DB Schenker Logistics automatiserar nytt lager med MQ MARQET

DB Schenker Logistics och modeföretaget MQ MARQET har kommit överens om att DB Schenker Logistics tar över driften av MQ MARQETs lagerhantering, som till största delen automatiseras i DB Schenker Logistics logistikcenter i Landvetter utanför Göteborg.

– Vi ser en automatiserad lagerlösning som en avgörande del i vår strategi för tillväxt med den digitala affären i fokus.  Våra satsningar på ökad tillgänglighet och service för våra kunder ligger helt i linje med denna utveckling och vi ser att samarbetet med DB Schenker Logistics gör att vi kommer att ha marknadens bästa logistiklösning för vår planerade tillväxt med ökade volymer på våra B2C-marknader, säger Ingvar Larsson vd, MQ MARQET.

AutoStore-lösning

Logistiklösningen är baserad på en AutoStore, ett automatiserat robotsystem där lagringsbackar transporteras till lagerpersonalen som slipper gå runt i lagret och plocka från olika hyllor. Lösningen innehåller också en sorteringsanläggning för utgående sortering samt en sektion för hängande plagg. Hela lösningen är utformad för att hantera både e-handel och butikspåfyllnad för MQ MARQET.

– Vi är naturligtvis väldigt stolta över att få MQ MARQET som ny kund.  Det innebär att vi nu tar det första steget i att bygga ett modernt automatiserat logistikcenter som gör det möjligt för oss att bättre betjäna den snabbt växande B2C-marknaden hos våra kunder, säger Håkan Nydén, Vice President och Head of Contract Logistics, DB Schenker Cluster SE/DK/IS.

Samarbetet kommer att starta under augusti 2021 och alla implementeringsaktiviteter har redan börjat för att säkerställa en smidig övergång och start. Samma delar som nu implementeras kommer att bli den första delen av en strategisk satsning på en större gemensam automationslösning där även andra företag kan använda lösningen baserat på samma delar av AutoStore.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »