Gartner: 85 % av logistikchefer ökar sin outsourcing 2020

I en färsk studie från analysföretaget Gartner uppger 85 % av tillfrågade logistikchefer att deras outsourcing-budget kommer att öka med mer än 5 % under 2020. Resultatet är därmed i linje med hur logistikcheferna besvarade frågan året innan, vilket innebär att logistikoutsourcing är ett fenomen i fortsatt tillväxt.

“Outsourcing av en eller flera logistikaktiviteter har blivit det normala, Frågan är inte längre om man ska outsourca eller inte, utan vad och hur mycket som ska outsourcas. Att utvärdera olika outsourcingstrategier har blivit en prioritet för logistikledare,” säger Courtney Rogerson, senior principal analyst vid Gartner Supply Chain Practice.

Ökningen av logistikoutsourcing antas bero på att det stöttar affären. 70 % av respondenterna uppger att funktionella mål, end-to-end mål och företagsövergripande mål har mötts eller överträffats med hjälp av outsourcing till externa aktörer, exempelvis till tredjepartslogistiker/3PLs .

Teknik, hastighet och visibilitet

Av undersökningen framgår att logistikledarnas främsta mål måste förverkligas av outsourcingstrategin. Hälften av respondenterna uppger att uppdaterade IT-system, ökad snabbhet och förbättrad visibilitet är de viktigaste målsättningarna under 2020.

Gartner 2019 Logistics Outsourcing Strategy Survey baseras på en intervjuundersökning med 190 respondenter i Nordamerika, Europa och Asia-Pacific.

Källa: Gartner, dec 2019

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »