Henning Goldman, Head of Warehousing and Distribution, Mærsk.

AP MØLLER MAERSK VÄLJER WMS FRÅN JDA

AP Möller Mærsk har valt lagersystemet JDA Warehouse Management från JDA Software. Med det nya systemet vill Maersk bland annat öka sin transparens i försörjningskedjan och mer proaktivt hantera eventuella störningar i sina kunders försörjningskedjor. I ett första steg kommer Maersk att implementera den molnbaserade lösningen JDA Warehouse Management i Göteborg och därefter i Santa Fee och Newark, USA. Därefter är ambitionen att rulla ut systemet globalt i verksamhetens lager.

– Digitalt är inte längre bara ett ord vi slänger oss med, säger Henning Goldman, Global Head of Warehousing and Distribution på Maersk. Idag ger det ett enormt värde för våra logistik- och lagerkunder vad gäller förenkling och bättre prestanda. JDA:s djupa kunskap på området och ledande innovation utgör klart konkurrenskraftiga fördelar för sina kunder. Med de här nya innovativa lösningarna kommer vi på Maersk att kunna fortsätta erbjuda våra kunder unika heltäckande lösningar som förenklar och förbättrar försörjningskedjan.

– Maersk träder fram som ledare i logistikbranschen när de nu befinner sig på en strategisk resa mot en accelererad digital transformation, säger Johan Reventberg, President, EMEA på JDA. Implementering av JDA Warehouse Management kommer att ge full transparens genom hela försörjningskedjan så att Maersk smidigt kan hantera komplex lagerverksamhet i olika kundmiljöer.

Maersk är ett ledande integrerat logistikföretag inom containrar, med 76 000 anställda och verksamhet i 130 länder. Maersk erbjuder produkter och tjänster som ska förenkla hanteringen genom hela försörjningskedjan i sitt komplexa nätverk av globala leveranser.


Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »