Logistikuppstickaren Zimply Solved investerar i en AutoStore-lösning från Swisslog

Logistikföretaget Zimply Solved har valt Swisslog som automationsleverantör till sitt nya lager i Värnamo. I ett första steg har beslut fattats om att investera i en AutoStore med tillhörande bansystem och plockstationer. 

 – Vårt dotterbolag 1337 Logistics har fått ett kontrakt med en större kund som efterfrågar en smart och effektiv automationslösning. Vi utvärderade därför olika möjliga lösningar och fastnade för AutoStore eftersom den kan byggas ut stegvis utan att det stör den ordinarie produktionen, säger Roger Hallberg, partner i Zimply Solved och VD för dotterbolaget 1337 Logistics. 

Anläggningen ska installeras i ett nyetablerat lager i Värnamo, Bredastensområdet, där den kommer att användas för flera kunder, bland annat ett flertal e-handlare. Byggnationen har just satts i gång och anläggningen kommer att kosta ca 90 MSEK och sysselsätta 15 personer. I en första etapp består anläggningen av 10 000 lådor som hanteras av 10 robotar.  

 – Med det helautomatiserade lagret kan vi erbjuda våra kunder en effektiv helhetslösning för deras logistik. På sikt är vi intresserade av att automatisera ännu mer och vi ser Swisslogs breda portfölj inom logistikautomation som en stor tillgång som ger en mängd intressanta möjligheter, säger Roger Hallberg. 

Installationen av AutoStore-anläggningen inklusive bansystem och plockstationer kommer att påbörjas vid mitten av september. Anläggningen ska därefter tas i drift den 1 november 2019. Automationslösningen stöds av Swisslogs WMS SynQ som integreras med Zimply Solveds befintliga WMS. 

SCE #4 2019

SCE #4 2019 är tryckt och klar. Distribueras till tusentals mottagare under vecka 38, plus som nedladdningsbar pdf till ytterligare ett stort antal läsare. Denna gång är huvudtemat Lär av pionjärerna – vad kan vi lära av best practice. Ur innehållet:

  • Tema: Lär av pionjärerna – vad kan vi lära av best practice
  • Logistikdriven affärsutveckling, Erik Sandberg och Mats Abrahamsson
  • Intervju med Patrik Färdow: ”Behärskar du logistiken kan du styra det mesta”
  • Framgångsrik bygglogistik
  • Och mycket annat!

Boozt bygger vidare med black-line från Autostore och Element Logic

 På Boozts omskrivna automatiserade lager i Ängelholm har AutoStores nya Black Line-robotar från Element Logic just installerats och driftsatts. Det är de första robotarna i den nya serien som tas i drift.

”Black Line har många fördelar, såsom hastighet, pålitlighet och smarta batterilösningar. Det handlar om kostnad per transaktion. Vi är stolta och glada över att ta vårt engagemang för automatisering och utveckling till nästa nivå, i samarbete med Element Logic och AutoStore”, säger Niels Hemmingsen, operativ chef på Boozt. 

2011 hade Boost ett 2000 kvadratmeter manuellt lager. I dag opererar de världens största AutoStore-anläggning, och implementerar oavbrutet ny teknik för att kunna möta ökade krav på effektivitet, snabbhet och kvalitet. När det nuvarande lagret är fullt utnyttjat kommer det att inrymma 500 000 backar och 500 AutoStore-robotar. Boozt har sin anläggning i drift till 99,7% och en oavbruten, snabb plockning även under särskilt expansiva faser. 9 av 10 Boozt-leveranser uppges nå kunden inom en dag efter beställning.

”Med den nya Black Line-tekniken är potentialen för ökad effektivitet stor. Den nya batterilösningen gör Black Line optimal för lager med dygnet runt-processer. Det kommer verkligen att ge resultat under säsongstoppar som Black Friday och andra helgdagar”, säger Håvard Hallås, säljchef på Element Logic. 

AMAZON BLIR DELÄGARE I CARGOJET

Amazon fortsätter att ackvirera allt större logistikresurser inom alla områden från first-, till middle- och last-mile. Den senaste satsningen är ett strategiskt avtal med kanadensiska fraktbolaget Cargojet. Företagen har sedan tidigare ett samarbete som nu fördjupas samtidigt som Amazon får en 14,9-procentig minoritetspost i Cargojet i utbyte mot vissa garanterade framtida fraktintäkter. För Cargojet innebär avtalet att man får ett bättre resursutnyttjande genom de säkrade volymerna, vilket i sin tur skapar möjligheter för att bygga ut sitt fraktnätverk till fler destinationer och därmed leverera till 95 % av Kanadas 37 miljoner invånare.

Amazon använder Cargojet för att leverera paket mellan sina lager- och sorteringsanläggningar och till last-mile-transportörer som ansvarar för leveranserna till slutkund. Snabbhet och pålitlighet är en helt avgörande för hela e-handeln, och Amazon är den aktör som har satt standarden i branschen. Genom affären med Cargojet kan Amazon på sikt nå fler konsumenter och genom avtalet säkra upp välbehövlig fraktkapacitet under flera år framåt. Just fraktflyg är avgörande för att kunna leva upp till de snabba leveranstider som Amazons växande Prime tjänst baseras på. Sedan tidigare har Amazon 70 dedikerade fraktflygplan inom ramen för Amazon Air. I en kommentar säger Amazon vice President Global Transportation Adam Baker att han gläder sig åt att Amazon genom avtalet kommer att kunna erbjuda en ännu snabbare leveransservice i Kanada.

