Carlos Fernandez, Chief Product Officer på AutoStore.

AutoStore lanserar nya robotarna R5 Pro och R5+ Pro

Nu lanserar AutoStore sitt senaste tillskott till R5-serien, robotarna R5 Pro och R5+Pro. De nya funktionerna kommer att förbättra storskaliga operationer genom att frigöra utrymme för fler produkter i lagret, öka produktiviteten och minska kostnaderna.

De nya robotarna uppges vara särskilt lämpade för storskalig e-handelslogistik och flerskiftsoperationer i stor skala, samt ha högre prestanda och ge en bättre totalekonomi (TCO) än tidigare versioner.

– R5 Pro ger en ökad produktivitet per robot under långa driftstider, optimerar utrymmesanvändningen och minskar den totala ägandekostnaden, vilket i slutändan förbättrar kundupplevelsen samtidigt som lönsamheten ökar, säger Carlos Fernandez, Chief Product Officer på AutoStore och pekar på den växande efterfrågan på stora system med hög genomströmning inom e-handelssektorn.

– Med introduktionen av R5 Pro förbättras både vår marknadsposition och vårt erbjudande till kunder som hanterar mycket stora system och har logistikflöden med hög genomströmning, med långa driftstider och ett stort antal robotar, säger Fernandez.

AutoStore grundades 1996 i Nedre Vats på Norges västkust. Bolaget erbjuder fulfilmentlösningar som hjälper företag att uppnå effektivitetsvinster i sin varuhantering. Sedan starten har AutoStore levererat cirka 1 250 system i 50 länder. Företaget har kontor i Norge, USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Österrike, Sydkorea, Japan, Australien och Singapore, samt monteringsanläggningar i Polen. All försäljning, distribution och design sker via ett nätverk av kvalificerade systemintegratörer, exempelvis Element Logic, Swisslog, Dematic och Kardex.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »