Henning Goldman, Head of Warehousing and Distribution, Mærsk.

AP MØLLER MAERSK VÄLJER WMS FRÅN JDA

AP Möller Mærsk har valt lagersystemet JDA Warehouse Management från JDA Software. Med det nya systemet vill Maersk bland annat öka sin transparens i försörjningskedjan och mer proaktivt hantera eventuella störningar i sina kunders försörjningskedjor. I ett första steg kommer Maersk att implementera den molnbaserade lösningen JDA Warehouse Management i Göteborg och därefter i Santa Fee och Newark, USA. Därefter är ambitionen att rulla ut systemet globalt i verksamhetens lager.

– Digitalt är inte längre bara ett ord vi slänger oss med, säger Henning Goldman, Global Head of Warehousing and Distribution på Maersk. Idag ger det ett enormt värde för våra logistik- och lagerkunder vad gäller förenkling och bättre prestanda. JDA:s djupa kunskap på området och ledande innovation utgör klart konkurrenskraftiga fördelar för sina kunder. Med de här nya innovativa lösningarna kommer vi på Maersk att kunna fortsätta erbjuda våra kunder unika heltäckande lösningar som förenklar och förbättrar försörjningskedjan.

– Maersk träder fram som ledare i logistikbranschen när de nu befinner sig på en strategisk resa mot en accelererad digital transformation, säger Johan Reventberg, President, EMEA på JDA. Implementering av JDA Warehouse Management kommer att ge full transparens genom hela försörjningskedjan så att Maersk smidigt kan hantera komplex lagerverksamhet i olika kundmiljöer.

Maersk är ett ledande integrerat logistikföretag inom containrar, med 76 000 anställda och verksamhet i 130 länder. Maersk erbjuder produkter och tjänster som ska förenkla hanteringen genom hela försörjningskedjan i sitt komplexa nätverk av globala leveranser.


Fler nyheter

”Fokuserar det stora och systemmässiga”

Mässan och konferensen Logistik & Transport genomfördes första gången redan 1995. Under åren som gått har evenemanget etablerats som något av en institution och en naturlig mötesplats för hela branschen. Logistikprofilen Pär Sandström har sedan 2011 varit ansvarig för den allt populärare konferensen. I perspektiv ser han en logistikutveckling som rusar på i en allt snabbare takt och ställer allt högre krav på kompetens och anpassningsförmåga.

Läs mer »

H&M:s e-handels- och logistiksatsningar bär frukt

När H&M presenterade sin kvartalsrapport den 3 oktober så blev det tydligt för marknaden att senare års satsningar på e-handel och logistik nu har burit frukt. Försäljningen i digitala kanaler ökade med 30 % under det tredje kvartalet och såväl bruttovinsten som bruttomarginalen ökade.

Läs mer »

Europris väljer swisslogs skyttellösning

Europris, Norges ledande lågpriskedja, har valt Swisslog som partner för leverans av ett skyttelsystem för lättgods till bolagets centrallager i Moss, Norge. Swisslog har även valts som automationspartner för det nya automatiserade centrallagret som för närvarande är under byggnation och beräknas tas i drift vid mitten av 2020.

Läs mer »