WALMART SCHEMALÄGGER EFFEKTIVARE MED JDA

Amerikanska JDA Software Inc har driftsatt sitt system JDA Workforce Management i 4 600 Walmart-butiker. Systemet ska underlätta planeringen för över 1,1 miljoner butiksmedarbetare. JDA Workforce Management är stommen i Walmarts avancerade schemaläggningssystem och gör det enklare för butiksmedarbetarna att överblicka scheman, byta och bemanna skift. Det nya schemaläggningssystemet stödjer en flexibel arbetsbehovsbaserad planering samt Walmarts så kallade ”core hours”-program. Systemet ger även chefer en bättre kontroll över sin resursplanering och en realtidsöverblick av scheman på daglig och veckobasis. Detta leder enligt JDA till att Walmart sömlöst och tidseffektivt kan bemanna sina butiker och därmed erbjuda en bättre kundupplevelse.

“Optimizing Walmart’s operations and workforce scheduling system is an example of retail industry leadership for European retailers that are looking to up their game. Customers today are demanding a personalised seamless experience. It is pertinent that retailers to optimize workforce scheduling as it directly affects the customer experience in the end. As Walmart sets the pace, I expect to see this kind of solution gaining attention throughout Europe as well”, kommenterar Johan Reventberg, som är President EMEA, på JDASoftware.

Mediamarkt automatiserar sin lagerhantering med Schenker

Schenker Logistics har fått uppdraget att hantera MediaMarkt Sveriges logistik för e-handel och butiksleveranser. Navet för varuförsörjningen är DB Schenkers logistikcenter i Arlandastad utanför Stockholm. Lagret är högt automatiserat med en CarryPick-lösning från Swisslog.

CarryPick-lösningen transporterar lagerhyllorna till personalen, som därmed slipper att röra sig runt i lagerlokalen för att plocka order. Lösningen gör det möjligt att ta hand om inkommande kundorder automatiserat, vilket ger en upp till tre gånger så effektiv hantering jämfört med konventionell lagerhantering. Med den automatiserade lösningen förväntas MediaMarkt även kunna reagera snabbare på produkt- eller säsongsvängningar. Sedan tidigare används lösningen för ett svenskt onlineapotek, MediaMarkt Sverige blir därmed den andra kunden som använder samma lösning på samma yta. Alla produkter som säljs av MediaMarkt Sverige – från små elektroniska artiklar till tv-apparater och vitvaror – lagras, plockas och packas och levereras till rätt destination från ett område på cirka 15 000 m² i Arlandastad.

– Vi är övertygade om att DB Schenker är rätt partner som kan bidra till vår framtida framgång. Partnerskapet är en viktig milstolpe på vår resa mot att ge våra kunder en ännu bättre köpupplevelse, säger Michael Rylander, chef för Supply Chain & Logistics, MediaMarkt Sverige.

Därför dumpar FedEx Amazon

Den växande e-handeln är en potentiell guldkalv för hela logistik- och transportbranschen, men FedEx uppsägning av sina avtal med Amazon sätter fingret på en allt mer pressad lönsamheten. Med konsumenter och kunder som ställer högre krav på snabbhet, flexibilitet och fria leveranser eller i varje fall billiga, så blir ekvationen allt svårare att få ihop.

FedEx har därför sedan en tid uttryckt en önskan att bredda sin kundbas och minska det egna beroendet av de allra största volymkunderna, till vilka Amazon onekligen räknas. Man har även konstaterat att Amazons egen leveransapparat, med oberoende transportörer och andra leveransfunktioner, innebär ett ökat konkurrenshot samt minskar intäkterna och lönsamheten för FedEx. Amazon har nyligen intensifierat satsningen på sitt Delivery Service Partner-program som gör gör det möjligt för Amazons personal att starta sina egna leveransbolag för att leverera Amazons paket.

Det ökade konkurrenstrycket på den amerikanska paketmarknaden har medfört att FedEx nyligen fattade beslut om att införa hemleverans veckans alla dagar som en standardtjänst samt investera i ytterligare förstärkningar och en utökad kapacitet i sitt eget nätverk. Det uttalade målet är att bygga en större och mer effektiv leveransapparat som gör det möjligt för FedEx att positionera sig som lågprisalternativet för last-mile-leveranser. En spännande kamp om e-handelslogistiken är att vänta framöver.

Tyska Gebhardt etablerar sig i Norden – ”Vi tror marknaden står inför en boom”

Sedan 1952 har det tyska familjeföretaget Gebhardt Intralogistics Group arbetat med intralogistiska lösningar för handel, industri och distribution. Nu etablerar man sig även på den nordiska marknaden med dotterbolag i Danmark och Sverige. 

