Fortsatt nedgång i industrikonjunkturen

Konjunkturbarometern PMI-total (Inköpschefsindex) backade i september för fjärde månaden i rad till 49,2 från 50,2 i augusti, vilket är första gången sedan pandemiåret 2020 som industrin befinner sig utanför tillväxtzonen, dvs. ligger under 50-strecket.

– Detta visar att industrikonjunkturen har försvagats ytterligare under hösten i spåren av en svagare omvärldskonjunktur, vilket har lett till en tydlig nedgång i orderingången och i företagens produktionsplaner, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.

Delindex för orderingång svarade för det största negativa bidraget till nedgången i PMI-total följt av leveranstider och produktion medan sysselsättning och lager bidrog positivt till totalindexet. Index för produktionsplanerna sjönk i september till 57,6 och är fjärde månaden i rad som indexet minskade. Nedgången tyder på att företagen blivit allt mindre optimistiska om att öka produktionen det närmaste halvåret. Index för rå- och insatsvarupriser steg med 10 indexenheter i september till 71,7. Det är den högsta nivån sedan i juni efter att ha gradvis fallit sedan i våras.

– Allt fler tecken på ett minskat efterfrågetryck i industrin talar dock för lägre prisökningar varför uppgången i september kan vara tillfällig eller vara kopplad till kronförsvagningen och stigande energipriser, säger Jörgen Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »