ICA testar vätgasdrivna tunga transporter

Under mars månad börjar ICA i samarbete med Maserfrakt att leverera sina varor med vätgasdrivna tunga lastbilar. Inledningsvis sker transporterna till ICA-butiker och lager i Dalarna, Västmanland och Gävleborg.

Godstransporter står idag för ca 70 procent av ICA Sveriges CO2-utsläpp, och ICA Gruppens mål är att ha helt fossilfria vägtransporter senast år 2030, där detta ska uppnås redan 2025 i storstadsregioner. För att accelerera arbetet mot fossilfria transporter är ICA bland de första företagen både i Sverige och globalt att utforska vätgasens potential för tunga godstransporter i praktiken och inleder nu transporter med en vätgasdriven lastbil i samarbete med transportbolaget MaserFrakt. Vätgasdrivna tunga transporter är precis som elektriska med batteridrift lokalt utsläppsfria, men möjliggör en högre lastvikt, längre räckvidd och snabbare tankning jämfört med helt batteridrivna alternativ.

− Genom att främja teknisk innovation vill vi på ICA visa vägen mot en mer hållbar och miljövänlig transportsektor. Vi vill utvärdera vätgasens möjligheter att göra våra transporter fossilfria och kombinationen av både låg miljö- och verksamhetspåverkan är väldigt intressant, säger Emma Lindström, logistikdirektör på ICA Sverige.

Den vätgas som ska användas i transporterna är så kallad grön vätgas, där energin som används vid framställningen kommer från förnyelsebara och fossilfria källor. Genom att använda vätgas som bränsle minskas de direkta utsläppen av växthusgaser. Vätgasdrivna lastbilar som likt denna drivs av bränslecellsteknik producerar endast vattenånga som utsläpp direkt ur fordonet, vilket är en betydligt mer klimat- och miljövänlig lösning jämfört med traditionella dieseldrivna fordon.

Fler nyheter

PMI: Fortsatt uppåt i industrin – Sverige sticker ut

Inköpschefsindex (PMI) för industrin ökade i november till 53,8 från 53,2 i oktober och är därmed i tillväxtzonen fjärde månaden i rad. Sedan bottennivån i fjol har indexet stigit med drygt tretton indexenheter och närmar sig dess historiska genomsnitt på 54,3.

Läs mer »