– Vi har genomfört ett par stora helautomatiserade lagerprojekt de senaste åren, det ena för Würth i Norge och det andra för finska Etra. Med de båda lyckade projekten i ryggen satsar vi nu på att etablera oss som en betydande spelare även i Norden, säger Sebastian Lundh,Sales Manager Nordics på Gebhardt Nordic AB sedanbörjan av 2019. Närmast kommer Sebastian från tjänsten som försäljningsansvarig på OCS Overhead Conveyor Systems AB. 

Het marknad i Norden

Efterfrågan på automationslösningar för lager har ökat markant i Sverige och övriga Norden under senare år – marknader som tidigare har släpat efter internationellt sett. Ett flertal aktörer intensifierar nu sina satsningar i de nordiska länderna, bland annat jättar som amerikanska Dematic och holländska Vanderlande, men även lite mindre aktörer som tyska BÖWE Systec samt Gebhardt. 

– Den nordiska marknaden står inför vad vi tror är en boom de närmaste åren. Det gör det naturligt för oss att etablera en lokal närvaro, både för att ge snabb service och support, men även för att öka vår bearbetning och försäljning. Många företag tar hem lagerverksamhet och produktion efter många år av outsourcing. Det är bland annat en mer överkomlig automatisering som har gjort det möjligt och det innebär att vi kommer att få se en ökad efterfrågan på avancerade intralogistiska system, menar Sebastian Lundh. 

Ödmjuk inför de etablerade konkurrenterna

Gebhardt Intralogistics Group har sedan starten för 67 år sedan sin bas i conveyerteknologi. Idag har utbudet breddats och bolagets ca 500 anställda utvecklar och producerar numera även kranar, robotiserade höghöjdslager och tillhörande IT-system. All utveckling och tillverkning sker vid bolagets huvudkontor och fabrik i tyska Sinsheim. Enligt Sebastian Lundh är det aktörer som Swisslog, Knapp, TGW och SSI Schäfer som är de stora konkurrenterna här i Norden. 

– Med vårt breda utbud kommer vi ta upp kampen med alla dessa aktörer. Samtidigt är vi väldigt ödmjuka inför att de etablerade företagen har funnits länge och är välkända i Norden. Vi måste därför jobba oss in och vara väldigt lyhörda och flexibla. 

Även mindre företag av intresse

Sebastian Lundh ser även de lite mindre och medelstora företagen som intressanta potentiella kunder, där det numera finns möjlighet att erbjuda automationslösningar som inte kräver så stora investeringar. 

-Vi kan erbjuda mindre och billigare lösningar som en start på en automatiseringsprocess. Vi har dessutom utvecklat leasingupplägg som gör det möjligt för fler företag att investera i och få lönsamhet i sin automation. 

Gebhardt Intralogistics Group omsätter drygt 100 miljoner Euro och har under de senaste tio åren vuxit med i genomsnitt 17 % per år. Dotterbolag finns sedan tidigare i Storbritannien, Österrike, Schweiz, Polen och USA.

Weland och BITO ingår samarbete

Weland Solutions och BITO Lagersystem har inlett ett samarbete i Sverige, Finland och Polen. Syftet med samarbetet är att utnyttja de synergier som finns i de båda bolagens verksamheter inklusive i kundbasen. Ambitionen är att framöver samverka på samtliga gemensamma marknader. BITO är ett internationellt verksamt bolag som erbjuder lösningar för lagerinredning och plockning. Weland utvecklar lösningar för lagerdrift och logistik, bland annat pallställage, lagerhissar och andra automationslösningar.

– Våra företag arbetar på ett likartat sätt och med samma kundkategorier. Tillsammans kan vi leverera ett mer omfattande utbud av professionella lagerlösningar, säger Björn Karlsson, VD för Weland Solutions.

De båda företagens lösningar uppges fungera väl i samverkan, exempelvis BITO Lagersystems AGV lösning som transporterar lådor från och till Welands vertikala lagerhissar. Både BITO och Weland är familjeägda företag med egen produktion.

Orio Logistics får toppbetyg av sina kunder

Under våren genomförde tredjepartslogistikern Orio Logistics sin första kundenkät sedan starten 2016. Enkäten genomfördes som en webbenkät som distribuerades till ca 150 befattningshavare hos samtliga Orio Logistics logistikkunder. Det generella betyget på Orio Logistics som leverantör blev 4,3 på en femgradig skala. 

Enkätsvaren ger sammantaget bilden av en professionell, innovativ och kundfokuserad 3PL-partner. Delområden där Orio Logistics får särskilt höga betyg av kunderna är den personliga kontakten, förmågan att hålla givna löften och förmågan att lyssna på kundens behov och krav. En majoritet av kunderna ser att samarbetet med Orio Logistics kommer att öka framöver. 

– Resultatet är ett kvitto på att våra kunder överlag är mycket nöjda, vilket är otroligt glädjande. Samtidigt befinner vi oss på en marknad där konkurrensen är stenhård så det gäller att inte slappna av utan att hela tiden utvecklas vidare och höja ribban, säger Martin Lennbom, affärsområdeschef Orio Logistics.