Tobias Brännemo, chefsekonom på Unionen.

Företag bunkrar personal – ”labour hoarding”

Så kallad ”labour hoarding” är ett fenomen som även förekommer även på svensk arbetsmarknad enligt en ny undersökning från Unionen. Bristen på kompetens, kostnader för rekrytering och förhoppningen om en kort ekonomisk avmattning gör att företagen behåller personal inom områden där det är svårt att rekrytera kompetens, bland annat ingenjörer, IT-personal och medarbetare inom transport och lager.

– Företagen tror att läget snart förbättras igen och då vill man inte riskera att göra sig av med sin viktigaste resurs – kompetenta medarbetare. I stället väljer man att låta personalen jobba kvar. Det är klokt och visar på en långsiktig bemanningsstrategi, säger Tobias Brännemo, chefsekonom på Unionen.

Unionens undersökning pekar på en utbredd kompetensbrist och att tidigare svårigheter att rekrytera avspeglar valet att låta personal ”övervintra”. Liknande undersökningar som nyligen genomförts i EU och Nordamerika tyder på ett likartat beteende även där.

– Men företagen måste också kontinuerligt ta sitt ansvar för kompetensförsörjningen. När man behåller mer personal än vad efterfrågeläget motiverar ger det ett ypperligt tillfälle att satsa på att kompetensutveckla personalen, när tiden nu finns, säger Brännemo.

Undersökningen genomfördes 5–7 september i Unionens Snabbpanel, vilken består av 479 förtroendevalda inom det privata näringslivet. Resultaten i denna undersökning bygger på svar från 261 klubbar, vilket ger en deltagarfrekvensen på 55 procent. Svaren i enkäten kommer från klubbar verksamma på företag som representerar sammanlagt cirka 375 000 anställda i Sverige.

Fler nyheter

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »

IMI Supply Chain Solutions och Shibuya i strategiskt partnerskap

IMI Supply Chain Solutions, som är specialiserade på mjukvarulösningar inom supply chain och logistik, har tillsammans med Shibuya ingått ett strategiskt samarbete kring driften av IMI Supply Chain Solutions svit av mjukvarulösningar. Se en intervju om samarbetet med Sandra Lundegaard, COO och vVD på  IMI Supply Chain Solutions och Martin Rydén, Head of Hybrid Cloud & Partners.

Läs mer »