ICA testar vätgasdrivna tunga transporter

Under mars månad börjar ICA i samarbete med Maserfrakt att leverera sina varor med vätgasdrivna tunga lastbilar. Inledningsvis sker transporterna till ICA-butiker och lager i Dalarna, Västmanland och Gävleborg.

Godstransporter står idag för ca 70 procent av ICA Sveriges CO2-utsläpp, och ICA Gruppens mål är att ha helt fossilfria vägtransporter senast år 2030, där detta ska uppnås redan 2025 i storstadsregioner. För att accelerera arbetet mot fossilfria transporter är ICA bland de första företagen både i Sverige och globalt att utforska vätgasens potential för tunga godstransporter i praktiken och inleder nu transporter med en vätgasdriven lastbil i samarbete med transportbolaget MaserFrakt. Vätgasdrivna tunga transporter är precis som elektriska med batteridrift lokalt utsläppsfria, men möjliggör en högre lastvikt, längre räckvidd och snabbare tankning jämfört med helt batteridrivna alternativ.

− Genom att främja teknisk innovation vill vi på ICA visa vägen mot en mer hållbar och miljövänlig transportsektor. Vi vill utvärdera vätgasens möjligheter att göra våra transporter fossilfria och kombinationen av både låg miljö- och verksamhetspåverkan är väldigt intressant, säger Emma Lindström, logistikdirektör på ICA Sverige.

Den vätgas som ska användas i transporterna är så kallad grön vätgas, där energin som används vid framställningen kommer från förnyelsebara och fossilfria källor. Genom att använda vätgas som bränsle minskas de direkta utsläppen av växthusgaser. Vätgasdrivna lastbilar som likt denna drivs av bränslecellsteknik producerar endast vattenånga som utsläpp direkt ur fordonet, vilket är en betydligt mer klimat- och miljövänlig lösning jämfört med traditionella dieseldrivna fordon.

Fler nyheter

Logistikbranschens automationspionjär 

Den svenska logistikavdelningen på en av världens största leverantörer av frukt och grönt bolagiserades 2008 och tog namnet Nowaste Logistics. Mer än 15 år senare är företaget en av Sveriges ledande tredjepartslogistiker, välkänt för sin avancerade lagerteknik, högautomatiserade hantering och sitt starka fokus på personalen.

Läs mer »

DHL Trade Atlas 2025: ”Den globala handeln växer, men i långsammare takt”

DHL och New York University Stern School of Business årliga studie DHL Trade Atlas förutspår en ökning av den globala handeln trots Trump-tullar, ökade geopolitiska risker och en omstrukturering av de globala handelsmönstren. Även om man konstaterar att tillväxten kan bromsa in något så prognosticerar man att den globala handeln under kommande fem år kommer att växa något mer än under de senaste tio åren. En betydande del av tillväxten under kommande år väntas ske i Indien, Vietnam, Indonesien och Filippinerna. 

Läs mer »