Helena Blom, Transportchef på Dagab.

Axfood transportoptimerar med Descartes

Axfoodkoncernens inköps- och logistikbolag Dagab har fattat beslut om att använda Descartes plattform för planering och optimering av koncernens transporter. Lösningen kommer att användas för leverans från leverantörer, leverans till Axfoods egna butiker och grossistkunder samt för hemleveranser.

– I ett och samma system kommer Axfood kunna göra optimala val mellan egna och inhyrda fordon och externa transportaktörer, optimera rutter för minimering av körsträckor och automatiskt välja transportföretag baserat på kostnad och servicegrad. Plattformen kan dessutom användas för att operationellt utföra och övervaka transporter till slutdestination, avisera kunder om pågående leverans och via en mobilapp utföra elektronisk leveransbekräftelse, säger Dan Hellström, Senior Account Executive på Descartes. 

Efter en första pilot i Göteborg hösten 2020, pågår nu en intensiv utrullning av transportstyrningslösningen till Axfoods övriga regioner. Målet är att vara startklara när Dagabs nya logistikcenter i Bålsta tas i drift.

– För oss var det viktigt att hitta en partner som kunde lösa alla olika flöden i en och samma plattform. Och ett system som kändes modernt till det moderna logistikcenter vi bygger. Descartes som leverantör svarade upp mot detta. Dessutom kommer plattformen vara en viktig pusselbit för att vi ska kunna klara våra hållbarhetsambitioner. Med bättre nyttjande av fordon och optimerade rutter, det vill säga bättre fyllnadsgrad och totalt färre körda kilometer, ger det ett positivt resultat på företagets kostnader och inte minst miljöpåverkan, säger Helena Blom, Transportchef på Dagab.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »