Personlig intervju med Benny Thögersen: ”Karriär och pengar har aldrig styrt mig”

Benny Thögersen är en välkänd profil i den svenska logistikbranschen. Redan i tonåren började han att jobba extra på ICAs Helsingborgslager, för att några decennier senare lämna vd-jobbet på börsnoterade fastighetsbolaget Catena. Tre år senare är han nu tillbaka i en ny tung roll. Den här gången som vd på snabbväxande automationsbolaget Element Logic Sweden. SCE har träffat Benny för en personlig intervju om hans drivkrafter, karriär, logistik och lagerautomation.

– Det gick en tid sen har suget efter ett nytt vd-jobb kommit tillbaka. Jag saknar det där med att ta en fika på morgonen och få spännande saker att hända tillsammans med arbetskamraterna, säger Benny med ett förväntansfullt leende. 

Han berättar att det räckte med någon dags betänketid för att bestämma sig för att tacka till erbjudandet.

– Det var ett ganska lätt beslut att tacka ja. Den professionella processen, starka grundläggande värderingar med fokus på människan är något av de jag gillar med Element Logic. Dessutom känner jag en del av de duktiga personer som jobbar i bolaget. 

Uttrycket ”solid logistikbakgrund” stämmer bättre på Benny Thögersen än de flesta. Han startade logistikkarriären i olika operativa roller på ICA. Först som extrajobbande plockare och pallsorterare för att senare utses till både lagerchef och transportchef.  

– ICAs hårda skola var en jätteviktig utbildning för mig. Fokus var på att hela tiden bli lite bättre och effektivitet, produktivitet och kvalitet var ledorden för allt vi gjorde. Det präglar mig fortfarande väldigt mycket, förklarar Benny. 

IT-driven logistik

ICA var tidigt en pionjär inom logistik som gjorde offensiva satsningar inom områden som lagerautomation och lagermjukvaror. Efter sex år på ICA gick Benny vidare till IT-branschen, där han tog sig an olika roller och uppgifter på det nybildade WMS-bolaget Consafe Logistics.

– Jag hade en bakgrund som passade bra, eftersom jag hade varit superuser för ICAs nya,  egenutvecklade logistiksystem. I den rollen hade jag lärt mig en hel del om flödeslogik, parametersättning, beroenden och så vidare, berättar Benny och framhåller att WMS som fenomen knappt var uppfunnet vid den här tiden, men logistiken började bli mer och mer IT-driven. 

– Allt som handlade om IT var hajpat kring millennieskiftet och jag hade nått vägs ände på ICA. Jag utsågs så småningom till säljchef i ledningsgruppen på Consafe Logistics och det innebar att jag fick lära mig att sälja, vilket i kunskapsintensiva branscher först och främst handlar om att ha kunskap om det du säljer och en förmåga att skapa förtroende. 

Till automationsbranschen

2008 togs nästa steg i Bennys yrkesmässiga utveckling. Då utsågs han till affärsområdesansvarig på det svenska materialhanteringsbolaget Moving, som samtidigt köptes upp av det internationella automationsbolaget KNAPP.

– Det var min inneboende nyfikenhet som fick mig att gå vidare till automationsbranschen. Karriär och pengar har aldrig styrt mig, det som lockade mig var att få jobba med stora, avancerade automationslösningar, berättar Benny och nämner lyriskt att robotar, skyttlar och mini loads var en ny och oerhört spännande värld. 

”Plötsligt var ’skitungen från söder’ vd för ett börsbolag

Karriären tog återigen en ny riktning 2016 när Catenas avgående vd och tillträdande styrelseordförande, Gustaf Hermelin, kontaktade Benny. De hade mötts genom åren på Catenas årliga logistikevenemang logistiktrender och Gustaf Hermelin ville rekrytera Benny som sin efterträdare som ett led i att utveckla logistikfastigheternas funktion och skapa mer nytta och värde för att accelerera bolagets ambitiösa tillväxtresa. 

– Även här var det min logistikkompetens och förmågan att snacka med kunderna om logistiken som efterfrågades. Plötsligt var jag, skitungen från söder, vd på ett börsbolag! Hur fan gick det till, säger Benny med ett skratt och förklarar att en viktig del av hans uppdrag var att kommunicera med investerare och finansmarknaden och föra resonemang kring hur logistikfastigheter kan förses med värdeskapande automationslösningar.

– Under åren på Catena reste jag till Europas stora huvudstäder och gjorde presentationer för investerare och analytiker. Det var en totalt ny värld för mig, men här tror jag att jag kanske gjorde min största insats eftersom jag kunde förklara och paketera vad Catena gjorde på ett sätt som övertygade. 

Under den här perioden, 2016-2020 var logistikfastigheter ett extremt hett och dynamiskt område, till stor del på grund av den intensiva e-handelsutvecklingen. Benny blev en efterfrågad föreläsare och analytiker och Catena utvecklades starkt och tog 2021 klivet från börsens Mid Cap lista till storbolagslistan Large Cap.

Byter jobb vart fjärde år

Mot den bakgrunden var det många som höjde på ögonbrynen när Benny till synes plötsligt och oväntat klev av framgångståget i november 2020. 

– Jag brukar byta jobb efter ungefär fyra år. Sedan jag slutade som vd på Catena för tre år sedan har jag jobbat som konsult i egen verksamhet och hunnit med att bli både morfar och farfar, säger han med ett skånskt lugn. 

Efter tre år i en mer fri tillvaro ringer så Element Logics Thomas Karlsson upp Benny och ger honom ett erbjudande som är svårt att motstå. 

– Benny har en unik erfarenhet i den svenska logistikvärlden och kombinationen av både automations- och fastighetsbakgrund är en oerhörd styrka. Jag är otroligt glad över att vi har lyckats rekrytera Benny och ser fram emot att jobba tillsammans, säger Thomas Karlsson, som fram tills nu har varit Element Logic Swedens vd, men som nyligen befordrats till befattningen som ”Vice President Rest of Europé”, på Element Logic. 

Fler nyheter

Stadigt växande marknad för fjärdepartslogistik

Uttrycken fjärdepartslogistik (4PL) och Lead Logistics Provider (LLP) lär ha myntats 1996 av Bob Evans, som då var konsult på Arthur Andersen (numera Accenture). Han definierade dessa båda uttryck som benämningar på en integratör som med resurser, kapacitet och sin egen och andra organisationers teknik designar, bygger och opererar omfattande lösningar i försörjningskedjan.

Läs mer »

Jula investerar i en AutoStore-lösning

Butikskedjan Jula växer snabbt både med fler fysiska butiker och en snabbt ökande e-handel. Med målet att både komprimera sin lagerhållning och samtidigt öka effektiviteten i plocket i centrallagret i Skara har Jula fattat beslut om att investera i en Autostore-lösning från Element Logic.

Läs mer »

Trafikanalys: Elektrifierade lastbilar ökar kraftigt kommande år

Statistikmyndigheten Trafikanalys uppger i en ny rapport att antalet nyregistrerade fordon kommer fortsatt att ligga på låga nivåer under 2024, men öka igen under 2025-2027 i takt med ett förbättrat konjunkturläge. En annan slutsats är att elektrifieringen av lastbilar fortsätter i snabb takt där även tunga eldrivna lastbilar köps i allt högre grad.

Läs mer »