har systerföretaget Gyproc – som även ingår i Saint Cobain koncernen – implementerat Unifauns TMS.

Vi implementerar Unifaun TMS för att effektivisera och standardisera våra operativa processer. Dessutom kommer vi få en spårbarhet och tillgång till data om alla våra sändningar i ett enda system, vilket är viktigt eftersom det ger oss en grund för ständiga förbättringar, säger Mathias Hansson, Supply Chain Manager på Weber.

Webers produkter är voluminösa och tunga vilket gör det nödvändigt med många specialtransporter. Med stöd av Unifaun TMS kommer alla sändningar från bolagets 10 egna produktionssiter i Sverige plus från ett tiotal underleverantörer att hanteras. I implementationen ingår även att göra nödvändiga integrationer med SAP.

Webinar 20 maj: Digital S&OP / Integrated Business Planning

Välkommen att medverka på ett högaktuellt och mycket praktiskt orienterat webinar om Digital S&OP/Integrated Business Planning 20 maj. Lyssna till Patrik Färdow, COO, Orkla Foods och Erik Sandberg, vd på Optimity. Webinariet modereras av Stefan Karlöf, Supply Chain Effect.

Professionell Sales & Operations Planning/Integrated Business Planning är viktigare än någonsin i tider av finansiell oro och volatila marknader. Med intelligenta mjukvaror integreras och förbättras planeringsprocessen och den strategiska planeringen koordineras med det dagliga operativa genomförandet. Resultaten syns tydligt och avspeglas i både en ökad leveransförmåga, minskade kostnader och lägre kapitalbindning.

Mer information och anmälan!